Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Ian Davos: zi la cămin


dimineața când mă trezesc,
îl mai las pe călin să se întindă
și pe patul meu
uneori, el scoate bule pe nas în timp ce doarme,
eu mă țin cu mâna de burtă și râd
ziua decurge normal:
iau colete de la poștă,
mănânc salată de roșii
mă spăl pe dinți
toate în dezordine aleatorie
când mă întorc la cămin, lui călin îi sfârâie fălcile
înfulecă pui cu smântână
și îmi povestește despre nu știu ce
corifei
eu îl mângâi pe ceafă
călin are o ceafă fluidă și rece
tare îi mai place când îl mângâi
cu degetele răsfirate
călin se culcă apoi, iar eu îi spun noapte bună
el nu spune nimic,
este colegul ideal,
călin cel ce trăiește de un an cu mine,
deși nu îmi cunoaște numele.

Ian Davos: și era neagră


m-am întâlnit cu moartea în supermarket
m-a întrebat unde-i raionul cu carne
i-am spus nu știu, lasă-mă în pace, mi-e frică de tine
era moartea acolo, în supermarket
ținea în brațe o pâine
mi-a spus "uite, ce copilaș cuminte am"
i-am spus nu știu, lasă-mă în pace mi-e frică de tine
era moartea și mânca înghețată
îi curgea frișcă pe roba aia neagră
mi-a întins și mie cornetul să gust
nu îmi place să fac asta, dar trebuie
nu îmi place aroma de lămâie, dar trebuie
și moartea a zis "lasă, ești un nehotărât
/Ian, ascultă la mine, ești mic de tot"
dar eu știam acest lucru
și în timp ce fugeam cu căruciorul spre exit
m-am împiedicat de un mic abis

‎Doina Filip Pavel‎ :Vino


In căușul meu din palmă,
ieri am pus un pod de lemn,
ca o trecere de ziduri, un cuțit înfipt în grindă
și-am adăugat în Raiuri vreo trei îngeri din Infern,
Decăzuți din armonia iernilor când se colindă.
Și-n alegoria nopții
cu omături zăpăcite,
ti-am aprins și șase stele pe un fir de iarbă rea,
Să te cumpăr pe o- ntrebare de iubire tălmăcită,
să te vând pe o țigară răsucită dintr-o stea.
In căușul tău din palmă
poate- oi pune o cărare,
Poate-o cheie la sertarul Timpului ce nu e Timp,
Indecisă unde-i Raiul, te voi duce- n larg, pe mare,
Cu toți Sfinții tăi de ceară, izgoniți din Anotimp....
Vino, ți-am închis în vis
Toamnele ce se răsfață
și un colț de Paradis ,
prin adâncuri moi de ceață...

Alexandru Berceanu: Vitalii de cuvinte


Nu mă întreba dacă timpul
acesta
îmi aparține,
nici dacă sunt omul timpului,
noțiunea n-are nimic concret,
nici măcar ochi albaștri
ca femeia
din visul adolescentului.
Nu mă întreba dacă sunt iubit
chiar dacă masa mi-e plină
cu mirifice haruri -
vitralii roz și pale
asemenea picturilor carnale -
cât timp viața
feliază
soare de consum din rădăcina
ascunsă de vedere!
Nu mă întreba de ce irosesc lumina
și ard întunecimi
câtă vreme pe străzile cuvântului
umblă iscoade
precum într-un măr
viermii
căutători de vitamine.

Domşa Lucian:Aneta

 (part.48) - episod scris în întregime în spital, la izolare)
Aneta și-a scos sandwich-ul din ghiozdan și a început să muște cu poftă din el, era pauza mare și i s-a făcut foame. Îl căuta din ochi pe Petrișor, nu l-a văzut nicăieri, lipsea din locul unde stătea de obicei, mai mult ca sigur că s-a ascuns cu băieții lui în baie, să fumeze. A chemat-o pe Ligia și au început să se plimbe prin curtea liceului, povestind vrute și nevrute și mâncându-și fiecare ce și-a adus de acasă. Ora următoare aveau română, erau ultimele zile de școală, înaintea vacanței, trebuiau să le încheie mediile, iar Aneta avea o singură notă de 9, în rest doar 10 pe linie, inclusiv la teză. Sanda, bibliotecara liceului, a strigat-o, în pauza trecută, să treacă pe la ea, că a primit multe cărți noi. De când a început liceul, între Aneta și Sanda s-a dezvoltat un soi de camaraderie și un respect reciproc bazat pe dragostea lor pentru cărți, în special pentru autorii români. În ziua aceea, pentru prima dată, la bibliotecă au ajuns cele două volume din „Cel mai iubit dintre pământeni” a lui Marin Preda, carte pe care Aneta și-o dorea de foarte mult timp. Cu nerăbdarea specifică vârstei, ea s-a gândit să se ceară de la ora de română, cincisprezece, douăzeci de minute ca să meargă la bibliotecă, să ia cele două volume pe care și le-a dorit atât de mult, după care să revină la oră și să se apuce de citit. Acasă nu avea prea mult timp de citit din cauza treburilor, a oilor și a Zamfirei, care nu se putea descurca de una singură. Sanda, bibliotecara, era o domnișoară bătrână, trecută de cincizeci de ani, a cărei principală dragoste erau literatura și poezia. Cândva a vrut să se mărite cu un coleg de facultate, după ce au terminat amândoi studiile iar ea a fost repartizată cu serviciul în oraș. A tras niște sfori prin cineva de la partid, de la Județeană, ca și el, logodnicul ei, să primească repartiție acolo, în același oraș, doar că totul se va întâmpla după o lună de zile, timp în care Sanda trebuia să se descurce singură. După ce a trecut acea lună, logodnicul Sandei nu a mai venit niciodată în oraș. În urmă cu o săptămână, el și cu alți prieteni de-ai lui au participat într-o expediție în Munții Retezat, iar în timpul unei traversări printr-un loc extrem de îngust, el s-a dezechilibrat și a căzut într-o râpă, de unde a putut fi scos doar câteva ore mai târziu. A murit în drum spre spital, din cauza unei hemoragii urâte care i-a fost fatală. De atunci Sanda și-a promis să nu se mai mărite niciodată și să n-o mai intereseze alt bărbat în afară de el, fostul ei logodnic. În timpul liber, Sanda participa la întruniri și cenacluri literare laolaltă cu alți scriitori și poeți și scria în secret un roman de dragoste despre care nu știa decât ea și Aneta. Uneori mai scria și versuri, câteva poeme de-ale ei au fost publicate, de-a lungul timpului, în revistele de specialitate. Într-una din dup-amieze a invitat-o pe Aneta la un cenaclu la care ea lua parte de câțiva ani, iar fata a fost deosebit de încântată și a acceptat fără să stea pe gânduri, era prima întrunire literară la care urma să participe. De-a lungul anilor, bibliotecara a mai dus și alți elevi la acel cenaclu, în școală i se spunea Domnișoara Sanda, pentru că nu s-a căsătorit niciodată, deși a fost curtată de mulți bărbați, inclusiv de alți profesori, unii dintre ei colegi cu ea, la liceu. Odată, într-un an era să-și încalce jurământul, fiind cât pe ce să aibă o aventură chiar cu profesorul de sport, cu Bursucul, căruia i s-a dus vestea că e un afemeiat chiar dacă era însurat. Nici ea nu-și mai amintea clar cum s-au derulat lucrurile, ținea minte doar că în ziua aceea a fost invitată acasă la un alt coleg de-al lor, era ziua lui de naștere, și a băut un deget de lichior, nu mai mult, după care proful de sport, Arsene zis Bursucul, s-a tot învârtit pe lângă ea și a invitat-o la dans iar ea a acceptat. Au dansat după care el a insistat să mai bea un păhărel, și încă unul, și ea a râs și s-a simțit atât de bine în prezența lui, mai ales că știa atâtea bancuri și îi amuza pe toți cu replicile lui haioase. Aproape de dimineață s-a trezit acasă, în apartamentul ei, cu profesorul de sport care a început să o sărute frenetic și să o dezbrace cu mâinile lui, moment în care, Sanda, ca și ieșită din transă, a țipat la el și l-a întrebat ce caută acolo, după care a început să se smucească și să-l lovească cu mâinile, iar Bursucul, speriat, a ieșit pe ușă și a fugit pe scări în jos. Noroc că povestea asta nu s-a aflat mai departe și că profesorul de sport a știut să fie discret și să nu se laude, cum fac toți bărbații, fie ei însurați sau nu.
În ziua aceea Aneta nu s-a mai dus acasă, cu cursa de dup-amiaza, a rămas în bibliotecă, cu Domnișoara Sanda, să-și pregătească câteva notițe despre ultimile ei lecturi, mai ales despre Marin Preda, autorul ei preferat. Era destul de emoționată, nu știa cum va fi, bibliotecara i-a povestit că fiecare participant la cenaclu citea câte ceva din creațiile proprii iar ceilalți îl ascultau, își luau notițe și apoi discutau pe marginea fiecărui text în parte. Sanda și-a selectat câteva poeme pe care să le recite, asta era principala ei preocupare la acele întruniri, plus că de fiecare dată pregătea un termos cu o cafea dintr-aia bună, braziliană, primită de la un unchi de-al ei care era inspector la Centrocoop. S-a gândit să facă și niște prăjiturele simple, cu dulceață de vișine, erau preferatele ei, și în mod sigur că i-ar fi plăcut și Anetei. Întrunirea avea loc la Casa de Cultură din oraș, într-o încăpere din spatele sălii de spectacole, iar președintele de acolo era și directorul cenaclului.
Imediat ce au ajuns la Casa de Cultură și au intrat în clădire, directorul le-a ieșit în întâmpinare, cu zâmbetul pe buze și le-a poftit înăuntru. Visarion Tândală, pe numele lui de poet, era un individ mic de statură, bondoc, cu burtă, o mustață stufoasă și un păr creț pe care-l purta întotdeauna peste urechi. Nu era însurat, și îi făcea curte Sandei de multă vreme, însă bibliotecara era insensibilă la avansurile omulețului, mai ales că acestea erau întotdeauna însoțite de câte o poezioară pe care Visarion i-o recita cu foarte mult aplomb și dăruire. El avea peste cincizeci de ani și locuia cu părinții lui, în cartierul muncitoresc al orașului, într-un apartament de bloc îngust cu două camere mici și strâmte. După cum îi era obiceiul, Visarion avea o sticlă de vin sub masă, din care lua câte o înghițitură de fiecare dată când se apleca să-și lege șireturile de la pantofi sau se făcea că-și scapă creionul pe jos . Pe lângă Aneta și Sanda, la cenaclu mai participau încă vreo șapte persoane: Dinu, un scriitor în vârstă trecut de șaizeci de ani, Marieta, o poetă care a reușit să publice două volume, Cătălin, un elev de liceu din orașul învecinat, precum și alții cărora le plăceu literatura și care scriau și ei dar le era rușine s-o recunoască. Visarion, în calitatea lui de președinte, stabilea cine anume-și citea lucrările, și dup-aceea le dădea voie fiecăruia să comenteze și să vină cu argumente. În acea dup-amiază a început chiar el, cu un poem de dragoste destul de lung care a început să-i plictisească pe ceilalți, mai ales că recita cu foarte mult patos, și în timp ce-o făcea, gesticula în continuu cu mâna stângă, iar din gură-i ieșeau nenumărați stropi de salivă. După ce a terminat de recitat, s-a oprit să aștepte laude din partea celorlați, numai că fiecare se foia pe scaunul lui și ținea ochii în pământ. Mai puțin Aneta, ea părea încântată de ceea ce a auzit, și-a luat în continuu notițe într-un caiet dictando. Visarion, după ce s-a aplecat sub birou și a luat o dușcă zdravănă din sticla cu vin, a fixat-o cu privirea pe fată și a rugat-o să citeacă cu voce tare ceea ce și-a notat. Ea s-a ridicat timidă-n picioare, s-a uitat spre Domnișoara Sanda, bibliotecara, care i-a făcut un semn discret din cap, și a început să-și citească notițele. În timp ce Aneta citea, Cătălin, care a împlinit deja optsprezece ani și care urma să dea bacalaureatul, s-a uitat la ea și a zâmbit, a ascultat-o până a terminat de vorbit, după care s-a ridicat în picioare și a aplaudat-o. Fata s-a înroșit și i-a mulțumit din priviri, iar Visarion, după ce a mai luat două guri discrete de vin din sticla ce o ținea sub birou, s-a ridicat, l-a întrerupt pe Cătălin și a început să recite un poem din memorie, însă se poticnea, nu-și mai amintea unele versuri, iar Sanda, bibliotecara a vrut să zică și ea ceva, însă poetul n-a lăsat-o. A continuat să recite, timp în care s-a deplasat de la locul lui și a ajuns lângă femeie. I-a luat mâna ei micuță în palma lui aspră, și a început să i-o sărute, fără să se oprească, până ce Sanda, scârbită, a încercat de multe ori să-și tragă mâna dintr-a lui. Marieta, poeta s-a uitat la el și s-a ridicat în picioare, și a început să declare că dumnealui, tovarășul Visarion nu e un cadru de nădejde al cenaclului literar din cauză că bea vin de fiecare dată când se întrunesc, motiv pentru care cei din încăpere au început să vocifereze și să vorbească toți laolaltă. Până când Visarion, după ce a mai luat o gură sănătoasă de vin, a strigat, cu vocea lui pițigăiată: “Dragi tovarăși, vă rog să păstrați liniștea!” Dinu, scriitorul, s-a apucat de râs, iar Cătălin, s-a ridicat de la locul lui și s-a dus lângă Aneta. I-a întins mâna și s-a prezentat politicos, iar fata i-a zâmbit și s-a prezentat și ea. Profitând de gălăgia din sală, băiatul a început să-i povestească cât de mult îi place să citească orice-i pică-n mână, că tatăl lui e inginer la uzină, mama lui e economistă, la ei în casă există o bibliotecă mare și se cumpără cărți în permanență. Aneta, l-a ascultat, fascinată, și nu l-a întrerupt, până când băiatul a început să povestească despre cât de mult îi place Marin Preda. Abia atunci i-a mărturisit lui Cătălin că s-a apucat de citit „Cel mai iubit dintre pământeni”, după care a început să-i vorbească cu entuziasm despre carte. Între timp Sanda, bibliotecara și ceialți au ieșit afară, să fumeze iar în încăpere au rămas doar cei doi, Aneta și Cătălin. După ce a asultat-o, băiatul i-a propus să se mai întâlnească, ba chiar mai mult decât atât, s-o invite la el acasă și să-i arate biblioteca. După ce au revenit de la țigară, Sanda i-a servit pe fiecare cu cafea și cu vestitele ei prăjiturele cu vișine, iar Visarion, destul de amețit a început să le înfulece de unul singur, până când Marieta, poeta, i-a luat platoul de sub nas și a început să-i servească și pe ceilalți. Cătălin a luat două prăjiturele și una i-a dat-o Anetei, iar fata i-a zâmbit și i-a mulțumit. După ce s-a terminat cenaclul, au ieșit afară-n curtea Casei de Cultură, iar Visarion se învârtea pe lângă bibliotecară, la un moment dat a vrut s-o ia în brațe, iar femeia, simțindu-i respirația mirosind a vin și a usturoi, s-a dat la o parte, scârbită și s-a grăbit spre ieșire, zicând că trebuie să-i vină un elev la meditații.Cătălin s-a oferit să stea cu Aneta până la cursa de seară, și a invitat-o la o plimbare prin parcul orașului.
Era o seară plăcută de iunie, nu era nici cald, nici rece, iar Aneta mai avea aproape trei ore până la cursă, și se simțea bine în compania lui Cătălin, era primul băiat cu care a acceptat să iasă să se plimbe prin parc, și cu care putea să povestească despre principala ei pasiune, cărțile. El era un băiat înalt, subțirel, cu părul șaten închis, ochi albaștri, cu un zâmbet șăgalnic în colțul gurii, iar atunci când vorbea o făcea foarte degajat, cuvintele-i veneau natural încât credeai că este un erudit și nu un licean care urmează să dea bacalaureatul. După ce au făcut câțiva pași și Cătălin îi povestea fascinat despre cum l-a descoperit el în copilărie pe Jules Verne, s-a auzit o voce din spate: „Bună Cătălin!” O fetișcană brunetă, înăltuță, s-a apropiat de el, și când a văzut-o pe Aneta, s-a oprit, s-a uitat la ea, cum face orice femeie, măsurând-o din cap până-n picioare, după care l-a întrebat: „Cine e prietena ta? Mi-o prezinți și mie?” Aneta nu a mai așteptat să facă băiatul prezentările și a întins mâna, zâmbind: „Bună! Eu sunt Aneta. Tu cine ești?” Manuela a fost colegă de clasă cu Cătălin, fiindu-i colegă de bancă în clasele a IX-a și a X-a, dar între timp s-a mutat la un liceu dintr-un alt oraș, mai îndepărtat, de unde venea acasă o dată la săptămână. S-au așezat pe o bancă, unul lângă celălalt, iar Manuela s-a pus lângă ei și a început să-i pună întrebări lui Cătălin, ca și cum nu s-ar mai fi văzut de multă vreme. Băiatul îi răspundea, politicos, iar Aneta se uita mirată la ei, până când, plictisită, s-a ridicat în picioare și s-a hotărât să plece. După ce a făcut câțiva pași, Cătălin a strigat-o, a alergat după ea, a prins-o de mână, iar Aneta, spre surprinderea ei, s-a oprit, și s-a uitat direct în ochii lui. De obicei nu i-ar fi permis nici unui băiat să o prindă de mână, însă Cătălin avea o mână caldă și o strânsoare fermă care-i dădea un sentiment de liniște și o siguranță. „Aneta, îmi cer mii de scuze”, a zis el cu vocea lui caldă și hotărâtă, „însă nu am mai văzut-o de mult timp pe Manuela și avea atâtea să mă-ntrebe...” Fata a zâmbit și s-a oprit, iar băiatul a răsuflat ușurat și au continuat să pășească împreună, până ce au ajuns aproape de capătul aleii. Acolo era o terasă mare, destul de plină la acea oră, dinspre care venea un miros de bere stătută și de mititei pe grătar. Un ospătar, îmbrăcat în pantaloni negri, de stofă, cămașă albă și vestă neagră fără mâneci deasupra, rostogolea un butoi de bere spre un IMS de culoare verde închis, parcat câțiva zeci de metri mai încolo. Din mașină a ieșit un om mai mic de statură, cu burtă și cu o mustață stufoasă, care a scuipat zgomotos printre dinți, și-a aprins o țigară și a început să strige la ospătar. Probabil că se cunoșteau, pentru că ospătarul continua să rostogolească butoiul de bere și să nu scoată nici un cuvânt, iar celălalt îi spunea: “Bă Fane, nu fii atâta de prost, fă cum îț zâc io ș-o să șie bine!” Imediat ce a ajuns în dreptul IMS-ului, Fane, ospătarul, a lăsat butoiul acolo, sprijinit de una dintre roți, după care și-a îndreptat spatele, și-a șters transpirația de pe frunte cu mâneca de la cămașă, și s-a uitat către celălalt, zicându-i pe un ton zeflemitor: “No, gata Șefu’? Ai terminat?” Aneta și Cătălin tocmai treceau pe acolo, iar Fane, ospătarul, a început să se uite lasciv după ea, să fluiere admirativ și să facă cu mâna gesturi obscene, motiv pentru care Șefu’ a pufnit în râs. Cătălin, care era în apropiere, a simțit o furie care crește-n el, cum i se dilată pupilele și, după ce s-a îndepărtat câțiva pași de Aneta, l-a strigat pe Fane, ospătarul, și l-a rugat politicos să-i ceară scuze fetei pentru ceea ce a făcut. Atunci ospătarul s-a oprit și s-a uitat mirat spre curajosul băiat care a îndrăznit să-l ia la rost, acolo, în parc, de față cu alți trecători și cu mușterii de pe terasă. Aneta s-a apropiat de Cătălin, l-a prins de mână și l-a rugat insistent să plece de acolo, însă băiatul a refuzat, i-a spus că n-o să plece până ce ospătarul nu-și va cere scuze. Omul de lângă IMS, s-a scobit plictisit între dinți, a mai scuipat odată înciudat, și a continuat să râdă, strigând către ospătar: “Ce dracu’ bă, Fane, o ajuns să te facă un mucos?” În acel moment, Aneta s-a întors către șofer și a pornit hotărâtă spre el. Omul a privit-o zeflemitor, a dat din mână a lehamite, și a vrut să se întoarcă cu spatele, însă, cum a ajuns în dreptul lui, Aneta i-a întins mâna și s-a prezentat, zâmbind: „Bună! Eu sunt Aneta! Dumneavoastră cine sunteți?” Șefu’, încurcat, nu a știut ce să facă, s-a uitat spre fată, după care spre ospătar, și, văzând că nimeni nu-i spune absolut nimic, a lăsat privirea în pământ, s-a întors cu spatele, s-a urcat în mașină și a trântit zgomotos portiera. Atunci Fane, ospătarul s-a apropiat de Cătălin și a pufnit în râs, după care i-a zis: „Da’ tu cine ești, bă, să mă pui să-mi cer scuze?” În momentul acela Cătălin a vrut să-i răspundă politicos la întrebare, însă palma ospătarului a venit, puternică și răsunătoare, direct peste obrazul lui stâng. Băiatul s-a clătinat pe picioare și s-a uitat mirat la ospătarul care râdea cu poftă și care a scos o țigară boțită din buzunar și a băgat-o-n gură. Atunci Cătălin a simțit din nou acea furie care crește în el, mult mai puternică, și s-a uitat la Aneta, după care s-a dat un pas înapoi, și-a luat avânt și cu toată forța lui, l-a izbit pe Fane cu capul în piept. Ospătarul a icnit scurt, i-a căzut țigara din gură și a scos un sunet de mirare și de groază în același timp, după care a simțit că nu mai are aer. Și-a dus mâinile la spate, căutând să se sprijine de ceva, și cum nu a găsit nimic, s-a prăbușit, zgomotos, în fund. Atunci Aneta a venit repede lângă Cătălin, l-a luat din nou de mână, și i-a zis doar atât: „Hai să fugim!” Au luat-o amândoi la fugă înspre o alee mai întunecată a parcului, iar în urma lor, ospătarul, s-a ridicat în picioare, s-a scuturat de praf și a început să-i înjure și să le strige că lucrurile nu vor rămâne așa, că-i va prinde el și-i va bate bine pe amândoi de o să-i bage-n spital... După un timp cei doi s-au oprit și au început să râdă cu poftă, iar Cătălin a invitat-o pe Aneta să ia loc pe o bancă. Fata a zâmbit din nou și s-a uitat mirată spre băiat, începea să-l placă, să-i admire curajul, curaj pe care și-l amintea că l-a mai văzut la ticul ei, la Nea Ion, atunci când ea era mică și... A lăsat ochii-n pământ, s-a lăsat pradă amintirilor, parcă-l vedea aievea pe Nea Ion acolo, dinaintea ei, povestindu-i cu vocea lui molcomă și hodorogită, iar sărutul lui Cătălin a luat-o prin surprindere. Era cu ochii închiși, iar buzele băiatului parcă aveau gust de struguri copți și respirația lui mirosea a toamnă caldă și târzie. A oftat ușor, exact așa și-a imaginat primul sărut, încă de când era în clasele primare și a început să citească basme despre Ilene Cosânzene și Feți Frumoși. Ar fi vrut să deschidă ochii, însă o voce din interiorul ei parcă-i spunea să n-o facă, să trăiască acel sărut ca și cum ar fi fost ultimul, iar fiorul care a învăluit-o imediat după, a fost cel mai frumos lucru pe care l-a simțit vreodată. Cătălin a privit-o cu mult drag, s-a uitat fix în ochii fetei și s-a minunat cât sunt de frumoși, simțea că ar fi putut să le compună, pe loc, un poem care să nu se termine niciodată, însă, din reflex s-a uitat la ceasul de pe mână și a realizat că trebuie să plece spre autogară, să prindă autobuzul. S-au ridicat amândoi în picioare, parcă rușinați, fără să se uite unul la celălalt, iar după o scurtă ezitare, Cătălin a prins-o ferm de mână și au pornit spre celălalt capăt al parcului.
(VA URMA)

Cătălin - Adrian Buduru: Cruce


mai te izbești de umbra
unui clopot
când pus de alții fugi
de fiecare
urlă sirena în șanțurile nopții
cărând fantome arse
de lingoare
de-atâta frică
pe străzi e numai soare căci oamenii își țin ascunse-n case umbra
o coasă taie-adânc în trupul morții
când sacrificiul unui miel
salvează turma
televizorul sperie copiii
si cască gura hâdă
mor bunicii
de omenire dracul
frică n-are
biserica s-a aplecat sub jugul clicii
se numără la infinit
martirii lumii
și unii fac din poignet
o cifră mare
căci zarurile-au căzut
din mâna sorții
la masa celor cu
monopol pe sare
plouă din cer cu sânge
și cu apă
din coasta înțepată peste lume
o cruce ne-a răstignit
iubirea
stăpânii lumii
în rana noastră sapă
Si masca lunii iți cade în spinare
pune-ti mănuși
că-i săptămâna mare

‎Costel Zăgan‎ : Țeapa lui Vodă


Copiii încremeniseră cu ochii la turul pantalonilor personajului incognito: o morişcă de doi lei şi douăzeci şi cinci de bani ce-l trăgea hiperbolic dincolo de nori.
Portret resentimentar? Mai bine iau radiera şi şterg totul: inclusiv păcatul originar! Aşa că e o vreme super! Aş putea spune , chiar pa-ra-di-si-a-că!
...Pe un alt plan narativ Dio este antagonistul unei alte întâmplări, concentrice...
...Mă rog, un abis cu ştaif. Şi foncţie, nene Iancule!

La ce renumeraţie îmi revine pe chelie didactică, zău dacă merită să-mi mişc vreun fir de păr!
Auzi, fraiere, Doamna Nimeni te îndrumă şi te controlează!
-Copii! Daţi-MI, caietele! Copilăria ia poziţia de drepţi: comanda-i la doamna!
-Dom`profesor, unde-ai fost, dom`le, când predai limba română?!!?
(-În Patria Mea, doamnă, LIMBA ROMÂNĂ!) Tăcerea vorbeşte în locul meu. Gura, în schimb, nu scoate niciun sunet. Laşa!
Inutilitate: numele tău e România. Nichita se întoarce în mormânt a doua oară, scârbit şi el, post mortem, de această lume!
Şi-acum,ŢEAPA LUI VODĂ :
O fi, după 20 de ani, HĂRŢUIREA ROMÂNIEI, ultima găselniţă a oamenilor politici pentru ieşirea ţării din criză, iar ceilalţi români habar n-au. Măi, să fie !!!!!
(Costel Zăgan, DEȘERTUL DE CATIFEA,2015)

Cătălin - Adrian Buduru: Corbul


-Mai negru decât ești nu poate fi vreun lucru, i-am zis,
iar el îndată se bucură
și mă privi-nțelept:
-Dacă ai zbura,
ți-ar plăcea
să te alături păsărilor ,
ori ți-ai căuta solitudinea
printre nori?
- Mai degrabă m-aș înălța cât mai aproape de soare.
Acolo, unde îngerii focului străjuiesc ...
- Crezi tu c-o s-ajungi tocmai la sălașul Luminii ? Vei găsi tu îngerii focului și ai cunoasterii?!
- Nu știu , însă dacă mă aprind ca o flacără , i-am întâlnit ...

Stefan Teodor Cabel: duminica


Așchiile nopții se topesc
Cu toate coșmarurile.
În piață, pe tarabe,
Versete, în petale de rostopască,
Cu rouă nebăută,
N-au preț.
Păsările foarfecă nori altostratus
Picăturile nu s-au copt
Păsările le pândesc însetate.
Soarele,
Unul din cei doi galbeni din punguță.
Mi-am umplut ochii
Și plămânii cu zare.
Bate un clopot,
Un cerșetor intră-n oraș
Ca mânzul asinei.
Teo Cabel, Labirintul, 2017
Stefan Teodor Cabel

Victor Țarină: Coroana cu granite

Recomand un poet:Victor Țarină
victorian
Născut la 9 mai 1960 în Cluj-Napoca

Studii:
Elementare și liceale: 1967-1979 Cluj Napoca;
Universitare: Fac. de Geologie, Univ. Babeș- Bolyai Cluj-Napoca;
Debut literar: revista Tribuna, 1986;
Volume publicate:
* Nisipuri cu pelerini, poezie, Ed. Litera, București, 1991 (cu o postfață de Victor Felea);
* El și Cel, scenariu, Ed. Clusium, Cluj-Napoca, 1994 (în colaborare cu Nicolae Dudaș) cu o postfață de Nicolae Mocanu;
* Plouă aseară, poezie, Ed. Clusium, Cluj-Napoca, 1996 (în volum cu Nicolae Dudaș, proză scurtă);
* Aureole, poezie, Ed. Clusium, Cluj-Napoca, 1997 (cu o postfață de Adrian Popescu);
* Statuile disperării, poezie, Ed. Mesagerul, Cluj-Napoca, 1998;
* Ultimul cuvânt, poezie, Ed. Mesagerul, Cluj-Napoca, 1999;
* Veghe și somn, poezie, Ed.Napoca Star, Cluj-Napoca, 1999;
* Dialog cu hârtia, poezie, Ed. Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000;
* Sfârșit de coridă, poezie, Ed.Napoca Star, Cluj-Napoca, 2001;
* Încercare de bust, poezie (antologie), Ed. Napoca Star, Cluj Nap

***
Lătratul nopții se aude vag
Soarele coboară după sârma ghimpată
Ce-i drept aș vrea să merg acasă                                   
Căci am obosit să stau
Pe înaltul tron al psihozelor

*O să plecăm și de-aici*
Mă mângâie îngerul și țurțurii
Din barbă și din plete
Lovindu-se scot sunete gingașe
Ca de xilofon

Dar eu acum am obosit
Să port coroana cu granite negre
Să port haine din pene de corb
Și în inimă iubiri neîmplinite
Adolescenți visători

*O să plecăm și de-aici
Dar hai să recapitulăm:
Dreptatea este darul Meu către tine
Și semnul tandrei Mele bunătăți*

Ottilia Ardeleanu: Sonor! Motor! Încă o dublă

(proză: un text de stea. Recomand)

Suntem un popor sonor. Cel puțin dinspre mine așa se simte. Dimineața aud o mașină turând perseverent într-o direcție impusă de șofer. Nevăzuți, maidanezii schimbă impresii matinal-regionale. Nestăpâniții drinkeri boscorodesc pe băncile din parc, negociind de sus și tare locurile de dormit. Se aud chei în uși zornăind, răsucindu-se, desrăsucindu-se, intrând-ieșind abuziv, scârțâituri, înjurături pe furiș, pași încoa, pași încolo, grabă pe scări, sunetul acut al sistemului de interfon, bâzâit de centrale, frigidere, cafetiere, foșnet de pungi, stanioluri, ziare plesnite peste articole și peste fotografii disgrațioase, indecente, tupeiste, cești, lingurițe și zahărul cubic sfârâind în lichidul ciocolatiu, pachete, haine, șepci, perii, ce mai vânzoleli, impactul cu dimineața încă în pijamale cu păsări foindu-se în timp ce picotesc pe ramuri, vântul obraznic o piaptănă repede, îi smulge petale, sunt ninse trotuarele, zdroșirea lor se face apăsat, într-un teasc atmosferic, rămân urmele negre ale oamenilor care aleargă să prindă mașini, autobuze, microbuze, tramvaie, trenuri și tot ce poate merge pe roți, zgomote infernale, fum tuciuriu greu de înghițit, bilete rupte din cotor, umeri înfipți în umeri,smuceli, cusături desprinse, nasturi săriți, oameni săriți, respirații înfundate, greoaie, sacadate, discuții politice, divergențe, insuportabilități, boscorodeli, tranca-tranca, opriri bruște, lovituri în pereți, în geamuri, în ceilalți, ho, măăă că era să calce un câine sau un om totuna, până în spate se deformează imagini, vorbe, socoteli, apoi strada ca un câmp ars, măturile fâș, fâș, pubelele zdrang-zdrang, mașina de gunoi mișcându-se ca o broască țestoasă cu doi viteji în spinare, zgomotul fărașelor înghițind ultimele resturi menajere, frunze, hârtii cu cine știe câte poezii rupte în cuvinte nemulțumitoare, câteva fluierături și semnale, viața merge în ritm alert, probă de maraton, înaintează, linia de sosire nu se zărește, încă, pământul trepidează, se pornesc utilajele de lucru, calculatoare, aspiratoare, motoare, mecanisme care ne fac viața, ticăie ceasurile, timpul zorește și el predispus să ne-o ia înainte, oamenii mișună, începe ditamai forfota, prin marketuri, bănci, școli, grădinițe, spitale, magazii, autogări, gări, brutării, patiserii, piețe, subterane, suntem mulți și zgomotul crește ca la fanfară, se aud clopoței de vânt, talăngi, osii, tobe... muzică dată la maxim, chiote și strigăte și o veselie neînțeleasă, din toți rărunchii, iar din bucătării răspunsul oalelor spălate, așezate, pe foc, pe pirostrii, fierberea cu bolboroselile ei mirositoare încât întreaga atmosferă culinară este înghițită de plâmânii trecătorilor, drumarilor postând marcaje ori privind lățimea străzilor din vreo groapă, polițiștilor cu fluierul pregătit să avertizeze, să întoarcă din drum ori să dea noi sensuri, de ce nu, leneșilor, oamenilor străzii, intră în derulare mieunatul pisicilor de prin curți, de pe acoperișuri, răspunsul altor surate, croncănitul ciorilor seculare la spart de nuci, dezechilibrul cântarelor similar balanței prețurilor, pufnelile nemulțumiților inflamați peste măsură, sirenele ambulanțelor, fâșâitul semnului crucii și al rugăciunii doamne păzește-ne pe noi, sfârâitul cărnii în ceaun, trosnetul vreascurilor, scârțâitul veselei și a tacâmurilor de prânzit, vorbe vorbe vorbe, plescâieli, râgâieli, scrâșnetul mesei și al scaunelor îngreunate de efortul de susținere și după, sforăielile tihnite, trezirile cu chemări unde ești dragă, vibrații, radiații, membrane, ecrane, adică și televizoare și radiouri și calculatoare în toate camerele, în toate imobilele, în toate cartierele, localitățile, regiunile, țara noastră este un broadband de la un capăt la celălalt, cu susurul râurilor și vărsarea Dunării în mare, cea cu fluxuri și refluxuri și cu vapoare care fumegă și spumegă și își aruncă ancorele, mii de batiste flutură în aer ca niște pescăruși de dor și de iubire, și mâinile în aer ca un câmp de flori, și maci ascunși în piepturi, chiote de copii ca de pescăruși, vârtejuri de vânt, îmbrățișări, săruturi, întrebări, pași născând altfel de dans, poate un step urban, din nou vorbe vorbe vorbe, șoapte, râsete, voie bună, dispoziție, bagaje desfăcute, sortate, curățate, puse în ordine, știri, facebook, youtube să se audă din curți, pavilioane, acareturi vocea României, masterchef, ora de politică, vorbe vorbe vorbe, certuri la mansardă, uși trântite, geamuri sparte, pumni în nas, fâșâit de sânge, clopotele bisericilor, șușotitul rugăciunilor, sfârâitul cerii, fitilelor, implicit foșnetul banilor în buzunare, mâini, portofele, la ciorap, în sân, în plicuri, casete, aparate de numărat, sertare, sunete sunete sunete, claxoane, vocalize, coarde de harpe, de viole, viori, violoncele, contrabasuri, țambaluri, ciocănele de piane, clape, clapete, butoane, taste, bum bum, bang bang, sunete sunete sunete, note note note, melodii melodii cotidiene sau de excepție, încât și liniștea se cântă pe un portativ infinit, psalmi psalmi psalmi încât și îngeri și sfinți se lipesc de ziduri, fleșuri fleșuri lumina imprimă imagini din lume, Dumnezeu trebăluiește de zor pentru întoarcerea oamenilor la credință, zidește câte-o biserică în fiecare, imnurile se înalță, îi înalță, par să tacă pentru câteva momente, se instalează armonia ca un moment de reculegere, tăcerea are cod de bare, nu se citeste cu orice aparat, dar acela care o scanează așa cum trebuie bâzâie puternic, ai zice că e mult zgomot pentru nimic, sesizează mai întâi cocoșii care dau din cioc în cioc ocol țării, pe urmă câinii împart lătrăturile între ei, oamenii străzii vorbesc aiurea gesticulând cumva, dintr-un 4x4 explodează manele, începe forfota altei zile prinsă în copci cu noaptea dinainte când o delegație de insecte și-a propus să inspecteze cum pocnesc mugurii, cum trosnesc tulpinile plantelor, cum freamătă pamântul. Sâsâitul șerpilor...
Mi se pare că totul e cuvântare - cum spune filozoful, oratorie, vorbă lungă să ne-ajungă!

Cadar Katalin: ***


într-un​ glob de cristal,
ți-am păstrat
amintirea...
în căușul timpului,
ce își aștepta tăcut trecerea
peste pragul nisipos al unei zilei,
de la capătul calendarului...
când răsuflarea vântului
l-a spart.

Nicole Sere: Limbi de dragon


pasărea a fost dată afară din cer
pe motiv de incompatibilitate
de-atunci cântă
o sole mio
primăvara a deschis din nou
porțile edenului
mierlele grădinii rătăcind prin lumile roșii
construiesc cuibul cu aștri
sunt bolnave de risipa dragostei
și nasc pui fără aripi
izolați în colivie
de limbile acelui dragon
la capătul lumii
un bărbat iubește o femeie
eu iubesc o stea
mierlele au tăcut pentru eternitate
și pământul respiră a moarte
dincolo de timp
fluturii polenizează
cenușa florilor
pentru următorul răsărit

Savu Popa: gânduri stilate


*


Cerul e un alt pământ
Unde vom locui
Cândva. 
*                                                                         
Aș vrea să fiu
Spațiul alb
Dintre neliniștile tale.
*
Desene cu primavara de colorat, planșe și imagini de colorat cu ...Totul
Se cicatrizează
Până la următorul
Poem
*

Să devenim
Cetățeni de onoare
Ai umanului
Din fiecare.

*


Visele,
Atacuri de panică
Ale imaginației.
*
Noaptea trecută,
Oraşul şi-a uitat în casa mea
Ziua aprinsă.

Maria - Ana TUPAN despe Devoratorul de umbre,de Teodor Dume,


Revista Contemporanul - YouTube poezia lui Theodor Dume, un poet ajuns la maturitate, autor al câtorva volume, e turnată într‑un limbaj mai flexibil şi mai sofisticat, al cărui principal procedeu retoric e jocul deconstrucţiei sensului literal în sens alegoric („alegorie a lecturii”, cum l‑a numit Paul de Man). Iată un fragment de poem în care călătoria spre un dincolo imaginar de după moarte se suprapune cu scenariul mutării într‑o nouă locuinţă şi al sfinţirii ei de către preot: vreau să mă mut în ziua de mâine/ fără niciun bagaj/ dar mi‑e teamă/ simt o răceală în oase/nu ştiu dacă sunt abandonat/ în propria‑mi umbră sau/ e doar o renovare ori/ o preschimbare de trup/ în care/ îmi voi aşeza amintirile/ şi câteva lucruri// la sfârşit îl voi aştepta pe Dumnezeu/ ca să‑mi binecuvânteze noua casă („Îngrijorare, vreau să mă mut în ziua de mâine …” din volumul Devoratorul de umbre, Princeps Multimedia 2018, cu o prefaţă de Daniel Corbu.) Existenţa este pentru poet un şir de efecte ale luminii: alienat în viaţa anostă a fiecărei zile, silit să se conformeze unui pat procustian al birocraţiei unei zile de muncă, îşi simte personalitatea metonimizată, el fiind prezent numai precum lumina sinteză în vreuna sau alta din culorile spectrului. Este o poezie de tradiţie existenţialistă, anxioasă, a disperării în faţa neantului, a transcedentului gol, dedus din contemplarea instabilului dublu de umbră al trupului. Divinitatea e devoratoare de umbre – patetic rest ale celui care primeşte odată cu candela ultima porţie de lumină –, în vreme ce figurile părinţilor sunt rememorate în poeme de un patetism nedisimulat. Inversând scenariul istoriei teocratice a lumii, de la Geneză la redempţiune, poetul vede întemeierea fiinţei sale în căminul parental şi în ordinea afectelor şi valorilor deprinse atunci. Copilul îşi aminteşte de întunericul decupat de veşmintele tatălui, acesta părând a‑i crea o lume din haos. Existenţa sa e acum marcată de sentimentul acut al absenţei tatălui, aşteptat să se întoarcă de ziua de naştere a fiului, redus la o fotografie păstrată într‑o cameră. Ca în infinita substituire lacaniană a trupului tabuizat al mamei (aici şi a figurii paterne) prin alte semnificate ale dorinţei, poetul regizează o neîntreruptă dramă a traumatizantelor despărţiri, dispariţii, absenţe – a iubitei, a cititorului sau a oricărui alt pol de comunicare. Contrar parabolei biblice a bobului de grâu ce cade pe pământ, într‑o societate insensibilă la valoare orice manifestare de nobleţe e o risipă: „de unde să ştiu că seminţele /curg pe arătură fără să treacă/ nimeni cu plugul / de unde să ştiu că şi seminţele mor…”.


Silvia Cuzum: spectre


S-a spart balonul răutății infinite;
plutea pe-o mare de zgomote hialine,
în zbor deasupra a toate... și-a peste nimic!
Spectre, tentacule tainice, mii, de ventuze pline,
au intrat prin ungherele lumii; vieți aspirând inamic,
dislocă speranțe, mătură visuri smintite,
împrăștie miros de trandafiri
însângerați de-ale lumii amintiri zdrobite.
Liniște-mormânt s-a făcut; de jertfiri,
tăcerea miroase a lemn de cosciug și-a veșnicie,
gânduri dezbracă de cuvintele-fiere;
amorțite de-atâta fățărnicie,
inarticulabile-s vorbele ce-n sfâșiere
culorile curcubeului au rănit,
lăsându-le să se lovească buimace.
Săgeată aruncă așchii negre-granit
umbra morții... pândă rânjind pe la colțuri, vorace
rănește muchii de viață rămasă.
Azi-noapte-am visat că zăgazuri de cer s-au deschis
să spele păcatele lumii, să țeasă
bisericii vechi haină nouă din flori de cais,
spectre să răpună-n roz de zmeură zdrobită,
din cenușă votivă să-nalțe lumea de ele robită.
Din cerul ferestrei îl caut... Visul e tot pe orbită!

Carmen-Maria Mecu:***


visez
că un cuvânt al tău se face trup se subțiază și
îl întind pe o felie de pâine
atât de singur sunt
încât se vede golgota prin mine un nimeni
pe o felie crocantă de pâine

Nicolae Vălăreanu Sârbu: memorie și uitare


Fotografia de profil a lui Nicolae Vălăreanu Sârbu, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, costum şi cadru apropiat
uitarea se așează ca o noapte peste morți
nu văd nimic mai lacom
să nu se sature niciodată
în timp lucrurile se petrec la fel de nefiresc
cu înțelegere sau nu                                                                     
rupte de imaginația normală
ca o minte cuprinsă de bunăvoință
după o mulțime de reacții inverse
începi să-ți controlezi modul de gândire
lumina nu cade întotdeauna unde trebuie
și se uscă și crapă pământul de arșiță
împart numere și le aranjez în șiruri
după anumite criterii alese
care se pierd în memorie
teoria mea se susține pe propriile picioare
dar puțini o cred validă
fiindcă puțini sunt complet valizi
în umbra dorită
am o pornire
care dispare la soare
aștept ziua sau noaptea
ori poate razele acelea penetrante
care-ți citesc întreg corpul
aleg cuvintele și le pun în simboluri
le scriu cu sufletul
apoi le las
să vă deschidă inima.

Emanuela Crina Bucur:***


Ai uitat de
Imperfecțiunea fericită a cunoașterii
Născută sub piele
Te-anunț,
Fac dragoste cu 1000 de cuvinte pe zi
Trupul îmi e mai zvelt de când n-am dezlegare
Pianul îl port în papucii de casă
Și vinul m-așteaptă în costumul de baie...
M-ai fi vrut?
Eu stabilesc locul și ora.

Spiridomșa Cel Bun:***


Bărbați și femei,
ape tulburi,
un miros de sentimente arse,
Paracetamol și Codeină,
confuzie, milă, scârbă,
toate inundate de-o vinovăție cețoasă,
deasupra faptelor zeului suprem
transportat la cer de un porumbel alb murdar,
degetele lui sunt în potirul cu fapte bune
ca să-mpărtășească brazii ce-s pe moarte
Nici un sunet nu umple camera,
iar ecourile trec dincolo de aceste ziduri
până când se sting în eter,
iartă-mi nesăbuința, femeie
ascultă-mi urletul de neputință
sunt prea tânăr ca să devin...
11.04.2020

Mioara Manoila: E Duminică și-n copilărie


Pe şanțuri, a rămas de la o ploaie,
Un râuleț ce duce-n mici şiroaie,
Vreo cinci bărcuțe albe de hârtie,
Pe-un portativ, numit copilărie.
Tuşa Cristina, cu coliva, trece strada
S-a împiedicat de-un ciot, "bătu-l-ar hina"
I s-a strâmbat pe cap, un pic, broboada
Şi-i supărată că a râs vecina.
Pe iarbă, din cireş, se-aşterne alb covor,
Jos, înspre vad, la casa cu pridvor,
se-aude-o voce fină: e Maria.
Şi-n vocea ei, toată copilăria.
Pe gard la moş Ion, cântă o ciocârlie
Şi din senin tresare-o iasomie.
Ileana plecã-n sat, duce gogoşi,
Zice cã-i ziua aia, pentru Moşi.
Sub liliacul alb de la fântână,
bunica-şi trage şalul şi mă ia
de mână.
Când bate clopotul, plecăm la liturghie,
Cã e Duminică şi e copilărie.

Gavril Iosif Sinai: oportunitate


mergeți înainte
pe urma lăsată pot veni alții
voi țineți tot înainte
până veți întâlni un măgăruș
adus la Isus de ucenici
după cuvintele Sale
au ieșit pe străzi mulțimi
ce-ar fi putut să pună în fața
măgărușului cu pași îndesați
când trecea peste hainele lor
mulțimea ovaționa
ar fi gelos calul guvernatorului
a pierdut perdeaua de ramuri și flori
următoarele zile au avut în palat
un împărat condamnat
lângă ligheanul lui Pilat
o cruce tăcută
și astăzi legat între flori
abia i se zărește chipul
strigat în floriile noastre
ne atingem de cuvintele Sale
și vom fi vindecați

Traian Abruda: untul


consideră că a trăit destul : nu
se mai hrănește cu aerul dens
spintecat
de elicea elicopterului smurd
porționat
în mici pachețele în șervețele – un roi (?!) –
asemeni
untului gălbior servit la cantina
din vârful pandemiei cu dor... nu
se gândește
în ciuda tuturor implorărilor cu
patimă să
mimeze rămânerea printre noi

George Terziu: Sinceritate matina...

Este posibil ca imaginea să conţină: desen
Cine ştie cine-o mai fi şi
George Terziu
Părea baiat de treabă,
sincer, cu bani
Cu multe idei, cu viziune…
L-am vazut ieri,
meditând trist lângă un pod
Si-mi parea că e vremea să sară
Avea în sine o cădere cosmică
Poate vroia să se verse în marea cea mare
Poate căderea lui va declanşa o nouă dilemă
Ce mi s-a parut ciudat e
că vorbea singur
Opinia publică trecea dând din cap
Săracul, încă un nebun
de prea multe cuvinte
Hei, George am strigat,
stai să vin şi eu
Când suntem 2 poate începe o revoluţie
Şi avem nevoie de ea,
amândoi

Papa Francisc: ”Preoții, medicii și asistenții sunt sfinții de lângă noi”

P a ș t e  f e r i c i t!

Image source: corriere.it***
Cel puțin 60 de preoți au murit în Italia în timp ce încercau să-i ajute, alături de personalul medical, pe cei infectați, a mai spus Suveranul pontif.

papa.jpg

Papa Francisc a rostit aceste cuvinte în timpul slujbei din Joia mare de la Catedrala San Pietro, care a avut loc fără participarea credincioșilor și fără cunoscuta ceremonie a spălării picioarelor, transmite Corriere della Sera

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10