Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Vasile Ionac:Reperare


Nu mă vei privi în ochi
Când te-apleci în rugăciune.
Viața-i plină de deochi,
Visul e deșertăciune;
Ce-am putea azi a ne spune
Când te-apleci în rugăciune?

Nu-mi mai știu adresa, zău
(Nu-mi mai e folositoare).
Nici părerile de rău
Nu au urme pe cărare;
Vechea mea credință-n zare
Nu-mi mai e folositoare.

Nu-s opincile-ncălțări
De vreo două generații.
Nu mă-mbăt de-am băut ieri,
Nu mă vând la licitații.
Nu trăiesc pentru orații
De vreo două generații.

Ia-m-acasă dacă vrei
Să mă faci mire pe-o seară.
Îmbrăcată în cercei,
Lasă vrerea să răsară
Și, la foc de lumânară,
Să mă faci mire pe-o seară.

 

15 novembre 2019

Geo Galetaru: Cei fericiți și singuri

Cineva te așteaptă.
Cineva întinde mâna.
Cuțitul vibrează și taie felii
în întunericul cel mai apropiat.
Acolo se nasc supoziții și orientări
rebele. Acolo plânge
un traficant de miresme.
Tu ești o anatomie în mișcare.
Un punct care încearcă să salveze
perspectiva.
Cineva te așteaptă.
E un drum sub norii aceia impudici
pe care se întorc spre seară
cei fericiți și singuri.
Geo Galetaru

Aproape totul despre citatele și aforismele lui Ionuț Caragea

Aprecieri naționale și internaționale despre citatele şi aforismele din volumele lui Ionuț Caragea (scurte fragmente, autori în ordine alfabetică):
Fotografia de profil a lui Ionuț Caragea, Este posibil ca imaginea să conţină: Ionuț Caragea, cadru apropiat
« Aceste cugetări, înrudite cu poezia, reflectă fundamentul credinţei şi logicii al acestui poet extraordinar. Profunde şi sintetice, pe cât de simple pe atât de adânci, aceste aforisme sunt rod al experienţei de viaţă, al lecturilor asidue, al imaginaţiei poetice. Tinereţea şi vigoarea spiritului, selecţia elitistă, puterea intuitivă, sugestia, întoarcerea la esenţa acestui spirit, forţa vizionară cu care îşi defineşte convingerile, sunt premisele de la care porneşte poetul şi ţinta spre care se îndreaptă în demersul său aforistico-liric. Întemeiate pe aceste repere fundamentale, scrierile lui Ionuţ Caragea nu alunecă niciodată în derizoriu, ci pun întotdeauna accentul pe ideea de forţă, pe cheia cu care se poate deschide sipetul minţii. El atinge locul cel mai sensibil al corzilor inimii. Limbajul aforistic nu e căutat dinadins, ci curge firesc, la fel ca sângele-n vene, precum firişorul de apă-n aval şi stropii de ploaie-n ţărâna agrestă unde sunt absorbiţi imediat cu sete. Ionuţ Caragea este un iscusit şi chiar versat mânuitor de cuvinte, iar acum un « generator » de idei remarcabile pe care ştie să le aşeze exact acolo unde le este locul. Din « generaţia Google », al cărui fiu predilect este, rareori mi-a fost dat să cunosc un poet mai percutant în idei şi imagini, un veritabil samsar de cuvinte color care te seduc, te cheamă, te învăluie şi te posedă cu graţie. » (Cezarina ADAMESCU, în revista Observatorul din Toronto, 2010, şi în volumul "Pasărea măiastră a cuvântului poetic", editura Fides, 2016)
« Două lucruri m-au atras, de la bun început, la Ionuţ Caragea. Numele lui, ancorat probabil, undeva, departe, într-o nobilă dinastie şi declaraţia sa fulminantă, din fragedă copilărie, vizavi de viitoarea sa profesie: vreau să mă fac Dumnezeu! În creaţia autorului, cele două elemente, domnitorul şi Domnul, au un numitor comun în plan spiritual: aspiraţia înaltă şi înălţătoare. Ionuţ Caragea foloseşte pentru aceasta Cuvântul, dar cu maximă economie. O face pe proprie răspundere, într-o perioadă în care trăncăneala, mai mult sau mai puţin erudită, e la mare modă, când individul pare iremediabil strivit sub avalanşa vorbelor fără rost. Ionuţ Caragea ştie să pună punctul acolo unde trebuie, lăsând mai departe cititorul să-i continue ideea, prin propria sa imaginaţie. Ştie că există o forţă divină de persuasiune în limbajul sentenţios şi maximalist. Dumnezeu, prin formula aforistică "Fiat lux!" a iluminat Universul, prin două cuvinte. » (Valeriu BUTULESCU, în introducerea volumului "Delir cu tremurături de gânduri", 2013, şi în revista Luceafărul de seară, 2013)
« Aforismul lui Caragea este caracterizat ca fiind poetic, cu utilizarea pe scară largă a instrumentului de metaforă: "Mintea mea este o scoică în care adevărul intră precum un bob de nisip. Cuvintele mele înfrumuseţează adevărul pe care îl dăruiesc oamenilor sub formă de metafore." » (Fabrizio CARAMAGNA, în Antologia aforismului românesc contemporan, Editura Genesi, Torino, 2013)
« Ionuț Caragea nu caută să fie un tip "comod" prin problematică/ tematică și maniera în care le abordează, indiferent de domeniul în care pășește. Știe și să folosească noile mijloace de promovare oferite de net, și face asta cu insistență și încredere în ceea ce scrie. Și astea, iarăși, pot face să nu fie, uneori, privit ca un tip "comod". Dar este felul lui de a fi, în căutarea, în esență, a unui mod de a vedea cât mai limpede "adevărul", căruia îi caută înțelesul, că ne referim la sufletul său, la scris, la viață, la oameni, la... De altfel, spune că "nu există metaforă mai frumoasă ca adevărul gol-goluț". Dar, pe de altă parte, "cât de mult își îndrăgesc unii oameni propriile adevăruri, ca pe niște haine scumpe. Și cât de repede se leapădă de ele... încercând să-și atingă scopul". Așadar, am putea spune și că e o carte despre Ionuț Caragea, un autor care și-a croit un loc și un drum al său, și felul lui de a gândi și a fi. » (Marius CHELARU, în revista Convorbiri literare, septembrie, 2018)
« Particularitatea gândurilor exprimate de autor este aceea de fidelă raportare la definiţia aforismului, în sens blagian. În genere, autorii care pretind că scriu aforisme impurifică specia cu maxime, microeseuri, divagaţii sapienţiale etc., trădând esenţa metaforică a speciei, care, poezie fiind, se ridică, simultan, la gândul filosofic. Aforismele despre adevăr sunt primul semn al trecerii lui Ionuţ Caragea din paradigma postmodernistă (care neagă sau ocultează adevărul) în cea transmodernă, recuperatoare, amintind de atitudinea lui Eminescu faţă de adevăr, atât în poezie (vezi Criticilor mei), în cugetări (Nu noi suntem stăpânii adevărului, ci adevărul e stăpânul nostru.), cât şi în tot ce a scris. Pentru Ionuţ Caragea, cum am văzut, ecuaţia adevăr-metaforă intră în chiar definiţia aforismului şi a poeziei, a fiinţei însăşi... » (Prof. Dr. Theodor CODREANU, în revista Feed Back, 2017)
« Pe “poetul născut pe Google” l-am cunoscut pe Facebook. Mi-au atras atenţia citatele sale despre viaţă care arătau o intuiţie fantastică în sesizarea diverselor nuanţe ale vieţii, dublată de un talent ieşit din comun. Curioasă cum sunt din fire, am căutat să aflu cine este Ionuţ Caragea şi imediat am ajuns la situl personal unde am plonjat de-a dreptul într-o mare de cuvinte învolburate, încărcate cu emoţii puternice, cuvinte de foc şi sânge, venite parcă direct din inima sângerândă şi fierbinte a omenirii. » (Daniela DENEANU, în revista Viaţa Pozitivă, 2014)
« Aforismele sale degajă un aer de prospeţime inconfundabil şi în acelaşi timp unic. Nici spiritul sintetic, dar nici spiritul abstractizării (să spunem prin simpla generalizare) nu egalează – deşi sunt prezente – acest „simţ” al prospeţimii. Apare aici un efect surprinzător-plăcut; iar imaginaţia, şi nu neapărat gândul, este aceea căreia i se dă frâu liber. Pe de altă parte, o altă impresie ce te cucereşte este aceea care degajă în toate direcţiile o mulţumire şi o linişte sufletească de o nuanţă aparte. Şi e de notat încă faptul că la capitolul aforism iese cu mai mare exactitate în faţă aspiraţia autorului pentru înţelepciune. Filosofia poate fi tributară neliniştii metafizice; înţelepciunea e mereu împăcată cu ea însăşi. A oferi citate din opera aforistică a lui Ionuţ Caragea este un lucru aproape imposibil. Pentru că nu ştii ce să alegi. Toate gândurile sale sunt preţioase, egal de frumoase şi adevărate. Ţi se pare că, dacă ai cita o propoziţie, cealaltă de lângă ea, s-ar supăra şi s-ar face foc de invidie. De la un capăt la altul, aforismele autorului nostru respiră acelaşi aer de inteligenţă sclipitoare, de subţirime a observaţiei, de claritate a tonului implicat în auto-interogaţie, o străvezime profetică a semnificaţiilor – care creează conexiuni secrete concentrice... Pline de verva unor lumi în miniatură, aforismele lui Ionuţ Caragea îşi depăşesc propriile lor margini, căci sensurile, de multe ori, irizează în toate direcţiile, creionează raze şi înţelesuri înrădăcinate adânc în solul fertil al micilor sau marilor revelaţii ale reflecţiei de totdeauna. » (Remus FOLTOŞ, în revista ASLRQ, 2017)
« Poet prin excelenţă, autor de aforisme, prozator de ficţiune, critic, editor şi promotor cultural, Ionuţ Caragea porneşte pe drumul exilului, urmînd exemplul lui Cioran sau al altor scriitori români de calibru care s-au afirmat în diaspora, dar revine în Patria-mamă cu o nouă viziune lirică şi un nou crez. Aforismele din această antologie, îmbibate de arome poetice, ludic, filozofie, creştinism şi sentimente situate la cote extreme, au început deja să facă înconjurul lumii şi, sperăm, vor intra în istoria literaturii universale. » (Prof. Univ. Dr. Constantin FROSIN, în introducerea volumului "Delir cu tremurături de gânduri", 2013, şi în revista Luceafărul de seară, 2013)
« Ionuţ Caragea, poetul născut pe Google, tinde să devină scriitor total şi năvalnic. În doar opt ani, a publicat 30 de volume de: poezie, aforisme, science-fiction, eseuri critice, spiritualitate. „Sindromul nemuririi” este un volum de citate şi aforisme. Textele nu sunt grupate pe teme, ci alfabetic, sub forma unui dicţionar... intermitent. Experienţa autorului în acest domeniu este evidentă, cu toate că nu a fost deloc uşor: „Câte cuvinte am sărutat până la glezna unei metafore!”. Conceptele, majoritatea definiţii, se coagulează disciplinat şi operativ. În preajma cugetătorului se simte permanent poetul. Cascadele de metafore colorează şi adâncesc ideea. Dragostea este „oceanul fără ţărm”, „iubirea – râul de fluturi din care beau toţi oamenii însetaţi de zbor”, „amintirile – epavele de pe fundul mărilor interioare.” Ce mai aflăm? Că „eşti zeu numai în lumea pe care o creezi singur.”, iar „credinţa şlefuieşte miracole”. Importantă este doar arta pentru că reprezintă „modul de convieţuire reciproc avantajos între partea umană a unui creator şi partea sa divină.” Peste tot gânduri adânci, îmbrăcate în haine strălucitoare. Combinaţii lexicale inedite croşetate cu siguranţă de maestru. Ici-colo câte un loc comun, ca un respiro. Umorul nu este obligatoriu, dar când există, prinde bine. » (Vasile GHICA, în revista Boema, 2015)
« Aforistica românească contemporană a înregistrat în ultimele două decenii o evoluţie demnă de toată lauda, peisajul literaturii sapienţiale româneşti îmbogăţindu-se cu nume noi, cu rezonanţă aparte, sper, în viitor. Nici nu se putea altfel. Paradoxurile lumii contemporane româneşti au îmbrăcat forme atât de diverse şi de şocante, încât gândirea aforistică are şi va avea un larg teren de inspiraţie şi de afirmare. Două nume mi-au reţinut în mod deosebit atenţia: Valeriu Butulescu şi Ionuţ Caragea. Despre activitatea primului, ca polonist cu ştate vechi, intenţionez de mai multă vreme să scriu un eseu. Pe Ionuţ Caragea l-am inclus cu multă generozitate şi preţuire în Cartea înţelepciunii universale, apărută recent la eLiteratura, tocmai pentru definiţiile inteligente pe care le dă unor trăiri, fapte sau evenimente. Nu ştiu ce vârstă are, dar aforistul, de pildă, subliniază cu mare înţelegere valoarea senectuţii, precizând că Dumnezeu s-ar fi născut bătrân. Aviz tinerilor, aş spune... Mi-a dovedit, totodată, că este un creştin adevărat, care vede în cruce ”un pansament pe faţa pământului”. Nu-i puţin lucru.... Mai mult, pentru acest individ sensibil: ”oamenii se despart, dar nu se uită”. Sper să îl pot cunoaşte mai bine, deoarece am înţeles că are o inimă de stâncă, despre care spune că ”nu va înceta niciodată să bată”. O geană de speranţă şi pentru mine. De aceea am şi tras cu ochiul la el, pentru ”a-i săgeta de invidie inima”, mai ales că a dat o definiţie mai bună decât Tagore lacrimii - testament al unui îndrăgostit. Întrebarea care se pune este: cum face ”dacă de pudoare se rătăceşte în sălbăticia femeii”? Tare mi-aş mai dori.... » (Nicolae MAREŞ, în revista Boema, 2015)
« Lucian Blaga spunea că aforismul ar trebui să fie: „o floare în stare de graţie. Aleasă să conceapă Logosul şi să-l nască.” Dorindu-și sau nu, în ipostaza respectivă s-a postat, în cele 333 de aforisme ale sale, Ionuț Caragea, autorul florilegiului de față. Fiecare gând al său și toate împreună răspund cu brio la această cerință formulată de gânditorul din Lancrăm. Pentru că, în definițiile aforistului-poet Caragea, găsim încercări reușite în folosirea de genuri proxime și diferențe specifice dintre cele mai potrivite pentru a exprima adevăruri neexprimate încă. În aceste încercări, autorul nu abuzează de paradoxuri şi nu recurge la preţiozităţi inutile. Adevărul pur, cel gol-goluț, este pentru tânărul, dar încercatul aforist din Oradea, cea mai reușită metaforă. Și continuând această idee, el ajunge prin judecăți încrucișate neașteptate, la concluzii metafizice nemaiîntâlnite, la noi paradigme. În general, genul proxim și diferența specifică întâlnite la Caragea au o variabilitate surprinzătoare, ceea ce îi conferă aforismului său caracterul insolit, neașteptat. Profet al propriei aneantizări, scriitorul lucrează precum anticii, cu slove demult șlefuite. Gândurile despre inimă au în aforistica lui Caragea o încărcătură romantică pe care numai la Mickiewicz am mai întâlnit-o... În multe din aforismele sale, autorul nu fuge de realitățile cotidiene din exilul creator în care a trăit un crâmpei de viaţă sau din Patria-mamă în care se întoarce nerisipitor, mai ales atunci când definește „libertatea totală”, care pentru el este „cancerul oricărei societăți.” Simte, la nivelul empatic, suferinţa oamenilor pe care îi definește drept „crucile vii dintre cer şi pământ”, fiindcă şi el, poetul, este la rândul lui, „pasărea care pluteşte pe aripi de vise şi mister”, având „ciocul încovoiat spre propria inimă”. Cele 333 de cugetări și aforisme ale poetului Ionuț Caragea sunt, până la urmă, nu numai un mic compendiu de cuvinte înțelepte, ci și o radiografie lirică din care nu lipsesc multe trăiri profunde ale unui contemporan care ne invită la introspecţie şi sublimare. » (Nicolae MAREŞ, în revista ASLRQ, 2017)
« Ionuţ Caragea este îndrăgostit de viaţă şi mereu o înfrumuseţează şi o îmbogăţeşte în iubire, o doreşte transferată în viaţa veşnică, aceea de după cortină, unde adevărul primează, linişteşte şi înnobilează. Suntem siguri că Ionuţ Caragea este plin de suflet şi de aceea îl distribuie dezinteresat nouă prin toate paginile cărţii. Autorul ştie că ne naştem muritori şi murim nemuritori. Pentru aforistul Ionuţ Caragea singurătatea şi tăcerea sunt pline de metafore, hiperbole, parabole şi alte figuri de stil ce pot naşte poezia aforistică. Autorul păstoreşte cuvintele cu grijă şi cu sfială pentru că le consideră fiinţe vii. » (Vasile PONEA, în revista Portal Măiastra, 2019)
« Multe din aforisme se caracterizează prin maximă concentrare şi metafore deosebite care dau propoziţiilor o puternică expresivitate... Plusurile în ceea ce priveşte construcţia şi expresia sunt mult mai multe şi cu putere de convingere. Le amintesc: simetria şi paralelismul, jocul de cuvinte, rime interioare, frânturi de versuri, definiţii metaforice, metafore (în special verbale). » (Ionel POPA, în revista Jurnalul literar, 2009)
« Nu se pot parafraza aceste perle de gând, nu de genul didactic-sentenţios, ci ca exerciţii revelatorii de adevăruri anterior ignorate, cel mai adesea, prin recurs la paradox: Cât de mult îşi îndrăgesc unii oameni propriile adevăruri, ca pe nişte haine scumpe. Şi cât de repede se leapădă de ele… încercând să-şi atingă scopul. Ca şi în poeme, este afirmată terapia maladiilor sufletului prin artă: Cărţile necitite sunt cele mai triste morminte. Atâtea vieţi, atâtea pilde, atâtea mistere de folos nimănui, în timp ce oamenii caută doar un ascunziş mai bun înlăuntrul propriilor ruine în care să-şi depoziteze frica, neputinţele şi alte înjositoare secrete. Limbajului literar i se acordă un loc privilegiat între arte, deoarece dubla sa articulare, precum logosul Noului Testament, dă viaţă: Unii oameni ridică statui, alţii le dărâmă. Dar câţi reuşesc să le readucă la viaţă? Deşi se poate spune că discursul sapienţial e deasupra vremurilor, cugetătorul nu poate eluda influenţa celui mai influent curent filosofic al veacului, existenţialismul. Valoarea unui om nu este dată de statutul său social, ci de proiectul realizat în ordinea culturii: Poţi fi superior în lumea în care te naşti, zeu eşti numai în lumea pe care o creezi singur. Chiar şi această lume e însă stratificată. Superioară celei create de homo faber sau aspirând spre relaţii sociale armonioase, este aceea în care discursul sapienţial introduce ordine, semănând Cuvântului biblic prin care a fost cosmicizat haosul: Cu mâinile tale poţi construi un mic paradis, cu dragostea ta îl poţi umple cu oameni. Dar ca să nu devină totul un haos, ai nevoie de cuvinte înţelepte. » (Prof. Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN, în prefaţa volumului "Eu la pătrat", 2017)
« Pentru un privitor ocazional, este ceva ce intrigă la jocul de rugby. Pe de o parte, jucătorii au o energie și o bucurie aparte de a participa la confruntări. Pe de altă parte, n-ai cum să nu te gândești că este un sport dur, în care durerile sunt frecvente. Așa că ajungi să te întrebi dacă plăcerea jocului merită acest preț. Când afli că poetul și aforistul Ionuț Caragea a fost rugbist, chiar unul profesionist, apare o oarecare nedumerire. Cum se potrivește sensibilitatea poetică cu un sport atât de bărbătesc?! Dar citindu-i creațiile, ajungi să înțelegi că simte profund cum se împletesc bucuria și suferința. Ambele sunt parte din existență și, dacă înțelegi asta, eliberarea de teama suferinței, acceptarea ei ca pe un fapt, face ca viața să capete energie. Exact ca într-o partidă de rugby. În cultura mexicană, viața și moartea sunt fețe ale aceleiași monede, prezente în egală măsură. Moartea este privită în ochi, făcută prieten într-un mod paradoxal, viu. Tot așa, Ionuț Caragea este prieten cu suferința, din care și-a făcut muză. Dar nu pentru a se plânge, ci pentru a-i crea veșminte poetice și pentru a dansa cu ea cuprins de o paradoxală bucurie. Aforistica lui Ionuț Caragea este una serioasă. Cuvintele atârnă greu pe pagină, dar poetica cu care sunt împletite le dă aripi. De fapt, aforismele sale sunt fie micropoeme, fie puncte de plecare pentru posibile poeme. » (Lucian VELEA, în prefaţa volumului "Roua infinitului", Ed. Digital Unicorn, 2019)
« Poète et rugbyman, auteur d’aphorismes et de fictions, critique, éditeur et promoteur culturel, Ionuţ Caragea – comme Cioran et d’autres grands écrivains roumains – a quitté sa Roumanie natale. Il est devenu Canadien mais n’a jamais oublié les racines de sa terre et les flots de sa Mer Noire qui l’a séduit par sa sagesse éternelle. L’éloignement a fait le jeu de sa proximité. La culture de la diversité lui a permis d’apprécier ce qu’il doit à un socle riche en humanité. Il en fallut parfois à l’auteur afin de se dresser contre ceux qui la lapidait. Pour éviter de devenir ce « Pélican » cher à Baudelaire que, sur la terre, ses « ailes de géants» empêchaient de marcher, l’auteur a choisi l’envol au-delà des mers afin de devenir qui il était vraiment. Et il retourne à la mère patrie, mais non en fils gaspilleur et prodigue mais en tant que frère de l’humanité qui partage son expérience pour être utile à lui-même et à tous « ses semblables ses frères ». À ce titre ses aphorismes sont essentiels dans la découverte d’une vérité foncière. Chez lui, cette forme ne cherche en rien l’effet – ce qu’on peut parfois reprocher à Cioran qui se prit les pieds dans ce tapis, préférant parfois l’effet à la cause. Au rire de ce dernier, l’auteur, plus subtil, âpre mais bienveillant, préfère le sourire pour montrer comment la vérité projette parfois une ombre sur l’humain trop humain... » (Prof. Univ. Dr. Jean-Paul GAVARD-PERRET, pe site-ul editurii Stellamaris şi în revista Luceafărul de seară, 2018)
« Nul ne s’étonnera de retrouver en un compatriote de Cioran un maître de l’aphorisme. Ce genre est des plus nobles mais des plus dangereux. C’est un peu le haïku du monde occidental. Beaucoup s’y essaient et s’y cassent les dents — parfois sans même s’en rendre compte. Pour pratiquer un tel genre, il faut de la bouteille et du recul plus qu’une simple faconde : le risque est de réduire la pensée au mot d’esprit et de tomber à côté de la plaque. Ionut Caragea a donc maturé cette forme au fil des ans et de ses autres écrits. Dès lors, ce qui “jaillit de l’écume des flots” échappe aux idées mères comme au repères afin de permettre à l’aphorisme non de faire du surplace dans un esprit post-cioran mais de suivre un cours. Caragea ne s’y prétend pas un des Jupiter littérateurs qui toisent le monde de leur hauteur. Il ne cherche pas à épater de formules facilement torchées. La traduction de Constantin Frosin — et ses choix — le prouvent. L’auteur préfère la vérité à la pose. Et au besoin ouvre l’aphorisme — comme Cioran d’ailleurs sut le faire — à autre chose qu’un exercice de brièveté à tout crin. Il est des vérités qui ne se laissent pas saisir uniquement en quelques mots. Et si ce qui se conçoit bien s’énonce clairement, il convient néanmoins de trouver l’espace nécessaire à la précision de la pensée. Nourri par les voyages, les lectures, la porosité à l’autre et le goût des mots Ionut Caragea ne lâche rien et donne à chaque aphorisme les contours nécessaires afin que l’ellipse évite les contournements comme les àpeuprès. Existe donc dans ce livre l’envol nécessaire à la pensée prête à jeter l’ancre pour ne pas oublier la réalité et les affres — mais aussi les douceurs — de l’existence. » (Prof. Univ. Dr. Jean-Paul GAVARD-PERRET, în revista Le Litteraire, 2018)
« Ionuţ CARAGEA donne à l'aphorisme sa plus substantifique moelle. Le forme condensée représente pour lui la décantation essentielle afin mettre à nu nos capitulations mais aussi nos espoirs. L'image et la comparaison sont toujours essentielles à une telle entreprise : « De même que le nénuphar ouvre au-dessus du lac, le verbe ouvre au-dessus des pleurs. » Mais Caragea n'est pas toujours grave : il ose au besoin un humour qui creuse le discours et l'ouvre au nom de l'amour. C'est le seul miracle de vie et la résolution absolue au dur désir de durer face aux ombres que nous nous donnons ou qui nous sont accordées comme seul viatique. » (Prof. Univ. Dr. Jean-Paul GAVARD-PERRET sur "Aphorismes roumains d'aujourd'hui, Stellamaris", 2019)
« Ionut Caragea, poète roumain mondialement reconnu, dont j’avais commenté le recueil « Mon amour abyssal », m’a une fois de plus joliment surprise, avec son dernier livre « Aphorismes jaillis de l’écume des flots », que j’ai eu l’honneur de recevoir de sa part, présent inattendu au moment de Noël. Loin d’une philosophie prétentieuse, ces petites phrases rassemblées en thèmes essentiels se savourent comme des carrés de chocolat qui fondent sur la langue. Chaque saveur est unique et en même temps complémentaire. Et le délice éprouvé touche directement l’âme ; la mienne en était émerveillée, étonnée, contemplative. Comme le peintre talentueux qui nous offre sa propre vision de la vie avec beauté et style, Ionut Caragea propose des figures et des couleurs verbales mêlant innovation, inventivité et réalisme. La plume possède une aisance qui a la grâce de nous surprendre sans être jamais lourde. Au contraire, ce pourrait être la plume vivante d’un oiseau volant entre ciel et terre, c’est celle d’un esprit libre créateur parcourant les merveilleux jeux du verbe en toutes directions mais fidèle à son temple intérieur. Les mots se chargent des arc-en-ciels des voyages intérieurs, des parfums filtrés de la terre, les mots coulent du cœur et de l’âme comme un semis doré, et sont attrapés comme des pièces nourrissantes. La pensée s’exile et se redécouvre sous de nouvelles coutures, elle semble nue et aussi parée des vêtements de l’infini, elle dépose entre nos mains des fragments d’humanité et de l’eau divine et sacrée... » (Marine ROSE, Editions Stellamaris, 2019)
***
30 de aforisme de Ionuț Caragea din volumul "Roua infinitului"
*
Cât de mult îşi îndrăgesc unii oameni propriile adevăruri, ca pe nişte haine scumpe. Şi cât de repede se leapădă de ele… încercând să-şi atingă scopul.
*
Pe omul care îşi păstrează caracterul frumos, îl încap toate hainele amintirilor.
*
Când apare curcubeul, Dumnezeu ne aminteşte că sufletul nostru este cea mai frumoasă carte de colorat.
*
Cel care îşi face casă în mijlocul cuvintelor va avea întotdeauna pereţi de trainice vise.
*
Dumnezeu este arhitectul bolţii mele palatine, dar mi-a lăsat cuvintele să decorez teatrul acestei vieţi.
*
Adevăratul pictor al cuvintelor este acela care îşi face autoportretul cu ochii închişi pe pânza imaculată a sufletului.
*
Cuvintele mele sunt crengi din arborele vieţii, crengi carbonizate de fulgerul inspiraţiei.
*
Aşa cum se deschide nufărul deasupra lacului, aşa se deschide şi cuvântul deasupra lacrimii.
*
Fericirea e un vis în care evadăm în fiecare noapte, după ce ne eliberăm din lanţurile umbrei.
*
Şi chiar dacă vei fi rănit, să accepţi durerea ca pe un dar divin. Pentru că acolo unde nu iubeşte omul iubeşte Dumnezeu şi, dacă nu renunţi niciodată la iubire, nici Dumnezeu nu renunţă la tine şi îţi va da într-un final ceea ce meriţi.
*
Dumnezeu nu-şi trage niciodată sufletul, îl oferă necontenit.
*
Când Dumnezeu a făcut lumea, cu un ochi plângea, iar cu celălalt râdea. Plângea ştiind cât vom suferi, râdea ştiind că îi vom ţine totuşi de urât.
*
Oamenii au fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Numai că oamenii, după chipul și asemănarea măștilor pe care le poartă, l-au recreat pe Dumnezeu.
*
Ca să ajungi la inima femeii, nu ai nevoie de harta trupului ei, ci de harta viselor pe care să le împlineşti împreună cu ea.
*
Fericirea – gaura cheii prin care tragem cu ochiul la ceea ce numai visul poate atinge.
*
Fericirea ţine cât luciul pantofilor. Este lustruită de suflet în fiecare dimineaţă, dar n-apucă să facă doi paşi fără să se murdărească.
*
Fericirea nu este nici albă, nici neagră. Este multicoloră, asemenea curcubeului, şi durează la fel de puţin.
*
După zeci de secole şi sute de războaie, oamenii încearcă să perfecţioneze o armă mai rece, mai dureroasă şi mai silenţioasă decât cea care l-a răpus pe Hristos: indiferenţa.
*
Linia infinitului începe cu linia palmelor noastre.
*
Inima – aşchia înfiptă în toracele timpului.
*
Oare câte bătăi de inimă pot umple nimicul, tăcerea şi tot universul?
*
Inima mea este o pioneză pe harta lumii.
*
Inima - o petală căzută din corola unui vis.
*
Dacă oamenii s-ar fi născut cu aripi, ar fi devenit păsări de pradă. În niciun caz îngeri.
*
Cine se trezeşte conştient în zorii suferinţei, ajunge înţelept în amurgul gândurilor.
*
Cât de comode ne sunt vorbele unui înţelept, dar cât de incomod e scaunul pe care el a stat.
*
Aşa cum trece raza de soare prin frunzişul des, aşa trece şi omul înţelept prin greutăţile vieţii.
*
Când eşti dat afară din inima cuiva, doar cerul este suficient de încăpător pentru rătăcirea ta. Dar pentru că-ţi lipsesc aripile, lacrima este singurul cer care încearcă forma inimii.
*
Lacrimile – oceane în miniatură în care sunt vii doar amintirile.
*
Lacrimile sunt păsări de foc care şi-au pierdut aripile.
*
sursa:  aforisme

Eugen Pohontu:versuri

Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, Versuri, versuri,
sunt seri în care caii năvălesc în mine
mă-ntorc în cel ce sunt
prin porţile fluide
cu senzaţia de alb a tâmplelor,
când păsările iernii pier.
rămân deschis ochilor
în fântâni roase de ape,
rescriind runele.
prin rana privirii caii năvălesc
pe pajiştea lor,
îi risipesc şi mă-ntorc
în cel ce sunt.
Eugen Pohontu

Florica BAȚIU ICHIM:Ceasul tăcerii


Ceasul tăcerii tace în toacă –
aşteptări
aşternute pe gene, pe alb, pe-ntrebare,
glasul copacului tace în trunchi.
solarul ceasornic se zbate în cercuri –
tulpina mai creşte c-un cerc…
înc-un cerc…
mai cresc cu o nea… mai cresc c-o-ntrebare,
marea mai creşte cu un nou iceberg
răsturnat dinspre lună…
întors înspre mare,
marea mai creşte
cu un nou iceberg
secundare de frunză se tac în lumină,
ora de soare grăieşte în lut –
mă-nalţ cu un gând…, cobor cu o taină…,
conul tăcerii cu timp s-a umplut –
te-aştept… înserează… solarele ore
se trec în nisip,
lunecând a tăceri…
(postat de Dumitru Ichim
 

Sebastian Lup:Copiii răspund

De ce circulă sângele în corp?
Sângele umbla prin corp, ca să îi prindă pe microbii și să îi înece .(6 ani)
La ce folosesc sprâncenele ?
Sprâncenele folosesc ca să țină fruntea sus, să nu-i vină fruntea pe ochi. (6 ani)
De ce ne spălăm cu săpun ?
Noi ne spălăm , ca să dăm săpun în ochi la microbi. (5 ani)
Ce sunt amprentele?
Amprentele e cand punem mâna pe o clanță și rămân degetele acolo și le găsește poliția . (8 ani)
Ce este sufletul?
Suflet e când îți pune mama prăjituri pe farfurie și ii lași prăjituri si lu' ăla mic. (8 ani)
Sufletul are o formă de inimă . (8 ani)
Ce este tristețea ?
Tristețe înseamnă când un om vine la altul și bea mult. (7 ani)
De ce se pun potcoave la cai?
La cal se pune potcoave, să nu cadă calul pe spate, atunci când pune frână calul se înțepenește în potcoave. (9 ani)
Ce înseamnă cuvântul ""modern""?
Modern e când vezi ceva frumos și e scump și n-ai bani. (7 ani)
Cum se face parfumul?
Parfumul se face din apă , dop și din parfum. (5 ani)
Cum se înțeleg păsările sau animalele între ele, dacă noi, oamenii, vorbim și de multe ori nu ne înțelegem ?
Păsările sau animalele vin unele lângă altele și vorbesc în șoapta și nouă ne spun numai ""miau"". (10 ani)
Ce este timpul?
Timpul este o vreme care trece tot timpul. (5 ani)
Ce sunt buruienile?
Buruienile sunt niște plante folositoare doar lor. (12 ani)
Ce este acela un secret?
Secretul este atunci când nu trebuie să știe miliția . (6 ani)
Ce este zâmbetul ?
A zâmbi înseamnă să râzi parcă în gândul tău . (8 ani)
A zâmbi este când niște oameni râd cu gura închisă , ca să nu deranjeze oamenii de la bloc. (7 ani)
La ce folosește steagul?
Steagul folosește , ca atunci când veneau turcii peste noi, ei nu știau pe ce țară veneau și atunci noi le arătam steagul și după aia ei știau .
Ce este acela un minister?
Minister înseamnă , ca să te duci acolo să te răzbuni. (9 ani)
Minister este o încăpere mare unde se adună toți miniștri ca să facă ședințe pentru a îmbunătăți cartierul lor. (9 ani)
Ce este igiena?
Igiena este când vin neamurile și vad ce curat e în casă . (7 ani)
Din ce se face săpunul ?
Săpunul se face din mai multi clăbuci , la un loc. (6 ani)
De ce își fac oamenii cadouri?
Oamenii își fac cadouri, ca să nu fie nesimțiți . (7 ani)
De ce dă dirijorul din mâini , cu un băț , când dirijează ?
Dirijorul dă din mâini , ca să arate ducerea sunetului. (11 ani)
Dirijorul are un băț in mână , că e urât să arate cu degetul, la ăla care cântă cu contrabasul ca să vada cum merge simfonia. (10 ani)
De ce găina nu zboară pe sus, ca celelalte păsări ?
Găina nu zboară pe sus ca celelalte păsări , pentru că-i e frica să nu scape oul, când ii vine să-l facă . (10 ani)
***
Ce este căsătoria?
Căsătoria este un cuvânt elegant ce reprezintă adoptarea unui bărbat adult care nu mai poate fi crescut de părinţii lui.
(de la Sebastian Lupu citire)

Gela Enea: Eu sunt LILITH


Un flux de libertate și de îndrăzneală străbate poemele unei autoare de indiscutabil talent: Gela Enea.
Există poeți dintre cei mai cultivați, rafinați în cunoașterea artei lirice pe calea unei instruiri superioare, la care, totuși, calitatea care impresionează cititorul este o înzestrare nativă pentru arta cuvântului. Gela Enea intră în această categorie. Abilitatea sa tehnică și bunele deprinderi în scriere nu pot trece înaintea talentului.(Horia Gârbea)
    Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, text

Marcel Vișa:back in business


demonul îmi dictează. scriu cu și despre greșeli. el scrie cu mâna stângă, eu scriu cu picioarele poeme în proză (un fel de supradoză de litere). îmi ies ca dracu (ca el, niciodată ca El).
trag în piept aerul viciat al planetei, mă dreg înainte de căderea cea mare. în mare,
la poale de munte, ruine de sticlă, orașul translucid.
hibrizi, în carne și oase, dirijează circulația sângelui prin venele metalice ale unui spectator în care s-a investit totul.
trag în plămâni praful violet al străzilor,
ambrozie, polen, ultra nasol, ultra pestilențial, ultras.
stadionul plin cerșește goluri de oameni.
perdea de fum, torțe aprinse, apoi
"BOOM!"
în subterane, conștiința luminează căile respiratorii ale monstrului care înghite TOTUL.
spectatori aduși cu forța scandează sloganuri comuniste.
democrație? mi-e dor.
nuduri afișate pe străzile principale ale metropolei accentuează pofta.
deloc principiale gândurile pacifiștilor cu orice preț (mai detonăm o nucleară în Pacific?)
probe, exerciții, ecuații. scos din schemă cuvântul OM (mani padme hum)
de la o vreme, percep metastazele tumorilor crescute în puf, tranșeele orașului doldora de sânge, exasperarea, sunetul strident al sirenelor. morga stupină
cultivăm flori de cancer hrănite intravenos prin
perfuzii de cola și coca.
firmele de salubritate cauterizează fisurile serverelor CIA (gunoi, garbage, trash).
sinonimele vieții aruncate în recycle bin, aurolaci scotocind fișiere, aruncând grenade cu pâine și salam spre cuiburi de rândunică,
spre porumbeii albi pictați pe colonade.
insectele cu chipuri umane plodesc prin canale.
firimituri de carne cu elitre de gresie și faianță planează prin bucătăriile gospodinelor 900/600/ 900.
acul de pick-up lasă urme în chifla mucegăită de la capătul patului celui ucis de gloanțe.
otrava dulce dilată pupila, chipul câinelui, mușcătura.
mușcate roz în glastre, Alladin pe covorul roșu,
duhul de buzunar al ceasurilor rele.
gura pământului molfăie oase,
balele lui- calea lactee.
alibiul criminalului- mersul de melc.
groparul își poartă în buzunar ștreangul de care va atârna, pietre de căpătâi.
obosiți, adorm la poalele ghetelor sale copiii bunckerelor atomice,
în ghete schelăie puii de câine fătați de un computer, hrăniți forțat cu grenade fumigene
și goluri de oameni.
ham, ham!
semănăm ca două picături de sânge,
ultimele care se scurg din vena aceluiaşi animal nocturn hăituit de ogarii apocalipsei.
perfuzați în venele planetei până în miezul incandescent, glaciari cum suntem, stingem lumina.
planeta se desprinde de axa imaginară, plutind ca un balon de heliu scăpat din mâinile unui copil neîndemânatic.
Marcel Vişa 

Mamier angela Nache: Pater nostrum

versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri,versuri
D'abord tu étais ce sapin vert,
Ce torrent de mots
A la saveur des mûres sauvages
Le chef de la ronde
A la fête du hameau
Le Crieur si bavard
Sur la scène naïve de ta vie:
"Celui qui danse
et ne crie pas
il a dans la gorge
de la polenta!"
Petit refrain, ton odyssée
a tapé dans l'oeil du soleil
Paysan, voyageur serein,
Lassé des brebis infernales
Arrivé candide aux portes
de la ville
En sandales
Pour toucher exalté des pneus
lourds,
Des cabines métalliques
sales,
et envoyer au village
des kilos de maïs ou de sucre
Amoureux de madame Bovary
prolétaire
Que tu appelais "ma hongroise"
Elle fondait toujours de plaisir,
L'anonyme championne
des savoureux choux farcis...

Pater nostrum
Întâi de toate tu erai acel brad verde
Acel torent de cuvinte
Cu savoare de mure sălbatice
Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, cadru apropiatŞeful horei la
Sărbătoarea cătunului
Vestitorul atât de vorbăreţ
Pe scena naivă a vieţii tale
« Cel care dansează şi nu strigă
Are în gâtlej mămăligă»
Mic refren, odiseea ta
A atras atenţia soarelui
Surprinzător ţăran,
Călător senin
Sătul de oile infernale
Sosit candid
La porţile oraşului
În sandale
Să atingi exaltat
Cauciucuri grele
Cabine metalice
Murdare
Să trimiţi în sat cu evlavie
Kilograme de mălai
Ori de sare
Iubitul doamnei Bovary
Proletare
O numeai “unguroaica mea”
Ea se topea de plăcere
Campioană anonimă a
Savuroaselor, enorme
Sarmale

PS-
Pour Catalin et Dominique, mes fils,mes lumières

Viorel Birtu Piraianu, versuri


mai bat într-o poartă
nu am timp să descui
deci plec mai departe
căutând o viață, o soartă
mai vine o noapte și dorm
în zori, decid să mă caut în pustiul din jur
mă înțep în destin, culegând niște spini
coroană să-mi fac când înviu
căutam niște pași
pe câmpuri străine
din firul de iarbă împleteam odată poteci
doar pașii rămași mă întreabă
unde sunt acei ce nu sunt
desculță e cărarea și timpul e gol
nu mă ascund și totuși ascult
ușa e spartă
înăuntru, o cruce veghează la porți
am veni între voi
nu mi-ați răspuns
căutam lumina în voi
am găsit doar gunoi
tac, mă aplec și vă iert
casa e rece, plânge și cerul
mă mângâie ceața și plouă la poli
gânduri cad obosite în noroi
pe masă lumânările mor

Gica Jalba: Iulia...

Era doar patru dimineața,nu puteam să mai dorm,cele două ore de somn mi se părură un veac,

Transpirația începea să se usuce odată cu bluza de pijama pe mine,mi se făcuse frig...
Îmi era ciudă că uitasem visul,frânturi îmi tot repetă scena în care eu te țineam la piept ,iar tu plângeai...
Nu știu cum și de ce,tu erai îmbrăcată,plângând m-ai sărutat de parcă ar fi fost ultima oară ,te-ai ridicat și dusă ai fost.!
Am tras treningul în grabă pe mine și am ieșit să fac câțiva pași,în noaptea ce era pe sfârșite,
Nu eram singur,unii mai grăbiți,alții nu,unii gânditori, altii nu,pășeau indolenți parcă prin mine,
Și straniu,deși eu nu cunoșteam pe nici unul,toți mă salutau care mai de care mai respectuos ușor compătimitor.
Ciudat era și faptul că toți întrebau de Iulia ,femeia ce mă părăsise în vis,zăpăcit le răspundeam că e bine...!
Se întâmpla ceva ciudat,treaz intrasem parcă în vis,deodată sunt în casă,tu plângi spunând ceva,
Te aud,nu pricep de ce atâta plâns,dar înțeleg ca regreți că nu poți să-mi faci și mie un loc în sufletul tău,
Aud că ai căzut pradă sentimentelor simțite la prima vedere,dar că nu vrei în urma ta să lași suferință..
Așa că preferi încă o dată să nu mai primești pe nimeni în sufletul tău și așa parcă aglomerat.!
Adorm preț de câteva ore,razele soarelui palide lovesc chipul meu prin perdeaua brodată cu lalele...
Singur,doar cu mine,confuz mă întreb cine o fi Iulia,dacă e cea ce-mi zâmbea la onomastica Mihaelei,
De fapt care Mihaela,cea bruneta cu ochii negri ca abanosul ori cealaltă cu ochii verzi ca măslina...
Oare mai are vreo importanță care Mihaela,dacă eu nu o găseam pe nicăieri pe Iulia?!.
Gica Jalba

Vasile Ionac: Distihuri

Distihuri, Distihuri, Distihuri, Distihuri, Distihuri, Distihuri, ,.
Zidul între noi există. Nu se vede, dar îl simt
Cum se-nalță ca un abur și ne-nchide-n labirint.
Zidu-i fără de ferestre, fără ușă cu țâțâni,
Fără praguri mult călcate, fără gudurat de câini.
Nu căta să faci concesii mersului spre înapoi;
De acum, până la moarte, numărați, suntem doar doi.
Nu există primărie să ne scrie-n calendar;
Cineva-n lăuntrul nostru ne-a făcut risipei dar.
Cum danseaz-acum copacii când au crengile pustii?
Doar salută cu tristețe înserările din zi...
Între noi sunt ziduri pline de priveliști și tăceri;
Fiecare semn mă doare, ce-ai putea acum să-mi ceri?
Eu sunt cerșetorul umbrei, o lumină-n palid joc;
Între noi e-un zid de vorbe și o lipsă de noroc.
Mersul meu e o stagnare, tu ai pasul pe cărări;
Peste noi se lasă ceața, nu-i mai astăzi ce-a fost ieri.
Vasile Ionac
09 novembre 2019, Căpâlna

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10