Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Domșa Lucian: Toader Canciu

 Motto: “Iubirea e povara celui nedesăvârșit”

(fragment din romanul „ANETA”)
Dimineața devreme, când abia începea să se lumineze de ziuă, Toader a lui Canciu s-a trezit cu un gust ciudat în gură și trebuia neaparat să și-o clătească cu ceva. Nu mai avea nimic de băut prin casă, iar asta-l enerva la culme, cu o seară înainte a căpătat o fele de jinars de la un cumnat de-al lui căruia i-a cărat niște gunoi cu căruța, și nu s-a lăsat până ce nu a băut-o pe toată. Era obișnuit cu mahmureala, chiar dacă îl durea groaznic capul, ar mai fi băut chiar și atunci orice, doar ca să-și limpezească mințile. Întotdeauna își lăsa puțină băutură într-un pahar sau chiar pe fundul sticlei, pentru a doua zi, ca să se dreagă, dar de data asta a băut totul. A încercat să deschidă ochii, să se uite în jur, dar parcă avea o ceață dinaintea lor și nu-și dădea seama unde se afla, își amintea doar că seara trecută s-a certat urât de tot cu Dorin, ficiorul său și...
A închis ochii, ca să-i deschidă ceva mai târziu, poate va mai reuși să doarmă câteva minute, sau, de ce nu, o jumătate de oră, poate chiar o oră, deși durerea aceea groaznică de cap nu-i dădea deloc pace. Simțea că-i vine frig de undeva și s-a ghemuit, a întins mâna să caute lepedeul cu care se acoperea de obicei, dar nu-l găsea nicăieri. Abia atunci a reușit să deschidă ochii și pe loc o durere ascuțită i-a săgetat capul dintr-o parte în cealaltă.
S-a șters cu mâna la ochi și dincolo de păienjenișul de pe privire, a reușit să-și ridice puțin capul, destul cât să-și dea seama că e întins pe jos, în conie, lângă lavița cu lemne. A tras o înjurătură în gând și a încercat să se ridice, dar nu avea de ce să se sprijine. Sub genunchi simțea ceva ud, alunecos, și cu mare greutate, mormăind o înjurătură, a reușit să se ridice în patru labe, chiar dacă picioarele nu voiau nicidecum să-l asculte. Abia atunci s-a uitat în jos, sub el și a zărit băltoaca de urină din care s-a ridicat, însă nu era pentru prima dată când...
A stat în poziția aceea câteva minute bune, să se dezmeticească, să-și dea seama cum a ajuns acolo și ce trebuie să facă în continuare, după care a simțit, din nou același gust coclit în gură. A întins mâna și s-a căutat prin buzunare, dar nu-și găsea țigările și Dumnezeule, cum ar fi fumat în acel moment măcar una, sau ar fi tras măcar un singur fum...
Parcă-i venea să vomite și simțea așa că o avalanșă îi urcă din stomac, bolborosind, pe gât în sus și ar fi vrut să o oprească, s-o trimită înapoi, dar nu reușea nicidecum. Și-a pus mâna la gură, cu degetele răsfirate ca să oprească șuvoiul, dar horcăitul care i-a pornit din gât a venit atât de tare, încât genunchii i-au alunecat în balta de urină, iar capul i-a căzut într-o parte.
După ce a vomat, s-a șters la gură cu mâneca de la cămașă și a încercat din nou să se ridice, însă genunchii n-au vrut să-l asculte, a icnit iarăși scurt și a căzut cu pieptul în propria vomă. Atunci și-a amintit de cearta cu Dorin, din seara trecută, când feciorul i-a zis că se duce la oraș, la uzină, să se angajeze, și să stea la un cămin de nefamiliști, iar el nu a fost de acord. Cum să-i plece feciorul de acasă? Cine ar mai fi avut grijă de el? Dar de caii lui cei dragi? Brigadieru’ din satul de peste deal, i-a promis, de anul trecut, de când s-a liberat Dorin din armată, c-o să-l ia cu el la grajduri, să vadă de caii IAS-ului, dar dup-aia n-a mai vrut să zică nimic, iar când îl întreba se făcea că nu știe despre ce-i vorba. „Cristoșii mă-tii de comunist!” a mormăit Toader și s-a târâit, pe coate, până lângă sobă, după care, cu mâna dreaptă s-a agățat de un picior al ei și a reușit, din nou, să se ridice în genunchi. Unde dracu’ o fi copilul ăla? De ce nu vine să-l ajute să se ridice?
A sughițat odată și dup-aia încă o dată, ar fi băut orice, chiar și apă, deși n-a mai băut așa ceva de nu mai știa când, ultima dată când a făcut-o a fost tot după ce s-a îmbătat, într-o seară, cu Pompiliu A lui Golea. Atunci a rămas fără țigări, iar Pompiliu avea un pachet întreg și i-a cerut o țigară dar prăpăditu’ ăla i-a zis că-i dă doar dacă bea o cană mare, cu apă de la fântână și a fost musai s-o facă. A stat în genunchi, câteva minute bune, până ce au început să-l doară, cu mâna dreaptă ținându-se de sobă și cu cea stângă întinsă pe lângă corp. „Hai că nu-i chiar atât de negru dracu’!” și-a zis în sinea lui, și a mai încercat să se ridice de tot în picioare. Genunchii au început să-i tremure, a simțit cum se învârte conia cu el, iar în stomac, din nou, bolboroseala aceea cumplită vroia să urce, să explodeze ca o lavă și trebuia cumva s-o stăvilească...
De data asta șuvoiul de vomă a venit mult mai tare și a împroșcat mai departe, până pe pereți și pe gemulețul închis, iar omul, căzut în genunchi, a scos un răcnet de neputință. Atunci, dincolo de ușă, s-au auzit niște pași grăbiți care se îndreptau înspre el și o voce care striga: „Ce ai, bă, ticule?”
Doar în maieu și în chiloți, Dorin a deschis ușa coniei, iar mirosul respingător ce venea de dinăuntru l-a izbit direct în față. I-a venit să verse și s-a prins cu mâna de nas. Înăuntru, tatăl lui, căzut în genunchi, lângă sobă, cu hainele năclăite de vomă, încerca să se ridice în picioare. Din colțurile gurii îi picurau stropi de salivă direct pe pantalonii uzi, iar aproape de el, pluteau resturi de vomă și de mâncare într-o băltoacă gălbuie și urât mirositoare. Omul s-a uitat la feciorul lui și parcă a încercat să zâmbească, ironic, sau chiar să se strâmbe de durere. Niciodată nu l-a putut suferi pe bătrânul lui, mai ales atunci, în anul ăla când...
...doar ce s-a dus cătană, undeva pe lângă Brăila, la o unitate de artilerie. Îi părea rău de maică-sa, de Cornelia, femeie simplă și cu frică de Dumnezeu, că a rămas acasă cu bătrânul, care când apuca la beutură, o altoia atât de bine încât muierea nu mai știa pe unde să se ascundă. Cât era Dorin acasă, bătrânul nu îndrăznea să ridice mâna asupra femeii, l-a amenințat odată că dacă mai dă în ea, o să-l reclame la Miliție, dar înainte de asta o să-i rupă amândouă mâinile. Într-o seară trebuia să intre de planton[1]și stătea liniștit pe patul lui, în dormitor, își lustruia bocancii cu vacs[2], când a dat buzna înăuntru ofițerul de serviciu și l-a chemat de urgență la poartă, la postul telefonic, că-l caută cineva di. Dorin s-a speriat atunci, ce treabă aveau cei de la Miliție cu el, că n-a făcut nimic, e la Unitatea Militară de câteva luni și s-a comportat bine, a ascultat de superiori și nu i-a făcut nimeni raport...
Ploua atunci, era destul de rece, iar el era doar în cămașă, nu a mai apucat să-și pună vestonul și cureaua. A ieșit încet din dormitor și nu s-a grăbit deloc, a traversat curtea cu pași mici, până-n capătul celălalt la poarta principală, unde era de gardă un coleg de-a lui din dormitor și imediat ce a ajuns s-a adăpostit lângă ghereta de la intrare, ud leoarcă, dârdâind de frig. Colegul lui i-a făcut un semn din mână să apuce receptorul, iar Dorin, zgribulit, l-a dus la ureche.
Începând de atunci își amintea totul doar pe frânturi, unele le ținea minte atât de clar de parcă s-ar fi întâmplat ieri, iar altele păreau atât de îndepărtate, încât și le amintea cu foarte mare greutate. Vocea aceea metalică, rece, din receptor, care s-a prezentat ca fiind tovarășul căpitan Furtună de la Miliția orășenească, l-a răscolit multă vreme. A ascultat pierdut tot ceea ce-i spunea căpitanul, iar la final a bâguit un „Da, am înțeles, să trăiți!”, iar ceea ce a ținut minte a fost că „cadavrul atârna spânzurat de o grindă din șură...”
Cadavrul... Care cadavru? Oare a înțeles bine? Al cui cadavru? Pe moment n-a priceput, l-a mai întrebat din nou pe tovarășul căpitan ce s-a-ntâmplat și abia atunci în urechi i-a bubuit numele Canciu Cornelia. Mama lui, găsită spânzurată în șură, de grinda cea mai mare, cu un taburet câzut lângă ea și cu trupul care se bălăngănea când în față, când în spate...
Vocea tovarășului căpitan continua să-i sune în urechi, dar Dorin nu mai înțelegea nimic, sau poate că refuza să mai înțeleagă. Mica lui, care i-a dat viață, femeia aia măruntă, umilă, delicată, cu mâinile ei mici, muncite, care-i lua lui apărarea și care era tot ce avea mai drag pe lumea asta... S-a spânzurat, mama lui... Femeia care l-a dus de mână la școală, în prima zi, când el grăbea pasul s-ajungă mai repede, iar ea, cu mersu-i mărunt, a rămas în urma lui și o striga „Hai tu mică odată că să-ncepe școala!”.
A rămas cu receptorul la ureche câteva secunde, se uita într-un punct fix, prin ploaia rece de afară și parcă-i venea să urle sau s-o ia la fugă dincolo de poarta cea mare, să dezerteze, pur și simplu. Simțea că s-a rupt ceva-n el, ca o durere surdă, mocnită, care-l măcina în coșul pieptului, îi trecea prin oase și se scurgea în jos, prin picioare.
S-a așezat pe banca de lângă postul telefonic de afară și privea în ploaie încercând să deslușească un punct de care să se agațe cu privirea, iar gândurile-i alergau febrile prin cap. Colegul lui, soldatul, a ieșit din gheretă și s-a uitat mirat la el: „Ce ai bă, Canciule? Ce s-o-ntâmplat?”Abia atunci Dorin și-a dat seama că ținea receptorul în mână și nu la ureche, iar omul acela, căpitanul aștepta la celălalt capăt al firului. Fără să-și dea seama, a pus receptorul în furcă, după care s-a uitat înspre colegul lui, cu o privire extrem de tristă și i-a zis doar atât: „Mica mea, săraca...”
A plecat la fel de încet cum a venit, către dormitor, prin ploaia care-i șiroia peste obraji, iar lacrimile ce au izbucnit dintr-o dată au devenit una cu stropii reci și mărunți...
Totul s-a-ntâmplat destul de repede, dup-aceea. De la unitatea militară i-au dat voie să plece acasă, într-o permisie specială, să-și conducă mama pe ultimul drum și a luat-o spre gară, în întuneric, prin ploaia care curgea șuvoaie peste el, dar mai ales prin el. Ținea minte că gara era undeva înainte, cale de trei-patru kilometri, iar tot ceea ce conta era să se urce în tren și să doarmă mult, mult, până dimineață, după care să se trezească, ca dintr-un vis urât, acasă, la el în sat, în patul lui, unde s-o audă pe Nana Cornelie, maică-sa, cum toacă mărunt frunze de napi pentru rațe. În gară nu a trebuit să stea mai mult de o jumătate de oră, s-a urcat într-un accelerat spre București, iar de acolo urma să ia alt tren ca să meargă mai departe. S-a așezat într-un compartiment în care mai erau trei persoane și a închis ochii. Nu voia să se mai gândească la absolut nimic, doar să doarmă...
A ațipit câteva zeci de minute bune, dar s-a trezit destul de buimac și speriat și s-a uitat în jurul lui. Toți ceilalți pasageri moțăiau, doar unul dintre ei era afară, pe culoar, fuma.
A închis ochii și s-a lăsat furat de amintiri, iar gândul i-a fugit, fără să vrea, la seara aceea de vară când taică-său a venit acasă beat, ca de atâtea ori, călare, căzut într-o parte pe crupa Steluței, care știa singură drumul spre casă. Imediat ce a ajuns dinaintea porții a nechezat, iar Nana Cornelia, maică-sa, a fugit iute din conie, să deschidă poarta, să intre animalu-n curte. Așa se-ntâmpla de fiecare dată când Toader venea beat acasă și-l aducea iapa, iar el nu-și mai prea amintea pe unde a fost și cu cine a băut, doar că de data aceea, Steluța a făcut o mișcare mai bruscă atunci când a întrat în curte, iar omul s-a prăbușit, cât era el de lung, cu o bufnitură seacă, pe pământul moale. Atunci s-a auzit un geamăt, iar femeia a fugit să-și ajute bărbatul să se ridice, dar acesta i-a aruncat o privire plină de ură și a-nceput s-o suduie cu tot ce-i venea la gură. Nana Cornelia, speriată s-a dat un pas înapoi, iar Toader a încercat să se ridice, a făcut câțiva pași după care s-a împleticit și a căzut exact lângă grămada mare de țigle, de lângă șură. În cădere s-a izbit cu fruntea de un colț ascuțit de țiglă, a mormăit o înjurătură, iar când și-a ridicat capul, din locul loviturii îi curgea un firicel gros de sânge.
Muierea speriată, și-a prins cu o mână poalele șurței și a sărit să-l bandajeze, s-a aplecat desupra lui să încerce să-i oprească sângerarea, dar el s-a uitat înspre femeie și i-a tras un dos de palmă atât de puternic, încât ea a icnit și s-a clătinat scurt. „Cristoșii mă-tii de muiere!” a urlat Toader și a scuipat într-o parte. A doua palmă a venit la fel de brusc ca și prima, iar Conelia, a mai scos un țipăt și și-a prins obrajii-n mâini. Omul s-a ridicat în fund, cu sângele șiroindu-i pe față și a continuat să înjure și să-și ocărască muierea, iar ea a alergat înspre conie și s-a încuiat pe dinăuntru. După multe minute bune, Toader a reușit să se ridice și s-a dus, împleticindu-se, la ligheanul cu apă, să se spele de sânge, după care a început să suduie și să vrea să intre-n conie. Nana Cornelia, înauntru, s-a făcut mică de tot, s-a ghemuit într-un colț, tremura și plângea, iar Canciu continua s-o-njure, de afară, până când a intrat în curte Dorin venit de undeva de prin sat. Atunci el a alergat într-un suflet spre conie și l-a văzut pe bătrânul lui cum se opintea și trăgea de zăvor să intre, iar de dinăuntru se auzea plânsetul în hohote al mamei lui. L-a dat pe Toader la o parte, iar acesta, când și-a văzut feciorul, s-a înfuriat și a ridicat mâna să-l lovească. În acel moment, Dorin s-a uitat țintă la bătrânul lui, iar ochii i-au devenit parcă ai unui animal de pradă gata să atace și a simțit cum crește în interiorul lui o furie cumplită. Văzându-l, Toader s-a cutremurat și a lăsat mâna jos. A mormăit niște cuvinte pe care doar el le-a putut înțelege și s-a dat la o parte din ușa coniei, clătinându-se când în față, când în spate, cu sângele șiroindu-i pe obraz în jos. După câteva mișcări în care încerca să-și găsească echilibrul, bătrânul a căzut în fund, pe o scândură, cu spatele lipit de peretele coniei și a început să râdă. S-a cotrobăit prin buzunare și a scos o țigară boțită pe care și-a vârât-o în gură, continuând să râdă.
Dorin a dat buzna în conie, a luat-o pe maică-sa în brațe și a stat așa, cu ea, câteva minute bune, încercând s-o liniștească. Femeia a continuat să plângă și să tremure, iar băiatul a ieșit afară din conie, cu ea în brațe, s-a uitat spre bătrânul lui căzut lângă perete și i-a spus doar atât: „Acuma uită-te bine la ea! Vezi în ce hal ai adus-o? O s-o omori într-o zi!”Toader s-a uitat înspre feciorul lui, s-a oprit din râs și a dat scârbit din mână, a lehamite.
Cu maică-sa în brațe, Dorin a urcat încet scările și a intrat în casă. A așezat-o pe pat și a pus un lepedeu pe ea, iar femeia s-a oprit din plâns, șoptindu-i feciorului, cu vocea stinsă: „Să nu meri niciodat’ de lângă mine dragu’ mamii! Că-ntr-o zi o să mă găsăști spânzurată din cauza lui...”
A stat lângă ea, în odaie, pe pat, până ce femeia a adormit, și abia dup-aia a ieșit din casă. Canciu, bătrânu’, ședea în fund, exact unde l-a lăsat, cu spatele lipit de peretele coniei și fuma, iar fața-i era plină de sânge închegat de la tăietura din frunte. Feciorul s-a apropiat de el și l-a săgetat cu privirea lui plină de ură: „Dacă vreodată mai dai în mica, o să chem Miliția! Da’nainte să vină Miliția, o să-ț rup mâinile, m-ai auzât?”
Toader s-a uitat fix în ochii feciorului și a mormăit ceva neînțeles, după care a lăsat privirea-n jos și capul i-a alunecat într-o parte. Dorin a intrat în conie, s-a așezat pe lavița cu lemne, și-a prins capul în mâini și a început să plângă. În scurt timp urma să se ducă în armată, și se gândea cu groază că nu-și putea lăsa mama singură acasă...
...a coborât încet în Gara de Nord și s-a așezat pe o bancă, pe peron. Îi era frig, ar fi putut să facă câțiva pași să se încălzească, dar nu avea chef, voia doar să stea undeva și să se lase copleșit de amintirile care nu-i dădeau pace...
...nu a fost un elev prea strălucit la școală, deși i-ar fi plăcut să citească și de multe ori, când prindea câte o carte, se ascundea-n șură, prin fân, iar mama lui îi ducea acolo câte ceva de mâncare, să nu dea de el taică-său și să-l sfădească. Odată l-a prins cu cartea și l-a bătut cu brăcinariul[3]peste picioarele goale, că de ce nu se ocupă de cai, că n-a curățat în grajd și nu le-a dat apă, iar Nana Cornelie a sărit să-și oprească omul, să nu mai dea în copil și a primit și ea câteva peste spinare...
De atunci Dorin a început să nu mai vrea să vadă cărți și nici să le citească, cum răsfoia vreuna, parcă începeau să-l usture picioarele de la loviturile de curea primite de la tatăl său. Cu greu a terminat zece clase și s-ar fi dus mai departe la o școală profesională, să facă o meserie, dar nu a vrut Toader, bătrânul. I-a zis că prea multă învățătură strică, că nici el nu a făcut prea multă școală și nici n-a avut nevoie, iar pentru asta se descurcă, cu caii lui, își lucrează pământul, plus că mai cară, ba una, ba alta, cu căruța și mai primește pentru asta câte o fele de jinars, un sac de cucuruz, ba chiar și ceva bani câteodată. După ce a terminat zece clase, Canciu l-a oprit pe Dorin să se mai ducă la școală și l-a ținut acasă, să lucreze cu el. De atunci a prins băiatul drag de cai, în special de Steluța, iapa, fata lui dragă, cum o alinta el, care i-a fătat doi mânji frumoși, unul atunci și celălalt în anul trecut...
...erau și zile în care Canciu venea acasă treaz și Dorin se bucura atât de tare în sinea lui, își zicea că taică-său nu-i un om chiar atât de rău, iar maică-sa era parcă o altă femeie, chiar și mămăliga era mult mai bună, o mânca cu prea mare poftă. Băiatul ar fi vrut ca zilele alea să nu se mai termine și tatăl lui să nu mai bea deloc, niciodată, de multe ori se ruga la Dumnezeu să dea o ploaie dintr-aia mare sau chiar un potop care să spele toată băutura din lume și s-o ducă la vale, s-o scurgă-n pământ. Se puneau și mâncau toți trei, în conie, Nana Cornelie făcea pe atunci cea mai bună tocană de pui, iar Toader era bine dispus și avea chef de povești din tinerețea lui. Astfel a aflat Dorin despre Anuța, pe vremea când tatăl său avea douăzeci de ani împliniți. Fata era din două sate mai încolo și Canciu a cunoscut-o într-o dumincă la horă, când câțiva feciori din satul lui s-au dus să joace haidăul la cel mai înstărit om de pe acolo. Anuța era fiica cea mare a acestuia, iar Toader când a văzut-o la horă, în curte, și-a dat jos pălăria din cap, a stat și s-a uitat la ea minute bune, părea o făptură desprinsă din basmele pe care i le zicea moșu-său când era copil mic...
...nicicând nu a văzut ceva mai frumos decât Anuța, povestea bătrânul Toader Canciu, iar Dorin zâmbea, încântat, când își auzea tatăl, doar Nana Cornelie bombănea și se încrunta, cum adică, chiar atât de frumoasă a fost?
... tânărul Toader Canciu, ar fi vrut s-o joace la horă pe Anuța, chiar dacă un fecior de la el din sat i-a zis să-și vadă de treabă că nu-i de nasul lui, tot nu s-a lăsat și a cerut-o la joc însă fata l-a refuzat și a râs. Dumnezeule, cum a mai râs! A batjocură, a umilință chiar, iar lui Toader i s-a părut că toți cei de acolo au râs laolaltă cu Anuța, a simțit cum i se zburlește carnea pe el și s-a-nfuriat atât de tare încât a început să tremure. A ieșit din horă și din curte, s-a așezat pe jos, în colbul de pe drum, a stat acolo multe minute, cu capul în palme, după care s-a ridicat, cu un zâmbet ciudat pe față și s-a întors la horă.
A stat deoparte până ce s-a terminat jocul, într-un colț, lipit de gard și s-a uitat doar la Anuța. Fata zâmbea frumos, cu toată gura, iar atunci când juca, cozile groase, frumos împletite, îi săreau de-o parte și de alta a umerilor și sânii îi tresăltau jucăuși prin ia din pânză de in subțire. Băiatul cu care juca părea atât de fericit, încât, atunci când s-a terminat jocul, a îmbrățișat-o prelung, iar Anuța s-a înroșit și a zâmbit din nou. Găzdoiul horei ședea pe un scaun, în târnațul casei, cu mâinile sprijinite pe burta imensă. Omul avea o pereche de ițari[4], iar cămașa albă, de duminică, era încinsă cu un brăcinar gros, din piele. Lângă el pe un alt scaun, ședea muiere-sa, cu o năframă roșie-n cap și îmbrăcată cu o ie la fel de albă și de frumoasă ca a Anuței. Lângă ei, în picioare, un băiețel dolofan de câțiva anișori, feciorul lor mai mic, intra în casă și ieșea, cu gura plină, mestecând tot timpul, iar maică-sa se uita cu drag la el și îl mai dojenea din când în când, însă copilul râdea, continuând să țopăie și s-alerge.
După ce s-a terminat jocul, Toader, feciorul, a ieșit din colțul lui, s-a dus direct la Anuța și a prins-o de mână. Fata era întoarsă cu spatele și nu l-a văzut când vine, iar când el a apucat-o de mână, ea a scos un strigăt de uimire. „Vreau să joci cu mine!”, i-a zis Canciu, însă ea s-a smucit, încercând să-și smulgă mâna dintr-a feciorului și a strigat “Nu vreau!”
Atunci s-a făcut liniște peste tot, în curtea omului, dar și pe uliță, încât puteai auzi lătratul câinilor din satul vecin. Găzdoiul s-a ridicat atât de repede în picioare, încât taburetul pe care ședea s-a răsturnat și s-a rostogolit pe scări în jos. Feciorul cu care a jucat Anuța mai devreme, s-a apropiat încet de Toader, a ridicat mâna să-l lovească, însă Canciu, cu o mișcare fulgerătoare, a scos de la brâu un cuțitaș și-ntr-o fracțiune de secundă i l-a înfipt acestuia în umăr.
Răcnetul tânărului a trecut ca un fulger prin liniștea după-amiezii de vară, iar în curtea vecină a început să urle un câine și dup-aia altul câteva curți mai încolo, până când țipătul de spaimă al Anuței i-a trezit parcă pe toți la realitate. Fata s-a smucit încă o dată și a reușit să-și elibereze mâna, însă Canciu nu mai era acolo. Băiatul, cu cuțitul înfipt în umăr s-a clătinat de câteva ori și a căzut în fund, iar fata s-a aplecat asupra lui, strigând după ajutor.
Atunci a început agitația în curte, muierile țipau, bărbații răcneau, iar tatăl Anuței arăta cu degetul poarta pe care a luat-o la fugă Canciu. Imediat trei flăcăi s-au repezit pe uliță-n sus, iar altul a dat fuga-n grajd de unde a ieșit călare, cu câinele de vânătoare după el și a luat-o-n partea opusă. Mama Anuței a coborât din târnaț și s-a dus lângă fată, amândouă îl țineau de subsuoară pe băiatul rănit, care avea ochii închiși și gemea, încet. Găzdoiul i-a strigat unuia din mulțime să fugă să-l aducă pe felceru’[5], iar altuia să dea o fugă la Cooperativă, la postul telefonic, să cheme Salvarea și Miliția, după care le-a spus celor din curte să plece acasă, că s-a terminat hora. Oamenii nu voiau nicidecum să se ducă, însă tatăl Anuței și încă doi feciori de pe lângă el i-au împins afară-n uliță și au închis porțile, dar nimeni nu a plecat, au rămas toți să vadă ce va urma…
…pe tânărul Toader Canciu l-au găsit un ceas și ceva mai târziu, ascuns pe fundul unui părău, după o salcă[6] cu scorbura groasă, i-au luat urma cu câinele de vânătoare a tatăl Anuței. Erau acolo trei oameni, iar în curând a ajuns și al patrulea, cel călare.
Au vrut să-l bată, cu ciomegele, însă unul dintre ei, ceva mai răsărit la minte, a zis că nu-i voie, trebuie să-l ducă înapoi, la locul faptei și atunci l-au legat fedeleș, așezându-l de-a latul pe spinarea calului. Canciu șchiopăta, pesemne că s-a-mpiedicat ori s-a lovit la un picior și din cauza asta nu a mai putut să fugă. Avea privirea tristă a celui care știa că nu mai are nici o scăpare, însă pe fața lui nu tresărea nici un mușchi. Nu a opus deloc rezistență când l-au legat, nici măcar nu s-a uitat către cei ce l-au găsit, ochii lui erau ațintiți undeva înainte, în zare, înspre un punct necunoscut. Înainte să-i lege un căluș peste gură, l-a scuipat direct în obraz pe cel ce a venit călare și a adus câinele cu el, iar acesta, înfuriat, i-a tras un dos de palmă atât de tare, încât capul tânărului Toader Canciu s-a clătinat dintr-o parte spre cealaltă...
...Dorin s-a urcat în celălalt tren și a intrat în primul compartiment din vagon. S-a așezat lângă geam, a tras perdeaua și a închis încet ochii. În scurt timp compartimentul s-a umplut, dar nu-i păsa, nici nu dormea, stătea cu ochii închiși, își amintea cum Toader le povestea seara lui și Corneliei, despre tinerețea lui...
...tânărul Toader Canciu a fost arestat pentru vătămare corporală și dus în arestul Miliției, la oraș, iar feciorul în care a băgat cuțitul a ajuns destul de repede la spitalul din oraș și în nici două săptămâni s-a întors acasă teafăr. Mai târziu Canciu a aflat că Anuța s-a măritat cu el, în anul ce a urmat și au plecat la oraș să-și facă un trai acolo, iar el a fost condamnat la trei ani și jumătate cu executare, o sentință destul de dură pentru vremurile alea. „Apăi io n-am avut noroc d-un avocat bun, că n-am avut bani”, ofta Toader bătrânu’, când îi povestea lui Dorin. „N-o fo’ să șie...”
Abia după ce a ieșit din închisoare, Toader, feciorul, s-a angajat la uzina la care lucrau mulți din sat, în pușcărie a învățat să facă lăcătușerie, ceea ce i-a prins tare bine. La început, i-a fost greu, toți se fereau din calea lui, dar și-a văzut de treabă și încetul cu încetul oamenii au prins încredere în el. S-a împrietenit cu Nea Mihai, un strungar aproape de pensionare, de la care a învățat meserie și care avea o fată, Cornelia, cu trei ani mai mică decât Toader...
...dimineața când s-a luminat de ziuă, Dorin, militarul, a coborît din tren, dârdâind de frig și cu ranița-n spate, s-a îndreptat încet spre autogara din spatele gării. De acolo avea o cursă, peste o oră și ceva, până acasă-n satul lui. Se gândea la maică-sa, la Nana Cornelie, cum îi ziceau toți din sat, iar ochii i s-au umplut din nou de lacrimi când și-a amintit ce i-a spus de multe ori: „Să nu pleci niciodată de lângă mine dragu’ mamii! Că-ntr-o zi o să mă găsăști spânzurată din cauza lui Toader...”
Începea să i se facă foame, s-a dus la chioșcul din autogară, și-a cumpărat un corn și un pachet de biscuiți, după care s-a așezat pe o bancă în sala de așteptare. A vrut să mănânce acolo, însă mirosul respingător de dinăuntru l-a făcut să iasă afară, în răcoarea dimineții. S-a așezat pe o bordură și-a dat jos ranița din spate și a mușcat din corn, în timp ce s-a lăsat pradă gândurilor și amintirilor. După multe zeci de minute, un claxonat strident l-a readus la realitate și s-a ridicat alene în picioare, cursa cu care trebuia să ajungă acasă tocmai ce a intrat în autogară.
Când s-a apropiat de curtea lor, i-a văzut pe Toader, doi milițieni în uniformă și încă doi oameni îmbrăcați în costum, cum discutau aprins, iar bătrânul lui părea cu zece ani mai bătrân, era nebărbierit, netuns și murdar, nu l-a mai văzut de când a plecat în armată. În fața porții erau parcate două Dacii, una albă cu dungi albastre, a Miliției și încă una albă complet.
S-a așezat pe banca din fața porții să-și tragă sufletul, parcă nu voia să intre, i-ar fi plăcut să nu fie acolo, mai bine să fie oriunde, chiar și la unitatea militară, ori pe câmpul de instrucție să facă târâș prin noroi cu pușca-n mână și cu ranița plină cu bolovani în spate... A stat câteva minute, după care s-a hotărât să intre în curte.
Toader Canciu, tocmai ce-i explica ceva unuia dintre bărbații în costum, cu vocea lui hodorogită, gesticulând cu ambele mâini, când câinele a început să latre vesel, să țopăie și să dea din coadă. Atunci poarta s-a deschis și în curte a intrat un soldat înalt, subțirel, îmbrăcat în uniformă și cu boneta pe cap. A dat ziua bună, iar bătrânul, când și-a văzut feciorul, a lăsat rușinat privirea-n jos și n-a mai scos nici un cuvânt. Unul dintre milițieni s-a uitat către Dorin și a zâmbit, zicându-i lui Toader: „Ăsta trăbă să șie ficioru’ dumitale, așa-i Nene Canciule?”
Dorin a înaintat spre grupul din mijlocul curții și s-a prezentat, a dat mâna cu fiecare, le-a ascultat numele, gradul și funcția, după care i-a invitat în casă, însă oamenii au refuzat. Cei doi în costum erau de la Securitate, iar ceilalți, în uniformă de milițian, unul era de la Criminalistică iar celălalt era plutonier la Miliția din oraș, veniți acolo ca să investigheze decesul lui Nana Cornelie. Toader Canciu, și-a aprins o țigară, după care a reluat povestea, ca să audă și Dorin...
...a venit acasă seara târziu, l-a ajutat pe un văr să-și aducă de pe hotar luțărna cosâtă, a băut cu el adălmașul[7] și dup-aia aproape o fele de jinars, după care i s-a făcut foame și s-a dus spre casa lui. Imediat ce a ajuns în curte, a băgat-o-n grajd pe Steluța, a adăpat-o, i-a dat să mănânce, dup-aia a sfădit-o tare pe Nana Cornelie că de ce nu era fiartă mămăliga, iar ea a tot comentat și bombănit, cum fac muierile. Toader s-a enervat că nu mai putea de foame, i-a cârpit muierii două perechi de palme, dar ea n-a tăcut, a continuat să bombăne și să-l scoată din sărite, iar atunci omul a lovit-o cu pumnii în cap. Muierea a căzut în fund, și-a pus mâinile deasupra capului să se apere de lovituri și a început să plângă, iar Toader s-a enervat, nu i-a mai trebuit nimic de mâncare, s-a dus sus în casă, s-a trântit în pat și a adormit.
Dimineața devreme, înainte să se lumineze de ziuă, s-a trezit mahmur, cu o durere cumplită de cap, simțind că trebuie neaparat să urineze. A ieșit afară-n curte și în timp ce-și golea vezica s-a uitat așa, ca-ntr-o doară, spre șură și parcă a văzut în lumina palidă a lunii, că acolo atârnă ceva de grinda cea mare. S-a clătinat, era să cadă din picioare, îl durea îngrozitor capul, voia să se-ntoarcă înapoi în pat, dar era curios ce putea să fie acolo la intrarea-n șură. Poate că doar i s-a părut, îl durea prea rău capul și din cauza asta avea cine știe ce vedenii...
A făcut câțiva pași până jos, către conie, știa că are acolo pe un perete, agățată de un cui, o lanternă mai veche și avea nevoie de ea. A reușit să intre înăuntru, să pună mâna pe lanternă, dar când a ieșit, s-a clătinat de câteva ori și a căzut în fund, înjurând de mama focului. A strigat-o pe Cornelia, dar femeia nu i-a răspuns, unde dracu’ putea să fie muierea asta? Precis că dormea dincolo-n cealaltă odaie și nu-l aude, așa că a mai strigat-o odată, dar ea nu i-a răspuns defel, iar atunci Toader a început s-o suduie cu ce-i venea la gură. Tebuia să mijească de ziuă, însă noaptea nu se dădea bătută nicidecum, sudalmele lui Canciu bătrânul parcă nu lăsau zorii să se arate, până când a aprins lanterna, a îndreptat fasciculul luminos spre șură, și...
La început nu a înțeles ce a văzut acolo, era un trup care atârna de grinda cea mare, cu o funie în jurul grumazului, cu limba scoasă afară și cu mâinile întinse pe lângă corp și nu-și dădea seama ce-ar fi putut fi, parcă aducea cu Cornelia. Avea ca un fel de ceață pe ochi, s-a șters de câteva ori cu podul palmei ca s-o-nlăture, după care s-a apropiat mai mult de șură, cu lanterna aprinsă. Trupul mic se bălăngănea ușor, când în față, când în spate, iar Toader a rămas cu gura căscată când a realizat că, muierea lui era cea care atârna acolo, spânzurată. În câteva secunde, durerea de cap i-a dispărut parcă luată cu mâna, iar din ochi au început să-i curgă lacrimi mari și grele. S-a clătinat scurt și s-a lăsat să cadă încet, în fund, sub trupul femeii, cuprinzându-i ambele picioare cu mâinile lui murdare și plângând cuvinte de iertare pe care nu credea că le va spune vreodată...
...Dorin îl asculta pe tatăl lui cum povestea, fără să-și dea seama că din ochi i se prelingeau lacrimi, iar milițianul mai mare în grad, cel de la Crimininalistică, își lua de zor notițe într-un carnețel. Unul dintre cei de la Securitate a intrat în șură, a scos o ruletă din buzunar și a început să facă tot felul de măsurători pe care le nota într-o agendă, iar celălalt îl asculta pe Canciu, bătrânul cum își continua povestea...
...crede că a adormit, jos, sub picioarele spânzuratei, ori nu-și mai amintește ce s-a-ntâmplat cu el, poate că i s-a făcut rău ori a leșinat. S-a luminat bine de ziuă când a auzit o voce de undeva de dincolo de poartă care-l striga pe nume.
A tresărit brusc, s-a ridicat în picioare, clătinându-se și simțind că-i vine să vomite, iar vocea a continuat să-l strige și atunci și-a amintit unde era și ce s-a-ntâmplat. După ce a mormăit câteva înjurături, a tușit scurt, dregându-și vocea și a dat bună ziua. Lângă gard a apărut un chip care-i părea cunoscut, dar era parcă prea confuz ca să-l recunoască sau poate că doar vroia să fie lăsat în pace, să-și vadă de durerea lui. Cumnatu-său Miluț și-a ridicat capul peste gard, vroia să intre-n curte, dar poarta era închisă și nu voia nicidecum să plece, continua să râdă și să vorbească fără oprire: „Ce-i bă, Toadere? Iar te-ai îmbetat? Deschide odat’ poarta asta, ce tăt faci acolea!” Canciu s-a enervat, l-a înjurat scurt și s-a întors cu fața spre el. „Mei acas’ bă Miluț! Lasă-mă c-am treabă!” Abia atunci omul a văzut trupul care atârna spănzurat de grinda cea mare din șură, a căscat gura și a șoptit un „Doamne nu mă lăsa...”, după care și-a făcut cruce de trei ori...
...au dat-o jos pe Nana Cornelie, cu mare grijă, amândoi, iar Toader i-a închis ochii, cu degetele lui murdare, după care, fără să-și dea seama și-a făcut cruce, gândindu-se la Dumnezeu. De mult nu s-a mai gândit la Cel de Sus, a făcut-o doar când a fost în închisoare, în tinerețe. Un coleg de celulă l-a învățat cum să se roage și atunci a citit pentru prima dată din Biblie. I-au plăcut mult istorisirile citite, și-a jurat că după ce va ieși din pușcărie se va face popă sau poate că se va duce la o mănăstire, să se călugărescă. Însă după ce s-a liberat, a uitat de toate astea, s-a angajat la uzină, s-a lăsat prins cu treburile lumești, apoi a cunoscut-o pe Cornelia și s-au luat, iar după câțiva ani a apărut Dorin.
După ce l-a născut pe băiat, muierea n-a mai vrut să se apropie de Toader, dormea în alt pat cu copilul, iar într-o seară s-au sfădit urât de tot, el s-a băgat în beci și s-a îmbătat criță. Atunci și-a bătut pentru prima dată pe muierea, iar Dorin avea vreo doi ani și ceva, nu-și mai amintea el mare lucru.
După câteva seri, isprava s-a repetat, Toader avea poftă de muiere, însă ea l-a respins și atunci el s-a enervat, a zis că-și va lua o țiitoare[8] pe care o s-o aducă acasă, să șadă acolo. S-a îmbătat din nou, și-a luat femeia la pumni, după care s-a urcat pe cal și a ieșit pe poartă. S-a întors abia peste trei zile, plin de noroi, cu arcada spartă, cu sânge închegat pe față și mirosind groaznic. Cornelia a vrut să-l ajute să-i dea jos hainele murdare și să se spele, dar el a-mbrâncit-o și a început s-o ocărască, iar femeia s-a dus în casă, s-a pus în pat, lângă copilul care dormea și a început să plângă...
...trupul neînsuflețit al Corneliei l-au dus în casă și l-au așezat pe pat, Toader a aprins o lumânare și a stat acolo, lângă muierea lui moartă, minute în șir, până când Miluț a fugit la părintele Rodion acasă să-l anunțe ce s-a-ntâmplat. După mai bine de o oră Miluț l-a adus pe preot, iar Canciu era tot în casă, cu lumânarea-n mână și cu ochii închiși. Părintele s-a apropiat de trupul femeii, a rostit o rugăciune scurtă, după care l-a rugat pe Toader să-i povestească exact ce s-a-ntâmplat. Părintele a ascultat povestea cu ochii închiși, l-a mai întrerupt din când în când pe bătrân cu întrebări scurte, iar la gata i-a zis că muierea, Cornelia, s-a sinucis, ceea ce biserica zice că-i un păcat mare, iar el ca preot n-o poate înmormânta creștinește, din cauză că sufletul ei se va chinui și va ajunge-n iad, nu în împărăția cerurilor.
Când a auzit asta, Toader Canciu s-a ridicat furios de la locul lui, a pus jos lumânarea și l-a mai întrebat odată pe preot, ca și cum nu ar fi auzit bine ce i-a spus. „Cum adică n-o-ngropi?” a zis el, făcând un pas în față, înspre părintele Rodion. Preotul s-a dat un pas înapoi fără să-și dea seama, repetând mecanic: „Fiule, viața-i un dar de la Dumniezo, nu-i voie s-o iei cu mâna ta! Numa’ Dumniezo are voie s-o ieie...” Bătrânul a stat pe gânduri câteva secunde, după care a sărit cu amândouă mâinile la beregata preotului: „Mai zî odată că n-o-ngopi! Ia mai zî odată, dom’ părinte! C-acu-ț tai grumazu’!” Preotul a scos un horcăit surd, încercând să desfacă mâinile lui Toader de la gâtul lui. „T-omor, ’tu-ți crucea mă-tii de popă! Cum adică să nu-mi îngropi tu mie muierea mea?”
Miluț a auzit horcăitul părintelui și a venit fuga din curte, să-ncerce să-i despartă pe cei doi. S-a oprit însă în pragul ușii, să privească tabloul ce i se-nfățișa dinaintea ochilor: în pat, Nana Cornelie, moartă, cu mâinile-mpreunate a rugăciune pe piept, iar dinaintea lui, Toader Canciu încercând să-l sugrume pe părintele Rodion. Preotul, galben la față, a-nceput să se vaiete: „Gata Canciule! Gata c-o-ngrop! O-ngrop cu slujbă!” Abia atunci Toader și-a mai slăbit strânsoarea, iar preotul a scos un oftat de ușurare și s-a lăsat să cadă moale pe un scaun.
Canciu s-a uitat scurt către Miluț care stătea cu gura căscată în pragul ușii și a trecut în fugă pe lângă el, îmbrâncindu-l, după care a ieșit în curte și s-a dus înspre grădina din spatele casei. Părintele a oftat de câteva ori, masându-și gâtul înroșit și a cerut un pahar cu apă. „Iartă-l Doamne, că nu știe ce face!”, a murmurat el, întinzând mâna după paharul oferit de Miluț, după care s-a cotrobăit în buzunare și a scos o țigară. „Ai cumva un ghiuf?” l-a întrebat pe Miluț, cu un glas stins...
....s-au adunat toți în jurul lui Canciu, bătrânul, să-i mai audă încă o dată povestea, cei doi de la Miliție și ceilalți doi de la Securitate, iar Dorin asculta fiecare cuvânt în tăcere, cu lacrimi în ochi. Dincolo de poartă, pe uliță, au început să se adune oameni, ca la mort, unii s-au suit pe gard, ca să-l asculte pe Toader cum povestea, iar alții stăteau în picioare, pe drum, schimbând priviri și vorbe între ei, până când unul dintre milițieni a ieșit din curte să-i împrăștie...
...în maieu și-n chiloți, Dorin a lui Canciu, încerca să-și ajute bătrânul tată să iasă din conia din care răzbătea un miros respingător de vomă, urină și fecale. Atunci începea să se lumineze de ziuă, iar băiatul s-a trezit buimac dintr-un vis în care se făcea că el împreună cu Aneta a lui Mătrăgună, erau amândoi într-o pășune, iar ea și-a așezat duioasă capul în poala lui, zâmbind. El simțea că nicicând nu a mai fost atât de fericit, ca atunci în vis, când a auzit, de undeva de departe, un răcnet al unui bărbat și a deschis ochii buimac și speriat.
Când a realizat că tatăl lui a fost cel care a zbierat, a sărit din pat și a luat-o pe scări în jos, spre conie. A reușit să intre înăuntru și să-l ia pe Toader de subsuoară, iar bătrânul a zâmbit sau doar i s-a părut lui Dorin că o face. Au făcut câțiva pași, iar Canciu, bătrânul a scos un oftat de ușurare și a murmurat: „Tu, Cornelie, ce-ț trăbă?” după care s-a împleticit și a căzut moale în brațele lui Dorin. Feciorul și-a încordat mușchii de la ambele brațe ca să-l țină pe tatăl lui să nu se prăbușească de tot și a făcut un pas înapoi, să-și mențină echilibrul. S-a uitat spre fața lui năclăită de salivă și vomă, ca să-i vadă ochii vii, pătrunzători care parcă priveau undeva dincolo de el. Atunci a înțeles totul. A murmurat „Dumniezo să-l ierte” și a rămas așa, mult timp, ținându-l pe bătrân de subsuori, până ce s-a luminat complet de ziuă...
_------------------------------------------------------------------
[1] planton – serviciu de pază în interiorul cazărmilor sau clădirilor militare, soldat care face serviciu de pază (noaptea) într-un sector al cazărmii ori al unui obiectiv militar
[2] vacs - cremă neagră de lustruit încălțămintea de piele
[3] brăcinar – curea groasă cu care se strâng la mijloc pantalonii bărbătești purtați la țară
[4] ițari – pantaloni țărănești lungi, strâmți și încrețiți pe picior, confecționați dintr-o țesătură de bumbac sau de lână, specifici portului popular românesc
[5] felcer – asistent medical la sat, agent sanitar
[6] salcă – salcie
[7] adălmaș – băutură oferită de cineva după încheierea unei tranzacții, a unei munci, activități
[8] țiitoare – amantă, concubină, femeie întreținută de un amant

Pica Maria N. Boștină: Zile și ani


Din gânduri ți-am desenat zile,
Din zile ți-am adunat ani,
Din ani ți-am scris poeme,
Din poeme ți-am udat lăstari!

Din lăstari ți-am aprins lumini,
Cu lumini porțile ți-am deschis,
Cu porți deschise ai trecut vămi,
Cu vămile a ta Stea s-a aprins!

Şi-o Stea-ntre stele luceşte
Si cerul lumină e tot
Şi sufletul cale-şi găseste
Şi-s praguri de ceară pe-un loc!

Mai trece o zi şi o noapte,
Mai trece o noapte şi-o zi,
Cu gândul petrecem pe toate,
De soare o mai răsării!

Din zile ți-am scris cuvinte,
Din ani tablouri țu-am pictat,
Din nopțile de jar aprinse
Lumină veşnic ți-am păstrat!

Şi-n cap de masă eu te-am pus,
În imagine cu tine,
Prezent mereu în albul vis
În închinare şi cinstire!

(Pica Maria N.Boştină
9 noiembrie 2020
La 11 ani trecuți!)

Ionescu Stejărel: Pe drumuri de baladă


suntem urmașii moților de piatră
și dăinuim cu ei din veac în veac,
pe vechile cărări ne așezăm ca vatră,
în șirul doinelor ce nu au leac,

suntem ca brazii înalți de-o veșnicie,
și stăm de-a pururi strajă la hotare,
să nu ne cotropească în mânie
acei ce în lume nu au căutare,

ne tragem de la Horea și Avram,
când coborâm cu carele de sare,
izvoarele ne sunt surori de-un neam
ce ne conduc cu tulnice solare,

se aude în munți cum tulnicul răsună,
și-n văi se văd câmpiile înflorite
chiar dacă sus e un răsărit de lună
noi coborâm pe drumuri păstorite.

Radu Gligor: Iubire de ziarist

 (Fragment din romanul CAFENEAUA COTOFENELOR)

În cele ce urmează voi încerca să dovedesc faptul că un redactor de la organul județean Alba al PCR, în speță ziarul Unirea, cu un pic de interes, poate face fericită o fată care are doar un obiectiv clar în atenție - acela de a se mărita.
Firește, dacă tovarășa asta, Desdemona, are o pregătire intelectuală și este contabilă la CAP. Nu este chiar obligatoriu să fie titrată, dar musai să fie contabilă. Cu decizie.
Ziaristul, spun aici și nu mai repet, ca popa pentru babe, pune accent pe fizic, schimbă apa când se spală, nu îi vezi pârșă după urechi. Își face pantofii, nu miroase ca un salahor. Iubește cu patos, își dezmiardă partenera cu vorbe frumoase, cu fraze meșteșugite, nu dă iama să azvârle pe unde se nimerește mătăsurile, scurteica de blană a contabilei...
Că nu-i vântoasă, ei na...
La drept vorbind, în momentele când purcede neabătut spre zona cu sentiment inflamabil și tocmai de aceea delicat al contabilei, nici nu mai dorește să consulte diploma acesteia. O lasă așa, nelecturată. Nu contează nici documentarea precară asupra originii sociale a madmozelei, aspect care, din pricina vitezei, îi poate dăuna ziaristului îndrăgostit până în faza lulea, la dosarul lui de cadre.
Și chiar dacă blondina, din vina ei desigur, nu ajunge cu ziaristul la ofițerul de stare civilă, nu va uita niciodată vraja, farmecul, eleganța și distincția prilejuită de momentele înalte când i-a suflat ziaristului sub bărbie, zumzăind ca o pitulice albă-n clonț.
Dacă credeți că mint, că voi lăsa subiectul netratat, vă spun serios că nu aveți dreptate.
Focalizându-și atenția pe acest deziderat major al asigurării fericirii Evei de la contabilitate, redactorul poate scăpa din vedere unele aspecte minore care îl pot duce la destituirea din muncă.
x
Gheorghe Bercea, valoros redactor la secția agrară, a hotărât să coboare dragostea de înaltă tensiune asupra unei membre din contabilitatea unui CAP. Și căuta un pretext să plece din redacție pe teren. Comitetul județean Alba al PCR, prin primul secretar George Homoștean, habar nu avea de faptul că lui Gheorghe Bercea îi afumau călcâiele după apetisanta contabilă.
Ca urmare, organul l-a convocat pe Marian Trandafir și l-a căptușit cu sarcini și indicații prețioase privind modul cum să se acționeze în campania agricolă de toamnă.
Redactorul șef s-a întors în redacție și a încercat să se desărcineze rapid de îndrumările prețioase, punându-le în spinarea viguroasă a colectivului redacțional.
În acest sens, urgent, a dispus convocarea ziariștilor la ședința operativă. Pentru transferul de sarcini de pe un samar pe următorul.
Redactorul Gheorghe Bercea, absolvent al facultății de drept administrativ și candidat etern la admiterea anuală a Academiei Stefan Gheorghiu, unde, la fiecare sesiune de admitere se situa mereu sub linia roșie a admișilor, s-a felicitat că n-a plecat spre mirajul dragostei. Își nota conștiincios dispozițiile, paralizat de aromele ușor deductibile ale pletelor blonde din dotarea contabilei de CAP.
Campania agricolă impunea prezența ziaristului în viața satelor, redactarea în vederea generalizării a experienței bune a unor materiale valoroase, concrete, mobilizatoare.
Pe scurt, Marian Trandafir a dat dispoziție să se deplaseze în teren, pentru două zile, un echipaj format din ziaristul Gheorghe Bercea și încă a unuia dintre redactorii disponibili. Una dintre cele trei mașini a redacției, GAZ-ul, a fost pusă la dispoziție pentru acest scop. Sarcina i-a picat foarte bine ziaristului îndrăgostit. Cu atât mai bine că avea și mașină la îndemână, un avantaj nesperat.
x
a fost acela care a lăsat să se înțeleagă că el se oferă să plece voluntar în agricultură, să scrie articole foarte bune, bine primite de cititori, apreciate de ingineri și în general de specialiști. Fapt care l-a determinat pe redactorul șef să se scarpine în cap. S-a uitat spre cer, și-a făcut o sfântă cruce.Mihai Babitchi
Comșuța ?
Aici, tovarășu...
Ce redșefadj ești dumneata, mă întreb și bine fac...dacă nu dai imediat afară din redacție plantatorul ăsta de orzoiacă? De ce îmi lași mie plăcerea asta imensă, irezistibilă? A dracului de pațachină... Omul ăsta, Babițchiul, care confundă bostanul cu combina de recoltat porumb, am spus odată și văd că nu mi se îndeplinesc dispozițiile, nene, nu mai are ce căuta, veac, în agricultură! Cu excepția zilei de 1 și 2 Mai când merge cu băieții la iarbă verde...
Da, să trăiți...
Mă, de ce îmi stricați ziua ? De ce nu mă lăsați să vă dau afară, pe amândoi, în tandem... Tandea cu Mandea... Bercea Gheorghe, te duci singur pe teren ! Fă delegație pentru șoferul Laurian ! La drum...
x
A doua zi, spre seară, Marian Trandafir s-a dus la bufetul partidului, să servească masa. Nicu Pușcaș l-a condus în salonul primului secretar, George Homoștean. L-a informat că acolo mai este doar tovarășul Bilek, șeful secției economice a județenei de partid.
Intră, intră, l-a poftit tovarășul Bilek. Nu te mănânc...Hai să mai și schimbăm o vorbă, două...Mariene tată. Ia spune Firică, cum stăm, cum îți merge ? Ce îți mai face colectivul ? Uite, ieri și azi am fost acasă, în Deva. Abia ce am venit...
Colectivul, zici ? La muncă, tovarășu...Nu la întins mâna.
Te referi la Gheorghe Bercea ?
Aha... Să fii sănătos...Berbecea al meu este plecat în raid-anchetă. În agricultură. Cu mașină și șofer. Două zile. Ieri și azi. Vine documentat. Mâine dimineață scrie...
Mare minune...
Ce-ți veni, tovarășul Bilek ? Redactorul meu îi harnic...Pe ăsta și pe Radu Gligor contez ca pe mama...
Nu mă îndoiesc. Problema însă se pune în ce domeniu e harnic Berbecea ăsta al tău... La bigi-bigi poate? Arde ăsta la contabile de parcă este bica comunală. Că l-am văzut și ieri și azi cu o contabilă de la CAP la hotelul din Deva...Îi ciripea la urechiușe poezii de Ioan Vasiu.
Invenții. Om harnic ca tovarășul Bercea ...
x
Fix la ora 8 a început ședința operativă. Marian Trandafir, redactorul șef a luat loc pe fotoliul său special. Era roșu la față ca un crepuscul prevestitor de vreme rea. Avea motiv serios. Demeter Lazăr, Ioan Marini și Moldovan Georgeta, redactori, au întârziat 3 minute.
Comșuța, rapid le tai ziua de azi din salariu ! Azi să lucreze voluntar.
Da să trăiți !
A intrat în birou și Gheorghe Bercea, proaspăt bărbierit, pomădat, cu pantofii făcuți lună, mirosind a lavandă, cerându-și scuze pentru întârziere.
Îl ard la salariu ? – a întrebat redșefadjul.
Răspunsul șefului nu a fost clar. A bolmojit ceva.Și a început ședința de sumar.Secțiile au venit cu propuneri de articole, note, informații.
Ce ne dă pentru azi agricultura? – a întrebat redactorul șef. I-am dat două zile mașina tovarășului Bercea. Ce ne-ai adus de pe teren, tovarășe musiu ?
Interpelatul și-a pus pe masă pix-ul. S-a uitat la o foaie unde erau trasate niște liniuțe.
Am aici notat ce dau... Un raid - anchetă privind semănatul grâului în patru CAP-uri. Temă de mare actualitate. Mai am un raid tot din patru unități agricole despre recoltatul porumbului, eliberatul terenului și pregătirea terenului. Am și o notă critică. Un interviu cu un cadru al cifrelor...
Când le predai la secretariat ?
Încep să scriu îndată. Doar să mai dau telefoane în aceste CAP-uri să văd dacă n-au intervenit noutăți...
Noutatea este că, uite, ca să nu avem vorbe, dau dispoziție să ți se desfacă contractul de muncă începând cu data de azi !. Motivul – în loc să mergi pe teren te-ai dus cu o contabilă din CAP la hotelul din Deva. Afarăăăăă ! Truță ! Să i se dea marțafoiului, pe linie de partid, un vot de blam cu avertisment.
Gheorghe Bercea a intrat într-o stare de imponderabilitate.
Am avut delegație...a spus nefericitul.
Se decontează. Să vină administratorul cu banii pentru 2 zile...
I s-a semnat pe loc delegația, banii, 36 de lei, au fost puși pe masă.
Poftiți, tovarășule Bercea Gheorghe! Meritați! Sunt banii dumneavoastră...Ați fost pe teren...Vă rog frumos!
Noi, colectivul, știam că nu se glumește cu redactorul șef în asemenea momente. Eram înnebuniți. Îl știam pe șef în stare de orice deși nu prea era era bun de nimic. Nu ne puteam imagina că o să se renunțe așa ușor la serviciile unuia dintre cei mai talentați ziariști de la Unirea. Unul care muncea cât doi. Pe care conducerea, cu excepția cazului de față, se putea baza. Aveam mulțumirea și satisfacția că fostul nostru coleg, machiavelicul ochelarist, sufletul petrecerilor noastre, n-o să rămână fără angajament, că orice ziar din țară l-ar fi angajat. Asistam neputincioși la un moment realmente penibil.
Redactorul șef, radiind scântei, împingea banii spre ziaristul concediat, acesta para cu mâna primirea lor.Urla conștiința în el pe ultima sută de metri. Gesticula că refuză, își manifesta repulsia față de bănetul partidului. Și comenta afurisitul...
Nu merit acești bani...Dacă nu merit, nu merit și basta. Mă știți doar...Nici un leu înafara muncii direct productive!
Dar nu se poate, dragă tovarășe...Te rog în numele colectivului!
Nu mi se cuvin...
Banii nu îi primesc, tovarășu...
Nici nu mă gândesc... Ai cheltuit...
Și s-a consumat o scenă de un dramatism feroce. Gheorghe Bercea s-a ridicat în picioare, apucându-și pălăria de o zgardină, depozitându-o pe creștet. A întins mâna, a luat banii și s-a uitat la ei ca milogul în traistă.
Dramatismul clocotea.
...36 de lei pentru două zile, a comentat. Dumneavoastră știți cât am cheltuit eu, două zile, cu contabila asta, la hotel ...?
Eu am considerat că este momentul propice să forțez nota, contând pe atitudinea opiniei publice prezente, neavând de pierdut decât lanțurile. Așa că am izbucnit într-un râs necontrolat, semn al declanșării entuziasmului general. Urmat instantaneu de explozia râsului general. În urma acestei taifun de bună dispoziție, șeful s-a dezumflat ca un balon. Inițial a dat din mână semn că ne concediază în masă, pe toți, urmând ca ziarul să fie scris pe viitor numai de către el.
A pălit culoarea sa de steag când a început să râdă și să-și șteargă lacrimile cu mâna.
Omenia a învins.
x
Șeful, tot șef. I-am auzit trilul
Radu Gligor !
Vă ascult...
Minune cerească. Cum să nu asculți, vulpițule? De ce nu mă pui la încercare, să vezi cum îmi manifest autoritatea de șef ?
La salariul dumneavoastră puteți...
Dacă n-ai face-o...
Ce?
Asta, dacă n-ai asculta, nașparliule, te asigur că a-i zbura fără avion până la aeroportul din Calman, Ceanu Mare...Prepelece, după cum văd că n-ai nimic de făcut prin firmă. Uite, dai niște telefoane la două CAP-uri, ia și o situație de la Direcția agricolă și asiguri necesarul de materiale agricole la zi ! La 12 fix să am materialele în șpec pentru viză...
Păi, m-am găsit ocoș, ar putea să mă ajute și îndrăgostitul de serviciu! Că nu-i vor cădea galoanele după ce a făcut fericită o contabilă de CAP. Al naibii de parazit...
Lasă vorba în sala de mese, pușlama! Că te știu eu japițule... Nimurugule, o sută găsesc ca tine... Nu vezi că Bercea ăsta de Gheorghe îi cam obosit? Doarme mormolocul în picioare, precum calul mocanului. Îi dau o zi liberă să se odihnească!
Ce concluzii se pot trage de aici ?
Una singură. Un ziarist, spre deosebire de linotipiști, zețari, stereotipari, mașiniști și puitori din tipografie, iubește dezinteresat.
Nu miroase ca un țap în călduri.
Are și dicționarul vorbelor faine la el.
. Dă totul iubirii, tâlharul. Depune efort constructiv. De aici și adevărul larg răspândit între contabilele din unitățile agricole, cum că dragostea unui ziarist se cuvine promovată în tarla, chiar dacă, ulterior, în nopțile albe devine insomnie netratabilă.Vorbește cu metaforele la el de parcă el ar fi poetul[Mălin Dumitru]
Și ce dacă se va înscrie în biografia sa sentimentală ca o patimă de neuitat?
Doar nu o să vină spațiul și timpul, Doamne nu mă lăsa, să tragă la răspundere contabilele din CAP și IAS-uri care au umblat cu fofârlica pe linie de bigi-bigi...S-ar putea ca acestea, chiar dacă le pui microfonul în palme, nici să nu dorească să povestească despre asemenea isprăvi și sarcini extraproductive.
Pur și simplu să tacă.
Și bine fac.
Se cunoaște un caz când o contabilă din asta, bună de fugit în lume, a fost sărutată năprasnic de către un ziarist cu delegație semnată și ștampilată. Ei bine, aceasta a fost chemată în fața biroului organizației de bază UTC unde a declarat că tot ce gândește nu o să fie spus niciodată. I s-a spus să scrie o declarație dar contabila de colo i-a asigurat pe tovarăși că dacă scrie nu o să semneze și dacă semnează nu o să-și recunoască semnătura.
Ei bine, la ora actuală contabila are insomnii mai ales în nopțile cu lună plină.
Secretul este unul singur, așa cum bine îl sublinia primul secretar George Homoștean la întâlnirile cu activul cărora le spunea; tovarăși și tovarășe, când circul cu mașina la șosea, să nu vă văd tălpile picioarelor din cucuruzi! Nu notați asta, fir-ar să fiți de pișicheri...! Asta-i sarcină de partid pe care trebuie să o rețineți în cap ți nu în caiete...
Personal, uite, din cauza iubirii pătimașe a acestui Gheorghe Bercea, ziarist cam crăcănat de unde și pseudonimul, care și-a ales Afrodita cu abac din peisajul dosarelor contabilității agricole, riscând să fie dat afară de la ziarul Unirea, o spun deschis și recunosc ca atare, în mod tovărășesc, că n-am avut nimic de pierdut!
Păi dacă n-am fost afectat, nu am fost și gata!
A trebuit numai să muncesc mai mult.
Dar când există ordin, cu plăcere...

Prof.Dr. Dumitru MĂLIN: Radu Gligor scrie încât transpiră bufnițele și urcă fericirea până la semn


Ultimul (de până acum!) roman al scriitorului albaiulian, Radu Gligor, intitulat "Fericire până la semn", este egal cu el însuși, cu autorul vreau să zic, și cu toate celelalte opt auto-intitulate romane apărute sub această rodnică semnătură: "Bordel în procuratură", "Organul Garcea", "Strângerea de mână se suspendă", "Interpelare în familie", (cu romanele "Ceaiul de ovăz" și "Amantul Doamnei Preotese"), "Cafeneaua coțofenelor", "Gladiola de plastic", "De ce transpiră bufnițele", iar acum acest nou volum, "Fericire până la semn". Dintre toate aceste scrieri doar primele două nu le-am citit, dar celelalte le-am parcurs pe toate cu atenție și, pe alocuri, mult zâmbet și multă încântare, așa încât cred că sunt îndreptățit să formulez câteva opinii și impresii personale despre felul de a scrie și a se prezenta cititorilor, ca romancier, Radu Gligor, fostul ziarist de la ziarele „Clopotul” Botoșani, și pentru mult timp, la fostul organ de propagandă al Comitetului județean de partid, ziarul „Unirea” din Alba Iulia. Ziare la care și-a însușit limbajul de lemn și formulele stereotipe și lozincarde din care acum își alimentează inspirația persiflantă și bășcălia furibundă scriitorul de azi.
Primul lucru la care vreau să mă opresc este alegerea titlurilor: Radu Gligor este maestru desăvârșit în găsirea unor titluri percutante, bogat-insolite, comercial-atractive, ori cum se spune în mod curent pur și simplu frumoase. El știe, așa cum mărturisește, de când lucra la ziar, că atunci când ai titlu, ai articolul. Cu cărțile n-o fi chiar așa, dar iată că lui îi reușește și în acest caz. Recitiți-i toate titlurile și sunt convins că îmi veți da dreptate. Uite cum sună: "Bordel în procuratură", "Amantul Doamnei Preotese", "Gladiola de plastic", dar mai ales, "De ce transpiră bufnițele". La fel de bine se pricepe autorul și la titlurile sub-capitolelor din cărțile sale: Am la îndemână exemple suculente chiar din romanul "Fericire până la semn": „Noaptea nunții a fost furată ziua”, „Răpirea din târnaț”, „Cum e boul și ecoul”, „Trăgând de nădejde ca spânul de barbă”, „Și măgarul se vinde în târgul armăsarilor”, „Norocul nu te ține de frizură”, etc. Deci și la acest ultim roman la care mă voi referi, în continuare, să remarcăm mai întâi titlul care este ingenios ales, comparabil cu cele dinainte.
Al doilea lucru comun tuturor acestor romane și destul de prezent și în "Fericire până la semn" este bășcălia cu care sunt tratate subiectele, lucrurile, întâmplările și personajele cărții. Uneori se ajunge chiar la auto-bășcălie! La o primă privire am putea concluziona că ceea ce provoacă râsul la citirea celor mai multe pasaje ar fi umorul. Dar de fapt lui Radu Gligor nu umorul îi este la îndemână, ci bășcălia, fie ea uneori și ieftină. Persiflarea și auto-persiflarea, luarea peste picior, făcutul mișto de orice, oricine, oriunde și oricând și a oricui. Chiar și a autorului însuși, atunci când își face self-uri de personalitate. Încă din primele pagini, într-un fel de cuvânt înainte, undeinventează un dialog imaginar cu un așa-zis editor, prilej de a se lua copios pe el însuși, numitul Radu Gligor, peste picior, a se auto-servi cu multe epitete denigratoare, dar cu intenția, evidentă de a-și face de fapt reclamă sieși în fața presupusului cititor potențial: “După tipar, mi-a zis, de acum nici nu se mai discută, fiindcă este evident, avându-se în vedere și prestigiul dv. personal, neboțit, bunul renume, reputația de 24 de carate pe linie de familie și societate, se așteaptă ca opera de față, fără nicio întârzâiere, în timp real, să fie nominalizată pentru premiul Nobel. Să fugă Cărtărescu în lume, în frunte cu Tismăneanu. Cu mândrie o să se ofere bravului nostru popor muncitor o literatură optimistă, sinceră, justă, cuplată pe un motiv de înaltă vibrație națională”. (Observați cum sar ca purecii, bineînțeles cu voia autorului, vorbele-șablon din jargonul comunistoid învățat la ziarul „Unirea”: „popor muncitor”..., „literatură optimistă, sinceră, justă”..., „înaltă vibrație națională”). Tot în această auto-prefață Radu Gligor se bășcălește pe sine însuși, cu epitete foarte drăgălașe, încât, dacă i le-ar fi atribuit altul, cu siguranță, l-ar fi supărat. Pune în gura nevestei sale niște cuvinte care să-i facă următoarea caracterizare: „Napoleoane de duzină, copilul patriei, să știi că, după cum scrii cu piciorul stâng, chiar merge... Cam tâmpită creația ta biografică, idioată chiar, dar nu mai ai ce să-i faci. Fie vorba între noi, n-ai minte. Așa că las-o așa”. ( Ei, acum să vin eu și să-i contrazic nevasta, adică pe el-însuși, nu se cade, nu?). Deci în ce privește bășcălia, în toate cărțile lui Radu Gligor, cam așa se întâmplă lucrurile, iar cartea de față nu face excepție. Singurul personaj care scapă de ironie, bășcălie, persiflare este tatăl scriitorului, Dumitru, despre care vorbește întotdeauna cu foarte mult respect și admirație.
De remarcat că în "Fericire până la semn" este mai puțin prezentă atmosfera de la redacția ziarului „Unirea” și ziariștii de acolo, foști colegi ai autorului, cei care populează până la saturație unele din romanele precedente. Aici doar tangențial mai sunt pomeniți redactorul-șef Marian Trandafir, secretarul de redacție Augustin Presecan, nelipsitul Mihai Babischi, sau alții . În acest roman ne aflăm mai mult în zona de baștină a autorului, Iuriu de Câmpie și satele din jur, pe unde a copilărit, calificându-se ca îngrijitor de oi, și s-a maturizat, până a deveni, din lucrător agrar ziaristul de mâine și autorul de azi. Iar când vine vorba de descrierea acestor locuri se trezește în Radu Gligor poetul și le descrie cu nostalgie dulce, cu dor nesfârșit și cuvinte suav-mângâietoare stropite cu aur de talent: “Trozneau năpraznice vânturi în pădurea Gherii, la marginea căreia era casa noastră. Vălurea peste dealuri marea albă a omătului”. Sau: „În Calman era raiul pe lume, căldurile toride erau potolite de nori alburii. Peste câmpurile învârstate de răzoare se năpusteau ploi roditoare de vară... Uneori norii treceau grăbiți către Dosul Napului, cerul se însenina, soarele ostoia pământul, fremăta volbura...”.
În această atmosferă de țară feerică, oglindită în ochi și suflet de copil isteț și ambițios, se desfășoară întâmplările din familia de țărani harnici, cu casă în două sate, a lui Dumitru Radu, tatăl autorului. Aici s-a calificat copilul Radu Gligor în prima sa meseria, aceea de dat afară mâțele din casă, aici tatăl său și-a vândut boii și a dat banii împrumut unei rude, riscând să nu-i mai vadă vreodată, motiv ca și pe patul de moarte să-i dea feciorașului Radu sfatul de-a da în viață orice, autobiografii, etc, dar să nu dea niciodată bani împrumut. Aici, la primăria din Cenul Mare, județul Cluj, și-a făcut viitorul romancier primul buletin de identitate și-a a avut prima tentativă de-a pune de-o dragoste cu Cicuța, fata de la ghișeu, iar tot cu această ocazie a învățat să scrie autobiografii ample și complete, ceea ce va fi obligat apoi să cam facă toată viața, chiar și în romanele despre care vorbim. Aici au venit nemții și ungurii în retragere și refacere de două luni (de fapt în fugă), urmați de rușii care îi numărau cu avioanele de vânătoare și cu sarabanda katiușelor scuipătoare de anafură fierbinte spre sfârșitul celui de-al doilea război mondial. Pe dealurile din zonă și-a desăvârșit Radu Gligor, sub competenta îndrumare a fratelui mai mare, Mitruț, cea de-a doua meserie de bază, cea de oier, cu oile păzite, dar scăpate cam mult prin cucuruzii oamenilor. Din această calitate de fin observator al zonei a scris și primul articol trimis la „Scânteia”, organul Comitetului Central al Partidului Comunist din România. La oi fiind, își perfecționa vocabularul pe care-l folosește cu cinste și acum în scrierile sale prolifice, vorbind singur și contrazicându-se cu noatinii. Una din cele mai hazlii întâmplări din carte este vinderea de către autor și tatăl acestuia, în târgul de la Cojocna a scroafei lor cu 12 purcei, scroafă care purta un nume de celebră, dar tristă amintire – Ana Pauker. Această deplasare din Calman la târgul din Cojocna pentru a o vinde pe Ana Puker și purceii ei, îi dă prilej lui Radu Gligor să scrie aproape un sfert din spumoasa sa carte, ajungând cu "Fericirea până le semn", până pe la jumătatea scrierii. Dar a meritat. Că a mai băgat un intermezzo cu perioada când ziarist la “Unirea” fiind de acum, a fost desemnat de către redactorul-șef să se ocupe timp de vreo săptămână de o echipă de șefi sus-puși de la București. Și asta era să-l coste când avansarea în fruntea ziarului, când darea pe ușă afară. Și tot acum colegii de la același ziar îi fac o poantă nu prea reușită, dând anunț la “Mica publicitate” cum că el ar vinde la preț de chilipir căciuli de astrahan aduse din Siberia (făcuse o excursie în Rusia și-și adusese de acolo o asemenea căciulă, de care era tare mândru). Întâmplarea a ajuns până la urechile primului secretar al județului Alba, George Homoștean și era gata să pună în pericol bunele relații româno-sovietice. Acum însă, din amintire, căciula sa de astrahan, a devenit o simplă glumă, amară atunci, din partea colegilor, glumă ce-i dă prilejul lui Radu Gligor de-a mai adăuga un lung și savuros capitol la carte, și să treacă, astfel, de 250 de file, apropiindu-se vertiginos de final. Doar că o mai lungește, mai trece puțin pe la Academia politică “Ștefan Gheorghiu” de unde iese ziarist cu patalama în regulă, se mai întoarce pe la Calman să-și amintească de cum era gata tatăl său să facă făină, prin moara lui Viflaim, din banii ascunși în sacii cu cucuruz de mămăligă, bani obținuți pe doi boi și doi juncani. În ultima secundă banii respectivi fiind salvați, iar povestea asta îi dă prilej autorului să adauge un alt capitol înspre finalul cărții, cu un subiect de mare sensibilitate: felul cum tatăl său, bate recordul de inteligență, în cumpărarea unui pământ, la concurență cu un vecin, ahtiat și acela după aceeași bucată de cernoziom, dar care nu era la curent ce scria în ziarul „Scânteia” despre viitoarea colectivizare care bătea de acum insistent și la ușa Iuriului de Câmpie. Și mai trecând puțin și prin întâmplări de când ajunsese ziarist la ziarul „Clopotul” din Botoșani, fără liceu terminat căci acum îl făcea la seral, ajunge să pună punct unui roman de 360 de pagini bune, pline de bășcălie, amuzante uneori până la lacrimi. A;a se prezintă acest scriitor provenit din ziarist, Radu Gligor, un condeier talentat, perseverent, sârguincios, stăruitor-ambițios, urcând pe scară ierarhică norocoasă, dar trudnică, de pe ogoarele Iuriului de Câmpie, pe ogorul ziaristicii de partid comunist, iar, mai apoi pe ogorul literaturii județene, din treaptă în treaptă, până la victoria finală, cum s-ar auto-persifla, cred, el însuși.

Gabriela Ana Balan: Popice


Și ție, lutule din chipul meu, ce-ți pasă
dac-oi fi eu sau alta
sub această mască?
Viața nu mă recunoaște de multă vreme
joacă popice cu zilele mele vede
o poetă mult mai nefericită.
Mă pipăie, nu crede că-s eu.
Mă mângâie și timpul
se crede zeu.
Uneori mă întreb cine aș fi
dacă aș trece de cealaltă parte a măștii?
M-ar căuta moartea și nu m-ar găsi!
Nu zâmbi, lutule din obraz și din ochi, te-am
frământat atât de bine că nu te poți dezlipi.
De mâine voi lepăda măștile pe rând
până ajung
ca tot omul să port una singură
viața o să îmi cedeze locul
pe pista poetelor fericite
chiar dacă în joc nu mai sunt popice
la ultima aruncare îmi cade masca și
mă întreb, eu sunt oare?
Pentru azi îmi rezerv o singură aruncare
cu o minge imaginară
spălată bine și dezafectată în mintea mea
pentru că trăiesc această clipă odată cu mine
milioane de oameni dintre ei unul poate
chiar acum mă visează și nu știu sigur dacă
respectă normele noii ordini mondiale.
Uite că mie toamna aceasta
mi-a permis să nu îmi scutur frunzele
sau poate de atâta teamă eu m-am ascuns sub un copac.
Am jucat popice cu Dumnezeu.
Nu am curaj să mă uit pe tabela de marcaj.

Lucreția Epuran: În toamna asta nu ești lângă mine


În toamna asta
nu ești lângă mine.
Mă plimb prin parc
cu gândul doar la tine!
Nu mă alintă ochii tăi senini
nu mă-nfioară glasul tău șoptit
nu ești niciunde
timpul s-a oprit!
Norii sunt plumburii și amenințători
copacii goi, nepăsători
la pasu-mi furișat
pe-alei cu frunze moarte.
Zăresc o siluetă de departe
o siluetă albă-n zare
e el sau nu e, oare?
în piept doar inima
se zbate tare...
În toamna asta
voi fi singură pe lume!
Tu ai plecat...
n-o să-mi mai spui
pe nume!

Dumitru Ichim: Cântec de legănare de frunză


Scrie,
iar tot ce va rămâne nescris
îmi va fi de ajuns
să mai dau un florit
amarului stih de cais.
Strigă-mă
de pe partea
cealaltă-a pământului
până ce moartea
va-nscrie-n filigran cu lazurit
memoriile vântului.
Așteaptă-mă
unde la șipot
vin norii și cerbii,
pe îngeri
să-i bea
din argintul de chivot,
răsfrângeri
din tot ce am fi înserare
când buzele noastre se caut.
Vom fi numai noi,
amândoi,
precum într-un cântec de flaut
lumina
la prima ei sărutare.

Emil-Iulian Sude: Energia mea se consumă


între o recreație şi altă recreație.
cum aud că se sună mă iau
cu larma şi mă dau de ziduri.
parcă aş fi o limbă electrică de clopot
care anunță pauzele dintre ecouri.
să știi ce nu trebuie să știi.

mă alungesc în dungă și
pe interiorul clopotului măcar
un arc de cerc.
dar tot o dungă pe ziduri.
pentru a separa partea de jos
de partea de sus
din viața vopsită a zidului. mă subțiez.

nu mă salută cu noapte bună
toți îmi spun bună ziua. pe holul
de la etajul trei sunt plini de viată
pesemne elevii. au văzut puțină lumină
mai lucesc. şi eu.
strâng licurici într-o pungă împotriva reumatismului pentru vopsea fosforescentă.
cândva un bec luminos ca soarele în dungă
domnii părinți privesc prin mine
am salutat odata un zid dintre ziduri
și zidul m-a văzut un nebun concret.
(din manuscrisul "paznic de noapte")
1

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10