Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Adrian Munteanu: Clipa eternă(2)


Atâtea ore-n jur. De unde-s oare?
Îmi sapă-n trup făgaşe moi de ceaţă
Şi mă zidesc într-un palat de gheaţă,
Să nu le dau porunci la fiecare.

Dar n-au veşmânt, doar masca stă pe faţă
În fâlfâit de aripi şi uitare,
Ceasornic pentru veştedă mişcare,
Grăunte crud, neîncolţit pe viaţă.

Cobor stindardul timpului în bernă.
Din nefiinţa lui de-a pururi cazi.
Nu-ţi e hamac, nici reazem şi nici pernă

Şi nici drumeag între sihaştrii brazi.
Există doar o clipă-n noi eternă
Şi tot ce fac e într-un veşnic azi.


(2004 - sonet nepublicat în volum)

Maria Vasilescu: ***


Sunt un ceas −
cu cadranul spart
până la pierderea sensului
limbile golului trec prin mine
și ziua și noaptea
la fel –
doar degetele tale
mai pot așeza timpul
la locul lui
dacă ar fi să mă inventezi
ai începe de ieri
sau m-ai număra altfel?

Gabriel Stanciulescu: Mi-e dor...


mi-e dor de un refugiu
în gânduri
să calc pe pașii apăsați
de greul ce-l duceau bătrânii
storși de sudorile curate
în palme le citeam trecutul
pe frunte arșițe brăzdate
și anii scurși...
cu saci în spate
eu...
un copil fără dorințe
un călător printre decenii
un visător... ce n-avea minte
mi-e dor să înflorească merii
mi-e dor...
de fotbalul jucat pe stradă
să sparg un geam...
la un vecin
de primul pas pe poarta școlii
de-ai mei colegi cu chip de ceară
îi strig și azi pe toți pe nume...
dar nu-mi răspund...
anii s-au retras tiptil
ca mingea mi-au driblat etatea
să ne amintim... nu-i inutil
ca mâine părăsim...
cetatea.

Violetta Petre: Viață de cicadă

Pe frunţi de ger, un vânt rebel, mai sapă-n rană riduri,
E vreme rea şi-n fulgi de nea, m-adăpostesc de friguri.
Aştern un pas de bun rămas, printre nămeţi de vină,
Pe umbra mea mai cade-o stea, cu ace de silvină.
Un foşnet vag, un gând pribeag îmi umblă pe sub gene,
Nu sunt cărări, pe albe zări, ci doar răscruci viclene,
Unde nu ştiu, pe care pliu să îmi croiesc o cale,
Să pot s-ajung, pe-un drum prea lung, pe urma umbrei tale.

Se-adună corbi pe norii orbi în cercuri de răsteală,
Consoane cad, din ram de brad, mă-mbracă în beteală.
Atârnă greu, pe gâtul meu, ca lanţul de picioare,
Ecou de dor, într-un decor cu moartea la hotare.
Un lup flămând, un cerb plăpând îşi caută destinul,
Eu muşc din ger cu dinţi de fier, dar geru-i ca pelinul.
Prin ceaţa grea privirea mea, se-mpiedică şi cade,
Pe sub pământ, un zbor frământ, în aripi de cicade.
Locaş îmi fac sub un copac şi sug la rădăcină
Şi nu îmi pasă că n-am taţi şi am mamă străină...

Ottilia Ardeleanu: ***


O dimineață cu vrăbii clevetitoare mi se desfășoară covor de iarbă până se face câmp. Din el răsar arbori mai mici mai mari, anume aranjați, și-mi amintesc de familia căpitanului Von Trapp din Sunetul muzicii, în încercarea melodioasă de a-i înmuia sufletul.
O dimineață a coțofenelor, tot un salt și un zbor și o acrobație într-o inepuizabilă coțofeneală vocală.
Un pisoiaș făcând primele vocalize matinale pare a fi îngrozit de vacarm. Derutat complet, se tolănește lângă un fir de floare violacee, cu soarele pieziș și umbra unui trunchi punându-i preventiv ochelari.
Câțiva pași stradali se confundă cu tobele, tamburinele și castanietele sau pur și simplu căderea nucilor pe asfalt.
Bâzâitul gâzelor în formații diverse trezesc florile sălbatice. Unele, cu țepi, sunt mai neglijate, dar și pe acelea aterizează câteva musculițe curajoase.
Este o aglomerație neașteptată în aerul mustind de ozon. Rămân pentru o vreme suspendată în armonia teatrală a contemplării. Muzica aceasta mă lecuiește de orice aș putea să aud de natură umană.
Cântă un cuc dinspre pădure, orologiu instalat pentru o perioadă nedeterminată.
Îmi pare că și frunzișul se scutură de pijamale, punându-și ținuta de iunie.
Mărul, cireșul doinesc pe fluierul de vânt călduț.
Dintr-odată, zăngănit de porți, de ferestre, și două vecine gureșe care strivesc tot repertoriul în care mă adâncisem, ca într-o mare sală de spectacol în care eram unicul auditoriu.

Savu Popa> Maialul


Fotografia de profil a lui Savu Popa, Este posibil ca imaginea să conţină: Savu Popa, stând jos, dungi şi interior
(Fragment) . I -
Înainte de apariția biciului de foc venit din cer, pădurile Ocnei răsunau de strigăte, chiuituri, cântece şi jocuri de se zguduia pământul, ca un podeţ şubrezit, gata, gata să se prăbușească. Se apropia Maialul, una dintre sărbătorile anului. Pe atunci, bătrânii credeau că pământul nu era altceva decât:
- O fărâmă din piatra aceea cu cari Dumnezău, odată în răfuielile sale vechi cu urjisitul, îi crăpase capul. Apoi piatra căzuse jos de tot, în adâncurile adâncurilor şi în cădere, ea se sfărâmă şi bucăţelele rămase, formară planete, stelele, soarele şi luna. Iar una dintre fărâme, o ţâră mai mare decât celălalte, rămăsese la urmă, de se mai rumenise. Târziu, târziu de tot, se preschimbă în planeta aceasta de pământ, pe care şadem azi cu toţii.
Oamenii îşi aveau casele cam înghesuite, în partea de sus a Ocnei, acolo unde începeau dealurile, sămn că pământul nu mai avea astâmpăr şi se tot zvârcolea. În partea respectivă, casele se găseau, când mai răsfirate, când de-a dreptul înghesuite, pe nişte dâmuri de forma unor cocoaşe de pământ. La fel, curţile, grădinile, stânele. Li se ziceau locuitorilor din partea de sus, tuturor, fără nicio excepţie, ,,cocoşaţii", din pricina caselor care nu aveau cum să fie la acelaşi nivel, când una se afla mai sus, cealaltă era mai jos sau, uneori, faţa casei vecinului întâlnea spatele casei de vizavi.
Maialul se ținea în ajunul Sânzienelor.Tinerii se pregăteau de zor pentru acest eveniment de petrecere câmpenească. Păduricea de stejari, de la ieşirea din Ocna spre Dealul Rocoteciului, mai era numită şi Pădurea Maialului. Tinerii plecau spre acel loc, în căruţele împodobite cu crengi de stejar, doldora de pături, alimente, lemne de toate mărimile. Urmau să stea peste noapte şi să rămână şi în prima zi a Rusaliilor.
Ieşeau din Ocna, ca într-o procesiune. Înaintau unii după alţii, îmbrăcaţi în costum popular, cântau cântece de petrecere sau doar chiuiau cât îi ţineau glasul. După ce lăsau localitatea în urmă, glasul lor se mai auzea încă. Zici că cineva ochise cu puşca ecoul, îl fărâmiţase, iar resturile sclipitoare se răspândiseră prin toate părţile.
Odată ajunşi la pădure, poposeau în locul de îi ziceau făgădău, o suprafaţă împrejmuită de pietre, beţe rămase de la sărbătorile trecute, loc unde pe vremurile tare îndepărtate, fusese un han. Feciorii jucători se duceau cu două zile mai devreme, să pregătească totul. Acolo se făceau aşa- zise ronduri pentru joc, care erau împrejmuite cu tot felul de pietre, beţe sau frunze de stejari, în aşa fel încât să arate ca o strungă. Imediat, înainte de începerea jocului, câte doi băieţi stăteau la intrarea în făgădău, ţineau sus tot nişte nuiele împletite cu frunze de şi sânziene, pe sub care urmau să treacă oaspeţii. Acele împletituri alcătuiau o poartă imaginară, prin care intrai în alt tărâm, de aceea era bine să dai ceva portăreilor, dacă pășeai înăuntru fără să dai nimic, puteai să nu te mai întorci, poarta şi toţi ceilalţi să dispară, să rămâi în făgădăul devenit un abis fără sfârşit. Odată intraţi în joc, ceea ce se afla în afara făgădăului îşi pierdea din concreteţe, parcă se evapora, se estompa. Iar chiotele, săriturile, dansul căluşarilor, strigăturile maialului, aprindeau pădurea, se auzeau cu o asemenea forţă, încât mişcau şi munţii.
Imediat după ce trecură cele două zile ale Maialului, se lăsase năpasta asupra locuitorilor din Ocna de sus. O năpastă care frigea, sub forma unui bici, care ştergea, prefăcând în cenuşă, tot ce îi ieşea în cale, chiar şi răsuflările celor care scăpaseră cu viaţă, părăsindu-şi casele devenite ruguri aprinse şi alergând cu ce aveau pe ei, spre pădure, ca în vremurile asupritoare, cele de demult.
În întreaga noapte, vreo 400 de gospodării fuseseră prefăcute în cenușă.
La începutul serii, se lăsase o linişte apăsătoare. În aer se simţea o uşoară vibraţie. Bătrânii spuneau că în adâncurile fântânilor se auzea de parcă cineva slobozise acolo cât mai multe vipere. Un bătrân, în urmă cu două zile scosese din fântână în loc de apă nişte pietre moi, ca nişte bucăţi de tină întărită. Aproape că ți se scurgeau printre degete. Se apucase să frământe acele pietre, apoi astupase cu ele găurile din pod sau crăpăturile din ziduri.
Cei care mai rămăseseră pe afară, au putut vedea cu ochiul liber o linie îndepărtată, minusculă, care venea parcă de dincolo de cer. Un bici de foc care se unduia ca un dragon, izbind cerul şi lăsând în urma lui un covor de flăcări sclipind puternic. Un balaur de foc venind de la asfinţit. La nici o jumătate de oră, biciul începuse să lovească la intrarea în localitate. Făcuse prăpăd. Casele, şurile, curtea întreagă ardeau ca un teanc de hârtii. Atmosfera parcă se topea și ea. Unii încercau să intre printre flăcările uriaşe, să salveze animalele, obiectele de toate felurile. Alţii alergau cu sufletul la gură spre ieşirea din sat. Pe unii îi răzbise biciul şi îi doborâse la pământ în plină fugă, la mijlocul drumului, preschimbându-i în mormane fumegânde de cenuşă. Aerul pretutindeni era încins ca într-un cuptor imens, invizibil, care pusese stăpânire pe întreg satul.
În locul întunericului, nu rămăseseră altceva decât straturi de cenuşă încremenite în aer ca cerneala în interiorul uleiului. De la Hula Olarilor, până pe Dealul Furcilor, o singură vâlvătaie ca o vână imensă de bou, tăind în două cerul acelei nopţi de păcură, împrăştiind peste tot limbi de flăcări, izbind fără milă, şi preschimbând în cenuşă, totul, de la firul ierbii, până la rădăcinile celor mai bătrâni copaci. Cenuşa crescuse până la cer, nu se mai vedea nimic în jur. Ruinele sau ce mai rămăsese din case, erau închise în mormintele de cenuşă care unduiau sub forma unor omizi gigantice.
Bătrânii îşi aduceau aminte că văzuseră cenuşă vie, un corp de cenuşă, nemulţumit, furios care, în lipsa focului, era şi mai viu, mai năpraznic, gata să o ia de la capăt, să prefacă în scrum până şi resturile care mai rămăseseră pe ici pe colo.
Doar spre dimineaţă, urgia se mai domolise. Din mormanele carbonizate, întâlnite în fiecare fostă gospodărie, ca o serie de munţi îngrămădiţi unii în alţii, ieşeau rotocoale slabe de fum încins. Biciul îşi pierduse din putere, dar continua să se profileze tot mai îndepărtat pe cer, aproape că se stingea treptat odată cu zorii care apăreau din toate părţile cerului ca nişte viermişori alburii pe suprafaţa unei ape tulburi. Imediat, după răsărit, biciul teribil dispăruse, se topise. În atmosferă rămăsese un strat de cenuşă care se lăsa domol peste natură.
- Fusese sămnul satanei.
După ce urgia de foc sau ,,urjia de cremene", cum îi rămăsese numele, mai pierduse din intensitate, se lăsă, peste fostele gospodării, o plapumă de cenuşă fierbinte care, în câteva luni, se întărise bine. În nopţile cu lună plină se auzeau din interiorul ei nişte gemete prelungi, care se spărgeau de cerul nopţii, imediat, înainte de zori. Cam la un an după nenorocire, la începutul unei ierni destul de aspre, plapuma devenise o întindere cenuşie de plumb, din care rareori, mai ieşeau rotocoale de fum stins. Oamenii care mai erau în viaţă şi nu părăsiră satul, cât era ziua de lungă dădeau cu lopata să răzbească plapuma, să dezgroape rămăşiţele a ceea ce agonisiră o viaţă întreagă.
Şi în acel început de iarnă, într-o noapte în care cerul părea acoperit de o gheaţă sângerie, iar luna devenise cuibarul de şerpi al strigoaicelor, cei care continuau să se lupte cu cenuşa întărită, văzură cum, de sub ea ieşiră la suprafaţă haite de lupi. Din boturi, când îşi scrâşneau dinţii, le ieşeau flăcări. Se uitară la oameni, mârâiră, apoi se răsfiraseră şi fugiseră spre păduri. Zeci de stâni fuseseră atacate, zeci de ciobani găsiţi fără suflare, alte zeci de animale sălbatice sfâşiate. Niciun vânător nu prinsese, nu văzuse vreun lup, în afară de sătenii din acea noapte. Fiarele dispăreau şi apăreau din senin. Nu produceau vreun fel anume de zgomot, dar urmele pe care le lăsau, erau dintr-un cărbune foarte încins, de care nimeni nu se putea apropia şi care topea în acel loc pământul. Găurile rămase erau destul de adânci. Pădurarii vorbeau că din ele ieşeau şerpi sau alte lighioane nemaiîntâlnite în acele părți.

Emil-iulian Sude: din manuscrisul : "Paznic de noapte"


Ni s-a dat nouă un coleg
în cârca noastră un pripas
vede și notează el tot. despre noi
ce se mai poate spune. colegul
rămâne la fel numai cârcile noastre
se schimbă. cocoșați cum ne știm
credem că este de la umerii noștri. sau
poate de la privirea în pământ.
nu ne mai amintim când ne-am dus.
pieptul înainte ultima oară. fără habar
o zi de vară. senin și fără scrupule albăstriu
pe care îl vedem și nu este. culoare.
prin ochiul
lui cel mare să ieșim din cerc. ne bagă pe țeavă pârâtorul. monstruoși unul în altul. lasă de la el o mână liberă între început și sfârșit restul . vrea să ne îndreptăm încrezători în fâlfâitul de înger. confeti sclipitori.
abțiguiți fugim din obiectiv să ne luăm porția
de țigări la bucată și salam cu euri

George Terziu: Prietenilor


Mă numesc George Terziu
Atât
În fiecare zi mă leg cu sentimentele voastre de gât
Cred că dacă vă dau bere o să fie mai bine
Ca în filmul acela Un om și un câine
Amintirea voastră am pus-o în rama din piept
Ca să-mi fie aproape atunci când v-aștept
Vă asigur de toată dragostea mea
Şi-o să vă dau locul lângă mine, pe stea
Vom călători prin spaţii deschise
Mai aproape de cer și de vise
Mă numesc George Terziu
Atât
În fiecare zi mă leg cu sentimentele voastre de gât

Cristina Ștefan: Culegătoreii de flori

Şlefuitorii de cuvinte / Medalion literar - Cristina Ştefan ...***
când îmi imaginez veşnicia
mă uit într-un pahar de trandafir
câte începuturi câte margini
şi mă recunosc în ridurile străbune
dar încă viu colorate
bizar că veşnicia are  chip efemer

vara, un dor

azi am luat poziţia de drepţi
la comanda ierbii înrourate
stânga-mprejur!
dreapta-mprejur!
la mijloc eu!
trenuri...
nişte oameni vin, pleacă
alţi câţiva poposesc
se uită la mine cum stau în poziţia de drepţi
într-un solo de exterminare,
miss you
şuier de locomotivă cu aburi

în iulie

o vară ca o sfârşeală
de viitor
o cunosc
este un cult păgân aplicat
ochiului de stea
şi înţeleg metafora eternităţii

simplă fată de la stână
muncită de cuvinte prea mari

(Poezii din vol "Culegătoreii de flori)

Daniel Corbu: Condicele singurătății


Tot admirând zeii altora
am uitat propria mitologie.
E noapte. Joc șah într-o cameră goală. Șah orb.
Cu pioni căzuţi în primele rânduri
ca avangardiștii împăratului Napoleon.
Pe tabla imensă
se-amestecă-n noapte regina cu nebunii
iar regele se cere impetuos apărat.
Cu fiecare mutare se schimbă ceva
și nu se schimbă nimic în ordinea lumii
și parcă-n această noapte codicele singurătăţii îl scriu.
Se-ndepărtează de mine regina. Se pierde.
Afară-i tot noapte. NIMIC
NU POATE ÎNLOCUI O REGINĂ PIERDUTĂ
IAR UN REGE SINGUR
E CA O CETATE PĂRĂSITĂ.
Joc șah într-o cameră goală.
Șah orb.
Și parcă-n această noapte
codicele singurătăţii îl scriu.

Nicolae Silade: făuritor al frumosului din cuvânt

declarație de dragoste pe proprie răspundere
Fotografia meadintotdeauna mi-am dorit să scriu pentru totdeauna
să surprind întotdeauna acel indescifrabil care să nu fie nici prea poezie nici prea proză
cum spunea czesław miłosz laureatul nobel pentru literatură în 1980
sau odysseas elytis laureat cu un an înainte
poezia zicea el începe de acolo de unde
ultimul cuvânt nu-l are moartea

dar pe atunci eram un puștan
și nu vedeam în jur decât femei femei tot timpul și femei pretutindeni
iar în femei nu vedeam nici îngeri nici demoni doar goliciunea perfectă a irinei
din tablourile unchiului său un pictor enigmatic din lovrin pe care nu l-am întâlnit niciodată
tablouri mari cât peretele din camera de la stradă unde ne adunam duminica la tv să urmărim
tunelul timpului o goliciune perfectă mereu râvnită și mereu amânată și fără importanță acum
când irina e o babă înveșmântată în negru care merge la biserică și se roagă lui dumnezeu

dar frumusețea a fost pentru mine multă vreme goliciunea perfectă a irinei
și multă vreme goliciunea ei perfectă îmi umplea zilele și nopțile și visul de a vedea
ceea ce nu se vede doar artiștii doar pictorul acela din lovrin care s-a prăpădit probabil săracul
neștiut de nimeni doar ei au șansa asta doar lor le arată dumnezeu frumusețea
acea mare frumusețe mare cât peretele din camera de la stradă în care nu
mai locuiește nimeni dar irina e mereu prezentă mereu tânără și mereu
frumoasă asemenea clipei în care timpul tot se adună tot timpul

și ca să închei această declarație de dragoste pe proprie răspundere
vreau să știi frumoasă zaraza cât de mult te-am iubit
cât am plâns nebun pentru tine și cât am murit

vreau să știi frumoasă zaraza că mă îmbăt mereu
când te văd iar în viață zaraza parcă-nviez și eu

Gheorghe Grigurcu: poeme

Un trandafir învață matematică

Extemporale” de Gheorghe Grigurcu - Agentia de cArteUn trandafir învață matematică
în zona-n care codrul iși explică umbrele
iar noi privim spectacolul uimiți.

Un trandafir se-adună și se scade
doar cu sine însuși
necunoscîndu-ne.

Trandafiriu pămîntul

Trandafiriu pămîntul
cum lenjeria ta intimă
îți muți ușor degetele senzuale
de colo-colo
gîndul un ghem de sfoară
ce nu se mai desface
o mică vînătaie se evaporă
cum un ochi de apă stătută
îți ștergi plămînii de praf
cum o mobilă
cu un smoc de pene
literatura ți se-agită-n creier
asemenea unui miriapod.

Răgazul

Răgazul împunge aerul cum un deget
aburul moale aplaudă geamul deschis
la picioarele patului încălțările încrețite de griji
micul buchet de mimoze în vasul cu apă
ca o melodie tărăgănată la casetofon
tu ești tu cel cu care se joacă visul.

Teodor Dume: Ultima noapte cu tata


nu am aflat niciodată de ce tata

plângea în somn și de ce
își ținea mâinile sub cap în aceeași poziție
noapte de noapte
poate că mamei i-a șoptit
înainte de a stinge lumina
când îi cosea buzunarele
găurite de timp
de câte ori îi săream la gât
seara înainte de culcare
lăcrima și
în răstimpul dintre lacrimi
mă strângea în brațe
dar niciodată
nu mi-a spus te iubesc
îi tremurau mâinile și vocea
ori de câte ori
încerca să-mi vorbească și
deseori își schimba vorba
cu o întrebare
ai mâncat…
în ultima seară când ar fi trebuit
să-l văd cu mâinile așezate sub cap
avea mâinile încrucișate peste piept
și dormea
dimineață când am dat fuga la patul lui
să-l trag de mustață ca de fiecare dată
mama m-a așezat pe genunchi
mi-a luat capul între palmele ridate de timp
m-a privit în ochi și mi-a șoptit ca și când
tata și-ar fi continuat somnul
tatăl tău s-a dus să-l întâlnească
pe Dumnezeu
și mi-a dat de grijă să-ți spun că tu
îi vei ține locul

Spiridomșa Cel Bun: ***


Întoarce-te femeie
revino-n diminețile cuvântului
goală, fierbinte-n singurătăți de nisipuri
ca un mare val de spumă
clădit de mâniosul soare
Întinde-te alături
cu părul tau de înger
desfăcut pe sâni
când preaplinul coapselor
alunecă prin unduitele
penumbre adânci
Aici ești
lângă tine sunt eu
aflându-mi somnu-ntre ape
și-n dulci crâmpeie de sare...
10.06.2020

Vasilica Grigoras: Copacul din inimă


Motto:
Bucură-te de lucruri mărunte, pentru că,
poate, într-o zi vei privi înapoi
și îți vei da seama că erau lucruri importante”

(Robert Brault)
Fotografia de profil a Vasilicăi GrigorasPe zi ce trece, suntem mai uscați, mai livizi, mai morocănoși, mai aerieni, mai invidioși… O nemulțumire generală. Nu ne place cum arătăm, nu ne place cum suntem, nu ne-ajunge ce și cât avem, nu suportăm ce și cât au alții… Ne interesează doar exteriorul nostru și pentru a corecta ceea ce nu ne place la aspectul fizic, apelăm la toate mijloacele posibile pentru a „îmbunătăți” câte ceva. În acest sens medicina a evoluat foarte mult. Estetica medicală este o ramură modernă a medicinii, cu o arie foarte largă de dezvoltare în spațiu (pe întreg globul) și ca performanță științifică (descoperindu-se noi și noi metode de tratament și intervenții). Se efectuează operații estetice de o mare finețe, specialiștii bucurându-se de un palmares impresionant de „reușite”. Pacienții sunt mulțumiți de schimbările intervenite pe figura lor, vizibile și apreciate, sincer ori nu, de ceilalți.
Dorința de a fi mai frumoși la chip a ajuns la dimensiuni nebănuite. Printre multe proceduri de înfrumusețare, schimbare a ceea ce suntem se fac și multe implanturi extrem de dureroase, uneori cu efecte secundare pentru sănătate, și să nu mai punem la socoteală sumele uriașe de bani cheltuite în acest sens. Dar, nu contează – dorim cu orice preț să fim în trend, să facem ceea ce fac alții/altele, să arătăm mai bine, să fim cool; ne micșorăm nasul, ne mărim sânii și buzele, ne îngustăm stomacul… Nu trebuie să fim cu nimic mai prejos.
Din păcate, mult mai puțini ne gândim să privim în oglinda sufletului nostru. Să fie nepăsare, ignoranță ori este o cutumă să purcedem astfel doar atunci când ne pândește ori chiar ne apasă vreun necaz? E bine și atunci, însă minunat și mult plăcut ar fi Domnului dacă am încerca să ne cunoaștem mai bine și să încercăm să-L descoperim din vreme pe Dumnezeu. Doar astfel putem să aprindem lumina în interior și, cu siguranță vom fi mai frumoși și în exterior. Dacă suntem onești cu noi înșine, vom constata că ne simțim și mult mai bine, mult mai împăcați și în armonie cu noi.
Sunt multe metode prin care putem reuși acest lucru. Doar o sugestie ar fi să „plantăm un pom” în inima noastră. Nu ne costă niciun ban, dar este de mare preț pentru noi. Nu facem nicio investiție financiară, dar vom avea profit pe termen nelimitat. Este un capital investit de noi, pentru noi. Începem simplu, modest cu vlăstarul unui pom. Nu-i vom planta rădăcina la suprafață, astfel vânturile și intemperiile vieții vor spulbera repede țărâna din juru-i, și rămânând dezgolită, se va usca în scurt timp. Cu atenție sporită, rădăcina trebuie înfiptă adânc în lutul inimii, în țesuturile cele mai fine și cele mai profunde ale acesteia. Doar așa se va prinde repede și, dacă îl vom îngriji cum se cuvine, îl vom hrăni cu dragoste și-l vom uda în lumină va crește verde și va deveni din ce în ce mai puternic, supraviețuind indiferent de opreliștele vremurilor, de gândurile noastre urâte sau venite din afară. Ramurile sale vor fi împodobite de flori bine mirositoare, va înflori iar și iar și va păstra mereu seninul în noi. Și-n fiecare primăvară, prin altoire avem posibilitatea de a lega pe trunchiul arborelui noi ramuri - ale binelui și frumosului, ale bucuriei și armoniei, ale empatiei și iubirii, ale speranței și credinței... Astfel copacul nostru va deveni o adevărată livadă, frumoasă și rodnică, iar din belșugul recoltei sale putem oferi și altora. Aceasta să fie bucuria vieții noastre. Ne îmbogățim sufletește, însă această bogăție nu poate fi vândută și cumpărată la speculă. Prețul ei, noi îl stabilim, în funcție de gândurile, vorbele, faptele și atitudinile noastre. Iar contravaloarea obținută este bucuria fără margini. Binele făcut cuiva se întoarce de la altcineva.
Sădirea copacului în noi este cheia întâlnirii cu noi. Bun prilej de a de a da curs râului de lacrimi, deschizând ușa durerilor pentru a ieși din noi spre a ne bucura de comoara din inima noastră. Este minunatul copac din sufletul nostru, el ne ocrotește și de arșiță și de geruri cumplite. Psihoterapeuții recomandă să ieșim la aer, în parc, în grădină, în pădure… și să îmbrățișăm un arbore pentru a ne conecta și încărca de energia pământului și universului. Dar de ce să nu sădim noi un arbore în noi, să-l îmbrățișăm pentru a ne racorda la energia eului interior, la lumina divină din noi?
În această primăvară ne sunt restricționate ieșirile în aer liber. Suntem nevoiți să respectăm măsurile stricte de izolare și ne simțim strânși într-o menghină, ne doare rău rana închiderii robinetului libertății. Acest lucru ne face nefericiți. Privim îndelung de la fereastră primăvara. Admirăm copacii care și-au înțeles menirea și lucrează pentru a și-o împlini prin diferite cicluri - înfrunzire, înflorire, rodire... Asigură echilibrul din natură, primenește aerul și ne alimentează cu oxigen. De asemenea arborii sunt un scut în calea vânturilor puternice și ne feresc de viscole și întroieniri. Rădăcinile arborilor fixează solul și împiedică alunecările de teren, iar zăpada topită mai lent în zonele cu copaci, reduce riscul revărsării râurilor și inundațiilor. Copacii mențin umiditatea solului și reglează temperaturile extreme atât vara cât și iarna. Frunzele, florile și fructele au efecte binefăcătoare asupra sănătății oamenilor, iar arborii bătrâni care se usucă și cad, se descompun și asigură nutrienți pentru următoarele generații de copaci, de plante.
Dacă facem un exercițiu de voință și ne străduim să descoperim asemănările dintre copac și om, constatăm că sunt nenumărate, evidente, de necontestat, uimitoare. Și nu este de mirare pentru că suntem frați întru Domnul – suntem creații ale aceluiași bun Dumnezeu.
Și noi ne naștem, suntem sădiți de Creator într-un loc și-ntr-un timp, prindem rădăcini puternice, apoi creștem, înfrunzim și înflorim, (copilărie, adolescență, educație), iar la tinerețe rodim (dăm naștere copiilor). Misiunea noastră nu se încheie aici, ci cu dragoste și efort le asigurăm cele necesare până se descurcă singuri. Treptat adunăm inele în tulpina trupului, ne maturizăm, îmbătrânim și mergem spre viața de veci spre înviere.
Pentru a parcurge în pace și liniște toate aceste etape ale sufletului, omul are nevoie de copacul din inima lui. Treptat, noi înșine devenim copaci pentru cei apropiați. Așa cum codrii și dumbrăvile sunt atât de frumoase, așa ar trebui să fie și „pădurea” umană.
Acum este momentul pentru cei care nu au făcut-o până acum să planteze copacul inimii, pentru a se hrăni cu seva lui verde și a înțelege rostul vieții. Japonezii au filosofia lor în acest sens. Vorbesc de ikigai – greu de tradus, dar într-o accepțiune aproximativă este ceea ce conferă sens vieții, trăind în bucurie, renunțând la obiceiurile proaste și înlocuindu-le cu cele bune. Descoperirea propriului ikigai necesită voință, efort, energie, timp... Ne punem întrebări pentru a găsi răspunsuri, asimilăm cunoștințe și dobândim abilități pentru descoperirea lucrurilor pentru care trăim, înțelegerea menirii vieții, pentru că în opinia lor viața fără scop este tristă. Așa se explică și speranța mare de viață a japonezilor de peste 80 și ceva de ani, iar câteva zeci de mii de persoane au trecut de peste 100 de ani și, tot aici au trăit cei mai longevivi oameni. Specialiștii spun că au înscrisă în gena lor longevitatea, însă susțin și faptul că stilul de viață, mișcarea fizică, trăirea în natură în spiritul filosofiei Zen sunt tot atâtea atuuri pentru a dobândi longevitatea.
Am făcut această paranteză pentru a aduce încă un argument al plantării unui copac în noi. Așadar, în leagănul din brațele vânjoase ale copacului din noi putem ajunge la împăcarea cu sine, la ascultarea liniștii interioare și la sporirea acuității auzului și văzului întru înțelegerea naturii divine din noi. Stă în puterea noastră să convingem copacul să înflorească, să aibă aroma dorită, culoarea care ne place și să invităm păsările preferate pentru a ne încânta cu trilurile lor. Astfel vom culege bune roade, toate bio, nestropite și neinjectate cu substanțe otrăvitoare. Doar aceste roade ne vor da energia, vigoarea de a împlini menirea vieții, de a fi în armonie cu noi, cu semenii, cu întreg universul și cu Creatorul a tot și a toate.
Apariția coronavirusului (indiferent dacă a apărut spontan sau a fost creat în laborator) este o jertfă prin pătimire spre distanțarea de păcat și înnoirea vieții prin gândirea și făptuirea doar a binelui, emanarea căldurii și luminii în jurul nostru. Acum bisericile sunt goale, însă s-au înmulțit faptele bune. Un părinte spunea că e momentul să ne zidim fiecare în casă un paraclis, să-l interiorizăm pe Dumnezeu ca echilibru și salvator unic al vieții noastre.
La umbra copacului din noi, în adierea zefirului ne mângâie susurul frunzelor, iar suflul inimii noastre își găsește ritmul firesc de ființă mai bună, mai frumoasă, mai iubitoare. La umbra copacului din noi, citind Cartea Sfântă, ne scriem propriul roman inspirațional. Descrierile de natură sunt pasaje de poveste adevărată despre un copac miraculos și tainic deopotrivă. De e soare, ploi sau vânt, dacă ninge și chiar viscolește ne simțim binecuvântați de pomul nostru. El ne păzește de toate necazurile vieții, ne ferește să cădem în diferite capcane ale lumii și ale noastre și ne dă putere să mergem mai departe. Asta, în situația în care copacul din noi este unul roditor, nu unul parazitar sau semiparazitar, neroditor, otrăvitor și uscat în esența sa, care să ne usuce sufletește, spiritual, trupește. În atare situație, vom ajunge să nu putem vedea cum se cuvine pădurea (omenirea, semenii). Astfel vom ajunge la depresie, viroza zilelor noastre. O boală a psihicului care devine din ce în ce mai molipsitoare. Este o tulburare cu un procent îngrozitor în statisticile din întreaga lume. Este întreținută și sporită la unii de goana după bani și plăcerile vieții, iar la alții de frica a ceea ce poate aduce ziua de mâine. Să încercăm să ne schimbăm fiecare viața, să ne ajutăm să plantăm pomi roditori în suflet. Să nu ne mai plângem și să învățăm să râdem, să avem pe buze permanent zâmbetul florilor și copacilor care-și deschid petalele spre soare și spre noi. Să le zâmbim și noi!
Se știe că atenția este proces psihic complex, conștient și voluntar sau involuntar, prin care, din mai multe impresii simultane, percepem în mod deosebit de clar numai câteva. Este un proces psihic distributiv, mai mult sau mai puțin la fiecare persoană. Însă este important ca atunci când ne concentrăm asupra ceva, să renunțăm la alte activități care ar putea să ne disperseze atenția în așa măsură încât să nu facem nimic cum trebuie, nimic să ne fie de folos, ci doar ne obosește, ne nemulțumește, ne deprimă. „Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni. Căci sau va urî pe unul și va iubi pe celălalt; sau va ține la unul, și va nesocoti pe celălalt: Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui Mamona.” (Matei 6, 24) Să iubim Copacul din noi și să creștem o dată cu el. Să nu stăm prea mult în trecut pentru că ne vin gânduri gri, negre și nici prea mult în viitor că dau năvală grijile, ci să ne instalăm cu bine în prezent, respectând și mulțumind trecutului și să privim cu nădejde spre viitor. Astfel eliminăm stresul din viața noastră și a celor apropiați nouă, pentru că stresul nu este ceea ce ni se întâmplă, ci modul în care privim întâmplările din viață și cum reacționăm la ele.
Să hrănim și să udăm pomul vieții noastre la rădăcină cu sfânta împărtășanie (trupul și sângele Domnului), doar atunci seva lui va ajunge în ADN-ul sufletului nostru și va produce mutații profunde. Vom descoperi pas cu pas cea mai puternică și rezistentă lege din univers - iubirea, ca ne crește (sufletul va fi mai mare), ne vindecă (bolile ne ocolesc ori iau forme ușoare), ne iartă (uităm de ură, răzbunare), ne înalță (ne transformă după Cuvântul Domnului și vor dispărea umbrele, fantomele, nălucirile, alunecările și visele deșarte). Lângă copacul din inima noastră remușcările conștiinței se potolesc, vâltoarea gândurilor încetează, pârjolul poftelor se stinge, patima trupului se îmblânzește și se aprinde dragostea către Dumnezeul Întreit, Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.
Să prețuim veșnicul Copac al efemerului din noi! Îmbrățișându-L, vom ajunge să nu ne mai deranjeze nimic din ceeea ce ni se întâmplă și vom deveni liniștiți, pentru că „Liniștea este limbajul pe care-l vorbește Dumnezeu, iar orice altceva este o traducere proastă. (Eckhart Tolle) Așadar, „Fii fericit, iar motivul va veni de la sine.” (Robert Brault)

Ella Poenaru: Cântec pentru părinți

Fotografia de profil a Helenei Bob, Este posibil ca imaginea să conţină: Helena Bob, cadru apropiat
Copilă mă trezesc, ca într-un vis ciudat:
E dimineață, mama pregătește masa,
Tata e în baie, apa curge sacadat
Și o nouă zi de-oțel și-ascute coasa.
Încă adormită la masă mă așez:
miroase-a lapte și-a cafea fierbinte,
privirea s-o ridic spre ei arar cutez,
dar le promit că azi voi fi cuminte.

Schimbăm vreo două-trei cuvinte în grabă,
afară ora crește amenințătoare,
sunt timpuri roșii gata să ne soarbă
din carapacea existenței fără soare.
Se aude ușa sec, tata a ieșit. Ades
ne despărțim tăcând și fără sărutare,
că ne iubim e de la sine înțeles,
ne-nchidem sufletul cu grijă la plecare.
Spre seară când revine acasă obosit,
îi ies în prag, cu ochii după dar;
sunt fericită că la noapte, în sfârșit,
voi fi cu mama și cu tata iar.
E dimineață; iarăși mă trezesc
din visul vechi ca dintr-o transă,
întâia oară baia liberă o găsesc,
dar nu-i cafea, nici lapte cald pe masă.
În fața mea un alt copil cu ochi cuminți
începe o zi proaspătă cu-ncredere
iar din chenarul negru-al pozei doi părinți
zâmbesc din alte timpuri cu înțelegere

Ionuț-Tiberiu Balan: ***


Eu urc în trenul ăsta prea curînd,
M-arunc cînd nici nu a ajuns în gară
Și plec ca un nebun din țară-n țară
În dorul morții mele de pămînt.
Ea va veni precum lumina surdă
Să-mi strîngă brațul încă tremurînd,
Să o cuprind plîngînd și iar plîngînd
Și numai ea din toate să m-audă.
Să o privesc frumoasă și preatristă
Să tac înfrînt, mizer, definitiv,
Și-apoi s-alunecăm fără motiv
În gara gărilor ce nu există.
Să ne lăsăm învăluiți de ploi,
Din piept să ne răsară spic de moarte
Și să uităm că am plecat departe
Și-n gara asta sîntem numai noi.

Silvia Bodea Salajan: dihotomie

am poposit ținându-ne de mână
între tăceri si cuvânt
și ți-am șoptit
ca o frunză de plop
risipită de vânt:
”nu vreau să-mi mai spui cine ești
vreau să știu
cine sunt”

Gabriela Ana Balan: Cruce


oamenii îşi plimbă crucea pe roți
când ajung la doi paşi de Golgota
îşi fac din ea sanie
numai eu nu renunț la ideea de a-mi duce crucea în spate
şi asta chiar e una din marile probleme care frământă universul
fără drojdie fără apă fără făină
o mână scrie alta şterge
un ochi vede altul se face că nu
la fel sunt azi cea care ieri erai tu
îmi duc în brațe amintirea zilei în care încă
eram frumoasă ultima în care lumea
se învârtea în jurul meu depănând ghem din sculul
de macrame
din care mi-am tricotat singură crucea
singura pe care o accept şi o pot duce

Petruţa Niţă: contur

Fotografia de profil a Petruţei Niţă, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, pălărie şi cadru apropiat
închid ochii să-ţi pot urmări corpul
pe vârful degetelor mele
o hartă peste care îmi trec venele de care îți prind inima
te fac parte din mine
mai mult decât îmi sunt
mai mult decât mă am şi mă dau şi te am şi te iau
îți urmăresc toate liniile din palme
ca o gitană care îşi vede norocul după chip şi asemănare
de sânge
eşti cântecul de leagăn din oasele mele
unde soarele atârnă cu cerul sprijinit de umerii mei
nu-i aşa că te cauți şi tu în mine?

Olga Alexandra Diaconu: Nu zborul îl vreau

Fotografia de profil a Olgăi Alexandra Diaconu, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, zâmbindNu zborul îl vreau –
în mine e toamnă
ştiu bine –
m-au vizitat de-atâtea ori anotimpurile:
şi disperarea, şi indiferenţa
şi speranţa, şi incertitudinea
pe care azi le cred
doar simple accidente de sezon
Acum
aerul pe care-l respir
îmi plesneşte-n priviri
ca mugurii în primăvară
şi mă-ndeamnă să fac
tot ce, trează de-aş fi,
aş spune că nu ştiu să fac:
să-ţi calc pantalonii
să-ţi spăl cămaşa
Sau ascunzându -mă-n andrele
să pornesc o călătorie lungă spre tine
pentru ca drept bijuterie
pe fiecare deget
să-ţi las câte-un sărut
apoi – supremă inconştienţă –
cu cârpa de praf în mână
să mă lipesc de tine şi să te-ntreb:
vrei să creăm amândoi universul?

Dorina Neculce Obedeya: Cerșetorul de Lumină


Uneori îmi abandonez sufletul
în palma unui orfan
am deplină încredere
doar în intuiţie mă
dezvelesc de
straturi lutoase
ca de nişte frunze.
Argintiaţii mei ochi
încep a dezmembra
văzduhul
sunt numai Eu
alunecat
la poalele cetăţii.
Și stau aici până
se închide Poarta
Cerului cerşind Lumina
la umbra singuraticei Raze.

Alexandru Berceanu: Ancora în lume


Mă alipesc de voi, lumini de lumânare,
Nu știu de-s trist sau bucuros că sunt!?...
Iar voi, femei, cu taine-n buzunare,
Mă dați cu brume să par puțin cărunt!
Și tot ridic cărarea spre muntele abrupt
Deși desagii-s goi și nimeni nu-i pe-acolo!
E ca un cerc pătrat din care roți s-au rupt
Să-nchidă uvertura în ton cu nota "sol-o"!
Mă lupt cu cine când luntrea n-are vele
Și nici luntrași spre a răzbi la mal!?...
Mă uit pustiu în hăuri și la stele,
Și mă transform din prinț în biet hamal!

Tei George: Remember.../ drumuri

Fotografia de profil a lui Tei George, Este posibil ca imaginea să conţină: Tei George, cadru apropiat
Nu mai traversez iubirea,
Voi rămâne pe trotuar -
Că de-ar fi să mă lovească
Înc-o dată, al meu Har,
Îmi va crește nemurirea
Și așa parcă-i prea mare -
Printre miile de stele...
Voi fi cel ce vă răsare

Peste multele dileme
Ce așteaptă pe la uși.
Mai apoi, gândind 'nainte
Către cei ce au fost duși,
Nu-mi voi ocoli Destinul,
Nu voi sta nicicând departe
Între cele două drumuri:
Cel de Viață și de Moarte...
Din volumul "Condamnat să rămân"

Alexandru-Eusebiu Ciobanu: Pisica neagră


Fotografia de profil a lui Alexandru-Eusebiu Ciobanu, Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, selfie şi cadru apropiat
o poți privi după geam
cum roade ploaia din ochi
cum roade din ochi aburii cafelei /perlele negre
cum umblă în jurul zidurilor turbate
zgârie cu dinții cărămida
labele ei negre umbla în diavolul de chihlimbar
uite nici el nu mai rabdă nebunia
pleacă din drumul pisicii negre
afară e tot mai rece
Revista Extemporal liric îi urează domnului, Alexandru-Eusebiu Ciobanu

Dragnea Gabriel: Anghel Dumbrăveanu: „Iau barca și mă urc în cer...”


L-am reîntâlnit pe poet în urmă cu vreo două luni când am demarat o amplă căutare printre materialele postate pe rețelele media din dorința de a asculta vocea lui Gheorghe Tomozei recitându-și versurile. Astfel am avut surpriza plăcută de a-l revedea într-un material video pe cel care i-a fost prieten lui Tomozei și anume poetul Anghel Dumbrăveanu. În această filmare în care Gheorghe Tomozei evoca prietenia lui cu Nichita Stănescu, poetul Anghel Dumbrăveanu, în stilul clasic le rouge et le noir, cu o cravată roșie asortată unui costum negru, tăcea și asculta așa cum s-a deprins mai toată viața. Aplecându-mă puțin mai atent asupra personalității și stilului său literar îl remarc pe poetul Anghel Dumbrăveanu printre aceia care s-au dezis de módele trecătoare ale vremii, evitând prin tăcere și distanță toți factorii perturbatori care l-ar fi putut determina să scrie altfel. Într-un scurt fragment al unui interviu acordat de poet din însăși locuința sa, acesta mărturisea: „Am avut parte de o lungă ucenicie literară, de tatonări, erau și vremuri destul de improprii pentru creația literară și pentru artă în general dar, prin firea mea de a aștepta, de a nu mă grăbi, de a nu voi să ies neapărat în evidență am putut evita foarte multe capcane ale vremii în ceea ce privește tematica, una care era foarte clară și destul de improprie creației adevărate.”
A debutat în 1961, cu volumul "Fluviile visează oceanul", volum cu care se evidențiază în fața criticilor încă de la bun început devenind unul dintre reprezentanții foarte apreciați ai generației de poeți din care fac parte Nichita Stănescu, Ana Blandiana, Marin Sorescu, Gheorghe Tomozei, Petre Stoica, Cezar Baltag, Ilie Constantin, Florin Mugur, Constanţa Buzea, Ion Gheorghe. Poetul oltean născut în 1933 în Dobroteasa județului Olt este autorul a 23 de volume de poezie, 3 romane, impresii de călătorie cuprinse în volumul "Chemarea mărilor", dar și evocări literare în cărțile "Fenomenul Nichita Stănescu și Intrarea în cetate, Timişoara - Poeme şi privelişti". În același interviu despre care aminteam în rândurile anterioare, poetul care vorbea despre „Fața străină a nopții”, despre „Singurătatea amiezii” sau „Tematica umbrei” mărturisea cu sinceritate și fără nicio urmă de supărare față de cei care îi analizau „altfel”construcția gândurilor prezente în mesajul poetic: „Întotdeauna am fost destul de aspru criticat în ședințele de cenaclu și în presa locală pentru poezia mea care era socotită romantică, ruptă de viață, evazionistă, onirică, fără combativitatea necesară etc. Deși am debutat foarte devreme, la 15-16 ani, adevăratul debut se produce mai târziu, în Revista „Scrisul Bănățean”, la 3-4 ani după aceea. Eu consider că debutul propriu-zis al meu în poezie este când apare a treia mea carte de versuri, "Iluminările mării”. Iată un exemplu de romantism autentic în Poemul de Nord din volumul menționat: „Te caut prin gândurile desfrunzite, într-una,/ Și mă dor drumurile pe care-ai trecut,/ Și umblu pustiu toată noaptea cu luna,/ Pe țărmul unui timp atât de departe, pierdut.// Mereu mai frumoasă prin sunet îmi treci/ Cu zâmbetul trist și părul negru și lung/ Și-n tâmplă îmi bat clopotele orelor reci/ Și umbra-ți de chin o chem mereu, și-o alung.// Căci frunzele viselor în poemele mele de sud./ Cine-ți sărută ochii când se-ntristează?/ De mult nu mai pot, când vii, să te-aud,/ Am uitat să-ți descânt genunchiul cu-o rază.// Te caut tot mai departe, dar treci/ Tăcută prin albastru-mi fiord/ Și-n tâmplă îmi bat clopotele orelor reci:/ Cad visele, galbene, în poemele mele de nord”.
Rămânând fidel crezului său poetic, sentimentelor îmblânzite cu ajutorul naturii și mereu în brațele ei, poetul Anghel Dumbrăveanu este colecționarul de vise și umbre, de îmbrățișări și priviri, de tăceri și resemnări: „Sînt și aici și-n altă parte/ și fericit și trist, și rău și bun,/ cum viața-nseamnă și puțină moarte,/ cum înțelept și cum nebun.// Iau barca și mă urc în cer,/ și în pământ, și-n flori, și nicăurea,/ cum raza serii într-un giuvaer/ și cum ecoul colindând pădurea.// Să mă aștepți pe-același mal/ unde-am să ies mereu din ape,/ cum fluxul largului egal,/ cum și departe, și aproape.” (Cum raza serii, din vol. "Iarna imperială")
***material apărut în revista SUD, nr. 3-4 (martie-aprilie 2020)

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10