Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Teodor Dume:Durerea pietrelor (Aforisme)



Cartea este in format 20,6 /13,2
Are 80 de pagini alb negru
Coperta color

Editura PIM, 2018
Editor Mioara Băluță
Coperta Mioara Băluță


*
Teodor Dume este unul dintre cei mai apreciați scriitori de aforisme ai momentului, o dovadă în acest sens fiind includerea sa în Antologia aforismului românesc contemporan, o lucrare de referință realizată de Asociația Culturală Citatepedia. Pot afirma că, împodobindu-mi casa sufletului cu bijuteriile sale lirice, nu am aflat toate răspunsurile la întrebările cele mai complexe ale vieții, dar am fost provocat să caut mai departe drumul care duce către fericire, adevăr și absolut.
(Ionuț Caragea, scriitor/ membru USR,)
*
Cu ceva timp în urmă am publicat un grupaj de poezii al lui Teodor Dume în revista „Poezia”. Acum am lecturat o carte de „aforisme, citate, gînduri-sentimente”.
Nu este primul volum în care sînt aforisme pe care îl prezentăm în această rubrică sau la „Cartea străină” (de la noi, mai recent, cărți semnate de Vasile Ghica și Ionuț Caragea, din afara țării – de autori din zona fostei Iugoslavia), și de fiecare dată am amintit că fiecare apreciază în felul lui aceste mici flori ale spiritului, „puse de-o parte” pentru cititori (etimologic, aforism din greacă, de la infinitivul aforizein: a alege, a pune de-o parte, a distinge/ a face distincție), în timp, de multe nume celebre (între care, de pildă, la noi: Anton Pann, Nicolae Iorga, Păstorel Teodoreanu, Lucian Blaga, Emil Cioran; în O antologie cronologică a aforismului românesc de pretutindeni, Efim Tarlapan a avut în vedere și autori de la Dimitrie Cantemir, Eminescu, Ibrăileanu, Caragiale, Tudor Arghezi, Marin Preda ș.a., pînă la anul în zilele noastre, spre 2005, anul editării, dar care, la o nouă ediție, foarte probabil ar putea cuprinde mai mulți autori contemporani), și care, de multe ori, cum se întîmplă și acum pot constitui o lectură plăcută. De altfel, Teodor Dume este un autor cunoscut între cei care practică acest gen, texte ale sale fiind selectate în Antologia aforismului românesc contemporan, realizată de Asociația Culturală Citatepedia.
Nu de puține ori atît aforismele, cît și „gîndurile și sentimentele” lui Teodor Dume (uneori în nuanțe mai întunecate) – despre iubire, sărăcie, relația cu Dumnezeu, sex, viață și moarte, bani, lipsa banilor ș.a. – par să sune ca și cum, scriindu-le, autorul s-ar elibera de apăsarea lor în suflet. Încastrată în cuvinte căutarea, poate chiar suferința ori eventualele eludări a incertitudinii par a se „alina” cumva prin feluritele litere care se aștern descompunîndu-le și recompunîndu-le, într-un fel, la diferite nivele, așa fel încît să poată fi spuse, prefăcute în acest altceva care se așterne pe coala de hîrtie. În acest fel poți vorbi despre amărăciunea nelecuită a pierderii (sau a înțelegerii acesteia, care doare), îmbrăcînd, uneori, cuvintele în ironie, folosind, poate, și un soi de mecanism al unui fel translații în formule textuale a „gîndurilor și sentimentelor”.
(Marius Chelaru/Convorbiri literare,
Rubrica Autori moldavi, edituri moldave)

*
Apropiate prin conținut și atmosferă sunt anxietățile din poezia meditativă și din aforismele lui Teodor Dume. Dislocat din confortabilul sentiment, inventat de cartezieni dar absolutizat de moderniști, al supremației unui eu intens conștient de sine și care își subordona lumea, eul postmodernității se știe instabil, discontinuu, incapabil să controleze geneza sa dintr-un ecosistem sau dintr-un amestec confuz de stări. Mutant, perpetuu emergent, el este mereu surprins doar Între două posibilități: »Există întotdeauna o altă posibilitate/ cea a luminii » Eul se cunoaște pe sine doar prin forma developată în viața socială sau din imaginile celorlalți despre sine. El pare situat la linia universului, despărțind conuri ale istoriei mitice, umane sau personale.(…).
Maximele lui Teodor Dume trezesc uneori ecouri familiare, cum ar fi sfatul lui Kant de a elimina din conștiință lucrurile în privința cărora nu putem face nimic (renunță la ceea ce nu poți obține/ pentru că/ senzația eșecului este răvășitoare), sau al lui Kierkegaard, de a trăi autentic „(nu-ți transforma viața în corvoadă ci/ învață să fii tu însuți)”, de misoginismul lui Schopenhauer (între femei și artă nu e nicio deosebire), de psihologismul lui Wilhelm Wundt („omul trăiește într-o lume paralelă/ datorită propriilor senzații)”, sau de moralistul elisabethan Bacon (invidia este produsul succesului celorlalți și starea neputinței tale). În privința politicienilor, poetul se mulțumește să citeze înțelepciunea antică (când te cobori la nivelul politicienilor, începi să nu te mai recunoști ca om), în schimb filosofia pragmatistă a eului care nu are altă identitate decât aceea conferită de proiectele în care se obiectivează (doar cel care nu se recunoaște pe sine nu-și vede chipul în fapte) sau de ratificarea pe care o primește de la semeni (înăuntrul meu e strâmt, nimeni nu intră,/ nimeni nu iese/ e o lume numai a mea cu reguli stricte/ numai că nu-mi dau seama cine/ a trecut ultima oară prin mine) ne readuce într-un context discursiv caracteristic prezentului. Departe de „smartphones”, am regăsit „smart humans”, frumusețea inteligenței omenești, care nu e poate nicăieri mai convingătoare decât în literatura speculativă și sapiențială.
(MARIA Ana TUPAN,critic
Contemporanul, nr.1(778) despre aforismele lui teodor dume)

*
Nu mi-e frică de moarte
ci de neputința de a mai fi
ceea ce am fost


Dalai Lama:esențe

Ana Urma:Haiku

Este posibil ca imaginea să conţină: fructe şi mâncare




Haiku



boabe de struguri –
închis în chihlimbare
soarele de ieri

Petre Țuțea, vorbe înțelepte

Un sfânt poate fi şi analfabet, dar e superior unui geniu, fiindcă ideea de sfinţenie e legată de ideea de minune. Un sfânt poate face o minune. Geniul face isprăvi, nu minuni. Lumea, acum e ancorată în cultul genialităţii ca slăvire a progresului în afară. Atât. Or, cu cât suntem mai avansaţi, mecanic şi material, cu atât suntem mai departe de esenţa reală a lumii, de sfinţenie.

Daniel Dăian:Cine sunt eu?


după ce îmi sting rândurile în scrumieră
ei bine
un gând crescut peste tinerețea ta
ca o plagă de glonț
în care s-au cuibărit cochiliile melcilor
să își târască mai departe nopțile ploioase
dar mai întâi este timpul periferiilor sângeroase
al desprinderilor din rădăcina frunzei
care ne-a intrat sub carne
ca o clorofilă palpabilă
iar în rest
cuvintele mele
nu au semne distinctive
nici gesturi cu patru picioare
care bolborosesc iubiri subversive
sunt doar un fel de eu
întins pe tavanul lui dac

Revista Extemporal liric,nr.3/2019.ISSN 2668 - 5620

******************************************

REDACȚIA:

* Teodor Dume, redactor șef
* Mioara Băluță, redactor
* Veronica Pavel Lerner, redactor onorific

**************************************
ÎN ACEST NUMĂR:

* Gheorghe Grigurcu, prefață adevărul din cuvinte,de Teodor Dume

Adrian Păunescu

* Ionuț Caragea

Amalia Achard      

*Ottilia Ardeleanu

* Norica Isac

* Nicolae Labiș

* Teodor Dume

* Geo Galetaru

* Daniela Marchetti

* Atila Racz

* Mioara Băluță

* G.Bacovia

* Nicolae Mușcat

* Sebastian Golomoz

* Melania Briciu Atanasiu

* Ciobanu Mihai

* Călinescu Maria


 **************************************

Ordinea în pagină este aleatorie

**************************************

Adrian Păunescu:Analfabeților (poezie cenzurată 1979)


                                                   Analfabeților, de Adrian Păunescu (Poezie cenzurată,1979)
Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, barbă şi cadru apropiat




V-am spus că sunt un om periculos
Şi nu mi-aţi luat avertismentu-n seamă.
V-am spus s-aveţi pentru persoana mea
Un plus de-ngrijorare şi de teamă.

V-am spus că fac teribil de urât
De sunt călcat puţin pe libertate.
V-am spus ca sunt oşteanul credincios
Dar care doar cu inamici se bate.
V-am spus să vă astâmpăraţi şi voi,
Cenzori capricioşi ai vremii mele,
C-o să vă coste scump măruntul moft,
De a ne face nouă zile grele.
V-am spus să puneţi mâna să munciţi.
Să nu mai tot pândiţi zeloşi din umbră,
V-am spus că n-o să placa nimănui
Pornirea voastră, tulbure şi sumbră.
V-am spus că vremurile s-au schimbat
Şi că situaţia e mai complexă,
Nu-i intelectualul - servitor.
Cultura nu-i ceva ca o anexă.
Şi lumea nu se poate cuceri
Umflând la cifre şi mimind tumulturi
Cu aroganţi şi trindavi doctoranzi,
Cu papagali care ţin loc de vulturi.
V-am spus şi am puterea să mai spun
Ca nu încape muntele în seră
Ca prea-i scurt drumul de la rai la iad
Şi de la căprioară la panteră.
V-am spus să nu-l fetişizaţi pe Marx,
Să nu-i păstraţi în spirt învaţătura
Şi voi într-una fără să-l ciţiti
Îl pomeniţi până vă doare gura.
V-am spus că bătălia pentru om
Nu iartă astăzi nici o dezertare
Şi voi v-aţi decorat voi între voi
Când lupta este în desfăşurare.
V-am spus că muzica nu-i un microb
Care ameninţă civilizaţii
E-a omului pentru a fi mai bun,
V-am spus: ceva care să-i placa daţi-i.
V-am spus, concetăţeni analfabeţi,
Şi luaţi aminte şi să ţineţi minte.
Dar nu ştiam ca v-aţi născut şi surzi
Şi scoateţi arma când vedeţi cuvinte.

Amalia Achard,carte Ne blessez pas le sublime (edițions Stellamaris,France))

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

IONUȚ CARAGEA,carte Je suis né sur Google,Editura Stellamaris,Franța

Traducerea, Amalia Achard
Editor,Michel Chevalier

Norica Isac:totul în blue (comedie romantică)


totul în blue (comedie romantică)
ai plecat să-ți cumperi cămașă,
-ne vedem la un cafe blue-
albastră, model clasic
îmbrac-o in grabă, fără cravată
și gonește pe autostrada "Street Blue".
ți-am cerut cămașă, asortată tenului meu transparent, pentru un ”face to face” la un cafe blue.
oh, baby! tu cheltui pe-accesorii, gonind la-ntâlnire, descheiat la cămașa blue,
oh, baby! sunt totuși femeie, lasă bonul de casă în buzunar! tu mi-l arăți, însă, ironic, la ieșirea din "Cafe Blue Bar".
oh, baby! mor după tine, ești așa masculin!
ce instinct antrenat, mă lași mută, pic de-admirație și clachez,
când te ferești de poșeta-mi albastră ce se ridică
amenințătoare pe un cer blue!...
PARNAS21.BLOGSPOT.COM


Ciobanu Mihai:Singur


mă joc cu iubita mea din copilărie
de-a v-aţi ascunselea printre coastele mele fierbinţi
şi cădem în vis precum fulgii aceia cât oul de prepeliţă
în iernile abundente din copilărie
un inorog ne plimba printr-un crâng
în care crengile erau versuri albe sub clar de lună
totul se petrece în măseaua de minte a unei amazoane nebune
noi doi alunecând silenţios pe iţele colorate ce-asigură structura universului
haiducim printre versuri
tu călare pe iapa ta albă şi strălucitoare
eu pe armăsarul meu pur-sânge negru-metal
te sărut pe coapse şi te privesc intens
să mă hrănesc cu plăcerea de pe chipul tău
şi ca să te cutremuri de plăcerea din ochii mei
stau în echilibru fragil pe acoperişul lumii
împrăştii fantasmele din sufletul meu
peste acest schelet descărnat
umplu acest vis cu singurătatea mea
cine ştie ce păcate ispăşesc arcuind pădurea urduroasă
şi de ce pescăruşii plâng atât de trist sub lumina lunii
ascult pădurile cum ghemotoc se vaită
ce-ai fi cu mine de-ai veni?

Melania Briciu Atanasiu:Ostilul ochi din spatele inimii


stă mereu pregătit 
pleoapa-i se zbate a ceas rău
sub greutatea tuturor uraganelor
care și-au uitat începutul
și nu-și întrezăresc nici sfârșitul
voi puteți
și-o strigați la toate răspântiile
cei care meritați ocnă pe viață
ne-ați pus libertatea-n butuci
grei cât trei decenii de așteptare
voi puteți să vă răspândiți ura
crescută din voi ca buruiana
lăsată de capul ei
printre flacoane din care gazul se revarsă
cu mărinimie
în fețe de copii femei și bătrâni
așa ca în acel decembrie
lăstari iviți din macii trupurilor
sfârtecate de gloanțe
i-ați strivit ostil sub talpa bocancului
voi puteți
să vă eliberați porniri asasine
așa ca în acel iunie
când ați chemat hoarde subterane
împotriva celor de-un sânge cu voi
noi v-am întâmpinat mereu
cu mâinile goale ridicate
cu strigătul libertății sub pleoapa iluziei
vineții de insomnia tuturor dictaturilor
voi vă închipuiți că puteți
dar niciodată nu veți întuneca
lumina din noi
și nici nu veți închide definitiv
ochiul din spatele inimii
Viena, 13 august 2018

La mulți ani,MARIA!

Este posibil ca imaginea să conţină: floare şi plantă
Este o zi când sufletul învinge orice urmă de tristețe, când tot ce a fost greu ți se pare ușor. Este ziua numelui tău! La Mulți Ani, Maria!
                                    La mulți ani,tuturor acelora care poartă numele MARIA!

Teodor Dume:Il est tard et c’est l’automne, anne


Il est tard et c’est l’automne, anne 



les soirées où tous les Dieux 
vont se coucher 
j’aimerais rester en moi 
dans un monde à moi seul 
devenir le Dieu de tous les amours 
faire un échange d’illusions 
et finalement te conquérir 
sur un navire à la dérive 

et pourtant… 

il a assez plu 
et l’horizon est encore loin 
les souvenirs inhumés dans les rides je regarde 
du printemps vers l’automne même en sachant 
que le scénario que mes sentiments érigent 
est un plagiat 
je m’accroche à chaque instant 
et tout ce que je désire est t’entendre parler 
comme si tu étais près de moi 
sur l’allée de pierre mouillée 
que nous grimpions le plus haut 

je t’aime et la mer est effervescente 
les mouettes picorent dans ma main 
les mystères sont disparu 
sous le regard de la solitude 
apparaît la terre 
camouflé de silence je m’approche doucement et incertain 
la douleur palpite tel un papillon égaré 
il est tard et c’est l’automne 
je plie mon cœur en deux pour maintenant 
et pour quand je ne pourrai plus respirer sans toi 

il est tard et c’est l’automne… 

Traducerea, Amalia Achard
   


Daniela Marchetti:zbor spre tine

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, zâmbind, ochelari de soare, în aer liber şi natură

formele acestea sunt vii când le mângâie dorința ta ivită ca niște rizomi din degetele care desenează pe trupul meu știmele unei muzici sublime
dar nu uita că dragostea e dorul nebun și năvalnic arzând laolaltă cu darul acestei veri
eu sunt acum îmbrăcată în pielea ta
iată, sunt tatuajul înflorit, pentru tine sub pântece
uneori singurătatea e cel mai potrivit poligon de tragere
tragi cu sufletul revolta e în mine tragi cu inima răzvrătirile ființei mele sunt înfățișările rutului pe o plajă unde limba clopotului uitat alungă umbrele serii
suntem noi acum în acest țipăt al valurilor mării
dar ce mai poate fi zborul spre tine decât lecția de întemeiere a materiei când sensul tuturor lucrurilor poate fi această sfințenie a trupurilor noastre prin care liniștea dintre cuvinte ne dezleagă de jurământul de castitate al dimineților?

Mioara Băluță:poem

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi oameni în picioare

ne-ai ocupat cum invadează câte un vis fragil
tinerețea. ne-ai înfundat cuvinte în carne.
nu te-ai întors. nu ne-ai strigat.
în timp ce noi tremuram pentru tine tu ai trecut 
prin pielea noastră ca o navă de război
vie
colorată
privește-ți copiii, libertate,
copiii aceștia care au rămas aici
așteptând ciocolata kinder
surprizele ascunse în cutii ascunse de bunici
îngrijorați pentru că nu
și pentru că nu toate
o dată
copiii aceștia care au crescut
ascunzându-și părinții prin vene
ca pe o haină uzată de care nu te poți lipsi
copiii aceștia cu miros de căpșuni
răbdări plus șhift-alt-ctrl sintetic
cu învățători fluturând pe deasupra
grădini pline de reclame în lumină
copiii aceștia prea slabi
prea agitați sau prea tăcuți
care s-au făcut mari învățând
să șteargă din carne urmele altor gheare
copii ca niște nopți fără lună
copii care vorbesc rar
pentru că tu le vorbești în gând
copiii aceștia pe care i-ai lua acasă
copii cu părinți care care nu au câștigat mare lucru
dar au pierdut atât de mult
încep să te oglindească
libertate

Bacovia în vacanță la Eforie Sud



bacovia_eforie_sud.jpgRecent au început să apară informaţii noi despre poetul George Bacovia, care a fost supranumit luceafărul depresiei româneşti. Surprinzător, Bacovia n-a fost mereu trist. Sursele arată că el era un băiat “de viaţă”, petrecăreţ, care spunea mereu glume, dar totul s-a schimbat după ce a făcut prostia de a se duce la Eforie Sud în vacanţă, şi acolo şi-a distrus psihicul, ajungând depresivul poet pe care îl cunoaştem cu toţii.

Poezia “Lacustră” a scris-o la Hotel Histria, când l-au cazat la parter şi i-au dat un pat pe piloni, că aveau inundaţie. Peste noapte, apa s-a scurs şi i-a dispărut un şlap. Acolo a luat două TBC-uri, câte o tulpină pe fiecare plămân.
Ca şi cum asta n-ar fi fost destul, la restaurant i-au dat salata aia nenorocită de castraveţi şi roşii într-un castron de plumb şi pătrăţelul ăla de gem şi pătrăţelul de unt, pe care trebuia să le întindă pe pâine cu un cuţit de plumb. De aici până la universul poetic depresiv a fost doar un pas. 
La parter era un pian la care mergea o singură coardă. Sângele se scurgea de la abatorul hotelului prin zăpadă, deşi era august. Poetul a fost atât de şocat, că a plecat şi când a ajuns la Medgidia a crezut că e la Paris: “Cernavodă mi s-a părut Salzburg, atât de frumos mi se părea, pe lângă mizeria aia de Eforie Sud”, scria Bacovia într-o scrisoare către prietenul său Radu Beligan.

(sursa,Times New Roman)

Geo Galetaru:Howard Nemerov (1920-1991),poet american,care și-a pus problema dificultății în poezie

Howard Nemerov (1920-1991), poet american, care și-a pus problema dificultății în poezie:
"Există un anumit tip de cititor care consideră că orice text e dificil, dacă se întâmplă să fie scris în versuri...Problema unor astfel de cititori este, în fond, foarte simplă: nu le place poezia, chiar dacă unii dintre ei au sentimentul că ar trebui să le placă și vor, în cel mai firesc mod cu putință, ca poeziile să fie cât mai ușoare, pentru a evita momentele jenante, din punct de vedere intelectual, când privesc poezia cu dispreț."

Și încă:
"Dacă poezia a atins punctul la care-a ajuns jocul de șah, când combinațiile decisive, profunde și originale, sunt doar la îndemâna maeștrilor și sunt apreciate numai de jucătorii competenți și bine pregătiți, pentru multă lume asta înseamnă că lucrurile stau foarte prost. Pentru alții, e consecința exceselor păcătoase ale poeților. Dar asta nu înseamnă că poezia e, cum se zice, moartă. Lucrurile stau mai curând pe dos. În momentul în care poezia devine mult prea facilă, prea accesibilă, se rezumă la câteva formule derivate și răspunde numai unor gusturi modeste și unor minți leneșe, viața artei este pusă în pericol."
(sursa,facebook)

Nicolae Labiș:dacă toate acestea fi-vor învățate


Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Teodor Dume:Crișul repede/Oradea, capătul de drum al mamei mele,Ana!

Fotografia în formă de inimă

autor,Teodor Dume
(o dedic mamei mele,Ana care s-a grăbit să/l vadă pe Dumnezeu)

când m-am privit ultima oară

lipsea ceva din mine

sub cicatricea aceea
rămasă acolo
de ceva vreme
simt furnicături
ultimul război pe care
l-am purtat cu mine însumi
a fost în primăvara în care
mama își rătăcise umbra între
malurile Crișului Repede
dacă mă întrebați ce căuta acolo
o să vă spun:
își căuta pruncii
zi de zi în calendarul lipit
sub fotografia familiei
își nota zilele în care poștașul
uita să-i aducă vești
în cele din urmă a crezut de cuviință
să încuie poarta și să urce
în primul autobuz ce va o duce
înspre capătul lumii
cu Dumnezeu în gând și în suflet și
cu imaginea completă a pruncilor ei
a pornit spre oraș
pe sora mea nu o văzuse
de mai bine de un an
știa că locuise cândva după
blocurile acelea de netrecut

și că o va găsi acolo
împreună cu primul ei nepoțel
ajunsă la margine de apă
l-a implorat pe Dumnezeu
"Doamne,ajută-mă să-mi găsesc fata"

și cum Dumnezeu era ocupat
cu alte treburi cerești
a lăsat-o singură
să lupte cu necunoscutul
de ajuns n-a mai ajuns să-și vadă fata
și nici să mai descuie poarta...

de atunci sub cicatricea rămasă pe suflet
simt furnicături
fotografia de pe peretele scorojit
are forma unei inimi și
plânge la fiecare răsărit al zorilor
să nu mă întrebați
de ce
lăsați-mi puțină liniște
doar atât
cât să-l conving pe Dumnezeu că mama
l-a iubit
și că
mâine ar fi fost ziua ei

Nicolae Mușat:Concursurile ASCIOR,2019

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.Cu bucurie vă anunțăm că au început să sosească lucrări pentru Concursurile ASCIOR! Așteptăm lucrări ale tinerilor din țară sau din afara țării, până duminică 1 sept 2019, lucrări musai în limba română, în format Ward.
Concursurile și premiile ASCIOR, o rampă de lansare pentru tinerele talente în domeniile Religie și Literatură, deocamdată, urmând ca anii viitori să dezvoltăm mai multe secțiuni!!
ASCIOR pentru bucuriile omului,START „Trofeul și premiile ASCIOR”! Elevii de peste 12 ani (2019) și tinerii până în 25 ani (2019) indiferent de domiciliu, în România sau în afara granițelor României, sunt invitați la CONCURS CU PREMII, trimiterea materialelor începând de azi 19 Iunie până vineri, 16 august 2019.
Una din cele mai importante activități ale asociației ASCIOR este direcția Conferințe și Congrese ASCIOR „Uniți prin Credință”, direcție care demonstrează de ce ființăm ca asociație, pentru ce facem atâtea lansări de carte, conferințe, colocvii, pentru ce avem revista Orizonturile Bucuriei, pentru ce vrem și înființăm grupuri, filiale și Arii ASCIOR, sensul activității noastre naționale și internaționale.
Începând din 2020 trebuie să susținem primul Congres ASCIOR pentru Civilizația Creștină, care trebuie să se desfășoare pe secțiuni și a cărui pregătire începe încă de la Conferința Națională ASCIOR 2019, din 5-6 oct 2019, care se va desfășura la Buzău, sperăm în Sala Consiliului Județean, congrese care trebuie să pună bazele teologice și filozofice ale formării Civilizației Creștine.
De aceea, momentul cel mai important al asociației ASCIOR este cel al Conferinței Naționale (5-6 Oct 2019) și atunci trebuie înmânate atât diplomele, premiile și medaliile cât și trofeul ASCIOR.
Astfel inițiem două concursuri ASCIOR, pe direcțiile Religie și Literatură, în limba română pentru elevi de la 12 ani până la tineri până în 25 ani, după categoria de vârstă cu care avem și contractul de sponsorizare cu Carrefour Buzău.
Proiect Concursuri ASCIOR:
Direcția Religie,
Tema: „Uniți prin Credință”
Forma materialelor: note, comentarii, medalioane, recenzii, evocări, eseuri scurte, poezii, care să evidențieze unitatea adusă de credința cea adevărată, unitatea familială, unitatea socială, unitatea internațională, unitatea de gândire și trăire într-un colectiv, într-un domeniu de activitate, într-un ținut etc. Accentul cade pe contribuția, efectul religios, Unitatea prin Credință!
Dimensiunea materialelor trimise: minim o pagină, maxim 3 pagini A4.
Formatul trimiterii: Word, la un rând, Times New Roman, dimensiunea 12
Adresa: asociatiaasciorsecretariat@gmail.com
Perioada de trimitere 19 iunie 2019- vineri 16 august 2019.
Specificația trimiterii: Pentru Concursul Religie ASCIOR 2019
Nume, prenume, vârsta, adresa de domiciliu, instituția de învățământ unde este înscris concurentul, (sau ultima absolvită), scurt CV privitor la alte concursuri la care a participat.
Direcția Literatură.
Tema: „Uniți prin Credință”
Forma materialelor: note, comentarii, medalioane, recenzii, evocări, eseuri scurte, poezii, care să evidențieze unitatea adusă de credința cea adevărată, unitatea familială, unitatea socială, unitatea internațională, unitatea de gândire și trăire într-un colectiv, într-un domeniu de activitate, într-un ținut etc. Accentul cade pe contribuția, efectul literar, dorul, dragostea, nădejdea oamenilor de a fi uniți pentru a-și împlini idealurile.
Dimensiunea materialelor trimise: minim o pagină, maxim 3 pagini A4.
Formatul trimiterii: Word, la un rând, Times New Roman, dimensiunea 12. Materialele trimise în altă perioadă decât cea admisă, în alt format sau fără diacritice nu intră în concurs.
Adresa: asociatiaasciorsecretariat@gmail.com
Perioada de trimitere 19 iunie 2019- vineri 16 august 2019.
Specificația trimiterii: Pentru Concursul Literar ASCIOR 2019
Nume, prenume, vârsta, adresa de domiciliu, instituția de învățământ unde este înscris concurentul, (sau ultima absolvită), scurt CV privitor la alte concursuri la care a participat.
Materialele trimise participă la toate concursurile anunțate, atât cele ale asociației cât și cele speciale acordate prin ASCIOR.
Atât pentru concursurile ASCIOR cât și ale terților prin ASCIOR se înființează
Comisia de Validare, care va fi anunțată din timp.
Condițiile premierii:
1) Trofeul ASCIOR este o recunoaștere unică pe an și se acordă de către Consiliul de Administrație unei mari personalități care a adus contribuții majore la cunoașterea și recunoașterea națională și internațională a activității asociației ASCIOR.
Este oferit de Consiliul de Administrație ASCIOR
2) Premiile ASCIOR sunt de 500 lei pentru fiecare ramură, Religie și Literatură și se acordă conform punctajului maxim obținut de concurent pentru fiecare direcție de concurs.
3) Persoanele care doresc să acorde premii suplimentare se vor înscrie cu numele premiului (Ex: premiul „ASCIOR și Floarea Dimian”, sau „ASCIOR și Ioana Raluca Trandafir”, „ASCIOR și SC Valorum”), înscriere până pe data de 20 aug 2019. Valoarea premiilor speciale este între 200 și 500 lei.
4) Fiecare membru al comisiei va acorda puncte de la 5 la 10 pentru fiecare concurent.
5) Pot intra la premiere ASCIOR sau speciale, (adică cele date de alte persoane prin intermediul ASCIOR) doar lucrările concurenților care au acumulat peste 63 de puncte pentru lucrările transmise la o secțiune. Pentru acordarea premiilor va fi trimisă persoanelor înscrise pentru acordarea premiilor speciale lista cu concurenții eligibili până cel târziu 13 Sept 2019.
6) Concurentul poate să participe cu aceleași lucrări la ambele secțiuni (Religie și Literatură) doar că la o secțiune se va urmări mai mult efectul religios iar la cealaltă secțiune, valoarea literară, deci, poate să fie punctat diferit.
7) După trimiterea materialelor pentru concurs fiecare concurent va primi un număr de înregistrare urmat de numele secțiunii, (ex: 5 Religie, 9 Religie, 1 Literatură, 7 Literatură), și astfel va fi trimis la fiecare membru al comisiei și persoanelor care doresc să acorde premii speciale dar identitatea concurentului se va afla la decernarea premiilor.
8) Membri comisiei au obligația să puncteze corect, conform conștiinței, lucrările fiecărui concurent, ne-punctarea unuia sau a mai multor concurenți modificând în mod categoric rezultatul final. De aceea se iau în considerație doar validările acelor membri ai Comisiei de validare care au punctat toți concurenții.
9) Indiferent de cât de bune îi sunt lucrările, un concurent nu poate să obțină punctajul maxim de serie la ambele secțiuni, (ex 90 puncte la religie și 90 la Literatură), aceasta este eroare de validare și se reia procesul validării lucrărilor. Când este situația punctajului maxim pe serie (Ex, concurentul este maxim punctat pe tema Religie cu 87 puncte (maxim din serie) și cu 88 puncte pe tema Literatură(iar maxim din serie), va fi premiat pentru Literatură și cu diplomă specială și medalie pe tema Religie.
10) Comisia ASCIOR de Validare a premiilor va acorda diplome speciale și medalii ASCIOR concurenților meritorii care nu au obținut punctajul maxim.
11) Prezența membrilor juriului, sau a persoanelor care acordă premieri speciale, la festivitatea de premiere, este de dorit dar nu este absolut necesară.
12) În cadrul premierilor, atât laureații ASCIOR cât și beneficiarii premiilor speciale vor interpreta fragmente din lucrările care au fost premiate.
13) Mai întâi vor fi acordate premiile de participare oferite de Carrefour Buzău apoi premiile speciale și la sfârșit premiile ASCIOR. Între premieri vor fi interpretate cântece, de la pricesne până la muzica patriotică cu care se încheie festivitățile de premiere.
Elevi și tineri, vă așteptăm la concursul nostru, primul Concurs ASCIOR!
Îi rugăm pe membri și prietenii ASCIOR să promoveze evenimentul pentru ca elevii și tinerii talentați să poată cunoaște și participa la Concursul ASCIOR!
ASCIOR pentru bucuriile omului! Uniți prin Credință!
Cu tot respectul
Nicolae Mușat
Președintele ASCIOR

Gheorghe Grigurcu despre debutul (adevărul din cuvinte,1985) lui Teodor Dume



Dragă domnule Teodor Dume,
"Te felicit din toată inima pentru apariția volumului dumitale de poezie.
Citindu-l mi-am confirmat impresia că ești un mare suflet de poet (...)
Poezia, cîtă mai e în lume, se bizuie pe oameni ca dumneata, puri și modești, de bună credință care slujesc cu pasiune, dezinteresat.
Te socotesc unul dintre cei mai de bună calitate din îndeajuns de numeroși tineri literați pe care, de-alungul anilor, am avut prilejul a-i întîlni."

Gheorghe Grigurcu,(corespondențe, 20 decembrie 1985)

  

Un debutant: Teodor Dume

“Condiţia debutantului este irevocabil enigmatică. Pornind de la un punct zero al personalităţii, aceasta "propune" o personalitate ipotetică, de la cea mai strălucitor-seducătoare accepţie până la cea mai dezarmantă înfăţişare, ca o silă de literatură obiectivă încorporată. Dar situaţia e reversibilă, deoarece (cu foarte puţine excepţii care confirmă regula) debutul e un semn al mobilităţii. Începutul literar constituie o germinaţie pe care sentimentul lumii (proprii) o integrează imprevizibil în momentele ulterioare (fericite). Geometria unei stări lirice se precizează treptat. Adîncindu-se, poetul alege o singură cale. Risipa e prevenită, atît sub raportul structural cît şi cel al selecţiei. Bineînţeles, poate avea loc şi fenomenul invers, cînd scînteierile făgăduinţei se mistuie, cînd vocaţia firavă se suprimă pe sine. De atîtea ori, vai, conturul ezitant al unei creaţii se dovedeşte iluzoriu, ceea ce pare a se forma se destramă, ceea ce pare a se înfiripa se destramă. Fiind împotriva unei atitudini oraculare faţă de tinerii scriitori (pe care o socotim neserioasă), credem că există un mod rezonabil de a-i aprecia, fixîndu-le demersul iniţial, tratîndu-i drept ce sunt de fapt. Fără a anticipa viitorul problematic şi fără a ne informa de trecutul inexistent, sîntem liberi a vedea în prima lor producţie un gest "absolut". Regimul creaţiei, dintr-un punct de vedere lipsit de prejudecăţi, ni se prezintă omogen şi cel mai neînsemnat dintre autori, în planul organizatoric al valorilor, poate fi, pe durata a cîtorva versuri, egalul poeziei mari.
Teodor Dume, are un interes cu un atribut pentru poezie aparte. Sub stîngăciile versului său tenace, procesul culturalizării se iluminează prin cel al căutării lirice, înnobilîndu-l nespus. Inocenţa se transpune în ardoare poetică, fără vreun îndemn exterior, fără vreo tangenţă profesională ori lucrativă. El face parte din rîndul acelor tineri care, în mediul cenaclurilor literare, visează cu ochi larg deschişi mirajul Artei, sub stigmatul unei neconvenţionale purităţi şi al unei exemplare modestii.
În atmosfera de perspective incerte, înfloreşte tipul poetului pur, tulburător complement psihologic al controversatei noţiuni estetice de poezie pură.
Teodor Dume îl ilustrează prin tensiunea poetică iscată de propria sa cauză, ca un imbold patetic al naturii însăşi.
Ceea ce surprinde în cele mai bune dintre stihurile sale e un straniu rafinament, provenit parcă dintr-o viaţă interioară consumată, care se revelează în flăcările decorative ale entuziasmului juvenil:

Veniţi prieteni!
Să nu vă-nspăimînte
zările noastre aprinse
în luptele păcii.
Căutaţi-ne în mijlocul
luminii
locuitori pe lira aceasta.

O superbă încredere în sine (a poeziei, nu a poetului) se pronunţă într-o melodie holderliană (deşi e foarte puţin probabil că poetul aci prezentat să-l fi citit pe marele german):

Vîslesc în memorie
nesigur pe teamă,
împrumutîndu-mi nemurirea
ce-mprăştie
răcoarea serii
prin ani.

Da, ele, vîrstele,
plîng inocente.

O disciplină de bun augur, tradusă în discreţie, substanţializează subtile imagini:

Mi-am oprit lacrimile
pentru a le număra.
Mîna începuse să-mi tremure
şi deodată se rostogoli
în nemărginire,
conturată de-o lumină.
Apoi auzii
iluzia sărutului.

Ori această explozie cosmică, grafiată într-o atît de dezinvoltă lapidaritate:

Plecată, noaptea cade peste văi:
uimire
/Pe semne cerul a aruncat-o afară/.



Indiscutabil suflet de poet, Teodor Dume deţine în formula fiinţei sale însetate de limbaj metaforic propriul său viitor. Întrucît în planul artei cuvîntul "amator" e lipsit de sens, îi dorim o realizare ce, împlinind dezideratele conştiinţei de sine, să-i justifice elanul primei culegeri. ”


dr. Gheorghe Grigurcu, critic, scriitor, membru U.S.R.



Sebastian Golomoz/CODUL IUBIRII, Editura Pompidu

codul iubirii -
tandrețea fluturilor
la ea acasă
Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, text
                                                      code of love -
                                                      butterflies' tenderness
                                                      at its place

Călinescu Maria:În căutarea EULUI

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.
Mi-e sinele închis în cercuri de foc
flăcări de toate culorile par pletele soarelui suflate de vânt
jocul umbrelor mușcă din plenitudinea clipei
care mereu îmi dă cu minus
Mă îngheață liniștea care se prelinge pe umerii timpului
în goană , anii se cățără ca o liană pe cruce
sugrumă parcă și ultima respirație
Fascicule de lumină
franjurate de zborul fluturilor de noapte
învăluie germenele dorului în arderea lui divina
Mă oglindesc în vitraliu unui ecou
descifrez depărtări pierdute care încă dor
și totuși mă reinventează teama prezentului
dispus să stivuiască tăcerile după bunul plac
În destrămare lăuntrică
cioburi de gânduri se îndreaptă spre întunericul rece
cum pietrele pe fundul apei
Senzații salvatoare îmi dau liniștea zborului efemer
și credința că doar poezia îmi va dezleaga
misterul nedescifrat al viselor
Mă încumet să întru în jocul hazardului
înot prin esența necunoscută a lumii
în căutarea "eului" cu traiectoria lui prin timp.

Ottilia Ardeleanu:metamorfoză


am un cuvânt albastru de tot
e o liniște pe care o scriu
ca să mă simt în siguranță

nu fac nimic cu el
îl mai învârt uneori pe degete
și ce frumos îmi dă senzația unei euforii
relaxat pe vârful unui creion
fără vreo apăsare
se revanșează față de hârtie
îl repet de câte ori vreau
și dacă dau pagina
se preface roșu

NR.4/2019. ISSN 2668 - 5620




*************************************
REDACȚIA

- Teodor Dume, redactor șef
- Mioara Băluță, redactor
- Veronica Pavel Lerner, redactor onorific
*************************************
ÎN ACEST NUMĂR:
POEZIE
PROZĂ
CRONICI
CARTE
PICTURĂ/FOTOGRAFII
OPINII
ETC...

COLABORATORI:                              Ordinea este aleatorie

- Daniel  Dăian                                       Sura Facebook și Grupurile administrate
- Daniel Bratu
- Ana Drăgoianu
- Savu Popa
- Mihaela Oancea
- Daniela Marchetti
- Nicolae Vălăreanu Sârbu
- Firoiu Cristina Maria
- Ion Duduveică       
-Nicolae Silade (revista)
- Geo Galetaru
- Ionuț Caragea
- Teodor Dume
- Alin Cristea
- Marcel Vișa
- Mihai Șora
- Nelu Scripciuc (foto)
- Melania Cuc
- Ioan Barb
- Daniel Dăian
- Daniel Bratu
- Ana Drăgoianu
- Savu Popa
- Mihaela Oancea
- Daniela Marchetti
- Nicolae Vălăreanu Sârbu
- Firoiu Cristina Maria
- Ion Duduveică
*** Se consideră acceptul autorului pentru toate materialele postate pe grupurile administrate,în conformitate cu acceptarea și aprobarea cererii de înscriere în grup
Grupurile administrate sunt:
1.Academia de Poezie, artă și Literatură - Teodor Dume
2. Extemporal liric
3. Esențe

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10