Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Antonio Doda: am fost numit

DEBUT REVISTĂ, DEBUT REVISTĂ, DEBUT REVISTĂ, DEBUT
Fotografia de profil a lui Antonio Doda, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, stând în picioare, munte, în aer liber şi natură
am fost numit                                                                                              
simultan
adun aprecierea unora
ura altora
răutatea
m-a dus la eșecul cu mine
bunătatea
la eșecul cu alții
cei care spun
"încerc să mulțumesc pe toată lumea"
pierd timpul
cum un prieten
pierdea banii la păcănele
mi-am dorit o viață liniștită
până când
am început să spun adevărul
nu mai scriu despre copaci lacuri munți
natura din jurul nostru e tristețea și frustrarea
oamenii care au dispărut
că așa au avut chef
îmi lipsesc cel mai puțin
nu scriu
despre greutățile trăite
n-am chef să aud
"nu mai inventa atâtea fraiere"
am fost numit
nebun
dubios
pentru că am propriile opinii
prost
pentru că am rămas corigent la matematică
needucat
pentru că am înjurat oamenii
ce o meritau din plin
viața îmi zgârie mintea
mai des decât pisica mâinile
Stephen Hawking nu putea să meargă
doar să gândească
la mulți e invers
Antonio Doda

Alin Cristea: Singurătate și identitate

(4)
Ceea ce au nevoie oamenii nu are de a face cu sindromul singurătății, ci cu IDENTITATEA.


Fotografia de profil a lui Alin Cristea, Este posibil ca imaginea să conţină: Alin Cristea, posibil text care spune „Desco”
Nu pentru că sînt singuri au pierdut amprenta identității, ci faptul că au dobîndit o identitate fluidă a dus la accentuarea anxietății.
Secolul XX a însemnat pentru omenire disoluția eului. Boala secolului XXI este depresia.
"Cine sînt eu?", întreabă Frankenstein (interpretat de Robert de Niro), întrebarea lui e dilema tuturor.
Cine mai sînt eu? - se poate întreba oricine în momentele de singurătate.
Din punctul acesta de vedere, ar trebui să se decreteze dreptul la singurătate.
Introspecția și simțul bun al evitării însingurării ar putea genera o detentă identitară.
Un divorț înseamnă, de fapt, cam trei divorțuri. Ba chiar patru.
Pe lîngă divorțul în sine, care reprezintă o epidemie MORALĂ a secolului XX și a secolului XXI, în același timp are loc și divorțul de rude, care se plasează de o parte sau de alta, apoi divorțul de prieteni, care și ei se plasează de o parte sau alta.
Cea mai gravă formă de divorț a… divorțului este cea legată de adevăr.
Unul sau ambii exparteneri se depărtează semnificativ de adevăr.
Mai este o formă de divorț care se manifestă o dată cu… divorțul. Coreligionarii (din bisericile pocăiților) nu știu cum să reacționeze față de situația ‘inedită’, așa că preferă să stea la distanță de divorțați. Și, desigur, să-i bîrfească.
S-ar putea ca unii să creadă că limbuția va fi răsplătită în Împărăția cerurilor…
Din punct de vedere teologic, singurul care contează, plasarea în apropierea adevărului este mult mai importantă decît proximitatea umană.
Gîndirea logică a soției lui Iov apare în contradicție cu gîndirea TEOLOGICĂ a lui Iov.
Singurătatea e de temut doar atunci cînd ne îndepărtează de adevăr.
În rest, avem nevoie de singurătate pentru a ne exersa discernămîntul decizional.
Cît și pentru a ne focaliza asupra unui subiect, a scrie poezii, a compune muzică.
Și a scrie (mini)eseuri precum acesta.
(6)
Există mai multe cuvinte care se înrudesc cu conceptul de singurătate.
Însingurare.
Folosesc conceptul de singurătate cu ambivalenţă – singurătatea nu e neapărat ceva rău. Dar însingurarea este.
(S-ar putea ca unii să folosească cele două concepte în mod invers.)
Singurătatea ține de natura umană. Însingurarea e rezultatul naturii umane căzute, dar poate fi evitată prin echilibru psihic și mai ales SPIRITUAL.
Oricine are nevoie de singurătate. Nimeni nu ar trebui însă să se însingureze.
Dacă singurătatea o percepem ca o formă de antiproximitate, însingurarea aduce cu sine anxietatea nu numai în singurătate, ci și în mijlocul oamenilor.
Solitudine.
„Solitudinea este alegerea de a sta singur, fără să te simți singur. În acest caz, ai ajuns la un pact tacit cu tine, în care te-ai afundat în interiorul tău pentru a-ți îmbrățișa stări, puteri și neputințe, fără a forța lucrurile. Te aduci pe tine mai aproape și te privești cu sinceritate. Te hrănești cu energie și crești. Mai mult decât atât, solitudinea este și alegerea de a rămâne centrat în tine, fiind în același timp și cu oameni aproape, cerând ajutorul atunci când e cazul și îndepărtându-te atunci când nu mai ai ce căuta într-un loc.
Atunci când tu însuți îți ești o companie minunată, experimentezi cu ușurință solitudinea. Atunci când vrei să amâni întâlnirea cu tine sau nu-ți place compania ta, ești în singurătate.”
Solitudinea este ştiinţa şi arta singurătăţii.
Anxietate
„Anxietatea este o emoție ce se caracterizează printr-o stare neplăcută de tulburare interioară, adesea acompaniată de comportament nervos precum a păși înapoi sau înainte, tulburări somatice și ruminația. Este vorba de emoții subiective neplăcute de spaimă față de evenimente anticipate, precum simțământul morții iminente. Anxietatea nu este același lucru cu frica, care este un răspuns la o amenințare reală sau percepută, întrucât anxietatea implică așteptarea unei amenințări viitoare. Anxietatea este un simțământ de neliniște și îngrijorare, care este de obicei generalizată ca o suprareacție la o situație care văzută doar în mod subiectiv ca amenințătoare. […]
Există diferite tipuri de anxietate. Anxietatea existențială poate avea loc când o persoană se confruntă cu angoasă, o criză existențială sau simțăminte nihiliste. Oamenii se pot confrunta de asemenea cu anxietate matematică, anxietate somatică, anxietate de performanță. Anxietatea socială și anxietatea legată de străini este cauzată atunci când oamenii sunt anxioși când sunt printre străini sau alți oameni în general.”
Nu există singurătate în afara dimensiunilor corporale.
Orice singurătate e şi a corpului, nu doar a psihicului-
Depresie
Se estimează că în anul 2020 depresia va deveni a doua cauză de dizabilitate la nivel mondial, după afecțiunile cardiovasculare.
Declaraţia zilei
Nu singurătatea trebuie să o evităm, ci patologiile ei.




Marcel Vişa: Regretul (2)

În zilele cu ninsori blânde, soarele se întrezărește, palid,                     
prin pelicula mată a norilor. Scurtă perioadă de acalmie, în care,
smulg haina din cui, evadez din claustrofobia la care mă condamnă cei patru pereți împinși de viscol unul într-altul.
Fotografia de profil a lui Marcel Vişa, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, cadru apropiatPun lacătul, rătăcesc până seara, când pădurea se acoperă cu o pâclă de ceață ale cărei margini se mulează, ca un cearșaf funebru, pe chipuri ce țipă amenințător.
Mă afund în liniștea gâzelor ațipite sub scoarța copacilor.
Vidul de sunete face timpanele, nările, al treilea ochi să-mi sângereze. Stropii căzuți pe albul imaculat al echilibrului atrag animale de pradă care-mi amușină urmele, mă fugăresc prin hățișuri, dincolo de linia firavă a realității, în coșmaruri.
Alerg haotic, calc fără milă mușuroaiele de cârtiță ascunse-n zăpezi. Simt în tălpi adâncimea la care un orb poate să scurme.
Scanez cu privirea lațurile; niciun animal căzut în capcane (de zile întregi). Colonia de viezuri doarme în miezul cald al pământului, gurile vizuinilor cască batjocoritor, își dezvelesc colții ascuțiți precum stâncile din împrejurimi din care se desprind în răstimpuri, și cad în hăuri, bolovani grei ca niște tumori.
Aburii din adâncuri se întind ca uleiul pe apă în atmosfera apăsătoare de iarnă târzie. Simt izul de putred, de cuiburi de oase, de rădăcini crescute în carne și minute stătute, picurate de-a lungul zilelor lente. Izul de întuneric profund mi se îndeasă în nări ca o vată.
Blănurile refuză, a mia oară, să cadă pe mâna vânătorului, preferă să îmbrace trupul obez al beznei. În stânga și dreapta cărării, păsările înghețate pe crengi cad una câte una ca fructele putrezite sub coaja aparent sănătoasă. Le culeg, suflu aer călduț spre picioarele subțiri ca scobitorile de abanos.
Mi-e milă, le pun în buzunar (pe mai târziu), dar ele învie cu sutele, dau din aripi mă ridică deasupra copacilor atât de sus încât ne ciocnim brutal de-o nouă liniște, ca de-un scut, de-o cupolă de gheață invizibilă până când o atingi cu limba curiozității.
Lovitura paralizează simțurile, cădem, în transă, din văzduh.
Ne înfigem, pe rând, în crengile ascuțite și contorsionate ale copacilor. Animalele de pradă simt festinul, vin în goană, sfâșie ce a mai rămas din zborul acesta târziu, nesperat.
Tot ce simt e regretul că-i doar un vis.
Marcel Vişa

Sebastian Lupu: câteva picături de...râs

***
Intră un tip la sexopatolog și spune:
- Știți, domnule doctor, îmi iubesc soția la nebunie...
- Nu nu nu nu... Asta nu la mine... La psihiatru, vă rog!
***
La pescuit                                                                                                       
– Bună ziua… Trage?
– Așa și așa…
– Sunteți pescar de mult?
– De peste 20 de ani…
– Și nu vă plictisiți să stați toată ziua pe marginea bălții?
– Nu, deloc…, că mai vine câte un prost din ăsta și ne ține de vorbă!
***
Imagini pentru să râdem
Soția plecată în deplasare își sună soțul :
- Ce face pisica?
- A murit! !
- Aoleu, nemernicule! Nu puteai să imi dai vestea puțin mai delicat?! De exemplu, că e pe acoperiș și întâmplător a căzut …
- OK…!
- Ce face mama?
- E pe acoperiș !
***
- Vreau să iţi spun ceva, dar n-am curaj....
- Nici eu...
- Ok. Zicem amândoi odată la 3.. 3, 2, 1..
-Te iubesc!
- Ai muci!
***
Eminescu dă comandă unui ţigan să-i facă un cazan de aramă. Când vede cazanul, zice Eminescu:
- Măi ţigane, vrei să mă păcăleşti? Cazanul ăsta al tău nu conţine pic de aramă!
- Da' ce, mâncați-aș, răspunse ţiganul, codrii tăi conţine?

‎Vali Orţan: antract

Fotografia de profil a lui Vali Orţan, Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi cadru apropiat
noi nu existăm
suntem doar coregrafia                                                                          
unei stări de spirit
bunăoară tu eşti starea mea
de spirit când văd naşterea curcubeului
aşa cum eu sunt starea ta de spirit
când vezi naşterea norilor negri pe cer senin
noi nu existăm
suntem doar o stare de spirit
bunăoară starea de spirit
a antitezei dintre bijutier
şi geolog

‎Vasile Ionac‎ :poveste singură


Poezia nu poartă salopetă.
e mereu în straie de duminică.
e ca și atunci când ieși la horă
și vezi o fată pe care vrei s-o întâlnești…
din câteva priviri și niște resturi de cuvinte,
încropești o veșnicie.
apoi, nu prea se știe de ce,
niște treburi pe care le vei uita imediat,
te ocupă câteva sărbători,
după care… cu nădejdi sporite,
mergi să întâlnești fata.
însoțită, săgetat de niște priviri de granit,
observi că ochii ei se ascund ca o vină.
și strălucirea aurei ei are altă culoare
și cuvintele pe care vroiai să i le spui
au îmbătrânit în tine…
rămân netrăitele amintiri,
ca o zester a unei vieți
pe care nu ai meritat-o:
asta e poezia!...
Vasile Ionac 
17 gerar 2020

Raul Constantinescu: Eminescu

Te văd urcând din raiul Daciei eterne
Apostol al neamului român fără moarte,
trecut prezent viitor prin tine-nfloresc
spre stele tot mai sus în nemurire
cu doine basme sfinte colinde balade
de dincolo de timpi și spații împlinire
a tot ce-am fost ce suntem și vom fi în lume
în a cuvintelor nemuritoare sărbătoare
poporul de poeți al României în avânt
spre tutelar neasfințit Luceafăr sfânt
15 ian. 2020
Imagini pentru eminescu

Badescu Alexia: poezie


Fotografia de profil a lui Badescu Alexia, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoanănu aș putea să-ți spun nimic mai mult decât ți-am zis deja  
adevărul e un demon cu prea multe fețe
cum aș putea să spun te iubesc
când pantoful cenușăresei s-a umplut de plictiseală
cleopatra se sinucide constant
și romeo miroase a drujbă și smoală
în ce limbă ne-am putea înțelege baricadați în zona noastră de confort și egoism ancestral
cum aș putea să-ți ating fărâma de suflet rămasă
când dragostea e doar o broderie deșirată pe care apusul însăilează iluzii cu gura plină de tablă
fântânile au secat iubite
iar noi pendulăm între aura de taj mahal obosit și nirvana ratată
azi ne-am urât destul

Arpad Racz

Teodor Dume: Doamne, de ce nu mai am timp...

Versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri,  
acolo unde am vrut să ajung
și nu am ajuns
cineva cotrobăie
sub albastrul decupat
se vede Dumnezeu aplecat peste o carte
zadarnic mă prăbușesc pe genunchi
și-l rog
să-mi spună
de ce nu mai am timp
dâra de nisip din trupul meu
atinge pământul
nu-i bai
printre măruntaiele lui
cerul deschide o rugă
pentru ziua
în care
centrul universului
va trece prin mine

Amalia Acostachioaei Achard:Generaţie - Loup-Yves de Minectro -


Pe culme de munte                                                         
Izvor nou se naşte;
Consoartă cu unde
Curând va cunoaşte.
Întâiul strop cade
Şi-apoi, mai rapide,
Din lent în cascade
Curg ape candide.
Imagini pentru traduceriDin ne-ndemânatic
Cu paşii tremuraţi,
Crescu - râu sălbatic
Înconjurat de fraţi.
Din line coline,
Din câmpuri aurii,
Trece prin turbine
Cu toane şi furii.
Şi creşte, şi creşte
Cu orice nou izvor.
Cu-alt chip albieşte
Acelaşi călător.
Şi curge - şarpe viu
Cu solzii de mărgean -
În fluviul cenuşiu
Făcându-se ocean.
(traducere de Amalia Achard)
***
Génération - Loup-Yves de Minectro -
En haut de la montagne
Naquit le blanc ruisseau;
Il trouva sa compagne
Suivant le fil de l'eau.

De rasade en rasades,
De rapide en rapides,
De cascade en cascade,
Coule le flot candide.

Le ruisseau malhabile
Devint une rivière
De plus en plus tranquille,
Entourée de ses frères.

De colline en collines
Et puis de plaine en plaines,
Traversant les turbines
Parfois teintée de haine.

La rivière grandit
Au fil des confluents,
Il n'est plus vraiment lui
Mais reste se mouvant.

De méandre en méandres,
Ce petit affluent
Rejoint le fleuve en cendres
Et devint l'océan.

Amalia Acostachioaei Achard

Badescu Alexia: versuri

se scutură castanii
și zâmbetul de ploaie
înzăpezește-n suflet durerea de căprui
se răscolesc toți sfinții
și curg din gând șiroaie
de amintiri coclite
în raiul nimănui
nu m-aștepta nici mâine
mi-e patima sălcie
nefericirea scurmă prin aburite sorți
blestemele-s în trupul
firav
de veșnicie
și mușcă
anorexic
din nezidite porți
mai am un veac
și-un petec de nebunie-n traistă
un colț de pâine amară și-o sete de mormânt
voi colinda cu ele o pasăre măiastră
și voi renaște
pudic
din adn-ul sfânt


***
nu învăța alice
rostul devenirii
nefirescul trecerii
furia oarbă a dragostei
îți va lua o eternitate să înțelegi apocalipsa unui sărut
bătaia de inimă a unui răsărit prăvălit pe coapsele neputinței
muzica zefirului răpus
Iluziile îți vor sparge timpanul
după apus

Badescu Alexia

Note de lectură, Savu Popa:Forța demiurgică a inimii

În urma lecturii volumului de versuri ,,Psalmi" de Radu Vancu, apărut anul trecut la editura Max Blecher, las și eu o scurtă analiză hermeneutică a unuia dintre poeme.

Forţa demiurgică a inimii

Este posibil ca imaginea să conţină: posibil text care spune „Radu Vancu Psalmi”

Un inedit experiment fotografic a fost realizat de către fotografa daneză Robin de Puy, împreună cu echipa sa, care au făcut o serie de portrete alb-negru, folosind pe post de lentilă, o picătură de apă! La prima vedere, pare un lucru absurd! Însă, ne vom întreba, cum a procedat fotografa? Simplu şi creativ. Camera foto a funcţionat prin intermediul unei picături de apă, care a fost plasată pe o farfurie de sticlă căptuşită cu teflon. Astfel, picătura şi-a păstrat forma sferică. Apoi, cu ajutorul unei oglinzi, lumina din faţa camerei este redirecţionată, filtrată prin picătura respectivă. Un senzor de 18 megapixeli înregistrează cadrul. Şi gata! Dacă introduci şi puţină electricitate în farfurie, picătura devine dinamică, maleabilă, se poate întinde, permiţând o şi mai completă focalizare asupra obiectului sau persoanei. În timpul lecturii poemelor din volumul ,,Psalmi", scris de Radu Vancu, apelând la calitate creativă, atribuită de către Umberto Eco lectorului implicat în textul citit, numit şi ,,intentio lectoris", am ,,adoptat" o astfel de tehnică fotografică, nu întâmplător. Textele în sine reprezintă documente ,,in-experienţiale" sau ale experienţei unui ,,misticism visceral", prin care poetul captează destul de fotografic, un univers umoral viu, dinamic, pulsatil, invoalat însă, pe care îl simţim sau resimţim prezent, ca parte integrantă a vieţilor noastre, mult timp după lectură. De altfel, textele volumului funcţionează, fiecare în parte, ca aceste ,,picături” care conţin un înveliş transparent, dincolo de care, cititorul poate pătrunde sau vizualiza o (i)realitate viscerală, alcătuită uneori, din instantanee insolite, filtrate printr-un filon mistic, demitizat, perceput printr-o dimensiune funambulescă, alteori, străbătută de accentele unui onirism hipnotic, persiflat, diminuat sau hiperbolizat suprarealistic, în cadrul căruia inima capătă o inaparentă autonomie faţă de celălalte organe, care gravitează în jurul ei. Inima poate conferi, nu neapărat sens, cât semnificaţie lumii exterioare, obiective, transfigurând-o estetic: ,,De acolo de unde mă aflam, de pe malul lacului personal, m-am lăsat cât mai pe spate în scaunul de plastic să o pot admira: nimeni nu trecuse vreodată mai eficient decât inima mea prin materie. Muşchiul ei însângerat dobora stelele & nebuloasele ca pe nişte popice. Se prăbuşeau în jurul ei constelaţii & galaxii, tot însângerate - mi-am întins cât am putut gâtul de acolo, de pe malul lacului - dar tot nu mi-am putut da seama dacă erau murdare de sângele ei sau de sângele meu ” Situaţia paradoxală a acestui prim poem rezidă din constituirea, în primul rând, a unui proiect utopic marcat la început, de încrederea în forţa demiurgică a inimii, nu atât, în a menţine, a genera viaţa, cât, în a nu se lăsa copleşită, anulată de frumuseţea lumii, a realităţii, ca punct sau linie de ,,plecare", de ,,înaintare", după cum afirma şi Wallace Stevens: ,,Realitatea este doar baza. Dar este baza de plecare.” Iar, mai departe, poemul continuă astfel: ,,Utopia mea personală a fost inima. Corpul: blândă anarhie de muşchi & colagen, comună primitivă de oase & ţesuturi – şi în centrul ei, neprevestită de nimic, ca toate marile catastrofe – inima & dictatura ei neînduplecată.”
Pe de altă parte, acest proiect utopic este deturnat, din pricina tensiunii semnificante sau (non)semnificante dintre zona de maximă efervescenţă energetică, aşa cum este inima, pre-văzută ca un ,,axis corpus" şi, totodată, o zonă ,,oicumenă", care este o zonă permanent locuită, prea-plină de experienţele personale sau scindările sinelui, iar la polul opus, s-ar afla acea zonă ,,anoicumenă", aflată în aparentă dezordine, lentoare, cum este cea a trupului, formată din ,,blândă anarhie de muşchi & colagen, comună primitivă de oase & ţesuturi". Care va fi punctul de convergență dintre aceste două zone? Va fi unul de distanțare sau de apropiere? Asta va trebui să descoperiți pe parcursul lecturii acestui volum. Cert rămâne faptul că, frumusețea lumii constă în puterea inimii de a ,,umaniza" cu o și mai mare forță contingentul amorf, în care se oglindește.

Ion Lazãr da Coza : Coțu


Ştiţi acele primăveri în care verdele crud al plantelor de cultură, din cauza unor perioade prea lungi de vreme ploioasă, întunecată, dar mai ales rece, se transformă într-un galben bolnăvicios, de-i pune pe gospodari să jure că n-or să mai bage plugul în brazdă decât atunci când vor vedea că ouăle de ciocârlie-s ciocnite-n cuib? Sigur, nu le ştiţi.
Seara, ploaia se oprise şi, după cum erau purtaţi norii, eram sigur că dimineaţa va trebui să scot vaca la păscut. Trecuse vreo săptămână de când trândăveam. Nu că părinţilor le-ar fi păsat ca eu să nu stau în ploaie şi vânt, protejat, eventual, cu un sac din celofan, pentru îngrăşăminte chimice, tăiat în formă de glugă ciobănească, ci că Marţolea era, de felul ei, mai bolnăvicioasă, aşa că preferau, în astfel de năvădea strâmbă, să cotrobăiască prin podul grajdului după o mână de pleavă, rămasă de peste iarnă, ori tata să cosească un braţ de iarbă de pe vreun hat estic de grădină.
Când în cameră e al naibii de frig pentru acea dată din calendar, când vrei, din lene şi orgoliu, ca numai celălalt să aprindă focul în sobă şi să-l întreţină, preferând doar aşternutul să te iubească, nu-i nicio plăcere să fii trezit brusc, de razele ascuţite ale soarelui, dintr-un somn devenit atât de dulce, aproape placentar, peste care să se suprapună şi ameninţările mamei cum că va îndrepta vaca la păscut, fie că eşti gata au ba. Şi cum să mai mofturesc vreun bob de in, când din acelaşi aşternut, pentru care mi-a trebuit un sfert de noapte să-l încălzesc, a fost smuls şi mai dimineaţă, pentru o altă muncă, fratele – frate cu un an şi jumătate mai mare, dar căruia mi se impusese să-l apelez „nenea”, deşi eu nu-mi doream asta, deoarece toţi străinii ne întrebau dacă suntem gemeni, iar el ţinea prea adesea şi-n orice loc, mai ales printre puştanii de-o seamă cu noi, să-şi arate, prin forţa pumnului sau, mai rar, prin vocea ridicată, cine e şefu’? La drept vorbind, lui nenea i-ar fi plăcut să-l strig „nenică”, aşa cum făceau ceilalţi copii cu fraţii lor – apelativul „bădiţă” fiind pentru un frate mult mai mare –, însă eu, sesizând oportunitatea de a scăpa de această umilinţă, continuam să-l irit cu acest „nenea”, pe care ştiam să-l fac foarte distonant, poate-poate o să le ceară părinţilor dezlegarea ca eu să-l strig numai pe numele primit în cristelniţă. Deocamdată, nesupravegheat, m-am îmbrăcat repede, deşi cred că îmbrăcat am dormit, am mâncat, de-a-n picioare, mămăliga şi laptele din castronul de tablă din aluminiu şi-am pornit după vacă. Marţolea mă aştepta la vad, parcă neîndurându-se să treacă prin apa tulbure şi rece, dacă nu era cu folos. Văzând că are pod de vorbe mute, placidă, şi-a continuat drumul. Lăsând uliţele în urmă, cu multe case încă dormitând, am ajuns pe ţarină. Democratic, la bifurcaţia drumeagului, i-am dat ei posibilitatea să-şi aleagă locul unde voia să pască.
Aveam să regret amarnic deschiderea mea.
Deţineam doar două pârloage luate, cu doi-trei poli, în arendă, în acest scop – La Cruce şi La Albu –, noi fiind printre puţinii gospodari care-şi mai cultivau pământul, şi nu-l lăsam înspre înierbare ca să devină pârloagă, ci îl ţineam blană, cum i se spune prin partea locului unei suprafeţe arabile. Dacă până La Cruce, proprietate aflată aproape de şaua dealului – dealul fiind coada unei dumbrăvi generoase –, am mormolocit în urma vacii, ca să ajung la bucata arendată trebuia să o strecor, în viteză, pe hatul îngust de trei palme, dintre nişte blăni. Şi tare aprigi mai erau gospodarii dacă le mejeleai munca! Însă pe megieşii mei estivali parcă i-a scos nichipercea din timpanul lui stâng să nu-i mai frece nicovala şi scăriţa cu arcuşul fără sacâz, chiar dacă asta le-a fost învoiala. Păi, erau aşa: sub noi se întindea Ceafăncur – la acesta nici să te uiţi spre domeniile lui nu era bine, dar aveam noroc de hatul abrupt şi înalt de-un stat de om, pe care vaca nu-l prea încerca de teamă să nu-şi luxeze vreun picior; deasupra, cu un hat micuţ, cât un prag de casă, tolănea pricăjită pârloaga Mucioaiei – asta, şi dacă trecea un bondar de la noi la ea, ne spurca avan cu apa în care au fost spălaţi trei morţi zăcuţi o iarnă în şopron, unşi cu prapur de porc; tot deasupra, în dreapta, seculariza Gafiţa lu’ Birică – ei, primăvara, tata îi cerea pârloaga în arendă, pe trei-patru şiştare cu lapte, dar păs de voia, pentru ca vara, după ce seceta îi topea iarba, să-şi pună a obidă mâinile în brâul mlădiu, de văduvă tinerică, mignonă, şi să-mi dea dezlegare să-i devastez păiuga aurie, chiar de pe amândouă pârloagele dacă m-ar fi dus capul, căci de fiecare dată când trecea pe acolo, legănându-se ca într-un hamac selenar, se aşeza mai sub pleoapa gardului, mă chema lângă ea, mă privea galeş în ochi şi, în timp ce se lăsa să alunece pe catrinţă, dezvelindu-şi genunchii mult, tot mai mult, îmi zicea că ştie ea ce i-aş face unei fete de-ar fi cu mine, şi cât de des i-aş băga mâna sub rochiţă ori în sân, după muguri, dar eu negam grăbit, făcând feţe, feţe... pe atunci nu ştiam de ce îi spuneau flăcăii „Gafiţa – garofiţă-de-prund”; ei bine, ca o răzbunare mârşavă a sorţii, la capetele pârloagei noastre, ceva mai mică decât un teren de handbal, aveam acelaşi megieş cu apucături de jder turbat – Coţu –, dar şi aici plutea puţin noroc fiindcă în partea dreaptă însăilase un gard, năvodul necazurilor pândind doar din stânga. Respir uşurat şi aproape mă felicit cu voce tare că Marţolea nu a şterpelit niciun păpuşoi când am trecut printre blănile lui Şperlă, Ceafăncur şi Samsoilă, dar ceva al naibii de concret mă aducea, cu o uşurinţă afurisită, la realitate – frigul! După cum spuneam la început, fusese o perioadă cu ploi lungi şi extrem de reci, iar acum, ca un zapciu nebun, un vânt polar biciuia subţire dinspre nord-vest, brumărindu-mi până şi aortele, făcându-mă să trimit firman cătrănit paltonaşului şi căciulii pe care le-am lăsat acasă, în cuier. „Aşa pleci?” m-a întrebat mama când a văzut că ies pe poartă. Abia acum înţelegeam rostul întrebării. Am căutat adăpostul unei tufe de măceş. Evazivă, aceasta îmi ajungea doar până la şale. Pielea mă strângea dureros, ca o opincă uitată pe sobă. Urmăresc, pentru câteva clipe, felul în care Marţolea păştea, sistematic şi cu poftă de iac supărat, iarba tânără, bogată şi zemoasă. Hotărăsc să mă cuibăresc discret la rădăcina măceşului. Pământul era rece şi mai umed decât mă aşteptam. Totuşi, la nivelul ierbii, nu se mai simţea aşa tare biciul vântului, iar căldura soarelui trecea de pulovărul subţirel, din lână saină, până la cămăşuţă. Subtil, starea de mulţumire se instala.
Trăind în natură, dinspre partea ei nu ar trebui să mai ai revelaţii, sau, în orice caz, nu unele care să te uimească peste măsură. Cu toate acestea, de-ar fi să mă nasc încă o dată, tot nu cred că o să mai văd un cer atât de senin. Profunzimea lui mă fascina până la teamă. Din când în când, nişte vapori de apă – aveam să descopăr cu o uluire de nestăpânit – reuşeau să se coaguleze pe furiş, formând caiere dezlânate. Cu o furie nevăzută, curenţii de aer de înaltă altitudine mi le lua la rost şi le spulbera cu aceeaşi tenacitate. Victorios, de parcă participam cu ceva la această luptă, am început să număr în gând: un nor, doi nori, trei nori, patru oi, cinci oi, şase oi, şapte oi... clopoţelul de la gâtul vacii sună liniştitor lângă tâmpla mea... soarele încălzeşte... opt oi, nouă oi... clopoţelul sună, soarele dogoreşte... zece oi... unşpe oi... unşpe mii de oi... clopoţelul... clopoţelul... unde e clopoţelul? Parcă era prin preajmă... Parcă era... Cât timp mi-a luat să deschid ochii, tot atât mi-a luat pentru a ajunge în picioare şi a scana blănile lui Samsoilă, Şperlă şi Ceafăncur. De Gafiţa şi Mucioaia chiar nu-mi păsa în acea clipă. Dar de Coţu? Nu! Nu! Nu... De un catrilion de ori, nu!... Căzusem în mijlocul celui mai mare ambuteiaj existenţial imaginat vreodată – Marţolea hrăpănea păpuşoii jderului turbat. Nu doi. Nu zece. Nu douăzeci. Bărbierise peste o treime din blană. Ca să nu fac paguba şi mai mare, o scot binişor şi o aduc, vorbindu-i calm, în mijlocul pârloagei mele. Smulg un smoc de iarbă şi înfund clopoţelul ca să nu mai sune şi să atragă astfel atenţia vreunui eventual trecător pe drumul de dincolo de Ceafăncur, drum care ducea în satul vecin. Marţolea ştia că îmi greşise tăios. Ca s-o liniştesc, îi mângâi crupa. Răzbunarea avea să fie cruntă, însă trebuia să mai aştepte. Năucit, mă întorc la locul unde parcă un singur lup căsăpise nouăzeci şi nouă de mioare gestante. Ce era de făcut? Fără nicio justificare aparentă, logică – dezastrul fiind vizibil şi de pe capra Carului Mare –, plângând de frică, de furie, dar şi de milă, mă apuc să acopăr urmele vacii. Păpuşoii, semănaţi manual, primiseră prima praşilă. Erau cam cât un stilou de mari. Din cei mâncaţi de Marţolea mai rămăseseră unu-doi centimetri de tulpină. În vârful muşuroiului lor păreau nişte cetăţi ţărăneşti în ruină, uitate de toţi, chiar şi de turişti. „Ce vacă, bre? Coropişniţele au mâncat păpuşoii! Cum, ele rod numai rădăcini?! Atunci, or fi fost răţişoarele... A... astea trăiesc numai la şes, la căldură? Să ştii c-au fost lăcustele! Ai auzit şi matale, din gura popii, de molimele ce s-au abătut asupra Egiptului. De ce nu au atacat şi blana lu’ Ceafăncur sau Şperlă? Păi, ce, Ţara Sfântă ori Fenicia au fost molimate? Doar Egiptul faraonilor celor haini... Nu bre, matale nu eşti faraon!... Şi nici hain nu eşti.” Of, mi-era greu să-l conving pe Coţu din coşmarurile mele, darmite pe adevăratul Coţu... Mă duc la Marţolea, îi fac vârful cozii covrig la mine în palmă şi accelerez. Alunec în viteză printre blăni, ca un fachir pe covorul său fermecat pe străzile nopţilor cu stele din Bagdad. Puteam, ca şi până atunci, să folosesc varga pe post de pedală de acceleraţie, dar ca să intimidez vaca să nu întindă botul spre vreo blană trebuia să fac şi zarvă, or tocmai asta urmăream – şapte sate să poată jura că eu nu am fost pe acolo, în acea zi, căci în următoarele opt zile şi scarabeul de pe cer, cel care face luna rotundă, putea jura. Mama observase şi ea că Marţolea, în ultimul timp, îi venea cam flămândă în grajd şi mă tot întreba pe unde o port, însă când s-a întors din sat măscărită de Coţu, cum că l-am nenorocit cu jumătate de blană şi că o să ne ia vaca să ne-o ducă la obor – oborul era un fel de arest preventiv pentru vite, unde, musai, trebuia să plăteşti o cauţiune pentru eliberare condiţionată – mi-a impus ferm să o duc La Cruce. Nu aveam cum s-o descânt cu spermanţet rânced pe mama, în loc de mir vrednic de Sfântul Dumitru Izvoditorul, căci din temelia din dos a casei noastre izvora muntele. Dacă te urcai în fundul grădinii şi priveai peste casă, aveai sub ochi tot dealul ţarinei. Aman, cu pingele groase de plumb, în dimineaţa aceea urcam, ca osânditul spre o ghilotină ruginită, la cuibul împrejmuit cu vipere aspre, având grijă, încă de la bifurcaţie, să înfund clopoţelul cu iarbă. De cum am ajuns în pârloagă, m-am dus – rază de laser – să cercetez molima marţoliană. Ciocnire de atomi grei – abia se mai putea face diferenţierea dintre păpuşoii palisaţi şi ceilalţi. Doar dacă analizai de aproape frunzele de la baza tulpinii le vedeai vârfuşoarele cicatrizate. O ploicică netezise şi mai mult urmele de copite. E adevărat că dacă te uitai atent spre centrul blănii, observai o oarecare falie. Însă cine ar fi cutezat să caute cu geana până acolo? Chiar şi aşa, speranţa mea era ca Marţolea să se sature cât mai repede, pe urmă să mă retrag strategic în pârloaga de La Albu şi să aştept cuminte ceasul de mers acasă. Înţelegându-mi parcă temerile, Marţolea mânca făcând spume verzi la gură. Prevăzător, îi stăteam în preajmă, tot cu ochii pe drumeagul pe care ar fi venit Coţu, gata să păstrez un perimetru înfoiat faţă de acesta, iar de-ar fi vrut să-mi ducă vaca la obor eram hotărât să o aţin spre casă, de la distanţă, cu pietre şi porunci, şi-n cazul în care nu reuşeam, câteva dintre pietre puteau zbârnâi şi pe la picioarele jderului. Dar soarele urca blând pe cer, burdihanul dospea senin şi cu spor, iar eu începeam să mă relaxez. La un moment dat, Marţolea se opreşte cu gura plină de iarbă şi priveşte spre mine ca spre o călăuză stelară, căzută de pe o cometă.
– Ce te uiţi aşa? Ce, n-ai mai văzut un om de ştiinţă? Iată-mă-s în toată splendoarea.
– Om de ştiinţă la pizda mă-tii, mă! Nu eşti în stare să păzeşti o vacă şi te dai om de ştiinţă?!
Cât auzeam eu vorbele acestea, de parcă eram cu capul în clopotul mare al catedralei din Köln, în timpul chemării păcătoşilor întru duhovnicire, un vârf de arac îmi fulgerase de două ori, pe orizontală, fesele slăbănoage. Să fug? Până mă depărtam, tot mai încasam patru-cinci araci. Să stau? Furia jderului era nemăsurată şi inepuizabilă:
– Nu eu, bre. Nenea! găsesc instantaneu soluţia salvatoare, fără să am mustrări de conştiinţă căci, la urma urmei, la câtă bătaie luam, gratis, de la nenea...
– Nen-tu, zici?! Las’ că-l prind io...
– Şi cu mine ce-ai avut? o fac eu pe piranha, deşi eram solitar şi, desigur, vinovat.
– Ai uitat câţi păpuşoi mi-ai stricat acu’ anu’?!
Dacă tăceam, mucenic rămâneam. Coţu plecă de lângă mine, mustăcind. Neîndoios, îi mai rămăseseră rânduri de sudălmi şi movile de furie. Se opri, încurcat, pe hatul său. Nici el nu mai era sigur până unde Marţolea mea făcuse din păpuşoii lui acronime...
Pe cât posibil, eu şi nenea păşteam vaca alternativ, iar când nu ne înţelegeam asupra acestui aspect, mama ne trimitea pe amândoi, aşa că rar eram în dezacord. La vreo trei zile, după ce a legat-o pe Marţolea de stănoaga din grajd, nenea a intrat în casă smiorcăindu-se. Având aerul unui înger trecut, cu bursă de merit, în ceata serafimilor, tatonez terenul:
– Ce-ai păţit, băi, nenea?
– Taaaaaci! se isteriză el către mine, apoi, se adresă mamei imperativ: Dacă îmi mai zice „nenea”, îl omooor!
– Gata. De azi înainte, fără „nenea”!
Jubilând în sinea mea pentru această victorie, ascult lamentările vădit exagerate – ce, eu am zis măcar „pâs” cuiva despre fesele mele vărgate? – şi analizez cele patru urme concrete de arac de pe spinarea lui.
– Io-te, ce mi-a făcut Coţu. M-am dus fuga să văd dacă cireşu’ lu’ Troju are cireşe... Vaca a luat trei frunze... Atât!
– Îuuu!... Chişu-i ochii lui de porc bătrân... Am trecut alaltăieri pe-acolo şi n-am văzut un păpuşoi mâncat, da’ el mă curpeneşte-n sat cu hamei nebun cum că Marţolica noastră i-a ferfelit juma de blană... Păi, nu dau eu cu crucea de el, duminică, în piaţă?...
Credeţi-mă, Coţu încă nu ştia cu cine s-a pus...
Ion Lazãr da Coza 

Vasile Ionac: Drumul


De unde începe să urce,
drumul se răspândește.
de câte ori se zărește o culme,
o cărare o ia spre acolo prin tranșee de ceață,
printer perdele de fum.
de câte ori se ivește un hău,
frica de prăpastii îl ocolește.
de unde începe să coboare,
drumul se revarsă
limpede, ca un cer senin de vară
peste amiezile promise.
doar când e de luat drept, peste câmpii,
drumul nu se duce niciunde;
mai caută o umbra,
mai ocolește scheletul unui copac
secerat de vânt sau de fulger,
dar merge și, din loc în loc
mai lasă-n urmă câte un cimitir.
Vasile Ionac
11 gerar 2020, Căpâlna

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10