Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Savu Popa : Căpșunile uriașe

Proză, Proză, Proză, Proză, Proză, Proză, Proză, Proză, Proză, 
Fotografia de profil a lui Savu Popa, Este posibil ca imaginea să conţină: Savu Popa, interior

Tanchistul Niculae Ivan a ieşit din realitatea în care se afla şi a intrat într-o altă realitate, spunea el, printr-o gaură de pământ. A intrat cu tancul său cu tot. Toate acestea se petreceau în timpul războiului. Şi mai afirma acest Niculae că odată ajuns în cealaltă realitate, toate erau cu susul în jos. El pătrunsese, după cum observase, într-o realitate răstrunată. Se afla pe un câmp arat ca la carte. Undeva în dreapta, cam înghesuită, se zărea o pădure de mesteceni, iar faptul că, parcă aceştia nu se mai sfârşeau, îl ameşise. În faţa lui, foarte departe, de abia se vedea un sat. Imediat lângă el, pe acelaşi câmp, erau nişte oameni care semănau ceva. Cerul părea copt ca miezul unei cireşe. Şi după arşiţa vie, îşi dădu seama că aici era vară, nu toamnă ca în realitatea pe care o părăsise de curând. Tot în depărtare, se zăreau împrăştiate niște furnale uriaşe din care ieşeau nişte balauri fumurii care mergeau spre cer în zigzag. Însă toate acestea erau cu susul în jos. Niculae ieşise din tanc şi sta lângă, privind în jur din ce în ce mai nedumerit. Îl copleşea o ameţeală teribilă şi îşi avea mânecile de la uniformă umede de tot, de la cât şi-a şters de pe frunte sudoarea care curgea pe el de zici că ar fi stat în dreptul unui duş. Era îmbrăcat cam gros, iar afară erau temperaturi ridicate, foarte ridicate. Se pomenise în toiul unei arşiţe în toată regula. Aerul sfârâia încins ca o plită. Pământul ardea de parcă ar fi fost tot din cărbune. Simţea asta prin bocancii cam uzaţi, cu talpă groasă, dar prin care pătrundea până la el fierbinţeala pământului.
Niculae fusese în ziua aceea de serviciu. Adică, în realitatea cealaltă. Intrase, de dimineaţă. Absolvise o şcoală militară şi se specializase în mânarea tancurilor, cum tot lui îi plăcea adesea să spună. Era în timpul războiului. Garnizoana unde se afla el, era departe de front. Era o garnizoană mică, situată lângă Ocna, pe dealurile dinspre Sibiu. Cei câţiva soldaţi, detaşaţi aici de la Sibiu, dintr-un motiv sau altul, nu fuseseră trimişi pe front. Trebuia să rămână cineva şi acasă. Duşmanul se putea apropia oricând. În orice clipă. De aceea, în ţară, în astfel de zone mai apărate de urgia frontului, se mai găseau garnizoane care erau formate doar dintr-o mână de soldaţi. Niculae avea datoria să se ocupe de buna funcţionare a tancului. Exista doar unul singur. Din când în când, îşi mai băga nasul şi atunci când se mai defecta vreo armă. Era omul bun la toate, cum s-ar zice.
Şi acuma, iată, dispăruse. Ce or să spună camarazii lui! Că e un neserios, că precis, s-a îmbătat şi nu se prezentase la muncă. Deşi, în acea zi, el ajunsese primul.Cei din tura de noapte plecaseră înainte de sosirea lui. Mai era un tanchist, unul Fanea, de la Sibiu, cu care făcea cu schimbul. Unul noaptea, altul ziua. Nimeni nu mai era prin preajmă. Ajunsese, se schimbase în hainele milităreşti într-o baracă şi ştia, încă de ieri, că urma să patruleze. Nu pe jos, ci cu tancul. Prea stătea locului şi deh, o maşină mai trebuie scoasă, plimbată, mişcată, că de nu, rujineşte motoriul. Ăsta era deci, ordinul. Patrularea cu tancul prin împrejurimi. Garnizoana lor, formată din vreo trei barăci, un grajd, o toaletă de lemn şi un fel de popotă, improvizată în una dintre aceste barăci. În jurul lor, dealurile se desfăşurau până departe, la poalele munţilor. Nişte dealuri joase, unduioase cum spunea acelaşi Niculae, care le asemăna cu nişte valuri verzui sau de culoarea mierii bătrâne, încremenite unul după altul, în rânduri suprapuse. Altădată, îi părea că valurile dealurilor formau cercuri concentrice care, în lumina unui soare puternic, fie se deschideau, fie se închideau. Valuri mişcătoare, care vibrau multicolor până trecea arşiţa. Îi plăcea ce făcea, mai ales că era departe de front, de fum, de sânge, de răni sau de moarte, pe care o ştia încă din copilărie, că era ştirbă şi îi puţea gura a bălegar şi fân uscat. Asta fusese şi imaginea bunicului său, atunci când îl găsiseră pe câmp, după furtună, trăznit. Printre cei veniţi la faţa locului, se afla şi el. Din trupul bunicului, carbonizat, îi rămăsese în minte, faţa încă luminoasă, cu gura deschisă, ştirbă. Zâmbea. Poate îi zâmbea lui sau aiurea. Şi îşi mai amintea acel miros de fân şi bălegar. Mirosul morţii sau al apropierii ei. Deşi bunicul era mort, el încă mai zâmbea. Un zâmbet mort e un zâmbet de veselie. Şi îşi mai aducea aminte cu atâta claritate că, după ce îl zăriseră, ceilalți plecaseră să anunţe în sat despre nenorocire. Doar el mai rămăsese o clipă, să îl privească mai bine. I se părea sau doar visa. Nu îşi dădea nici el seama foarte bine. Dar în acel zâmbet vesel, în interiorul lui mişca ceva, ceva care se chinuia să iasă la suprafaţă. Erau capetele unor viermi.
Şi în timp ce se gândea la toate acestea, după ce zărise încă o dată dealurile, înghesuit în cabina tancului, îi apăruse în faţă, nu foarte departe, acea plantaţie ciudată de căpşuni. Nimeni nu ştia cui aparţine. Pur şi simplu, se treziseră cu ea acolo, peste noapte. Foarte puţini erau cei care se apropiau de ea. Iar cei care treceau pe lângă, se fereau să o privească. Spuneau că e blestemată, căci pe întinsul ei apăruseră nişte căpşuni uriaşe. La început, acea plantaţie se dovedea a fi foarte bogată, căci căpşunile ieşeau ca melcii după ploaie. După un timp, unele dintre ele erau mai mari decât altele. Apoi, pe zi ce trece, creşteau tot mai mult. Ajunseseră cât un cartof, apoi, cât un dovleac, ca până la urmă să ajungă cât un pepene. Unii se încumetaseră să intre acolo, din moment ce nimeni nu o revendicase şi se chinuiră până reuşiră să smulgă măcar o căpşună uriaşă! Erau grele şi tari pe deasupra. Era nevoie de trei oameni zdraveni ca să smulgă din rădăcini căpşuna. Şi după ce o smulseseră, cerul se acoperi de nori şi începuse o furtună, iar fulgerele cădeau pe pământ din ce mai des, prăpădind totul. Oamenii o luară la fugă, iar în urma lor, în josul dealului se prăvăleau ca bolovanii alte căpşuni, care lăsau urme aromate, sângerii. Şi mai ciudat era faptul că, în tot timpul furtunii nu ploua deloc, iar norii aceia aveau o culoare trandafirie, cum trandafirii erau şi fulgerele.
Acum, Niculae se îndrepta spre plantaţie. Îi venise lui, aşa un gând, să intre în plantaţie, cu tancul, să vadă ce mai e pe acolo. El nu credea chiar aşa de tare, în tot felul de bazaconii, cum că plantaţia ar fi vrăjită, că cine ar intra în ea, şi-ar pierde minţile şi apoi, câte şi mai câte nu i s-ar întâmpla! Mai avea puţin. După ce pătrunsese în ea, lucrurile i se păreau puţin altfel. Încetini tancul şi deschisese uşa cabinei. Ieşise puţin afară. Aici, totul părea diferit. Până şi aerul pe care îl respira avea gust, unul sărat. Plantaţia se desfăşura înaintea lui, în dezordine. Căpşunile uriaşe, unele strivite, altele verzui, stăteau unele peste altele şi parcă un fel de praf se depusese peste ele. Printre ele îşi făcea simţită prezenţa cu o obrăznicie de nedescris, o vegetaţie formată din buruieni, iarbă şi muşchi sălbatic. Nu i se vedeau plantaţiei marginile. Părea nemărginită. În unele părţi, vegetaţia crescuse atât de mult, încât orice perspectivă mai îndepărtată, fusese obturată. Niculae ghicea doar că într-o anumită depărtare înecată acum în verdele cenuşiu, s-ar fi aflat munţii. Cu cât înainta mai mult, cu atât îşi dădea seama că intrase într-un labirint. Nu ştia pe unde să mai meagă, deşi aleile erau marcate corespunzător. Nu ştia nici de ce venise aici. Poate ar fi fost timpul să se întoarcă, să nu îl înghită această plantaţie cam duşmănoasă. Atunci, pe loc îşi adusese aminte că în pământul ei s-ar fi aflat o mină de sare, una dintre cele pe care stătea Ocna, însă din această mină puteai să mergi mai departe, spre interiorul munţilor, căci ea, chipurile, făcea parte dintr-un tunel care lega toate continentele pământului. După acest gând, oprise tancul, ieşise şi se întoarse cu faţa spre ieşirea din plantaţie. Acum, aceasta nu se mai vedea. Era înconjurat de căpşunile uriaşe, de aceeaşi vegetaţie vicleană, care parcă, în minutele ce au trecut, crescuse şi mai mult. Iar peste toate, stăpânea o linişte sălbatică.
Pe unde să o apuce! Cum să iasă de aici! Rămăsese închis, el, împreună cu tancul său. Cum şi de cine să se apere! Dacă ar trage un foc cu tancul. Să îl audă cineva, să vină să îl salveze! Mânat de un instinct orb, intrase în tanc, îl pornise şi începu să înainteze. De cum intrase, simţea că nu mai e stăpân pe el însuşi şi o uşoară ameţeală începu să îl prindă, de la picioare începând, până mai sus. Înainte de a-i închide, peste ochi i se lăsaseră două cortine de ceaţă. Adormii, dar în acelaşi timp putea să vadă cum soarele se lăsa peste plantaţie, desfăşurându-se ca un ghem de aţă. Totul în jurul lui se mişca, transformându- se în valuri concentrice, care îl legănau încet, tot mai încet. Căpşunile se mişcau şi ele, ceva din interiorul lor dorea să iese la suprafaţă. Erau capetele de viermi, aceleaşi pe care le zărise şi în copilărie, ieşind din zâmbetul bunicului său. Imediat, privirea îi fu inundată de un întuneric cumplit. În faţa lui se deschidea o gaură imensă de pământ, care se rotea şi spre care el, atras de aceasta, înainta cu tancul în viteză.
Şi se trezise acum pe acest pământ întors cu susul în jos, un pământ care ardea ca un cărbune încins. Se mai dezmeticise, deşi, în continuare, totul i se părea nefiresc în această realitate întoarsă pe dos. Măcar de ar putea întreba pe cineva, unde se află, cum de ajunsese aici. Şi el se afla cu capul în jos. Şi nu cădea nicăieri. Parcă, el şi tancul, la fel ca totul în jur, păreau lipiţi de pământul acesta! Înaintă vreo câţiva metri. De după un tufiş apăruse brusc o femeie care îl privi cu interes.
- No scumpa me, ai putea să-mi spui unde sunt!
Femeia se oprise, îşi pusese jos căldarea cu apă, îşi ştersese năduşeala şi îl privea în continuare împietrită. Dădea să spună ceva şi se oprea imediat. Apoi spuse ceva, două, trei cuvine, de parcă avea în gură pietre. Niculae era sigur că ceea ce spusese femeia aceea, nu erau cuvinte româneşti. Deci, se află în altă ţară. Dar cum de ajunsese aşa de repede! Când şi până la unguri faci vreo trei zile, după cum îi spusese unul Badea, care ştia el distanţele de pe întreg frontal. Şi îşi aminti brusc, de parcă îl lovise gândul ca o piatră în moalele capului, îşi aminti de acea gaură neagră prin care intrase cu tancul în viteză.
Ajunsese în altă parte a lumii! Femeia mai spusese ceva, parcă supărată, luă de pe jos căldarea cu o forţă de neimaginat pentru o femeie mică şi nu prea zdravănă, apoi se întoarse cu spatele şi porni încet. Din cuvintele pe care le spusese, el auzise unul, adică Odessa. Pe loc, încremeni. Nu mai apucă să îi zică nimic femeii care se îndepărta în tăcere. Deci, ajunsese în Odessa! Şi femeia îi vorbi în rusă. Îşi dăduse o palmă peste frunte, iar transpiraţia îi sărise în jur, în stropi mari. Apoi, scoase un ţipăt de uimire, atât de puternic, încât, în depărtare, calul de la un plug necheză, devenind nărăvaş. Niculae se întoarse spre tanc. Cine să îl mai aducă acasă. Nu avea niciun ban la el.Îşi uitase portofelul în baraca unde se schimbase. Rămăseseră doar el şi tancul românesc pe un pământ străin, tocmai în Odessa, despre care auzise el vorbindu-se atâta. Cui să îi ceară ajutor aici? Rusă nu ştia deloc. Intrase în tanc, răvăşit. Va aştepta până se termină războiul. Dacă se va termina. Se va întoarce atunci, cumva la ai lui, ca de pe front! Şi dacă nu era acelaşi an, 1942 şi aici, în Odessa? Dacă nici nu era război aici! El tot va aştepta. După ce îşi mai revenise, pornise tancul şi o luă pe o alee, care ducea poate la aşezarea care se vedea în depărtare.
Savu Popa

Restituiri: ION MINULESCU


Ion Minulescu :(n. 6 ianuarie 1881București - d. 11 aprilie 1944București) a fost un poet și prozator român, reprezentant important al simbolismului românesc. Ion Minulescu este numit director general al artelor în 1922.
poet și prozator român, reprezentant important al Simbolismului românesc. Ion Minulescu este numit director general al artelor în 1922. Primele producţii poetice apar în 1897, când era încă elev la Piteşti în revista Povestea Vorbei sub pseudonimul (I.M) Nirvan. Director general al artelor în Ministerul de culte și arte. A condus publicațiile simboliste Revista celorlați și Insula. A debutat cu versuri în Povestirea vorbii. S-a format sub influența succesivă a lui Duiliu Zamfirescu, Alexandru Macedonski, Ștefan Petică și a simboliștilor francezi și belgieni. A mai scris proză, piese de teatru și cronici dramatice.

„Romanţa fără ecou” 
din cartea „Nu sunt ce par a fi”

„Iubire, bibelou de porţelan,
Obiect cu existenţa efemeră,
Te regăsesc pe-aceeaşi etajeră
Pe care te-am lăsat acum un an…

Îţi mulţumesc!…
Dar cum?… Ce s-a-ntâmplat?…
Ce suflet caritabil te-a păstrat
În lipsa mea,
În lipsa ei,
În lipsa noastră?…
Ce demon alb,
Ce pasăre albastră
Ţi-a stat de veghe-atâta timp
Şi te-a-ngrijit
De nu te-ai spart
Şi nu te-ai prăfuit?…”
(Minulescu, Ion. Nu sunt ce par a fi. – Chişinău, 2001.) 

DE VORBĂ CU MINE ÎNSUMI

Vorbesc cu mine însumi, cum aş vorbi c-un frate
Întors rănit din lupta cu zilele de ieri,
Şi parcă tot nu-mi vine să cred că n-am dreptate -
Că El şi Eu nu suntem decât acelaşi frate,
Şi-aceeaşi rană-i doare pe ambii scutieri.

Armurile alt'dată pătate de rugină
Azi par mai sclipitoare decât oricând,
Iar spada,
Încrucişată-n luptă de-atătea ori,
E plină
De sângele netrebnic al celor ce cad prada
Aceluiaşi proteic şi veşnic Torquemada.

Vorbesc cu mine însumi şi-mi zic:
- De ce mă minţi
De-atâţia ani de-a rândul că tu eşti cel mai mare
Din toţi îmblânzitorii cohortelor barbare,
Că-n gestul tău palpită străvechile altare,
Iar vasta catedrală, zidită de părinţi,
Cu-ntreaga-i melodramă de Dumnezeu şi sfinţi,
O poţi schimba-ntr-o clipă,
De nu ţi-ar fi ruşine
De bărbile lor albe,
De mine
Şi de tine?

Vorbesc cu mine însumi şi-mi zic:
- De-atâţia ani,
De când mă porţi spre-acelaşi sublim necunoscut,
De ce mă minţi cu-aceleaşi îndemnuri de temut
Şi-mi profanezi credinţa cu-acelaşi prefăcut
Surâs -
Citit pe buze de josnici curtezani?
De ce din armonia supremelor cântări
Azi nu se mai aude decât grozavul urlet
Al celor ce se-neacă în descărcâri de tunet
Departe,-n cine ştie ce profunzimi de mări!...

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Mă simt aşa de singur, c-aproape-mi este frică
Să mai vorbesc cu mine,
Şi-mi zic:
- Ascultă, frate,
Ascunde-ţi rana,
Uită c-ai fost rănit şi tu -
Tu, ce-ai strivit atâţia ce nu se mai ridică -
Te scutură de greul armurii-nsângerate;
Iar celui ce te-ntreabă de-ţi sunt sau nu-ţi sunt frate
Răspunde-i: "Nu".

Meravei Mihaela: tendințe

iau pâinea în mâini neîmpărțită pare o colivie
de adunat păsări fără stăpân
frica se linge pe degete
este vremea ei
cuțitul rană pe fruntea cerului îmi arde palma
nu mă decid să tai în carne vie sau să stau deoparte
cum Dumnezeu uneori la masa tăcerii
privind foamea când străpunge fiecare piele cu care
ne-am îmbrăcat sufletele
doar pentru că în trend este să fii ateu
iau poezia în mâini neîmpărtăşită pare o colivie
cu gânduri oarbe
îmi tai inima adânc
adânc… până când din ea curg păsări
apoi oameni cu o singură religie
poezia
Meravei Mihaela
„Cu orașul meu se întâmplă ceva ciudat”, 2019

Autografe de suflet: Melania Cuc și Teodor Dume:, Porțile anului 2020

Autograde de suflet, Autografe de suflet, Autografe de suflet, Autografe de suflet, Autografe de suflet


Porțile anului 2020
Acrilic și grund pe pânză, 50/70 cm.
lucrare de Melania Cuc
***
AFORISME, de Teodor Dume:
*

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei
*
Cu cât eşti mai aproape de adevăr cu atât devii mai puternic în faţa celorlalţi
*
Bunătatea te face prada acelora pe care îi ajuți
*
și ce altă durere mai mare să nu poți să-i privești în ochi pe cei vii
*
Omul dacă ar avea chiar şi o singură aripă ar zgârâia cerul
*
Anturajul este o văgăună din care respiră doar cei din interiorul ei
*
Nu da sfaturi de escaladare a muntelui dacă nu i-ai atins vârful
*
Uneori iubirea este cea mai puternică armă a umilinţei
*
a-ți schimba atitudinea după cum "bate vântul" nu înseamnă că ești îngăduitor,ci incapabil de a fi tu însuți
*
Dacă toate durerile s-ar limita la o singură lacrimă am deveni foarte săraci
*
Sufletul omului e ca şi iubirea, nu îmbătrâneşte niciodată
*
Înţelepciunea maturizează, nu şi îmbătrâneşte
*
Credinţa te înstrăinează de prietenii falşi dar te apropie de Dumnezeu şi de tine însuţi

De la Sebastian Lupu, citire

Sebastian Lupu
***
Mama către fiică :
- Am auzit că ai iubit nou .
- Da , şi e aşa drăguuuuţ!
- Unde lucrează ?
- În mine ,îi plac găurile.
- Ce ??? Paştele mă-tii, eşti pedepsită !!                                         
- E miner, mami !!
***
- De cand nu te-am mai vazut! Ce mai faci ,omule?
- M-am insurat.
- Cu cine?
- Cu nevasta-mea, bineinteles.
- Bine, bine, dar cine e?
- O femeie.
- Pai normal. Cunosti tu pe cineva casatorit cu un barbat?
- Da.
- Pe cine?
- Pe nevasta-mea!i
***
Mă duc la o tipă într-un bar şi-i zic:
- Nu vrei să facem dragoste chiar acum?
- Nu, îmi răspunde.
- Ştii ce cred eu?… Cred că tu nici măcar n-ai auzit ce ţi-am spus…
- Ba da, doar nu-s surdă! zise ea.
- Ce-am spus?
- „Nu vrei să facem dragoste chiar acum?”
- Ba da, îi zic… Hai, treci încoace!
***
O femeie vine la preot şi se plânge că soţul o înşeală.
Preotul îi spune:
- Nu cred una ca asta, el aşa om cumsecade…
- Da, părinte, păi uite, am şi dovada - şi scoate o pereche de chiloţi femeieşti.
- Bine, am să-l chem şi am să discut cu el, iar chiloţii i-a luat în semn de dovadă şi i-a pus în buzunar.
Ajunge el acasă, copilul cere nişte mărunţiş pentru îngheţată, iar deoarece mama nu avea mărunt, preotul îi spune:
- Maria, ia din haina mea, aveam ceva mărunt.
Se duce Maria, bagă mâna în buzunarul hainei şi când acolo, găseşte chiloţii, îi ia, se apropie de soţ şi-l sărută, el nedumerit de cele întâmplate şi mai ales de reacţia ei, a muţit, gândindu-se cum să-i explice neînţelegerea, iar ea:
- Nu ştiam, dragule, că mă iubeşti aşa tare, încât şi chiloţii mei îi porţi cu tine...
***                                          Imagini pentru pastila de râs
***
O bătrânică este acuzată că a împuşcat un tânăr.
- Spune, mamaie, cum s-a întâmplat?
- Păi, stăteam pe verandă, când, vine lângă mine un
tânăr şi se aşează.
- Şi atunci l-ai împuşcat?
- Nu. După ce se aşează, îmi vorbeşte prietenos.
- Şi atunci l-ai împuşcat?
- Nu. Din vorbă în vorbă, începe să-mi pună mâinile
pe picioare.
- Şi atunci l-ai împuşcat?
- Nu, că era plăcut. Ştiţi, nu mai avusesem parte de
aşa ceva de la moartea soţului, acum 20 de ani. După aceea
mi-a pus mâinile şi pe fund.
- Şi atunci l-ai împuşcat?
- Nu, că era şi mai bine. De la fund a urcat la sâni.
- Şi atunci l-ai împuşcat?
- Nu, Doamne-fereşte! Începusem să freamăt toată şi
să transpir, aşa că i-am zis: "Ia-mă, tinere, a ta sunt!". Iar el
a replicat: "Zâmbiţi, sunteţi la camera ascunsă!". ATUNCI
L-AM ÎMPUŞCAT!
***

Un copil de manelist vine acasă după prima lui zi de şcoală:
- Mămico, azi la şcoală am făcut literele şi eu am fost cel mai bun. De ce, mămico, pentru că ascult manele?
- Nu, puiul mamii, pentru că eşti inteligent.
A doua zi după şcoală:
- Mămico, azi am făcut adunări şi eu am fost cel mai bun. De ce, mămico, pentru că îmi plac manelele?
- Nu, puiul mamii, pentru că eşti inteligent...
A treia zi după şcoală:
- Mămico, azi am avut educaţie fizică şi eu sunt singurul băiat din clasă care am păr pe piept. De ce, mămico, pentru că sunt
manelist?
- Nu, puiul mamii, pentru că ai 24 de ani!

Spiridon Malificul: Mai viu ca niciodată


Ți-am dat un semn
cu mâinile mele goale,
te-am condus prin preajmă
fără remușcări,
și acum sunt viu doar pentru tine,
mi-ai văzut cum se învârte capul
cu proprii ochi,
Nu sunt nemuritor,
te-am răvășit,
te-am sfâșiat,
acum sunt mai viu ca niciodată,
Du-mă jos, spre miez,
prin interiorul cel mai adânc din mine,
arată-mi și ajută-mă să surprind
sămânța existenței mele,
și înțelegerea scopului meu,
Gasește-mă,
acum toți oamenii plâng,
în mâinile mele goale,
pentru că timpul
nu mai plânge,
acum sunt mai viu ca niciodată...
02.01.2020

Traian Abruda: atât de departe

la mulți ani, viața mea
oriunde acum te-ai afla
îți scriu de pe marte
aici
oamenii de zăpadă au umeri mai mici
au ochii mai stinși, au
urechile roșietice
iar
furtunile de praf din unele zile
și nopți le astupă
darul vorbirii în spațiu
Traian Abruda

Nicolae Vălăreanu Sârbu‎ :Anul nou

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
În noaptea schimbării
întunericul a fost cucerit
peste puterile sale.
Răniții de lumină
se vindecă încet,
ei și umbra lor știu
că lumina-i pe aproape.
Cugetul meu
e mai puțin pur
decât ea,
duhul sfânt vine
unde-i împreunare și înțelegere
să-i bea din potir.
Anul nou nu mai vine
călare pe mânjii copilăriei,
el ară cu plugul noaptea
să dea de veste la stele.
La început cu toții ne bucurăm
mai târziu…
nu știu câți vor mai veni
să fim și noi acasă.
De aceea vă zic vouă:
iluminați petreceți acum
cât sosirea irumpe veselia,
fiecare an nou e și o poartă
deschisă spre apus.

Atila Racz: Capitolu I



cartea pe care o scriu
în timp
o citesc de multe ori

cu ochii închiși
seara beau bine să uit
iar dimineața
cât stau pe colină
vântul
ploile irlandeze de iarna
mirosul de iarbă

îmi amintesc versuri
pe care
am crezut ca le-am scris
îndoielnic

și uite așa trec anii
parcă ai crede                                                                       (lucrare de Arpad Racz)
că a murit timpul
în ei

Atila Racz

Drum lin, George Mihalcea!

INSCRIPȚIE PE O VECHE METOPĂ
nu încercați să vă faceți
leagăne de negură
din zdrențele anilor
care s-au dus
nu ascultați
încremenirea de semne
de sub blândele ape
pe unde mai înoată
niște femei cu mâini albastre
ca și când cea mai adâncă tăcere
le-ar fi devenit casă
nu mai cântați
nici măcar una
dintre poveștile
care vă dorm
prin memorie
ci inventați altele
unde să vă ascundeți
de fiara hămesită
a drumului
către marile vămi
spre niciunde
dar asupra de toate
nu vă mai lăsați îngerii
să umble în libertate
căci există riscul
să fie prinși asupra faptului
de a vă dărui bucuria
strict interzisă
de profeții mincinoși
ai acestui veac
fără identitate
GEORGE MIHALCEA
Tomis, 31 Decembrie 2019"

nr.12-13 decembrie 2019.ISSN 2668 - 5620/ISSN-L 2668 - 5620


Revistă de Cultură,Artă și Literatură
Apare la Oradea (bilunar/online)
Biblioteca Națională a României, ISSN.2668 - 5620/ISSN-L 2668 - 5620
Înființată în iulie 2019
* DIRECTOR/FONDATOR:Teodor Dume
Accesați prin Google link/ul. https://revistaextemporalliric2019.blogspot.com/
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
- REDACTOR-ȘEF, Teodor Dume,scriitor,Oradea/Romania
- REDACTOR, MIOARA BĂLUȚĂ,scriitor, Bacău/Romania
- VERONICA LERNER,scriitor/Canada
VĂ UREAZĂ:
Imagini pentru sărbători fericite

Radu Gyr – Iisus în celulă

Azi noapte Iisus mi-a intrat în celulă.
O, ce trist şi ce-nalt părea Crist !
Luna venea după El, în celulă
Şi-L făcea mai înalt şi mai trist.
Mîinile Lui păreau crini pe morminte,
Ochii adînci ca nişte păduri.
Luna-L bătea cu argint pe veştminte
Argintîndu-I pe mîini vechi spărturi.
Uimit am sărit de sub pătura sură:
– De unde vii, Doamne, din ce veac ?
Iisus a dus lin un deget la gură
Şi mi-a făcut semn ca să tac.
S-a aşezat lîngă mine pe rogojină:
– Pune-mi pe răni mîna ta!
Pe glezne-avea urme de cuie şi rugină
Parcă purtase lanţuri cîndva.
Oftînd şi-a întins truditele oase
Pe rogojina mea cu libărci.
Luna lumina, dar zăbrelele groase
Lungeau pe zăpada Lui, vărgi.
Părea celula munte, părea Căpăţînă
Şi mişunau păduchi şi guzgani.
Am simţit cum îmi cade capul pe mînă
Şi-am adormit o mie de ani…
Cînd m-am deşteptat din afunda genună,
Miroseau paiele a trandafiri.
Eram în celulă şi era lună,
Numai Iisus nu era nicăiri…
Am întins braţele, nimeni, tăcere.
Am întrebat zidul: nici un răspuns!
Doar razele reci, ascuţite-n unghere,
Cu suliţa lor m-au străpuns…
– Unde eşti, Doamne ? Am urlat la zăbrele.
Din lună venea fum de căţui…
M-am pipăit… şi pe mîinile mele,
Am găsit urmele cuielor Lui.



Vasile Ionac: versuri


Nu mai zăresc iluziile cum trec;
O miopie rece mă-nconjoară.
Și apa-n lacuri are gust de sec
Când vântu-adună scaii grămăjoară.
Chiar iarn-aduce un decor zevzec
Uitând să ningă dens pe ulicioară
Când, luat în cătănit, soldatul Svejk
Credea că și bunică-sa-i fecioară.
De vrei să vii, eu încă te aștept
Precum așteaptă trenul șuieratul
Și locuiesc de la răscruce, drept
Spre primărie, dacă-i sări pălantul.
Citeam dăunăzi: cică un poet
Te-ar fi-nvoit să te iubești cu altul.
Vasile Ionac
21 decembre 2019, Căpâlna

DIANA-DOBRIȚA BÎLEA:(cronică) Vis și abis, de Mihai Merticaru


Între Fata Morgana şi iubirea cu virtuţi testamentare
Cu noul său volum de versuri, „Vis şi abis” (Ed. Muşatinia, Roman, 2018), nemţeanul Mihai Merticaru (n. la 20. 06. 1938) se întoarce entuziast la rigorile şi la rafinamentul impuse de sonet şi continuă să caute cu dezinvoltură, dar şi cu o patimă evidentă, aurul ascuns în minereurile inepuizabile ale acestei poezii cu formă fixă. Patima este susţinută chiar de scopul acestui demers literar, pe care îl descoperim scris negru pe alb în Sonet-testament, ultimul dintre cele 81 ale volumului: „Sonetele le las pe toate vouă”. Grija pentru moştenirea pe care o lasă literaturii române interferează cu viziunea sa asupra poeziei: „poezia trebuie să [...] renunțe la banala aglutinare de fragmente de discurs și să reinstaureze drepturile sugestiei, simbolului și metaforei”, aşa cum declară într-un interviu acordat ziarului Ceahlăul din Piatra Neamţ, la data de 19 iunie 2018.
Cei doi termeni antitetici din titlu anuţă de fapt călătoria actantului liric între două puncte identificabile în timp şi spaţiu: „visul” este aici reprezentat de oraşul Paris, cetatea nemuritoare a artei, a tinereţii boeme, locul unde spiritele unor personalităţi precum Brâncuşi, Ionesco, Cioran, Eliade pot fi întâlnite şi unde orice om (iubitor de cultură mai ales) îşi doreşte să ajungă măcar o dată în viaţă, pe câtă vreme „abisul” înseamnă o (de)cădere continuă – a ţării, a satului românesc, a sufletului care „se-nserează la faţă”, a „izvorului cu apă vie”, a „nălucirilor”. Parisului îi sunt dedicate nu mai puţin de paisprezece sonete. Bogăţia tropilor - epitetul, metafora, comparaţia, hiperbola, antiteza – pune în lumină o urbe feerică, „satanică sau divină”, cu „chip de fantastică divă” care „Cu vrajă funambulescă, lascivă,/ Îmi răscoleşte iluzii perverse” (V), unde fiecare piatră poate povesti despre istoria măreaţă a locului, despre „maeştrii diverselor arte”, unde arhitectura înseamnă miracol, ziua are douăzeci şi cinci de ore, „capodoperele-n aer dansează”, iar „talentul, cu kilogramul, se vinde”. Vraja călătoriei onirice se rupe când eul liric este chemat de „vicleanul Paris”, o Fata Morgana de fapt, să rămână pentru totdeauna al său, refuzul categoric – şi ironic, semn al eliberării poetului de visul de a rămâne veşnic tânăr şi fericit, al dobândirii înţelepciunii, al acceptării condiţiei umane – având la bază dreapta ancorare în realitate şi dragostea faţă de locul natal: „Je regrette, nu te suport, eşti prea tiran/ Rob nu vreau să-ţi fiu, rămân ce-am fost, pietrean!” (XIV). Mai mult decât o mărturisire, mă gândesc că această afirmaţie este şi un strigăt identitar pe care poetul îl contrapune grabei tinerilor români de azi de a da curs mirajului străinătăţii. De altfel, dragostea de ţară şi de neam ce răzbate din acest volum de sonete este permanent însoţită de mâhnire, de revoltă şi nedumerire: „Nedumerit, mă întreb, de ce oare/ Românul se trezeşte doar când moare?” (Sonetul românului); „Ruşine ne e că ne numim români,/ Pustiul ne-a înghiţit câmpii mănoase,/ Pe-acolo, sus, tot mai urât miroase,/ Trişorii şi jongleurii sunt mari stăpâni// Pe fruntea noastră umilire scrie/ Şi-o acceptăm ca nişte sacerdoţi,/ Alinare găsind în sihăstrie.// Sfidând abis, ne ţin tovărăşie/ Ali Baba şi cei patruzeci de hoţi;/ Să cazi mai jos de-atâta nu mai poţi” (Sonetul decăderii); „În sat mai trăieşte doar o bătrână/ Fără biserică, fără fântână/ [...]/ Într-un târziu, un paradox survine,/ Apare tata mai tânăr decât mine” (Sonetul satului natal).
Între „vis şi abis”, poetul se opreşte asupra multor aspecte care-i leagă pe oameni de ceilalţi oameni, de istorie, de geografii sociale, sentimentale etc. Uneori sentenţios, alteori tezist, uneori interogativ-retoric, alteori imperativ, dar întotdeauna bun observator şi mai ales hotărât să nu ascundă nimic din tot ceea ce consideră că merită/trebuie spus sau arătat cu degetul semenilor săi, dedică sonete iubirii, muzei, copilăriei, toamnei, minunilor şi mirajelor, toamnei, soţiei, istoriei, poetului, visătorului, bărbăţiei, ţăranului, creatorului, vinului etc. Timpul constituie de fapt supratema volumului. Poetul resimte dureros schimbările produse în lumea sa, faţa decrepită a prezentului acesteia. Apelul constant la marea-i iubire pentru soţia-„regină nimbată” este menit să-l reconforteze, să-l separe de „gândurile negre” şi să-i favorizeze deplina conlucrare cu „muza ambiţioasă”, pentru că rostul său pe acest pământ este să lase în urmă poezie, chiar dacă nu e deloc uşor, după cum el însuşi declară în interviul de care am pomenit anterior: „Fiecare merge pe culoarul său, fiecare intră în cetatea literaturii săpându-și poarta de acces cu unghiile și cu dinții în zidul de cremene al acesteia”. Arta este văzută ca sacrificiu de sine: „ Un spin în inimă mereu îmi coace,/ A auzit, scumpetea de fiinţă,/ Că arta se naşte din suferinţă” (Sonetul muzei ambiţioase). Arta poetică Sonetul unui timonier relevă credinţa eului superior în poezie, căreia i-a fost fidel întreaga viaţă de slujitor al cuvântului: „Coboară iute la eul din tine,/ Scoate de-acolo comoara totală,/ Poemul cu irizări diamantine,// Şi scrie-ţi visările cu aldine!/ Povara-ndoielii, poart-o cu fală,/ Din orice cuvânt, fă o catedrală!” Ca şi poetul american Ralph Waldo Emerson, care spunea: „Nu merge pe unde te duce drumul, mergi pe unde nu există drum şi lasă o urmă”, Mihai Merticaru deconspiră ambiţia muzei/a eului poetic: „Mă-nvaţă să evit calea bătută” (Sonetul muzei ambiţioase); „Tu, adept al unui înţelept precept,/ Nu mergi pe drumul bătătorit şi drept” (Sonetul creatorului).
Tema iubirii este pregnant reliefată. Femeii iubite îi sunt închinate multe şi frumoase sonete şi tot ei îi cere să-i fie alături la plecarea din lume: „De trei zile, o pasăre mă-ngână./ Eu am să plec, tu să mă ţii de mână” – Sonetul finitudinii; „Dispusă eşti să treci prin foc şi pară,/ Să fii, în sărutări, miliardară” – Sonetul perpetuităţii; „Din priviri scapără roiuri de scântei,/ Din glasul său, albinele strâng miere,/ Coapsele-i tari, zone aurifere,/ Genunchii ei, icoane pentru atei” – Sonet pentru atei; „Clipa fericită, mi-ai făcut-o an” – Sonetul unei riposte.
Apropierea fizică de „şireata umbră” trimite tot mai adesea poetul în adâncimile şi în înălţimile dialogului cu sine însuşi. Acceptarea efemerităţii şi a sfârşitului întrevăzut este când senină, eminesciană, mioritică („Când voi pleca şi eu din lumea asta,/ Nu vreau să-mi spuneţi decât noapte bună!/ Şi să aud doar clopotul cum sună” – Sonet-testament), când plină de nostalgii şi de regrete („Ieri eram tânăr, azi am îmbatrânit/ Cu un deget agăţat de infinit” – Sonetul regretelor), când înnegurată de gânduri şi trăiri confuze: „Parcă-i prea devreme, parcă-i prea târziu,/ În care dintre lumi trăiesc, nu mai ştiu” (Sonetul anxietăţii).
„Vis şi abis” este o îmbrăţişare extatică a vieţii de către poetul ajuns la vârsta sublimării cotidianului în esenţa poeziei, este cântec lilial şi strigăt de alarmă întru paza versului blagian Eu cred că veşnicia s-a născut la sat, este iubire cu virtuţi testamentare, este viziune, panoplie de sensuri, lumină. Grija poetului Mihai Merticaru este de a împărtăşi semenilor idei şi esenţe pe calea minunată a metaforei, pentru a-i (sur)prinde la timp pe aceştia pe drumul pe care îl au de străbătut. Este lecţia zborului între zori şi întuneric, între bobul de grâu şi altă galaxie, între om şi Hristos, zborul care ar trebui să ducă la fericire.
(sursa: Academia de Poezie Artă și Literatură - Teodor Dume)

Gheorghe Grigurcu: (prefață) Strigăt din copilărie, de Teodor Dume

Teodor Dume: Strigăt din copilărie,1994
Planetă de tânăr poet

Pe poetul Teodor Dume nu mi-l pot imagina decât pe fundalul oraşului său, care timp de aproape trei decenii a fost şi al meu, Oradea. Oraş subtil şi cochet, neîndoios, cu o tradiţie barocă filtrată printr-un secession melancolic, fumuriu, dar şi cu o prospeţime indicibilă a văzduhului său, cu o adolescenţă perpetuă a uşoarelor adieri ale acestuia, încărcat de miresmele aspre ale şesului şi de cele mai conciliante, blajine, ale dealurilor între care se află.
Iluzie, s-ar putea replica, ficţiune! Desigur, dar numai până la un punct. Căci orice loc se întreţese cu fibra sensibilă a celui ce s-a legat de el prin naştere, ori prin îndelungă vieţuire, mai exact spus cu fibra unei anume vârste a persoanei. Copilăria, frageda tinereţe dizolvate în aerul orădean nu reprezintă o pură iluzie, un pretext de nostalgică evocare, strict personală, a subsemnatului, silit a urma o altă traiectorie geografică, câtă vreme le regăsesc în stihurile, cu o sufletească determinare mai presus de toate, ale autorului cărţii de faţă.
Prin pana sa, ele se obiectivează, devin un miraj interogativ, ce mă supune, în calitate de cititor, unui text de identificare.

Teodor Dume e un halucinat al unei copilării adânci, ireversibile. Cred că cele mai autentice sunete pe care le scoate fragilul său instrument poetic, făurit de însuşi junele-i posesor,în domoală uitare de sine şi în fecundă naivitate, sunt cele închinate vârstei matinale, zorilor fiinţei.
Simţământul copilăriei apare cu fineţe conotat în misterioasa lui tăcere luminos-umbroasă, raportată la profunzimi: "Copilăria, -/tăcerea ei mă înspăimântă,/ umbrele luminii se sting/ adormite pe braţele adâncului"
(În regăsirea copilăriei). Sau cu o graţioasă efeminare: "Acolo mă caut / în cosiţa despletită/ a copilăriei" (Acolo mă caut). Sau, "pornit pe drumul desprins din muguri/ la capăt de menire" (Aniversare), spre a constata emoţionant: "întodeauna în acest anotimp pierdut între gânduri aproape / vor veni legănat căprioarele cu scrisori de la ţară pe pleoape" (Permanenţă).
Elanul purităţilor arzător sfioase i se opune somnia blagiană, precum o organică încifrare: " Sufletele voastre /ţâşnind în piept/ pe veci să rămână / lacăte adânci peste somn" (Recunoştinţă).

E de remarcat câtă emoţie ţâşneşte din versurile acestui meşteşug simplu, comparabil, în legăturile sale cu lumea din jur şi cu sine, cu pictura naivă. Voluntar ori involuntar (n-are importanţă decât efectul), sufletul creatorului se descrie pe sine, se surprinde în note, nu de puţine ori, acute, care ne obligă să ne oprim şi să subliem.
Trăsăturile fiinţei se caută şi se uimesc de ele însele, ca la orice început existenţial, cu îndelungi vibraţii.
O timiditate de bun augur (indiciu al unei simţirii foarte curate) e mărturisită astfel: "Limba de şoaptă a ceasornicului / mă înspăimântă,/ sângele fumegă sfială" (Tăcere) Ca şi însoţindu-se cu sugestia unei încâlciri grafice "Glasul încurcat în strigătul tăcut/ ademeneşte /părul prelins spre tăceri" (Ce aproape).

În pofida actualei sale rezidenţe urbane, poetul se smte singur. În pofida anilor săi puţini, recurge instinctiv la amintire, ca la o instanţă morală supremă: "Mă uit în jur,/ nimeni, doar ecoul/ prin răgazul aducerii aminte"(Dansând.
Dar fondul ţărănesc e prea viu pentru a nu-şi trimite mesajele apăsate, pentru a nu îndruma senzorialul autorului către natură. Dincolo de străzile familiare, el percepe câmpul cosmic ca pe o matrice care nu i-ar putea fi refuzată, de vreme ce o legitimează prin substanţiale asocieri de cuvinte. suavitatea avânturilor sale se rodeşte, folcloric, cu suavitatea cea veşnică a firii, înscriindu-l în rândul celor ce ştiu a o recunoaşte, a se îmbăta de efuvliile ei: "un fulger /cu polen de primăveri"
( Incendiere)."Pe umeri-mi se coc,/ zvârlite, seminţele de nori" (Timp); " Ochiul meu / priveşte spre colinele verzi ale serilor,/ hrănite de fructele nopţii" (În zi); "păsări cu miros/ de păduri" (iubiri rătăcite); "Îmi vine dor de cuiburi scămoşate-n vânt" (Captivitate); "Mâna-mi înmugurea /spre zborul unei păsări" (Dar); "şi nopţile cad ca nişte /izvoare printre ierburi"( Pentru o iarnă cu zăpadă}.
Am compus acest scurt forilegiu pentru a scoate în relief capacitatea asociativă a poetului în registrul naturist.
Chiar dacă unele din textele sale fac concesii unei convenţii a simplităţii (să reamintim că simplitatea adevărată e densitate) dincolo de orice suferinţă, Teodor Dume posedă o chemare către poezia înnăscută, precompănitoare în economia vieţii sale. Fascinat de copilărie şi de peisajul străbun, mărturisind că, aşa cum s-a văzut de altminteri şi din citatele de până acum, "Cuvântul meu e pur şi blând", poetul orădean poate procura satisfacţii reale celor ce văd în fenomenul liric o expresie a vieţii afective mai mult decât a rigidului operator de cuvinte, a naturii lăuntrice spontane şi "naive", mai mult decât a unei conştiinţe culturale derivate.
La acest al doilea volum îi doresc din inimă lui Teodor Dume, nu atât necesarul progres tehnic şi livresc, care îi e, totuşi, mai la îndemână, cât stăruinţa în trăirea genuină de azi, care, vai, e mai greu de păstrat.

Gheorghe Grigurcu,



Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10