Poemul lui Nichita STĂNESCU, intitulat ”La începutul serilor” impune sideralitatea, un principiu de determinism cazuistic al gesticii umane, cu ființarea simțită de poet ca o liniște pantareică cu evidență în metafora din versul :”Dacă ridicai o mână, se făcea în arbori tăcere.” . Căutarea sensibilității lăuntrice cu imaginea alterității, prin simpla privire a partenerei, se generează, în această alteritate, o rupere a fluxului temporalității în spațiul interfaței fenomenologice a ființării sale, pe care o statuează în versurile: ”Când mă priveai în ochi, împietrea o clipită/ din a timpului curgătoare putere.”.. Asistăm, în continuare, în versurile poemului lui Nichita Stănescu, la exercițiul de decantare al unui eros, turbionat de existențial, pe adâncimile temporale, tocmai pentru crearea cadrului de reflexie catharsisă a poetului asupra polivalenței astrale a iubirii și asupra universalității magnetismului ființării în dragoste, acel cadru categorial în care îi găsește un loc bine definit și regenerator la erosul cosmic: ”Simţeam că pot adormi, visând stele locuite./ Şi, numai dacă m-ar fi atins umbra ta foşnitoare,/ aş fi putut împinge nopţile-ncremenite/ ca pe-o elice-naintând, spre soare.” . Dar, cum totul existențial este în ireversibilitate- temporalitate, poetul se relaționează facil la un moment al perathosului, în entropia erosului, la cel al disipării și finității iubirii, un moment inerențial, pe care îl sugerează cu o deosebită subtilitate la sfârșitul poemului său, în versurile: ”..Dar tot timpul suna ceva...ceva răsuna,/ un cântec de iarba cosită, de taciturne mări,/ în care inima de-atunci îşi revărsa/ meandrele pierdutelor candori.” Da. Este un poem care prin structura sa ideatică confirmă, încă odată, faptul că Nichita Stănescu deținea în construcțiile sale poetice un control permanent asupra alterității gnozice și fenomenologice, asupra metafizicii Universalului. Deosebit! Gheorghe APETROAE, Sibiu
Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)
Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postare prezentată
Teodor Dume: De ce, tată?...
Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...
Top 10
-
" Eu cred că destinul a avut un rol decisiv în fixarea numelui meu pe palierul de sus al literaturii.” 1 . Pentru un scriitor, d...
-
Scrijelesc pe coaja de nucă poemul în care mă refugiez. Dup-amiezile ploioase scot din matcă răul. Apele spală de umbre piatra cubică a ...
-
Rodica Lazăr, acesta fiind numele ei de la starea civilă, s-a născut la 17 iulie 1970, în comuna Moldova Suliţa, judeţul Suceava, într-o fam...
-
suntem atât de puțini în compania acestei nevroze care a înghițit gâtul lebedei într-un alfabet al învârtirii încât ne întrebăm care pi...
-
Costel Zăgan (n. 20 ianuarie 1958, Tudor Vladimirescu,Botoşani) : A urmat gimnaziul în satul natal. Este absolvent al Liceului de c...
-
34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume/ 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume ...
-
Luceafăr și zeu și om și apă și codru, și mare, și floare și gând, și vis, și durere, și-mpăcare E lacul, e luna, pădurea și-o stea lumino...
-
Aida Verdi Muzica ridică iarba în cer Albastrul mi-ajunge până la brâu În rest scaunele goale așt...
-
Și, ți-am zis, iubito, din două puteri de cearcăn rămâne una, din două puteri de viață rămâne una... din două puteri de moarte... rămân...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu