Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Ion Lazăr da Coza: Masim Țiganu

Vasilisia Lazãr-Grãdinariu în· 
Proza lui Ion Lazăr da Coza se citeşte cu sufletul la gură, iar când o închizi, ştergându-ţi pe furiş o lacrimă, rămâi cu părerea de rău că fascinanta lectură s-a terminat atât de repede.” (Ion Roșioru)
Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoanăe o bordură de prund, nişte nomazi obosiţi bat niscaiva ţăruşi.
Probabil că şi căsuţa lui Masim fusese la marginea satului, dar cum sătucul s-a întins ca o pecingine, ograda cu cel mai dărăpănat gard se găsea acum undeva aproape de mijlocul aşezării. Masim a rămas singur în acea locuinţă, fiindcă toate surorile lui s-au măritat prin alte sate, cu lăieţi de seama lor. Cum vezi bine, dacă o casă putea fi încropită uşor într-o rână de sat, de către orice venetic, nu la fel de uşor aceştia puteau intra în posesia vreunui capăt de ţarină, din care să-şi tragă traiul zilnic, deoarece ogorul, acaparat de veacuri, arid sau roditor, reprezenta pentru localnici un fel de totem şi nimeni n-ar fi renunţat nici măcar la un hat din el, aşa că aceşti intruşi erau obligaţi să se apuce de diverse meserii, unele dintre ele de-a dreptul trebuincioase şi căutate.
E adevărat că harul lui Masim nu era vital pentru comunitate, dar cum românul boceşte de se ascund vârcolacii după Lună, doar nu i-o mai auzi jeluirea, tot aşa lui îi place să petreacă mult de se bucură până şi puiul de cuc în cuib străin. Vioara o moştenise. Era averea fără de preţ ce trecea de la tată la fiu. Dacă ar fi să credem că talentul se moşteneşte, am putea spune că Masim a agonisit măiestria tuturor înaintaşilor. Totuşi, pentru el, mai presus decât vioara şi decât orice comoară de pe lume, era Mariora, soţia lui. O găsise, fată săracă, într-un sat de peste şapte văi şi şapte coline, şi fără vorbă multă o aduse la el în cocioabă. Mariora făcea parte din clanul Măcenilor şi nu s-ar fi cuvenit să ia de soţ pe un vântură-lume fără de clan, fără de castă, dar i se făcuse milă de acel flăcău voinic şi frumos la chip ce părea pripăşit pe lângă cotlonul lor ca un câine ocărât. Odată cu Mariora, tot de prin acele părţi, aduse şi o tobă mare şi trainică. Nici măcar o săptămână nu-i trebui Mariorei să înveţe să se ţină după vioara lui Masim. Acesta se trezi deodată pricopsit. Dacă în primele duminici veseliră, pe rând, crâşmele din sat, doar pentru un urcior cu vin şi-o turtă-două, ca să le arate crâşmarilor că, acolo unde cântă el, deverul e mare, fiindcă acolo se întemeia hora satului, mai pe urmă, se lăsa rugat de crâşmari să vină să le cânte în curte. Aici intervenea Mariora şi le cerea pe loc un pol de parale şi un urcior cu vin, ca să aibă Masim al ei cu ce să-şi ungă sufletul. La început crâşmarii au refuzat-o, dar când au văzut că Masim şi Mariora cântau departe de crâşmele lor, undeva pe un colţ de izlaz, şi că-n zilele de sărbătoare aveau chiar mai puţini muşterii decât în zilele de rând, s-au răzgândit. Cel care oferea pe lângă polul de parale mai multe urcioare cu vin avea pentru proxima sărbătoare hora în curtea lui, deci mai mulţi clienţi, desfacere mai mare. Fireşte, Mariorei i-ar fi plăcut ca în locul urcioarelor cu vin să fie câteva părăluţe în plus la plată, dar se vede treaba că şi crâşmarii erau solidari între ei. I-ar mai fi plăcut ca Masim să fie înclinat şi spre treburile gospodăreşti. În vara aceea a fost un adevărat chin pentru el să facă chirpici pentru o odaie în plus. Ca un veritabil virtuoz, el se ferea să-şi rănească în vreun fel degetele. Dacă un leaţ se desprindea din gard, el ori îl lega ţigăneşte cu un hamei, ori o punea pe Mariora să bată cuiul.
Nu trecuse bine anul de când s-au luat, că Masim se văzu nevoit să cânte iarăşi de unul singur la petrecerile pe la care era tocmit. Şi lui nu-i plăcea. Nu doar că plata îi fusese înjumătăţită dar, neavând-o alături pe Mariora ca să-l ţină din scurt la băutură, de multe ori îl aduceau flăcăii târâş acasă. Oricum, lăuzia trecu repede şi, în zilele de sărbătoare, spre crâşme, pe lângă tobă, Masim căra şi o copaie unde avea să doarmă puradelul, în timp ce el şi Mariora cântau. Faima, ca şi familia, le creştea an de an. Al patrulea copil nu împlinise o lună când murise şi ei au văzut în asta un semn. Primul născut, Nilu, crescuse bine, arăta sănătos şi vânjos, ca orice copil iubit. Nu împlinise încă şase ani când îi luase locul Mariorei, întâi în joacă sau din fală, apoi îi reveni obligaţia de a bate toba, căci Masim găsise, de pleaşcă, un ţambal portabil. Ambiţioasă cum era, Mariora a învăţat numaidecât mânuirea ciocănelelor, făcându-le să ţopăie, pe coardele întinse, ca doi drăcuşori aruncaţi cu copitele pe agheasmă. Pe jar încins păreau că joacă toţi cei care se prindeau în hore şi sârbe când Masim, Mariora şi Nilu se puneau pe cântat.
Ca orice bărbat, Masim era vizionar. Vedea bine că satul prosperă şi odată cu el pretenţiile sătenilor erau din ce în ce mai anevoie de îndeplinit. Nu a aşteptat ca Nilu să facă doisprezece ani că i-a şi cumpărat un acordeon micuţ şi l-a trimis la verişorii lui din clanul Măcenilor să deprindă tainele instrumentului cu burduf şi clape. La fel de ambiţios ca mama lui, Nilu fusese pe dată îndrăgit de starostele lăutarilor şi, când Masim s-a dus să-şi aducă băiatul acasă, îndrăcitul de staroste a refuzat pur şi simplu să i-l dea. În zadar a plâns el pe la uşi, degeaba şi-a smuls părul bogat din cap, că tot cu mâinile goale s-a întors. A fost nevoie de intervenţia clonţoasă a Mariorei, pentru ca Nilu să ajungă iarăşi în sânul iubitoarei familii.
Mândru era Masim de taraful lui şi-l convoca zilnic la repetiţii. În sărbători, şi el se minuna de unde izvora atâta farmec din ritmurile contopite ale celor patru instrumente. Flăcăii şi codanele care nu se prindeau în horă ascultau extaziaţi. Babele îşi făceau semnul crucii, că parcă nu venea de la Cel Bun această muzică. Moşii zâmbeau cu superioritate pe sub mustăţile lor albe şi îşi ziceau în sine că mai cu foc jucau ei. Şi asta numai sub trilurile unui singur fluier.
Nici măcar prins în obadă şi afumat cu ardei iute, Masim n-ar fi acceptat faptul că cel de-al doilea copil al său, Faneli, suferea de dor amar de ducă. Venea ultimul şi pleca primul de la repetiţii. Prin sat nu ar fi purtat toba atârnată de gât, chiar dacă ar fi fost biciuit. În zadar tot spera Masim să-l vadă punând mâna pe vioara sa ori pe acordeonul frăţâne-său. Faneli era un copil bălan şi tare frumos. Dacă s-ar fi amestecat printre copiii de români, ai fi putut jura că-i pui de român. De multe ori pe Masim îl înghioldea gelozia şi se întreba dacă a fost vreodată atât de beat încât Mariora lui să fi plecat de lângă el şi să-şi fi desfăcut betele pentru vreun moşnean, căci mulţi îi făceau ochi dulci. Dar tot el îşi alunga acest gând ca pe o rătăcire vinovată: „Mariora mea n-ar face de râs neamul Măcenilor!”
Blânzi de felul lor, pentru mezin, Masim şi Mariora aveau o slăbiciune aparte. Acesta se născuse cu un tic nervos: clătina fără încetare capul spre stânga şi spre dreapta, ca şi cum îşi exprima o nemulţumire perpetuă. Mai avea şi buzele foarte mari şi vineţii pe care le uita deschise chiar şi în pauza dintre două propoziţii, ca şi cum de fiecare dată vedea câte o stea căzătoare. De mic şi-a conştientizat defectul şi spunea orişicui, netam-nesam, că abia aşteaptă să mai crească puţin pentru ca să poată face operaţie la buze, să le micşoreze, iar în zona cervicală avea să-şi implanteze „un electrod care să-i înţepenească gâtul”. Deşi avea multă minte, n-a vrut să treacă de clasa a patra la şcoală. Dacă era să-i placă ceva, asta era, fără îndoială, muzica. Se juca la tobe ore în şir ori îşi agăţa de grumazul uşor încovoiat acordeonul, ca pe cea mai de preţ podoabă. În marea lui încăpăţânare, Masim îi tot făcea silă lui Faneli şi-l tot chema la repetiţii, dar taraful prindea un altfel de viaţă când toba era bătută de mezin.
Ca şi cum nu s-ar fi aşteptat niciodată la aşa ceva, deşi tocmai acesta era coşmarul lui zilnic, Masim plânse avan în casa prietenului său, Petrică, atunci când primise vestea că au mai fost tocmiţi doi muzicanţi din satul vecin pentru nuntă, fiindcă taraful lui nu mai făcea faţă:
– Cum măi Petrică, cum măi frăţioare, mă’, să-mi faci tocmai tu una ca asta?
– N-am ce face! Nunul vrea muzicanţi, cumătrul vrea şi el. La mine e musai, că aici se joacă nunta…
– Da’ nu-i aşa că la nun şi la tine cânt eu?…
Petrică îi spulberă şi această speranţă, precum adierea destramă sfera unei păpădii în pragul serii.
– Păi bine măi frăţioare, când ai fost mire, nu Masim vioristu’ ţi-a cântat?...
– …Şi nea Ştefan a cântat din fluier, la naşul meu! căută Petrică să-i îndulcească amărăciunea.
– Păi, la nunta băiatului tău – Doamne, băiat frumos, aşezat şi harnic mai ai, da’ şi eu i-am găsit mireasă frumoasă, mulţi ani să vă trăiască! – nu tot eu cu Mariora mea şi cu Niluţu meu v-am cântat? Nunta primei tale fete, nu am făcut-o eu cu Mariora, Nilu şi Faneli? Acum de ce să nu mă descurc?
– Nunul şi-a tocmit deja muzicanţi. Eu n-am ce face! îi scurtă Petrică lamentaţia lui Masim.
La următoare nuntă, Petrică nici nu-l mai angajă pe Masim să-i cânte. Ginerele îi era de undeva de la şes şi aduse el muzicanţi cu alămuri, cu acordeoane şi cu viori, ba chiar şi cu un solist vocal.
Masim refuza să accepte realitatea. Ca primă reacţie începuse să nu-i mai vorbească lui Petrică atunci când îl întâlnea pe uliţele strâmte ori mai largi ale satului, însă clocea şi alte planuri, or, ce nu ştia el, acestea erau curcubeie la sfârşitul furtunii – frumoase dar efemere.
Orânduirea socio-politică de la putere închisese de mult crâşmele. Doar bufetul de stat rămase locul unde molcomiţii mai puteau să vadă, pe fundul paharului, pui de urşi albi în deşert jucându-se cu vulpile argintii. Dar acolo, Masim cu taraful lui nu avea ce căuta. Chiar dacă încălca adesea consemnul, gestionarul nu-i dădea vreo plată. Doar marinarii debarcaţi în oaze îi prindeau câte o bancnotă micuţă în arcuş ori i-o lipeau pe frunte ca să le cânte dorurile nenăscute, melancoliile închipuite. Oricât ar fi fost ei de adămiţi, nu ar mai fi pus aceleaşi bancnote şi în sânul oacheşei muieri, aşa cum făceau cândva. Horele şi balurile se răriseră şi ele. Tineretul migra spre oraş, ademenit de himere flămânde. La sărbătorile mari, dacă se închega o horă întregită, Masim putea să fie bucuros. Putea, ca un ecou al timpurilor sale, să-şi mai arate din măiestrie. Se întrista mult şi când păşea pe uliţe. Dacă înainte vreme el făcea repetiţii în curte cu taraful său, nu era doar ca să se perfecţioneze, ci dăruia muzică trecătorilor. Ştia că pentru câteva momente, ca atins de aripa unui înger, cel ce trecea prin faţa casei lui uita de nevoi şi de griji. Acum, cumpărate din marile magazine din oraş, picupurile cântau a doagă spartă mai la toată fereastra.
Afurisită lume, îi luase chiar şi bucuria de a dărui.
Anul acela fusese cel mai cumplit din viaţa lui – se făcuse seara de Ajun şi niciun flăcău verde nu-i călcase pragul ca să-l tocmească la cântat, în sărbători. Totuşi adormi cu inima voioasă, doar era noaptea miracolelor. Dimineaţa se trezi optimist. Îşi sculă feciorii şi-i puse să se spele cu apă rece pe faţă. Mariora gătea grăbită o tochitură din carne proaspătă de porc, achiziţionată de la un vecin. „Lasă, îşi zise Masim ascultând pofticios sfârâitul tigăii, că de poimâine îi colind pe prietenii mei cu nume de sfinţi şi mi s-o umple culmea din pod cu şunci şi pecii…” Dar micul dejun fusese apăsător. Dacă în blide ar fi fost fasole fiartă în zeama ei, tot li s-ar fi părut mai gustoasă decât tochitura din acea zi. Doar Masim, ca să mai alunge puii de buhă din gândurile lor, mormăia din când în când de plăcere:
– Gustoasă carne!… Bună-bună!… Fragedă…
De bine de rău, dejunul copios, ca pentru o zi lungă şi grea, luă sfârşit. Nilu şi Faneli ieşiră pe prispă la o ţigară. Masim nu le înţelegea obiceiul celor doi fii mai mari ai lui, dar nu-l interzise. Nu mai înţelegea, şi chiar ura faptul că cei doi se ridicau de la masă fără să facă semnul crucii. „Ca animalele!” îşi zicea nemulţumit şi, ca să-i stimuleze, după ce mânca, el închipuia o cruce mare ducând mâna sa dreaptă pe umerii laţi, pe fruntea transpirată şi pe buricul îngropat în osânză. Gestul era imitat aproape simultan de către Mariora şi de către mezin. Aşa făcuse şi în dimineaţa aceasta, rostind solemn:
– Mulţumesc Doamne!
După ce oftă de câteva ori, mai mult ca să se aşeze mâncarea în burtă decât din vreo supărare, se duse spre lampa atârnată într-un cui din perete, îi luă sticla – burloiul, cum îi ziceau ei – şi o aşeză pe un colţ mai ferit al patului ca nu cumva să se aşeze cineva din neatenţie pe ea, apoi îşi privi chipul îmbujorat în reverber. Făcu câteva grimase pe care le analiză atent. Luă pieptenele din locul ştiut şi începu să-i treacă meticulos dinţii prin chica bogată, ondulată şi albă – albise de tânăr. Odată cu părul căută să-şi ordoneze şi gândurile: „Dacă aş fi avut mai mulţi feciori… Dar şi o fată cu voce de înger să fi avut, Doamne! Am băieţi buni. Nilu şi Faneli sunt ei cam sfrijiţi. Îi seamănă Mariorei. Prâslea îmi seamănă mie. E cât un taur! Ehe…” şi gândurile lui cam aici se opriră. Îşi mai aruncă o privire în oglinda mică şi rotundă. Părea mulţumit de ceea ce vedea. Anii n-au făcut ravagii pe chipul său.
– Eşti frumos, tată!
Zâmbind, îşi întoarse capul spre mezin şi-i înturnă complimentul:
– Şi tu, bărbate! Şi tu!
Mezinul zâmbi nostalgic. Uitase parcă, şi-i lăsase şi pe cei din jur să uite de operaţia estetică şi de electrodul minune. Cu zâmbetul întârziat pe buze şi clătinând din cap, ieşi la fraţii lui pe târnaţul atât de lat cât să doarmă pe el vara, comod, un câine. Aceştia nu-l mai luară peste picior, cum făceau de obicei, ci îi zise pe nume şi-i făcură loc lângă ei. Mezinul se procopsise cu o poreclă pe când era micuţ – Trii Lii – şi cu ea rămase. Porecla i se trăgea din ziua când, în praful uliţei, a găsit o monedă de trei lei, şi nu se ştie bine dacă a pierdut-o sau i-a fost şterpelită, cert este că urlase toată ziua după ea. Ca să-l împace, Mariora îi dăduse din bocceluţa ei trei monede a câte un leu fiecare; dar nu, el bocea după moneda lui, ca şi cum aceea i-ar fi fost pusă de ursită în scăldătoare. Într-un târziu, scos din sărite, Masim îi poruncise, cum rar făcea cu plozii săi:
– Taci din gură, măi Trii Lii!
Vorba rea pluteşte mai uşor peste zăplaz decât un fulg de găină şi umple repede satul mai ceva ca dangătul clopotului sfinţit. De atunci, pe mezinul lui Masim, toţi sătenii îl strigau pe poreclă şi prea puţini îi mai ştiau numele de botez.
La acea oră, Masim luă ţambalul, îl puse pe genunchi şi începu să-l acordeze. Aşa făcea el înainte de reprezentaţie: se ocupa cu meticulozitate de vioară şi de ţambal. Acum, mai mult ca oricând, insista pe fiecare coardă, pe fiecare notă. Aştepta ca din clipă în clipă uşa ghimirliei să se deschidă şi pe ea să intre vătaful, iar el, cu prefăcută supărare, să-i reproşeze:
– Vezi dacă nu m-ai anunţat din timp? N-am ştiut că faceţi horă!…
– Hai, măi nea Masime, de parcă ar mai fi alţi muzicanţi, ce naiba?…
– Ei, asta cam aşa e…
O coardă plesni. Ecoul ei haotic îl trezi pe Masim la realitate. Pentru câteva clipe, acesta se uită dezorientat prin odăiţa lui cu pereţii afumaţi. Îl căuta pe vătaf, dar vătaful venise doar în imaginaţia lui. Scăpă un oftat profund.
– Hei, nu-i gata ţambalu’ ăla?! se arătă Mariora nerăbdătoare.
– Olecuţă… zise Masim, ciupind o coardă.
Sunetul ei subjugă odăiţa precum fumul de smirnă supune un templu.
Băieţii intrară şi se înghesuiră pe pat, având grijă să nu îl stingherească pe tatăl lor din munca lui gingaşă. Faneli era bosumflat. Cu toate acestea, prefera să tacă din solidaritate cu familia. Bănuia că în curând vor veni vremuri seci şi nu vedea ce rost ar fi avut să le trâmbiţeze tocmai acum. Masim trăgea discret cu coada ochiului la ceasul de la mână ca la un duşman prea puternic pe care nu vroia să-l stârnească. Doamne, ora se făcuse de plecare – vioara şi ţambalul erau acordate, acordeonul, închingurat, aştepta cuminte, iar toba avea pielea întinsă ca obrazul de fecioară.
– Nu mergem!?
– Să mai aşteptăm oleacă.
Trecu o jumătate de oră, apoi încă un sfert. Mariora îşi puse pardesiul ponosit, dar curat. Luă vioara şi o ascunse la piept, aşa cum făcea întotdeauna când ieşea pe vreme rea. Acesta era semnalul că toţi ceilalţi trebuiau să se îmbrace gros şi să o urmeze. Doar vântul hain şi câte un fulg de nea adus din vârf de munte şi purtat bezmetic în cale te făcea să crezi că e Crăciunul. Poate frigul, poate presimţirea unei nenorociri îi făcea pe toţi să meargă în şir indian. Altădată ar fi mers în grup, iar Masim s-ar fi întreţinut zgomotos cu vătaful ca să atragă atenţia asupra lor. Cu cât se apropiau de căminul cultural, cu atât mai dese erau grupurile de tineri care se îndreptau spre aceeaşi ţintă. Degeaba căuta Masim să ţină pasul cu ei, să intre în vorbă cu ei – îl depăşeau şi gata.
– Hai, grăbiţi-vă! poruncea des Masim, şi îndesându-şi degetele adânc în buzunarele paltonului începu să le mişte sacadat ca să le încălzească.
– Tată! încercă Faneli să-l atenţioneze pe capul familiei, deoarece i se năzărise ceva. Nu cumva…
– Taci şi-ntinde pasul! porunci vesel acesta, cu ochii aţintiţi spre uşa căminului cultural.
Chiar dacă ar fi căzut un trăsnet la picioarele lor, atunci în herbul iernii, chiar dacă ar fi fost cei mai dresaţi câini de vânătoare şi ar fi primit comanda „Arrète!”, făcută cu voce de tun, tot nu i-ar fi încremenit pe toţi deodată ca acea clară frântură de muzică, furată de la cămin şi purtată de crivăţ pe aripa lui stearpă. Cu greu s-au urnit din loc. Uluiţi şi prevăzători, îşi continuau drumul. Ajunşi în curtea largă, o muzică stridentă, neînţeleasă de ei, îi asurzea. Nu era vals, tangou, polcă, mazurcă sau vreun alt dans domnesc. Pe acestea le-ar fi cunoscut, că doar le mai exersau şi ei din când în când. Îşi adunară tot curajul de care mai dispuneau şi pătrunseră în sala de dans. Cândva intrarea le era întâmpinată cu chiote. Acum nimeni nu-i remarca. Mai bine zis, fiecare se silea, simţindu-se stânjeniţi de prezenţa lor, să-i ignore. Pe scenă, acolo unde altădată dădeau spectacolul, se afla o masă din scânduri de brad prost geluite, pe masă erau două aparate conectate cu multe cabluri. Luminiţele aparatelor clipeau ca nişte licurici ameţiţi de vânt. În părţile laterale ale scenei tunau două cutii mari, negre, asurzitoare ca două guri de infern. Iritaţi că intruşii nu mai pleacă, unii tineri, dintre cei ce, păgubos poate, rămăseseră în sat, începură să treacă pe la Masim, să-i stângă mâna şi să-i ureze de bine în aceste sărbători sfinte.
– Ce mi-aţi făcut măi flăcăi, mă’!? îi întâmpina Masim.
– Eu nu ştiu nimica, bre. Ăştia au făcut ce-au făcut… Asta-i horă?!... îi răspundeau depărtându-se cât mai iute de lângă el, ca de lângă un muribund însetat de viaţă.
Năucit, Masim privea ca şi cum ar fi căzut în altă lume. Zbânţuiala tinerilor era orice, numai dans, nu! Urgia aceea de zgomote era orice, numai muzică nu! Se înspăimântă de-a dreptul când constată că nu-i mai cunoştea pe tineri. Pe majoritatea lor. El, care ştia ce flăcău face curte şi cui; el, care trecea pragul fetei de măritat şi începea, la îndemnul flăcăului, demersurile de peţitor pe lângă părinţii şi rudele fetei; el, care intuia, cu cel puţin o jumătate de an înainte, cine cu cine o să se căsătorească, acum n-ar fi fost capabil să însăileze nici măcar trei perechi.
Difuzoarele tăcură deodată, surprinzându-i pe cei de pe margine ţipând unii la alţii. După câteva clipe de tăcere confuză, rumoarea reîncepu. Masim, dându-şi seama că şi aparatele acelea trebuie să se odihnească, să se răcorească, socoti că e momentul lui. Se strecură cu grijă printre cei din sală şi urcă pe scenă, urmat de ai săi. Îşi lepădă paltonul, luă vioara din mâinile Mariorei şi, cât timp ceilalţi îşi găsiră locul, încercă dibaci corzile instrumentului. Când văzură că totul e gata, dădu tonul. Primele acorduri fură întâmpinate cu chiote stridente. La auzul acelei muzici vivace, cristaline ca trilurile păsărelelor slobode, chipul mamelor ce însoţeau flăcăii sau fetele se înseninară, pierdute în amintiri. Doi flăcăi se prinseră de după umeri şi începură să joace în faţa scenei. De ei se prinseră alţi doi, şi-apoi alţii, şi alţii, încât de la o bătută pe loc, se văzură nevoiţi să facă un cerc, o horă. Masim le zâmbea încurajator şi poate recunoscător celor ce se prindeau în joc. Trăia din nou clipe de glorie alături de Mariora, de Nilu şi de mezin. Îşi simţea transpiraţia curgându-i valuri-valuri pe spate şi asta îl bucura şi mai mult. Chiar fetele, dintre cele plecate la oraş, se prindeau nechemate în hora ameţitoare. „Vă arat eu cine-i Masim lăutarul!” gândea Masim, zâmbind cu gura până la urechi. Clipa de graţie părea încremenită sus, sus de tot. Era un iureş de armonii nesfârşit. Notă discordantă făcu piuitul unei coarde ce se rupse şi se încurcase în arcuşul înstrunat. Ţambalul, acordeonul şi toba tăcură derutate. Un mucalit strigă pe cât putu de tare:
– Scârţâie tu, Marioro, că mie mi s-a rupt coarda!…
Moment de delir şi ilaritate pentru întreg auditoriul. Masim întârzie o secundă cu gestul de a-şi îndemna familia să cânte fără el, întârziere ce se dovedi fatală: disc-jockey-ul se urcă la masa de pe scenă şi porniră aparatele. Muzica sacadată izgoni tot fiorul liric din încăperea imensă. Masim realiză că nu se putea lua la întrecere cu atâţia decibeli infernali. Îşi apucă vioara, o puse la subsuoară şi, cu ochii plini de lacrimi, se îndreptă spre ieşirea din cămin, ca Napoleon spre poarta castelului Fontainebleau. În faţa lui, oamenii îi deschideau cale largă, precum unui învins plin de onoare ce era. Abia în drum l-a prins Mariora şi l-a făcut să se oprească. Ajutată de Faneli, i-a luat vioara de sub braţul rigid şi a reuşit să-l îmbrace cu paltonul. Pierduţi, paşii îl purtau spre casă. Mariora, alături de fiii ei, păşea deznădăjduită în urmă-i. Din apăsătoarele gânduri o trezi vocea rugătoare a lui Nilu:
– Mamă, eu plec la unchiul Gherman. Poate mai are nevoie de încă un acordeonist…
În loc de răspuns, Mariora scoase câteva bancnote şi le întinse către Nilu.
– Lasă mamă, am bani de dus.
„Ăştia sunt bani de venit, dragul mamei!” gândi Mariora îndurerată.
– Mamă, îl conduc pe Nilu pân’ la autobuz.
Mariora privi cum cei doi fii se depărtează.
Pentru întâia oară îşi purta pe umeri ţambalul. Până acum i-l cărase numai Masim. Era vorba lui de dragoste.
Ajunşi în căsuţa lor micuţă, în magherniţa lor – şi dacă n-ar fi fost atât de mâhniţi, ar fi observat că fisurile din uşă, de pe la ferestre, au fost ospitaliere cu gerul, lăsându-l să intre în voie – cei trei se fereau să se privească în ochi. Mezinul aşeză cu grijă toba la locul ei şi intră în odăiţa pe care o împărţea cu fraţii săi, clătinând şi mai tare din cap, căutând parcă să se opună realităţii, să o refuze şi el cu încăpăţânare. Sleit de puteri, Masim se răstigni în pat. Mariora agăţă cu gingăşie vioara în cuiul destinat. La fel făcu şi cu ţambalul, însă acestuia, din greşeală, i-a atins câteva coarde care au început să se tânguie.
– Ce ne-au făcut?… Ce ne-au făcut?!… începu Masim să se lamenteze, preluând tonul de la ţambal.
Mariora se aşeză în faţa vetrei şi se apucă să caute cu vătraiul ros de foc vreun cărbune viu prin spuză.
– Dac-aş avea bani, aş mai cumpăra o trompetă, un saxofon, poate chiar şi o vioară, şi încă un acordeon… De-am fi avut mai mulţi copii, ce taraf aş fi trântit… Şi neapărat o fată să fi avut, să ne fi cântat din gură ca un înger… Ehe, ce aş fi fost eu acum?!...
– Degeaba, uncheş. Nu vezi ce vremuri vin peste noi?...
Mariora îi zicea „uncheş” lui Masim de fiecare dată când vroia să-l aducă în lumea reală, să-i arate că visa prea mult şi prea departe:
– Mai bine ai zice să facem o casă.
– Nouă ne e de ajuns asta… mormăi Masim fără să gândească la ce spune.
– Şi ce, crezi că am să-mi las copiii să se împrăştie prin lume?! Sau nurorile or să doarmă cu noi în pat?
Tonul ferm al Mariorei fusese pentru Masim ca apa ce picură din ţurţurii streşinii. Ştia că are dreptate şi mai ştia că îşi va transpune în realitate gândurile.
– Ehe, băbuţo, o abordă Masim cu aceeaşi tactică pe Mariora, n-avem noi putere să facem ditamai casa…
– Ba chiar azi mergem să dăm arvună.
– Arvună?… Bani!? De unde să avem noi bani?...
Mariora se duse la cufărul în care îşi ţinea albiturile, scotoci cât scotoci şi scoase un teanc micuţ de bancnote. Uluit, Masim începu să se bâlbâie:
– Şi… şi-n tot timpul ăsta ne-ai lăsat să facem foame?!
– Ei, hai că nu-i chiar aşa. Nici cu pantalonii rupţi în tur nu prea v-am lăsat. Cui să dăm arvună?
– Eu zic să discutăm după sân’ Vasile… zise Masim, trăgând cu ochiul să vadă unde piteşte Mariora banii.
În a treia zi de Crăciun, profitând de câteva momente în care se afla singur în casă, Masim şterpeli banii din cufăr, îi îndesă în buzunarul pantalonilor, se încălţă în grabă, îşi luă paltonul pe mână şi se îndreptă, ca purtat de vânturile cele rele, spre staţia de autobuz. Cu cât se depărta de bătătura lui, de cuibuşorul lui, cu atât furtuna din suflet i se estompa, iar pasul îi era mai şovăielnic, mai speriat… În amurg, o găsi pe Mariora lui stând, cu mâinile în poală, pe marginea patului, la lumina flăcărilor din vatră. Nu avusese putere să se urce în autobuz, dar nici treaz n-ar fi avut curajul să revină acasă, aşa că acum, clătinându-se bine de tot, ţinea mâna întinsă cu banii spre Mariora. Aceasta ascunse şi mai bine bancnotele în palma imensă a lui Masim. Cât era el de malac, îngenunche lângă femeia dragă şi, punându-şi capul în poala ei, începu să plângă mai ceva ca un copil. Mariora îi mângâie părul alb, lung şi răvăşit. Oftă:
– Crezi că nu ştiu?...
În ziua când preaslăvim prepuţul Domnului, împreună căutară un antreprenor şi tocmiră construcţia casei. Toamna târziu, mult după ziua sfântului Dumitru, un autocamion plin ochi cu porumb curat ca aurul intra pe poarta antreprenorului şi îşi vărsa povara pe o prelată militară. Era munca de o vară întreagă la o fermă agricolă a familiei lui Masim şi constituia contravaloarea construcţiei casei. Casa era mare. Avea etaj şi ferestre luminoase. Cu ce aveau să câştige în vara următoare, puteau până în iarnă să o inaugureze.
Cel mai adesea, soarta nu suflă în pânzele corăbiei dorinţelor noastre. Faneli muncea cot la cot cu familia lui. În aceeaşi echipă de zilieri, de undeva din lumea largă, era o femeie tânără şi destul de frumoasă, poate cu un an-doi mai în vârstă ca el. O româncă. Cu o săptămână înainte de a pleca fiecare la casele lor, aceasta îl ceruse în căsătorie. Fireşte că Faneli acceptase cererea şi condiţia pusă de româncă chiar dacă era dură şi nemiloasă: trebuia să-şi renege familia şi rudele. Acestea, în niciun caz, sub nicio formă, n-aveau să calce vreodată prin satul ei. Originea lui trebuia pusă sub şapte lacăte ce n-ar fi putut fi deschise nici cu iarba-fiarelor.
Faneli expuse pe îndelete intenţia lui de a se însura cu românca. Masim i-ar fi dat bucuros binecuvântarea, dacă n-ar fi văzut-o pe Mariora plângând într-un colţ al tulpanului, căci plânsetul ei semăna mai mult a bocet.
– Hai, mamă, c-o să-ţi vezi nepoţii! O să vin eu pe la voi de cel puţin două ori pe an…
Înduplecată şi nu prea, Mariora îşi sărută fiul pe frunte, îl îmbrăţişă îndelung:
– Măcar scrie-ne câte-o carte din când în când…
– Şi ar mai fi ceva: din ce-am muncit cu toţii în vara asta, eu vreau să primesc două porţii – şi pe cea de anul trecut, cum ar veni – şi n-o să am pretenţie nici măcar la un cui din casa noastră. Profira mea e orfană, dar are o casă cam în paragină, cam veche, zice ea, şi n-ar strica să avem cu ce o repara cât de cât…
Iarna parcă pierduse pe cineva drag pe meleagurile acestea şi nu se mai îndura să plece. Masim vedea cum Mariora se usucă pe picioare de dorul fiului. Lacrimile din ochii ei refuzau să mai cadă şi se zvântau pe pleoapele de jos, iar sarea din ele irita globii, silindu-i să lăcrămeze iarăşi. În nopţile lungi, în odăiţa lor mică şi afumată, că n-au avut putere să pună sticlă la ferestrele de la casa cea mare şi nici să o zugrăvească, disecau până în cele mai mici amănunte planul prin care să dea de fiul lor. Voiau doar să afle că este bine. Nu s-ar fi apropiat la mai puţin de o sută de metri, nici dacă o altă corabie a lui Noe ar fi fost plină şi ei ar fi fost meniţii. Căutarea trebuia să înceapă de la fermă. Acolo puteau să afle numele de familie al Profirei. Tot acolo îl puteau găsi pe şoferul camionului care transportase porumbul muncit de Faneli şi Profira.
– Hai, Marioro, hai aşteaptă până după sfintele Paşte. Facem nişte bani şi-l căutăm cu toţii…
– Nu mai pot, Masime. Nu mai pot… şopti Mariora şi, strângându-şi pardesiul învechit pe lângă trupul împuţinat, plecă lăsându-l în portiţă pe Masim, desculţ şi cu părul risipit de vânt, în iarna albă.
Se împliniră două luni de când Mariora plecase şi de când Masim tot aştepta, chinuit ca un melc în soare, un semn de la ea. Era seara de Înviere. Venise un vătaf să-i tocmească pentru hora de a doua zi. Se nădăjduia că s-ar găsi în sat atâta tineret încât să se încropească o horă. Altădată Masim ar fi tresărit de mândrie. Acum gândul îi era captiv în cine ştie ce vâltoare a disperării, aşa că lăsă totul în seama lui Nilu. Hora abia-abia reuşi să se înfiripeze. Masim simţea un gol imens, ca un buzunar al morţii, în stânga lui, acolo unde trebuia să fie Mariora cu ţambalul ei. Iar dacă ar fi fost horă şi a doua, şi a treia zi de Paşte, aşa cum fusese până mai an, el nu ar mai fi avut puterea să poarte pe strune arcuşul. În lunea Paştelui, îl chemă pe băiatul cel mare şi, ascunzându-şi lacrimile, îi şopti:
– Niluţule, du-te, tată, la bunică-tu să vezi dacă maică-ta a întârziat pe acolo. Da’ vezi, mâine seară să fii acasă!
Acest „mâine seară” se prelungi la o săptămână, şi nici atunci nu apăru Nilu în persoană, ci un plic adus de poştăriţă. Pe un petic de hârtie soioasă, acesta încropi o scrisoare telegrafică, de semianalfabet. Masim îl puse pe mezin să descifreze cele două rânduri scrise cu majuscule: „MAMA NUI AICI. NA TRECUT PE AICI. EU MĂ DUC LA FERMĂ. TOT ACOLO. VOI VINIŢI.”
– Mai… mai citeşte o dată, puiu’ tatii! porunci Masim, necrezându-şi urechilor.
Abia după a treia sau a patra lectură, tată şi fiu, au realizat grozăvia mesajului.
– V-am spus eu vouă că pe maică-ta au doborât-o troienele şi-apoi au mâncat-o lupii câmpiei…
– Nu-i aşa, bre!! ţipă mezinul speriat. Ea a ajuns la Faneli şi el n-a mai lăsat-o să plece… Or să vină toţi trei aici sau la fermă. O să vezi matale!
Bântuit doar de aşteptare, de căutare şi deznădejde, trupul omului devine o epavă înainte de vreme. Cine l-a cunoscut pe Masim în urmă cu doi ani – bărbat înalt, spătos, cu faţa roşie, cu pletele albe, îngrijite, cu pântecul sănătos – ar fi putut jura că nu-i una şi aceeaşi persoană cu cea de astăzi: zdrenţăros şi jegos, împuţinat la trup şi adus de spate, cu părul şi barba vraişte, cu privirile rătăcite. Ai fi zis că e opera unui demon care a urât lumea şi a scos din hrube prototipul. Un singur lucru mai amintea de Masim cel de odinioară – vioara. Vioara rămăsese unicul lui tovarăş. Bine întreţinută, ca atunci când o purta protectoare Mariora la piept, ea scotea aceleaşi sunete dumnezeieşti sub degetele vivace.
Masim, după ce a aflat că şoferul care ar fi putut să ştie adresa lui Faneli şi a Profirei a murit într-un accident, şi-a luat vioara şi a început să colinde satele din cele patru zări ale câmpiei, ale colinelor. De cum intra într-o aşezare, îşi aşeza vioara sub bărbie, ciupea strunele ca să afle dacă sunt acordate şi se apuca să cânte melodia care îi plăcea Mariorei cel mai mult. Păşea rar şi cânta apăsat ca să poată fi auzit şi din case. Nu era uliţă, nu era cătun ieşit în cale să fie ocolit. Când întâlnea vreun sătean, vreo săteancă, se oprea umil, şi rugător întreba, arătând poza din buletinul Mariorei:
– N-aţi văzut-o pe femeia asta? Da’ nu ştiţi, în sat la ’mneavoastră, nu-i o orfană, pe numele ei de domnişoară, Cruceanu Profira?
Invariabile erau întrebările, dar şi răspunsurile primite. Masim intra şi în bufetul din fiece sat. Acolo, după ce cânta o melodie-două la câte o masă, lega vorbă cu consumatorii, dădea mai multe informaţii, însă căpăta aceleaşi răspunsuri. În sărbători şi în duminici se ducea la bisericile şi la mănăstirile ieşite în cale. Se aşeza în rând cu milogii şi aştepta să fie miluit de către credincioşi. Prescurile şi colacii îi ajungeau pentru o săptămână. Fireşte, nu scăpa nici aceste oportunităţi de a întreba de Mariora lui, de băiatul lui, de nora lui sărmană.
Acum era iarnă grea. Feciorii săi – Nilu şi Trii-Lii – vânduseră casa lor neterminată, locuită până atunci doar de vântul care aducea în ea, prin ochii goi ai ferestrelor, praf, nisip, fulgi şi frunze moarte, şi cumpărase cu o parte bună din bani o magherniţă în mahalaua oraşului.
Dacă, vara, Masim se adăpostea de tăcerea nopţilor prin şoproane, prin glugile de ciocani sau prin gări, acum viscole năprasnice hălăduiau stăpâne peste câmpuri şi-l obliga să nu mai umble haihui.
O visa infernal, noapte de noapte, pe Mariora lui furată de alţi ţigani şi ţinută cu sila. Alteori şi-o imagina umblând zăludă căci, îşi închipuia el, repudiată fiind de către Faneli, înnebunise de atâta durere.
Ajutor de la autorităţi nu ceruse. Ele aveau de ţinut pe umeri o ţară întreagă şi nu s-ar fi aplecat, credea în sine, asupra necazului său. Tot vioara era cea care putea s-o cheme la el pe Mariora, de aceea cânta zilnic, lunatic, pe străzile înguste, lăturalnice şi desfundate ale oraşului, dar şi în marile intersecţii.
În zadar.
Din când în când, câte o pereche de pietoni, foşti consăteni cu Masim, stabiliţi şi ei la oraş, aşteptând culoarea verde a semaforului, tresărea la auzul viorii:
– Măi, acesta nu-i Masim vioristul?
– Ba da. E vioara lui! putea să confirme celălalt, văzând parcă în faţă ochilor căminul părintesc pitit printre livezi, ajuns în paragină…
Purtaţi de soartă, precum sunt ciulinii purtaţi de vânturi prin bărăganuri, au prins rădăcini unde au găsit un loc prielnic şi, slavă Domnului, românul e tolerant de felul lui şi nu-i pasă dacă la margine de sat, într-un colţ mai sterp de imaş, p
(„Familie de lăutari”: Pictură de Rudolf Schweitzer–Cumpăna)

Adrian Grauenfels: Sfaturi pentru pictorul indecis


Caută să plasezi eul tău interior pomilor și separat de cer
Timpul să se oprească și să capteze atenția
Variația unei teme nu prezintă interes!
O mătură și o fântână nu sunt idei
tabloul să vorbească, nu pictorul
pune culori care contrastează cu albul cănii cu lapte
plasează un ou palid care se rostogolește pe o masă perfect plană
peretele cărămiziu să nu reprezinte nimic în afara unui perete
o foarfecă să taie ziarul citit, lăsând esențialul la vedere
oul palid să devină viu și să-și ia zborul prin fereastră deschisă
Eul oului să dispară între pomi și cer
Variațiile unei teme nu sunt interesante.
O mătură și o fântână sunt idei serioase.

Ileana Vlădușel :Spune-mi inimă!

Spune-mi inimă, mai poți
Cu-atâtea răni să te-odihnești în nopți?
Nefericirea o mai poți purta de- atâtea lacrimi
Sau mai poți visa?
Dar spune-mi inimă, din tot,
Anume, ți-a aprins ceva vreun foc?
Regreți ceva? Îmi reproșezi ceva?
Dar spune-mi inimă, mă poți ierta?
Și azi, la fel ca ieri, încă-ți mai dau
prilej de lacrimi inimă. Nu vreau!
Dar vezi...nu știu cum fac...ca-într-un ecou,
Pășesc pe același drum și te rănesc din nou!

Vlad Anghelescu: Aspirația spre lumină și decepția întunericului


tainic, tiptil
până la bolta luminii,
vie, parfumată,
impetuoasă rugă,
învingătoare
calomnia întunericului
pierdută,
pierdută,
datoare la pian
cu un florilegiu al destrăbălărilor

Firoiu Cristina Maria:***


"Verdele meu călcat de suflet, iar mai apoi călcat de rouă poate fi un Verde mai mic,
Atât de mic, încât intră pe furiș
În suflete și învață mersul de-a bușilea prin iertări,
Prin doruri,
Prin tăceri,
Prin nașteri...
Și din senin să facem mult senin..."

Teodor Dume: Față în față cu mine



azi stau faţă în faţă cu mine
pentru a-mi putea da seama
cât sunt adevăr
cât minciună şi
cât sunt eu
ceea ce înseamnă
că fac parte din lumea
lucrurilor ce încă respiră
 azi voi învăţa cât
 să dau vieţii
cât morţii şi cât să
las lui Dumnezeu
apoi
mai am de făcut
un singur drum
unul singur

poarta o voi lăsa întredeschisă
să intre toţi rătăciţii pământului
şi când moartea
mă va căuta pe acasă
eu
voi fi departe
departe

departe...

George Pașa: Din izolarea mea


Fotografia de profil a lui George Pasa, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, cadru apropiatDin izolarea mea,
am vrut să îți scriu cea mai frumoasă poezie de dragoste -
literele muriseră undeva, pe reversul unei foi din trecut.

Și-atunci am încercat un alt alfabet, fără litere,
compus din bule de aer care se spărgeau dureros
la fiecare intrare telepatică în câmpul tău energetic.

Până am înțeles că iubirea nu are nevoie de vreun alfabet,
că este cea mai înțeleaptă analfabetă,
o plictisește scrisul tremurat al vreunui june poet,
vorbele târâte prin miere și scrum
ale vreunui bard întârziat în ipocrizie.

De la un timp, în izolarea mea
a încetat oricare tremur melodramatic, zis poetic.
Supraviețuirea prin scris,
pe care au cântat-o prea mulți de la antici încoace,
îmi pare însăși Himera, ale cărei contururi de ceață
se pierd în cuvânt cum aburul în sloi pe un geam.

Și totuși,
cum himera ta parcă n-a adormit pe veci în sângele meu
și mă strigă, de dincolo de cuvânt, cu voce de sare,
ca o mare zbuciumată în cântecul înserării,
cum n-am decât o inimă, închisă în viața aceasta
căreia sper să-i găsesc un orizont,
cum povestea nu se încheie întotdeauna fericit,
n-am de ce să te mint, n-am de ce să mă mint,
las cea mai frumoasă poezie de dragoste
să pulseze în aerul rarefiat,
acolo unde numai îngerul poate să înțeleagă
remușcările tale,
neîmplinirile mele.

George Terziu: Poem agorafobic



Fotografia de profil a lui George Terziu, Este posibil ca imaginea să conţină: George Terziu, stând în picioare, pălărie şi în aer liberAzi dimineață am desenat pe cer
Triunghiuri, pătrate şi cercuri
Soarele străluceşte complice                                 
Eu ştiu că ştiu ce nu ştiu
Nimeni nu întreabă nimic
Sunt pierdut în consoane diverse
Iar în calendar este miercuri
Am un gând colorat, ca o tavă
Luminând diferit în reflexe ciudate
Triunghiuri, pătrate şi cercuri
Fac tumbe raţionând ecuaţii
Ca fluturii-n flăcări de becuri
Şi moartea priveşte din spate
Fugiţi de mine, prieteni
Fugiţi acum, când se poate
Eu ştiu că ştiu ce nu ştiu
Dar nimeni nu-ntreabă pe nimeni
Şi nimeni nu caută să vadă
Cum moartea priveşte din spate

Petruța Niță: Paiața


Fotografia de profil a Petruţei Niţă, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, zâmbind, cadru apropiat
stau sub fereastra rotundă
ce invită soarele la exilul florilor
din trecute glaciaţiuni                                                  
vin din ţara de marionete
din patrii aride sterpe de dragoste
unde se tipăresc grădini şi cărţi de ficţiune
la fiecare secundă
m-am ascuns sub pervazul verde
ferită de rădăcinile arborilor carnivori
cu mintea plină de strigăte înfricoşătoare
fluturi uscaţi
legaţi la ochi şi spânzuraţi
de toate venele mele tremurânde
de pe vremea când eram omidă
şi am devorat un copac
m-am executat într-un martiriu
purtând o mască
sunt păpuşa cu ochii de sticlă
împodobită cu dantelă roşie
corpul mi-e căptuşit cu paie
membrele îmi sunt din lemn
capul sună a gol
hai, trage sforile

‎Ada Bărbulescu‎ > ***


în dor se prevală toată seva
eului nu mai e niciun nor pe cer
ne așteaptă un minivan de aventuri
și o clepsidră de mister a cărei nisip
cade secundă după secundă
ne uităm la cronometru și vedem
că s-a dezmaterializat
la infinit

DEBUT: Reznic Cristian‎

Mi-e dor...
Mi-e dor, mi-e dor de tine mamă,
Mi-e dor de ale tale brațe
Ș de vorba-ți caldă și senină,
Mi-a fost dor, și-mi este și acum,
Mult prea departe sunt de tine
Aș vrea să te revăd venind pe drum
Dar nu se poate, tu o știi prea bine.

Carmen-Maria Mecu:***


hai să ne scoatem din cap fricile
de moarte
de viața de după moarte
de întuneric de monștri de singurătate
ele stau acolo fiindcă
le ține lipite frica de frică
m-a învățat un copil
astăzi
să le scutur bine din minte pe toate
apoi să le țintuiesc una câte una
pe o coală albă
cu creioane colorate

Vali Orţan: geografie


pe aici pe unde trăiesc eu
am auzit că există o chestie
numită dor
un fel de gând sau sentiment
sau stare ca o durere
pronunţată mai scurt
ceva ce te face să
te simţi incomplet
şi că din cauza acestei chestii
timpul se dilată
iar atunci când
două doruri se întâlnesc
amândouă capetele lumii
devin ecuator

Eugen Pohonțu: ***


am zidit lumină atingând întunericul
Fotografia de profil a lui Eugen Pohontu, Este posibil ca imaginea să conţină: Eugen Pohontuapoi am atins toate lucrurile pure,               
ceața lăptoasă a pădurilor sacre,
stâncile săpate de ape nelimpezi,
și s-au prefăcut în ființele liniștii.
mi-am odihnit zidurile sparte
pe care adăstau zăpezile
murdărite de vremi,
și toate se sprijineau de-ntuneric.
am întors vise în lucrurile pure,
malurile și-au strigat apele
din mările salmastre,
pădurile s-au trezit vlăstare,
iar timpul a rămas agățat de el însuși.
am atins lumina întunericului
și s-a făcut zi.

revista solitudinea: Concurs


!

IN ATENȚIA AUTORIILOR!
stimați colaboratori!
În perioada 12 mai – 10 iunie 2020 redacția revistei Solitudinea solicită articole pentru publicare în noul număr al revistei online. Se vor accepta spre evaluare creațiile/autorii care să întrunească următoarele criterii:
Versuri și imagini, într-un concurs pentru tinerii bucovineniTIMP ...· Fontul Times New Roman, dimensiunea scrisului 12
· Autorul să atașeze și un fișier cu un CV (activitatea proprie)
· Fișierul să nu depășească 4-5 pagini.
Lucrările vor putea fi trimise pe adresa de e-mail revistasolitudinea@gmail.com, în intervalul stabilit, urmând să fie evaluate, selectate și publicate. Multă inspirație și succes!

Cu deosebită considerație,
Dumitru PRISACARU
secretar general

Teodor Dume:Să desfaci o rană fără să o dezinfectezi...

SE VOR ANULA AMENZILE DATE ÎN MOD ABUZIV
Donald Duck (With images) | Desene animate, Personaje, Desene          Și asta pentru a șterge neputința și rușinea partidului de guvernământ, dar umilința celui abuzat nu ai cum să o ștergi!.Și totuși polițiștii care au comis acele colosale și rușinoase abuzuri asupra părinților și bunicilor noștri,ascunzându-și răutatea și incompetența în umbra unor ordonanțe, cum vor fi sancționați?.Aceste reziduuri umane, care au făcut Romania de râs până dincolo de hotarele țării, nu au ce cauta printre noi. Singura variantă care ar scoate pata rușinoasă de pe uniforma instituției ar fi punerea pe liber a acestora și interzicerea angajării lor la o instituție a statului minim 5 ani.Și o dreptate dusă până la capăt ar fi recuperarea din buzunarul lor a valorii integrale din procesele verbale întocmite nominal.Aceasta ar fi o justiție dreaptă dintr-o țară care-și respectă cetățenii.Cei care au alte păreri, pro abuzurilor,fiind considerați prin asta complici morali la abuzurile săvârșite,să tacă pe veci pentru a nu deranja tihna părinților și bunicilor ,încă prezenți sau plecați dintre noi. Numai în acest fel contribuim la respectarea libertăților și drepturilor fundamentale ale omului consfințite prin constituție și legile drepte!.
           Respectându-ne pe noi, respectăm legea!.Respectând legea, ne respectăm aproapele!
Și ca să fiu bine înțeles precizez că m-am referit,în cele de mai sus, doar la acei polițiști care și-au scos la interval mușchii atrofiați de prostie și incultură sfidând toate regulile de bun simț, legile țării dar și cetățenii
          Nu m-am referit la polițiștii care onorează uniforma și instituția statului.Cinste acestora!
          PS:
          Poate ca unii dintre voi o sa va scoateți pieptul de rață umflat cu incultura cultivată sub umbrela unor partide și funcții și o sa-mi spuneți că acei Milițieni au aplicat legea.Care lege fraților?.A pilelor și incompetenței?.A urii și a răzbunării personale sau a ordinelor venite de la cei cărora le-au lins curul pentru a se menține pe post?

Ionuț-Tiberiu Balan:***


să mă-mpușcați în tîmple la final
că ceea ce scriu e mizeria altora
de sub unghii
eu n-am dreptul la părere - așa am fost născut
iar ai mei n-au vrut să arunce un bolnav
în casa de copii
călcați-mă în picioare pînă cînd spiritul meu
ajunge la ghena de gunoi a poeziei
n-am nevoie de neînțelegerea voastră
cînd îmi port singur ura și mă sfîșie
înjurați-mă
spînzurați-mă
spintecați-mă
dar nu mă condamnați la viață fără voia mea
iubiți-mă
dar nu mă sufocați între dulap și perete
prin cuvintele care nici măcar nu-s ale voastre
v-aș crede de-ar vorbi
paharele de vin din voi
nu-mi spuneți ce se poate cînta într-un tren
îmbătrînesc

Silvia Bodea Salajan: Astăzi din nou


aceleași rame decupate din zidul
zilelor privite de la geam
decorul însă își dansează iluziile
peste oglinda întoarsă a lacrimii
și niciun râs de copil
nu rupe tăcerea pustiului
ce-a căzut ghilotină
peste lume
am chemat un înger
să-mi vegheze lumina si
să-mi alunge temerile
dar îngerul meu adormise
pe-un leagăn de coroane
din floarea neveștejită a unui rai
în care părinții plecați
plantau epitafuri
întru veșnica lor pomenire
sirena unei salvări
sfâșie miezul zilei și-l aruncă
în două ziduri de renunțări
pentru că din umbra ce răzbate
în atâtea suflete ce așteaptă
gongul final
n-a mai rămas decât
împăcarea

Daniel Bratu: Tânăr?

(sonet mie)
Mă-mbrac în alb, când zorile-s cenuşă
şi-n negru și cu mască la paradă,
în ciuda orişicui vrea să mă vadă,
jonglez în parc cu lanţul de la uşă.
M-azvârl precum şi cuiul din grenadă,
dezamorsându-mi firea bătăuşă,
pe-aleile ce-mi vin ca o mănuşă
mă-nvârt etern şi-n dulce promenadă.
Să nu te miri, nu te uita la mine
că râd ca prostul, fără să rămân,
ori că mă sparg în mii de figurine,
că-ţi cânt duios din zdreanţă de plămân
şi-ţi strig, apoi, cât încă mă mai ţine,
„sunt tânăr, Doamnă!” Tânăr? Sau bătrân?

Radu-Andrei Popa: corespondență


aici e bine
sunt acasă și ascult muzică în surdină
îmi las visele sa creioneze un nou început
din părțile astea de inimă împletesc două
și sub clarul de lună privesc spre neant
sunt atâtea ore de când nu ne-am privit
aici e totul calm
din răsărituri îmi culeg liniștea
peste umerii mei rămâne doar praf
și singurele momente în care stau și privesc pisica
e atunci când își duce puii spre o pernă
unde adormeai visând la povești
aici e totul cald
din fiecare năframă se nasc cocori spre cer
ca într-o înlănțuire magnetică de pene sincron
în cartea de colorat lăsată lângă sobă
poveștile prind viața
și continuă după au fost fericiți
așa
ca în nopțile când desenam icoane pe pereți
aici
aici e loc de fiecare întâmplare
când trecutul devine un pumn lipit de măsele
când viitorul pare un pumn lipit de buze
când luminile se joacă în umbre
aici e loc de muzică și tăcere
și-o palmă lipită de o altă palmă
visând spre un vis nou

Dorian Stoilescu: Dispariția


Cezarul a fost înjunghiat cu o lacrimă
mai gravidă decât pumnalul
celui mai aprig dușman. Acum
tocmai și-a evaporat-o neștiut
pe unul dintre câmpurile de luptă
dintr-un viitor fără de el.
Văzându-și clipele din urmă, încearcă
să mai scape de durere.
Simțindu-și răsuflarea ultimelor clipe, deasupra
vede o pasăre, dând dintr-o stea ca dintr-o aripă,
asemeni ultimei sorbituri
dat celui învins, din potirul cu otravă.

Olga Alexandra Diaconu: Doamne, cum îmi tremură sufletul


Doamne, cum îmi tremură sufletul! -
suntem ca două seminţe
care-ncolţesc
vârându-şi aripile
una în alta
de-atâta avânt
Doamne, ninge polen
de Duh Sfânt
peste frunţile noastre
să ne fim unul altuia cuib,
fă-ne din suflete sfori
tot mai albastre
Aşa, căţăraţi
pe sârmele telegrafului Tău
vom deveni transparenţi
să-ţi poţi oglindi chipul de Dumnezeu.

Erica Albu: Panta rhei


Pe altare pline ochi
cu dezamăgiri sclipitoare
Aleargă timpul ca un maratonist nebun,neobosit
Și vieți se irosesc
Cand unii mai confiscă o revoluție
Și ceilalți se întreabă:a fost sau nu a fost?
De cealaltă parte
noi inocenții ,ca niște îngeri tăcuți
Pășim încet în continuare,
Cuminți ca niște copii cu mâinile la spate
Și vieți se irosesc.
Numai timpul continuă să alerge,
Ca un maratonist nebun,neobosit
Pe altare pline ochi cu dezamăgiri sclipitoare.

Timeea Ivan: Am trăit


Adeseori, mă întreb
Dacă trăiesc
Ațintesc cu privirea
Cartea albastră
Cu file albe
Ondulate lin
Purtate în bătaia
Umbrelor mișcătoare nevăzute
Meditez
Mă îndrept spre carte
Mă găsesc într-un șirag
De mărgele cu trup
Eu sunt mărgeaua buclucașă
Ating filele
Sora mea îmi folosește condeiul
Câștigat la o întrecere
Cu truda minții
Și năduful creierului
Citește din cartea mea
Eu am scris-o
Am folosit condeiul
Condeiul meu
De parcă aș exista...

‎Mircea Jacan‎ : Prognostic

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoanăLent, s-ar putea să mor într-o bună zi,
De eludarea obsesivă a concretului
De epuizarea gesturilor nefăcute şi a ocaziilor ratate
De plictisul căutării unui sens al vieţii
De inutilitatea expediţiilor de salvare gratuite
De uzura organelor receptoare ale frumuseţii
De fractura pragmatismului bazal
De obsesia eficienţei
De accidentul statistic
De simularea trăirilor
De infarctul dorinţei de a fi
De ciroza umorului
De hipertofia credinţei în zei, religii şi alte chestii nedemonstrate
De intoxicaţie acută cu eu-l propriu
De infectare cu snobism
De dozarea greşită a priorităţilor
De insuficienţa autosuficienţei
De atrofierea curiozităţii şi a dorinţei de cunoaştere
De pareza gândirii
De contaminare cu indiferenţă
De lene sistemică
De obezitatea morbidă a obrazului şi a cefei
De uitarea cronică a idealurilor
De embolia prieteniilor din copilărie
De artroza progresivă a inimii.
La fel de bine, s-ar putea să mor într-o bună zi,
De or not to be.
În cel mai fericit caz, înainte ca oricare dintre aceste boli să mă răpună, într-o bună zi s-ar putea să mor de moarte naturală. 

‎Malciu Marian‎ : Secvențe de apocalipsă

XI  
  
Osândă grea să dea la răi cu vrere,  
Căci fost-au mulți ce-au tot lovit cu știre   
Cel unic Dar de Viață prin Iubire  
Și se-nchinau la idoli, bani și-avere.   
  
Răbdarea Lui divină nu-i zidire   
Iertării lor! Au falsă, doar, putere   
Acești himerici oameni spre cădere,  
Lipsiți de har și gânduri spre smerire.  
  
Sunt dornici toți de viață prin păcate,   
Dar Domnul nu-i va pierde de îndată;   
Le dă răgaz să șteargă rele fapte,  
  
Oferă căi spre calea cea mai dreaptă,   
Prăpăd va fi când pilde sunt uitate,   
Deschide uși spre cei ce-mpart dreptate...  
  
XII  
  
Deschide uși spre cei ce-mpart dreptate  
Și sunet viu de goarnă dă sosirea  
Când vine Domn și Lumea află știrea  
Că morți și vii vor sta de câte-o parte.  
  
Cei răi, murdari, își vor găsi pieirea,   
Mânia Lui va trece către moarte  
Pe Antihrist, pe lacomi, hoți cu carte,  
Ce-au tot adus prăpăd sfidând smerirea.  
  
Aceștia sunt ”aleși”, cu minți prostite  
Ce fost-au mari prin state și-n biserici,  
Mințind ades prea multe ”oi” cinstite,  
  
Deși Cel Sfânt le-a dus cuvânt la clerici  
Că Fiara-i poate pierde prin ispite,  
Cu semnul ei, forțând pe marii sfetnici... 

Tincuţa Horonceanu Bernevic: fluturașul


Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoanăPână ieri, ca-ntr-o clepsidră,                         
Stătea tristă o omidă.
N-a ştiut că-n miez de noapte,
Zânele, cu-albastre şoapte,
I-or aduce ca să zboare
Către cer şi către soare,
Aripi cu nectar pe ele,
Praf de aur şi de stele.
Fluture cu zbor vrăjit
Visul ţi l-ai împlinit?

(Poezii pentru Tudorel, carte de colorat, Editura Casa Scriitorilor, Bacău, 2006)

Ionuț Caragea: "Nașterea poemului"

Fotografia de profil a lui Ionuț Caragea, Este posibil ca imaginea să conţină: Ionuț Caragea, cadru apropiat
toate morțile mele
le cinstesc cu o lacrimă
toate învierile mele
cu un cuvânt
așa se naște poemul
lacrimi, cuvinte
și o fereastră prin care
cumpănesc universul
cu inima
preceptele mele
un blestem îndurat
cu blândețe
voi scrie, voi scrie
cu sângele aripilor tăiate
să călătorească cuvântul
de la cerul gurii
până la al nouălea cer
Ionuț Caragea, 10 mai 2020

La mulți ani, Mircea Zaharia!

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameniAstăzi este ziua de naștere a unui om special al comunității din Piatra Neamț, prietenul nostru MIRCEA ZAHARIA. Secretar literar (cu adevărat!) al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț pînă în 1989, director al TT o vreme, imediat după 1989, jurnalist de talent și făuritor de reviste didactico-culturale, ”recuperator” al operelor prietenilor săi regizorul Eduard COVALI și Paul FINDRIHAN, dar și a scrierilor fostului deținut politic Ion C. BOBU, om cu un umor și caracter care a trebuit să se adapteze ”unei lumi prea înguste”, Mircea ZAHARIA este omul și prietenul cu care în toate lumile ”aș vîna lei”! LA MULȚI ANI, dragă Mircea ZAHARIA, să ai parte de sănătate, inspirație și tinerețe fără bătrînețe!

(Adrian Alui Gheorghe)
***
Redacția Revistei Extemporal liric, vă urează:

Cadar Katalin: poeme

***
o clipă ce abia
se născuse
ține
într-o palmă toate enigmele lumii...
eu o caut
pe aceea care iți poartă numele.
***
m-ai vândut atât de ușor
și ieftin
în schimbul unui sărut
care poartă urmele altor buze
cu dinții ascunși sub un zâmbet veninos
vor mușca din suflet
câte puțin
până când în genunchi
plângând vei implora toate stelele
nopțile
zilele
pietrele
cerând înapoi
ceea ce ai avut
fără să știi
în uitare
ești demult
îngropat.
Atât de ușor

Teodor Dume: Uneori, mama...

Uneori o văd pe mama la marginea mesei
cu o felie de pâine în mână
ne privește pe toți și tace
doar eu
cel mai mic o strig
mamaaaa
atunci se uită la ceasul ce atârnă
pe cuiul din grindă ca lacrima lui Isus pe cruce
de câțiva ani buni se tot uită
la fel ca și azi
dar tace…

un murmur scăpat printre dinți
îi împrăștie tristețea dislocată
dintr-o amintire cu tata
oftează
lăcrimează dar tace
mânuța mea caldă caută să-I atingă bărbia
parcă îmi zâmbește
clipește des dar tace
tace
tace
și iarăși oftează
în mână ține felia de pâine întreagă
ne privește pe toți
și tace

cât de mult mi-aș fi dorit să pot călători
în lumea ei ca să pot vorbi
cu tata
să-l ating și să-i cer iertare

această dorință nu se va termina nicicând
ca și felia de pâine din
mâna caldă a mamei

Teodora Dume:dansul fericirii...

* spicuiri dintre planșele în lucru ale celei mai iubite ființe de pe pământ: fiica mea, teodora dume
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
*
mi-am lăsat amanet sufletul și numele
pentru atunci când copilul meu
îmi va spune: Te-am iubit, tata!
(teodor dume)

Nela Talabă: Latențe


Latenţe palpitã pretutindeni:
întrebãri latente tremurã în ochi şi pe buze,
cântãri latente înoatã în ape tulburi,
drumuri latente aşteaptã rãbdãtoare,
neştiute,
ascunse dupã ceaţa sau întunericul privirii.
Cum fiecare fir de nisip
ascunde-n el o perlã
dar nu gãseşte drumul
spre scoicã
şi zboarã în vânt steril,
fãcând doar dune,
nisipuri mişcãtoare
sau castele de nisip,
aşa şi viaţa noastrã merge
pe-un drum bãtãtorit,
fãrã s-audã, sã simtã, sã ştie
latenţele ce mor.
Te-ntrebi
ce sevã sã alegi
din toate sevele latente?
Spre care rãsãrit sã deschizi ochii
din toate rãsãriturile latente?
Ce viaţã sã trãieşti
din vieţile latente
tãcute, rãbdãtoare,
sau pline de dorinţa de-a exista sub soare?
Rãspunsul e în tine,
în inima care aşteaptã rãbdãtoare
sã-ţi creascã perla
din firul de nisip rãtãcitor ce eşti.

Viorel Birtu Piraianu:***


nu am știut niciodată ce este
dincolo
uneori priveam valurile cum se spărgeau
dincolo
alteori te căutam pe țărm
dincolo
nu te-am găsit
poate într-o zi te voi regăsi într-un poem neterminat

Mariana Buzea Daia: Andante


Se-aude muzica-n surdină,
La radio e melodia mea..
Fluturi în stoluri prind să vină
Toţi în stomac vor valsa.
Te uiţi la mine plin de duioşie,
Mă uit la tine tandru şi timid...
Suspină fluturii pe melodie
Şi rând pe rând se sinucid.
Suntem aşa de frumoşi, de dulci
Ca două bomboane fondante...
Când capul între sâni ţi-l culci
Începem să ne topim...andante.
Sunt ciocolată fină şi fierbinte -
Textura languroaselor amante...
Sunt iubirea de-nceput, cuminte
Ce te iubeşte timid şi...andante.
Undeva-n eter, sfârşeşte melodia.
Şi...printre atâtea iubiri casante,
Ne valsăm zi de zi rapsodia...
Nu mă lăsa...iubeşte-mă...andante!

Violeta Petre: Îmbracă-mă-n culori


Mai e un loc pe grinduri, din lacrimile mele,
Ce au tot curs albastru, cu ploile de mai.
Mai ai un loc, iubite, să mângâi cu penele
Un cenuşiu de seară la porţile de rai.
Ţi-e la-ndemână iarba ce-mi tremură pe braţe
Şi creşte-mi o muşcată pe buze fără grai!
Animă o grimasă din zâmbet de paiaţe,
Când, în amurg te cheamă un chip cu păr bălai.
Din valurile mării, turcoazul te îmbie,
Să-mprospătezi privirea, în irişi să-mi aşezi
Adâncurile limpezi, pulsând de apă vie.
Eu ştiu că poţi, iubite, atâta-ţi cer: să crezi!
Şi vezi, că ning cireşii, îmbracă-mă în grabă,
Petală cu petală-mpleteşte-le pe trup,
La gât să-mi pui iubite, o singură podoapă:
Sărutul tău de noapte, din care vise, rup.
Croieşte-mi drum prin fluvii, sub sălcii plângătoare,
Pe unde duc luntraşii secundele-n năvod!
Mi-or creşte alte aripi, pe-oglinzi, înotătoare.
De nu ţii minte totul, ţi-oi scrie pe izvod.
Şi nu uita, pe gene, să-mi pui tăciuni de vatră,
În care-au ars cuminte, inelele de fag.
Când mă priveşti cu ochii-ţi înmărmuriţi în piatră,
Să mă cuprinzi în braţe cu poftă şi cu drag.
Cu paşi betegi şi singuri, ce nu mai ştiu a trece
Prin labirintul vremii ce-a vitregit plăceri,
Aşteaptă-mă la vamă! Şi cât îmi eşti de rece,
Te-oi încălzi c-un mâine, desprins din flori de ieri...
09.05.2020

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10