Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Traian Abruda‎ : pe alunecate


pe alunecate
nu săruta când
expectorezi ! - în curând
se vor încurca
în gura ta mai multele limbi
pe care le-ai crezut consumate -
nu
nu e pe dezbrăcate
e doar pe alunecate
Traian Abruda 

Daniela Marchetti: amurg

Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, versuri, Versuri, Versuri
Este posibil ca imaginea să conţină: în aer liber şi apăprivește cum adoarme copacul sub cerul acestei toamne de aur doar el mai lăcrimează la marginea golfului unde a îngropat Dumnezeu cuvintele unde stâncile sunt pietre funerare
îl așteptăm pe Verlaine să coboare îi dăm binețe păsării sărutăm amurgul pe frunte
refacem năvoadele apoi bântuim povestea cu un nou
capitol

***
amurg imperial

o presimțire de toamnă cu rod îmi aduce mai aproape apele râului
ceața e o mare neliniște în ținutul straniu
venea o corabie încârcată pentru orașul interzis
(- timonierul virgin nu mai era așteptat de nimeni)
debarcaderul devenise depozitul clepsidrelor uitate în manualul unei duminici
eu îl citeam pe Capek și fabrica lui de absolut ascundea pe dumnezeul lucrurilor bântuite
într-o fotografie un vârcolac se spânzura de steaua nordului eleva cu bicicleta se îndrăgostea de marinarul din cântecul de seară
el îi șoptea lunii că iubirea fusese uitată în amfora cariatidelor
călătorea spre ultimul ei exil o amintire braț la braț cu profesorul ventriloc
în ușa templului un pescăruș din alt veac invocă păstrăvii dintr-o poemă a muntelui blajin
acum a îngenuncheat umbra pe țărm iar întunericul devine el însuși un vis despre somnul nisipului alintat de povestea genezei
acum îngerul va interpreta sonata aripilor și mă va adormi și pe mine sub baldachinul acestui amurg imperial

Nicolae Vălăreanu Sârbu: Un bătrân de poveste


Mâine dimineață beau apă din trei fântâni
înainte de răsăritul soarelui,
nu știu dacă voi izbuti să o deosebesc
cum fac degustând vinul.
Știu doar că un bătrân bea apă din ele
și face din asta un obicei zilnic,
unii îl consideră dus, dar el nu se lasă
și face umbră pământului.
Timpul trece și fostul prizonier de război
ce a venit pe jos acasă
luptă cu sine
și cu amintirile pe care le povestește,
i s-a făcut și înmormântare creștinească,
nevasta s-a măritat,
dar a iertat-o fiindcă a murit devreme.
Lumea lui a dispărut și ea
și a rămas doar câte o fantomă grăbită
care mai bântuie câte o casă părăsită
în care nimeni nu intră.
Credința sa în apa vieții sfințită
ce o păstrează în fiecare fereastră,
să o sărute lumina soarelui
și astfel bătrânul nu se teme,
uită de moarte.
Nicolae Vălăreanu Sârbu

Dumitru Ichim: ÎN CĂUTAREA CU VISUL A LUI PEGGY DE LA PEGGY’S COVE, NOVA SCOȚIA

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, stând în picioare, ocean, plajă, cer, copil, în aer liber, apă şi natură
Nu știu dacă cerusem prea mult de la acest pelerinaj la locul unic din lume, unde oceanul și-a ales acest culcuș cosmic, la Bay of Fundy, dar abia acum îmi dădeam seama că fascinația unei alchimii a timpului devenise o obsesie, o ecuație cu atâtea necunoscute ce trebuia să fie rezolvată. Rezolvam una, tabla neagră se umplea cu altele în care literele grecești apăreau în trufia lor ca niște castele inaccesibile muritorilor de rând.
Oceanul începuse să mă inițieze în hermeneutica unor palimseste fluide, adică pe niște valuri vechi care fuseseră răzuite era suprapus un scris nou al valurilor. Nu știu cum să spun, dar pentru un poet sau un sfânt se pot auzi cuvinte din spatele cuvintelor. Peste cuvintele cheie, cuvintele care ascund măduva tainei care au fost scrise cu altfel de condei au fost acoperite cu alte cuvinte cu sensuri antinomice, dar puse împreună cu grija lumilor opuse care se ating poți descifra Vocea care îți vorbește când ai reușit să deschizi porțile interioare ale inimii.
Pentru Matei călătoria în Nova Scoția era un cadou pentru mine și nimic mai mult. El se bucura de ambalajul strălucitor al unui ‘’package’’ ca orice turist pentru mine era ceea ce se ascundea înlăuntru ‘’jucăria’’ pe care mi-o dorisem toată viața - descifrarea basmului lui Ispirescu ‘’Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte’’, singurul basm, zic unii, cu un sfârșit tragic în care moartea învinge. Dar orice monedă are și un revers. Pe de o parte este cantitativul valoric, numărul, atenție! numărul, valoarea în drahme a morții, dar noi turiștii ne oprim aici. Orice excursie pentru un turist este un maraton al trecerii noastre, ceva care se încheie pe raftul de arhivă al morții. Dar dacă întorci moneda pe partea cealaltă, ceeace pentru pelerin este busolă și nu valoric financiar, vei descoperi ‘’chipul’’ împăratului care transcende numărul. Acest chip e pus pe toate monedele. Oprindu-te la număr, ca să dau un exemplu de ilustrarea a pildei despre timp, ai câștigat cele cinci drahme indicate prin cifra scrisă, dar dacă transcenzi numărul prin întoarcerea pe fața cealaltă ai în față ‘’chipul’’ celui care a emis banul, chip pus pe toți banii și care dă valoare în parte fiecărui ban datorită chipului imprimat. Deci aceasta este raportul din parabola timpului trecător în relație cu ‘’chipul’’ care dă valoarea personală al fiecărui timp din ‘’totul curge’’ cu ‘’totul te înveșnicește’’. Nu e nici o filosofie adâncă în asta. Fă o translare a parabolei la timpul omului, care spre deosebire de timpul biologic, este timp de pe partea cealaltă a monedei ‘’chip și asemănare’’ al Împăratului, ‘’vaccinarea’’ omului de a scăpa de moarte tocmai prin vaccinul morții. Aici e rezolvarea ecuației enunțată din titlu ‘’Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte’’. Nimeni nu s-a întrebat și nimeni nu a bănuit că pe partea cealaltă a obolului cu care plătim pentru barcă este chipul de Rege al Pescarilor. Iată finalul unicului basm universal cu finalul oprit pe obolul morții. Dar oare Păstorul din ‘’Miorița’’ nu ne sugerează nimic spre înțelegerea acestui final ca drahmă cu valoare eshatologică.
Avusesem la hotel un vis foarte straniu care se împletea de minune cu căutările mele de a trece pe sub timp. Era ceva care nu semăna nici cu legenda celor ‘’Șapte tineri din Efes’’, nici cu Faust, nici cu Thomas Mann. Cât am putut să înțeleg din tâlcuirile la cele spuse de ocean era schimbarea numelui, dar nu doar pe cel de pe buletin. Numele care strânge în el tot răul din timpul vieții trebuia curățat, adică la fiecare rău săvârșit să faci binele și această se numește metanoia, schimbarea prin katarsis, prin focul ruperii de trecut și ‘’trecerea pe sub timp’’ cu un nume nou. Era un fel cum se face atunci când cineva e tuns în monahism. După ce este dus înapoi prin toate odăile sinelui după ce a terminat de curățat printr-un fel de purgatoriu aruncă haina veche în foc și i se pune un nou nume. Eu venisem aici ca prin frumusețea munților și prin scripturile oceanului să ajung la ‘’kalos’’ - frumusețea care mântuie, trecerea la existență, evident păstrându-o, dar purificată, la ființare în și spre ‘’to On = Cel care Este’’. Frumusețea este strălucirea arteziană de lumină a iubirii. În greacă ‘’kalos’’ înseamnă și bun, iar un om nu poate fi bun dacă nu ajunge la starea de magnetism de la te înălța în iubire prin puterea de atragere a frumosului, a nopții care năpârlind de noapte devine Kosmos=exclamare kantiană pentru cerul înstelat și conștiința liberă din om.
Venisem aici să descojesc, metaforic vorbind, ‘’capătul lumilor’’ și să-i aflu limanul să mă **întâlnesc cu Ea - era una din cele cinci fecioare cu care a intrat cu Mirele la nuntă. Celelalte au rămas în lume. Prin fiecare o căutam pe Ea, dar Ea rămăsese în camera de nuntă și ușile s-au închis cu sunet mare ca niște porți.
(continuare)

Dăian Daniel: un del de Dăian...



Un fel de Dăian cu umbră și penumbră.
Ulei pe radiografia unei clipe.
după ce dezamorsezi cronometrul
care ne ține venele legate
într-un imn ușor tragic
vom intra amândoi în sala de dans
și ne vom intona unul celuilalt
sloiurile în care vibrează
coniacul
fericirea o să ne sticlească în palme
tu îți vei răsfoi a o mia oară portjartierul
eu voi înghiți în neștire șarpele din gât
și după ce ne ferim cum putem de aplauzele carnivor verzui
ale cordonului ombilical
vom dansa ca un răsuflu acest tango cumplit
de dragoste
Dăian Daniel

Stefan Teodor Cabel :Revista Literadura,nr.14/2019


În acest număr puteți citi:
Poezie: Ion Nicolescu, Grigore Vieru, Mihail SoareRadu AndriescuCălin DengelMarin MoscuToni ChiraIonuț DumitruRamona Muller Ana Ardeleanu,Teodor DumeAlexandra-Mălina Lipară Ilona Pîrvan Ricardo Fernández Moyano traducere de Elisabeta Boțan; eseu de Mihaela Burlacu, Proză: Thanas Medi, traducere de Oana Anca Mihaela GlasuSavu PopaMarcel Vişa; umoristică Florentina Loredana Dalian; Ora de muzică, Sorin Călin (Fortele De Munca); Evocări, Florentin Popesc Tudor Cicu ( Cornelia) În Cartea din biliotecă prezintă carti semnate de: Gina ZahariaAnghel Aurel, Mihail Sălcuțan, Gheorghe Postelnicu; cronică literară semantă de Raluca FaraonDaniel LucaManuela Camelia Sava, Șerban Codrin.
La Info cultural despre Zilele Bibliotecii județene „V.Voiculescu” Buzău, Activități de la Centrul Cultural „Alexandru Marghiloman”, Salonul de carte Noise Poetry și Aniversări scriitori buzoien.

LITEADUR.BLOGSPOT.COM

Teodor Dume în Revista TRIBUNA,nr.411 (16-31 oct.2019)

Este posibil ca imaginea să conţină: Teodor Dume

Dan Tipuriță‎ : fructele creației

acolo în ţara rece a plecării
ne-au rămas pe gânduri
nehotărâte drumurile zilelor noastre
de parcă nu răsărise încă steaua cunoaşterii
magii se rătăciseră în hăţişul filozofiei religiilor
s-au încâlcit în vechiul nostru obicei
al pizmuirii aproapelui
acum chiar şi aici
în mirajul trăirii exotice
ne lipseşte locul înţelelepciunii celulelor
nu putem fugi în universul gândirii
ne vindem rodul cugetului la preţ redus
mereu vin alţii şi ne confiscă tarabele
nouă ne rămâne numai locul gol
pentru depozitarea veşnicilor neînţelegeri
şi mai ales
a gunoaielor vocale
pe care ni le recunoaştem
ca fructe ale creaţiei

Badescu Alexia: Versuri

    Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, 
în mâinile tale măiestre
un murmur pierdut de lume
e sufletul meu
poate că mâine va plânge încă o iluzie
moartea ei nu va aparține nimănui
nepăsarea își va face din nou culcuș în craniul meu hâd
de furnică latentă
dar acum
aici
suntem doi derbedei
ce uită de toate
ce uită de ei
născuți din sudoare și scâncet de zei
în brațele tale fecunde
îmi caut iertarea

***
da iubito știu
nu ți-am mai scris demult
nebunia noastră antigravitațională era ca apa pe marte
la capătul minții
ca lupul ce urlă a pustiu
a fost necesar doar un brânci
orgoliile noastre ascuțite la maxim călcau în picioare revolte cu iz de fecioare perverse
cu rânjete strâmbe
și-acum e târziu
da iubito știu
nu am fost prea romantic
nu flori nu perfuzii nu drame-nfășate în plastic
pledez vinovat
iubirea se temea de propria-i umbră
de propriul ecou
cântam ca și nero ascuns în fierbinți
la marginea romei urlam
sunt liber sunt eu
da iubito știu


***
domnișoara era mlădioasă era sublimă
avea zvâc avea spectru avea adrenalină
picioare unduioase ca nilul
sâni mai glorioși decât grădinile suspendate ale semiramidei
învățase tehnica îmbrobodirii alături de mama ei vrăjitoare
aruncase la gunoi secvențele din copilărie
podeaua de lut frigul lipsa de afecțiune le dăduse de pomană altor copii ca pe o moștenire amară
domnișoara ducea o viață glamour
gramatica mai scârțâia dar era vedetă pe sticlă
primea săptămânal cereri în căsătorie sfaturi inutile câte-o răstignire în scris și îndemnul proletar de a se duce la muncă
se simțea în largul ei în lumea asta de prădători fără suflu
dar uneori îi lipsea ceva
inima ei era fără un minut
albastrul nu i se născuse încă

Atila Racz: Împăcat

Fotografia de profil a lui Atila Racz, Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi ochelari de soare
nu ai decât să crezi

că iubirea
te iartă
te aduce în tine
e noapte și te plimbi
printr-o visare
tot timpul ești lângă mine
chiar dacă ești
cu un alt bărbat
într-o vreme o să-ti amintești                
o să mă aștepți
pe banca aceea luminoasă
de sub luna
inchipuind iubirea noastră
când liniștîți
oamenii treceau pe lângă noi
impăcați
că au văzut iubirea
Atila Racz

Sebastian Golomoz: Te iubesc

Este posibil ca imaginea să conţină: în aer liber

Triumful dragostei
Elixirul fericirii

Inundă inima mea cu
Umor, visuri și speranțe
Beatitudinea mă caracterizează
Emoția îmi șoptește
Să-ți amintesc în fiecare zi
Cât de mult te iubesc.

Elena Lucia Spatariu-Tudose: Singurătate și petale


I-am spus singurătății
să tragă ușa după ea
când pleacă
singurătatea s-a-ntristat...
șezută pe prag
rupea petale de flori albe
-mă iubește nu mă iubește
ma iubește...
apoi a mai chemat o singurătate
două singurătăți urlă
îmbrățișate pe canapea
eu nu le aud
mă joc măsurând timpul
în petale de flori albe
mă iubește nu mă iubește
mă iubește...
Elena Lucia Spatariu-Tudose
ELS-17.11.2018

Teodor Dume: Aforisme


o rugăciune e ca și o clipă
trăită lângă Dumnezeu
***

Tot ce vine din credință
înseamnă IUBIRE
***

Înțelepciunea completează
eleganța  sufletului
***

Oamenii răi nu pot
să zâmbească, ei doar
mimează
***

Speranța umană are fața lui Dumnezeu

***
Cine se hrănește din iubirea celuilalt
devine o singură ființă

***

Fericirea nu intră niciodată
pe ușa din față

***

Cei care uită ce au de făcut  azi
nu sunt pregătiți pentru ziua de mâine

Dumitru Ichim :Psalm de spus la asfințire


Echerul și penița prin sporul de fractalii
Pe muchi îți scapăr slava în loc să mi Te frângă.
Ce-mi fuse limpezime e-un puzzle în vitralii,
Chiar Mandelbrot se miră de cumpăna-mi nătângă.
.
Cum luiși drum răsare din bobu-i de-asfințire?
Ții cerurilor frâul, dar Ți-s bordei sub grâie.
La foc i-ai spus izvodul în ochi a fi privire,
Cum țeși din mare norul în pânză de tămâie,
.
Dar cu tăiș de trăznet, ca-n palia Scripturii
Când se trezește firea de-oceanic în tornadă,
Doar numai Tu mi-ești Tată, ți-s duhul sfânt pădurii,
Ningai tristeții albe din prima Ta zăpadă.
.
Eu n-am să-Ți cer vițelul, deși-s Risipitorul:
Ia-i soarelui dojana și trage-mi la geam norul !
Kitchener, Ontario
Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni în picioare, cer, în aer liber, natură şi apă

Traian Abruda:alta e calea


nu am nicio emoție
va fi o expunere ca oricare
alta e calea
poate să leșinăm să leșinăm împreună
citind linii prea mult
întrerupte -
și tu care mă întrebi de fiecare dată când facem
amor dacă mi-e dor de... mine...
alta e calea
am spus că nu am
nicio emoție de-arătat

Domşa Lucian: Aneta (part.12)

Fotografia de profil a lui Domşa Lucian, Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni stând jos şi în aer liber„Tătă treaba s-o petrecut tare repede”, povestea Aurel, cu o voce răgușită. Aneta îl asculta spășită, cu lacrimi în ochi, neputînd să rostească nici un cuvânt. „După ce ați mers voi la școală, mica o-ncercat să-l trezască. O deschis ochii, s-o uitat la ea, și i-o zâs adă-mi să beau apă, tu muiere. Și mica s-o dus să-i aducă o cană cu apă. Iar dumnealui s-o ridicat din pat, așe, oțâră. O beut din apă, ș-o picat înapoi, așe, fără nici o vlagă. Și i-o zâs lui mica, tu Zamfiră, tu, să ai grijă de copii, tu! Dup-aia o suflat, așe, odată tare, și o fo’ gata. Așa mi-o povestit mie mica, că s-o-ntâmplat. Dumneaei era acolo, lângă dumnealui. Îl mângâia pe cap...” povestea Aurel, pierdut. „I-a zâs lu’ mica, tu Zamfiră, dumnealui care tătă viața i-a zâs tu muiere. Amu i-a zâs pe nume?” se minună șugubățul Petrică. Aneta zâmbi amar și începu să plângă în liniște. Avea nevoie să fie doar ea singură, cu gîndurile ei. Să se gândească la ticu ei, să și-l amintească așa cum era dumnealui. Trebuia să stea acasă, să nu meargă la școală în ziua aia, trebuia să fie acolo-n odaie, lângă mica ei, Zamfira și lângă ticu ei Nea Ion. Să-i aducă ea cana aia cu apă vie, să fie acolo când și-a dat ultima suflare... Se zice că atunci sufletul a ieșit afară din trupul omului, și ea ar fi vrut să-l prindă, să-l închidă într-o sticlă, să-i pună dop și să-l păstreze acolo...
Lucrurile s-au întâmplat întocmai cum a povestit Aurel. Nea Ion își găsi sfârșitul la scurt timp după ce plecaseră copiii la școală. Zamfira nu se pierdu cu firea, cum fac alte muieri. Alergă iute în vecini, la Nicu a lui Țolea să-i comunice cum că omul ei e mort. Că a murit liniștit, fără durere, fără să chinuie, a murit creștinește, in pat. Împăcat cu Dumnezeu. L-au spălat cu apă rece, curată, de la fântâna din curte și l-au îmbrăcat în hainele alea bune cu care obișnuia să meargă la biserică atunci când era musai să meargă. Nicu a lui Țolea a învățat-o pe Zamfira să lege laolaltă mâinile și picioarele răposatului, cu o curelușă, că așa se obișnuiește. I-au aprins o lumânare, pe care au pus-o la căpătâi, după care Nicu a alergat la casa parohială, două uliți mai încolo. Spre norocul lor, părintele Rodion era acasă, se pregătea să plece cu ceva treabă la oraș cu cursa de la amiază. Părintele era la vremea aceea, singurul om din sat care avea linie telefonică. Au sunat ei prin centrală la CAP-ul din satul vecin, sperând să dea de Nea Pătru din Deal, cuscrul răposatului Nea Ion. Au reușit cu greu să prindă legătura. Nea Ion nu era pe acolo, însă le-au răspuns un om de la grajduri, care s-a dus cât a putut el de repede să-i anunțe pe Aurel și pe Nea Ion despre ceea ce s-a-ntâmplat. Părintele Rodion, om cumsecade, a sunat apoi la centrală și nu s-a lăsat până ce nu a dat de un ofițer de serviciu sau soldat, ce-o fi fost, de la unitatea militară unde era încorporat cătană Trăienuț. Ca să-i transmită acestuia să facă tot posibilul să vie acasă, să-și înmormânteze tatăl.
Se înserase deja bine, iar curtea începea să se umple de oameni veniți la priveghi. Trupul neînsuflețit al lui Nea Ion era întins într-un copârșeu, pe o masă, în casă, în odaia din fund. Pe jos, prin casă, au așternut preșuri și multe rogojini, pentru că afară era o vreme urâtă, de burniță, de ploaie amestecată cu zapadă murdară. Noroi mult și zloată și mai multă. În curte, au adus cu ajutorul lui Nea Pătru, de la CAP, mulți baloți de paie, pe care i-au împrăștiat peste tot, ca să nu se umple oamenii de chină (noroi). La căpătâiul mortului ardeau două lumînări groase în două sfeșnice mari, înalte. Zamfira, Aneta, nora Viorica și gemenele stăteau acolo, lângă copârșeu, plângând încet. Oamenii veneau, intrau sfioși în odaie, își descopereau capul, apoi înaintau pe rând către trupul neînsuflețit al celui care a fost Nea Ion a lui Mătrăgună. Își făceau două, trei cruci, și rosteau “Dumniezo să-l ierte că o fo’ un om tare bun!” după care o pupau pe obraz pe Zamfira, pe Aneta și pe fetele gemene. Bărbații, Aurel, Petrișor și cuscrul Nea Pătru din Deal omeneau pe fiecare cu câte un pahar de jin, din ultima recoltă, „să fie pentru sufletu’ răposatului să-și găsască hodina cea veșnică”...
După ce se strănseră destui oameni, sosiră părintele Rodion și cei doi cantori ai bisericii. Părintele era îmbrăcat în veștmântul cel lung și negru, peste care luase haina de biserică, și începu să tămâieze, să cânte și să se roage pentru iertarea păcatelor celui care a murit aici, în această casă. Totul dură aproximativ o oră bună, timp în care i-au așezat o icoană sfințită pe pieptul răposatului Nea Ion. Apoi i-au dezlegat mâinile și i le-au pus încrucișate pe piept, peste icoană. Imediat ce plecă părintele Rodion și cantorii, reîncepu vânzoleala. Oamenii continuau să vină la priveghi, unii erau și din satele învecinate, de peste deal. Au venit, chiar și pe vremea aceea câinească pentru răposatul Nea Ion a lui Mătrăgună, fie-i iertat sufletul.
Aneta se dusese în grajd, între oile atât de dragi lui Nea Ion. Acolo putea plânge în voia inimii, n-o vedeau decât cornutele. Le îmbrățișă cu drag pe fiecare și le promise că va avea grijă de ele așa cum a avut ticu, cât o trăit. Vorbea cu voce tare, și plângea în hohote, Aneta. Plângea și le vorbea. Era rece în grajd, dar Aneta nu simțea frigul, ghemuită, acolo, între oile ei. Suspina și ofta, iar aburii respirației fetei și a cornutelor se contopeau și se ridicau încet spre tavan. Ce se va face ea fără ticu ei? Cum se va descurca ea fără ticu ei? Dar familia? Zamfira? Frații? Gemenele? Începu să plângă tot mai tare, cu vaiete prelungite, parcă dorindu-și să o audă cineva, și să vină să o aline. Nu veni nimeni. Doar oile cele mai bătrâne, care se-nghesuiau una într-alta ca să se încălzească. Se opri brusc din plâns și își încordă pumnii. Aneta nu mai era fata lui ticu! Nu! Gata! Aneta era acum stâlp al casei, al familiei! Aneta trebuia să fie o femeie fermă, hotărâtă și dură ca un bărbat! Zamfira, mamă-sa, avea destule greutăți și poveri pe cap. Aurel era deja însurat, și dus la casa lui, în satul vecin. Trăienuț era cătană, se libera abia peste un an. Era rândul ei și a lui Petrișor. Ea trebuia să aibă grijă de ei. De surorile gemene, de mezinul Vasilică, și de ce nu, chiar și de Petrișor, copilărosul. Ea era nădejdea familiei acum. Nu mai avea voie să plângă! Nu! Deloc! Absolut deloc! Trebuia să fie tare, puternică și să reziste. Nea Ion i-a zis muierii, Zamfirei, înainte să moară, să aibe grijă de copii. Zamfira, mamă-sa, e o femeie plăpândă, plină de griji. Mult nu va mai rezista nici Zamfira. E obosită, muncită, e mamă de șapte prunci. Toți unul și unul. Ea, Aneta, va avea grijă de copii. E familia ei. Lui ticu i-a plăcut întotdeauna să țină familia unită. Copiii, pământul și animalele din bătătură. Asta era tot ceea ce prețuia Nea Ion cel mai mult și mai mult. Va termina liceul și se va duce la facultate. Se va face învățătoare. Sau mai bine profesoară. Să învețe și ea carte pe alți copii, așa cum învățătoarea ei, doamna Luiza, a învățat-o pe ea, pe Aneta. Să aibe casa ei, un bărbat al ei pe care să-l iubească și s-o ducă pe Zamfira, s-o îngrijească, acolo, lângă ea, să-i aline bătrânețile. Și să aibe copii, cărora să le povestească despre Nea Ion, bunicul lor pe care nu l-au cunoscut niciodată. Om mare și falnic, înalt, bine făcut, întors viu dintr-un război oribil, după șapte ani în care a fost dat dispărut și mort...
Își șterse cu grijă lacrimile și reveni în casă, între oameni. Era destul de târziu, înăuntru au mai rămas doar câțiva vecini apropiați și rude. Obiceiul din bătrîni era că la miezul nopții, la ora doisprezece fix, oamenii care rămân trebuie serviți cu mâncare și beutură, pentru că ei stau să păzească sufletul răposatului. Apoi, vecinii trebuie să se retragă la casele lor și să rămână doar rudele foarte apropiate. Care să aibe grijă să nu se stingă nici o lumânare și nici un bec, toată noaptea. De obicei, cei care rămâneau lângă mort până dimineața când se lumina de ziuă, beau vin fiert cu piper și scorțișoară, să se încălzească, fumau mult și jucau cărți sau table, ca să le treacă mai ușor timpul. Petrișor ar fi vrut să stea și el, laolaltă cu Aurel, cu Nea Pătru din Deal și cu Nicu a lui Țolea, însă nu-l lăsă mamă-sa, Zamfira. „Tu du-te să te culci, dragu mamii”, i-a zis ea. O luă deoparte și pe Aneta și-o sfătui să meargă și ea cu mezinul, Vasilică și cu gemenele la culcare, că-s copii și au nevoie de hodină. Aneta vru să vină înapoi, să stea și ea lângă trupul neînsuflețit a lui Nea Ion, după ce adormeau cei mici, dar Zamfira nici n-a vrut să audă.
A doua zi, vremea rea se mai potoli. Era destul de frig, noroiul de o zi înainte apucă să înghețe peste noapte, iar bălțile murdare să prindă o pojghiță de gheață la suprafață. Drumurile deveneau mult mai accesibile acum. Era ziua îngropăciunii, a înmormântării. Trebuia să ajungă și Trăienuț acasă, după ce plecase de ieri de dup-amiază de la unitatea lui și călătorise toată noaptea, schimbând vreo trei trenuri. De dimineață se înjghebase în curte un fel de bucătărie de campanie, unde începură să pregătească mâncarea pentru pomana de după. Praznicul mortului. În șură, Aurel, Petrișor, Nea Părtu și alți săteni au eliberat așa,un loc de vreo treizeci de metri ca să poată să întindă câteva mese și băncuțe, așa, cam pentru douăzeci și ceva de persoane. Femeile începură de dimineață să taie găini, pui, rațe, din care să facă un cazan imens cu ciorbă fierbinte. În cuptor au pus la copt câțiva colaci, care vor fi puși pe masă, în timpul praznicului, cu lumânări aprinse, înfipte în ei. După ce se termina de fiert ciorba, se puneau la fiert sarmalele, cu varză murată.
Slujba de înmormântare au ținut-o în curtea lor. Erau cu toții îmbrăcați în straie negre, peste care au tras un cojoc sau o bundă. Era totuși frig, chiar dacă soarele își dezvelea căldura palidă de amiază. Între timp a ajuns și Trăienuț, care și-a îmbrățișat mama, frații și surorile cu lacrimi în ochi, și a fugit să se îmbrace în haine cernite. La scurt timp după Trăienuț a ajuns și părintele Rodion împreună cu cei doi cantori, cu crucile, sfeșnicele și cu prapurii de înmormântare. Pomelnicul a fost lung și sfâșietor, părintele a pomenit cuvinte de rămas bun din partea răposatului Nea Ion atât pentru muiere-sa Zamfira, cât și pentru fiecare dintre cei șapte copii. Apoi a luat la rând frații, surorile, verii, vecinii... După ce slujba s-a terminat, au urcat copârșeul în car, și au luat-o încet spre cimitir. Carul era tras de doi boi, boii cei atât de dragi răposatului Nea Ion. Din când în când se opreau, pentru prohod. Pentru citire și pomenire. Părintele Rodion, care conducea procesiunea, citea rugăciuni de iertare a păcatelor. Apoi se urneau încet, până ce se opreau din nou, pentru o altă citire. Cum au ajuns la cimitir, au dat jos sicriul din car, iar câțiva bărbați vânjoși, printre care Trăienuț și Aurel, l-au luat pe umeri, să-l ducă la groapă. Înainte să fie coborît în groapă, părintele Rodion a mai rostit câteva rugăciuni și cântări, după care au pus capacul peste sicriu, și l-au bătut bine în cuie. Trupul neînsuflețit al răposatului a fost coborât în groapă cu picioarele spre răsărit și cu capul spre apus. Apoi toți se întorc în liniște, spre casa de unde au venit, pentru pomelnicul răposatului Nea Ion a lui Mătrăgună, în urma lor rămânând doar groparii care trebuie să astupe mormântul...
Domşa Lucian
(VA URMA)

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10