Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Domşa Lucian:Aneta

(part.46)
În perioada aceea aveau mult de lucru, începea sapa la cucuruz și la vie, că Zamfira ar fi dat viile-n parte, la careva din sat, să le lucreze, dar n-au fost de acord copiii. „Tu mică, cum să dai la altcineva să lucre jiile lui ticu’?” i-a zis odată Aurel, feciorul cel mare. Să le dai în parte însemna că omul le dădea cuiva din sat să le lucreze, iar toamna, după culesul strugurilor, el primea o cotă parte din recoltă sau din must, iar cel care le lucra lua restul. Aurel ar fi vrut să vină și el la sapă, dar Viorica, muierea lui, trebuia să nască și i-ar fi plăcut să fie lângă ea când se va întâmpla fericitul eveniment. Doar că femeia, asistentă medicală la spitalul din oraș, s-a hotărât să se interneze înainte să nască, să fie sub supravegherea medicilor, colegilor ei, așa că l-a trimis pe Aurel să-i ajute pe ai lui la sapă. Petrișor se vedea cu Paulina seară de seară, stătea cu ea până noaptea târziu, iar dimineața abia se putea trezi să prindă cursa să meargă la școală. Dup-amiaza ar fi vrut să doarmă măcar o oră, după ce ar fi venit acasă, dar îi era rușine de ce-ar fi zis mică-sa, Zamfira, că ei au atât de mult de lucru și lui îi arde de somn. Nea Ion, ticu’ lor dormea de amiază, doar duminicile sau în zilele de sărbătoare, și avea o vorbă pe care o zicea de fiecare dată: „O viață ai șî tu ț-o dormi...” De multe ori când lucra în tura de noapte venea acasă dimineața, se punea jos un ceas, două, după care se trezea și se apuca de lucru. Într-o duminică după prânz, Petrișor n-a mai avut chef să mai meargă cu Vasilică, mezinul, la ieșirea din sat, pe teren, la fotbalul cu băieții și s-a pus să doarmă puțin. Era o vreme atât de frumoasă, Zamfira, ca de obicei, dormea după ce a mâncat de prânz, iar Aneta cu surorile gemene și-au întins o pătură în grădină și s-au pus să facă plajă. A dormit ca lemnul Petrișor, până târziu, noroc cu Aneta că l-a trezit, că altminteri s-ar fi întins cu somnul pân-a doua zi dimineață. După ce și-a dat cu apă rece pe față, a coborât în conie, că parcă-i era foame, să mânânce înainte să plece să se vadă cu Paulina. Zamfira tocmai ce a pus lespedea aia mare la încins, pe sobă, c-a rugat-o Vasilică, ăl mic, să le facă niște scoverzi cu urdă și cu mărar, iar Aneta o ajuta pe mică-sa și mărunțea mărarul. Mirosul primelor scoverzi le-a adus din grădină și pe gemenele Aurica și Adelina, și s-au pus cu toții să mânânce. Zamfira și-a turnat un pahar de vin, și a vrut să-i dea unul și Anetei și lui Petrișor, dar fata a refuzat spunând că ei nu beau că sunt prea mici, deși Petrișor ar fi băut măcar unul și se uita cu poftă la lichidul rubiniu din sticlă... Băiatul a înfulecat rapid două scoverzi și s-a ridicat de la masă să plece, când Zamfira, cu gura plină, l-a întrebat unde se grăbește, iar el s-a înroșit și a lăsat privirea în pământ: „Nicăirea, tu mică!” Femeia a râs și a mușcat sănătos dintr-o scovardă întreagă, după care a băut o gură zdravănă de vin din pahar. „Apăi mă dragu’ mamii, io bag de samă că tu ai o drăguță, că prea lipsăști nopțâle d-acas’!” Petrișor s-a oprit și s-a uitat pierdut înspre Aneta, parcă îi cerea din priviri ajutorul, dar fata și-a întors ochii în partea cealaltă, abținându-se cu greu să nu izbucnească-n râs. „Ce crez’ că io n-am văs’t cum plecai sara șî vineai târzâu înapoie?”, a continuat Zamfira veselă și a mai luat o gură de vin. Băiatul n-a mai putut să scoată nici un cuvânt, ar fi vrut să-i povestească mamei despre iubita lui, despre cât de minunată e și cât de mult o prețuiește, dar și-a amintit că oamenii din sat o știu pe Paulina ca o femeie dintr-aia... A rămas așa, nemișcat, deși prin minte îi treceau nenumărate cuvinte și imagini, și oricine ar fi zis ceva rău despre Paulina lui ar fi avut de-a face cu el, până când Vasilică, mezinul, ghiftuit bine cu scoverzi, a deschis gura și a vrut să zică, că da, are drăguță. N-a mai apucat s-o facă, pentru că în momentul acela, Aneta, așezată lângă el i-a dat mezinului un cot în spinare, încât bietul copil a sughițat și a întins mâna după paharul cu apă aflat în celălalt capăt al mesei. „Di ce dai tu, Anetă?” s-a revoltat Vasilică, iar Aneta a pufnit în râs și a mușcat sănătos dintr-o scovardă. „Pe cin-ai tu drăguță?” nu s-a lăsat Zamfira și și-a țintuit feciorul cu privirea. În momentul ăla Petrișor a deschis ușa de la conie și a țâșnit afară, în răcoarea serii, spre surprinderea mamei sale, și a fraților lui, mai puțin a lui Aneta, care continua să râdă cu poftă. S-a îndreptat spre poartă și în spatele lui a mai auzit-o pe sora lui mai mică, cum îi spunea mamei: „Mai lasă-l tu, mică! Că și dumitale te ascundeai ca să te vezi cu ticu’!”
A doua zi, dup-amiaza, după ce s-au întors de la școală și au mâncat, s-au dus cu toții la sapă, la vie, că vecina, Lelea Raveca, muierea lui Țolea, a trecut pe lângă via lor și a văzut că „buruiana-i tătă cât jița de mare tu Zamfiră, trăbă să mereț’ s-o săpaț’! Că tătă lumea o săpat jiile, numa’ a voastre o rămas nesăpate...” În ziua aia a venit și Aurel să-i ajute, și au vrut să meargă doar ei trei, Aurel, Aneta și Petrișor, dar Zamfira nu le-a dat voie, a vrut să se ducă și ea. Via-i amintea de Ion al ei, fiecare pom și viță plantate de dumnealui aveau o poveste, iar ea își amintea cu drag de ele...
***
... era atunci gravidă cu Aurel când Ion al ei a plantat primii butași de viță. S-a dus cu el sus în deal, la vie, ar fi vrut să-l ajute, dar bărbatul n-a lăsat-o să facă nimic, i-a așternut un lepedieu să șadă pe jos, la soare. I-a zis că atâta vreme cât ea, muierea lui îi poartă copiii, ea n-o să lucreze, chiar dacă s-ar prăbuși cerul peste ei. Apoi s-a apucat de săpat gropile pentru butașii de viță. Era destul de rece în acea primăvară, Zamfira și-a luat pe ea un sfetăr de lână, dar Ion, cum lovea pământul cu atâta putere și pricepere, a început să transpire. Și-a dat jos laibărul și a rămas doar în chimeșă, iar ea, femeia lui, se uita la el și îl iubea din toată ființa ei cu o dragoste pe care o simțea până-n măduva oaselor și era atât de mândră că-i poartă copilul în pântece... La amiază, după ce Ion a reușit să planteze câțiva butași, s-au pus jos să mănânce din cele pregătite de Zamfira, când nu departe de ei s-a auzit o bubuitură ca de tun și un urlet parcă venit de undeva din străfundurile iadului. Tulburat, Ion s-a ridicat în picioare și i-a zis femeii: „Stai aici, să nu te miști, auzâtu-m-ai?” și a luat-o la fugă înspre locul de unde s-a auzit zgomotul. A început să alerge tot mai tare, până ce a ajuns dinaintea unui hățiș de acăți și măcieși care-i blocau drumul. S-a strecurat printre ei cum a putut, chiar dacă i-a căzut pălăria din cap și era să-și agațe cămașa de câteva ori și a ținut-o tot așa până ce a ajuns dincolo, dinaintea unui gărduleț de nuiele împletite, unde începea via lui Tănasă Cucu. După câțiva pași s-a oprit și a văzut-o pe Chivuța, muierea lui Cucu cum se tânguiește, urlă și își smulge părul din cap, iar lângă ea se căsca o groapă din care ieșea mult fum. După ce fumul s-a risipit cât de cât, lui Ion i-a venit să vomite, și-a pus mâna la gură să-și înăbușe un sentiment de greață și s-a uitat în jos. Pe fundul gropii zăcea ceea ce a mai rămas din Tănasă Cucu. Mâna lui stângă era smulsă din articulația umărului și era căzută pe o grămăjoară de pământ, iar cele două picioare îi erau zdrobite de la genunchi în jos. Omul avea gura deschisă într-un rictus înfiorător, iar din colțurile ei se prelingeau picături groase de salivă amestecate cu sânge. Sub el se căsca o baltă mare de sânge amestecat cu pământ, rădăcini și scârnă. Ion a sărit în groapă, s-a apropiat de trupul căzut și a pus mâna pe tâmpla omului să-i verifice pulsul. A simțit o bătaie slabă și și-a dat seama că Tănasă încă e viu. Atunci și-a amintit de cadavrul soldatului rus, din vremea războiului, atunci, când s-a ascuns într-o groapă săpată de un obuz, și a început să tremure. L-au trezit la realitate urletele lui Chivuța care se învârtea în jurul gropii și nu știa ce să facă. Nu avea voie să se piardă cu firea! Nu, nu atunci! În război a văzut destui camarazi de-ai lui pierzându-și mâini sau picioare și a simțit de atîtea ori moartea atât de aproape de parcă i-ar fi suflat în ceafă... Și-a încordat toți mușchii ca să-și oprească tremuratul, și în ciuda mirosului respingător care venea dinspre trupul lui Tănasă, cu o voce extrem de calmă, a întrebat-o pe Chivuța ce s-a întâmplat. Femeia s-a oprit din urlat și, printre plânsete și lacrimi i-a zis că, crede că Tănasă al ei a lovit cu arșăul un obuz îngropat acolo, din vremea războiului cel mare, că s-a fost apucat să sape o groapă mai adâncă să planteze niște puieți de nuci chiar în acel loc. Ion și-a dat repede cămașa jos și a început s-o rupă în fâșii mari. Cu una dintre ele i-a legat strâns locul de la umăr în care Tănasă a avut mâna stângă și de unde sângele țâșnea fără întrerupere, după care s-a aplecat să-l ia în brațe. „Bă Tănasă, bă!” a șoptit Ion. „Mă auzi? Hai c-o să șie bine!” Tănase a deschis ușor ochii și i-a văzut chipul crispat a lui Ion aplecat deasupra lui. A oftat încet. „Mă doare rău, bă Ioane...”, a reușit el să articuleze. „Cristoșii mamii lui de obuz!” după care a suspinat și a icnit odată. Doar o singură dată. Scurt, și capul i-a căzut într-o parte. Pe fața arsă de soare a lui Ion au început să se prelingă lacrimi mari, de durere și de neputință. I-a închis ochii, cu degetele lui înegrite și murdare, după care s-a uitat în sus, la buza gropii, înspre Chivuța. Femeia își mușca pumnii de durere, ca să nu urle și să nu izbucnească-n plâns. “Îi la Dumniezo acuma, tu Chivuță...” a adăugat el. După care a căzut în fund și a început să plângă...
(VA URMA

‎Sebastian Golomoz‎ :Emoție

(4)
La fereastra mea
doi gălățeni își fac
jurăminte de iubire
surprinzându-i
într-o coregrafie romantică
inima mea a deprins
tainele zborului.

Nicolae Vălăreanu Sârbu: Nimeni nu se lasă mințit


A căzut o boare de adevăr peste cuvinte,
vorbele spuse nu se mai pot retrage,
rămâne tot mai puțin spațiu de întoarcere.
Se impune totul printr-o lege nescrisă,
dar neîncrederea sporește tot mai mult,
nimeni nu se lasă mințit.
Ziua se urcă cu lumina pe schele,
ferestrele se deschid tot mai larg,
o neîncredere se ridică încet din genunchi.
Cine va sta în umbră să judece,
va ști să lase la urmă răspunsul
mult mai subțire decât se așteaptă
și mai străin decât noi, de întrebare.

Ionuț-Tiberiu Balan: sunt un copil


sînt un copil
plîng des și alerg în cerc
îmi iubesc mama
iar tatăl meu încă mă cheamă cu el
la pădure
mă ține de mînă și-mi spune
să merg drept
sînt un copil
n-am fost niciodată dezamăgit în dragoste
și mi-e rușine să le spun celorlalți
că nu știu tatăl nostru și că atunci cînd
îl spun în minte
mă gîndesc că o să fiu om mare
într-o zi
iar oamenii mari trebuie să știe tatăl nostru
sînt un copil
bunicul meu a murit și am plîns
deși aveam speranța că
înainte de a-i pune capacul
o să se zbată și o să-mi vorbească
i-am și uitat vocea
sînt un copil
nu mă înspăimîntă moartea pentru că
e prea departe de mine
și cînd îmi e permis să cobor pick-up-ul de pe dulap
stau ore în fața boxei ascultînd aceleași și
aceleași povești de zeci de ori
sînt un copil
ochii mei sînt curioși și vii
caută lumina și nu înțeleg prea multe
sînt un copil
domnilor
sînt tînăr
lăsați-mă să trăiesc

‎Vişan Dragoş‎ :din fire-s un rebel și un hoinar boem .


al naibii să fiu de nu mă întrec la crosul neartistic,
semimaratonul, ba chiar maratonul de patimi grele,
târâte ca pietre de moară cu lanțuri,
cu Ben Corlaciu, hoinarul cel negru-n grădinile publice
urlu câte-o romanță în lună, îmi scot demonic
dintr-o coadă izbită ca o rafală în toamnă strada la vorbă.
.
delirez "plantații de cuie" mă iau după Constant
Tonegaru, mi le înfige în spate-un păcat cu ciocanul,
dar nu mi le scoate diseară nici navigarea cu taica,
căpitanul de vas, ofițerul 'poet' sub cea mai fină
acoperire la Amsterdam, piromanul Băsescu
Ramses, pe care-l ador
luar-ar o ghionoaie din alea...
.
îi dau foc puștii pe care doar
slobozită-o dorește Geo Dumitrescu
mai 'liber' să scoată "Gazeta literară" în R.P.Română
decât Jawaharlal Nehru și Mahatma Ghandi în India înrobită,
apoi lumea să uite ce a-nsemnat pentru Geo poșta redacției,
pe câți români a propulsat el pe drumul poeziei europene,
cum a adus modernitatea la ziarul "România literară",
alegând printre redactori și pe imberbii rebeli
Gabriel Dimisianu, Nicolae Manolescu,
ori Gheorghe Grigurcu...
.
hoinăritul prin Lausanne îmi intră-n limfă
din rana înnegritelor tălpi doar
prin lecția protestării dârzului Ion Caraion în fața lui Ceau',
ocolesc cenaclul ”Labiș” pe.. genialul diavol căzut în cărnuri,
Eugen Barbu de la revista ”Luceafărul”,
apoi îl ascult și pe Florin Mihăilescu, îl evit pe ciumatul
cu bani după 1990, Artur Silvestri, văd că și azi lumea
se uită la mine uneori dintr-un "Panopticum"
exact ca pe timpurile câte unui deținut / reținut,
pus să lucreze la Secu, fără să se prindă prea mulți -
cum procedau Șt. Aug. Doinaș & Al. Paleologu,
n-aveau cum, odată deconspirați, să nu recunoască...
.
iubesc nonșalanța ca Radu Stanca, fost boem princiar,
ori ca Leonid Dimov - să mă plimb prin trăsnăi confesive,
băsmuiri de prin nebunatice vis,e ori în camaraderia
dintre Virgil Teodorescu și Gellu Naum - să n-aud decât
senzuala tehnică onirică a unui boem dicteu automat
surescitat surrealist, poeme la patru mâini suprafirești,
scrise mai mult pentru viitorime și astăzi, pentru muzica
Adei Milea... pentru cei din urmă inițiați în... JH Hard (Poetry)

Teodor Dume, la ceas de aniversare

Teo, băiatul lui tata

Patru aprilie e ziua în care mama
m-a făcut pe un pat de flori
o zi
de miercuri
luminată de cireșii ce plesneau de culoare
tata era dus la cârciuma din sat
să-și mai înece amarul în vodca de 33 de grade
primită pe datorie până la salariu
din când în când scăpa printre dinți
ultima înjurătura învățată de la bunicul
dus și el cu o zi înainte de paști
“futu-i amarul măsi de viață” și
după câteva înghițituri
de vodcă cu mâinile așezate peste piept
își aștepta moartea de parcă
serviciul de urgență ar fi lucrat numai pentru el

tata era un om bun
milostiv și cumsecade
după ce golea jumătate din sticla cu vodcă
se ridica pe vârful picioarelor și
“o lua din loc” pe lângă gardul de scândură al vecinului
clătinându-se precum
o barcă pe valuri aflată în derivă
și să nu-l simtă mama se văicărea
că-l doare un picior
dar în ziua aceea de miercuri
patru aprilie
îmi spunea moașa
după ce am mai crescut
că tata
avea sentimentul că l-a întâlnit pe Dumnezeu
și că au stat la „una mică” la bufetul din sat
ca doi tovarăși de drum
cu degetele aspre și noduroase
și-a pipăit obrazul lipit de burta mamei
și cum parcă ar fi la celălalt capăt al lumii
a strigat „E băiat...”

și de atunci am rămas „băiatul lui tata”
din când în când pipăi ultimul lucru
rămas de la el –
scrânciobul mucegăit de sub nuc

și nu știu de ce
când mă apropii simt
că cineva se plimbă prin mine
tăcut
în răcoarea de sub cer Dumnezeu
an de an binecuvântează o zi -

patru aprilie
***
Mulțumesc tuturor acelora care mi/au fost și/mi sunt alături  la ceas de aniversare.
Am trecut pragul înspre cei 65 de ani!

Petruţa Niţă: bună dimineața, dragostea mea


mi s-a strecurat răsăritul în braţe
puţin câte puţin
privirea leneşă mi-a adăstat
în trandafirul galben
de la fereastra de unde se deschide ploaia
în camera alăturată
chopin atinge pianul cu magia umbrei
pe stinghii de doruri mute şi surde
din grădina edenului
s-au amestecat toate literele
ştiute doar de noi
acolo ţi-am respirat întâia oară substanța durerii
ochii tăi mă privesc până dincolo de mine
mărul cel roşu vrea să fie muşcat
aşteptând să pictez apusul
cu sevă din curcubeu
sunt femeia veşnic învinsă de iubire
de câte ori îmi spui
bună dimineaţa, dragostea mea
Petruţa Niţă


Geo Galetaru: Cineva schimbă regulile


a trecut și asta
și a trebuit să vorbesc
dar cheile erau la locul lor
un fel de apoteoză a mâinilor crescute din ceață
ca niște orfelinate aduse la suprafață de o respirație atroce
da
a trecut și asta
am crezut că îmbătrânirea e înserarea aceea blândă
care crestează scoarța copacilor
și împinge păsările spre malul acela albastru
din care se aud uneori tristeți definitive
un fel de cor al pădurilor învinse
a trecut și asta
și am învățat să mergem împreună
cu ochii închiși
în pauza dintre două ninsori
ca și când
ca și când
cineva schimbă mereu regulile
și noi încă nu am aflat

Viorel Boldiș: Mamele noastre din țară


Voi ştiţi din ce-s făcute mamele de copii plecaţi prin lume?
Ele nu sînt aşa ca celelalte mame, ele au ceva mai anume:
Le-a pus Dumnezeu în sânge şi-n carne şi-n oase,
nişte mirodenii de-ale lui, secrete şi miraculoase.
Că altfel, cum oare-ar putea rezista trupurile lor
să nu se prăpădească de atât amar şi de atâta dor?
Voi ştiţi în ce măsoară timpul mamele lăsate singure în ţară?
În concediile noastre de Paşti şi de Crăciun, şi în ăsta din vară.
Între ele, mamele aproape că nici nu trăiesc, stau aşa şi aşteaptă,
doar doar se va-ntâmpla o minune şi vom bate la poartă.
Că altfel, cum oare ar putea rezista trupurile lor
să nu se prăpădească de atât amar şi de atâta dor?
Oh, Doamne, de ce nu te-ai născut şi de ce n-ai murit în fiecare zi?
Că aşa am avea doar Crăciun şi doar Paşti şi musai ne-ar fi
să ne întoarcem acasă mai des, sau, de ce nu, chiar de tot.
Voi ştiţi de ce mamele noastre încă mai pot?
Că altfel, fără ele, am pieri printre străini,
am fi ca şi pomii-ncărcaţi, dar fără rădăcini.
Viorel Boldis

Carmen-Maria Mecu***


hai să facem lucruri simple
să cojim foarte atent o portocală
să ne tragem cu grijă șosetele
dumnezeu s-a plictisit de vorbele noastre mari
îl împiedică la mersul pe ape

Elena Volcinschi:Sub limpeziri celeste


Purced cu pas de dor prin fire de lumină,
Calc treptele-abrupte ce urcă pân’ la nori...
Mă scald-n albii de brumă și-n astă zi senină,
Și apoi alerg spre crângul ce-i împlinit de flori.
Ascult un cânt sublim-murmurare de Apus
Și simt gonind prin mine, turme de armonie...
Pe iarba vălurită trupu-mi întind sedus
De alintul ce-mi contemplă porii în simfonie.
În grațiile lui simt că mă vrea și vântul...
Mă mângâie cu boarea-i gingaș-despletită...
Sub limpeziri celeste, unde surâde cântul,
Iubirea mă inundă și nu se vrea oprită...
„Să o opresc? Nici vorbă; cum să vreau?
O las ca să m-afunde cât poate în visare...
S-alerg cu buze aprinse de picioare sau,
Să mă împleticesc prin ierburile-n chemare”?
Vol.LA MARGINE DE AMURG-2014

Marin Rada:Izvoare


Am mai pus trei lalele
și o cană de lut într-o glastră...
ca o fata - morgana
trece plină de flori
primăvara
pe la fereastră
n-am voie să - i spun
vorbe dulci la ureche,
primăvara își scoate la drum
câteva flori de crin
nepereche.
eu privesc de la geam
într-o grea izolare...
pe ușa mea
e un lacăt de frunze verzi
cu o cheie de floare.

Meravei Mihaela:azi m-ai locuit


cum Dumnezeu mă locuiește zilnic
înălţând în mine o flacără
densă și virtuoasă
ardere întreținută cu untdelemnul iubirii
azi m-ai locuit
m-ai aprins ca pe o întrebare rătăcită-n neant
încadrându-mă pe elipsa cosmică a adevărului
unde ești tu este curatul cel mai adânc
Mihaela Meravei
„Semantica luminii”, Editura Ex Ponto, 2019

Viorel Birtu Piraianu***


am întârziat printre crengile sufletului
prea mult
puteam să cobor într-o zi
am ales asfințitul
ochii tăi, tainic descânt
era demult
nu-ți amintești ultimul cuvânt
atâtea nopți
eu căutam să fac din noapte zi
într-un sărut

George Sangortya:Cortegiu


Și simnt o tăcere apăsătoare
În jurul meu roiau fluturi negri
Pe acest drum ,fără de întoarcere
Ceva îmi arată calea în cortegiu
Dar sunt gândurile mele
Care s-au făcut scrum
Fiind chipul meu angelic
Dar ,imi simnt moartea care îmi dă târcoale
Ca sa-mi ia și inima iubită
Și din morți, nici un sentiment
, nu o să mă mai scoale
Că eu pe lumea asta am fost pana mai ieri
,o dragoste rătăcită
Știu că cei ce ,mă vor privi
În lacrimi îndurerați
Nici florile, nu mă vor mai învia
Dar catafalcul meu ,din esență tare
Și mi de candele, ce îmi ard triste
Sunteți lângă mine acum
Chiar daca destinul doare
Dar nu priviți în urmă
Acum sunt, doar o legendă
S-au poate......
O amintire din trecut
Și preoți, îmi cântă un ultim cântec
Omagii, ce mi se-aduc
Acum ,că îmi sunteți alături de mine ,pe ultimul drum
Dar știu .....
Că nu am vrut să plec ,atât de repede

-
Si-acum în ultim ceas
O ultimă despărțire
Mulțimi în jurul meu, mă plâng
Și valuri de lacrimi ce mă udă
În mine ceva se stinge
De departe, moartea mea privește bucuroasă
Dar nu cu o coasă
Cu un pahar de vin
Să îl bea în memoria mea
Și-n slujba adomirii mele, în cele veșnice
Mirosul de tamaie, ce se resimte în cortegiu
Coroane de flori, ce-mi vor îmbrăca mormântul
Peste piatra de mozaic
Totul se va pierde cu mine într-o tăcere
Și salve de tun se vor trage
În memoria mea....
-
Iar trupul meu fără de viață
, ce coboară în mormânt
Și lacrimi ce-mi sună a jale
Și câte vor mai plânge în suspină
Pe buzele tuturor, tremurând cuvinte
Peste al meu loc de veci
Scriind cu litere mari
,numele meu pe crucea de lemn
Dar câți vor înțelege
Că cei ce m-au iubit
Le voi apărea în vise
Și mă vor închide , în întunericul rece
Capacul peste mine se va pune
Dar știu ,că timpul nu iartă
Iar cei dragi mie ,mă vor regreta
Că Dumnezeu, mă vrea lângă el

***
Acestă poezie mi-am dedicat-o pentru mine ,când voi pleca din această lume și îngerii mă vor plânge !
Verganom / București 2020. Autor George Sangortya

Radu-Andrei Popa:îndoiala e o pasăre plecând


prin norii ăștia de granit
se-mpung fulgerele în tunete
peste bulgării de pământ
ploile cad și hrănesc
din soare curg pene negre și lungi
un zgomot de gheare pe tablă
ciocul pică-n cărări
și ochii se privesc mutând sentimente
aici mulțumesc spre răsărit
îndoiala e o pasăre plecând
strângând sub aripi dureri și trecut
iar ploile pică-nspre cer
ca lacrimi aruncate spre lumină
-sting lumânarea și dorm-
pe mâinile mele am șoapte de zeu
și sângele freamătă speranță
cum aș putea cădea din picioare
când respirația mă duce spre calm
-paltonul se-fășoară ca un stindard-
prin norii ăștia de granit
păsările continuă să zboare
din tunete și fulgere și sânge de zeu
lumina devine un soare
lumea devine univers trăind în caiși
și fericire infinită într-un inel

Vasile Ionac: ***


În satul meu cu puricii pe masă,
Se bea în salturi numai vin acrit;
Când s-or întoarce și păduchii-acasă,
Să vezi ce ne-om lăți la ospetit.
În satul meu cu fete drăgăstoasă,
Copiii se cam nasc din sens oprit;
Și preoteasa e ades miloasă
Cu sluga pe imașuri surghiunit.
În satul meu cu lămpi fără feștilă,
Se bea răchia numai din borcan;
„Nu-i bai că-i lungă, dacă e și groasă”,
Zice azi una ce-a scăpat din ham.
În satul meu nici moartea nu-i utilă,
Căci popa prohodește pe salam.
02 prier 2020, Căpâlna

Savu Popa***


diminețile
mama ne învelea inima
într-un ștergar
ca pe pâinea caldă
scoasă din cuptor.

Ionuț-Tiberiu Balan***


dacă acesta ar fi ultimul sărut
între două bucăți de piatră
necioplite
buzele lor ar rămîne astfel cuprinse
o veșnicie

Eduard Bucium: Omul-femeie


Nu sunt doar sâni, e-o inimă, o doare,
Iar în poşetă, între ruj și ojă
Ascunde-un vis, de teatru ori de lojă,
E om-femeie, nu sunt doar picioare...
Nu e blindaj de tanc și nici motor
Dar epiderma ei respinge gloanțe
Adaugă în curcubeu alte nuanțe
Și garantează veacul viitor.

I-ai făcut pui dar ea nu vinde lapte
Ți-l dăruie-mpreună cu copilul
Cuminte, se aliniază-n șirul
De Ane, nezidite încă-n noapte
Visează-n schimburi: unu', doi și trei
Când se-odihnește plămădeşte pâine
Se vrea frumoasă, s-o dorești și mâine,
N-o vezi? E ea, nu-i doar oglinda ei...

E amforă de-argint plină cu vin
Gust-o și te îmbată, doar i-a ta!
Nu-i face piedestal căci nu va sta,
Decât de-i ești prieten, nu străin!...
Ori, în altă grădină să-nflorească,
Dă-i pace, de nu te închini la Venus,
E-al ei Olimpul, muritorule, și nu-s
Destule slove, cazna să-i slăvească...

E patimă și foc, sclavă și zeie,
E carne și lumină-i om-femeie!...

Gheorghe Apetroae: Literatura:Irina Lucia Mihalca - IEȘIREA DIN LABIRINT

(comentariu)

”Ieșirea din labirint” este unul din poemele reușite, prin care Irina Lucia Mihalca își exprimă o viziune cosmică asupra iubirii, ca fiind atât interastrală, cât și interumană. Si aceasta, printr-o transfigurare reușită a erotismului genuin, uzitând de elemente mitologice în construcția poemului său, cu principiul luminii ” strânsă în cercul iubirii”, atunci când ” ard clipe la temelia templelor”.
Irina Lucia Mihalca, precum Deianira lui Heracles, prin frământările sale existențiale cunoscute iubitorilor de literatură, de poezie bună, reușește ”Ieșirea din labirint”, mimând erotismul sisific: ” urnind lespedea simți vaierul lanțurilor”, doar spre a se săvârși actul solar al apropierii apollinice.
Prezența transfigurată a autoarei în actul iubirii, în imperiul flăcării, nu poate fi decât condiția învingerii lui Achelous.
Apariția telurică și apollinică-antinomică a iubirii, unde poate fi în alt loc decât din pelagicul marin, de acolo unde poeta se poate identifica cu ” insula virgină apărută din mare” și cu care se poate personifica și identifica, asigurând, astfel, accesul la ea a iubitului, care nu poate fi altul decât ” Un mesager nevăzut, vântul călător mi-a dăruit sărutul.”.
Iubitul și-l recunoaște ca fiind transfigurat în Eol, apărând aici ca un ” Parfum suav, mister printre stele, doar buzele tale în vise!”.
Eol poate configura, la Irina Lucia Mihalca, imaginea misteră a iubitului pe care îl consideră ideal și la care se poate tinde în marea iubire. De aceea, el vine doar un vânt în vis, în prima etapă, actul iubirii fiind doar imaginat, ireal: ” Misterul învăluie visele tale, o lume unde puţini au acces.”…
Acest Eol poate fi și gândul insidios, purtător de capcane ale iubirii, dar și natural, un vulcan în regres, prin disiparea iubirii:
” Capcane de gânduri despleteşti spre mâine, înaintezi în flacăra stinsă a torţei, printre voci, respiraţia ei îţi arde oxigenul”.
Ajungerea la tema soluționării iubirii presupune o prezență existențială magnetică, polară-antinomică a părților, printr-o extrapolare litotică și hiperbolică a acestora în temporalitate, la și de la mediile astrale:
” Două clipe-i separă
– atât de aproape şi-atât de departe...”.
Reușita împlinirii iubirii la Irina Lucia Mihalca constă și în travaliul reașezării pieselor pe acel puzzle-table, în așa fel încât printr-o așezare reușită să poată fi șoptită chemarea de apropriere a luminii, motorul apropierii în iubire, dar care poate fi și un eșec al misterului mitologic, întrucât cu ” Aripile grele îşi continuă zborul spre zenit. – lumină strânsă în cercul iubirii –”, un motor al magnetismului, al mișcării și al iubirii universale.
Sunt tulburătoare aceste versuri, prin care poeta reușește să ofere soluții, concentrând numai în câteva propoziții, excelent articulate, universul iubirii umane!
Felicitări!
Gheorghe Apetroae, Sibiu.

Ieșirea din labirint, 
Ard clipe la temelia templelor,
urnind lespedea simţi
vaierul lanţurilor.
Mai departe de soare,
insula virgină
apărută din mare
( cu fiori pătrunzi în ea ). 
Am sărutat vântul, crezând că-s ochii tăi!
Un mesager nevăzut,
vântul călător mi-a dăruit sărutul. 
Parfum suav, mister printre stele,
doar buzele tale în vise!
Misterul învăluie
visele tale,
o lume unde puţini au acces. 
Capcane de gânduri
despleteşti spre mâine,
înaintezi
în flacăra stinsă a torţei,
printre voci,
respiraţia ei îţi arde oxigenul. 
Două clipe-i separă –
atât de aproape şi-atât de departe... 
Blocat printre ruine,
paşii lui călcau peste el. 
Ea trebuie să reaşeze
mozaicul pieselor,
şoptind o chemare. 
Aripile grele
îşi continuă zborul
spre zenit. 
– lumină strânsă în cercul iubirii – 

Traian Abruda: eu


dacă aș fi doctor
te-aș săruta draga mea
și
dacă pe moarte ai fi
dacă pe moarte aș fi
eu
te-aș ruga ușor să tușești să tușești să tușești
tu
să respiri totuși tu
să vezi că aș fi
și eu pe patul de moarte – o zonă cu celule trucate (?!) –
eu
doctorul tău cu o mare
seringă de vis draga mea
tu
să tușești

Dan Casuneanu***


se înmoaie unul cîte unul
îmi acordă prioritate de parcă
sunt singur cu întunericul
mi se umflă în vene
cînd în față cînd în spate
îmi aține calea la o aruncătură de băț
își face iluzii c- ar putea
să mă înduplece să nu
ajung la tine dintr- o parte în alta
te bazezi pe mine
lucrul acesta mă întărește
îmi crește aripi indiferent de substanță

Adrian Munteanu :,sonet: Gust și ating


GUST ȘI ATING
Vă invit să citiți și să ascultați. E darul meu zilnic pentru cel ce vrea să-l primească.
SONETOTERAPIE 18
2 aprilie 2020
Gust şi ating, miros şi-aud frământul
Atâtor semne în străfund rotite;
Fac şi desfac înlănţuiri sortite,
Dar nu îmi iau spre-nseninări avântul.

Se-ntâmplă tot, dar patimi istovite
Stârnesc în jur şuvoaiele şi vântul;
Înec cu frica de tumult cuvântul
Într-un torent de spaime răvăşite.

Când vine ceasul greu de neputinţe,
Mă-ntorc la primul pas schiţat târziu
Şi-l port în cercul noilor credinţe.

Dar mi-e străin şi nu ştiu dacă-s viu.
Robot pierdut în spaţiu şi dorinţe,
Îmi uit fiinţa într-un corp pustiu.
(2004 - nepublicat)

Dragnea Gabriel: Soldații mei se odihnesc în Mausoleul Copilăriei


Aveam doar șase ani
când m-am suit prima dată într-un copac!
De prima creangă, cea mai bătrână
am lăsat să atârne micile vise, jocul,
păsările, zborul lor plâns, convulsiv
desenat de mama pe geamul înghețat,
pe retina tatălui meu obosit și pe conștiința cerului.
Pe o creangă mai sus, într-un camuflaj perfect,
printre culorile pale ale unei primăveri perfuzate,
într-un plictisitor pe loc repaus
doar soldățeii din plumb cu armele lor
cioplite în zâmbetul meu tot mai rar,
tot mai ascuns în păsări și vitralii.
Astăzi, printre restricții și hoți cibernetici de vise,
îmi vine să mă sui din nou în copac,
dar soldații mei se odihnesc în Mausoleul Copilăriei.
Am o rugăminte! Dacă îmi zăriți îngerul,
acela tatuat pe aripi cu viori
spuneți-i în șoaptă să revină zâmbind
pentru un ultim spectacol al inimii,
în sala de așteptare a trenului cu amintiri și regrete ciobite.
Parcă e prea multă poezie la ferestre,
evadată dintr-o copilărie îmbrăcată cu haine de camuflaj.
Gabriel Dragnea
din volumul în lucru
"Regizorale"

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10