Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Din Antologia aforismului românesc contemporan

"De fapt, nu este vorba despre citate, ci despre idei. Conștient sau nu, vrem să răspândim ideile care ne plac. Citatele sunt doar vehicule pentru asta"
(Lucian Velea,
președinte Asociația Culturală Citatepedia)


* Nu va zbura mai repede ca vântul cel dus de vânt (Valeriu Butulescu)

* Muzica poate să facă dintr-un suflet răvășit o Catedrală
(Vasile Ghica)

* Timpului nu-i tremură niciodsată mâinile.Își plimbă încet bisturiul pe fețele noastre ca un criminal în serie îndrăgostit de arta sa.
(Ionuț Caragea)

* Cu toții trăim din scris; cum ne e scris, așa trăim ( Victor Martin)

* Cel care ocolește suferința moare încet pentru că nimeni și nimic nu poate înlocui atingerea
(Teodor Dume)

* Sunt plecat să bat câmpii. Revin imediat.
(Lucian Velea)

* Visătorii sunt singurii învingători adevărați.
(Boris Marian Mehr)


* când iubești, gestul îți îngăduie să iei forma zilei și să respiri (Teodor Dume)

* îngenunchează doar în fața lui Dumnezeu, nu și în fața oamenilor (Teodor Dume)

Nicolae Labiș,asasinat!

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, stând jos, maşină, copil şi în aer liber
Nicolae Labiș  a murit în dimineața zilei de 22 decembrie.
A fost asasinat .
„Îndurerat de pierderea celui mai bun prieten, Portik Imré a urmărit tot ce s-a scris despre poet de-a lungul anilor, cu intenția de a elucida misterul morții lui Nicolae Labiș.
Autorul nu a putut să-și publice cartea în timpul vieții. După moartea lui, o copie a manuscrisului – purtând ștampila învechită a unei cunoscute edituri din capitală – a fost dăruită, spre publicare, familiei poetului Nicolae Labiș, de sora autorului, prof. Elisabeta Gheorghișan”.
Cel mai impresionant și semnificativ pasaj al evocării lui Portik Imré îl constituie acela referitor la zilele care au urmat după împlinirea de către Nicolae Labiș a vârstei de 21 de ani, la 2 decembrie 1956:
„De când îl cunoșteam,doar în acele zile de decembrie l-am văzut atât de preocupat de soarta lui. Până atunci părea liber și independent, ca un albatros în zbor [...] Acum era frământat de tot felul de gânduri, fiindcă tinichele legate de coadă, în mod deschis sau tainic, îi îngreunau tot mai mult zborul. [...]”
În acele zile, poetul i-a făcut prietenului său o confesiune zguduitoare:
„− Indiferent ce voi rezolva la editură, peste trei zile vor fi la tine [la Covasna]. Asta va fi sâmbătă sau, cel târziu, duminică. Trebuie să dispar pentru un timp din fața și din ochii lor. Și, ca să nu dea de urma mea, nu o să spun nimănui când și unde plec. Dar nu vorbi nici tu despre asta nimănui, nici măcar lui Luca, Raicu sau Covaci. Vreau să dispar din București fără urmă.”
Trebuie să dispar pentru un timp din fața și din ochii lor... Cu instinctul lui de ființă liberă, Nicolae Labiș simțea că este vânat. N-a dispărut din București și, drept urmare, a dispărut de pe fața pământului.
Mihail Stoian, citat de Portik Imré, își amintește o mărturisire făcută de poet pe patul de moarte: „La spital mi-a povestit cum s-a consumat acccidentul... îmi aduc aminte că vorbea despre o scurtă vizită la «Capșa», apoi, însoțit de doi bărbați și o femeie, balerină, coborâseră în pasaj, la «Victoria» [...] a vrut să ia tramvaiul, nu spre casă, ci spre casa femeii, a încercat să se urce prin față la clasa a doua, dar cineva l-ar fi îmbrâncit și, în ultima secundă, s-a prins de grătarul intermediar, dintre vagoane: «țineam ochii mari deschiși– i-a spus Nicolae Labiș lui Mihail Stoian − și vedeam cum din capul meu izbit de caldarâm ies scântei»”.

Daniela Marchetti:Vis




Ochii-mi te aleg
dintre stele
aici, doar în veacul
bastard,
dincolo-n
nopțile mele,
mă dezbraci de cuvinte
și ard.

Atila Racz:levitații


o lumânare roșie
trandafirul galben
și patul
în rest
nu trebuie să fie nimic
e toamnă
și ploaia plânge pe ziduri
timpul adună culorile părului tău
mă adâncesc sub tine
și cade cortina
întotdeauna sfârșitul
lasă o pată ruginie
când pe buzele tale mușcate
învie zâmbetul
e dimineață
nu-ți fie frică
iubirea te ocrotește
Atila Racz

George Pașa:albăstruiu (19,5,18,21) ,poeme


Albăstruiu

 (19)

Pătrunde-n miez ca-n propria sa casă,
desculț, lăsând afară toată zarva.
Și-a scuturat din sine toată pleava
de litere cu voce lipicioasă.
Afară a lăsat scrumul din vise,
idei hibride înmuiate-n ceață.
Ca niște pești zvâcnind la suprafață,
se-ntorc lumini din lumile închise.
Aici nu-i timp uitat între crevase,
să-și roadă clipa, cinic, în măsele,
nici glasul vreunei umbre ușurele,
să-i intre Albăstruiului în oase.
Din sine întru sine, doar minunea
cântă domol o melodie lină,
purtată de-un ecou în serpentină,
care-i asigură conexiunea
cu miezul grav, pulsând în plasma oarbă
ca fătul în placenta unei mame.
Cântec purtat de infinite game,
în sine însuși iar să se absoarbă.
Vrăjit e Albăstruiul, cum nu-i altul,
sorbit de-o notă-n ritmurile fine.
Trecut în cântec, resorbit de sine,
va ști, de-acum, cât e de sfânt înaltul.

 (5)

- Scoate-ți mămăliga dintre dinți, Albăstruiule,
și nu uita, puiule,
că eu nu mi-s una din alea crescute la coada vacii,
ador aplaudacii
care-mi fac temenele din zori până-n seară.
Pe când tu ești o fiară:
dai drumul muzicii - atunci când nimeni nu se așteaptă -
pentru lumea deșteaptă;
de nu mai are nimeni feeling pentru fluxul meu poematic,
tocmai atunci când părea mai simpatic.
De-aceea, du-te, puiule, în lanul tău de secară,
că prea m-ai făcut de ocară!

Așa-i grăi Albăstruiului o poemă fină de la oraș,
cu boiul gingaș,
cu picioare metrice inegale
și mersul agale.

Cu inima strânsă, Albăstruiul îi vorbi pentru ultima oară:
- Așa vorbușoară
nu-i de cinste pentru o poemă ca tine,
cu fine botine.
N-oi fi eu veun luceafăr, dar am sânge în vers
cât să pun în mișcare textualul demers.
Rezonează vreo stea sau vreo umbră de lună?
N-o să am pentru asta pe vreunul ranchiună.
Toți suntem - laolaltă: poemașe, poeme - 
picături de-adevăr strălucind în noeme.
Dacă noimă nu e, nici frumos nu există,
geaba inșii fățarnici sau vreo stea verslibristă
au să bată-n țimbale
sau în oalele goale,
spre-a trezi doar prin zgomot atenția,
generând, implicit, intervenția
vreunui expert în pauza dintre cuvinte;
geaba, zic, ia aminte,
oi fi eu un poem cu mămăliga-ntre dinți,
dar am leac pentru ieșiții din minți!


(18)

Albăstruiul îmi zice că postmodernismul e mort.
Doar scrie-n raport
că seamănă cu un tort
de pe care unul mai pofticios a luat frișca
folosind brișca,
apoi l-a tăiat în bucăți:
una pentru cel care scrie din cărți,
alta pentru mecanicul de sunete goale,
una mică pentru dama care-și ține poezia sub poale,
una mai mare pentru autorul de epopei,
alta la fel de mare din care să ciugulească miile-i de lachei.
Și-n fine, când tortul s-a terminat,
se-nțelege că postmodernismul a sucombat.
Fie-i țărâna ușoară, că mult bine a adus omenirii
consumând tot caimacul din cafeaua gândirii
celor ce mai nainte,
fini dresori de cuvinte,
au făcut icoană din simțire și vers!
Aprig a fost la mers:
străbătea vioi toate drumurile bătătorite,
o lua mereu pe ocolite
să nu fie prins cu cioara vopsită
ascunsă, cu grijă, sub pulpana cosmopolită.
Fie-i iertate
păcatele toate
că prea mult a iubit
să dea foc poeziei, și-n cenușă de mit
să-și înjghebeze un sălaș provizoriu,
devenind, mai apoi, atât de notoriu,
încât plebea să creadă că-i vreo nouă magie,
bazată pe tehnologie
și pe alte răcnete de ultimă oră!
Drept îi, depășea poezia ierbivoră
cu paștișe, răstălmăciri deocheate,
cu adevăruri, deja-spuse, trunchiate.
Dar nu e catastrofă, va rămâne din el
ceea ce-i nesupus vreunei norme defel.
Că nu totul s-a spus, nesfârșit e cuvântul
ce va ține mai mult decât însuși Pământul.
Un curent sau vreun altul nu au cum să impună
ce cuvânt să răsară, ce cuvânt să apună,
care junghi e mai nobil, care e mai plebeu,
ce culoare s-admiri dintr-un vis-curcubeu.
Curentu-ți provoacă doar vreun junghi trecător,
de nu se întâmplă să-l găsești pe covor
adormit, după opintirea din ușă,
căutând agitat vreo mătușă,
să-i deschidă, să-i dea bună-ziua,
când mai simplu-ar fi să strige: „Piua!”

(21)

Albastrul e ceva etern: străbate spații după spații,
se-ntoarce-n timp; în viitor, încântă alte generații.
Și-auzi pe-un cinic tinerel, ștergându-și cașul de la gură:
„Ești cam aiurea în tramvai, deși te crezi mare figură.
Căci Dumnezeul tău e mort, iar zei pragmatici îi iau locul.
Ce-atâta cântec fără rost? Doar file bune de-aprins focul.
Azi, poezia e un moft (să nu spun pierdere de vreme),
nu te ajută nicidecum, chiar de-ai să scrii antipoeme.”
Trist, îl ascult pe tinerel, fără a-l lua prea mult în seamă.
Albastrul râde-ncetinel și către june-acum exclamă:
„Vai! Aflu că deja sunt mort, cu Dumnezeul meu odată,
că doar nimic sunt pe pământ, iar lumea ta e-așa bogată,
încât și coada de topor are un diamant în frunte.
Ce să mai zic? Felicitări! Ai grijă doar când treci pe punte,
că-i prea fragilă spre-a lansa pe cer o stea așa de mare.
(Mă tem că invers ai zbura, și-o baie rece-ar fi salvare.)
Mergi fără teamă! Drumul tău nu ți-l ia nimeni, n-avea grijă!
Răniți suntem cu toții-oricum, chiar neloviți de nici o schijă.
Și iată adevărul crud: totul se mișcă-ntre cuvinte,
din gol să iasă forme noi călcând pe vii și pe morminte.”

Daniel Corbu:poezii,poezii,poezii,poezii,poezii,poezii,poezii,poezii,poezii,poezii

                                 Încoronarea cu lacrimi




Multă vreme mi-am imaginat poezia: o femeie privind
printr-o fereastră.

Multă vreme am crezut că privind prea mult 

                 frumuseţea

voi orbi.

Îmi spuneam: de m-aş învinge mereu

                                   fără martori şi fără fast
de m-aş învinge în fiece clipă!
Dar cineva îmi arăta cu degetul instrumentele de 
făurit duminici
felinarele de înaintat în deşert
altcineva tocmai descoperise complotul lucrurilor
                                                     mărunte
asupra privirilor mele
prietenii răsturnau pe trotuar valize cu îngeri
serile îmi pregăteau încoronarea cu lacrimi
şi nu ştiam cum să te mai mint moarte
care ani de-a rîndul ai acoperit spaţiile albe din
poemele mele
îţi cîntam litanii cîntece din nordul meu
răsărite ca florile din inimă
singur îmi încurajam călătoria pe cruci
şi mă vindecam de muşcătura atîtor cuvinte
otrăvite.

Cînd vei citi acestea cititorule

eu demult voi fi plecat prin alte poeme.


                                                     Rîul ce trece prin inima mea


Să vină seara.
Aşteptarea să limpezească noi vînători
de cuvinte vînători cu ogari alergînd.
Tac. Uneori semăn cu refugiile
îmi înghesui singurătatea-n oglinzi
                                                (nici o victorie)
cineva mă ademeneşte cu vorbe ca monezile
fierbinţi
mamă nu e moartea
trecem fiecare cu o altă icoană în mîini
roua deconspiră sigiliile luna
descuie toate uşile
îţi mai aminteşti rîul ce trece prin inima mea
mamă de cînd mă ştiu adorm cu mîinile goale
ce să fac
exist şi eu ce subţire mi-i umbra.


Poveste

(Lui Aurel, căruia îi plăceau
enorm aceste propoziţii)
Locuieşti în aceeaşi casă cu mine

răspunzi la acelaşi număr de telefon traversăm

aceleaşi nopţi albe aceleaşi toamne

                     îngenuncheate de rouă.

Stăm în aceeaşi cameră în acelaşi pat ne iubim

pînă la ziuă
ştim aceleaşi metode de sinucidere
folosim aceeaşi masă de scris
                       (nimic nu e greu nimic nu-i uşor)
stăm tăcuţi la aceeaşi cină de taină
cineva mă va vinde îţi spun curînd cineva
                             mă va vinde.
Traversăm aceleaşi nopţi albe ştim
aceleaşi metode de sinucidere
stăm tăcuţi la aceeaşi cină de taină.

De ce Doamnă Moarte de ce?

Basho:haiku, haiku, haiku, haiku, haiku, haiku, haiku, haiku,, haiku, haiku, haiku, haiku

Haiku este un gen de poezie tradițional japoneză, cu formă fixă. Un haiku este format din 17 silabe împărțite în 3 versuri formate din 5, 7, respectiv 5 silabe.
Un haiku trebuie să conțină cel puțin un cuvânt sau imagine care să exprime anotimpul în care acesta a fost scris. Japonezii tratează foarte mult natura în haiku-urile lor.
Basho este considerat maestrul suprem al poeziei haiku
 *Câți fluturi
nu și-au fluturat cărarea
de-a curmezișul zidului!
                                                   *  M-am întors
                                                zărind un arbore uriaș:
                                                munții verii.
*Norii, când și când,
Acoperă luna
Împrospătând lumina privirii
                                                 *  Păsările nu cunosc
                                              Floarea numită fluture.
                                              Cer de toamnă.
* Uneori norii
Aduc odihna
Celor ce admiră luna!
                                                 * Vântul de toamnă
                                              Bate deși
                                              Castanele nu-s coapte.
* Din marginea drumului
hibiscusul s-a lăsat
păscut de cal.
                                                * A treizecea noapte fară lună
                                             criptomeri de o mie de ani
                                             ce-i înșfacă ciclonul.
* Pe marea întunecată
țipătul unei rațe sălbatice
albește vag.
                                               * Bujor de iarnă
                                            și fluierar care spui atâtea –
                                            cuc al zăpezilor.
*Subt burniță,
nalbele
deschid un cer senin.

                                                  *Clopotul tace
                                                   florile in ecou
                                                   parfumează seara.

*In fata fulgerului
sublim e acela
care nu știe nimic.
                                                *Admiratorilor lunii
                                                 norii uneori
                                                 le oferă o pauză.
Alte reguli:
–         17 silabe în 3 versuri împărţite 5-7-5.
–         Scrie ce se se poate spune dintr-o răsuflare.
–         Folosirea unui cuvînt sezonal (kigo) sau a unei referinţe sezonale.
–         Foloseşte o cezură la finalul versului întîi sau doi, dar nu la ambele.
–         Niciodată să nu faceţi o singură frază din toate cele trei versuri sau una care să se continue în toate cele trei versuri.
–         Totdeauna scris la prezentul lui aici şi acum.
–         Întrebuinţarea limitată (sau nefolosirea) pronumelor personale.
–         Folosirea aceleiaşi simple sintaxe a propoziţiei în ambele propoziţii.
–         Folosirea fragmentelor de propoziţie.
–         Păstraţi “versul tare (şoc, poanta)” ca ultim vers.
–         Străduiţi-vă să găsiţi cele mai atrăgător şi seducător vers pentru a fi primul.
–         Scrieţi despre lucruri obişnuite într-un mod simplu folosind cuvinte fireşti.
–         Lăsaţi haiku-ul să exprime modul de a face imagini fără cuvinte.
–         Folosiţi doar imagini concrete.
–         Inventaţi expresii lirice pentru imagine.
–         Încercaţi să aveţi nivele diferite de înţeles în haiku. La suprafaţă un set de imagini simple; în profunzime – o filosofie sau o lecţie de viaţă.
–         Folosiţi imagini care evocă diferenţe/imagini distincte/autonome clasic elegante(shubumi).
–         Folosiţi imagini care evocă singurătatea misterioasă. (yugen)
–         Folosiţi calamburul şi jocurile de cuvinte.
–         Notaţi imposibilul cu cuvinte fireşti.
–         Uzaţi de imagini sublime sau înălţătoare (grandioase, distinse, nobile, înălţătoare). (Nu război, crimă, vulgarităţi)
–         Folosiţi doar imagini din natură.
–         Amestecaţi umanul în natură într-un haiku punînd în legătură sentimentul uman faţă de natură.
–         Evitaţi să vă referiţi la persoana voastră în haiku.
–         Nu folosiţi puctuaţie pentru ambiguitate.
–         Scrieţi cu majusculă primul cuvînt al fiecărui vers.
–         Scrieţi cu majusculă doar primul cuvînt.
–         Evitaţi rimele.
–         Evitaţi prea multe verbe (sau chiar toate verbele)
–         Renunţaţi la prepoziţii (în, pe, la, printre, între) oricînd e posibil; în special în versurile scurte.

Violetta Petre:© Şi putrezeşte toamna în gutui...


În cuib de cuc, înc-o singurătate
Şi-a agăţat suspinele-ntr-un cui,
Dospesc tăceri în Căile de lapte
Şi putrezeşte toamna în gutui.
Cad merele devreme pe țăpşane
Şi aş gusta dintr-unul pârguit,
Dar pofta mea de mere ionathane
O-agăţ în cui, căci soiul a pierit.
Se-apleacă prunii-ngreunaţi de roade,
Cu ramuri, atârnând pân' la pământ,
Li-s fructele stătute şi schiloade,
Renglotele-au rămas la mine-n gând.
Nici firul ierbii nu-l mai paşte iada-
Răsare obosit, din loc în loc.
Şi ce săracă ni-i acum livada!
Şi nucile abia de se mai coc.
S-a-nsingurat pământu,-i o sahară-
Neputincioşi, bezmeticim prin glod.
Orfani de rădăcină şi de ţară,
Urcăm înstrăinaţi spre eşafod.
Violetta Petre
22.09.2019

Mirela Lungu:Life troubles (stele verzi)


Recunosc că am probleme cu blondul
Niciodată nu-mi iese nuanța visată
E ca și cu așteptările într-o relație
Primești mereu altceva și altcineva
E de vină pentru stelele tale verzi
Eu te-am iertat în fiecare seară doar
Să te pot acuza dimineața că mi-ai
Încurcat vopselele și realitatea nu
Mai este blondă să știi am ajuns să
Urăsc brunetele pentru că au atâta
Tupeu și nu le este teamă să țipe
La imprimantă la laptop la smartphone
Că sunt mai proaste ca ele dar noi
Avem întotdeauna dreptate când
Spunem că inima noastră e blondă
Mirela Lungu 

Lucian Perța,Parodie:Teodor Dume

https://www.caietesilvane.ro/articole/4081/Parodie-de-Lucian-Perta-Teodor-Dume.html


Parodie de Lucian Perța: Teodor Dume

(parodia conține toate titlurile textelor publicate de Teodor Dume,în revista Caiete silvane (septembrie,2019)


Septembrie 2019

Tristeți târzii
(din Caiete Silvane, septembrie 2019)
am iubit totdeauna adevărul din cuvinte
iubesc-ul acesta m-a costat mult, într-un fel,
încă din copilărie, țin bine minte,
m-a făcut să strig după el –
treizeci de ani apoi l-am așteptat
până ce formă de fluture alb a căpătat
oricum, încă nu l-am prins de atunci
cândva îl simțeam ca pe o durere
în spatele cărnii ascuns, ca într-un azil,
colecționam rănile lui cu plăcere,
poetice munci,
aproape umil
respir față în față cu mine acum,
mult mai destins și conștient
că spre marginea lumii nicicum
nu voi putea deschide-n prezent
o fereastră, spre neatinse poeme
sunt trist, dar o să-mi treacă într-o vreme!

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10