Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Horlaci Dumitru: Între patru pereți (II)

(treptele străinului din oglindă - viziune fantasmagorică)
M-am trezit dintr-un somn agitat, în reprize, cum se mai spune, transpirată, semn că irealismul cu brațe încordate, ca ale unui bărbat dintr-o bucată, un fel de Achile al vremurilor noastre, încercase zadarnic să sugrume grumazul subțire și fragil al realității! Încercase... dar m-am trezit cu ochii ațințiți în tavanul alb, zgrunțuros, din mijlocul căruia atârna o lustră cu șase rânduri de cristale a căror strălucire era umbrită pe alocuri de câteva fire de păianjen, pesemne că îngrijitoarea nu-și făcuse treaba până la capăt. Simțeam o neliniște ce mi se cuibărise în suflet, o stare de angoasă pe care n-o puteam stăpâni, de parcă mii de săgeți îmi străpungeau inima, și ea prizioneră a tristeții! Camera era învăluită-ntr-o liniște plictisitoare, iar corpul meu cuprins de monotonie zăcea nemișcat, învelit cu un cerseaf atât de alb încât prin ochii altui observator aș fi părut o siluetă oarecare, acoperită de un strat subțire și strălucitor de zăpadă. Doar părul brunet și ondulat ce-mi curgea pe umerii rotunzi precum o cascadă se afișa impunător. Deodată, un tremur ușor începu să cuprindă încăperea. Un tremurat ce deveni tot mai puternic și persistent. Priveam în continuare tavanul încăperii, era fisurat. E cutremur, e cutremur, am glăsuit cu o voce răspicată, iar ecoul s-a pierdut între cei patru pereți... Casă părea pustie, dar bântuită. De-obicei, la ora prânzului era o zarvă îngrozitoare stârnită de slugile care trebăluiau în stânga și-n drepta, orânduind cele necesare pentru nevoile gospodăriei. Însă acum era o liniște apăsătoare. O linste care prevestește un dezastru. În zadar am încercat să mă ridic, trupu-mi devenise una cu patul, sau ce-l puțin așa simțeam în acele momente în care se instalase o panică generală. Mă simțeam înconjurată de niște lanțuri grele care mă strângeau ca-ntr-o menghină pănă la exasperare. Totul se zguduia în jurul meu, cristalele lustrei au început să cadă și-ntr-un final o bucată din tavan se desprinse și se prăbuși peste mine. Un nor alb de praf acoperise întreaga încăpere. Dar nu murisem, nici nu-mi pierdusem cunostința. Iar pe când colbul începuse să se domolească, am putut zări mormanele de moloz, dărâmăturile ce semănau cu resturile rămase în urma unui borbandament. Confuză și panicată peste măsură am trezărit silueta unei făpturi înaltă de un metru, care mă privea insistent de la o oarecare depārtare. Cercetându-i cu de-amanuntul înfāțisarea stranie, ochii mari, rotunzi, aproape perfecți, de un albastru pătrunzător, părul de un galben auriu asemănător cu frunzele spre final de toamnă, fața ovală, cu nas micuț și puțin ascuțit, buzele-i mari și cărnoase și o barbă netunsă lungă de câțiva centimetri și nespus de neagră, m-a cuprins un fior de nestăpānit. Purta o mantie elegantă, lungă până la călcâi, de culoarea grânelor după coacere, încheiată la mijloc cu doi nasturi argintii, brodată cu fire din diferite culori, iar încălțările? Ah, încălțările nu i le puteam zări. Făptura, apropiindu-se de mine, mi-atinse cu vârful degetelor tâmpla și-mi șopti la ureche cu un glas liniștit și cald;
- Hei, încă nu ai văzut scară mea?
- Ce scară? am întrebat eu cu glas temător.
- Hei, cum „ce scară”, uite-o, nu o vezi cum atârnă și cum îi strălucesc trepetele?. Am adus-o special pentru tine. Hai, ridică-te și vino...
- Dar nu pot, îi răspund, de dată asta puțin mai răspicat, sunt țintuită de pat, legată sau nu știu ce mama naibii mă ține.
- Hai, vino, și cu ambele brațe strecurate pe sub umerii mei, mă ridică și dintr-o dată simt cum de pe corpul meu dispare acea povară stranie ce mă ținea. Într-o secundă am fost în picioare și am putut să o văd deslușit, în toatā splendoarea ei. Câte trepte avea nu aș putea spune cu sigurantă, dar era lată de ce-l puțin doi metri, de culoare albă, construită din cea mai fină marmură, iar balustradă avea sculpturi sub forma unor trandafiri ale căror petale magnifice se mișcau atunci când făptura cea stranie, urcând treptele, le atingea cu mânecile mantiei, mult mai lungi decât lungimea brațelor sale... Oare unde duce această scară frumoasă, m-am întrebat în timp ce am început s-o urc cu pași grăbiți, încercând, să țin pasul cu omulețul care păreă-se că se grăbea... Într-un final, aproape ajunsesem la capătul ei, sau ce-l puțin așa speram (că au trecut minute sau ore, nu aș putea să spun) când o lumină strălucitoare se întrezărea, iar pe fundal puteam auzi o muzică angelică ce răsuna (probabil dintr-un magnetofon, mi-am zis) atât de dulce la urechile mele. Urcând ultima treaptă, am ajuns într-o încăpere extrem de largă, lungă și încăpătoare. Pe pereți, de jur împrejur, atârnau niște rafturi construite dintr-un lemn ce părea să fie stejar, sculptatate cu tot felul de forme abstracte și de neînțeles ochilor mei, ghiftuite cu o gamă diversă de cărți vechi. Ar putea fi o bibliotecă, mi-am zis.
Făptura cea stranie și plină de mister îmi făcu un semn cu mâna și într-o secundă, dintr-un salt, dispăru printre paginile unei cărți imense, ale cărei coperiți erau deschise. Cartea era așezată undeva la capătul încăperii. M-a cuprins un sentiment de uimire, dar și de teamă. Împinsă de curiozitate, m-am apropiat să studiez acest fenomen nespus de ciudat, când o forță asemănătoare unui magnet, m-a atras fără a putea face ceva, spre filele îngălbenite și roase de viermi ale cărții misterioase. Într-o clipită, am fost înghițită la propriu, de parcă mă scufundam într-un ocean de litere necunoscute, de parcă mă înecam în abisul acestor cuvinte. M-am trezit în pat, în camera mea întreagă și liniștită, iar pe pieptul meu era o carte deschisă pe care am recunoscut-o dintr-o singură privire. Era cartea „Străinul din oglindă”, autor necunoscut!

Atila Racz: Încercuiri


Cineva te obligă

închizi ușa
și deodată rămâi singur

crezi că ești
între coperțile unei cărți
citite
crezi că ai putea
din fiecare cuvânt
să rupi silabe
să le adaugi altui cuvânt

doar să te joci
doar să uiți
doar să-ți găsești rostul

poate că fereastra
prin care lumea intră să te vadă
te atrage
ai vrea să te arunci
ai vrea să fii în ea

ai vrea să iesi din colivie

parcă
ți-ai aminti de libertate

cum privești o căprioară

cum privești pasărea
ciugulind marginea cerului

cum privești
umbrele
ce
mângâie șoldul femeilor
care aleargă prin tine
dar cineva
zăvorește ușile
închide ferestrele

îți acoperă ochii

cineva
îți ia liniștea
îți ia orice speranță

te împinge din tine
să fii altul
altcineva.

Ina Dumitrescu: Ghioceii toamnei


E încă iarnă, iubire și totuși în inimi la noi
E vară și toamnă... și ninge cu iriși și dalii.
Au înflorit ghioceii și picură pe la streșini ghețarii,
Vino, dă-mi mâna să naștem iar diamante din ploi și noroi!

Se-ntâmplă minuni când speranța abia mai respiră
Și-aproape treizeci și cinci de surâsuri prind viață.
E timpul să clădim din iubire o altă prefață,
E timpul să plantăm în grădina iubirii lumină.

Simt cum se naște-n noi o primăvară-aparte
Și florile de cais miros a trandafiri,
Iar ochii mei ce-au strâns atâtea amintiri
Scot din adâncuri una și-o pun semn într-o carte.

Să mă atingi ușor când vei simți să-mi ceri
Să-mpart cu tine râsul și liniștea și dorul...
Să-mi spui că te-ai pierdut tot căutându-mi cerul
Și-n edenul de azi nu mai există meri.

Să mă privești cu drag luându-mi chipu-n palme
Și să îmi spui mereu cât de frumoasă-ți sunt...
Să nu mă lași nicicând să nu mai știu să cânt,
Vreau doar iubirea ta și a lui Doamne-Doamne!

Vasile Ionac: Ninge...



Ninge pe-ntinderi de gheață,
ninge sălbatic și bine.
ninge-a plăcere și greață,
ninge cam fără rușine.

ninge prin arta tăcerii
cu fulgi izgoniți dintr-un cântec,
ninge cu lacrima zării,
ninge a foame în pântec.

ninge spre crâșma umbroasă
cu drum spre cărări înfundate.
ninge pe-ntoarcere-acasă,
ninge cu fum în cetate.

ninge în gânduri sihastre,
ninge cu pietre de moară,
ninge cu alburi albastre,
de parcă tot cerul coboară...

de mai știi câte-o veste cu mine,
un semn poți să-mi dai prin ninsoare;
mie mi-e dor și mi-e bine
și mă ning și sunt fulg în mișcare.

Rodica Ochiș: Speranțe...

=================
Seara se strecoară
strălucitoare stele...
Sclipiri scurse,
seperanțe strânse,
sacadat suspin...
Singură stau,
scriu...
Slovele susură,
stelele scapătă...
Simt strecurarea seninului
sub salcia seculară...
Speranțe:
senin, sclipiri,
scară spre stele,
spre soare...
=================

Vasilisia Lazăr Grădinariu: ritual


îmi beau îndelung cafeaua
să-mi fac ziua cât mai
suportabilă

îmi beau îndelung cafeaua
sperând să descopăr
la sfârșit,
verdele ochilor tăi
precum un crochiu
de Modigliani

îmi beau îndelung cafeaua
nădăjduind să regăsesc
la sfârșit
poemul clipelor noastre
tandre unice
și atât de grăbite

îmi beau îndelung cafeaua
așteptând să aud
la sfârșit
muzica șoaptelor tale
ca o simfonie de Schumann

îmi beau îndelung cafeaua
dar
la sfârșit
descopăr doar zațul

Ion Lazăr da Coza: Sunt mort iubito...sau

                                                             
poate sunt doar trist.
Hai, fă-mi hatârul şi îngână
un cântec lung –
un bocet…

Imponderabil
oscilez
între mine şi tine
ca un corb spânzurat deasupra curţii
ce sperie, prin moartea sa,
alţi corbi.
…Hai, îngână, iubito, un cântec lung –
un bocet…
Între moarte şi tristeţe
nu-i nicio diferenţă.
Ascunde-ţi decolteul. Astăzi
bat clopote.
E duminică?
Bat pentru mine?

…Sunt trist, iubito, sau
poate că sunt mort.


                                                           

Gina Zaharia: do major


de-ți cântă înserarea
în prag
și-n do major
e clar că depărtarea
s-a-mpiedicat de-un dor

și-ți iei lumea pe umeri
și te gândești
mai bine
cum să-i explici
iubirii
că drumul înspre tine
trece prin ochi de vultur
ba chiar azi am aflat
că ies adesea lupii
în straie de iernat

dar știu că voia bună-i hrănește
și pe ei
cum a hrănit odată
vreo douăzeci
de lei

așa c-am pus la cale un univers
de ace
care plimba lumina
și-avea
pe vino-ncoace
și fară să mai șovăi
în grabă am pornit
dar când s-ajung la tine
tăcerea
m-a trezit

Cristina Ștefan: portrete pe zăpadă


oamenii vin
oamenii pleacă
oamenii uită
important este că renasc ceva
odată cu plecarea
ceva mai tare ca moartea
*
nu avea prieteni
privea cum din dealuri domoale curge
teama îngheţului
îi era frig şi-n lumea ei înaltă
nu încăpea înstrăinarea
*
sfrijită, blondă
năsoasă cu mâinile mari
se dorea noapte de noapte
o marcă erotică de top tv-
au găsit-o într-o dimineaţă
răsucită pe parchet
inertă
şi în mână strângea 100 de lei!
*
i se spunea fluturaşul
pentru că tenul ei
era subţire, subţire.
alb şi fin
ca untul proaspăt;
la 70 de ani
şi-a vopsit părul albastru
şi-a pus o pereche de aripioare azurii-
când au văzut-o vecinii au crezut
că organizează o chermeză.
*
era medic chirurg -
grasă gogoaşă cu guşa gomoasă-
compensa duritatea
cu melomania,
la concert
tropăia lent
pe muzica lui Mozart
*
mi-a cerşit bani
la revelionul scriitorilor
l-am întrebat ce poet român cunoaşte,
Eminescu-floare albastră
am liceul - mi-a şoptit -
i-am dat banii însă merita un job
*
el a fost propangandist implicat
vreo două decenii,
acum la 85 de ani
mai prinde câte un copil în parc
sau pe scara blocului
şi-i povesteşte despre Lenin,
pe Stalin l-a urât
era incult...
*
după revoluţie
singură şi uitucă
Meluncinda a intrat pe internet
şi-a aflat că poate scrie versuri
mieunate şi simpluţe
nu-i pasă
e fericită: produce rumoare
*
am întâlnit un dăscălaş cronicar
înalt, spătos
cu ochii mici şi răi
vorbea de una de altul
care habar nu au să scrie
am aflat că recenza pe oricine-i dădea 100 de lei
contravaloarea mărfii unui vis de poet
*
tânărul avea în mersul lui
ceva batjocoritor
păşea aruncat
ca şi cum pasa mingea
unui adversar imaginar
şi totuşi
în ziua aceea pe munte
a călcat strâmb
n-am putut
să-l privesc,
intrase în pământ
*
bărbatul din lună
scria poezii
compunea muzici sentimentale
şi desena chipuri frumoase
avea atâta lumină
în mâinile lui
încât semnele despărţirii
înălţau
grămezi negre
de stele
*
Roxana
voia să înveţe zborul
când a picat primul examen
s-a avântat de pe căminul de studenţi
spre cer;
jos, pe platforma betonată
avea o aripă
întinsă spre oameni...
*
ce ghinion să iubesc un poet
el poate să-mi soarbă
în trei cuvinte
naşterea şi moartea
asemenea
pot rămâne fără sinele meu
dacă iubesc un poet...
*
profesorul Luctar
îşi scotea pălăria
când întâlnea o studentă
într-o zi pe Sărăriei
o colegă cu tupeu
i-a răspuns la salut
scoţându-şi pălăria-nflorată
într-o reverenţă ironică;
întristat brusc
profesorul
şi-a întors privirea
în altă parte
şi la examen
a picat-o.
morala?
a saluta e o manieră,
a răspunde la salut
e mai mult decât o ştiinţă.
*
urcase la peste 2500 de metri
din stâncă în stâncă
când a ajuns sus sus pe platou
epuizat de efort
a înţeles ratarea
el căutase
un munte neterminat
şi nu eternitatea albă
deschisă acum privirii
el căutase locul acela
unde se războiesc regimentele luminii
cu apele ne-ncepute
el s-a dorit
lancea zdrobind cerul
abia acolo sus sus pe platou
şi-a recunoscut în sfârşit
noima de a fi
nici măcar
o simplă
rază de soare
Volum Punct şi de la capăt - portrete pe zăpadă - ArtBook, 2014    

Reznic Cristian: Tot în trecere


Sub noduri grele,
Se clatină vasele de lemn.
Apus cărămiziu,
O lume a basmului
Ce a evadat din realitate,

Creată din fantezie,
Note rupte dintr-un pian.
În goluri picură apa,
Licăririle gălbui de pe stradă,

Ferestrele cu zăbrele albastre,
Ultima din capătul străzii
Îmi amintesc că e a ta.
Nimic nou,

Aceleași perdele,
Același miros,
Inhalat cu plăcere.

Și parcă a fost mai ieri,
Însă atâția ani au trecut,
Și eu tot în trecere

George Sangortya: Parfum de mere coapte și niște iubire


Și tocmai a trecut Crăciunul
Afară-i vremea-i ,plăpândă
Nici stele nu mai colindă
Eu stau pe canapea, cu fața spre oglindă
Pe tavan rulează beletristice culori
Cu gândul numai la tine
La radio acustice proverbe
Printre buzele tale,
spunând ceva în șoapte ....
Poate îmi dai niște mere
coapte și niște iubire
Pe care le-ai scos din cuptor
În prealabil ,
aveai miere pe ale tale buze
Pe care eu ți le-am sărutat ,
fără voia ta
Și-n jurul nostru cel crescendic
Lângă bradul rămas cel împodobit
Doar o cupă de șampanie
-
Și-n dansul luminițelor colorate
Ce încă ne mai inundă ,
sufletele îndrăgostite
Apoi tu ai vrut să-mi cânți ceva
Dar demult uitarăm jocul
Ce parcă ne-a blocat în timp
Ca să te privesc la infinit
Și mâna ta ,
prin părul tău cel blond să-l trec
În cameră miroase a scorțișoară
Mai dă-mi niște iubire.. ..
Ca să-mi mai hrănească
inima mea
cea plină de dor
-
Și-acum ,că mai sunt câteva zile
Peste noi .....
Anul nou de va veni
Parfumul tău ce mă înnebunește
Dar știu .....
Că sub cerul iernii
,numai noi vom fi
Armonice stele ca de zahăr
,ce cad de la cer la pământ
Poate ,doar gerul de ne învață
Cum să ne iubim
Zăpada a înghețat pe noi
Numai niște iubire,
să-mi mai dai
Așa cu un sărut pasional
Unde noaptea dintre ani,
ne va regăsi ca niște personaje
dintr-un basm
sau de ce nu ,răpirii din serai
Fantasyoveran / București 2021                    

Daniel Corbu: Șapca

Se dedică tuturor purtătorilor de şapcă

Cum timpul trece în buiestru
Şi-n gînduri amare mă adîncesc
La şapca mea neagră de tinereţe
La şapca aceea ades mă gîndesc

Şapca mea neagră, magnetica şapcă
La mese cu visul şi vinul era
Prieteni nevolnici, juni zei boematici
Ca o baghetă magică îi aduna

Aveam de parte-mi vraja, idealul
Magnetul vorbelor şi şapca mea
Puteam să dorm pe piramide
Şi să-l insult pe zeul Ra

Bolnav de vreo străină vină
Cu şapca mea neagră şi sceptrul ceresc
Prezidam caste clipe aşa dezinvolt
Ca vorbele tantrice ce te vorbesc

Femeile mă aşteptau în alcovuri
Cu ale lor miresme eram logodit
Lascivă era clipa şi orele rebele
Azi mi se face de singur şi de urît

Ca lupii anii se reped în haită
Nici n-are rost să-i mai socot
Unde eşti tu şapcă tristă
Cu magia ta cu tot?

Ionuț Caragea: Afară ninge rar


afară ninge rar, cu fulgi de moarte albă,
și lacrimi înghețate îmi sunt lucie salbă,
iar frigul ascuțit îmi zgârie retina,
afară ninge rar și neagră e lumina.

afară ninge rar, încărunțind pământul,
îmi este dor de tine și bate-n geamuri vântul,
la margine de drum, doi oameni de zăpadă,
afară ninge rar, cu gesturi de bravadă.

afară ninge rar și tremură copacii,
și tremură și sfinții, și tremură și dracii,
și tremură și morții când frigul îi încinge,
afară ninge rar și rar afară ninge.
Poem din antologia de poeme, citate şi aforisme "M-am născut pe Google", editura Fides, februarie, 2021 .

Ottilia Ardeleanu: ce viață


ce viață duc unele femei
ce viață
au vila lor cu etaj unde pot să agațe soarele
din orice unghi pe pielea lor cremuită
au curte unde se pot plimba pune o floare uda un copac
trepte înalte să contemple selena la proporții diferite
pot să se sărute cât vor după tufele de tuia
au câinele lor pisica lor și fițele lor
ce viață duc unele
primite mereu cu zâmbet brațe deschise și
cheile de la cea mai meritorie mașină

credeți că-ntr-un apatamențel nu poți fi iubită la fel de mult
dichisit
cât pentru o desăvârșită cuprindere

și câtă intimitate
numai cărțile din bibliotecă o pot răsfoi

Dragoș Vișan: Mă scufund...

Mă scufund
în amintirea
unor episoade
Lumea reală poate avea
dar mai degrabă nu va avea
nici măcar tangențial
o logică o continuitate
cu lumile din Minecraft inventate de-un an
De propria mea existență la Tulcea lăsată vraiște
măcar mă separă aproape două decenii —
nu-mi vine să cred
cât mai sunt legat
de lumea Deltei și întregii Sciții
a nașterii dezvoltării și îndepărtării
primei iubiri
A te mișca dezinvolt prin viață
nu se poate uita —
asta să țină minte bine
guvernanții imorali actuali
A te mișca precum eroii din "Z▪︎E▪︎I americani"
de Neil Gaiman pe două tărâmuri
cel al vieții și cel
al măgulitoarei consacrări a zeilor în conștiințe
devine echivalent în ultima vreme
cu efortul juvenil de-a înainta
nu doar în rele
într-o cunoaștere ori deprindere cu de toate
prin confruntarea cu amenințări și protecții
succesive
Rămăsesem atât de singur într-o zi
fusesem rănit incredibil
știam că Dunărea iubește faleza Tulcei
nu-i sunt valurile împinse niciodată-n timp
înapoi în trecut
ori prea în față în viitorul stropit pe sărite la țărmuri
nici marea nu voia să-și cocoțe apele sărate
decât peste o parte a Deltei dintre Sulina și Sf. Gheorghe
Încrederea în tine și-n oameni
contează enorm
oferă cheile
obișnuirii treptate cu fericirea
Sobrietatea vieții este dublată de-o altă încredere —
îți faci prieteni ca să te mai relaxezi și să înveți
cum vei putea în popasuri frecvente pe culmi
apoi prin văi
să-ți umpli cufărul
cu tot felul de chei
pentru portaluri
Lumea sau viața
apare ca diferită
în Minecraft
chiar dacă
trăim în același Timp Netimp
acordat dintr-un spirit altruist de Dumnezeu
ca să mai creăm
ori doar să supraviețuim

Elena Lucia Spatariu-Tudose: Cine sunt eu...


de mă întrebi,omule,
n-aș ști să-ți spun
-oglinda-mi vorbește
numai mie-
Uneori,
în apele ei,
mă caut și eu
cu disperare...
Știu doar că sunt
un lut,
ce ochii tăi îl modelează
atunci cand mă privesc
cu ură sau iubire.
Prind forma sufletului tău
când ușa mi-o deschizi
și mă primești
c-un scrâșnet sau un zâmbet...
mă închircesc de frig,
sau mă învălui in caldură.
Eu sunt lumina din lumina ta,
sau umbra-ntunecată
ce o răsfrânge mintea ta
din unghiul gândului
ce fulgeră asupra mea...
Pot fi iubire sau blestem,
Pot ger să-ți fiu, sau primăvară,
inger sau demon pot să fiu;
doar tu decizi,
căci...
Eu nu sunt eu.
Și cine sunt cu-adevărat,
nici eu nu știu.
O știe numai Dumnezeu...
Sunt ce vrei tu să-ți fiu,
prietene al meu!

Popa Ștefan: Credința


Credința înseamnă putere
Adevăr, dreptate și durere,
Credința înseamnă energie
Sapă, sapă și apa o să vie.
Arată-te așa cumva,
Ca și cum ai primit deja
Nu mai gândi rațional,
Totul se-ntâmplă irațional.
Nu trăi în trecut sau viitor,
Ci în prezentul uimitor
Trage de timp în adâncul tău
Și-L vei vedea pe Dumnezeu.
Nu accepta dojene și cuvânt,
De la stăpâni fără de sfat
Crede și nu cerceta
Va câștiga conștiința ta.
De ne-om încrede în moroi
Vai și-amar va fi de noi.
Poartă-te ca un biruitor
Crede-n visul tău de dor,
De ai credință-n Dumnezeu,
Găina se transformă-n ou.

Petruța Niță: perpetuum


Umbra mea îți rătăcește pașii
tăcându-ți mirarea
unde ni s-au odihnit bucuriile orfane
pe când eram copii
într-o îmbrățișare
curgând prin noi cu ploaie și sânge...
O cert și o împac
cu un suspin din amintirea călătorului
ce-a dat târcoale speranței
prin anotimpuri străine
Umbre și pași care pleacă și vin
izbindu-se repetat și cu putere
de pereții tâmplelor noastre obosite
un perpetuum de-a chemarea
într-o poveste uitată...
Ceasul ne-a legănat singurătațile tandre
cu oasele albirii
am numărat vămile absenței dimpreună
în timp ce timpul se odihnește puțin
noi ne îndreptăm spre locul unde grâul
va încolți anafură
plugarii ne vor ara palmele,
iar vrăbiile își vor îngropa setea...

Alexia Ema: ***


mă faci
să râd mami
cum să fii un copac
într-o grădină părăsită?
unde îți sunt ramurile
și de ce primăvara nu-ți cresc frunze?
mi-e frică
de vânt Ema
iar frunzele sunt tot ce are
un copac mai plăpând
am luptat cu toate vijeliile
până s-a dus și ultima frunză
iar mă faci
să râd mami
spui lucruri haioase
eu am crescut și nu te mai cred
aproape că mi se face teamă
să știu că poate te vei usca
copacii mor
mereu în picioare micuțo
cu rădăcinile atât de adânc înfipte în pământ
încât crengile lor mai pot așteapta
păsări care se întorc în primul cuib
cândva
vei ști precis de ce
poți zbura cu brațele tale

Badescu Alexia:***


sunt gunoierul care șterge lacrimi
un biet intrus în haosul ateu
o anatemă-n cartea de bucate
un vis prea rătăcit de dumnezeu
sunt algoritmul unei lumi pierdute
și sarea în bucate a unui sfânt
ce a uitat că ritmuri absolute
nu se pot naște pe pământ
dar tot iubesc cu fiecare fibră
cu fiecare pas ce sună a vânt
în iarna asta de risipă
voi fi Iubire
patimă
cuvânt

Cadar Katalin: Spuneai cândva...


de fiecare dată
când marea
își aruncă valurile spre țărm
te trezești brusc
din uitare
și începi să mă iubești ...
spuneai cândva ...
pescărușii nu se tem
de căderi
și nu crezi că există apusuri,
crezi doar că există răsărituri
văzute prin sticla unei clepsidre
întoarse,
ce ne măsoară urmele pașilor
pe nisip ...
marea își mai aruncă și astăzi
valurile
și se pare că nu-ți mai amintești
nimic
și încet,
încet începem să decădem în tăcerea
timpului,
prin fumul gri-albăstriu de țigară,
pete de cafea
și muguri de amintiri.

Aurelius Belei: Clipe de colind


Iarna ta,
adiere de colinde
peste așteptările raiului meu.
Fulgii de argint,
cu care îți netezeai cărările
și îmbrățișările toate
între ceruri și eu cel de jos,
mai cern acum doar
clopote turnate în armonii
de cristale cerești.
Cuvintele-ți albe
înfloreau îngeri la geam
aduși de nicăieri
și dintr-un niciunde
nefiresc răsărit de poveste.
Șoaptele ireale
îmi legănau duios copilăria
și a inimii inocență
fără de rece, fără de tremur,
mai ales fără de timp.
Iarna ta,
cu sori neîmblânziți din
lumi așternute încetișor
pe un vis de iubire-poem,
e tot ce mi-a mai rămas.
Ce să mai fac
acum
când primăvara bate la ușă?
iar eu nu m-ai am
nici răsărit, nici surâs,
nici zboruri ori vreun cer
folosit drept culoare,
nici măcar rătăcită
vreo idee de ușă.

Pe urmele poetului, Nicolae Silade (XXI)

Nicolae Silade 
Sublimul firescului văzut dinăuntru

Stă în esenţa firescului libertatea, doar că aceasta are gradele sale, precum am măsura valorile ce definesc existenţa, pe multiple scale, nu toate fizice. Mai mult spus, la fiecare turbulenţă ori răsucire, de la ideatice la faptice apoi programatice, intervine nevoia unor legi. Şi astfel, din angrenajul propriu entropic, ajungem la oarecare ordonare. Dincolo de cumulul legilor universale şi de acelea apăsătoare prin amalgamarea şi încrucişarea lor, considerate ca factori stabilizatori în societate, adeseori tindem a ne institui propriile legi care să ne ofere confortul propriei personalităţi.

Nicolae Silade în „miniepistole” îşi asumă pe deplin rolul de legiuitor pentru sine, nu se sfieşte deloc să dea curs impulsurilor nedisimulate. Cum de altfel chiar el spune: „pentru cine crede că aceasta e poezie vin şi vă spun: nu e poezie./ nu e proză. nici filozofie nu-i. nici religie. este legea mea scrisă pentru mine. cuvântul meu către mine însumi. singurătatea mea dintâi. o poţi tu înţelege? o poţi tu îmbrăca?” (intro-ducere).

Într-o clară empatie se întâlnesc cele două esenţe care în fapt altoiesc fiinţa poetului, iată: „niciodată n-am ştiut să aleg între o femeie frumoasă şi o carte bună/ mi-au plăcut întotdeauna femeile întotdeauna cărţile nu le poţi separa/ sunt dătătoare de viaţă amândouă amândouă sunt izvor de iubire şi de/ înţelepciune dar o femeie frumoasă citind o carte bună este o femeie// frumoasă citindu-mă ca pe o carte bună în timp ce eu citesc toate/ femeile frumoase ca să înţeleg viaţa şi frumuseţea ei şi misterul da/ qui n’a pas connu la femme n’a pas connu la vie îmi spune cineva/ şi înclin să-i dau dreptate pentru că viaţa fără femei nu e viaţă iar/ cel ce iubeşte ştie şi cel ce ştie iubeşte am aflat asta din cărţile bune/ din cartea cărţilor pe care o tot citesc şi o tot recitesc şi tot misterioasă/ rămâne oare n-ar fi mai bine mă întreb eu pe mine să fac dragoste cu/ cea mai frumoasă femeie din lume iar ea să mă nască din nou să îmi// spună mai pune şi tu mâna pe-o carte pe cartea cărţilor de exemplu/ căci naşterea e cea mai mare minune iar eu să îi zic că dragostea” ( miniepistole II - 38).

Întreaga construcţie lirică are drept nucleu această mărturisire cum nu se poate mai directă, nuanţată şi întărită astfel încât să nu lase nicio umbră de îndoială. Pornind din sinceritate pură, trecând  prin filtrul emoţional care fixează imagistica într-un fel iniţiatică, şi ajungând la amplitudinea fenomenului, astfel se întâmplă. Fiind o introspecţie, am aştepta o cuprindere a  largului ansamblu structurat în fel şi chip, dar e bine că se rămâne la ceea ce contează primordial. Iar cum o viaţă nu e de ajuns, implicit doar o naştere, se creează acea punte între fiind şi dorit- imaginativ. 

O sensibilitate rar întâlnită, o pătrundere conştientă adâncă, în ţesătura fină deşi bătătorită de timp, a sufletelor acelora pentru care gândirea binelui e hrana de căpătâi… „de ziua poeziei am fost invitat/ să recit nişte versuri într-un cămin de bătrâni./ bătrânii erau mulţi şi cuminţi şi atenţi, atât de mulţi/ şi cuminţi şi atenţi că puteai vedea copiii înlăuntrul lor.// şi le-am citit două poeme de dragoste. din dragostea/ aceea care mişcă sori şi stele. şi am văzut copiii înlăuntrul/ lor. am văzut cuvântul. am văzut şi sori şi stele. de parcă/ se-ntrupaseă din versuri. de parcă tinereţea// reînflorea în ei. şi le-am spus că sufletul n-are vârstă./ şi le-am spus că bătrân e doar podul de fier. podul acela/ de fier dintre lumea de mâine şi lumea de ieri. apoi nu/ mai ştiu ce le-am spus. dar i-am văzut privindu-mă// şi i-am văzut ascultându-mă ca şi cum/ dragostea singura noastră avere.” (miniepistole 1 – 15).

O fi sau n-o fi astfel… mai multă lume a fost până acum de părere că da: din momentul în care ne naştem, copii fiind, devenim deja bătrâni într-o relativitate a constrângerii; iar bătrâni fiind, redevenim copii. Aş zice mai degrabă că suntem copii şi bătrâni în orice nepreţuită tinereţe a noastră! Acesta pare a fi ghemul de înţeles pe care frumos de tot îl desfăşoară pentru a-l împărtăşi, poetul.

Ajungem, pentru că trebuia să se întâmple aceasta, la o lecţie despre nemăsurare, pe care o putem învăţa destul de repede, dacă e să avem destulă dorinţă şi desigur destul curaj… „am tot timpul de pe lume şi tot timpul de pe lume e al meu/ de acum şi până la facerea lumii şi de la facerea lumii până la/ desfacerea ei am tot timpul de pe lume şi iarăşi de la desfacerea/ lumii la refacerea ei tot timpul de pe lume este timpul meu// de la omul făcut din pământ până la omul născut din cuvânt/ am tot timpul de pe lume şi de la omul născut din cuvânt până/ la omul de cuvânt am tot timpul de pe/ lume este timpul meu şi toată viaţa lumii este viaţa mea da// e bine să ştii asta e bine să ştii cum a fost începutul şi cum/ s-a sfârşit când începe sfârşitul şi când va sfârşi e bine să ştii/ cum se face totul şi cum se desface cine umblă pe apă şi apele/ cum se desparte de ape ei bine nu chiar în ordinea asta nu// dar ce contează când ai tot timpul de pe lume şi/ tot timpul de pe lume e al tău iar tu eşti chiar timpul” (miniepistole 1 – 18).

Ei, de data asta şi aici chiar nu mai zic nimic, să-mi ierte Nicolae Silade „calea de fugă” deoarece pentru a zice mai departe… am tot timpul de pe lume.

Daniel MARIAN

despre 

Fotografia mea
Lugoj, Timiş, RomaniaEste fondatorul şi directorul ziarului Actualitatea, fondatorul şi directorul revistei Actualitatea literarăA publicat în: reviste literare din România, Austria, Franța, Germania, Spania, Serbia, Israel, Canada, SUA. Volume apărute: * Visul în lucru, Litera, Bucureşti, 1979; * Cartea poeţilor (volum colectiv), Lugojpress, 1994; * Mergere înainte, Lugojpress, 1997; * eternelia, Marineasa, Timişoara, 2006; * iubirea nu bate la uşă (I), BrumaR, Timişoara, 2013; * iubirea nu bate la uşă (II), BrumaR, Timişoara, 2016; * miniepistole, Grinta, Cluj-Napoca, 2017; * miniepistole, ediția a doua, Grinta, Cluj-Napoca, 2019; * calea victoriei, Cartea Românească Educațional, 2019; * La guérison d'illusions et autres guérisons, Editura Stellamaris, Franța, 2020; * [despre], Editura BrumaR, Timişoara, 2020; * everest, Editura BrumaR, Timişoara, 2020; Poezii traduse în: engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.

Vasile Dan Marchiș: Normă

Dumnezeu nu se ocupă de fleacuri...

Mântuitorul nostru Iisus Hristos
n-a spus niciodată povești
ci a mers pe fapte așa:
Cu perfecțiunea s-a întrecut
Cu ea și-a petrecut
Cu perfecțiunea nu s-a jucat
deci a făcut minuni...
Și-a achitat datoria față de soare
pentru lumină
deschizând orbilor ochii...
Nu te crede superior nevăzătorului
dacă nu ți-a fost atribuită ca premiu
sau ca recompensă lumina!
Dacă ai doi ochi
și poți da unul nevăzătorului,
să știi că doar ochiul acela odată dăruit
te va cuprinde cu adevărat
în lumina iubirii!

Violetta Petre: Bate vând de Eminescu

  versuri, versuri, versuri, versuri, versuri, versuri  

Bate vânt de Eminescu, bate vânt printre cuvinte,
Smulge virgula și punctul din sanctuarul lor cuminte
Și le răvășește dorul de poetul nepereche
Și de matricea străbună, ce-i din ce în ce mai veche...

Poezia-i mutilată de cuvinte clandestine
Bine, că nu vezi urgia, c-ai muri din nou, Emine,
De-ai vedea cum pe un podium de hârtie șifonată
Trivialu-mbrățișează versul tău de altădată.

Bate vânt de sărăcie-n toate câte sunt pe lume,
Bate vânt de agonie în cuvinte fără nume;
Și de-ai scrie-acum de nuferi și de tei și mare-albastră,
Îți va plânge poezia într-o pasăre sihastră...

Și ar arunca cu pietre toți poeții de hârtie
Și-ar scuipa pe epitete cu pismă și-antipatie...
În cămara cu reziduri te-ar închide cu lăcate
Ca să nu mai naști lumină printre umbre vinovate...

Bate vânt, și ce furtună-n acolade ne adună,
Să fim paznicii de noapte pentru tine, pentru lună.
Fiecare, cu ce poate să-ți vegheze poezia
Să nu-i altereze gustul limbii pure, nebunia...

Tu, recită printre îngeri la cenaclurile-astrale
Unde scrii, și-acum, Emine, incantații magistrale...

Lizeta Prața: Nocturnă

E-un plâns cernit al ploii,
șoptit printre cuvinte,
o revărsare a durerii
dintr-o aducere aminte.
Și cad, în ritmul stropilor,
note întregi, sonore,
în suflet se apleacă norii
și rup zăgazul dintre ore.
Iubirea își spală
pânzele de in în valuri,
din gânduri, visuri se destramă
și se îndreaptă înspre maluri.
Ritmul din inimă
acoperă tăcerile,
ce poartă-n ele povestea
în care s-au aprins trăirile.
Este un dor pe care
l-am așternut în iarbă,
când trece noaptea-nsingurată
peste-o privire care-i oarbă.
( vol:" Gânduri cu aripi albastre")

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10