Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Restituiri: Nichita Stănescu

Restituiri, Restituiri, Restituiri, Restituiri, Restituiri,  

Nichita Stănescu

Nichita Stănescu

Nastere: 31 martie 1933, Ploiești, județul Prahova
Deces: 13 decembrie 1983 in Spitalul Fundeni din București

Nichita Stanescu a fost un poet, scriitor și eseist roman, ales post-mortem membru al Academiei Romane.
S-a nascut la 31 martie 1933 in Ploiesti. Tatal sau, comerciant, provine dintr-o familie de mici mestesugari si comercianti, la origine tarani prahoveni. Mama, Tatiana Cereaciuchin, este nascuta la Voronej intr-o familie de conditie nobila din zona Donetului. Nichita Stanescu devine al cincilea model important al poeziei romanesti din secolul XX, alaturi de Bacovia, Barbu, Blaga, Arghezi. intr-o istorie a formelor de expresie poetice, actiunea stanesciana propune un discurs extrem de original, asupra caruia critica va interveni abia de acum inainte.
In orasul natal face primele doua clase primare, pentru ca urmatoarele, din cauza razboiului, sa le faca la Busteni si Valenii de Munte. Clasele gimnaziale le urmeaza in Ploiesti, la Liceul "Sf. Petru si Pavel, iar cursul superior, intre anii 1948-1952, la acelasi liceu, numit acum "I. L. Caragiale. inca de acum i se formeaza si consolideaza faima de excelent versificator, ce il va urmari si in timpul studiilor universitare; devine student al Facultatii de Filologie a Universitatii bucurestene. De mare importanta este pentru tanarul Nichita contactul cu oameni marcanti ai epocii, printre care poetul si matematicianul Ion Barbu si pictorul Ion Tuculescu.
Debuteaza cu poezie simultan, in martie 1957, in revistele "Tribunasi "Gazeta literara; debutul editorial are loc in 1960 cu volumul Sensul iubirii. Dupa absolvirea facultatii este un timp corector si apoi, pana in 1968, redactor la sectia de poezie a "Gazetei literare. in 1969 este numit redactor sef adjunct al revistei "Luceafarul, iar din 1970 pana in 1973 este redactor sef adjunct la "Romania literara. Duce, chiar dupa absolvirea facultatii, o viata de boem, "umpluta cu saracie, vise literare, sete de cultura si dragoste de prieteni, fiind "un campion al noptilor albe inchinate poeziei si filozofarii.
Calatoreste mult peste hotare. Are parte de o recunoastere a valorii poeziei (uneori mai dificila), concretizata si prin patru premii ale Uniunii Scriitorilor (pentru volumeleO viziune a sentimentelor, 1964, Necuvintele, 1969, Cartea de recitire, 1972, Starea poeziei, 1975), prin Premiul "Mihai Eminescu pentru poezie al Academiei Romane (pentru volumul Epica Mag-na, 1978). Opera lui este tradusa in tot mai multe limbi straine, poetul fiind recunoscut ca o voce distincta a liricii universale contemporane. in 1975 i se atribuie Premiul international "Gottfried von Herder, iar in 1979 personalitati culturale din Suedia si fosta Iugoslavie ii propun candidatura pentru Premiul "Nobel, care va fi insa atribuit poetului grec Elitis. in 1982 i se acorda Marele Premiu "Cununa de aur al Festivalului international de poezie de la Struga.
Prin sugestiile date, opera lui Nichita Stanescu propune o poetica a rupturii apta sa avanseze o alta deschidere vizionara asupra posibilitatilor compensative ale poeziei postmoderne. Noutatea discursului sau opereaza la nivelele semantice si sintactice. El restructureaza statutul ontologic al fiintei: a fi pentru Nichita Stanescu inseamna a fi exclusiv in limbajul sau in limba poeziei. Poetica sa este o poetica a instituirii instantei enuntatoare (a eului verbalizat) ca unica modalitate de luare in stapanire a realului. Cuvantul (necuvantul) in ipostaza sa materializata in voce (emisiune sonora de energie umana) este unicul obiect si referent al poeziei. Dar scopul poetizarii este acela de a accede la sentimente si a le comunica: poezia nu se face cu cuvinte / poezia se face cu sentimente, spune poetul undeva (am citat din memorie). Sentimentul solicitat de poetica stanesciana e o entitate abstracta, un fel de topos generator prin care se sugereaza un traiect formal si existential in acelasi timp; forma de existenta absoluta a umanului este sentimentul iar nu limbajul care devine doar un instrument de comunicare a sentimentelor. in plina revolutie semiotica a limbajului, ca domeniu autarhic al poeticului, domeniu al tehnicilor lingvistice deci, iata ca optiunea estetica a lui Nichita Stanescu subordoneaza forma in sine, formei de expresie a sentimentului.
Inca din martie 1974, de ziua lui, poetul are o revelatie a mortii sub forma unui tunel oranj. in 1981, la inceputul lui august, are prima criza hepatica insotita de o hemoragie puternica. Crizele se repeta in toamna si in iarna. Boala i se agraveaza iremediabil si, cu toate ingrijirile, poetul se stinge din viata marti, 13 decembrie 1983, la Bucuresti. Este inmormantat in 15 decembrie la cimitirul Bellu, intr-un mormant sapat la picioarele idolului sau, Mihai Eminescu, si ale concitadinului sau, marele Caragiale. in 1990 este numit post-mortem membru al Academiei Romane.
Poezia lui Nichita Stanescu a suscitat si continua sa suscite un mare interes din partea specialistilor ca si din partea apropiatilor de literatura. Doua impresii se accentueaza pe masura patrunderii in universul liric nichitian: aceea ca te afli in fata unei opere complexe si rotunde, si aceea ca, oricat ai vorbi despre ea, ceva ramane nespus. Singura posibilitate de tip paliativ ar fi aceea a fixarii unui unghi din care sa privesti opera.

Un asemenea unghi posibil ar fi cel al spiritului intemeietor care-i guverneaza creatia. El descopera un filon poetic pe care il lasa apoi, spre folosinta, generatiilor urmatoare. Acest spirit intemeietor, absolut modern, ar putea pleca de la o reconsiderare a cuvantului. Evolutia nu este deci atat in plan tematic, cat in planul expresiei artistice, ceea ce a determinat critica literara sa vorbeasca de o "poetica a rupturii. Cuvantul capata, in fond, la Nichita, valoarea primordiala, biblica, este in ultima instanta Logosul investit cu puteri demiurgice. Poetul insusi exprima: "Cuvintele fiind umbra structurii materiei, cautam intruna sursa ce a iluminat materia ca sa lase o umbra atat de majestuoasa, atat de semantica. Tendinta catre aceasta sursa retrage uneori cuvintele prin materie, distrugand materia, catre sursa initiala. Traversarea cuvintelor prin materie nu mai tine de cuvant, ea s-ar putea numi chiar poezia . Si poetul continua atat de transant, oferindu-ne una din cheile posibilei interpretari a textului sau: "Daca materia are timp, cuvantul are eternitate, daca materia este simultana numai cu secunda, cuvantul este simultan cu orice, oricand. Umbra vietii mele sunt cuvintele mele. Eu sunt simultan cu propria mea secunda, cuvintele mele sunt simultane cu orice, oricand. Singura proprietate este aceea de a avea spirit. A avea materie e risipa. Asadar, prin poezia sa, Nichita reda Logosului forta creatoare si mai ales capacitatea de eternizare prin el.
Cuvantul ramane pentru poet axul existential; acesta capata consistente materiale pentru a putea fi supus, apoi, unui proces firesc si necesar de dematerializare, de sacralizare. Nu numai ca asistam la trecerea lui " a fi in " este , ci si la strabaterea, prin el, a timpului: "Tristetea mea aude pe nenascutii caini/ Pe nenascutii oameni cum ii latra. Cuvantul, logodit pentru totdeauna cu poetul, este singurul care da dreptul, prin creatie poetica, la eternizare. Daimonul poetului il indeamna, in fata haosului existential, a apocalipsei materiale, la un singur act: schimbarea in cuvinte. Logosul devine nu numai substanta creatoare, ci si forta capabila ca, intr-o comuniune cu poetul, sa atinga absolutul: "Stam rege fix, de piatra si stea/tinand oprit cuvantu-n gura mea,/necantator. Ne putem stabili astfel, eventual, un punct de sprijin cu ajutorul caruia sa putem admira si sa incercam patrunderea in miracolul universului nichitian. Un univers dominat, printre altele, de o constanta superioara: iubirea. Poetul este iubire.
Volume de versuri:
Sensul iubirii, Bucuresti, E.S.P.L.A., 1960;
O viziune a sentimentelor, Bucuresti, E.P.L., 1964;
Dreptul la timp, Bucuresti, Editura Tineretului, 1965;
11 elegii, Bucuresti, Editura Tineretului, 1966;
Alfa, Bucuresti, Editura Tineretului, 1967;
Oul si sfera, Bucuresti, E.P.L., 1967;
Laus Ptolemaei, Bucuresti, Editura Tineretului, 1968;
Necuvintele, Bucuresti, Editura Tineretului, 1969;
Poezii, Bucuresti, Editura Albatros, 1970;
Maretia frigului, Iasi, Editura Junimea, 1972;
Starea poeziei, editie retrospectiva in colectia "Biblioteca pentru toti, Bucuresti, Editura Minerva, 1975;
Epica Magna, Iasi, Editura Junimea, 1978;
Operele imperfecte, Bucuresti, Editura Albatros, 1979;
Noduri si semne, Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca, 1982;
Ordinea cuvintelor, editie retrospectiva ingrijita si prefatata de Al. Condeescu, Bucuresti, Editura Cartea Romaneasca, 1985 (colectia "Mari scriitori romani).

Cantec a aparut in volumul Dreptul la timp, Bucuresti, Editura Tineretului, 1965.
Elegia a doua, getica a aparut in volumul 11 elegii, Bucuresti, Editura Tineretului, 1966.
Elegia a opta, hiperboreeana a aparut in volumul 11 elegii, Bucuresti, Editura Tineretului, 1966.
Elegia oului, a noua a aparut in volumul Alfa, Bucuresti, Editura Tineretului, 1967.
Omul-fanta a aparut in volumul 11 elegii, Bucuresti, Editura Tineretului, 1966.
Elegia a zecea a aparut in volumul 11 elegii, Bucuresti, Editura Tineretului, 1966.
Frunza verde de albastru a aparut in volumul Oul si sfera, Bucuresti, E.P.L., 1967.
A inventa o floare a aparut in volumul Laus Ptolemaei, Bucuresti, Editura Tineretului, 1968.
Moartea pasarilor a aparut in volumul in dulcele stil clasic, Bucuresti, Editura Eminescu, 1970.
Daimonul meu catre mine a aparut in volumul Epica Magna, Iasi, Editura Junimea, 1978.
Nod 11a aparut in volumul Noduri si semne, Editura Cartea Romaneasca, 1982.

Aprecieri critice
"Structura artistica in care Nichita Stanescu se generalizeaza pe sine este in fapt o insolita epopee lirica ale carei echivalente sunt greu de aflat in literatura moderna. Stiind ca epopeea in vechea-i forma, epica si unitara, nu mai e cu putinta)), Nichita Stanescu a inventat o noua coerenta structurala - lirica si fragmentara - in care spiritul epopeic cu vastul sau caracter enciclopedic si aventuros traieste printr-o mitologie a eului originar. () El este eroul epopeii lirice Ordinea cuvintelor.
(Alexandru Condeescu - "Paradoxala coerenta, in Nichita Stanescu, Ordinea cuvintelor, Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti, 1985 p. 29)

"Lirica lui Nichita Stanescu e ca o simfonie ampla a carei tema fundamentala (dupa parererea noastra, dar, desigur, nu unica) se compune din trei miscari: 1. oroarea sinelui fata de sine: 2. evadarea din eu: 3. recaderea sinelui in eu.
(Valeriu Cristea - "Sinele fugar, in Interpretari critice, Cartea Romaneasca, Bucuresti, 1970).

AI VĂZUT VREODATĂ

Ai văzut vreodată vreo pasăre
s-o usture aerul pe care-l zboară?
Crezi tu, iubito, că peştele
se zgârie de apa lui sărată?

Putem noi doi să credem oare
mirosului că nu se simte bine în nări?
Poţi tu, obositor să crezi că fără mine
ai naşte un răsărit de stea?

Haide, ne face pe piele băşici
behăitul caprelor pe care le mulgem.
Vrei tu să rămânem flămânzi?
Spune da, şi rămânem.

(din volumul: Măreția frigului/1972)

Gabriel Stanciulescu:Am primit totul de la Tine, Doamne!


Este posibil ca imaginea să conţină: Gabriel Stanciulescu, cadru apropiat
Mă înfățișez cu privirea la Icoana,
Și îmi spun ruga trimisă către Cer,
Dar văd cât sânge se scurge pe coroană
Și este tot mai frig în trupul Său stigher.
Și-L rog adesea să-mi lumineze calea,
Mai vreau iubirea dăruită-n apogeu,
Dar El, mereu, mi-alungă încrâncenarea
Și apoi simt, profund, credința-n Dumnezeu.
Ades huzuresc prin pofte când mi-e bine,
Și-mi doresc bogăție, mereu mai mult,
Nu am măsură când binele îmi devine
Falsă satisfacție, născută din exult.
Mă refugiez abil când dragostea mă vrea,
Și savurez cu fast momentele ce-mi dai,
Nu rar eu simt că viața noastră este grea
Iar fericirea-i un dar ce temporar o ai.
Primesc prinos, mai mult decât am vrut să cer,
Și când s-a întâmplat să îmi iei, a fost lumesc,
Pentru mine moartea nu este un mister
Mi-ai dăruit totul, și Doamne... Te iubesc!

Viorel Boldis:Ar trebui să vă cuprindă teama


Ar trebui să vă cuprindă teama,
Burtoşi cu cefe groase, parveniţi,
Nu mai e mult, poporu-şi va da seama
De unde mama voastră proveniţi.
Aţi terfelit o-ntreagă naţiune,                                                             
Orgoliul unui întreg popor
S-a prăpădit, de nu ne mai rămâne
Decât să punem mâna pe topor.
Aţi cumpărat şi aţi vândut de toate,
Si sufletul ni l-aţi vândut pe bani,
E timpul să strigăm: nu se mai poate,
Noi nu suntem o ţară de ţigani!
V-aţi bătut joc de lege şi de datini,
De şcoli s-a ales praful, vai de noi!
Popor român, periculos te clatini,
Declară ăstor parveniţi război!
Nu mai avem nici fabrici, nici uzine,
De cât ne-aţi mai privatizat minţind,
A voastre buzunare gem de pline,
Românii gem de foame, suferind.
Pământurile toate-s de ocară;
Acum vreţi să le vindeţi la străini,
S-ajungem naţiune fără ţară?
Blestem pe capul vostru de haini!
Ascultaţi voi, vă spun pe româneşte:
Trebuie să vă cuprindă teama!
Nu mai e mult, poporul se trezeşte,
Voi l-aţi belit, el vă va face seama.
Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameniViorel Boldis

Ottilia Ardeleanu:când nu vei mai putea face drumul dus-întors


prea cald iarna aceasta
la șaisprezece grade celsius
dimineața își curăță penajul cu ciocul
de o rază-două canalul nu mai aburește
la odihnă un vas și-a lăsat din culori cine știe prin
ce locuri bântuite de trecut
când treci de giratoriu la aceeași viteză cu mașina
soarele gonește deasupra mării
perfect rotund își face rodajul către finiș
negurile înfășurate pe copaci golași
se răspândesc aiurea ca după o ieșire în stradă
fără niciun fel de rezultat
orbecăie lumini necontrolate
debandadă totală
zombi
umbrele șterg mastodonții din mamaia
se frâng răsfrâng nedureros la intervale
se refac până când cedează luminii
prea puțin ca să mai las agățate în pomul de crăciun
zilele
au scadență la viață
când nu vei mai putea face drumul dus-întors
atunci se cheamă că nu mai ai altceva de plătit
nici măcar facturi
Ottilia Ardeleanu

Savu Popa, versuri

VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI
***
Dintr-o casă
Au fost scoase afară
Câteva obiecte vechi,
Majoritatea lor,
Obiecte de mobilier,
Ponosite,
Borne kilometrice ale altor vremuri.
Nimeni nu s-a atins de ele,
Nemişcate,
În ceaţa care se lăsa printre oameni,
Prinzând rădăcini în pământ.
După câteva ore,
Am trecut din nou pe lângă ele,
Nu mă tenta nimic,
Nişte vechituri, care îmi dădeau impresia că
Un trecut oarecare
Fusese împăiat,
Expus aici, în plină stradă,
Capcane, dacă le-am fi băgat în propriile case,
Am fi readus aerul zilei de ieri pentru totdeauna.
Cicatrici ale momentului prezent.
În ceaţa care s-a lăsat printre oameni,
Prinzând rădăcini în ei.

***
Pe stradă doi trecători se întrebau
în ce direcție să o ia
m- am oprit le-am zis că
Toate direcțiile pornesc din poemul meu
Pe măsură ce e scris
Aşa că
Să fie atenți
Se poate ajunge ușor în interiorul poemului
Unde ziua cade în genunchi
ascultă asfaltul
Ca pe o scoică de jucărie.
***
De la etajul cinci,

Privesc
Cerul,
Mai ales când e senin,
Mai ales atunci
Seamănă cu un bandaj.

Savu Popa

Geo Galetaru: VERSURI

Eu nu te iubesc
eu nu iubesc țipătul păsării de la miezul nopții
teroarea care se strecoară sub pielea orfanilor
am învățat să urăsc malurile peștii îmbulzeala din tramvaie
singutătatea ciupercii atavice
sub vânturile muribunde ale toamnei
eu iubesc strălucirea turnurilor de control
în plină criză a combustibilului
apele urcând la cer ca niște rădăcini ritualice
dialectica pumnului strâns
când nu mai e nici fericire nici disperare
ci doar o tăcere fără sfârșit

POATE CĂ VIAȚA
Dar cine se mai gândește la
aceste lucruri perisabile, la aceste ficțiuni
insurgente. Vântul și-a spus povestea.
Trupurile zboară și cineva își uită
numele în pâsla anotimpului.
Singuri într-o încercare tardivă
de-a ajunge din urmă trecutul,
respirația zeilor de demult.
Un papirus, o voce în
impersonalitatea acestei nopți
ce-și impune arhitectura
în conștiința ultragiată.
Poate că viața
e ceva ce se întâmplă în afara noastră.

SAU NU
1. El stătea
lipit de perete
și privea
privea
iar noi
în aceeași cameră
incomodați
de cenușa destinului
păpădii obscure
verificându-și pe ascuns
traiectoriile
am înțeles
ceea ce trebuia înțeles
sau nu

2. Și ce naiba facem
cu aceste cuvinte
cu aceste poeme
creierul înaintează
face salturi în spații severe
e o iarnă apocaliptică
afară
și noi
în fața opțiunilor
intransigente


Gheorghe Apetroae: Colind din Ardeal

„ Aici, albite-s zilele cu frumuseţi în datini/ cum Vifleemu-n flori de chiparos / și-ți mai cuvântă Ştefan din Putna Bucovinei...,/ să-i mai colinzi ţinutul pe urmele-i cu rost..., / și pe urmașii locului din care-au fost.../ Lumina cea mai caldă arde-n candele / cu clopoţei şi voci trandafirii; / prin tot regatul ASTREI paşte Mielul: credinţa cerului în stea la Beit- Sahur …/ Ne sunt frumoşi şi tot mai crişti copiii: / brazi argintii pe zăpezite bolţi …/ Cuvântul s-a împodobit cu sânge - cântec: / colind de serafimi la Naşterea-n Hristos!..” 
Gheorghe Apetroae,
. Sibiu, de loc din Boroaia Sucevei.Imagini pentru colinde

Ciobanu Mihai, versuri

Este posibil ca imaginea să conţină: text
***** 1. Potecile
Ai săpat adânc în ţărâna pietrificată de iubire
Veşnică potecă
pentru a putea privi
eternitatea
Aşa cum noi construim biserici
Pentru a-l putea privi pe Dumnezeu în faţă
Cupola aceea,
nelipsita cupola - ascunde teribila lui privire
Privirea lui Dumnezeu,
Ca un ou ce se-nşurubează-n coloană
Prăvăliţi sub cupolă, aşteptăm
ca mâinile Tale să ne transforme-n fântână
ecou al privirii Tale eterne.
***** 2. Greşeala
Şi Dumnezeu greşeşte,
altfel de ce ar fi creat Paradisul ?
Iubirea are un sens,
iubirea nu poate fi stearpă
El a venit pentru a reclădi iubirea,
în fiinţa noastră trecătoare
Şi aşa şi-a răscumpărat Dumnezeu greşeala
Iubirea,
aşa cum ciutura pătrunde adânc fântâna
privire-adâncă ce devine faptă
prea-plinul fiinţei care se prăvale-n şoaptă
păcătuind
ca un izvor ce-şi taie cale adâncă
în munte
spre a se ivi ca un sărut în palida câmpie
unde mâinile noastre se termină în tunet
El e Marele Fluviu.
***** 3. Nelinişte
Fântâna aceea care aşteaptă tăcută în mijlocul câmpului
Buzele însetate ale unui melc
Poate că melcul acela care iese acum din fântână
Este casa lui Dumnezeu
Doar că el a uitat calea
Şi caută într-una fântâna aceea care este rana vie a lui Dumnezeu
Când melcul acela va auzi cum şuieră buzele Lui
pe trupul omului
Va deveni templu
Aşa cum eu aştept cu auzu-ncordat
Poate că eu sunt coarda din care s-a născut cuvântul,
chiar tunetul din care s-a născut lumina.

Ilica Pavel: haiku

dalbe florile-
cum trec sărbătorile
neștiute prin crâng
..

***

la ceas de seară -
din trupul lui subțire
un paltin pe rug

***

Costel Zăgan: Poezia doar mă ninge

Poezia doar mai ninge
cerul Doamne e pustiu
printre rânduri plânge
Dumnezeul nostru viu

                                            Cerul Doamne e pustiu
                                            îngerii s-au dus la clacă
                                            un poet nu-i prea târziu
                                            niciunul nu vrea să tacă

Îngerii s-au dus la clacă
printre rânduri plânge
iarna asta prea săracă
poezia doar mai ninge

       Cerul Doamne e pustiu
       din zăpadă storc rachiu

Costel Zăgan, CEZEISME II 

Gabriel Stanciulescu: Scrisoare...pentru Moș Crăciun


Moșule... am intrat în sărbători
și mă întreb
ca simplu om
ce să-ți cer... să-ți fac urări
ce-o să punem noi
sub pom;
știu... nu mai sunt copil
demult
joc ades rolul de Moș
dar mă bucur ca un țânc
când găsesc ceva
în coș
știi Moșule... eu m-am gândit
tu să nu-mi aduci nimic
am adunat... e tolbă plină
bune... rele-s ale mele
mi-e destul... sunt mulțumit
dă-le alor mei copii
și la toți... ce sunt și or fi
mult noroc și bucurii
la mine-n vârsta e amiază
doar copiii mai contează;
părtași le sunt părinții-n viață
la nevoi și realizări
când lumina îi inundă
când un cuget se-mplinește
când familia le sporește
când toți se roagă pentr-un țel...
un pui de om... un suflețel
și-n cartea vieții... pe prima filă
am înscris... ca-ntr-un eseu:
Cadou făcut de Dumnezeu;
și-ntr-un final fără sfârșit
când linia vieții ne unește
vom radia... c-am reușit
că nu degeaba am trăit
... și am pornit să colindăm
Moșule... te așteptăm!

Mihai Eminescu: Odă în metru antic

Este posibil ca imaginea să conţină: text

Constantin P. Popescu: Neliniștea întunericului (carte)


Este posibil ca imaginea să conţină: text
fel de chemare pe care o aude, o forță la fel de nelămurită înăuntrul făpturii lui, care îl atrage așa cum o bucată de fier e atrasă de un magnet. O felie de spațiu devenind din ce în ce mai mică, mai strâmtă. Joseph încă nu poate învinge distanța critică pentru ca atracția să devină atingere. Nu-i rămâne nimic în memorie, oricât de bine ar ști el că toate secundele zilei pe care ei o numesc ieri există, că sunt cumva aievea, reale și vii, trăite așa cum trăiește această clipă a zilei de azi. Se întreabă: unde, în ce fel, cum s-au alcătuit detaliile întâmplării accidentului? Care, și mai cu seamă al cui, a fost gândul, regia crâmpeielor de timp și a mișcărilor, a gesturilor concomitente, coincidente, care trebuiau să ducă la accident? Joseph e aproape sigur că s-a gândit la ceva legat de lumină, ori poate de întuneric, dar nu mai știe bine ce, asta este, el e singurul vinovat pentru 
nesiguranța memoriei lui; poate numai ca să înțeleagă ce îi spune vocea de-acum cunoscută a mâinii albe.

revista sintagme literare, nr.6 (41) decembrie 2019 (director: Geo Galetaru)


Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Dumitru Ichim‎ : Străinul


E loc în trupul meu
să mai trăiască încă unul.
Singurătăți am multe
ca fagurul
tristețile culese din nectar.

Am întrebat lăstunul:
''E loc de cuib după altar
unde-a dormit un heruvim,
ascuns după prosopul
țesut din in și lună.
Nu vrei
să stai cu mine împreună?''
''Pe geamurile tale
lumina cade-n cruce pe apus!''
și a semnat un zbor
precum oftatul tremurat pe oale
de mâna-ndrăgostitului olar.

În cerul Tău,
sărac și fără tihnă,
văzui
un nor cerșind cu-armonica pe umeri:
''E loc pentru tristețile-amândouă,
ca fiecare s-aibă cerul lui.''
Pândi prin geam
și lângă călimara goală
zări un piepten de femeie
și s-a pornit pădurilor să plouă.

E loc în trupul meu
chiar și-un copac să crească.
Deja oleandrul a ajuns la grindă.
Am auzit un glas,
mai bine zis părerea lui.
Oare-o fi fost al Tău?
Că parcă l-ar fi îngăimat ghiocul:
''Tare sunt singur! Ca și tine.
Am două lemne, dar ne sunt destule
să ne aprindem focul
și să cinăm, străine.
Ascunde-mă
că vor ca să mă prindă,
să-mi jefuiască moartea
din propria-ți oglindă.''

Și-am alergat la ușă,
dar n-am putut ca să-i deschid coșmarul.
Voiam să mor în trupul meu,
plin de odăi și oase,
dar tot ce am crezut că am mai scump,
tâlharul
deja ducea în spate ce-mi furase.

 
Kitchener, Canada

Gheorghe Apetroae:Un răspuns la Martin Heidegger, filosoful fiinţei în timp şi întru moarte.


Comentariu: Gheorghe APETROAE. Martin Heidegger. Reminiscența schopenhaueriană și stoicismul aproprierii sentențiale de Friedrich Hölderlin şi Friedrich Nietzsche.
„Mirarea filosofică” la „Fiinţa fiinţării”, aceste principii ale posibilităţilor evolutive ontologice, prezenţe certitudinale, cu toate că au fost identificate ca şi concepte de Heidegger, nu s-a reuşit să fie relevete obiectiv şi apoi formalizate – chiar și prin studiile sale analitice asupra adevărului, existenţei şi timpului, cu raportare la gânditorii presocratici şi la gânditorii moderni. Aceasta, pentru că au fost construite în primă instanță, mai mult imaginativ şi nu experimental, cu principii numenologice şi mai puţin din elemente spaţiale fenomenologice identitare, cauza fiind anumite limite gnoseologice ale marelui gânditor în perceperea cauzală analitică a ontologicului fizical şi a temporalităţilor fenomenologice husserliene. Acesta a rămas cu conceptul fiinţării, cu tot, în limitele perathice ale pozitivismului ființial pitagoreic și parmenidic, desigur în ființial, fiind redate de filosof cu un limbaj presocratic (J.Hersch), în afara neantului... Domnul George PETROVAI, în exegeza sa, sesizează în studiile lui Heidegger „ distincţia dintre fiinţare şi fiinţă, faptul că fiinţarea „ascunde” fiinţa şi ei îşi datorează existenţa, iar fiinţa nu există decât în subiacență, ca fiinţare! ”Filosoful verbalizează ființarea cu scopul de a subordona pe ființă acesteia, iar dintre uneltele gnomice de identificare și de descriere a ființei în ființare, acesta va utiliza „ din triada observaţie - experiment - raţionament ”, mai mult, raţionalitatea ființării și mai puțin cele ale obiectualizării, respectiv observația și experimentul, acestea din urmă fiind utilizate de Heidegger numai în abordarea strictă a ființei în timp, rămânând aici în urma fenomenologului Husserl - pilonul conștiinței intenționale, de logică pură semantică, formală și transcedentală, din care avea să se inspire în existențialismul său, Heidegger, acesta rămânând ca un subjugat al metafiinţării, al sfintei revelaţii din imperiul inchizitor al metafizicii….”. Heidegger a minimalizat, se înțelege, prezența ființei în spațiul ființării și aceasta, grație influenței asupra sa venită dinspre poetul romantic german Friedrich Hölderlin şi gânditorul axiolog-revizionist și voliționist-schopenhauerian Friedrich Nietzsche, amândoi având o deosebită preţuire faţă de izvoarele existenței ființei în ființare, presocratice. Și totuși, M. Heidegger, cu aceleași unelte va explora în maniera sa proprie și alte trei dintre categoriile nodale şi mereu inepuizabile ale filosofiei: adevărul, existenţa şi timpul, oprindu-se mai mult asupra existenței - ființării, precum raționalistul olandez Baruch SPINOZA și existențialiștii Soren KIRKEGAARD și Karl JASPERS, care au elaborat studii de filosofie a existenței. El se va opri asupra studiului existențial al ființei obiectivate în adevăr și a smulgerii ființei din obișnuit, din certitudinea morții, prin ființarea și întru moarte a ființei, în care timpul este „Timpul autentic... cel al oferirii luminatoare a ajungerii - la - prezenţă din trei direcţii diferite – din prezent, trecut esenţial şi viitor -, pe care apropierea vine să le unifice”.
Iată o fenomenologie a existenței, pe care a descris - o analitic Martin Heidegger în studiul său filosofic principal, expus în conferința ținută la Universitatea din Freiburg, intitulat Fiinţă şi Timp (Sein und Zeit). Personal, am considerat realist şi foarte interesant studiul domnului George Petrovai asupra filosofiei fiinţei la Martin Heidegger,în eseul său, intitulat „Un răspuns la Martin Heidegger, filosoful fiinţei în timp şi întru moarte”, atunci când am constatat că există în studiul său numeroase principii existențiale în temporalitate heideggeriene care converg cu credința declarată, în continuare, în scrierile mele, pentru ființarea și în început și în prezent și în neînceput, întru moarte, a unificării în eternitate !!! 
Cu stimă şi alese consideraţii! Gheorghe Apetroae, Sibiu

Gabriela-Maria Ionescu: Minciuna



Deși îl iubea ca o nebună, în adâncul inimii ei se blama cu toată puterea morală a conştiinţei…
Andreea se detesta pentru fiecare clipă de pasiune, pentru dorul neîntrerupt faţă de fostul ei profesor de istoria artei, acum – bărbatul iubit. El, cu 23 de ani mai mare decât ea, îi predase doar două semestre la facultate. Un bărbat frumos, charismatic, un mentor desăvârşit, un model, dar şi un bărbat bun de iubit.
Toate studentele erau amorezate de el. Pentru că avusese şi proiectul de an tot la el, îi ceruse dezinvoltă numărul de telefon. El nu a avut reţineri şi i l-a dat.
După ce ea a terminat Academia de Arte Andreea s-a angajat în urma unui concurs ca pictor scenograf la un teatru mic, cvasinecunoscut.
Într-o zi l-a sunat şi i-a propus să bea o cafea împreună la o terasă şi să mai vorbeasca cu el… De la acea plăcută întâlnire la cafea, când povestiseră de toate, trecuse o jumătate de an, când a sunat-o el într-o dimineaţă, înainte de ora 9.
– Ai vrea să cinăm împreună, eşti liberă diseară?
– Da, a răspuns ea bucuroasă, deja, pornind în minte caruselul întrebărilor – cu ce mă îmbrac, merg la coafor… să îmi schimb lookul?
– La ce ora şi unde?
– Unde preferi tu, a mai spus el cu vocea aceea inconfundabilă care făcea să îngheţe respiraţia unei aule plină ochi cu studenţi în timpul prelegerilor.
Şi-a cerut voie de la serviciu să plece mai devreme şi a mers să îşi cumpere ceva deosebit de îmbrăcat, să îşi aranjeze părul şi să-și facă manichiura.
Au cinat la un restaurant cunoscut, apoi s-au plimbat depănând amintiri din vremea studenţiei ei, ea recunoscând sincer că îl iubea de când l-a văzut prima oară. Vizibil măgulit şi chiar interesat de mărturisirea ei, i-a răspuns că şi el o admira, dar nu se gândise că este obiectul iubirii ei tainice.
De atunci, se vedeau de două ori pe săptămână, întodeauna în garsoniera pe care ea o închiriase încă din timpul facultăţii. Era tipul acela de amant care te lasă cu răsuflarea tăiată. Fericirea ei sincerã se părea că îi dă şi lui o stare ciudată de satisfacţie. Vorbeau lucruri impersonale şi foarte puţin, dar se iubeau intens în liniştea celor patru pereţi.
Nu mai ieşeau în public, conştiinţa ei nu îi mai permitea să se afişeze cu el, ştiind ce intimitate împărţeau atât de des. Uneori, el îi făcea cadouri drăguţe, fel de fel de obiecte decorative, cărţi sau albume de artă. De ziua ei i-a adus frezii galbene, florile ei preferatele, dar şi o brăţară vintage din argint, într-o cutie dreptunghiulară cafenie.
Avea remuşcări dese Andreea, de la un timp şi el parcă era mai mult cu gândul în altă parte. Şi într-o zi l-a văzut discutând pe stradă cu o tânără, destul de aprins, fata era studentă, desigur, şi, temperamentală, nu se sfia să strige în gura mare că îl iubeşte, că nu e drept şi altele…
Atunci ea a realizat în sfârșit, a ştiut că aşa nu poate continua şi, deşi îl iubea încă mult şi tânjea nopţile după îmbrăţişările lui măiestre, a spus stop. L-a sunat şi i-a zis că ar dori să se oprească aici. El, galant ca întotdeauna, nu a obiectat şi a incheaiat discuţia într-un mod total neaşteptat…
– Ai fost specială, Andreea !
Pe moment, i-a venit să urle, căci ştia instinctiv că el minte, dar, cu o ultimă sforţare, i-a răspuns:
– ŞI TU!
Deşi acum îi era foarte clar că pentru el nu este decât încă o crestătură pe un răboj al cuceririlor facile.
Viața i-a oferit momente de iubire și exaltare adevărată, alături de un tânăr ce i-a devenit în timp soț.
A realizat cu tristețe, că nu făcuse decât să se mintă singură; cum că ar fi fost deosebită față de colegele ei de studenție, ce trecuseră prin patul profesurului !!!
Viața, însă i-a oferit și multe momente de iubire adevăratã, iar tânărul ce i-a devenit soț a făcut-o să se simtă cu adevărat specială dar mai ales unică !

Gheorghe Grigurcu: versuri

VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI, VERSURI

Autoportret


Atît de singur rănit
de propriile tale mîini
care ocolind golul
se repetă.

Atît de singur sub pavăza
ploii
a scrisului.

***

Amnezie


Chipuri desprinse de nume
nume desprinse de chipuri

gerul venit din oglindă
îngheață numele

focul țâșnit din oglindă
aprinde chipurile
cum lumânări.

***
Dileme


Nu poți visa nu poți a nu visa
nu poți vedea nu poți a nu vedea
nu poți umbla nu poți sta locului
nu poți iubi nu poți a nu iubi
nu poți cârti nu poți a nu cârti
nu poți uita nu poți a nu uita

nu poți să fii tu însuți dar nu poți
să fii nici Celălalt.


(sursa poezie.ro și volumul Rigoarea văzduhului, editura Dacia, 1978)

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10