Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Djamal Mahmoud: perna


vorbim mereu de ramuri și de rădăcini
niciodată de perne
niciodată de cearceafuri albe
ridicăm din trunchiurile copacilor
turnuri înalte
frunzelor moarte le facem statui
din stâncile lunii
zidim temple
deși n-au aer suficient
nici măcar pentru acele două
minute când ni se taie respirația
inspir adânc și închid ochii
dumnezeu este o pernă
pe care îmi adorm iluziile
obosite de atâtea priviri deasupra
cearceaful alb
e mormântul în care mor în fiecare zi
(Albe&reci 2010, Vinea București)

Vlad Anghelescu: eliminare


Aș vrea să te mituiesc
în fiecare zi
cu o îmbrățișare.
Aș! spui tu.
Apoi Harș! cu nepăsare
m-ai scos din sufletul tău
pentru totdeauna.

Cadar Katalin‎ : luna...


luna-
un bulgăre de lumină
rostogolindu-se pe cer
după care aleargă în fiecare noapte
copilul descălțat de mine
prin iarba
ce îi săruta gleznele și tălpile
lăsându-mi toate grijile agățate
în gânduri
și atâtea întrebări fără răspunsuri
despre un mâine
ascuns într-un sâmbure de cireașă
amară
mi-e viața
plătită cu zâmbete înecate în lacrimi
unui destin
dincolo de fericire.

Dincolo de fericire
18.Iunie.2020
Ora:15:13
Katalin Cadar

Ionel Bota: Poezia lui Teodor Dume între temele primordialului și propria geneză

Ionel BOTA

Resuscitări, supraviețuiri, autenticism.
Poezia lui Teodor Dume între temele primordialului și propria geneză
Numai în literatură, spune critica, deconstrucția e pozitivă, eul creator/creativ fiind cel ce sancționează, după ce negociază, ipostaze ale deciziilor neașteptate privind de-compoziția imaginarului. Dar de-construcția pozitivă e la ea acasă în mai toate literaturile lumii contemporane iar temele provocărilor poeziei – la cele en vogue, ca să zicem așa, mai alăturăm reducțiile edificării, ambiționarea indistincției, consacrarea afecțiunii ușor intimizante ca maximă vizibilitate într-un discurs contrabalansat de utopia agonică – plusează en abyme experimentul ordinii vernaculare. Eul liric e tot mai reticent tentaculelor melancoliei, însuși demersul sugerând o permanentă așteptare. Așadar, obsesia poemului vizionar e peste tot arcana autenticismului sever.
La noi, unde „stratigrafierea” promoțiilor post 90 a îngăduit adeseori afirmarea adolescenței punk, vârstnicii nu dau semne de oboseală, ei sunt activi, jucând și la două capete: fanfaronadă grațios-abrazivă ori ecranare oniric-grotescă a stării de poezie. Un poet atent la propriile subtilități, ca o instanță cerebrală, cu un ritm specific în aparițiile editoriale, este Teodor Dume. Ciudat, oricât am crede că survine la un moment dat clacarea și deriva, cărțile sale, care apar la intervale scurte de timp, sunt fiecare în sine mostre de strategie particulară/particularizată. Fiecare din aceste volume devenind jaloane în sine ale unei ascensiuni valorice care, oricât ne-ar contrazice destui chiar acum, trebuie luată în seamă dacă vrem să știm cu adevărat ce se mai întâmplă la ora actuală cu poezia românească.
Iată, de pildă, Moartea din vis (Iași, Editura PIM, 2020, 154 p.), e o carte iscată din acest autenticism obsedant. Dar cartea aceasta este, cum s-ar zice, grea de poezie. Încărcătura lirică indică o experiență matură, ecranarea imaginarului având ca fundamente un onirism evanescent („dincolo de orice tăcere/e-ntuneric și nici un cer/umbrele adorm într-un fel anume/ca și când/nu ar fi existat atingeri//aciuit în primul anotimp/după naștere/îmi desfac singurătățile în șuvițe lungi//pe palmele mele goale au mai rîmas/doar urme de fluturi”) dar și candoare de ingenuu mai mereu aflat în priza convertirilor. Partitura ține, e drept, de cotidian, de evenimențialul sincopat, dar unitatea de măsură e, totuși, metafora. Dinamicile discursului liric perspectivează, mai degrabă, o adâncire în sine, ființa supraviețuiește visând, scriind, imaginând, scenariile, uneori decerebrate, țintind distopic ritmările intemperantului psihedelic. Febricitatea sintaxei lirice nu complică nici codul, nici mimata depersonalizare. Jocurile eului – un eu opresiv, totuși, față cu o lume dementă - amestecă, desigur compensativ, planurile simplității fade, edificate din registrul discursului, orchestrează un suprarealism pliat pe inițiala fanteziei, condiționată și ea de starea personajului: „în fiecare duminică/la biserica albastră/slujba începe la nouă fix//Dumnezeu mereu pare grăbit//îmi șterg ochelarii/iau biblia și plec//între două rugăciuni/cineva îmi spune că Dumnezeu/trăiește prin noi//deși nu s-ar fi cuvenit/să vorbesc despre asemenea lucruri/i-am răspuns//dacă eu sunt poarta spre cer/și Dumnezeu este calea/atunci copilul meu va fi/consistența trupului sau/șoapta morții trupului meu?/o bucată de liniște oprită între noi/scurta dangătul clopotului//poate din pricina asta încercând/să-mi descâlcesc nodurile din viață/am tăcut...” (Poarta spre cer, p. 115-116).
E multă coerență în delirantul dualism realitate-visare. Un continuum constitutiv e supus destul de brutal imprevizibilului, dar nici un element nu e dislocat violent din alcătuirea întregului, nici o „rătăcire” nu consemnează inadvertențe ale eului liric. Melancoliile sunt incinerate prin enunțare, practic (,azi-noapte mi-am dus iubita acasă/o să locuim în acest anotimp/pentru o vreme și/în aceeași casă/o să dormim în același pat/din când în când/tăcuți ca păianjenul din colț/o să facem dragoste și copii/ne vom îmbrățișa tristețile ne/vom mângâia în gol/vom număra pe degete orele/rămase neatinse/cineva ne va ademeni prin semne/va fi singura noastră noapte în care/nu ne vom striga pe nume//privesc din mijlocul emoției/și tac//oare ce nume să-i dau/singurătății mele...”), nici o dulcegărie nu sabotează ritmările figurativului lăuntric. Uneori, funambulescul, și el bine mimat, pare să fie nimic altceva decât refuzul salvării artificiale a ființei, emblema spiritualului se redistribuie în ciudate stigmate, realitatea imaginară inducând sensibilitate exorbitantă deschiderilor vizionarului.
Nu este scutită poezia aceasta de o tensionare gripată, convulsivă. Dintr-un cadru în alt cadru, poemul are un traiect in crescendo, lumea/realul trece prin stări de estompare, volatilizare, contorsiuni ale imaginarului dau un statut de ambiguizări peremptorii plonjeurilor eului în universuri meta-lirice. Antinomii diafan-lugubru întâlnești la tot pasul și ele fac parte din zestrea stilistic-estetică a liricii lui Teodor Dume. Histrionismul discursiv explodează, însă, în fluidizările stilisticii („nici chiar moartea nu doare/mai tare decât dorința/de a iubi sau/a fi iubit”), furia existențială determină dislocări semantice. Intarsii fictivizante impun o energie discursivă edificiului liric (dar și edificărilor poematice), șarjele eului denotând curaj imaginativ, asta pentru că și solemnizările tonului de fond (uneori și grotescul incumbă formal suprarelismul) duc în desuetudine doar harnașamentul, nu și vocea (eului, da) verificabilă. E ca și cum ai trăi vremuri fantastice, deopotrivă cu autorul. Numai că vremurile sunt cum sunt (adică tare urâte), iar a căuta dinadins reabilitări și destrămarea stranietății prin versuri altminteri abile, subtile, frumoase, înseamnă șefuirea unora din fațetele lui Ianus. Or, decadentismul poeziei lui Teodor Dume constă tocmai în a dezvălui „putrefacția” melancoliei, instinctul libertății provizorii e augmentat de un fior mistic, ontogenetic, mocnind emoțional, trezind din criză somatică energii paradoxale:
În creuzetul descifrărilor sentimentale, eul liric inovează direct în barochismul texturii poemului. Interogativul cedează bifurcațiilor sofianiste, același eu devine alteori extrem de recluziv. Să mai spunem că supraviețuirile se transformă în recuperări și procedura introspecției fascinației elimină riscul „agresiunilor” calofile, trecutul și uitarea impusă au asemănări cu proiecția abandonului tragic. Fragile, vulnerabile, sunt evaluările de miracol palpitant-hipnotice („dâra de nisip din trupul meu/atinge pământul/printre/măruntaiele lui/cerul/deschide o rugă”), de combinatoriu al realităților consensuale. Extincția și revenirea în ciclul primordialului inițiatic fac din cazurile multor poeme o reverie fără rezerve, cumva neverosimilă. Or, stările afective, cred eu acum,cel puțin la lectura acestei cărți, întrețin și individualizează, aici, starea de poezie.
Altminteri, e o liniște absolută, o energie ascunsă, expurgată din tonalitatea anti-edulcorărilor. O poezie care se ferește, programatic, de a deveni peltea erotică, poeme care își află regenerarea în ele, în maximalismul „vegherii” faliilor din tectonica percutantă a reliefului metaforei. În pofida angrenajului vetust al realului, avem de unde alege, chiar dacă nu eul este impenitent, precum în poezia post-optzecistă de azi. Autorul e interesat doar de partizanatul poemului-poem. Poemul anulează, poate anula nenorocirile lumii, alungă îndoiala, resuscită mereu memoria primordialului, consacră vieții fulgurații lirice, redistribuie Lumii statusul de imprevizibil road stories: „am pus totul deoparte/somnul munca libertatea/ipocrizia și femeia//stau nemișcat și fac infuzie/cu aromă de cer//poate puțin dezamăgit/că n-am oprit un strop/de înțelepciune//cât să mai pot rămâne/printre oameni” (Omul din piatră, p. 80)
E și mult parfum de mister și inefabil fiindcă, nu-i așa, între Eu și Celălalt inegalabilul suspans tot poezie înseamnă. De aceea mai degrabă aș vorbi de capturarea melancoliei, de păstrarea ei în rezervă, deși explicitul nu e deloc operant, scrisul învinge memoria. Teodor Dume știe foarte bine că, semn al unei revelații, poemul caligrafiază mistuitor o realitate, alta decât realitatea calpă în care conviețuim, grav proiect de amneziere, de umilințe ale intelectualului. Poetul, rebel nelecuit, caută sensurile cele mai adânci, versul îngemănează nevoia plenitudinii lumii, emoțiile sinelui, întreține vâlvătăile interogativului. Marja lui pensiero debole poate remodela, prin poem, scenariul reificării.
Volumul acesta continuă ritualul unei poezii bune prin care Teodor Dume, ambiționând destul de des să iasă din mrejele genericului, izbutește de fiecare dată să facă demonstrația unui poet pur sânge. Ceea ce nu e de neglijat, dacă vrem să inventariem cu adevărat dinamicile poeziei noastre din ultimele trei decenii.

Gabriela-Maria Ionescu: Minciuna


Deşi îl iubea ca o nebună, în adâncul inimii ei se blama cu toată puterea morală a conştiinţei… Andreea se detesta acum deja pentru fiecare clipă de pasiune, pentru dorul neîntrerupt faţă de fostul ei profesor de istoria artei, acum – bărbatul iubit. El, cu 23 de ani mai mare decât ea, îi predase doar două semestre la facultate. Un bărbat atât de frumos, charismatic, un mentor desăvârşit, dar şi un bărbat bun de iubit. Toate studentele erau amorezate de el. Pentru că și ea avusese şi proiectul de an tot la el, îi ceruse dezinvoltă numărul de telefon. El nu a avut reţineri şi i l-a dat.
După ce ea a terminat Academia de Arte, s-a angajat în urma unui concurs ca pictor scenograf la un teatru mic, cvasinecunoscut. Într-o zi l-a sunat şi i-a propus să bea o cafea împreună la o terasă şi să mai vorbeasca cu el… De la acea plăcută întâlnire la cafea, când povestiseră de toate, trecuse o jumătate de an, când a sunat-o el într-o dimineaţă, înainte de ora 9.
– Ai vrea să cinăm împreună, eşti liberă diseară?
– Da, a răspuns ea bucuroasă deja, pornind în minte caruselul întrebărilor – cu ce mă îmbrac, merg la coafor… să îmi schimb lookul?
– La ce ora şi unde?
– Unde preferi tu, a mai spus el cu vocea aceea inconfundabilă care făcea să îngheţe respiraţia unei aule plină ochi cu studenţi în timpul prelegerilor.
Şi-a cerut voie de la serviciu să plece mai devreme şi a mers să îşi cumpere ceva deosebit de îmbrăcat, să îşi aranjeze părul şi să-și facă manichiura.
Au cinat la un restaurant cunoscut, apoi s-au plimbat depănând amintiri din vremea studenţiei ei, ea recunoscând sincer că îl iubea de când l-a văzut prima oară. Vizibil măgulit şi chiar interesat de mărturisirea ei, i-a răspuns că şi el o admira, dar nu se gândise că este obiectul iubirii ei tainice.
De atunci, se vedeau de două ori pe săptămână,pentru o întânlire pur sexuală; întodeauna în garsoniera pe care ea o închiriase încă din timpul facultăţii. Era tipul acela de amant care te lasă cu răsuflarea tăiată. Fericirea ei părea că îi da şi lui o stare ciudată de satisfacţie. Vorbeau lucruri impersonale şi foarte puţin, dar se iubeau intens în liniştea celor patru pereţi.
Nu mai ieşeau în public, conştiinţa ei nu îi mai permitea să se afişeze cu el, ştiind ce intimitate împărţeau atât de des. Uneori, el îi făcea cadouri drăguţe, fel de fel de obiecte decorative, cărţi sau albume de artă. De ziua ei i-a adus frezii galbene, florile ei preferatele, dar şi o brăţară vintage din argint, într-o cutie dreptunghiulară cafenie.
Avea remuşcări dese Andreea, de la un timp şi el parcă era mai mult cu gândul în altă parte. Şi într-o zi l-a văzut discutând pe stradă cu o tânără, destul de aprins, fata era studentă, desigur, şi, temperamentală, nu se sfia să strige în gura mare că îl iubeşte, că nu e drept şi altele…
Atunci a ştiut că aşa nu poate continua şi, deşi îl iubea încă mult şi tânjea nopţile după îmbrăţişările lui măiestre, a spus stop. L-a sunat şi i-a zis că ar dori să se oprească aici. El, galant ca întodeauna, nu a obiectat şi a incheaiat discuţia într-un mod total neaşteptat…
– Ai fost specială, ANDREEA!
Pe moment, i-a venit să urle, căci ştia instinctiv că minte, dar, cu o ultimă sforţare, i-a răspuns:
– ŞI TU! deşi îi era foarte clar că pentru el nu este decât încă o crestătură pe un răboj al cuceririlor facile!
Și-a continuat frumos viața, fără de mari regrete. Iubirea sinceră i-a adus cu adevărat cele mai intense sentimente !

Gina Zaharia: cântec de culori


Fotografia de profil a Ginei Zahariacâți trandafiri n-am sădit cu mâinile tale
câte privighetori n-au cântat în culori
și câte scântei n-au venit să vadă
cum e să respiri
prin plămânii iubirii
deseori te-am văzut numărând rădăcinile
de ieri și de mâine
fiecare avea câte ceva
din gândurile tale
împletite în lumină
când ai trecut prin parfumul lui iunie
ai ridicat eșarfa cu care vântul
îmi acoperise ochii
doar cât să poți zări
cu adevărat
dragostea

Marian Florentin Ursu: Trandafir albastru

Îți plăcea să strecori
Un trandafir albastru
Printre trandafiri galbeni
Nu mi se părea foarte potrivită alegerea
Era ca o ezitare cumva,
Într-o declarație de iubire
Părea un vers obscen
Într-un poem de dragoste
Era ca o rochie ostentativ de albă
Într-un lan de maci roșii
Ca o palmă peste față
Într-o scenă de gelozie.
Chiar nu mi se părea foarte potrivită alegerea,
Un trandafir albastru
Într-un buchet de trandafiri galbeni,
Era ca un avertisment
Că m-ai putea părăsi,
Era ca un intrus
Într-o poveste de dragoste.
Ca parfumul prea pronunțat
De pe scrisoarea de adio.

Nicu Gavrilovici: De-aș fi știut


De-aș fi știut că viața nu-i cătușă
Ci doar brățară pusă-n jurul mâinii
Nu asmuțeam asupra lunii câinii
Dorințelor ce îmi dormeau la ușă.

De-aș fi știut că îngerii au gheare
Iar sfinții din icoane amnezie
Nu mai plăteam iubirilor chirie
Și nu ardeam tămâie pe altare
Dar n-am știut... Epavă pe o stâncă
Aștept un foc spre-a deveni cenușă,
Zăvozii amintirii-mi latră-n ușă
În timp ce cred în veșnicie încă...
De-aș fi știut că viața nu-i cătușă...

Rodica Cernea: clipa


Condamnată la naștere,
clipa urlă în uterul timpului.
În nud "îmbrăcată",
întoarce clepsidra nevrând
nisipul să-și scurgă
prea curând!
Alunecă,
gheara-și înfringe,
clepsidra și-o sparge,
nisipul se scurge gemând.
Viselor le pune lanțuri,
din pocaluri bea absint
clipa-i ca o babă hoață,
pe la ușă clevetind.
Nu-mi spuneai cumva tu oare
că de-a clipei "feerie"
te ferești, că-i negru dracul
mai ceva ca o
epidemie?

Cadar Katalin:***


știi...
pietrele ce strălucesc pe inelele
de la amanetul
din colțul
străzii
cândva
au fost stele căzătoare
prinse în năvoadele pescarilor nopții
când fluturii
au început să înoate în inimile
celor care s-au născut din ultimul strigăt
al vieții
sub umbra luminii.

(Sub umbra luminii
13.Iunie.2020-ora:01:06)

Valentin Tufan‎ : stă să plouă...


Fotografia de profil a lui Valentin Tufan, Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, în aer liber
stă să plouă…
ca un strigăt înăbușit de satisfacție,
ca o sorbire cu nesaț cerșită cu suflet
de trupul urmelor de cretă,
transbordând în universul reanimat
al melcilor
stă să plouă…
peste cutuma pământului
cu o remușcare criminală,
ce se adâncește în lumina latentă
a unui strop
stă să plouă…
cu toate cicatricile fricii,
lăsând oasele din permafrostul social
să doboare respirația sacadată
a zilei de mâine
stă să plouă…
cu pace în patul puștii,
clădind o utopie
a vieții de carton compromisă
de ploaia înțelepciunii.

Floare de maidan
(Bunicului meu)
S-a scurs și roua și-a crescut iarba pe maidan
iar pașii ți s-au prefăcut izvoare
ai Sângele Voinicului în urmă, pe cărare -
ți-am botezat memoriile-n Iordan...
Rămâi mereu aroma de Cicoare
care abundă dinspre "Laz"
rămâi același glas uman și plin de haz
răsărit în diminețile cu coasa în spinare
O să rămân aici în urma ta, vrând să-ți sădesc povața
și vrând să cred că ești un vânt liniștitor
căci tu ești cel ce mi-a schițat în suflet viața
și rămâi cel mai blând povestitor
...
Copilăria mi-e ca o noapte de Sânziene
când adulmec din toți rărunchii veșnicia satului
și maidanul măsurat la pas.
Amintirile în care seninul se revărsa în fiecare dimineață în ochii bunului și rămânea acolo -
bunul trăia cu eternitatea cerului printre gene
și-mi ascundea luna și stelele în palmă
înainte de culcare
mirosea a floare de maidan, când mă căra în spate întors de la coasă,
iar poveștile bunului depășeau performanțele celui mai iscusit povestitor din teatrul radiofonic,
imagini născute în fiecare răsărit de soare rural
rememorate acum în fiecare asfințit de soare banal.
Adulmec și azi puterea și chemarea maidanului,
iar bunul are și acum ascuns cerul în găvanele ochilor care au luat drept bunătatea prizonieră de război,
îl păstrează și azi acolo, senin,
și revarsă ploi calde de vară când mă vede...
Sărut mâna bunul meu!

stă să plouă…
ca un strigăt înăbușit de satisfacție,
ca o sorbire cu nesaț cerșită cu suflet
de trupul urmelor de cretă,
transbordând în universul reanimat
al melcilor


stă să plouă…

peste cutuma pământului

cu o remușcare criminală,

ce se adâncește în lumina latentă

a unui strop


stă să plouă…

cu toate cicatricile fricii,

lăsând oasele din permafrostul social

să doboare respirația sacadată

a zilei de mâine


stă să plouă…

cu pace în patul puștii,

clădind o utopie

a vieții de carton compromisă

de ploaia înțelepciunii.






Teodor Dum

Rodica Flore‎ : fluture




Sticker decorativ fluturi - fluture, Snail Wrap, Mov, 1m x 1m ...Un fluture
Pe lampă
Rosie, gălbuie
Obscură lumină
Se joacă străină
Fluturele dansează
Se stinge lumina încet
Te simt lîngă piept
Tu ești o floare
Eu fluture

Firoiu Cristina Maria: Despre lacrimă și drag, adică Gest⁶


S-au lăsat lacrimile în jos
Și nu le ridică nimeni...
Nu se mai apleacă nimeni să ia o lacrimă,
Aruncată ori căzută
Și să o urce
Pe buze,
Să îi sărute și ei rana!
Nebunie mare!
Să stai așa...
Și să lași câte o lacrimă
La îndemâna oricui ...
Și apoi,
Să îți prinzi privirea în trecerea
De vis-a-vis a unui om viu... pe exterior,
Și mort pe interior,
Va sa zică...
În puterea unui sine atât de mare,
Că îți vine să îți iei lacrimile toate
Și să le ascunzi în sân,
În dulcele sân,
Intimidat de suflet...
S-au lăsat lacrimile în jos
Iar noi încă numim asta ... tristețe,
Nicidecum sensibilitate,
Cu atât mai puțin... curaj...
Nu vrem noi, nici în ruptul capului,
Să înțelegem o dată
Că aceste lacrimi în gustul lor sărat
Au trebuința dorului,
Nebunia norului
Gândul mut al omului!
S-au lăsat lacrimile în jos
Și nu mai știm de-i ploaie curată
Ori sfială...
Ce, în afară de cei ce au simțit cum se clatină sufletul între iubire și trup,
Mai știe cineva
Că,
De-ar fi să se ridice vreo lacrimă
În toată puterea ei curată,
Tot zborul ăsta plin de sine,
Plin de mine și de tine...
Ar putrezi?
Nu vrem noi...
Nu știm...
Prea devreme ne speriem
De blândețea lacrimei
Și fugim, măncând pământul,
Căutând cearcăne, ce la început
Au fost liniști întru odihna ochiului
...
Nu mai băgăm noi în seamă
De ce ajunge chipul ăsta
În fața sufletului
Și își cere iertare...
Dar asta
Este altă poveste,
Unde nu găsești lacrimi libere,
Nici ploi de vară,
Poate doar ... puțină iubire de Om,
Că tare drag îi mai este sufletului
Să iubească
Așa
Într-una
În neștire...
În văzut și nevăzut...
Cea mai frumoasă declarație a iertării se poate să fie această iubire definitivă,
În care ridici și săruți lacrima omului drag
Și îi dai după drumul în sânul tău...
Că poate are nevoie de ea în vreo bucurie
Ori în vreun dor
Și e bine să i-o înapoiezi
Ca sa aibă și el ceva de la tine,
Adică ceva de-al lui la tine,
Mai apoi
Ceva de-al tău la el,
Adică să fiți doi dragi,
Dar să fie drag adevărat...
Nu așa...
Purtare în cinstea vreunui sentiment...
S-au lăsat lacrimile în jos
Și de ar fi să își ridice vreuna privirea,
Să vezi, tu, atunci ...
Câte cuvinte ar dispărea ori câte gesturi
De oameni,
Purtători de târziu...

Mamier Angela Nache: fluturele mistuit al trupului


cu vertebre aurii și brațele-i zvelte fugi
cei doi heruvimi se iubiră ce mult revărsați
peste pragul câtorva instincte grăbite
risipiți îndârjit și lumește de graba de-a fi
au rămas imagini capricii craniul său
de păpușă gesturi vagi și crâmpeie
din pulberea sufletului
scufundând o poveste atât de frumoasă
viața heruvimilor e-o privighetoare trufașă
un carnaval și o mască mistuind în trup
fluturele-i blând sidefiu
să rămân ce săracă
urcă vaiere ostenitele-i victime noi
din lumea care-l chema și-l voia
nebulos
animalică și cețoasă
îmi ating rănile stinse încet
mă încumet să le și recunosc
privind la viață
 (1980)

Cartea săptămânii: Moartea, un fluture alb, de Teodor Dume

Ștefan Ferchi, ziarist, Revista zi de zi
Versuri albe despre moartea albă
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
Atunci când gândurile noastre se înfiltrează noţiunea morţii, suntem tentaţi să ne imaginăm acest proces apărut la sfârşitul experienţelor pământeşti ca fiind unul plin de întuneric şi durere. Cu toate aceste aspecte preconcepute despre moarte, arta, indiferent de forma de manifestare a acesteia, reuşeşte să ne prezinte din prisma celui care o făureşte, o altfel de latură a sfârşitului. Apărută la Editura Pim, moartea, un future alb reprezintă o viziune a poetului orădean Teodor Dume. Această viziune asupra morţii este considerată mai mult o viziune a copilăriei deoarece poetul nu o priveşte cu ochiul circumscris al unui fatalism inexorabil, ci cu ochiul credinţei ingenue a copilului fermecat de taină.
Fără tonuri sfâşietoare, versurile îşi păstrează o oarecare simplitate dar cu toate acestea, poetul nu a renunţat la simbolistică, fluturele fiind chiar el un simbol a efemerităţii, iar această trăsătură, atât prin titlul volumului cât şi prin versurile poeziilor, sunt imprimate asupra morţii. Poetul nu se desprinde foarte mult de temele descrise în volumele poetice anterioare, astfel că familia, timpul, copilăria, singurătatea, amintirea, iubirea, dialogul cu Dumnezeu, confruntările cu sine şi 85 moartea reprezintă pilonii principali care susţin universul poetic al lui Teodor Dume. Structurată în trei secţiuni, volumul moartea, un future alb urmează un fir care porneşte din sânul familiei înspre sine dar, în timpul acestei tranzitări el trece prin divinitate. Acest fir se împleteşte perfect cu memoria şi cu conştientizarea faptului că, în cele din urmă toate aceastea au un final. Acest curaj de a prezenta în versuri sentimentele, trăirile şi gândurile sale, versurile reuşesc să ne facă părtaşi la trăiri, să ne trimită şi pe noi cititorii într-o lume plină de iubire, de suflet, o lume însă care nu este lipsită de durere şi singurătate. singurătatea devoră fiecare clipă / şi parcă se amplifică/ în mine. Această reuşită de a ne face şi pe noi să retrăim alături de poet oferă cuvintelor o mai mare credibilitate, făcând din acest volum o evadare din rutina zilnică, determinândune să medităm la trecut, prezent şi la viitor. „Există oameni care văd partea neagră a morţii şi există prea puţini care o văd pe cea albă.
Teodor Dume face parte dintre cei din a doua categorie. Căci există o parte albă, da! De fapt, e singura care există.” Cu aceste cuvinte se încheie descrierea făcută de Călin Sămărghiţan, cuvinte care reuşesc să ne întoarcă privirea spre conceptul de moarte albă, concept pe care poetul Teodor Dume în moartea, un fluture alb îl aprofundează prin retrăirile şi cuvintele sale.
( sursa:  Revista Zi de zi, )

Din traista cu glume a lui Sebastian Lupu


Un om se duce la doctor:
- Domnule doctor, în fiecare noapte când dorm îmi apare un pitic în vis care mă întreaba: “Ai făcut pişu?” iar eu îi răspund: “Nu!” şi atunci el zice: “Hai să faci!”. Şi dimineaţa mă trezesc cu patul ud.
- Fii atent, când mai apare piticul ăsta să îi spui că ai făcut pişu.
Pleacă pacientul acasă şi noaptea apare iar piticul şi îl întreabă:
- Ai făcut pişu?
- Da!
- Bine, atunci hai să facem caca ....!
Cele mai tari bancuri despre leu, regele animalelor. Răspunsul ...***
Ion se plimbă pe stradă. Maria îl vede, deschide repede geamul şi îi strigă:
- Ioane, vino sus la mine!
- Vin cînd o să fii singură!
- Dar nu-i nimeni acasă.
- Nu acasă, ci pe Pământ!
***
Un tip, intră într-un bar și se apropie de o tipă care stătea singură la masă . Tipa îl măsură din cap până în picioare și zise cu voce ridicată :
- Nu fac sex cu tine !
Se făcu brusc liniște în cârciumă și capetele tuturor se întoarseră spre ei. Tipul, lăsă capul în jos rușinat și se întoarse amărât la locul lui.
După un timp, se apropie tipa de el.
- Știi , zise ea, îmi pare rău că m-am purtat așa , sunt psiholog și studiez reacțiile oamenilor în situații jenante.
Tipul o măsoară din cap până în picioare și zice cu voce ridicata:
- Cââât? Iei 200 de dolari pe oră !?

Carmen-Maria Mecu: ***


nu ne ascultăm
până la capăt niciodată
tu zvârli o vorbă rotundă eu una
pătrată
eu flacără fără foc tu foc fără flacără
și dacă noi doi
am înmuiat câte un vers
din același poem tremurând
în strachina fierbinte
vieți la rând

Reznic Cristian: ***

Ochii creionară
un pictor stătea lângă o poiană
rezemat de un copac tânăr
admira peisajul ce se întindea în faţa ochilor
fuse pictat de o crăiasă
ochii lui creionau frumuseţea
florile, iarba acoperită de rouă
adia un vânt primăvăratic
ce înprăştia parfumul înbietor
de după tufişuri apăru o tânără
la fel ochii o creionară
seara la lumină
pictorul răsfoia amintirile proaspete
le introducea pe pânză
pronunţândule
cu diferite culori.

Marin Rada: Fata morgană


Tunetul a intrat pe fereastră,
Ploaia se cernea pe coline,
Tu erai atât de frumoasă...
Știam că lumea începe cu tine
Au intrat pe fereastră bujorii
Cu focul aprins în petale,
Tu erai atât de frumoasă
Că înnebuneau salcâmii în floare
Tunetul a intrat pe fereastră,
Ploaia se ținea de mână cu tine,
Tu erai atât de frumoasă...
Fata morgana celor șapte coline.

Ionuț Caragea: "Furtuna"


spulber visele stinse-n iluzii,
spulber tot ce nu vine din ceruri,
spulber minţile-aflate-n confuzii,
spulber gheaţa-ntărită de geruri.
spulber frunzele moarte departe,
spulber vorbele fără petale,
spulber toţi ucigaşii de carte,
spulber zilele pline de jale.
spulber tot ce orbeşte mirarea,
spulber praful ce-acoperă viaţa,
spulber tot ce-otrăveşte culoarea,
spulber grijile, fumul şi ceaţa.
spulber viruşii de pe planetă,
spulber măştile fără de chipuri,
spulber timpul ca praful de cretă,
spulber proştii-n eterne nisipuri.
spulber falsele noastre religii,
spulber ipocrizia, minciuna,
spulber tot ce umbreşte vestigii,
spulber, numele meu e furtuna.
(12 iunie 2020)

Atila Racz: Dacă


Exista tatăl și
 fiul
Sufletul sfânt poate ca

Este femeia

De aceea orice obiect
Ai așeza lângă ele
începe să strălucească

Camera în jurul ei
Cuvintele scrise pe umeri
în palme

Pe glezne
Dacă ea ar fi aici
Ați asculta o altă poveste.

Geo Galetaru: ***


Ce-am vrut să spun
nu știu
o stradă care vindecă totul
un măr pe-o tipsie roșie
am sărit peste râu
peste stea
a fost bine în cămara cu trandafiri
un fruct fragil în zăpada neștiutoare
suntem anonimii acestei cetăți
zâmbim
atingem viitorul
cu genele noastre de ieri

Ramona Müller: sens ...către tine

Fotografia de profil a Ramonei Müller, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, în aer liber şi cadru apropiatS-a răsturnat
numărului tăcut.
Dispar în ridurile de chihlimbar,
iar fluierul piciorului
îmi cântă prin coapsele grafice.
Am întors ceasul cu limbile timpului
în sens invers către tine.
Ce frumos îmi lipeşti
minutele cu fluturi de plastilină!
Întinerim, nu-i aşa?

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10