Poezie
Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)
Toni Chira:***
Marian Vișescu: Ghicitoare
Marian Vișescu:
Telenovelă...
Aura Creițaru:***
CORDONUL GENEZEI MATERNE
Prunculadună zilnic crâmpeie de viaţă nouă
o îmbogăţeşte cu iubirea resimţită
prin elixirul gustului suprem
primit hrană maternă
în leagănul braţelor mamei -
le adaugă toate înmuguritului
şi creşterii ombilicale divine
Dar el nu ştie
până când...
Mama -
cântecul meu de leagăn
primul cuvânt şi darul luminii
primei mele zile pe pământ;
primul cânt la lumina lămpii cu abajur
agăţată în mijlocul tavanului;
dar eu nu ştiam
pănă când...
Cântecul meu de dor
traversând ziduri de tristeţi şi înapoi –
era dorul mamei;
plânsul ploii de pe ultimul drum al surorii
spălând grijile tinereţii spre steaua ei din cer
era lacrima mamei;
dar niciuna dintre noi nu ştia
până când...
O fiică -
parte din partea-i de viaţă a mamei
primită prin muguri divini - a născut o copilă,
ducând doruri străbune prin veacuri;
Atunci, doar atunci!
Întregul şirag de suflete
pe braţe prunci legănând
ne spune că Dumnezeu a rostuit
creaţia divină pe pământ:
naşterea și viața până la chemarea fiecărui pe rând
Nimeni nu va dezlega niciodată
ceea ce ne ţine-mpreună etern prin
cordonul genezei materne
Filonul genetic şi sfânt
Lidia Popa: ***
sunt doar căi mijlocitoare de studiat.
Nu vom putea repeta a lor povară,
nici neliniștea vremurilor ce s-au schimbat.
Doar zbuciumul ne va rămâne ca o rană
descifrând colocviile din constelații.
Iertați vom fi de păcate doar după moarte,
mai înainte toți se vor răzbuna pentru Viață.
Doamne, Cel ce îmi orânduiești sufletul, Iartă!
Sunt doar un călător prin viață.
Vinovați suntem și vom fi de neștiință.
Amin.
sono solo modi intermedi per studiare.
Non saremo in grado di ripetere il loro fardello,
né l'agitazione dei tempi cambiati.
Solo il trambusto rimarrà come una ferita
per decifrare i colloqui nelle costellazioni.
Saremo perdonati, purtroppo, solo dopo la morte,
prima, tutti si vendicheranno della Vita.
Dio, Quello che ordini la mia anima, Perdonami!
Sono solo un viaggiatore attraverso la vita.
Siamo colpevoli e saremo ignoranti.
Amen
they are only intermediate ways to study.
We won't be able to repeat their burden,
nor the agitation of changed times.
Only the hustle and bustle will remain as a wound
to decipher the talks in the constellations.
We will be forgiven, unfortunately, only after death,
first, everyone will take revenge on Life.
God, the one who orders my soul, Forgive me!
I am just a traveler through life.
We are guilty and we will be ignorant.
Amen.
son solo formas intermedias de estudiar.
No podremos repetir su carga
ni la agitación de los tiempos cambiantes.
Solo el ajetreo y el bullicio quedará como una herida
para descifrar las conversaciones en las constelaciones.
Seremos perdonados, lamentablemente, solo después de la muerte,
primero, todos se vengarán de la Vida.
Dios, Ese que ordena mi alma, ¡Perdóname!
Solo soy un viajero por la vida.
Somos culpables y seremos ignorantes.
Amén.
ce ne sont que des moyens intermédiaires pour étudier.
Nous ne pourrons pas répéter leur fardeau,
ni l'agitation des temps changés.
Seule l'agitation restera comme une blessure
pour déchiffrer les pourparlers dans les constellations.
Nous ne serons pardonnés, malheureusement, qu'après la mort,
d'abord, tout le monde se vengera de la vie.
Dieu, Celui qui commande mon âme, Pardonne-moi!
Je ne suis qu'un voyageur à travers la Vie.
Nous sommes coupables et nous serons ignorants.
Amen.
Sie sind nur Zwischenwege zum Lernen.
Wir werden ihre Last nicht wiederholen können,
noch die Aufregung veränderter Zeiten.
Nur die Hektik bleibt als Wunde
die Gespräche in den Sternbildern zu entschlüsseln.
Uns wird leider erst nach dem Tod vergeben,
Erstens wird sich jeder am Leben rächen.
Gott, Derjenige, der meine Seele befiehlt, Vergib mir!
Ich bin nur ein Reisender durch das Leben.
Wir sind schuldig und werden unwissend sein.
Amen.
Corbu Daniel: Aforism
Nici CÂNTECUL, nici MAMA, nici ŢARA,
nimic nu-i binefăcător dacă
nu sunt cuprinse în mireasma lui Dumnezeu !
Elvira Elvira Lili Lefter: Sania albă
ca o zăpadă groasă, pe ogoare,
când se revarsă iarna-n calendare
și asfințește soarele-n priviri.
O sanie e vremea, de-alabastru,
curg clipele ca niște pene moi,
sunt păsări fulgii care zboară-n roi
cu străluciri de pulbere de astru.
Și noi călătorim ca într-o navă
prin ghețurile de la Polul Nord,
cu steagurile veacului la bord
precum un Nelson pustiit de slavă.
Vom ancora-ntr-o albă amintire
în care codrii-au izbucnit în floare
și-i voi striga, la masa noastră mare,
pe-acei ce-s scuturați prin cimitire.
Camelia Boț:***
Singurătate mută
Ți-au ucis visul,am tăcut fiindcă
nu eram steaua ta,
Ți-au smuls inima
din piept, am tăcut
fiindcă nu era casa mea,
Ți-au frânt zborul,
am tăcut fiindcă nu era
aripa mea,
Ți-au închis sufletul
într-o colivie,
am tăcut fiindcă
se rupsese de
sufletul meu...
Acum, mi-a venit
rândul să mă întreb,
în singurătatea mută:
cine să-mi vorbească
ori să mă asculte
din goliciunea prăpastiei
în care am căzut?
Mihaela Meravei:
În câte feluri să îţi arăt că te iubesc
Să adun fluturii în căuşul sufletuluişi să-i eliberez când Dumnezeu
îşi întinde mâna spre pământ
după ce lacrimile au spălat suferinţa
prin ploaie,
să culeg florile cireşilor
extaziate de luna mai,
să le împletesc într-o coroniţă
aşezată pe tâmpla mea să rodească
fericire,
să pun pe buzele vântului numele tău,
să îl ducă peste nouă mări şi nouă ţări
lumea întreagă să ştie
cum se numeşte iubirea,
să îmi deschid aripi şi să iau avânt
un zbor fără consolă
direcţionat doar de încrederea
în trăirile tale,
să mă strig pe mine şi să îmi răspunzi tu
ecou al fiecărui sentiment născut
din inima mea
răspuns la nevoia ta de întregire,
în câte feluri să îţi arăt că fiecare răsărit
începe cu te iubesc.
Nelu Cazan:***
Poezie
Teodor Morar: Celor ce judecă...
Poezie
Poartă-mi durerea apoi mă loveștePoartă-mi tristețea apoi mă vorbește
Trăiește o clipă cu sufletul meu
Poartă-mi și crucea spre Dumnezeu...
Poartă-mi fericirea și râsul
Poartă-mi lacrima și plânsul
Poartă-mi o clipă inima-mi grea
Vei înțelege poate ceva....
Poartă-mi sandaua ce a obosit
Poartă-mi pasul ce a ostenit
Sau fă ce crezi tu că e bine
Eu nu voi fi niciodată ca tine...
Violetta Petre: Este vreme de beție, de amor și nebunie...
poezie
Amiroase-a verde-albastru, a iubire tăinuităPrecum sevele astrale dintr-o lume infinită,
Unde Dumnezeu împarte generos ninsori de flori
Peste frunţile flămânde de-o atingere de nori.
Hai, Anida,-ntinde braţul, chiar de nu-i aripă vie,
Prinde-ţi floare la ureche şi mai scrie-o poezie!
Şi dezbracă-te de iarnă, pune-ţi voal de insomnii,
Că e vreme de beţie, de amor şi nebunii...
Freamătă un zvon de strune ca un murmur lung de ape
Hai, Anida, ţine-ţi rândul, vin setoşii să se-adape
Din licoarea dezmorţelii. Ia-ţi pocalul de argint,
Şi din toate-alege-, Anida, picătura de absint...
Să înnebuneşti o clipă, să dai drumul la ecluze,
''Zâna verde'' să-ţi rămână, strop de-ademenit pe buze
Şi când îţi săruţi iubitul, unge-i gura, să te bea
Ca pe-agheasmă de-nviere, cu miros de micşunea...
Amiroase-a dor şi doare, când prin vene, primăvara
'Şi face loc prin adormite vise-,Anida, ia-ţi vioara
Şi, aşa, ca într-o doară, fredonează din Chopin
Anotimpurile vieţii, sau măcar, un scurt refren!
Prinde-ţi-l la-ncheietură, între inimă şi braţ,
Să ademeneşti iubirea şi s-o prinzi, Anida-, n laţ!
Teodor Dume, despre: Gina Zaharia, între miracolul puterii cuvântului şi cel al Universului interior
Cronică
După titlu, la prima vedere, cartea "Zarul orbului", de Gina Zaharia, apărută la Editura Editagraph, 2020, pare a fi un roman al umbrelor vii în care drama acestora lasă lacrimi reci ce ne supun unui interogatoriu al ființei. Dar iată că intrând între filele cărții descoperi un Univers al sufletului care, in lipsa unei locații a bucuriei, creează el insusi un Univers modular cu destinații personalizate. La nivel declarativ, eu cel puțin, mă simt a fi, deja, locuitor al acestui nou Univers lăuntric, tămăduitor, marşând printre respirațiile sentimentelor de o aleasă simțire." ştiu şi ce simt tăietorii de lemne când copacii dau să/ atingă cerul"(pag.43).
Poemele Ginei Zaharia sunt secvenţe de lumină şi jertfă derulate nu pentru a întrista, ci pentru a bucura şi entuziasma viaţa. Iată de ce spun că ceea ce clădeşte Gina Zaharia, între coperțile acestei cărți, sunt priviri ale existenței interioare selectate cu pricepere, tact şi inteligență. Şi o face sub egida profesionalismului.
"o femeie îşi strânge la piept pruncul născut peste noapte/ are surâsul ei curajul ei amărăciunea ei şi un fir de busuioc / în pumnul nou ca o nucă verde."(pag.9), ori " iată seara urcă pe ziduri apoi se stinge ca o țigară pe un trunchi de copac/ cineva îmi şopteşte să spun şi despre tine ceva / nu zic nimic eşti în siguranță acolo/ de va seca râul acesta te vei alege doar cu lebăda care / s-a încăpățânat / să înoate dincolo de pace/ nu vrei să ştii dacă e aievea nici dacă s- a înecat ca un strigăt/ la un semnal va dispărea totul"(pag.40).
Legătura dintre stări e magnetică. Aşezarea lor într- un întreg nu se face haotic, ci cu precizia unui chirurg care ştie ce poate fi dincolo de privirea sa.
Universul cunoaşterii nu are limite pentru că arhitectura gândului se face din lăuntrul şi numai apoi se rostuieşte în cuvânt.
Poemele din cartea "Zarul orbului" nu sunt derivate din urmele altor exploratori de senzații, ci sunt trăiri vizibile ale experienței de viață care dimensionează şi redimensionează viața. " deseori am uitat să deschidem cartea din care vin zilele gătite de sărbătoare/ dar nu e târziu/ vino să ne ştergem pe tălpi de noroi/ apoi să căutăm clipa în care putem îngenunchea/ până se trezesc mierlele" (pag.93).Jalonarea stărilor şi sincronizarea lor cu expresiile folosite, ca liant, aduc un plus de frumusețe spațiului lăuntric păstrând, în acest fel, autencitatea formei dar şi a expresivității inițiatoare a figurii de stil.
" Zarul orbilor" nu este doar o carte oarecare , ci o antologie a sufletului care justifică povestea lumii interioare a autorului.
Ideea care fundamentează întregul porneşte de la relația adevărului lăuntric fundamentând fiecare stare pornită în redescoperirea acelui Univers, ca într- un joc al sinelui, dar fărà a ține cont de comportamentul, corespunzător sau nu, al acestuia.
Iată şi textul care probează acea stare de moment a deschiderii interioare, " când mă gândesc cât de aproape am fost să cred că/ nebunia/ îşi face casă pe unde apucă,(...) încât şi un înțelept ar căuta prin cărți întâmplări cu final fericit...(pag.39).
Şi da, nu pot să contrazic un nume ca Valeria Manta Tăicuțu care, pe coperta patru a cărții, spune convingător:" Gina Zaharia dovedeşte, cu fiecare nou volum tipărit, o profunzime surprinzătoare, inteligentă în selecția temelor fundamentale şi o capacitate combinatorie care- i permite să găsească întotdeauna conotații însolite".
Spiritul activ al autorului, aci recenzat, Gina Zaharia, ne defineşte nevoia de accesibilitate a cititorului invocând, plenar, esența cuvântului rostuit atent fără a apela la exerciții care ar putea oferi doar disponibilități şi nu forme de înţelegere a efectelor create dar trecute prin cenzura sufletului.
Iată şi mărturisirile unei comodități poetice acceptate," la un semnal va dispărea totul/ ah iată busola e în buzunarul timpului meu/ slavă Domnului arheologii nu pierd nopțile pe drum/ ci le sărută drasupra pământului şi le sfătuiesc/ să nu mai vorbească în somn"(pag.40).
Şi cât de credibil!.
" nu te obosi/ masa asta de piatră e de mult aici/ am adus-o când flămând erai iar livezile promiteau/ roade cum n- au mai fost/ şi câmpiile se răsfățau în ploi magice/ aşază- te lângă mine am izgonit vântul/ ne scotocea prin suflete"(pag.58).
Păşind pe aleea sensibilității, fără poticniri, Gina Zaharia creează, pentru cei interesați, noi mijloace de descoperire ori redescoperire a extazului. Şi mă voi limita aici, numindu-l extaz melancolic, de trăire divină a unor realități lăuntrice incontestabile.
Dar, în încheiere, să zic şi eu ca şi poetul," ei bine/ să lăsăm pe mâine / e prea cochetă dimineața aceasta/ să n-o întreb unde porneşte/ aşa gătită"(pag.80).
(Teodor Dume, membru U.S.R)
George Pașa: Acrostihuri în vers alb
Gându-ntârziat al unei frunze
Rătăcite-n somnul unei ore,
Unde gerul, paznicul de noapte,
Pas cu pas, încremenește visul.
2. Privirea
Pendulează între două note
Radioase-n auriul verii,
Intră fără niciun fel de teamă,
Var încins, în pulberea solară.
Iute se mai veștejesc mușcate!
Roade-amurgul rodia solară,
Este plin ca un butoi de varză,
Amețit de miezul dulce,-adoarme.
3. Raft
Râsul e o carte a iubirii,
Alintată-n respirații ample,
Fericită c-a ajuns pe raftul
Tuturor ce-i simt argintul vocii.
4. Refacere
Refăcut e timpul unui sunet
Estompat de liniștea lunară.
Forfota din lucruri încetează,
Adieri de farmec umplu sala.
Cântecul pornește în surdină,
Este-o seară fără de pereche!
Ritmul are-acum sclipiri de aur,
Eterate linii prind culoare.
Scrie texte literare încă din adolescență, dar nu debutează decât relativ târziu, la 28 octombrie 2009, în revista „Axioma” din Ploiești, cu trei traduceri din poezia lui Serghei Esenin: „Se-nvolbură frunzișul cel de aur...”, „Anii tinereții cu frumoasa-mi slavă...”, „Eram eu odată tânăr și ferice...”. Își continuă colaborarea cu această revistă, publicând alte grupaje poetice, în mai multe numere ale acesteia: în noiembrie și decembrie 2009, martie și aprilie 2010.
Publică, de-a lungul timpului, poezii, traduceri de poezie, cronici și recenzii literare, o piesă de teatru, în alte reviste: „Actualitatea literară” (Lugoj), „Algoritm literar” (Călan), „Armonii culturale” (Adjud), „Atitudini” (Ploiești), „Citadela” (Satu-Mare), „Constelații diamantine” (Craiova), „Convorbiri literare” (Iași), „Cuib literar” (Călan), „Feed back” (Iași), „Fereastra” (Mizil), „Literaria” (Craiova), „New-York Magazine”, „Nuova Provincia” (Imola, Italia), cu texte în română, traduse în italiană de către Matteo Veronesi, „Regatul cuvântului” (Craiova), „Repere literare” (Ploiești), „Revista nouă” (Câmpina), „Sintagme literare” (Dudeștii Noi), „Tribuna” (Cluj), „Urmuz” (Câmpina), „Vatra veche” (Târgu-Mureș), „Vocativ” (București), „Zona literarâ” (Iași).
Volume de versuri publicate de George Pașa:
„Singurătatea unui sunet”, editura „Premier”, Ploiești, 2009;
„Atelierul albastru”, „Premier”, Ploiești, 2010;
„Detașat pe frontul minunii”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2011;
„Cântece din Alindoria”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2013;
„Ben Cioglu”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2015;
„Pașadine”, ed. „Minela”, București, 2018.
Daniel Corbu: Topirea
(Începusem să mor prea devreme)
Începusem să mor. Muream încet în fiecare ziîn fiecare oră în fiecare secundă.
Consultam tomurile sănătăţii şi ale bolilor lumii
zeci de tratate ale trecerii
cărţi despre regi glorioşi
gladiatori, cruciaţi, castelani şi celebre madone,
şamani, zoroaştri, exploratori, prinţi ai curajului
şi papi intermediari ai Bunului Dumnezeu
şi din fiecare se înălţa ca un abur
abia perceptibil revoltătorul firesc
aşa cum din adâncul materiei nimicul.
Începusem să mor vizibil. Îmi spuneau
iubitele prietenii vecinii:
Tu nu observi cum mori cu câtă evidenţă
şi impardonabil fast chiar fără un pic de ruşine
în văzul tuturor te topeşti ca o apă
ce se scurge fără de noimă-n adâncuri
sau ca o avere căzută pe mâna prăduitorilor?
Începusem să mor prea vizibil. Vorbeam cu
mult prea ocupatele celule, cu sinapsele, cuarcii, leptonii, gluonii
şi-i rugam să oprească un timp lunecarea
de nesuportat pentru cei care chiar în acel moment
mă acuzau de pierderea clasicei demnităţi
a minimei decenţe sociale.
Dar totul căzuse în autism şi totul
lucra în defavoarea mea şi nici scepticismul
nu-mi mai era biserica sfântă a rugăciunii
iar iubita cea nouă-mi spunea:
– Degeaba ai scris şase mii de poeme despre
sânii mersul şi părul meu auriu
uite cât de vizibil mori în fiecare zi, în fiecare oră
în fiecare clipă te zbaţi ca o floare tăiată
şi nu faci nimic. Nimic şi nimic.
Iar pleccrea mea e foarte aproape.
– De mă părăseşti – spusei cu glasul pierdut – va fi o rană,
dar ce spun eu
va fi un dezastru mai feeric decât
orice apus pentru că eşti atât de aşezată în
inimă, în sânge iar sufletul mi-i ocupat în întregime.
Cum să te desprinzi?
Va fi o rană pe care-o vor vedea toţi
care se va scurge pe bulevardul Victoriei, pe strada Puşkin şi
Lăpuşneanu, pe stradela Baudelaire prin clădirea
televiziunii centrale prin pieţe cluburi
de zi şi de noapte o rană urâtă
ca o lipicioasă meduză ca o inimă însângerată pulsând
în dezordine
ca un monstru uriaş.
Iar oamenii zice-vor: ce despărţire urâtă
ca un muşuroi ca un oraş oceanic după apocalipticul tzunami!
– Fă ceva – îmi spune noua iubită – şi pune capăt acestei ambiguităţi!
Dar eu continui să mor vizibil
în fiecare zi în fiecare oră
în fiecare secundă
crezând ca şi vechii greci în destinul câştigului
din pierderea lucrului de pierdut supus astfel măreţiei
pierzaniei şi golului absolut
continui să mor vizibil cu neruşinare,
în timp ce-mi îmbogăţesc impunătoarea colecţie de timbre şi fluturi
sau fac adânci reverenţe unei glorii de trei parale
şi uneori chiar ascult zile şi nopţi în şir
cum din adâncul materiei urlă nimicul.
Restituiri > Florin Mugur: Un poet uitat strategic...
mersul tău prin iarbă
și iarba care s-a înălțat
la un metru de pământ
să te urmărească de-aproape
zăpăcită de pofte
aș vrea să scriu despre tine
frumoaso
dar hârtia alunecă
de parcă-aș fi așezat-o
pe-o moviliță de cireșe coapte
Ionuț Caragea: Trepte
în premieră
și visul e o treaptă carene duce către-un loc
ce nu e vis
e o-mplinire-a gândului
într-un abis
e presimțirea vieții noastre
viitoare
există și va fi
răstălmăcit de mine-altcineva
nimic nu se va pierde
chiar de-aș vrea
căci și cuvântul e o treaptă care
ne duce către-un loc
ce nu-i uitare
tot ce visez și scriu
tot ce iubesc
sunt trepte către lumea
ce-o să fie
de m-a durut și-am plâns
am redospit
în inimă și-n suflet
veșnicie
iar de lumini și umbre
m-au chemat
la hora lor de antice mistere
am tot dansat, am tot dansat, am tot dansat
ținându-mi ochii sus către repere
către planete, stele, galaxii
acolo unde iarăși
noi vom fi
Pe urmele poetului, Nicolae Silade (IX)
cronică
Nicolae Silade, poetul eternei fericiri
Esenţa lumii nu poate fi schimbată de fenomenele ei trecătoare (în care sunt implicaţi oamenii): “… parcă văd şi acum acele insule plutitoare. marea/ când furtunoasă. când calmă. strâmtorile şi stâncile ei. nimic nu s-a schimbat. doar că un altul acum/ naufragiază pe mare” (p. 19). Este vorba de marea – simbol, eliberată de orice accidente. Cuvintele Poetului – “cenuşă rezultată din arderea mea” – sunt cele care fixează sensurile lumii, ca acea cenuşă pusă pe zăpadă, “să nu alunece musafirii”. Banala cenuşă pusă pe zăpadă devine un simbol central într-o “ars poetica” (p. 22). “mergere înainte/ mereu această mergere înainte/ pe un drum fără capăt fără întoarcere/ prin sfânta sălbăticie” (p. 28), “mergere înainte/ mereu această mergere înainte/ delir ce nu se mai sfârşeşte/ curgere de neoprit/ cascadă” (p. 29) poate fi însăşi existenţa noastră, pusă sub semnul devenirii neîntrerupte, care este sugerată, în întregul volum, prin fluxul continuu al cursului liric, în care lipsesc “obstacolele”: titlurile poeziilor, scrierea cu majuscule, punctele.
Totuşi, în imensul fluviu al trecerii, poetul nonconformist (dar numai în această privinţă), pune puncte, “jaloane”, “repere”, acolo unde nu ne-am aştepta, şi continuă cu iniţială mică: “dar unde începe şi unde sfârşeşte/ sinele meu? mereu un altul/ îmi precede naşterea. mereu un altul/ îmi succede. şi-n fiecare/ sunt eu. cel care mereu/ se nemărgineşte” (p. 39). Străbătută de fiorul metafizic al lui Lucian Blaga e elegia ce urmează: “o,/ dacă ar fi linişte/ s-ar auzi cum bate/ inima mea în inima lucrurilor/ s-ar auzi cum bate/ inima lucrurilor/ în inima mea” (p. 32).
Atmosfera domestică, doritoare de confortul limitat al concretului, este construită în “seara bem ceai de zahăr ars/ cu lămâie…” (p. 37). O semnificativă polisemie (femeie iubită – Dumnezeu) creează poemul “pentru că tu mă ridici tu mă înalţi” (p. 42). Un lirism pur, de o transparenţă şi de o delicateţe amare, răzbate din îndemnul păstrării misterului lumii, când acesta e protejat de frumuseţe: “o, nu lua totul în seamă/ nu căuta să înţelegi/ cât însăşi primăvara îţi dă vamă/ te bucură de floarea de cireş” (p. 45).
Poetul simte acut trecerea timpului prin singurătatea lui şi caută, uneori cu disperare, alteori cu liniştea resemnării, nevăzutele jaloane ale vieţii. Dar demersul lui se pare că e sortit eşecului, în visul vieţii acesteia (“e totul un vis”, p. 64). “eu domnilor m-am decis să renunţ” este o nouă definire a Poetului, fiinţă fragilă, vulnerabilă, pusă în calea sfârşitului: “prin urmare mă voi izola/ undeva departe pe un câmp/ şi mă declar păpădie/ în vântul serii” (p. 76). Căci singura valoare e “gândul gândul gândul”, care “luminează calea/ spre cuvânt” (p. 77).
Eternelia (Editura Marineasa, Timişoara, 2006) aduce un ton distinct în poezia românească din ultima perioadă, dominată de pesimism şi de experimente lingvistice, de cele mai multe ori sterile. Poetul este un optimist funciar şi îşi clamează fericirea în năvalnice versuri pline de lumină, pline de bucurie, cu o retorică molipsitoare, într-o combinaţie de imn, odă, psalm şi rugăciune.
Câte şapte versuri sunt puse în “blocuri” de proză, în dreptunghiuri de text, aşezate orizontal, la mijlocul paginii, sugerând soliditatea şi permanenţa sentimentului. Fluxul cuvintelor este întrerupt, din loc în loc, de puncte, dar după care se foloseşte litera mică. Deci, oprirea impusă de punct este anulată imediat de cuvântul următor, care nu începe cu majusculă. Se naşte senzaţia de curgere impetuoasă, ireversibilă, care nu poate fi oprită de nicio stavilă.
Fericirea porneşte, firesc, şi din banalul (pentru unii) cotidian: “… când te aşezi la birou. când prin fereastră te salută soarele. când oamenii toţi îţi zâmbesc. când dai un telefon. când primeşti un fax pe care scrie “bucură-te!”. oare nu e aşa fericirea?” (p. 8).
Sursa fericirii se amplifică în zig – zag, parcă printr-un baleiaj, sărind de la banalul cotidian la contemplarea sublimului, de la concretul zilnic la sentimentul înălţător: “când urci la volan şi în maşină miroase a levănţică. iar în dreapta ta se află iubita ta. când urci pe munţii patriei şi brazii magnifici te salută. când în bănci contul tău creşte şi creşte şi creşte. când eşti sănătos. îndrăgostit. când eşti iubit. când toate merg strună. când îţi doreşti cu ardoare ceva iar în clipa următoare se şi împlineşte. asta e fericirea.” (p. 9).
Poetul e fericit – şi aici urcăm o treaptă în găsirea sursei fericirii – pur şi simplu pentru că există: “pentru că eşti cu adevărat.” (p. 10). Fericirea este vegheată de un destin fast: “m-am născut pe un pământ binecuvântat, m-am născut într-o limbă de aur. sub cerul acesta mereu senin.” (p. 12), iar pentru a fi fericit trebuie „să crezi cu tărie.” (p. 13).
Cel ce e fericit se bucură fără condiţii, fără circumstanţe, de cele patru elemente fundamentale ale lumii, cărora li se adaugă “al cincilea element”, ca în celebrul film al lui Luc Besson: “Să te bucuri de pământul pe care calci. care ne hrăneşte. de soarele călăuzitor să te bucuri. de aerul pe care-l respirăm şi apa care potoleşte setea. iată întruparea bucuriei. dar iată şi elementul cinci: iubirea. fără de care viaţa n-ar fi viaţă. fără de care nimic din ceea ce există n-ar fi existat.” (p. 16).
Adept al simplităţii, al directeţei mesajului, într-o limpezime de cristal, poetul spune tranşant: “dar mai ales caută înlăuntrul tău. acolo e fericirea.” (p. 78). Revine apoi la una din sursele de bază ale fericirii. Iubirea – căci despre ea este vorba – este un sentiment înălţător, copleşitor, depăşind concretul fiinţei iubite: “Şi cât te iubesc. o, cât de mult te iubesc. din ce în ce mai mult. până când iubirea ia chipul tău şi se veşniceşte. până şi iubirea primeşte numele tău.” (p. 19). Iubirea devine fundamentul eternităţii. Ea nu are nevoie de nume “al adresantului”, pentru că ne aflăm într-o lume “depersonalizată”. Iubirea este totul. Ea “mişcă lumi şi stele.” (p. 67).
despre
- Nicolae Silade
- Lugoj, Timiş, Romania
- Este fondatorul şi directorul ziarului Actualitatea, fondatorul şi directorul revistei Actualitatea literară. A publicat în: reviste literare din România, Austria, Franța, Germania, Spania, Serbia, Israel, Canada, SUA. Volume apărute: * Visul în lucru, Litera, Bucureşti, 1979; * Cartea poeţilor (volum colectiv), Lugojpress, 1994; * Mergere înainte, Lugojpress, 1997; * eternelia, Marineasa, Timişoara, 2006; * iubirea nu bate la uşă (I), BrumaR, Timişoara, 2013; * iubirea nu bate la uşă (II), BrumaR, Timişoara, 2016; * miniepistole, Grinta, Cluj-Napoca, 2017; * miniepistole, ediția a doua, Grinta, Cluj-Napoca, 2019; * calea victoriei, Cartea Românească Educațional, 2019; * La guérison d'illusions et autres guérisons, Editura Stellamaris, Franța, 2020; * [despre], Editura BrumaR, Timişoara, 2020; * everest, Editura BrumaR, Timişoara, 2020; Poezii traduse în: engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.
- mai multe detalii, aici: https://nicolaesilade.blogspot.com/
Nicolae Silade: Versuri
I
ziua când am decis să-mi dau viaţa convins că oricine ţine
la sufletul său şi-l va pierde. ziua când am ieşit din mulţime
şi am văzut că singurătatea aduce linişte iar liniştea
singurătate. în ziua aceea s-a luminat de ziuă în viaţa mea.
începuse dezgheţul. mulţimi dezlănţuite împotriva altor
mulţimi dezlănţuite. şi eu singur. cu toate mulţimile înlăuntrul
meu şi cerul înstelat deasupra mea. împotriva cui să lupt mă
întrebam. împotriva cui să lupte un om singur care nu mai e
om. şi în răgazul dintre două întrebări căutam răspunsuri
în adierea miresmelor vechi de când lumea. căutam răspunsuri
în liniştea destrămată de cântecul neschimbat al păsărilor.
şi ceea ce nu am văzut niciodată începuse brusc să se vadă.
II
e ca şi cum te-ai trezi dimineaţa bucuros că nu ai murit. ca şi
cum ai murit şi ai înviat şi nu ştii în ce lume s-a dus lumea ta.
în ce trup de lumină s-a preschimbat trupul tău. e ca şi cum
uşurat de orice povară ţi se însufleţeşte până şi sufletul. da.
e un miracol pe care nu-l înţelegi. un miracol între atâtea
miracole. şi renaşterea asta continuă. şi renaşterea asta.
un buchet de ghiocei pe noptieră. un ciripit de păsări la
geam. şi sloiurile care picură picură picură. sunt semne
că vremea se schimbă. şi vremurile. sunt semne în care
e ascuns înţelesul. viaţa ce ţi s-a dat ţi s-a luat şi viaţa pe care
singur ai dobândit-o. nimic nu e nou sub soare vei spune dar
soarele acesta e nou. şi ceasul vechi măsoară timpuri noi.
III
primăvara noastră a fost hitleristă. primăvara noastră a fost
comunistă spunea bunicul. caută tu o primăvară mai bună
spunea. caută tu o primăvară românească. fuma şi se ruga
de mine aşa cum eu mă rugam de dumnezeu. dă doamne.
şi domnul a dat domnul a luat domnul ne-a învăţat să luăm
singuri ceea ce este al nostru. ne-am luat viaţa în propriile
mâini. în timp ce alţii voiau să ne ia viaţa. am luat moartea
şi-am călcat cu ea peste moarte. cum se spune la înviere.
şi chiar o înviere a fost. ca învierea lui lazăr. despre care
aflasem din biblie. ca învierea fiicei lui iair. ca atâtea învieri
despre care nu se mai ştie nimic. şi dacă învierea unui om e
o minune când un popor învie e cea mai mare dintre minuni.
IV
noi n-am avut timp să trăim. noi n-am avut timp să fim. noi
nu am avut un timp al nostru. dar acum când timpul intră în
alt anotimp acum când soarele ne aparţine când stelele ne
fac cu ochiul acum când dumnezeu este român acum avem
tot timpul de pe lume. şi lumea e a noastră. în întregime
înlăuntrul nostru. afară e doar iarba verde peste mormintele
de altădată. afară e un sat încremenit în timp. în alte timpuri.
un sat din care vin mulţimi de îngeri. cum vin copiii uneori
din copilăria noastră. şi cresc cum creşte iarba verde de
acasă. cum cresc stejarii în păduri. perdeaua de zorele la
fereastră. când zmeurul împrăştie arome. renasc speranţe.
şi florile din glastră dobândesc culori. şi veşnicia e a noastră.
Gheorghe Grigurcu: Poeme
De ce
De ce te grăbești cînd prea bine știi
că graba strică treaba
sparge sticla bălții și n-o mai pune la loc
strică frîna norului care dă-n șanț cum un autocar smintit
pune vocea păsării la altă turație
făcînd-o de rîs
și nici pe tine nu te bagă-n seamă trecînd înainte
cum o cochetă fără inimă
graba.
Ideea
„Mîncăm sandviciuri de realitate” (Ginsberg)
dar nu ne putem sătura
multiculturali cu fălcile-ncleștate
pe cîteo idee
cum un os cum un sîmbure
pe care-l scuipăm discret.
Petruța Niță: ***
(des)cântec
Gina Zaharia: Ploaia-ndrăgostită
* versuri
Tu știi că-mi place ploaia, dar astăzi nu-ți mai spunCâți stropi de nebunie în pumnul meu adun.
Sosește de niciunde. Cândva ne-a însoțit
Pe câmpul cu narcise. Credea că-i otrăvit
De fulgerul ce, poate, s-ar fi pierdut cu firea.
Dar ce avea să ardă mai mult decât iubirea?!
Purta o rochie nouă și-atâta de curată
Încât credeai că-i scoasă din zestrea ei de fată.
Am vrut s-o-ntreb degrabă de ce-i așa gătită,
Habar n-aveam ce-nseamnă o ploaie-ndrăgostită!
Cu ochi de iarbă verde ne-a dus înspre amiază.
De-atunci ne poartă-n suflet cu amintirea trează.
..................................................
Se-aude iarăși ploaia și nu știu ce să zic,
Iar câmpul cu narcise mai șchioapătă un pic.
Postare prezentată
Teodor Dume: De ce, tată?...
Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...
Top 10
-
" Eu cred că destinul a avut un rol decisiv în fixarea numelui meu pe palierul de sus al literaturii.” 1 . Pentru un scriitor, d...
-
Scrijelesc pe coaja de nucă poemul în care mă refugiez. Dup-amiezile ploioase scot din matcă răul. Apele spală de umbre piatra cubică a ...
-
Rodica Lazăr, acesta fiind numele ei de la starea civilă, s-a născut la 17 iulie 1970, în comuna Moldova Suliţa, judeţul Suceava, într-o fam...
-
suntem atât de puțini în compania acestei nevroze care a înghițit gâtul lebedei într-un alfabet al învârtirii încât ne întrebăm care pi...
-
Costel Zăgan (n. 20 ianuarie 1958, Tudor Vladimirescu,Botoşani) : A urmat gimnaziul în satul natal. Este absolvent al Liceului de c...
-
34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume/ 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume ...
-
Luceafăr și zeu și om și apă și codru, și mare, și floare și gând, și vis, și durere, și-mpăcare E lacul, e luna, pădurea și-o stea lumino...
-
Aida Verdi Muzica ridică iarba în cer Albastrul mi-ajunge până la brâu În rest scaunele goale așt...
-
Și, ți-am zis, iubito, din două puteri de cearcăn rămâne una, din două puteri de viață rămâne una... din două puteri de moarte... rămân...