Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Teodor Dume: Scriitorul - destin și opțiune, interviu realizat de Petruț Pârvescu

 "Eu cred că destinul  a avut un rol decisiv în fixarea numelui  meu pe  palierul de sus al literaturii.”


  1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?

Eu cred că destinul a avut un rol decisiv în fixarea numelui meu pe palierul de sus al literaturii. La prima vedere pare o auto estimare, dar uitându-mă în urmă, îmi văd urmele lăsate pe timp, urme detectate și confirmate de mari critici și scriitori cu ștate vechi, ca: Gheorghe Grigurcu,(în acea perioadă a începuturilor mele), care a fost și este considerat criticul de poezie numărul unu din România. Tot domnia sa a fost cel care m-a impulsionat după ce fiecare notiță, fiecare text au trecut prin filtrul critic al său. După lecturarea (corectată cu roșu) a celor peste 300 de texte, care le propusesem pentru a face obiectul selecției pentru volumul de debut, același Grigurcu mi-a spus: ” Ești bun și trebuie să continui. Toate textele bifate cu trei de x sunt bune și poți să le incluzi în volumul tău de debut, iar cele notate cu doi de x va trebui să le refaci neapărat. Uite, eu îți voi face prefața!” Așa s-a și întâmplat!. Gheorghe Grigurcu mi-a prefațat primul meu volum, intitulat,”adevărul din cuvinte”, apărut abia, în 1985 și mai apoi pe cel de-al doilea intitulat: “Strigăt din copilărie”
Și de ce spun și susțin că destinul mi-a redimensionat sufletul ?. După lansare i-am trimis, lui Gheorghe Grigurcu, la Tg Jiu (între timp a fost silit să părăsească Oradea) primul exemplar purtând primul meu autograf oferit pe o carte. Evident că prin 1978, la începutul prieteniei noastre, i-am mai dat un autograf pe revista „Țara visurilor noastre” unde redactorul șef îmi rezervase trei pagini de revistă însoțite de felicitările dumnealui. Poate că ar fi nedrept dacă nu l-aș aminti aici și pe prietenul nostru comun, epigramistul Al. Silaghi, care de fapt era agentul de legătură care se asigura că textele mele ajungeau pe masa redacțiilor înspre care au fost direcționate și nu într-un coș mascat sub biroul redactorului de specialitate!.
Măsura luată mi-a fost benefică pentru că, în conformitate cu regulile de atunci, impuse amatorilor de a li-se răspunde la Poșta redacției, (cum cred că se mai practică și în ziua de azi,) am trimis texte și la o revistă din alt județ (nu-i voi da numele pentru că e o revistă funcțională și cu tradiție) care lună de lună îmi răspundea „O gândire matură. Vă așteptăm și cu alte texte”, După vreo trei numere de revistă am observat, sub semnătura unui poet (redactor la acea revistă), un fragment format din câte două versuri într-o strofă și alte două versuri în altă strofă care, de fapt, îmi aparțineau. La acea vârstă fragedă nu –mi puteam da seama că acel individ a comis un furt, așa că am ezitat să mai trimit texte unor reviste de cultură din România. Dezamăgit fiind am stagnat ceea ce a dus la întârzierea apariției volumului meu de debut până în 1985. Am trimis texte revistei Familia și câtorva din zonă.
Și tot în același an (1978), Alexandru Andrițoiu, redactorul-șef al revistei Familia, mi-a reținut spre publicare câteva texte, care au și fost publicate în revistă. Și pentru că nu orișicine ajungea să publice în revista Familia, bucuria mea .era o sărbătoare ori de câte ori îl întâlneam pe Gheorghe Grigurcu. Deși mutat la Tg. Jiu dialogul, purtat prin scrisori, era de fapt liantul dintre sufletele noastre. Confirmarea a tot ceea ce am spus până acum vine tot de la Gheorghe Grigurcu, care a avut amabilitatea de a-mi face o mare surpriză, spunându-mi, printr-o scrisoare, ceea ce nu multor poeți le-o fi spus .Iată: ”Dragă domnule Teodor Dume,
Te felicit din toată inima pentru apariția volumului dumitale de poezie.
Citindu-l mi-am confirmat impresia că ești un mare suflet de poet (...)
Poezia, cîtă mai e în lume, se bizuie pe oameni ca dumneata, puri și modești, de bună credință care slujesc cu pasiune, dezinteresat.
Te socotesc unul dintre cei mai de bună calitate din îndeajuns de numeroși tineri literați pe care, de-alungul anilor, am avut prilejul a-i întîlni.” Gheorghe Grigurcu
Mândria debutului meu a ajuns și la Florin Mugur care urma să scrie și să publice o cronică volumului meu pentru Suplimentul literar-artistic, unde deținea o rubrică. Fragmente din cronică au ajuns și la mine, prin intermediul lui Gheorghe Grigurcu, deoarece în 1990 și până la decesul survenit pe 09 februarie 1991, starea de sănătate îi era precară. “O poezie ancorată cu tact și profesionalism, ținând cont de vârsta, încă tânără a autorului, în momentul dimensionării textului exemplificat de Gheorghe Grigurcu, cel care l-a descoperit pe teodor dume – poetul din “urbea” de pe Criș. Teodor Dume este poetul capabil să limpezească, prin cuvânt, apele tulburi ivite în urma unor furtuni de nestăvilit.
Limpezimea și coerența exprimării, inventivitatea și ușurința de a dialoga cu sufletul sunt elemente definitorii pentru un poet de mare calibru, valoros prin tot ceea ce rostuiește și așterne pe hârtie. Așa îl văd pe Teodor Dume.”, spunea, Florin Mugur.
Nu m-am abătut din drumul deschis de acești buni prieteni ai sufletului meu, și nici de la calitatea scrisului, dovada faptului sunt zecile de cronici scrise semnate și publicate în revistele de cultură din România, de către :Maria-AnaTupan, Marius Chelaru, Adrian Dinu Rachieru, Daniel Corbu, Ionuț Caragea Daniel Luca, Daniel Marian, Nache Mamier Angela, Cezarina Adamescu , Remus V. Giorgioni și foarte mulți altii.,

2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări literare.

Am scris versuri încă de la 14-15 ani (de prin 1970/1971), dar timidul din adolescentul de atunci nu mi-a dat voie să mă exteriorizez public, chiar dacă recitam din creațiile altora, pe scenele marilor spectacole de atunci. Dar, așa cum spuneam, momentul s-a concretizat la 21 de ani (prin 1977) când am debutat, la modul cel mai serios, publicând în Revista Familia, Ziarul Crișana, Revista unu, revista Țara Crișurilor, Albina, Munca, și multe alte reviste deschise tinerilor creatori de poezie. Mai apoi am fost cooptat și de revistele Viața Militară, Apărarea patriei, Șoimii Carpaților, reviste ale MAp.N. Tot în 1977 am debutat ca și jurnalist scriind articole, știri și reportaje pentru presa locală și în deosebi pentru Scânteia tineretului al cărui corespondent permanent am fost pentru județul Bihor. Am deținut Legitimația numărul 1, eliberată de Comitetul Central al UTC. Trebuie să remarc faptul că tot în 1977 am fondat Cenaclul Ecoul, al cărui președinte am fost până în decembrie 1989. Acest cenaclu a fost o pepinieră din care au răsărit mari scriitori apreciați de criticii din zilele noastre. Unii au rămas în România și publică carte după carte, iar alții au părăsit România imediat după 1989, și sunt foarte apreciați. Aici, cazul lui Viorel Boldiș, un adevărat prieten, nu numai al meu ci și al poeziei, un prieten a cărui inimă bate și pentru cei rămași aici. Și da, cum am mai precizat!. Debutul în volum l-am făcut, sub supravegherea lui Gheorghe Grigurcu, abia în 1985 cu volumul „adevarul din cuvinte”
Eram prea tânăr atunci și nu prea știam mersul înspre ușile editurilor și nici nu știam care ar fi fost „ procedura” ....

3.Care a fost drumul până la prima carte ?

Până la apariția primei cărți am fost « cărăușul « stărilor pe care le-am transformat în cuvinte și le-am dăruit publicului, fie prin textele publicate în presa vremii, fie pe scena Cenaclului Ecoul, despre care deja v-am vorbit. Remarcabil, zic eu, este și faptul că în zilele fierbinți ale revoluției (din 1989) am fondat ziarul Ecoul pe care l-am coordonat în calitate de Redactor-șef , alături, evident, de tinerii scriitori și ziariști din acele vremuri. În paralel, în calitate de cofondator al Revistei Țara Crișurilor și de director al Clubului Înfrățirea din Oradea am sprijinit activitatea revistei sub stricta îndrumare a lui Stelian Vasilescu, redactor-șef.

4.Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?

Întrebarea de față este cu « dus și întors », cum ar spune un bun prieten al meu, mult mai în vârstă ca mine. Și ca să nu mă repet la infinit o să punctez doar reamintind un nume sfânt pentru mine. Și acela este Gheorghe Grigurcu. Mai bine zis, întâi de toate, Omul Gheorghe Grigurcu, și numai apoi criticul, poetul și prietenul Gheorghe Grigurcu. Și asta chiar dacă între noi, ca vârstă, este o distanță de 20 de ani. Pe atunci, când ne-am întâlnit privirile, eu aveam 20 de ani și eram retras în mine și în frumusețea cuvintelor, iar domnia sa avea 40 de ani. Și mă bucur că am avut posibilitatea, atunci, să-i ofer, din când în când, câte o bucurie sufletului. Porțiunea aceasta de timp o pot considera o « porțiune minată » despre care nu pot și nici nu am îngăduința să vorbesc. Și poate că nici nu o voi face niciodată !. E mult mai mult decât o promisiune !.Spun doar că prin intermediul domniei sale l-am cunoscut pe Florin Mugur (decedat la 09 februarie 1991).. Nu mulți, dintre cei de azi, își aduc aminte de acel Florin Mugur, pentru că a rămas un poet, un scriitor și un critic uitat cu tact.
Mi-a rămas cronica, din care am citat mai sus, cronică pe care a preluat-o Ottilia Ardeleanu și a publicat-o în cartea sa de de studiu intitulată : « Teodor Dume, poetul care sfidează moartea ». Cartea a apărut la Editura Pim din Iași în 2020, cu ocazia zilei mele de naștere, pe 04 aprilie. Da, la acea vreme, citeam mult și îi admiram pe toți poeții cărora le citeam numele sub textele apărute în diverse reviste. Îi admiram ca oameni capabili, diferiți de noi ceilalți, văzând în ei ceva ce îmi doream și eu. Ba chiar am avut ocazia, de nenumărate ori, să stau la aceeași masă cu poeți și scriitori de o înaltă ținută. În acele momente bătăile inimii o luau razna, dar eram mândru pentru că respectul era reciproc. A vorbi despre influențe e riscant. În acea perioadă, sincer să fiu cu mine însumi, nu mă interesa în fapt textul citit în revistă, ci poziția aceluia pe care îl stimam și îl adoram. A se vedea că, deși Gheorghe Grigurcu, în prefața cărții mele de debut “adevărul din cuvinte» mă pune alături de « marele » german Friedrich Holderlin, criticii în cronicile de carte publicate din 2013 încoace spun cu totul altfel, și mă bucur că nu sunt asociat cu niciun nume. Iată ce spune Daniel Corbu în prefața cărții Devoratorul de umbre, semnată Teodor Dume : « Teodor Dume și-a construit cu migală, cu o știință a fiziologiei poemului și o formulă originală un univers liric inconfundabil el (Teodor Dume) impune în. poezia ultimilor decenii o mitologie proprie, fiind unul dintre cei mai profunzi poeți de azi”. Pentru a nu se interpreta greșit redau un fragment și din Gheorghe Grigurcu, Iată: “O superbă încredere în sine ( a poeziei, nu a autorului) se pronunță într-o melodie holderliniană (deși e foarte puțin probabil ca poetul, Teodor Dume, aci prezentat să-l fi citit pe marele german)”.
Așa este!. Nu-l citisem!. Influențele vin din suflet și nu pot devia din alte suflete incompatibile cu sinele tău.

5.Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?

Fără a ține seama de cifre ci doar de modalitățile prin care putem menține echilibrul dintre cetățeac-scriitor, scriitor și putere, avem de a face cu tehnici și metode care supralicitează valoric în ceea ce privește arta și dimensiunile ei, pentru că frumusețea cuvântului sau a imaginii sunt contopiri ale artei izvorâtă și mai apoi rostuită din gândire și conștiință. În caz contrar nu putem vorbi despre conștiință, cetățean și putere. Arta, literatura, în general, cu formele ei, sunt punți de trecere de la conștiință înspre scriitor cetățean și cetățean- putere, ca și structură organizatorică.

    6.Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?

În pepiniera Artei și Literaturii cresc și se formează tot felul de autointitulați scriitori instruiți de critica de interes a bisericuțelor și grupărilor “teroriste » asupra frumuseții cuvântului și-i mențin în fruntea clasamentului pentru o aderare la un premiu național, aderare notificată din timp în ordinea modului în care au slugărit stăpânii. Desigur că doar timpul și nu eu sau un altul x scriitor răzvrătit voi(va putea) eradica răul deja făcut literaturii și calității acesteia rănind-o cu bună știință. Firesc că timpul ne va așeza pe fiecare pe un anumit palier în Istoria literaturii. Chiar dacă suntem în secolul XXI nu pot să accept unele texte ale zise noii generații care în loc să-și trăiască stările, fie și interiorizându-le, nu fac altceva decât să și-le sufoce chinuindu-se să folosească un limbaj criptic . În orice creație trebuie să se regăsească sufletul creatorului și nu penița folosită incorect. Chiar și un zidar știe cum să-i dea culoare lucrării sale folosindu-și starea de moment Ca și susținător și întreținător a frumuseții cuvântului nu poți să aduci în inima cuvântului caloriferul, candelabrul, drujba, dușumeaua care geme sub greutatea prostiei și apoi acel ghiveci din cuie și potcoave să-l numești poezie. Și ai pretenția că ai scris o poezie modernă izvorâtă din conștiința noii generații. Haideți fraților să redefinim poezia, să redefinim stările și trăirile individului , în paralel și pe cele ale uneltelor de lucru. Poezia nu este un borcan din care extragi bucățele din lista de cumpărături. Sunt conștient, și sunt de acord, că poezia viitorului se restrânge până la esență dar nu pot fi de acord cu restrângerea ei până la sufocare și în cele din urmă rămân câteva reziduuri nereciclabile care se petrifică fără nicio utilitate sufletului. Suntem predispuși la uitare. Suntem predispuși să-i uităm pe cei care au fost . Dar istoria pe care o va scrie noua generație este o lucrare construită pe un soclu de nisip mult prea uscat pentru a putea produce liantul dintre firicele. Este doar o părere pe care timpul o va consemna în istoria literaturii …

7.Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...

Eu, cel puțin, nu cred în ritualul poetului care, spune el, se așază la masă, soarbe o înghițitură de bere și mai apoi se apucă să scrie poemul vieții lui. Nu, nu există acel ritual chiar dacă poveștile vin de demult…Există doar « momentul sufletului” și spațiul din care el studiază, apoi dictează, indiferent de timp și de loc Poetul, creatorul în general, nu este un constructor care își planifică metrii cubi sau liniari de cărămidă sau de bolțari pe care trebuie să-i așeze într-un anumit loc și într-un anumit timp. Poetul este mesagerul sufletului și stărilor care nu lucrează după program și la ore fixe , cum greșit spun unii dintre colegii noștri scriitori. Și când spun asta nu mă refer doar la actul de creație în sine . argumentez și confirm cu cele 30 de volume de poezie și aforisme publicate, până în prezent, în România și în Franța. În lipsă de spațiu alocat nu le voi enumera. Precizez doar, că în momentul de față lucrez, în paralel la definitivarea a încă 4 volume, dintre care cele mai dragi mie îmi sunt două: Ultima noapte cu tata, o carte antologie de autor pe care o voi dedica părinților mei plecați mult prea devreme de lângă mine și cărora le sunt dator acoperindu-mi neputința de a fi lângă ei pe ultimul lor drum înspre Dumnezeu. Și cea de a doua carte am intitulat-o : Viața mea, o lacrimă

7 + UNU În contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.

Gândind la tata...

 

de mult nu-l mai aud pe Dumnezeu tușind

și nici pe tata  strigându-mă 

să-i duc sus pe acoperiș 

o canî cu apă

știu că ultima dată 

când

l-am văzut pe Dumnezeu  lăcrima

 iar  lui tata

îi sângerau  mâinile și picioarele

 i-am strâns picioarele de obrazul meu

și i-am oprit sângerarea 

m-a privit  lung

ca și când 

iar aș fi făcut  vreo boacănă 

apoi mi-a spus:

poate că la noapte

mă va chema Dumnezeu 

ca să-i duc  o cană cu apă

 tu ești bărbat

să nu mă aștepți că

drumul o să dureze o veșnicie...

Ultima noapte cu tata


nu am aflat niciodată de ce tata
plângea în somn și de ce
își ținea mâinile sub cap în aceeași poziție
noapte de noapte
poate că mamei i-a șoptit
înainte de a stinge lumina
când îi cosea buzunarele
găurite de timp

de câte ori îi săream la gât
seara înainte de culcare
lăcrima și
în răstimpul dintre lacrimi
mă strângea în brațe
dar niciodată
nu mi-a spus te iubesc
îi tremurau mâinile și vocea
ori de câte ori
încerca să-mi vorbească și
deseori își schimba vorba
cu o întrebare
ai mâncat…

în ultima seară când ar fi trebuit
să-l văd cu mâinile așezate sub cap
avea mâinile încrucișate peste piept
și dormea
dimineață când am dat fuga la patul lui
să-l trag de mustață ca de fiecare dată
mama m-a așezat pe genunchi
mi-a luat capul între palmele ridate de timp
m-a privit în ochi și mi-a șoptit ca și când
tata și-ar fi continuat somnul
tatăl tău s-a dus să-l întâlnească
pe Dumnezeu
și mi-a dat de grijă să-ți spun că tu
îi vei ține locul

BIOGRAFIE SELECTIVA                                                                                              

         Teodor Dume, jurnalist, editor, scriitor și poet român (n. 04 aprilie 1956, Luncasprie, Bihor) În prezent director/fondator Revista Extemporal liric.  

A urmat cursurile şcolii generale din satul natal și Şcoala profesională "Înfrăţirea" din Oradea. Este absolvent al Liceului "Înfrăţirea" din Oradea, al Şcolii Populare de Artă din Oradea (secţia Regie-teatru, specialitatea Actorie) și al Academiei de Studii Social-Politice, pentru pregătirea cadrelor de conducere, din Bucureşti. O perioadă scurtă a și lucrat ca și Controlor tehnic de calitate la Intreprinderea Înfrățirea din Oradea, perioadă în care a coordonat 29 de organizații de tineret ca și secretar cu probleme de propagandă și cultură.Lector la cursurile de pregătire profesională.
A fondat, la 22 decembrie 1977, Cenaclul ECOUL Oradea, pe care l-a condus până în 1989.A fost director general al ansablului artistic ECOUL TINEREŢII din Oradea, care a funcţionat pe lângă Casa Ştiinţei şi Tehnice a tineretului.
În 1983 a fost numit directorul Clubului Tineretului (de sub Pasajul Vulturul Negru) din Oradea. A mai fost directorul Clubului Sticla din Pădurea neagră-Bihor. A lucrat la Consiliul Judeţean al sindicatelor Bihor, în calitate de director la Clubul Înfrăţirea Oradea, pe care l-a înfiinţat în 1986. În iunie 1991 este transferat, în interes de serviciu, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Oradea, ca director adjunct.
În perioada 1992-2013 a fost director general la Sc.Club Teo Dume S.R.L din Oradea. Din mai 2013 devine director executiv la Profi CTD Oradea. În iulie 2019 fondează revista Extemporal liric al cărei director este. Cel mai important lucru este debutul în volum, în 1985, cu volumul Adevărul din cuvinte, prefațat de Gheorghe Grigurcu, urmat de încă 27 de volume publicate în România dar și în Franța. Evident, coautor la peste 80 de antologii publicate în România și străinătate.
Menționat în Indice de nume (Index) - Marian Popa - Istoria literaturii române,vol.II www.semneartemis.ro/indice.htm
Teodor Dume este membru fondator (alături de Stelian Vasilescu, şi de alţii) al revistei de cultură Ţara Crişurilor, publicată în Oradea (ediţia 1990), fondator și redactor șef al ziarului Ecoul din Oradea (1990) și director executiv al revistei Confluenţe lirice. Redactor revista Algoritm literar(2010), Redactor revista Ofranda Literar-Artistică.Editor roliteratura, Membru de onoare Lira21, Membru de onoare Confluenţe lirice, redactor Dialoguri culturale, Editor Cleopatra – Casa Gândului, Editor Roliteratura. Secretar general de redacție revista Ofranda Literar-Artistică (din iulie 2019).Director /fondator Revista Extemporal liric ,Redactor șef revista Extemporal liric,Este membru al Uniunii Scriitorilor Europeni (USE) și membru al Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din Quebec. Membru AJRP-Asociaţia Jurnaliştilor Români de Pretutindeni- cu sediul în Montreal/CANADA,Membru fondator IRJ&MMA - International Romanian Journalists & Mass- Media Association cu sediul in Los ANGELES,CA,U.S.A , Membru fondator al WARM- Asociaţia Mass-media Românilor din Lume, cu sediul la Londra/UK (fondată la 30 01 2014. Membru în Consiliul Onorific Internaţional Reţeaua Literară.

Teodor Dume, în cărți de critică:

*ESCALE IN PANTEON DE LA DOSOFTEI LA VISNIEC de Daniel Corbu., Editura PrincepsMultimedia,2019
* Însemnări(ne )critice, Cristina Ștefan,2019
* Cartea de critică, Adamescu Cezarina,2018
* Esențe lirice, V.II, Ionuț Caragea. Editura Fides, 2020
* cartea: Teodor Dume, poetul care sfidează moartea, Ottilia Ardeleanu, Editura Pim/2019(99 cronici și recenzii la cărțile semnate Teodor Dume)
* Confesiuni din universal cărților, Mihaela Meravei, 2019
* Reflecții poetice I., Ottilia Ardeleanu, 2020
* Reflecții poetice II – Ottilia Ardeleanu, 2020
* Raftul de la colț,(vol.lll), Daniel Luca, 2020
* Indice de nume (Index) - Marian Popa - Istoria literaturii române,vol.II.
www.semneartemis.ro/indice.htm

A scris cronici de carte și recenzii la unele cărți semnate de:

- Gheorghe Grigurcu, decodor al unui Univers îndatorat lucrurilor vii sau un mentor al umbrelor în mișcare?

- Daniel Corbu
și sacrificial de sine, cronică la cartea Escale în Panteon de la Dosoftei la Vișiniec/ Editura Princepsmultimedia (Publicată în Revista Feed Back. Revista Logos și Agape, Revista Extemporal liric,/2019, Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, etc.)

- Ionuț Caragea, între stare și imaginarul umbrei (de primăvară). Cronică la cartea Ascultă-ți gândul și împlinește-ți visul . Editura eLiteratura ( Publicată în Revista Luceafărul, Revista Extemporal liric, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, etc.)

- Daniel Luca – un soft , o investiție pe termen lung. Cronică la cartea Croitorul de noapte. Editura Inspirescu/2019. (Publicată în Sintagme codrene/2020, Extemporal liic, nr.19-20 /2020 și Confluențe literare, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, )

- Sorin Cerin, căutător al ordinii desăvârșite (cronică publicată în Revista Extemporal liric. Revista Confluențe literare, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021,)

- Ottilia Ardeleanu, un nume – martor în literature română. (Cronică la cartea Reflecții poetice I – 2020. (Publicată în Revista extemporal liric, nr.7-8 /2020, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, )

- Gina Zaharia, între miracolul puterii cuvântului și cel al Universului lăuntric, (recenzie la cartea Zarul orbului, Editura Editagraph, 2020). Cartea de recenzii: Interogatorii critice, semnată de teodor Dume, Editura: Pim, 2021)

- Alin Claudiu Baciu, suflet tămăduitor. Carte Zboruri frânte. Editura Primus Oradea, 2019. (Cronică publicată în Revista Extemporal liric, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021,)

- Marin Voicu, între identitate și dumnezeire /prefață carte. (Publicată în Cartea de recenzii: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021,

- Alexandru – Eusebiu Ciobanu, Cronică: Cât de greu e să vorbești despre un poet și generația sa.( Cronică publicată în Revista Extemporal liric. Revista Logos și Agape, Revista Confluențe literare, Revista Solitudinea. Revista Ofranda literară, , Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, etc.)

- Radu-Alin Balaj: Trioletele lui Radu-Alin Balaj – adevăruri imaculate (recenție la cartea: O, Dante plecăm spre Paradis?. Editura Pim/2020). Publicat în revista Extemporal liric, nr.25-26(40)/2021, și Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021,)

- Ștefan Popa/Strigăt din “adăpostul luminii”, recenzie la cartea: Zborul, ce fericire!, autor: Ștefan Popa. Editura Ecou Transilvan, 2020. (recenzie publicată în Revista extemporal liric, nr.1-2 (40) Ianuarie 2021, Cartea de recenții: Interogatorii critice, semnată de Teodor Dume,, Editura Pim, 2021, și Revista Confluențe literare, ian.2021

Debut în presă, 1977

   De-a lungul timpului a fost corespondent şi colaborator permanent la ziarele şi revistele: Convorbiri literare, Luceafărul,Vatra, Scânteia tineretului, Orizont, Crişana, Familia, Tribuna, Argeș, Leviathan, Arte, Banchetul, Logos şi Agape, Relibris - media grup Sydney -Australia, Agenţia de presă Aşii români (Germania),Singur, Munca, Unu, Viaţa Militară, Apărarea Patriei, Armata româniei, Ecoul,Pro Litera, Cronos, Spații culturale, Cervantes, Agora Artelor, Şoimii Carpaţilor, Climate literare, Bihorul, Literaria, Caiete silvane, Filobiblon, Aripi Siderale, Ţara Visurilor Noastre, Ţara Crişurilor, Algoritm Literar, Observator ( Canada,) Radiometafora (Canada), Radio R. ROMANIA, Armonii culturale, Oglinda literară, Poezia, 13 plus, Feed Back, Monitorul de poezie, Cuvântul liber, Fereastra, Ofranda Literar-Artistică, Nomen Artis, Răsunetul, Aslro (Quebek), new-york-magazin-special, Sintagme literare, Ante Portas, Cronograf,Tecuciul literar-artistic, Literadura, Meridian Cultural Românesc, Monitorul de poezie, Sfera Eonică, ParnasXXI, revista Extemporal liric,Însemne culturale, poezie.ro, Reţeaua literară, Poeţii noştri ,Solitudinea, Citatepedia, Citate celebre, Citate net, Arspoetica, Cronopedia, Lira 21,Crai nou, Roliteratura, Confluenţe literare, Right Words, Zbor spre Înălțimi, etc.

(Interviu realizat de, Petruț Pârvescu, febr. 2021, Oradea)                                                                   

 

Rodica Ochiș: Ascunde-mă

   Poezie               Poezie                                                                                    

Aș vrea să mă-nțelegi când mă privești,
Sunt poezia scrisă printre rânduri,
Și poți găsi în ea, dacă-ți dorești,
Esența picurată printre gânduri.

De-o vei pătrunde-adânc o să trăiești
Albastrul infinit dintr-o privire,
Primăvara pe care ți-o dorești
Să îți aducă-n viață-nmugurire.

Un pom care va fi-mbrăcat mereu
În verde crud, chiar dacă-ți este toamnă,
Un soare sărutat de curcubeu...
La fericire gându-mi te condamnă!

Privește-mă în fiecare zi,
Chiar și în zilele de sărbătoare,
Să vezi ce-nseamnă a iubi,
Când sufletul te cere și te doare.

Iubește-mă, să poți să mă păstrezi,
Ascunde-mă în suflet ca pe-o taină!
Cu mine-alături vei ști să visezi
O primăvară, ce-nflorește-n iarnă...

Getuța Z. Corbu: Catrene

                                                                                                                                

Dintr-atâtea femei
câte-ți umblă prin minte
Numai una te-așteaptă
acasă cuminte
*
Dintr-atâtea femei
câte-n inimă porți
Pe niciuna ca mine
n-o poți trage la sorți
*
Sunt atâtea femei
care-ți trec prin cap
Însă doar eu
dintre ele te scap
*
Dintre-atâtea muieri
de la care-ai plecat
Numai una te-așteaptă
nedormită în pat
*
Dintr-atâtea femei
pe care tu le-ai dorit
Numai de la una
ai plecat mulțumit
*
Sunt atâtea iscoade
ce îți joacă prin gând
Însă numai pe una
o râvnești oftând
*
Sunt atâtea femei
unde drumu'-ai oprit
Dar numai la una
te-ai întors spășit
*

Florian Lazăr: Din ciclul: Lumina cuvintelor

      Culegătorii de vise

Trecând prin noapte,
cu pașii de lut,
lacrima stelei,
fără durere,
imensă și neagră,
s-a prelins
peste timpul tău mut,
când orele creșteau din călimară,
culegătorii de vise,
în taină se strecoară,
printre arterele de rouă,
cu torțe neînvinse.
Vis Sacru
Risipită-n visul sacru,
gândul mut ți l-ai ascuns,
eu te caut printre muze,
tu-n vis mai adânc pătrunzi,
chiar de plouă sau afară-i
frigul răstignit pe buze,
eu te caut prin ulcioare,
printre scoici, printre meduze,
visul tău iar te sugrumă,
risipită-ntre peluze
și ajungi cu gândul mut,
chiar strivită de obuze,
când eu gust din mărul acru.

Dani Anton:***



Nu e frica ce mă ține prizonieră să nu trec prin acea poartă, poarta unei altei lumi unde nu e suferință, nici blamare, nici destin, unde ura e un nume inventat de umanoizi, când își întindeau brațele spre un cer inexistent în orbirea întunecată a ochilor lăptoși și goi,
nu vedeau nici frumusețea, nici lucirea soarelui când dansa strâns în brațe cu apele mărilor, pe sub cetini se strecura raza Lunii îmbietoare, ne invită să deschidem inimile, freamătul frunzelor și mireasma florilor, tril de pasăre înălțată către albastrul unui cer existent, însă lipsit în ochii lor lăptoși și goi...
nu e frica ce mă ține prizoniera acestei lumi să nu trec acea poartă, poartă a propriei iluzie, nu e lume mai frumoasă și țesută din minciuni, ideală e aceasta unde ești acum și aici, eu și tu și cerul, Luna, pasărea în zbor nefrânt, doar deschide, omule, ochiul tău lăptos și gol!

Floarea Dutulescu Răchițeanu: Străzi spre Paradis

     Poezie     

Cu ochi ca de smaralde și buze-nflăcărate,
Gust cu tine, din cupa fericirii-adevărate,
Unde izvoarele luminii dorm nevinovate,
Ca-n virginele taine, ferite de păcate.

Mai ard o dată viața, spre-a-mi lumina în suflet,
Din templele iubirii, în drum spre absoluturi,
Vibrând înalt, să mă topesc, pe rugul inocent,
Cu pași legitimi, să pătrund eterne-nceputuri.

Mă înspăimîntă întunericul de nepătruns,
În catedrale de tăceri, la țărm de veșnicii,
Îți dăruiesc iubirea mea, la întrebări răspuns,
Scris cu cerneala universului, în poezii.

Sub frunte-nseninează cu flori de primăvară,
Anotimpuri de dragoste voi aduna din vis,
Am să sting focul în dulci lacrimi de vioară,
Armonii să-mi deschidă străzile spre paradis.

Nicu Gavrilovici: Moartea bulibașei

         Proză           

- Mai dă-te-n măta de sfrijit! rosti printre dinți Irlandezul scuipând scobitoarea care ateriză în halba cu bere de pe masa ,,pictată" cu fel de fel de nume și mesaje deochiate ori chiar anunțuri de vânzare-cumpărare semn că bodega era un local cu ștaif ai cărei clienți știau să scrie și să citească.
Cel din fața lui, un tip înalt, deșirat, mătură cu dosul palmei cutia de table de pe masă răsfirând piesele și zarurile în toată odaia.
- De ce înjuri mă, arhanghelii măti! ... Crezi că îmi este teamă de tine?
Crezi că toți suntem lași și te pupăm în cur? Ți s-a făcut dor cumva de un fermoar în beregată?
Se făcu o liniște ca de mormânt și brusc muzica de la casetofonul cât un geamantan ce trona pe așa zisul bar se opri. Toate fețele negricioase se întoarseră spre masa celor doi care era așezată lângă bobarca în care ardeau cărbuni furațți din depozitul situat în zona gării. Câțiva consumatori, care nu erau de etnie rromă se furișară prevăzători afară. Se știa că atunci când era o bătaie între țigani încleștarea era generală.
Irlandezul privi pisicește în jur, cântărind situația... Nu erau mulți pe care să se poată baza, vreo trei-patru doar. Dar erau buni, oameni de onoare care avuseseră parte de protecția sa de-a lungul celor aproape trei ani de când fusese ales bulibașă.
I se spunea irlandezul datorită părului și a a bărbii de culoarea aramei topite. Unii îi contestau originea pură deoarece nu i se cunoștea cu certitudine tatăl. Mama lui venise din altă parte a țării, cu burta la gură, dar fiind nu doar frumoasă ci și cea mai bună ghicitoare găsi repede un bărbat înstărit între ei care o luă de nevastă. Datorită înfățișării deosebite avu o copilărie grea, dar firea lui arțăgoasă și curajul nebunesc uneori îl ajută să se impună.
Știa că va trebui să fie rapid și cât mai dur, pentru a-i face pe adversari să își piardă curajul. În plus, Zorro, ciolănosul din fața lui era renumit pentru duritate, nu doar în relațiile cu oamenii.. . Cu două săptămâni în urmă își ucisese calul lovindu-l cu un par în cap. Vina bietului animal fusese aceea de a nu putea trage căruța plină cu cărbunii furați. Mai erau câteva case până la casa lui, paznicul dăduse telefon la poliție iar mașina cu girofarurile și sirena pornită se auzea pe strada vecină. Calul însă, sub ploaia de bice întoarse căruța de-a latul străzii, căci în sus nu mai putea trage. Lovitura cu parul veni ca o izbăvire pentru animalul costeliv care se prăbuși într-o clipită. Zorro și complicele lui se făcură nevăzuți. În curte. Ancheta care urmă nu duse la nici un rezultat, nimeni nu știa a cui era căruța și calul mort, ba cineva răspândi în mulțimea înfierbântată trezită în miezul nopții, zvonul că polițiștii uciseră calul... Nu lipsi mult ca echipajul să fie lapidat.
Irlandezul zâmbi asemeni unei reptile, încercând să distragă atenția adversarului. Mâna lui dreaptă cu degete pline de ghiuluri mari din aur de 24 de karate se întinse și trase halba înspre el...
Cu două degete scoase meticulos scobitoarea pe care o duse la buze ștergând spuma apoi o aruncă înspre cei pe care se baza, ca un semn să fie pregătiți. Se ridică în picioare și rostind ,,Hai să bem!" duse halba la gură și cu înlghițituri mici sorbi din lichidul auriu.
Pe când o golise pe jumătate prinse momentul potrivit... Neștiind ce să creadă, adversarul se așeză punând una dintre mâini, neagră de cărbunele în care scormonea aproape în fiecare noapte, pe masă. Pe cealaltă o duse înspre spate unde era teaca de piele în care era cuțitul.
Cu o miișcare fulgerătoare halba din mâna Irlandezului lovi cu sete capul adsersarului. Ambele, și halba și capul se sparseră, sângele amestecându-se cu berea. În același timp masa fu împinsă izbându-l în piept pe Zorro care se prăbuși la doi metri. Vacarmul se dezlănțui ca o furtună de vară. Scaunele și halbele de bere, sticle și tot ce putea fi ridicat zburau prin pâcla deasă a fumului, pumni grei izbeau în plină figură rupând dinți de aur ori sfărâmând deopotrivă buze și înjurături ce nu apucaseră a fi rostite. Blestemele erau bilingve iar gașca celor puțini părea a fi stăpână pe situație, golul din jurul celor 5 oameni formând un cerc în mijlocul încăperii fiind tot mai mare cu fiecare adversar căzut la pământ. Dar se întâmplă ceva ce Irlandezul nu prevăzuse și care îl făcu să simtă fiori pe șira spinării. Lumina fusese stinsă, bezna cuprinse încăperea și odată cu ea vacarmul se potolise. Se auzeau doar gemetele răniților.
- Rămâneți pe loc și scoateți cuțitele! le ordonă el oamenilor săi... Oricine vă atinge, omorâți-l!
Aici greși... Atacați pe întuneric cu scaune și alte obiecte aruncate spre ei, oamenii săi rupseră rândurile. Ceva îl lovi puternic în ceafă fâcându-l să se clatine... Căută instinctiv sprijin în jur învârtindu-se amețit. Atinse vreo doi umeri dar în loc de sprijin două cuțite i se înfipseră, unul în piept, celălalt în spate făcându-l să scoată un țipăt ca de fiară rănită, apoi se prăbuși, tocmai în momentul în care se aprinse lumina...
Undeva în depărtare se auzeau vocile romilor înștijnțați de cei ce părăsiseră birtul înainte de încăierare. De asemenea două mașini ale poliției se vedeau pe șoseaua ce intra în sat.
Irlandezul respira greu, plămânii îi fuseseră ambii străpunși, cămasa îi era toată roșie...
- Scoteți-mă la aer, fu ultimul ordin pe care îl dădu.
Cineva îl luă de subsuori iar doi dintre inamici îi prinseră cu grijă picioarele... Fu rezemat de dudul din curte, desfrunzit acum, la început de iarnă. Rezemă ceafa de copac privind înspre cele câteva stele ce priveau curioase printre nori... De pe una dintre ele venea călare un bărbat înalt, necunoscut... Calul alb venea în galop, cu frâul în spume. Străinul opri la câțiva metri de el, sări din șa și când ridică capul văzu că îi semăna...
Întinzând o mână, un surâs îi înflori pe buzele care șoptiră în extaz:
,, Tata! "
Apoi, capul căzu greu pe umărul drept iar duhul său urcă ușor în șaua bătută în ținte mari, de aur... Aur de 24 de karate!
O buhă, undeva în podul unei case părăsite țipă sinistru, anunțând moartea bulibașei.

Mihaela Poduț Ienuțaș:***

 

Știi gustul florii de trifoi
Strivită-n urma unui vis
Trecând într-un galop prin umbra
Copacului din paradis
Știi cum foșnesc prin iarba plânsă
De roua zorilor plecând
Cuvinte șerpuind alene
O vrajă peste ochi țesând
Cum gândul se deschide filă
Unei povești de nicăieri
Ce fără vrere ți se scrie
Și se termină tot în ieri
Ți-e cerul sprijinit de vorbe
Și pleoapa cuib de zbor înalt
Dar nu știu cum dezmierzi în zâmbet
Fiorul și tot eu tresalt

Daniel Marian, despre> Urme de sânge pe umbra trupului, de Teodor Dume

      Cronică        

Memoria patimilor
(Teodor Dume „Urme de sânge pe umbra trupului”, Ed. Castrum de
Thymes, 2021)
Un dor limpede ca o lacrimă şi acelaşi dor, îndelung ca un fuior care nu se mai termină – într-o haină doar visată, pentru umbra trupului cea pedepsită cu urme de sânge.
Însemnat cu o cruce înfiptă în dreptul naşterii, şi până unde va fi să fie, urmând drumul crucilor,„Azi sunt mai bătrân cu o zi/ şi mâine cu două/ poimâine/ dacă va fi să fie/ cu mult mai bătrân/ un bătrân fericit sau poate inutil/ ca o iluzie/ dar sigur voi fi/ o promisiune pe care/ i-am făcut-o morții” (Promisiune morții).
Pentru cine l-a urmărit pe Teodor Dume în parcursul său literar, este ştiut timbrul său de sensibilitate extremă, filtrată prin mijloace specifice, şi decantată timp de aproape trei decenii, cu generozitatea trăitorului inegal în realitate şi iluzie.
Nicicând, poetul care mai fiind şi om, nu e singur în (ne)fericirile sale. În această nouă carte, se află de strajă părinţii şi icoana bunicii. Despre „Urme de sânge pe umbra trupului”, putându-se astfel spune că este o dureroasă reuniune de generaţii, în contratimpul venirilor şi plecărilor de pe lume.
Emoţia pătrunde nebuneşte şi nu se opreşte până nu taie răsuflarea: „Cămaşa pe care o purtam/ era cadoul primit de la mama de paşti/ de fapt nici nu ştiu dacă era un cadou/ ci poate că era doar durerea bunicii/ urzită cu lacrimi/ aşa m- am gândit eu/ când mama/ mi- a dăruit- o în ajunul paştelui/ cu ochii aplecați în pământ/ mi- a pus mâna pe creştet/ şi m- a mângâiat ìntr- un fel anume/ cum nu o mai făcuse niciodată/ printre lacrimi mi- a spus/ “bunică-ta ar fi vrut să ți-o dea ție/ după ce ai mai fi crescut/ că/ e din cânepa topită în râul/ din Luncasprie/ la care te ducea de mână la scăldat/ de apucat n-a mai apucat nici să-i facă şi lui/ ta-tu una la fel dar/ mi-a zis/ ca tu să o îmbraci duminica/ înainte de a se trage clopotele”//nu ştiu de ce dar cămaşa nu am purtat-o/ decât o singură dată ci am împăturit-o/ în patru şi am aşezat- o în dulap/ pe raftul/ cu fotografia bunicii// ori de câte ori deschid dulapul/ ochii mi se opresc în lacrimi/ şi parcă/ o revăd pe bunica/ ținându- mă de mână/ pe scurtătura de drum/ ce ne ducea înspre râu...” (Cămaşa urzită din lacrimi).
Poemele de asemenea factură cunosc anverguri cataclismice, asemeni replicilor la cutremur, sunt desfăşurări de sentimente puternice, apăsătoare, care se succed fără încetare vreme de cât va fi să fie.
Dincolo de titlul pur personal, însă, poezia lui Teodor Dume se manifestă la dimensiuni universal-astronomice, înscriindu-se în circuitul gândirilor şi filosofărilor cu care este împresurată lirica de secol douăzecişiunu.
Astfel, poezia ca eliberare şi exod: „Uneori uit că am o singură viață/ o singură moarte și că/ în acest Univers/ mai sunt și alții ca mine/ iar ceea ce ar trebui să se întâmple/ se va întâmpla oricum// aseară m-am așezat pe genunchi/ și am plâns/ Dumnezeu nu era acasă/ așa că/ mi-am implorat moartea/ să treacă pe la mine/ pentru o partidă de cărți/ un pahar cu vin/ sau pentru o vorbă-două/ noaptea e mare/ și uneori/ mult prea blăstămată/ pentru a o trece de unul singur// am privit prin geamul ferestrei intredeschisă/ noaptea era atât de rece/ și atât de tristă/ încât/ și cerul începuse să lăcrimeze/ de venit n-a mai venit nici moartea/ iar lui Dumnezeu/ nu i-am mai cerut nimic// oboist ca și păianjenul din colț/ am lăsat totul pentru o altă zi” (La o partidă de cărți cu moartea).
Fie că strânge la piept clipe de abur desprinse din firide de memorie, ori explorează ţinuturi îndepărtate, despre care nu se ştie până unde se întind, Teodor Dume continuă să se prezinte ca şi până acum, drept o voce lirică importantă a generaţiei sale.
Spre citire, un superb poem: „Mi-am aruncat ultimul vis într-o groapă comună/ și frica de a fi greșit/ îmi spune că/ cel care mi-a bătut aseară în poartă/ și mi-a cerut o cană cu apă/ a fost Dumnezeu/ și de primit nu l-am primit în casă” (Nu putea fi decât El).

Traian Abruda:***

 suprafețe adânci

sunt fericit : te-am găsit
moartă din dragoste pentru mine -
mai e
cineva care să gândească așa printre stânci
de granit
în țări sau inimi vecine
cu palida ta nemișcare spre bine
crescută și eternă odihnă
în brațele mele sudate
ca două
armături în cavoul
de suprafețe adânci ?

Paul Coculeanu:Fotomodele pierdutului mâine


Da, virusul ăsta, covidul,
ne e teamă să nu dispară
de-acum din lume prea repede —
am ajuns să-l cocoloșim
în sticluțe

Haideți,
să ne parfumăm la mama naibii
toți cu parfumul uitării
Covid-19 Vaccination...
Reacționarii nevieții

O să-și amintească etern pierzător
Satana vaccinurilor
de anul 2021 că-i devenim...
fidelele sale fotomodele

Daniel Luca, despre: Dumnezeu tăcut ca o lacrimă, de Teodor Dume

Și Dumnezeu plânge...     Cronică         


    Curgerea timpului aduce schimbări profunde în relația dintre om și Dumnezeu, însă întotdeauna aceasta este încărcată de iubire, atât a omului pentru Dumnezeu, cât și a lui Dumnezeu pentru creația sa.

            Este drept, totuși, că adeseori este și tensionată, dificultățile ivite în fața omului punându-i la grea încercare credința, dar nu putem omite nici duplicitatea care-l caracterizează, acesta căutându-l pe Dumnezeu îndeosebi când se află la ananghie.

            Teodor Dume, în volumul de versuri Dumnezeu tăcut ca o lacrimă (Editura Pim, Iași, 2020) consemnează toate acestea, când rece, ca un observator detașat, când afectiv, sufletul nemaifiind stăvilit și descărcându-se pe coala de hârtie.

            Suntem în prezența unei căutări fără încetare a lui Dumnezeu, cu conștientizarea trecerii („de mic am început să merg pe urmele tatălui meu / cu 10 numere mai mari decât piciorușele mele ce-i imitau mersul / și iată-mă azi ajuns / tată”; „la urma urmelor sunt doar o urmă” – Urmele) și a întâlnirii față în față, îndelung așteptată („mă va primi Dumnezeu / apoi mă va duce undeva / la marginea / unei câmpii / de unde / mă voi conecta / la lumea din care am venit” – Ultima zi pe pământ), întâlnire care reprezintă și un bun prilej de a privi în urmă, de a face un bilanț al propriei vieți, cu bune și rele („voi cerși la ușa lui Dumnezeu / nu apă și nici mâncare / ci puțină dragoste și îndurare / în cele din urmă îndurerat îi voi cere / să mă mai lase o zi, două, să / pot privi în trecut / să-mi mângâi copilul / și să iau cu mine o mână de pământ / din locul în care se odihnește mama” – Ultima zi pe pământ), dar și de a retrăi copilăria, de reîntoarcere la puritatea acesteia, amintirea părinților și a bunicilor fiind extrem de vie și de caldă („nu este un cireș / este mama / mă privește prin / ochii de floare ai unui cireș ...” – Dor de mama; „mă privesc în oglindă acum / să văd cât sunt de fericit că / am văzut-o pe bunica / pe bunicul / pe mama și pe tata / adunați sub dreapta lui Dumnezeu / cum îmi zâmbesc și îmi fac cu mâna ...” – Copilul din mine s-a sinucis de tristețe), momentele de atunci fiind văzute acum cu alți ochi, cu experiența devenirii („cearta mamei / nu este o pedeapsă și nici o asuprire / ci o binecuvântare / pentru împlinirea ființei” – Cearta mamei).

            Întâlnirea cea de pe urmă cu Dumnezeu este precedată de întâlnirea repetată în rugăciunea de seară, care, atunci când este sinceră, aduce fericirea reciprocă („cine poate fi mai fericit / decât acela / care / zi de zi / se întâlnește cu Dumnezeu / în rugăciunea de seară // se adăposesc unul în lacrima celuilalt / și sunt fericiți” – Exil într-o lacrimă).

            În drumul oricărei persoane apar și clipe de cumpănă, când credința este pe cale să se piardă („la vremea asta / mă simt mai mult mort decât viu / dar lui celui căruia i-am spus «Tată» nu mă vede nu mă aude și nici că-i pasă ...”, Încă o zi de la Dumnezeu - formulare „alambicată”), însă Dumnezeu rămâne întotdeauna aproape, chiar în tine însuți („Templul pe care l-am construit din trup / nu este unul imaginar / are pereți uși ferestre, Altar și / un Dumnezeu” – Un Dumnezeu personalizat), și care plânge odată cu tine și pentru tine („uneori și / un Dumnezeu plânge / dar nu are nevoie de batistă / pentru că durerea e în noi” – Durere fără lacrimă). Și da, Dumnezeu nu pleacă, deși știe că de cele mai multe ori este căutat doar la nevoie („alergi la Dumnezeu / dar când uiți de tine și de toate / vrei să oprești timpul ca / să-l poți vinde pe Dumnezseu” – Pact cu dracu).

            Prezentul volum este, așadar, plin de iubire și de credință, care își pun decisiv amprenta asupra omului și asupra alegerilor pe care acesta le face în viață.

                  Daniel Luca                                     


Vlad Anghelescu: Mi-am luat o lupă

pp Poezie
Sunt trist.
Serafimii (de pe facebook) s-au stins.
Au luat salteaua cu nori, bârnele.
M-au concediat din concedii vesele.
Nu mai cred în miracol, vedenie!
Rănile s-au cicatrizat.
Nu mai sar pârleazuri.
Am trecut la sub-uman,
flori, animale,
ce nu întrec stânjenul de copil!
Dar Vârsta a intrat la apă,
pentru că păpușile nu mai sunt ca altădată, cresc înalte, siliconate,
cu hormoni,
spaimă arahnoidă,
devin rapid stupe!
Mi-am luat o lupă
să deosebesc
anorganicul de organic!

Ella Poenaru: ultima poveste de dragoste

          poezie           

credeam că marile iubiri sunt sortite
să sfârșească mereu într-o tragedie cauzată
de factori externi :
părinți absurzi, prieteni invidioși sau pur și simplu
străini inconștienți
și ne gândeam că așa ceva
nouă nu ni se poate întâmpla
niciodată
adesea intervenea
o încurcătură neprevăzută
sau o ușoară nepăsare
uitam să mai dăm ceasul înapoi la ora de vară
să ne verificăm tensiunea și alte constante importante
să tragem jaluzelele peste exploziile solare

și ce purpuriu pâlpâia moartea prin saloane de sticlă
ne făcea șmecherește cu ochiul dintr-o candelă aprinsă
venea fluierând cu o floare între dinți
să ne dea cea mai pătimașă sărutare
și noi ne zâmbeam și îi zâmbeam cu încredere
o primeam cu brațele deschise
iar ea ni le-ndoia frumos să primim veșnicia
ca pe-un bănuț de cicoare
în propriile mâini încrucișate pe piept
într-un ultim gest de dragoste

îi mulțumeam politicos
de acum nimeni niciodată
nu avea să ne mai despartă de noi înșine
dar ceilalți habar nu aveau de povestea noastră
erau prea ocupați să-și pregătească
propriile tragedii mai puțin interesante

Alexia Bădescu:***

                                           alexia bădescu, alexia bădescu alexia bădescu,                                                             


fetița care aprindea soarele avea un singur anotimp și o mie de inimi rănite
fanaticii apocalipsei o adorau ca pe nouă religie
în timp ce ea împrăștia iluzii cu gura plină de humă
și aștepta să se aprindă întunericul în ziua în care va putea spune
azi am iubit destul

Ștefan Popa: 13 iunie

                            13 iunie

Când soarele bătea în geam
Priveam aievea în grădină
Ce flori frumoase, îmi spuneam,
Numai una strălucea-n lumină.

Înaltă, zveltă, plină de grandoare,
Cu boboci care râdeau în soare.
Un fecior se-apropie de floare
O îmbrățișează, fixând-o în privire.

Cum te numești tu floare minunată?
Răspunse o voce de crin înmiresmată
O voce dulce, o minune de privit,
Cu puritate și dor curat de absolut.

De atunci, feciorul o poartă-n gând,
Ca pe-o comoară din adâncul mărilor,
Cu sfială, reginei florilor mulțumind,
Căci s-a născut într-un ceas bun.

Cadar Katalin:***


Din cuibul urmei sărutului tău,
de pe umărul meu
a crescut ramul unui copac,
pe care stau ciorile,
anunțând ploi între două emisfere...
înfloresc florile de plumb...
Emisfere

Savu Popa: Ies din casă

                    Poezie                                                                                                

las toate ferestrele deschise,
nu de aer am neapărat nevoie,
ci de respirația fiecărui trecător,
măcar fragmentată.

Când voi reveni,
la sfârșitul zilei,
să găsesc totul
puțin schimbat.
în casă un fel de ceață înșelătoare
ca în zilele de vară.
obiectele oarecum în neorânduială,
mai vulnerabile,
mai transparente,
sufocate în propria lor umbră,
în fiecare ceva care aduce
cu ticăitul unui ceas în apă.

În aer să plutească diferite
fragmente din respirația fiecăruia."

Marcel Vișa: Mai ales

.

în orașe nu te poți plânge de singurătate,
întâlnești mereu oameni.
Majoritatea au hibe.
Majoritatea morți pe interior.

Când lumea nu-i un vast cimitir,
e un imens abator.
Carcase umane golite de sentimente
atârnă pretutindeni în cârlige.
O liniște suspectă se strecoară de ceva timp printre noi, se instalează pe străzi.
Doar primăvara avem parte de tumult,
din oameni eclozează viermi uriași
care digeră culorile țipătoare ale caselor din vechiul burg, tencuiala căzută.

Amicul meu, Janos, într-o încăpere insalubră
la periferii, vorbește cu morții pe skype.
Mi-i arată, par mereu obosiți.
Chipuri încruntate în mlaștina de pixeli.
Îi văd și acum când sting pc-ul.
Acopăr în grabă monitorul cu o pătură,
cum se acoperă oglinzile în casa unde a murit cineva.

Mă așez în fața peretelui de miazăzi și fumez,
las cutterele invizibile să taie linii perfecte pe suprafața oglinzii.
Autopsia se termină când ultimul vierme
e smuls cu penseta de pe umbra netedă, mișcătoare, a ceea ce am fost,
și pus la locul lui în urechea câinelui,
iar câinele-i spânzurat departe de oraș,
de ramurile unui gorun.

Când monitorul plesnește brusc, fugi!
În el colcăie legiunile,
mai ales în vremea cireșelor amare.
Mai ales în orașele în care nu te poți plânge de singurătate.

Ionuț-Tiberiu Balan:***

 o poezie ce n-ar fi trebuit scrisă

aștept să bată un clopot cît un veac
să mă cheme acolo unde mi-ar fi fost locul
triumfător să merg pe aleile din cișmigiu
și obosit să adorm între filiași și craiova

să mă trezesc mai obosit în dej
să sar între două stații nenorocite
să-mi fie somnul somn și ochiul greu
fără să cunosc singurătatea vreodată

am rămas atît de departe de mine
încît pura strîngere în brațe mi-e străină
în seara voi dormi cu fruntea lipită
de geamul pe care-l cunosc ca un frate

lăsați-mi adresa scrisă pe ușa compartimentului
dați-mi voie să dorm încă zece minute
urmează halta-fără-nume în care cobor
de unde chiar mîine seară voi pleca spre o alta

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10