Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Florin Mugur:medalion

DESPRE CEI CARE AU FOST - DESPRE CEI CARE AU FOST - DESPRE CEI CARE AU ...

FLORIN MUGUR: (n. 7 februarie, 1934, București; d. 9 februarie, 1991) a fost un poet, eseist și prozator român de etnie evreiască.
A debutat literar la vârsta de 13 ani, iar la vârsta de 19 ani a publicat prima carte a sa.[1]

A fost redactor la editura Cartea Românească,  redactor-șef adjunct al revistei Argeș.

Dansul cu cartea


Cum să fii scund și caraghios

și cu barca ca un văl de mireasă

și cu ochi albaștri



și cum să fii bătrân

și cu hainele ude de lacrimi

și cum să țopăi totuși fericit!



Pe patul meu

dansează beat bătrânul prinț

cu cartea-n brațe.


Îi șiruie udă cămașa pe umeri
îi piuie nasturii veseli -
el țopăie plin de scântei și de țepi

Și ce e scris în cartea Bătrânului? Destinul
meu obosit. Dansează lent. Spre seară
ouă mici, străvezii, îi curg dulce din păr.

De behăit, ce bâlbâială de petale!
Alunecă moale pe-o lacrimă. Uite, se ține
de cartea ce-i tremură leneșă-n brațe.

Și nu-mi mai e frică și nu-mi mai e frică.
Ce fraged e! Capul meu trist și muncit
îndrăznește să râdă.


Schițe despre fericire (fragment)


Citești o poezie - și e extraordinară, simți, deși nu înțelegi încă aproape nimic și nu ai luat cunoștință decît de faptul că, uite, ai citit și acum recitești o poezie extraordinară, fără a avea însă nici o îndoială că e așa și nu altfel. Îți trec prin cap cu blîndețe gînduri nespus de banale, și nu te grăbești să le alungi: sigur, o poezie ce altceva este decît o femeie, un bărbat, un copil, cum să-i înțelegi din prima clipă, îți trebuie măcar o oră, măcar o zi, măcar un an... Și citești iar poemul "Pretext de conversație" din volumul Constanței Buzea, "Cină bogată în viscol": "Cînd l-am văzut apropiindu-se/ cu toarte de porțelan pe deget/ mi s-a făcut rău m-a podidit un plîns/ pe care l-am camuflat cum am putut/ întorcînd spatele acoperindu-mă/ de un ridicol suportabil// apărea rar totdeauna din față/ surprinzîndu-mă rece nepregătită vorbind/ momentul era prost ales deși/ cu lume multă de babilon secret/ toți vorbind unii cu alții unii fără alții/ noi noi// ce faci cu toartele astea pe deget/ ca niște ciudate inele semne ale fugii poate/ dintr-un deșert sărac sanatoriu în munți/ chilie deșert lunar cîtă poezie/ pînă cînd îți iese în față oglinda/ ca o ființă care te pălmuiește// l-aș fi întrebat dar m-a podidit plînsul/ în plin babilon toți vorbind unii cu alții/ unii fără alții/ m-a văzut urcînd treptele ca ridicîndu-mă la cer/ cu gîndul fugii într-un deșert lunar/ oho cîtă poezie// îmi arătă cu sfială/ duci pe cap un ciob ca o coroană de porțelan/ celorlalți nu le pasă nu se uită/ însă mie simt că mi se face rău/ am găsit venind încoace toartele astea ia-le/ oho cîtă poezie pînă cînd îți sare în față/ oglinda ca o ființă și te pălmuiește blînd."
O lume de cuvinte: blîndețe, toarte de porțelan, sfială, un hohot de plîns, poetul acoperindu-se "de un ridicol suportabil". Cum altfel decît acoperit "de un ridicol suportabil" să trăiască un om care nu se pricepe să întîmpine marile și dureroasele probleme ale sfîrșitului de secol douăzeci decît smîngălind niște cuvinte pe hîrtie și obligîndu-le să scoată un fel de șoaptă, un fel de scîncet vesel, un fel de melodie?
O lume de cuvinte, deci, în "Pretext de conversație", dar și o scenă cu un personaj colectiv (oameni mulți vorbind fără să se asculte unul pe altul, fără să le pese de poet, fără să se uite la el) și cu două personaje individualizate: poetul și un alter-ego al său, zărit sau nu în oglindă. Un alter-ego inocent, nițel caraghios, care vine, poate, dintr-o veche "sală a nervilor" și vede ceea ce altora le scapă, coroana de porțelan pe care o poartă poeta. Un lucru obișnuit, dar fără de care nu se poate trăi, așa, pentru că nu se poate, pentru că în absența poeziei ridicolul acestei omeniri în prag de an 2000 ar deveni insuportabil.

Viața obligatorie
da, camera lungă și gri de spital
da, viața e obligatorie, doare
da, patul femeii și sângele ei mult prea pal
plecat să se plimbe la soare

iar tu acasă întrebându-te: cum o mai duce inima într-un poet sfârșit? dar scufița roșie când lupul îi mănâncă o dată la două zile o scufiță plină de globule roșii? și sângele ei eliberat adunând zmeură și fragi
de pe străzile fără urmă de zmeură și fragi

sângele ei la plimbare pe corso
bună dimineața, doamnă scufiță palidă
bună ziua, domnișoară scufiță lividă
bună seara, fetiță cu scufa vânătă
bună dimineața, bună ziua, bună seara
printre nămeți de globule albe
și lupii albi (de gheață?) și trăsura
în care trece viitorul, Marele
Stop Cardiac - o zi din două sângele
pe corso la plimbare, azi nu, mâine!

iar tu, bărbatul, acasă și cineva care întreabă prostește: câte sărbători poate răbda un om, câte duminici? oricâte! până vineri uriașa Duminică, eterna, sfânta Duminică să te ducă în bordeiul ei sub pământ

și sângele luând-o la plimbare
o, dumnezeule, cât sânge într-un om
mătasea roșie acoperă tarabele
din piață - păstârnace, verze, lobodă
trec profesorii speriați ștergându-și
de sânge ochelarii, iar pe stradă
copiii joacă fotbal înjurând
mingile moi și stacojii care se sparg
la fiecare lovitură mult prea lesne
globule roșii, da, globule roșii
un milion, o zăpăceală fragedă
de mingi spărgându-se, de ochelari, de verze
huo, arbitrule celest, ce joc e ăsta?

iar tu acasă încercând să-ți imaginezi degetele ei pe pieptul tău
mare: palma lividă, o moviliță de falange, o traistă de fluiere
pentru cel mai umil dintre îngeri, un mănunchi de lanterne,
mici becuri stingându-se lin, pe pieptul tău mâna ei ușoară, impalpabilă
ca ochelarii unui orb.

sunt forme care vin și pleacă, forme
ele-se departe, cum nu le pricep?
ele trec unele într-altele ca sângele
care se-ntoarce leneș în artere
și ea nu vrea să știe, și ea ține
un cărăbuș în palma plină de emoție
și are ochi doar pentru el, doar pentru el -

e gingaș, ce să mai vorbim, e viu!

și tu acasă notând: viața unui om, adică lunga și nespus de luminoasa istorie a unui stop cardiac, iar eu ce sunt acum decât un caraghios bătrân - la douăzeci de ani cu totul altfel lucrurile, eram, dumnezeule, eram, victorie și strălucire, un caraghios tânăr!

și tu acasă o asculți povestindu-ți: am strigat nu mai aud și m-am trezit răzând și-l tot întrebam pe doctor ce i-a venit să-mi tragă cu pumnul în piept, nimic, mi-a spus, o mică oprire, și m-am auzit răzând și m-am uitat la medic care era foarte palid

și tu gândindu-te: cândva va fi să fie, peste un mileniu, se va trezi
din nou după o vreme întrebând ce-aveți cu mie și râzând, de
ce dai, doamne, și de ce ești atât de palid?

și această viziune a sângelui ei care aleargă pe străzi copilărindu-se
chiar așa, deși nu-ți vine să crezi, copilărindu-se e soare, e bine
vântul plimbă prin aer funigei
o fată smulge convențional petalele unui mac
mă iubește nu mă iubește
globule roșii, globule albe
două zăpezi care s-au îndrăgostit
și se topesc râzând una-ntr-alta
ce tumbe
ce gâlgâit de ape subțiri și ce tumbe!

și tu acasă, doborât de oboseală, plângi ca un bou cu lacrime cât boul, și boii uriași înaintează în turme lungi și străvezii spre abatorul copilăros și el care-l așteaptă, dar pentru dumnezeu dar jucându-vă ați nimerit cu toții-n paradisul copilăriei
- ce mai faci, copilărie?

uite, domnule, umblă pe străzi la cerșit de soare și râde
nu i-ar fi rușine
uite, domnule, crede-n fantomele primăverii
nu i-ar fi rușine
uite, domnule, spune că ea e de pe vremea dantelei veritabile
cum să reziste?
uite, domnule, se-ntinde-n șezlongul ultimei zăpezi
și dormitează fără pic de rușine

iar acasă, după ce te-ai convins că mare ispravă cu emoție impersonală n-o să faci, închizi ochii și-i strângi până ce vezi șaptezeci de sori roșii, șaptezeci de argonauți în căutarea lânii de aur, șaptezeci de caiere de lână pe cer, degeaba, tot nu poți scăpa de imaginea sângelui ei alergând pe străzi și copilărindu-se

a dat năvală pe șosele sângele
femeii, s-a spart piața de flori triumfătoare
și cerșetoru-ntinde mâna după bani
șovăitor cum ar întinde-o floare

tu, cel cu șapte capete, ce faci
prins între crini, distinse domn balaur?
a dat năvală pe șosele sângele
argonauților - pe cver, lâna de aur

iar tu acasă glumind: de frică, parc-aș purta în burtă un copil mort - și lumina ascensorului urmărită din cameră vine?
când vine? un înger bătrân șchioapătă pe scară, dar dacă e ea?
dar dacă se oprește curentul electric cum mai ajunge sus? dar
dacă a căzut în zăpadă trupul palid și îngust, o sanie îngropată sub nămeți, râsul ei, zurgălăii, banalii zurgălăi, magnificii,
și cineva care-i astupă cu zăpadă și-și vâră mâna în gura și-n
gâtul lor până la cot

și tu acasă șoptind: te iubesc, ușă de la intrare, masivă, vopsită în alb și maro, cu urmele colților unui dulău, ușă care te deschizi fără cheie, cu un romb în mijloc și cu un cristal în formă de romb
când se va auzi clanța înseamnă că ea s-a întors
ea a încercat alaltăieri un pas de dans
veselă
ea e de pe vremea dantelei veritabile
(am mai spus)
iar tu nu vei ceda isteriei
nu vei îngenunchea în fața ușii
te vei stăpâni
scriindu-i calm semnalmentele:
înălțime un metru nouăzeci
lățime un metru douăzeci și dinci
grosimea lemnului nouă centimetri
un bubuit
tot mai puternic
dă cineva în ea
dar de ce, dar cu ce?
sunt pietre, bulgări de zăpadă?
cine izbește în ușă
cu inimi?

e timpul, un mic rezumat liniștit -
o cameră lungă și gri de spital
și trupul femeii-ntr-un lent asfințit
și sângele ei ce se duce la bal

sau doar la plimbare pe corso - o oră, trei, șase
se face mai limpede și mai curat
și muzica rupe mănuși de mătase
și-i soare și-o nuntă și fii de-mpărat

se-ntoarce pe lângă copacii-nțelepți
el, sângele copilăros, încă pal
iar tu ce să faci? o aștepți, o aștepți
să vină - sau nu - de la bal

Mariana Adascaliței: versuri

(nota red:versuri ce ne aduc aminte de noi,de rădăcina din care am pornit...)
Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, în aer liber şi natură

Am fost în sat, în satul meu, acasă
Plângeau pe drum salcâmi cu frunza arsă,
Plângeau sub pași și pietrele și iarba
Plângeam și eu, dar, Doamne, tot degeaba

Că nu mai pot să-nvii ce a murit
Când frunza din pădure a pălit
Când iarba s-a uscat, izvoru-i gol
Și apa din fântâni e cu nămol…

Am fost în sat, în satul meu cel drag,
Plecau iar rândunelele șirag…
E toamnă, cade bruma peste grâne,
Un bătrânel mi-a pus în palme o pâine;

-Ia de pomană, suflet rătăcit
Pe cine cauți?...La cine ai venit?
Din urmă, în pestelcă, baba lui
M-ademenea cu nuci și cu gutui;

-Ia , maică, de pomană pentru morți
C-acolo pân' la urmă mergem toți
Bogații cu săraci la judecată
-Ia, maică și te-nfruptă că se gată…

Le-am strâns de jos, a bătut vântu-aseară
Sunt bune, naturale, de la țară…
Mai au și câte-o pată sau un vierme,
Dar nu-s stropite, mamă, nu te teme…

Au fost în anul ăsta, atâta rod
Avem de dat, am pus și la uscat pe pod,
Din mila Domnului avem de toate
Numai că tinerii pleacă din sate

Și nu mai sunt copii, sau sunt puțini
Cei ce-au plecat stau , maică, prin străini
Și-arar mai vin, numai la sărbători,
-Să-ți dea mătușa și-un buchet cu flori?

Acuși s-așterne bruma și-i păcat,
De-a cui ești tu, copchilă, de aici din sat?
-Eu, de un timp, mătușă, sunt orfană
În cimitir am tată și am mamă…

Știu ulițele toate, știu copacii,
Știu câmpul vara când îl îmbracă macii,
Știu dangătul de clopot și știu luna,
Știu gustul poamei când o arde bruma…

Știu gustul de țărână și de sânge
Și de ce satul meu de-o vreme plânge…
Mă uit în ochii lor și-mi văd părinții,
De ce i-aseamăn tot mai mult cu sfinții?

Versuri: Mariana Adascalitei
(sursa:facebook:;
postat de Nuta Craciun)

Picătura de râs: de la Sebastian Lupu, citire

citire - citire - citire - citire - citire - citire - citire - citire - citire - citire - citire -
Un bărbat zăcea pe patul de moarte.
De-odată simţi cum aroma prăjiturii lui favorite cu ciocolată urcă încet si ademenitor pe scări.

Imagini pentru zâmbetŞi-a adunat forţele rămase s-a ridicat din pat. Sprijinindu-se de perete, a mers până la uşă si cu un efort si mai mare a coborât scările, ţinându-se cu ambele mâini de balustradă. Gâfâind, s-a sprijinit de tocul uşii şi a aruncat o privire in bucătărie. Dacă n-ar fi simţit durerile acelea cumplite, ar fi zis că este deja in rai. Acolo, puse pe masă, erau sute din prăjiturile sale favorite cu ciocolată.

Era ăsta raiul sau era ultima dovadă de iubire din partea soţiei, care se asigura ca soţul ei părăsea lumea fericit?

Cu un ultim efort, s-a aruncat înspre masă. Mâna tremurândă a ajuns la cea mai apropiată dintre prăjituri, când brusc este lovit de către soţie cu o lingură.

"Nu te atinge de astea !!!", spuse ea , "sunt pentru înmormântare !!!".
                                                     
                                                                                 *
              O femeie pleacă , fără soțul ei, în vacanță în Caraibe. De abia ce ajunge, face cunoștință cu un negru arătos , și , după o noapte de amor

înflăcărat ea îl întreabă :

- Cum te cheamă ?

- Nu pot să-ți spun, îi răspunde el.
În fiecare seară ei se reîntâlnesc , fac dragoste, ea îl întreabă același lucru iar el îi dă întotdeauna același răspuns . Într-o seară ea îi spune:
- Este ultima mea seara aici, maine plec acasă. O să-mi spui totuși, cum te cheamă ?
- Nu pot să-ți spun, că o sa râzi de mine, zice negru'.
- Hai, zi, că nu râd , n-am de ce.
- Bine... Pe mine mă cheamă Zăpadă .
Tipa începe să râdă, mai să se spargă , la care negrul furios :
- Eram sigur că o să râzi de mine, mai bine nu-ți ziceam...!
- Nuuu, mă gândeam că soțul meu n-o să creadă când o să-i spun că am avut 30 cm de zăpadă în fiecare zi în Caraibe...!!!

                                                        *

In magazin:

– Cât costă haina asta?

– 1000 de lei!

– Ok o cumpăr,… dar banii îi luați dumneavoastră din buzunarul meu!

– De ce?

– Ca să se vadă clar că este un jaf!

Violetta Petre: Nici la porți de iad nu ai un refugiu pentru rugă

Violetta Petre
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.La ce bun să-mi pun pe masă sufletul fără armură, când sticlesc de pofta cărnii colţii de mistreţ din gură?
Au pornit la vânătoare hoardele înfometate şi pândesc din colţul verde, să dea toamnele pe spate, să le violeze rodul şi să-ngenuncheze merii şi să calce cu bocancul ultima sclipire-a verii...
Cerul spală răni de floare, sângerânde-n Carul Mare, Dumnezeu şi-a luat concediu undeva, pe-un ţărm de mare, îngrozit de-aşa carnagiu, a-nchis porţile de rai şi refugiu pentru rugă, nici la porţi de iad nu ai...
Calc pe cioburi de iubire şi adun cenuşa lunii, dintr-un cer în care zborul şi-a abandonat lăstunii... la priveghi, doar cucuveaua mai jeleşte-o primăvară, exilaţi sunt pământenii-n gheara uliului, să moară...
La ce bun să scriu poeme, umbre jalnice-n ruine, când începe vânătoarea şi fug lupii după mine şi nu am unde m-ascunde, niciun zid n-a mai rămas, niciun anotimp nu strigă dintr-o gură fără glas?
12.10.2019
Amurguri hialine


Când ceru-ngenunchează spre amurg,
Se stinge un tic-tac în partea stângă

Şi dorurile ţipă şi se scurg

Ca ploile ce nu mai ştiu să plângă.

Ai crede că se-opreşte timpu-n loc
Şi veşnicia-ţi cade la picioare,
Plutesc miresmele de busuioc
Şi înfloreşte ruga în altare.

Doar vântul mai adulmecă un ram
Şi în tăcere îi desprinde straiul,
Coboară-n mine-o Evă şi-un Adam
Şi în amurgu-acesta eu sunt raiul.

Întind o mână să gonesc un nor,
Ce îmi umbreşte genele de vină,
Amurgul se ascunde prea uşor,
Când noapte-l vitregeşte de lumină.

E-o clipă de tăcere-n care simt,
Că-s mai presus de orice şi oricine
Şi chiar de ştiu că singură mă mint,
Îmbrăţişez amurguri hialine...
12.10.2019
Violetta Petre

Getuța Corbu: aici se fumează?


eu nu fumez decât cuvinte
și doar la o cafea
indiferent de oră,
sau marca înregistrată
a cafelei
am învățat să fumez
scriind
când nu am țigări
aprind câte-un cuvânt
și trag din el
până la ultima
silabă

Marcel Vișa: I Got You

Dimineața devreme,
noaptea se înclină ca o umbrelă abandonată pe un peron

în bătaia vântului iscat de ultimele vagoane
Stelele cad izbindu-se de pervaz,
sau chiar plouă.
În surdină, a rămas de aseară,
muzica pe care cel mai bine se adulmecă gâtul
parfumat de buze fierbinți. Tu ai spus-o.
Între noi, doar Minu,
necăjită că i-ai furat locul,
ghem negru de supărare pe pătura care ne acoperă.
Mâini calde îmi mângâie obrazul,
brațele mele stau încolăcite în jurul tău.
Ne-am trezit ca să avem timp pentru alte săruturi.
Ce buze delicioase ai, poezie!
Suntem precum în poemul acela scris mai demult:
Un poet și o poetă,(doar că eu fără țigară,
iar tu fără brichetă)
un poet și o poezie,
o poetă și un poem,
cuba libre și bere, o noapte întreagă,
apoi,
stoluri de porumbei ciugulind zidurile cetății,
comete izbind pervazul apartamentului de la 6.
În noaptea următoare,
singur,
simțeam trenul cum se se mișcă pe câmpiile întinse
precum șarpele pe ecranul unui tetris.
Sunetele jocului m-au trezit înainte ca timpul să își muște coada
într-o manevră executată greșit.
Minu vâna în somn distanțe uriașe.
Cu o cafea am ieșit să privesc de pe balcon ceața
care se strecura printre blocuri ca un șarpe albicios.
Mușcătura am simțit-o mai târziu.
Spiritul tău e poetic,
indiferent de carnea care îl îmbracă
acum sau peste 100 de vieți,
ne vom întâlni mereu, te voi ține în brațe,
cerul se va înclina,
iar ploaia de stele și frunze ne va aminti de toamna în care
n-am mai căzut decât unul în brațele celuilalt.
Baby, I got you.
Marcel Vişa

Savu Popa: versuri

 versuri - versuri - versuri - versuri - versuri - versuri - versuri

Între două scrâșniri din dinți,
Uneori, devin îmblânzitorul
Propriilor tale subterane.
Întâlnirile noastre,
Următoarele fisuri
Pe vreun perete al gândului.
Trăiesc un început de înserare,
Luminos
Ca o parte a osului
Pe care carnea,
De durere,
S-a prefăcut în lacrimi.

Nicolae Vălăreanu Sârbu: Intrus în propriile simțuri


Nu vreau să mă hazardez
nici să cred în himere,
desenez în cuvinte conturul,
îi adaug în interior înțelesul dorit
în fiecare zi.

Ascult clipocitul clipelor în trecere
și-n mă văd în ochiuri de apă,
dar nu mă recunosc.
Sunt un intrus în propriile simțuri,
mă umplu cu sentimente
pe care le dăruiesc.

Seara ador culorile din crepuscul
cu patima trăirii
a celui care cândva moare.

Nicolae Vălăreanu Sârbu


Traian Abruda, poem

poem - poem -poem - poem -poem - poem -poem - poem -
am citit
de dimineață niște dantele
pe negru-n fereastră care mi-au scos

poezia vieții din cap -
se făcea
în visul prea viu să nu fie
adevărat se făceau puterile mele
că-mi lasă o zi : de gândire să-mi fie
și apoi și
apoi ar scădea ar pleca m-ar uita -
ce dantele pe negru opac
de dimineață-n fereastră !
Traian Abruda

Ionuț Calotă (carte): nuduri și semne


Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Editura RAFET,2019
*
privind în urma lui Ionuț 
Calotă*
întreaga lume se mută între pereții
pe care el îi construiește
doar seara bărbatul se liniștește
se mută într-un tablou
și cu voce aspră sperie intrușii
seara bărbatul este doar însetat
el este pământul care absoarbe apa
iar femeia se apleacă și coboară în bărbat

(dimineața bărbatul...)


în mine nu mă mai simt acasă
se aude sufletul
cum alungă totul
oasele mă rod înăuntru
nedesluşit păsări uriașe
se apleacă în mine
ca-ntr-un cuvânt
ce nu se mai termină
răsucit mă trezesc în oglindă
cu mine însumi

un pleonasm

(întoarcerea în oglindă)

Ionel Bota,revista ARTE, octombrie 2019


Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
Revista ARTE, nr. 10 octombrie 2019
CUPRINS
Daniela MARCHETTI,
Octombrie, rochii de bal foșnind în mătasea unor amintiri de demult
ISTORIE ȘI CIVILIZAȚIE ÎN MITTELEUROPA
Ionel BOTA,
Un cadou al prinţului Eugeniu de Savoia pentru Oraviţa anului 1726
Nicolae Bălcescu
ARHIVA MITTELEUROPA
Costin BRĂTEANU,
Tabăra de creație artistică si documentare „Clisura Dunării”
ARTE ȘI ARTIȘTI ÎN MITTELEUROPA
Daniela MARCHETTI,
Lauri pentru un Oraș European al Artelor. Coseano del Friuli, Italia
POESIS
Vasile Dan MARCHIȘ
Ionel BOTA
Carmen SECERE
EVENIMENT
Gabriela ȘERBAN,
Colocviile de la Liebling: convergențe culturale – simpozion internațional, Ediția a IX-a, 2019
ARHIVA MITTELEUROPA
Decada Culturii Germane în Banatul Montan
EVENIMENT EDITORIAL
La sensualita del libro, Piccole erranze sensoriali tra manuscritti e libri antichi, de Angelo Floramo/130
ISTORIE CULTURALĂ ÎN MITTELEUROPA
Gabriela ȘERBAN,
Revista „Vasiova”-90
CRONICA LITERARĂ
Mihai POSADA,
Octavian Doclin, prin labirinturile Subteranei: Și punct. Și de la capăt: poeme
MONOGRAFIA CULORII
Ionel BOTA,
Despre o „monografie” a senzorialului în pictura lui Nicu Ilie
PREMIO LETTERARIO AUDAX
NOTE, ÎNSEMNĂRI MENȚIUNI DESPRE
Pictorii Lena KHVICIA, Costin BRĂTEANU, Dragoljub FIRULOVICI, Matyas LASZLO, Sorin NICODIM, Vasile PINTEA, Ivana BOMBEN, Rosanna CASAGRANDE, Beatrice CEPELLOTTI, Andreia SOLAJA, Gudrun ZIKULING, Vanilla MORASSUTTO, ZARAMELLA, Tiberiu BOTTLIK, Sofia NEDELCU
Caricaturistul Mihai PÂNZARU-PIM
Fotografii Graziano GIOVANATTO, Casandra BURZ-PĂNZARU
Premiul Nobel pentru Literatură, 2018 și 2019
Ionel Bota 

Teodor Dume,(cronică):Alin Claudiu Baciu, suflet tămăduitor

Alin Claudiu Baciu:Debut - Debut -Debut - Debut -Debut - Debut -Debut - Debut -Debut - Debut -Debut - Debut -Debut 


Alin Claudiu Baciu, suflet tămăduitor

          A plasa creația lui Alin Claudiu Baciu la un anumit nivel, având în vedere semnificațiile și imaginile născute din cuvânt, îmi este destul de greu. Spun asta pentru că în contextul dat,”condiția debutantului este irevocabil enigmatică “, cum îmi spunea, cu foarte mulți ani în urmă, marele critic dr.Gheorghe Grigurcu - referire la cartea mea de debut. Totuși, fără o jalonare a stărilor , nu ai cum să pornești înspre frumusețea cuvântului.
         Alin Claudiu Baciu este un tânăr poet care știe cum să-și traseze calea care duce înspre poezie. Ba chiar stăpânește foarte bine mijloacele prin care ajunge în interiorul cuvântului, însuflețindu-l. Cartea sa de debut “Zboruri frânte” aduce cititorului acea firimitură de timp care îl face să se oprească și să privească în urmă spre ceea ce a iubit, iubește și spre ceea ce îl ține în viață: iubirea, părinții, bunicii, anotimpurile, și de ce nu, gândul de-a ajunge la un capăt imaginabil undeva departe.
          Alin Claudiu Baciu scrie, și scrie bine, chiar dacă nu întotdeauna respectă canoanele genului și uneori mai sare de la o stare la alta. Remarcabil la acest tânăr poet este invazia copeșitoare a stărilor care-l pun la o încercare de maturizare spirituală. La nivelul conținutului observ o tendință de alunecare spre un fundal unde dragostea și iubirea alcătuiesc o zonă benefică sistemului  de referință a inimii.”Nu-mi este frică vreodată să te privesc,/Te-am cunoscut și viața ne va regăsi,/ Și azi nu vreau decât să te dezmierd,/Doar timpul știe unde vom păși.(Timp)“ , ori “În suflet rădăcini ai aprins,/și-n fiecare zi îmi crești,/Cu dragoste ai înflorit și eu am să-nfloresc iubind.(Tu…)
          Iată, deci că dragostea se îngemânează cu tot ceea ce este viu dar și cu credința care devine  un material de studiu al sufletului. Conștientizând că imaginea mamei e una de sfânt, autorul accentuează starea și o trăiește demonstrând că: iubirea de mamă nu este o întâmplare, ci o condiție a existenței ființei. “Stau drept căci sunt născut din voi,/Și tot ce sunt am învățat acasă,/Sunt mândru, spun familiei când spun Noi,/Măicuța ne,-a crescut…și era frumoasă,/(…)Măicuța poezii de dor ne-a spus ,/Noi suntem doar nepoți și toți am stat,/Și stăm să îi iubim pân  la apus.(Stau drept)“.
         Fiind un volum dedicat bunicii Hortenzia nu pot  să nu observ aspectul notabil al sufletului autorului, ca o consecință a aducerii aminte. Tonul folosit aici anticipează fiecare stare generând astfel liniștea iubirii prin care instituie o divinitate.”Aș fi putut să- nvăț o viață-ntreagă de la ea,/Căci m-ar fi învățat tot ce știa mai bun! Sunt mândru că a fost bunica mea, Sunt mândru, încă este, cât mai sunt./(…)Tu n-ai vrut rău la nimeni niciodată,/Și tot gândesc și mă întreb mereu,(…)Unde a fost mila acelui Dumnezeu?. (Reamintiri)“
        Emoțiile generate de  călătoria prin stările autorului sunt inepuizabile. Ele te fac să-ți revizuiești Universul lăuntric, acel Univers locuit de amintiri și de prezența încă vie   a acelora care au fost. Identificarea autorului, aci prezentat, prin posibilitățile de cunoaștere lăuntrică implică cititorul într-o ceremonie divină acceptată doar de către sufletele sensibile care știu să-și capaciteze energiile și emoțiile în acel spațiu sacru în care se umblă încet și în liniște.”Să fii frumos din interior și să accepți greșeli,/ Să nu uiți când dai, să trăiești bunătate./Împacă-te cu tine, ai să câștigi fără să-nșeli./Acceptă cine ești, accept…(Să fii frumos).
        Așadar, iată cum sufletul tămăduitor al lui Alin Claudiu Baciu, prin putința de gândire,  clădește, pentru Omul de folos lui dumnezeu, înțelepciunea pe un soclu solid, numit: Adevăr. Un lucru e cert: Viața lui Alin Claudiu Baciu este ordonată de amintiri, și este de ajuns. și în conformitate cu  spațiul lăuntric, pentru a pătrunde în profunzime și a explora frumusețea cuvântului.
         Îi doresc lui Alin Claudiu Baciu succes în drumul său, și sper că rândurile de față să-i fie  (nu numai lui) un îndemn de îngenunchere în fața oricărui suflet viu pe timpul vieții omului și nu după aceea.

         Teodor Dume, scriitor – membru U.S.E

notă:
cartea, Zboruri frânte a apărut la editura Primus,Oradea/2019
Tipărită la metropolis,Oradea
ISBN 978 - 606-707-293-8

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10