Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Atila Racz: Împăcat

Fotografia de profil a lui Atila Racz, Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi ochelari de soare
nu ai decât să crezi

că iubirea
te iartă
te aduce în tine
e noapte și te plimbi
printr-o visare
tot timpul ești lângă mine
chiar dacă ești
cu un alt bărbat
într-o vreme o să-ti amintești                
o să mă aștepți
pe banca aceea luminoasă
de sub luna
inchipuind iubirea noastră
când liniștîți
oamenii treceau pe lângă noi
impăcați
că au văzut iubirea
Atila Racz

Sebastian Golomoz: Te iubesc

Este posibil ca imaginea să conţină: în aer liber

Triumful dragostei
Elixirul fericirii

Inundă inima mea cu
Umor, visuri și speranțe
Beatitudinea mă caracterizează
Emoția îmi șoptește
Să-ți amintesc în fiecare zi
Cât de mult te iubesc.

Elena Lucia Spatariu-Tudose: Singurătate și petale


I-am spus singurătății
să tragă ușa după ea
când pleacă
singurătatea s-a-ntristat...
șezută pe prag
rupea petale de flori albe
-mă iubește nu mă iubește
ma iubește...
apoi a mai chemat o singurătate
două singurătăți urlă
îmbrățișate pe canapea
eu nu le aud
mă joc măsurând timpul
în petale de flori albe
mă iubește nu mă iubește
mă iubește...
Elena Lucia Spatariu-Tudose
ELS-17.11.2018

Teodor Dume: Aforisme


o rugăciune e ca și o clipă
trăită lângă Dumnezeu
***

Tot ce vine din credință
înseamnă IUBIRE
***

Înțelepciunea completează
eleganța  sufletului
***

Oamenii răi nu pot
să zâmbească, ei doar
mimează
***

Speranța umană are fața lui Dumnezeu

***
Cine se hrănește din iubirea celuilalt
devine o singură ființă

***

Fericirea nu intră niciodată
pe ușa din față

***

Cei care uită ce au de făcut  azi
nu sunt pregătiți pentru ziua de mâine

Dumitru Ichim :Psalm de spus la asfințire


Echerul și penița prin sporul de fractalii
Pe muchi îți scapăr slava în loc să mi Te frângă.
Ce-mi fuse limpezime e-un puzzle în vitralii,
Chiar Mandelbrot se miră de cumpăna-mi nătângă.
.
Cum luiși drum răsare din bobu-i de-asfințire?
Ții cerurilor frâul, dar Ți-s bordei sub grâie.
La foc i-ai spus izvodul în ochi a fi privire,
Cum țeși din mare norul în pânză de tămâie,
.
Dar cu tăiș de trăznet, ca-n palia Scripturii
Când se trezește firea de-oceanic în tornadă,
Doar numai Tu mi-ești Tată, ți-s duhul sfânt pădurii,
Ningai tristeții albe din prima Ta zăpadă.
.
Eu n-am să-Ți cer vițelul, deși-s Risipitorul:
Ia-i soarelui dojana și trage-mi la geam norul !
Kitchener, Ontario
Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni în picioare, cer, în aer liber, natură şi apă

Traian Abruda:alta e calea


nu am nicio emoție
va fi o expunere ca oricare
alta e calea
poate să leșinăm să leșinăm împreună
citind linii prea mult
întrerupte -
și tu care mă întrebi de fiecare dată când facem
amor dacă mi-e dor de... mine...
alta e calea
am spus că nu am
nicio emoție de-arătat

Domşa Lucian: Aneta (part.12)

Fotografia de profil a lui Domşa Lucian, Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni stând jos şi în aer liber„Tătă treaba s-o petrecut tare repede”, povestea Aurel, cu o voce răgușită. Aneta îl asculta spășită, cu lacrimi în ochi, neputînd să rostească nici un cuvânt. „După ce ați mers voi la școală, mica o-ncercat să-l trezască. O deschis ochii, s-o uitat la ea, și i-o zâs adă-mi să beau apă, tu muiere. Și mica s-o dus să-i aducă o cană cu apă. Iar dumnealui s-o ridicat din pat, așe, oțâră. O beut din apă, ș-o picat înapoi, așe, fără nici o vlagă. Și i-o zâs lui mica, tu Zamfiră, tu, să ai grijă de copii, tu! Dup-aia o suflat, așe, odată tare, și o fo’ gata. Așa mi-o povestit mie mica, că s-o-ntâmplat. Dumneaei era acolo, lângă dumnealui. Îl mângâia pe cap...” povestea Aurel, pierdut. „I-a zâs lu’ mica, tu Zamfiră, dumnealui care tătă viața i-a zâs tu muiere. Amu i-a zâs pe nume?” se minună șugubățul Petrică. Aneta zâmbi amar și începu să plângă în liniște. Avea nevoie să fie doar ea singură, cu gîndurile ei. Să se gândească la ticu ei, să și-l amintească așa cum era dumnealui. Trebuia să stea acasă, să nu meargă la școală în ziua aia, trebuia să fie acolo-n odaie, lângă mica ei, Zamfira și lângă ticu ei Nea Ion. Să-i aducă ea cana aia cu apă vie, să fie acolo când și-a dat ultima suflare... Se zice că atunci sufletul a ieșit afară din trupul omului, și ea ar fi vrut să-l prindă, să-l închidă într-o sticlă, să-i pună dop și să-l păstreze acolo...
Lucrurile s-au întâmplat întocmai cum a povestit Aurel. Nea Ion își găsi sfârșitul la scurt timp după ce plecaseră copiii la școală. Zamfira nu se pierdu cu firea, cum fac alte muieri. Alergă iute în vecini, la Nicu a lui Țolea să-i comunice cum că omul ei e mort. Că a murit liniștit, fără durere, fără să chinuie, a murit creștinește, in pat. Împăcat cu Dumnezeu. L-au spălat cu apă rece, curată, de la fântâna din curte și l-au îmbrăcat în hainele alea bune cu care obișnuia să meargă la biserică atunci când era musai să meargă. Nicu a lui Țolea a învățat-o pe Zamfira să lege laolaltă mâinile și picioarele răposatului, cu o curelușă, că așa se obișnuiește. I-au aprins o lumânare, pe care au pus-o la căpătâi, după care Nicu a alergat la casa parohială, două uliți mai încolo. Spre norocul lor, părintele Rodion era acasă, se pregătea să plece cu ceva treabă la oraș cu cursa de la amiază. Părintele era la vremea aceea, singurul om din sat care avea linie telefonică. Au sunat ei prin centrală la CAP-ul din satul vecin, sperând să dea de Nea Pătru din Deal, cuscrul răposatului Nea Ion. Au reușit cu greu să prindă legătura. Nea Ion nu era pe acolo, însă le-au răspuns un om de la grajduri, care s-a dus cât a putut el de repede să-i anunțe pe Aurel și pe Nea Ion despre ceea ce s-a-ntâmplat. Părintele Rodion, om cumsecade, a sunat apoi la centrală și nu s-a lăsat până ce nu a dat de un ofițer de serviciu sau soldat, ce-o fi fost, de la unitatea militară unde era încorporat cătană Trăienuț. Ca să-i transmită acestuia să facă tot posibilul să vie acasă, să-și înmormânteze tatăl.
Se înserase deja bine, iar curtea începea să se umple de oameni veniți la priveghi. Trupul neînsuflețit al lui Nea Ion era întins într-un copârșeu, pe o masă, în casă, în odaia din fund. Pe jos, prin casă, au așternut preșuri și multe rogojini, pentru că afară era o vreme urâtă, de burniță, de ploaie amestecată cu zapadă murdară. Noroi mult și zloată și mai multă. În curte, au adus cu ajutorul lui Nea Pătru, de la CAP, mulți baloți de paie, pe care i-au împrăștiat peste tot, ca să nu se umple oamenii de chină (noroi). La căpătâiul mortului ardeau două lumînări groase în două sfeșnice mari, înalte. Zamfira, Aneta, nora Viorica și gemenele stăteau acolo, lângă copârșeu, plângând încet. Oamenii veneau, intrau sfioși în odaie, își descopereau capul, apoi înaintau pe rând către trupul neînsuflețit al celui care a fost Nea Ion a lui Mătrăgună. Își făceau două, trei cruci, și rosteau “Dumniezo să-l ierte că o fo’ un om tare bun!” după care o pupau pe obraz pe Zamfira, pe Aneta și pe fetele gemene. Bărbații, Aurel, Petrișor și cuscrul Nea Pătru din Deal omeneau pe fiecare cu câte un pahar de jin, din ultima recoltă, „să fie pentru sufletu’ răposatului să-și găsască hodina cea veșnică”...
După ce se strănseră destui oameni, sosiră părintele Rodion și cei doi cantori ai bisericii. Părintele era îmbrăcat în veștmântul cel lung și negru, peste care luase haina de biserică, și începu să tămâieze, să cânte și să se roage pentru iertarea păcatelor celui care a murit aici, în această casă. Totul dură aproximativ o oră bună, timp în care i-au așezat o icoană sfințită pe pieptul răposatului Nea Ion. Apoi i-au dezlegat mâinile și i le-au pus încrucișate pe piept, peste icoană. Imediat ce plecă părintele Rodion și cantorii, reîncepu vânzoleala. Oamenii continuau să vină la priveghi, unii erau și din satele învecinate, de peste deal. Au venit, chiar și pe vremea aceea câinească pentru răposatul Nea Ion a lui Mătrăgună, fie-i iertat sufletul.
Aneta se dusese în grajd, între oile atât de dragi lui Nea Ion. Acolo putea plânge în voia inimii, n-o vedeau decât cornutele. Le îmbrățișă cu drag pe fiecare și le promise că va avea grijă de ele așa cum a avut ticu, cât o trăit. Vorbea cu voce tare, și plângea în hohote, Aneta. Plângea și le vorbea. Era rece în grajd, dar Aneta nu simțea frigul, ghemuită, acolo, între oile ei. Suspina și ofta, iar aburii respirației fetei și a cornutelor se contopeau și se ridicau încet spre tavan. Ce se va face ea fără ticu ei? Cum se va descurca ea fără ticu ei? Dar familia? Zamfira? Frații? Gemenele? Începu să plângă tot mai tare, cu vaiete prelungite, parcă dorindu-și să o audă cineva, și să vină să o aline. Nu veni nimeni. Doar oile cele mai bătrâne, care se-nghesuiau una într-alta ca să se încălzească. Se opri brusc din plâns și își încordă pumnii. Aneta nu mai era fata lui ticu! Nu! Gata! Aneta era acum stâlp al casei, al familiei! Aneta trebuia să fie o femeie fermă, hotărâtă și dură ca un bărbat! Zamfira, mamă-sa, avea destule greutăți și poveri pe cap. Aurel era deja însurat, și dus la casa lui, în satul vecin. Trăienuț era cătană, se libera abia peste un an. Era rândul ei și a lui Petrișor. Ea trebuia să aibă grijă de ei. De surorile gemene, de mezinul Vasilică, și de ce nu, chiar și de Petrișor, copilărosul. Ea era nădejdea familiei acum. Nu mai avea voie să plângă! Nu! Deloc! Absolut deloc! Trebuia să fie tare, puternică și să reziste. Nea Ion i-a zis muierii, Zamfirei, înainte să moară, să aibe grijă de copii. Zamfira, mamă-sa, e o femeie plăpândă, plină de griji. Mult nu va mai rezista nici Zamfira. E obosită, muncită, e mamă de șapte prunci. Toți unul și unul. Ea, Aneta, va avea grijă de copii. E familia ei. Lui ticu i-a plăcut întotdeauna să țină familia unită. Copiii, pământul și animalele din bătătură. Asta era tot ceea ce prețuia Nea Ion cel mai mult și mai mult. Va termina liceul și se va duce la facultate. Se va face învățătoare. Sau mai bine profesoară. Să învețe și ea carte pe alți copii, așa cum învățătoarea ei, doamna Luiza, a învățat-o pe ea, pe Aneta. Să aibe casa ei, un bărbat al ei pe care să-l iubească și s-o ducă pe Zamfira, s-o îngrijească, acolo, lângă ea, să-i aline bătrânețile. Și să aibe copii, cărora să le povestească despre Nea Ion, bunicul lor pe care nu l-au cunoscut niciodată. Om mare și falnic, înalt, bine făcut, întors viu dintr-un război oribil, după șapte ani în care a fost dat dispărut și mort...
Își șterse cu grijă lacrimile și reveni în casă, între oameni. Era destul de târziu, înăuntru au mai rămas doar câțiva vecini apropiați și rude. Obiceiul din bătrîni era că la miezul nopții, la ora doisprezece fix, oamenii care rămân trebuie serviți cu mâncare și beutură, pentru că ei stau să păzească sufletul răposatului. Apoi, vecinii trebuie să se retragă la casele lor și să rămână doar rudele foarte apropiate. Care să aibe grijă să nu se stingă nici o lumânare și nici un bec, toată noaptea. De obicei, cei care rămâneau lângă mort până dimineața când se lumina de ziuă, beau vin fiert cu piper și scorțișoară, să se încălzească, fumau mult și jucau cărți sau table, ca să le treacă mai ușor timpul. Petrișor ar fi vrut să stea și el, laolaltă cu Aurel, cu Nea Pătru din Deal și cu Nicu a lui Țolea, însă nu-l lăsă mamă-sa, Zamfira. „Tu du-te să te culci, dragu mamii”, i-a zis ea. O luă deoparte și pe Aneta și-o sfătui să meargă și ea cu mezinul, Vasilică și cu gemenele la culcare, că-s copii și au nevoie de hodină. Aneta vru să vină înapoi, să stea și ea lângă trupul neînsuflețit a lui Nea Ion, după ce adormeau cei mici, dar Zamfira nici n-a vrut să audă.
A doua zi, vremea rea se mai potoli. Era destul de frig, noroiul de o zi înainte apucă să înghețe peste noapte, iar bălțile murdare să prindă o pojghiță de gheață la suprafață. Drumurile deveneau mult mai accesibile acum. Era ziua îngropăciunii, a înmormântării. Trebuia să ajungă și Trăienuț acasă, după ce plecase de ieri de dup-amiază de la unitatea lui și călătorise toată noaptea, schimbând vreo trei trenuri. De dimineață se înjghebase în curte un fel de bucătărie de campanie, unde începură să pregătească mâncarea pentru pomana de după. Praznicul mortului. În șură, Aurel, Petrișor, Nea Părtu și alți săteni au eliberat așa,un loc de vreo treizeci de metri ca să poată să întindă câteva mese și băncuțe, așa, cam pentru douăzeci și ceva de persoane. Femeile începură de dimineață să taie găini, pui, rațe, din care să facă un cazan imens cu ciorbă fierbinte. În cuptor au pus la copt câțiva colaci, care vor fi puși pe masă, în timpul praznicului, cu lumânări aprinse, înfipte în ei. După ce se termina de fiert ciorba, se puneau la fiert sarmalele, cu varză murată.
Slujba de înmormântare au ținut-o în curtea lor. Erau cu toții îmbrăcați în straie negre, peste care au tras un cojoc sau o bundă. Era totuși frig, chiar dacă soarele își dezvelea căldura palidă de amiază. Între timp a ajuns și Trăienuț, care și-a îmbrățișat mama, frații și surorile cu lacrimi în ochi, și a fugit să se îmbrace în haine cernite. La scurt timp după Trăienuț a ajuns și părintele Rodion împreună cu cei doi cantori, cu crucile, sfeșnicele și cu prapurii de înmormântare. Pomelnicul a fost lung și sfâșietor, părintele a pomenit cuvinte de rămas bun din partea răposatului Nea Ion atât pentru muiere-sa Zamfira, cât și pentru fiecare dintre cei șapte copii. Apoi a luat la rând frații, surorile, verii, vecinii... După ce slujba s-a terminat, au urcat copârșeul în car, și au luat-o încet spre cimitir. Carul era tras de doi boi, boii cei atât de dragi răposatului Nea Ion. Din când în când se opreau, pentru prohod. Pentru citire și pomenire. Părintele Rodion, care conducea procesiunea, citea rugăciuni de iertare a păcatelor. Apoi se urneau încet, până ce se opreau din nou, pentru o altă citire. Cum au ajuns la cimitir, au dat jos sicriul din car, iar câțiva bărbați vânjoși, printre care Trăienuț și Aurel, l-au luat pe umeri, să-l ducă la groapă. Înainte să fie coborît în groapă, părintele Rodion a mai rostit câteva rugăciuni și cântări, după care au pus capacul peste sicriu, și l-au bătut bine în cuie. Trupul neînsuflețit al răposatului a fost coborât în groapă cu picioarele spre răsărit și cu capul spre apus. Apoi toți se întorc în liniște, spre casa de unde au venit, pentru pomelnicul răposatului Nea Ion a lui Mătrăgună, în urma lor rămânând doar groparii care trebuie să astupe mormântul...
Domşa Lucian
(VA URMA)

Savu Popa: Versuri

VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI 
Cum ar fi,
În locul inimii
Să îţi apară o îndoială
Şi cu ea
Să supravieţuieşti de acum încolo,

Să faci faţă, să rămâi transparent
Faţă de aproapele tău,
Care va simţi ceva, va sta în gardă, nu te va scăpa din privire,
Gata să te denunţe celuilalt aproape,
Care e departele nimănui
Şi surâsul lui pare dâra de melc
Lăsată peste un cadavru de cârtiţă în iarba proaspăt cosită.
Şi se întreabă
Dacă lumea de azi nu imită din inerţie
Arhitectura sărutului acelui Iuda.

Totuşi cine te va îmbrăţişa
Să nu simtă nimic ieşit din comun,
Să rămâi acelaşi, nici bătut, nici abătut,
Un aproape şi în aceeaşi măsură,
Un departe al fiecăruia dintre noi,
Tu poţi fi, imperfectule, sănătos tun până la
Proba minţilor contrarii.
Iar când răsare soarele şi dimineaţa toate neliniştile te aşteaptă
Decojite la marginea cea mai îndepărtată a mesei, cea cosmică,
Să joci în continuare
cu şi mai mult talent,
să te prefaci încercând să îi convingi pe toţi aceşti aproape
că viaţa ta continuă în ritmul de până acum,
că tu ai rămas acelaşi, un sculptor în imagini,
după ce o nouă avalanşă răstoarnă pietrele
în mijlocul drumului de munte, deformându-l.
Doar că o îndoială se dă drept inima ta şi cu apucături de vierme
roade sonor, încontinuu
golul rămas.

Savu Popa

Vasilisia Lazãr-Grãdinariu:Mi-e frig, iubite!



mi-e tare frig acum, iubite…
aprind în mine o făclie;
îţi dau şi ţie una, uite,

aprinde-o! doar s-or cununa
a noastre focuri, pe vecie…
e frig în mine, dar la noapte,
mă voi muta cu drag în tine.
voi zăvorî a ta intrare
şi-oi slobozi cheia în mare.
apoi cu degete de dor,
prin inimă am să-ţi deretic,
iar la fereastră am să-ţi ţes
perdea de vis şi muselină,
cununi de nuri am să-ţi aşez
pe fruntea caldă şi senină
şi la sfârşit, am să-ţi rodesc
pământul sterp din carnea mea.
să nu uiţi poarta încuiată,
iubitule, să pot intra!…
Vasilisia Lazãr-Grãdinariu
Notă: „a noastre focuri” - licență poetică

Gheorghe Apetroae: Literatura: OVIDIU NASO, comentariu și elogiu poetic.

COMENTARIU: Publius Ovidius Naso a fost ultimul mare poet elegiac al Romei antice. cunoscut la noi sub numele de Ovidiu. Așa cum scrie el însuși în Tristia IV 10, Ovidiu Naso s-a născut la 20 martie 43 î.Hr în Sulmona, un oraș situat în Italia de mijloc, la aprox. 140 km depărtare de Roma, în provincia Aquila. A decedat la 2 sau la 3 ianuarie, anul 17 sau 18 d. Hr.,la vârsta de 59 de ani la Tomis, astăzi Constanța. Tatăl poetului aparținea nobilimii și-l destinase prin tradiție funcțiilor publice. Dar, după un scurt studiu al retoricei, Ovidiu se dedică carierei artistice. Își completează cultura la Atena și, împreună cu prietenul său, poetul Aemilius Macer, întreprinde o călătorie în Sicilia și Asia Mică.
Întors la Roma, intră în cercul literar condus de Messalla Corvinus și duce o viață extravagantă lipsită de griji în mijlocul protipendadei romane. Operele lui erau pe placul înaltei societăți și printre protectori săi se află însuși împăratul Octavian Augustus. După moartea lui Horațiu (8 î.Hr.), Ovidiu devine cel mai cunoscut și apreciat poet din Roma.
În toamna anului 8 d.Hr., în timp ce poetul se afla pe insula Elba, în mod neașteptat, fără o hotărâre prealabilă a Senatului, Augustus hotărăște relegarea- exilarea lui Ovidiu la Tomis, pe țărmul îndepărtat al Mării Negre. Forma de exil la care a fost supus era relativ mai ușoară („relegatio”) și nu cuprindea clauza aquae et ignis interdictio (în sensul de „proscris în afara legii”). Motivele exilului sunt până astăzi neelucidate. Ovidiu însuși scria că motivul ar fi fost „carmen et error”, o poezie și o greșeală. Poezia încriminată este cu mare probabilitate Ars amatoria, care ar fi venit în contradicție cu principiile morale stricte ale împăratului, deși această operă fusese publicată cu câțiva ani mai înainte. În Tristia, Ovidiu se referă și la faptul că „ar fi văzut ceva ce n-ar fi fost permis să vadă”. Cercetătorii sunt de părere că Ovidiu ar fi fost martorul scandaloaselor aventuri amoroase ale Juliei, nepoata lui Augustus.
Ovidiu a făcut numeroase încercări din exil, prin scrisori trimise la Roma, să obțină grația lui Augustus. Toate au rămas lipsite de succes, chiar după moartea lui Augustus, urmașul său, Tiberius, nu l-a rechemat la Roma.
Conform cronicei lui Heronim, Ovidiu ar fi murit în anul 17 d.Hr. la Tomis, unde a fost și înmormântat, dar această dată nu este sigură. Din poemul calendaristic Fasti, I, versurile 223-226, rezultă că în primăvara anului 18 d.Hr. poetul era încă în viață. Pentru piatra sa funerară, Ovidiu a compus - în parte patetic, în parte ironic - următorul text, în forma unei scrisori trimise soției sale (Tristia, III, 73-76): „Hic ego qui iaceo tenerorum lusor amorum/ Ingenio perii, Naso poeta meo./ At tibi qui transis, ne sit grave quisquis amasti,/ Dicere: Nasonis molliter ossa cubent.” În traducerea liberă a lui Theodor Naum: „Sub astă piatră zace Ovidiu, cântărețul/ Iubirilor gingașe, răpus de-al său talent,/ O, tu, ce treci pe-aice, dac-ai iubit vreodată,/ Te roagă pentru dânsul: să-i fie somnul lin.”
Opera - Scrieri înainte de exil se încadrează în lirica erotică, cu punct de plecare în elegia lui Properțiu și Tibul, pe care o transcende prin finețea analizei psihologiei iubirii, observația exactă a moravurilor, adevărata pictură de gen, relevând aspecte ale Romei auguste, pline de culoare și grație dezinvoltă, prin punerea în scenă teatrală și somtuoasă, prin spiritul și ironia galantă, de o subtilitate afectată uneori, a stărilor evidente în Poeme de iubire - Amores - „Iubiri” (23 î.Hr.-16 î.Hr.), în 3 cărți cuprinzând 49 elegii, în Heroides sau Epistulae Heroidum - „Eroine” sau „Scrisori ale unor eroine” (10 î.Hr.), 18 scrisori fictive de dragoste ale unor personagii feminine mitice adresate bărbaților iubiți, de ex. Ariadna către Theseu, Didona către Enea, Medeea către Jason etc., în Ars amandi - „Arta iubirii” (1 î.Hr.), poem erotico-didactic în 3 cărți (două adresate bărbaților și una adresată femeilor), cuprinzând „învățăminte” privind arta seducției și a dragostei; în Remedia amoris Remedia Amoris - „Remediile iubirii”, o replică ironică la Ars amatoria sau amandi - Arta iubirii , în care se recomandă amanților nefericiți diverse mijloace pentru a scăpa de dragostea chinuitoare și de urmările ei, dar și aspectețe estetice ale feminității, relevate în poemul De medicamine faciei femineae - „Îngrijirea feței feminine”.
În aceste prime opere, Ovidiu continuă tradiția poeziei elegiace romane de exaltare a sentimentului de dragoste, pregătită de Catullus și de neoterici în perioada republicană și dezvoltată de Sextus Propertius și Albius Tibullus în epoca lui Augustus. Scriitor de literatură erotică, sentimentul de dragoste îl tratează în maniera elegiei erotice alexandrine. Poetul cântă iubirea efemeră, ușoară, după cum însuși se autodefinește tenerorum lusor amorum („cântărețul glumeț a dragostei ușoare”), dar și dragostea nefericită, înșelată sau neîmpărtășită, practicând o distanțare față de propriile sentimente.
Poeme mitologice: Poem descriind diverse apariții cerești (s-au păstrat doar câteva fragmente);
Poemul Metamorphoseon libri - „Metamorfozele” este o istorie mitică a universului în 15 cărți în hexametri, cuprinzând 250 legende, dominat de imaginație fabuloasă, pitorec și plastică puternic marcate (un om sau o zeitate se transformă într-un animal, într-o plantă sau o constelație, în urma unor întâmplări deosebite), desfășurate cronologic, de la formarea universului până la apoteoza lui Cezar, divinizat ca o constelație în care se este evidentă grandoarea mișcării dramatice și epice, tendința spre colosal, fastuos și erudiție rafinată – reminiscențe alexandrine.
Poemul Fasti (Fastele) - „Sărbătorile” - calendar versificat al sărbătorilor romane este o versificare didactică a calendarului roman, operă întreruptă prin exilul poetului (cuprinde doar lunile Ianuarie până la Iunie); Tragedia Medeea, de mare renume în antichitate, s-a pierdut aproape în întregime.
Elegiile din exil: Tristele”, în 5 cărți și Epsitulae ex Ponto sau Pontica - „Scrisori de la Pontus Euxinus (Marea Neagră)” sau „Ponticele”, în patru cărți. Ambele opere sunt culegeri de elegii personale sub forma unor scrisori trimise din Tomis și adresate lui Augustus, soției sau prietenilor cu rugămintea de a fi iertat și de a i se permite revenirea la Roma, care se remarcă prin sensibilitatea emoțională, prin patetismul romantic, concurând cu tragedia și în care Ovidiu prezintă situația nefericită a propriei persoane, exprimarea directă a sentimentelor de durere și de tristețe provocate de dorul de Roma, de casă, de familie și de prieteni.
ELOGIU: Destinul poetului impresionează pe orice iubitor de țară și de locurile natale și de aceea voi încheia comentariu cu un elogiu, prin poemul intitulat ”LA TOMIS”,
pe care l-am închinat poetului latin Ovidiu Naso :
”Cum ar fi reuşit Academos să te încerce cu elegia,/ dacă tu nu ai fi fost melanianul neînţeles și neliniştit,/ în surghiun, captiv la ponticul ţărm-/ cu şansa doar în cântecul trist,/ ca să cânți Romei, la Tomis,/ alături de îngerii neliniștei mării…/…/Pe locul pontic neritic, buzele sărate ale mării/ ți-au învolburat timpul fluid / scurs pelagic în nisipul preserat de un cer nereid/ cu scoici - cuvinte cristale ce valsează crisal pe valuri-/ cu poeme ale iernii la Tomis, barbare…/ Dinspre un ţărm litoral, pe smaraldic mărgean/ e plecată după tristețea ta Roma eternă/ și acum e în cheia valurilor,/ și, disperată de lipsa ta/ ţi-ascultă -n ne-linişte „Tristele”,/ cântecul tău pentru Ea.../ în a-i reda tinereţea şi încă multa strălucire…;/ În fiecare val, e chinul tău în Tomis, Ovidiu!/ adâncul ecou al sufletului tău în graţia Romei/ cel de întoarecere la Ea!/../ Te caută, de atunci, în clarul de lună cetatea,/ să-ţi mulţumească de dragostea ta pentru ea/ și să te asigure de iubirea ei în lipsa ta de libertate…/ Te primeşte în slavă și acum, Roma eternă/ și triumfală,/ să-i cânţi gloriile cu lira ta tristă, Ovidiu!”.
Biliografie: Wikipedia,
Dicționarul scriitorilor străini, 1981.
Gheorghe Apetroae, Sibiu.

Nicolae Vălăreanu Sârbu: Fântâni nu se mai nasc

Stau cu Dumnezeul meu în suferința durerii,
aud eternitatea cum curge prin uitare

și n-are maluri decât o lumânare aprinsă,
care-mi arde drumurile spre iad.

Văd lumina cum se topește și urcă
mirositoare prin vămi mântuită,
înflorește pe ramurile cerului
deasupra de ziditorii cuvântului.

Fântâni nu se mai nasc,
doar în agheasma iubirii mă scald
și ies mai pur din ninsorile de argint
în care sunetele nu se aud.

Nesfârșitul împarte cu mine tăcerea.
Nicolae Vălăreanu Sârbu

Getuța Corbu, versuri


Până mai ieri
eram ființă
bătătorind cărări de suflet
înspre nicăieri
azi nu mai știu
privindu-mă-n oglindă
din ochii mei răsare viața
și dincolo de ei mai simt dorință
am chip de toamnă târzie
din frunze-mi picură
nostalgic
vremea
Getuța Corbu

Badescu Alexia,versuri


adorm în tăcerile tale
mă trezesc în nedumeririle mele
nu s-a întâmplat nimic
monotonia aceasta absurdă mă-mpinge afară din mine
e ger în secunda ce ne fecundă cu dinți colțuroși ascuțiți de prea multă vină
nu mai ești tu nu mai sunt eu "divina comedie" a lui dumnezeu
ci o banală rutină
iar templul acesta odată măreț
acum e ruină
redă-mă pământului antigona
să pot inspira lumină
Badescu Alexia

Gina Zaharia: de-ai ști...

Versuri de iubire, Versuri de iubire, Versuri de iubire, Versuri de iubire, Versuri de Versuri de Versuri de Versuri de iubire, Versuri 
Este posibil ca imaginea să conţină: copac, cer, în aer liber şi natură
de-ai ști iubite
ce de lanțuri poartă                            
iubirea noastră albă
și sărată
de-ai ști că se trezește uneori
pe umeri cu un câmp
uitat de flori
de-ai ști că zace
ca un om de ceară
ascuns de sete într-o călimară
ai face drum prin luminiș de ploi
s-ajungi la timp
să ne salvezi de noi?
Gina Zaharia

Valeriu Dg. Barbu: Respir

.Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri
respir
aerul începe la un milimetru de palma ta
de ochiul tău scrutând lumi care îmi vor rămâne necunoscute
în care aș vrea să pot fi lacrima de emoție
pășesc
asta o știu doar tălpile
probabil că oi fi având
ceva trage pământul ca pe un preș
în glumă
de asta râd așa
nu pentru că plutesc
sunt atât de fericit încât am ajuns pe tărâmul tristeții
de unde pot privi fericirea asta ca pe o promisiune
deși
teama că te pot pierde
sau ai putea fi atinsă de un alt bărbat, chiar din mine
mă înfurie
vezi?
sunt atât de gelos încât nici cel ce voi fi
nu ar avea voie să te privească
fără îngăduința mea prefăcută
cum că n-aș fi gelos
orb
văd lumina pe care doar eu o văd
radiind din suava ta alcătuire
și-mi vine...
și-mi vine să ies
la o bere cu băieții și să le zic
sunt mort
sunt altul
sunt orice
din ce nu m-a putut naște nimeni
așa ca tine doar cu un gest la întâmplare
o eșarfă peste umăr sau un surâs
nu știu...
m-ai născut și iată din clipa aceea
socotesc adevărata zi a nașterii mele
ating orice lucru pe care l-ai atins tu
și rana ori viața totuna
țâșnește în sus
ating pleoapa ta
și mă scufund ca o secure în carnea copacilor acestei păduri
căreia unii îi zic prezent
și iarăși mi-e teamă
cum numai buza unei securi știe
respir
până și umbra ta mă sufocă
va trebui să plec departe
măcar un milimetru
să pot în sfârșit
om
să te sărut
Valeriu Dg Barbu

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10