Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Mioara Bahna:Developând un fragmente de vis – Teodor Dume: „Moartea din vis”



Deși pare a sfida moartea, afișând nepăsarea față de ea, în poeziile din volum, Teodor Dume nu face altceva decât să exhibe, de fapt, în pofida oricăror manifestări ale  ființei, în general, neputința în perspectiva ineludabilei întâlniri, iar referirile la momentul când ar fi / trebui să vină, la starea de după impactul (astral?) cu neantul ori cealaltă viață, sunt doar tatonări ale unei dificil de înfăptuit împăcări cu sine ori acceptări a necunoscutului, atenuată doar de salutara posibilitate și, concomitent, șansă de a se rezema de „privirea lui Dumnezeu”.
Embroidered patch Military surplus Morale patch, military ...Între tristețe și resemnare, Teodor Dume scrie o poezie reflexivă, sinceră prin finalitatea cathartică pe care o prefigurează în versuri, unde sufletul, singurătatea, timpul, icoana mamei, a tatălui, destinul („fiecare cu povestea sa”), amintirile (unde părinții, mai ales, sunt axis mundi), din nou închipuirea „plecării” (laitmotiv, la nivelul întregului), frica, în pofida încercărilor de a o escamota („adevărul e că mi-e frică”), lumina și întunericul, dar și alte destule semne ale trecerii prin lume, visul, fulgurări ale iubirii sunt câteva dintre jaloanele din care poetul își alcătuiește coloana vertebrală a cărții care, la rându-i, ar trebui să fie un argument „pentru ziua / în care / centrul universului /va trece prin mine”
Reclamă: Military Surplus Oradea

Viorel Birtu Piraianu: Cuvântul


azi nu mai urc și n-am să mai cobor
sunt doar un pescăruș în zbor
zbor lung, prelung, amăgitor
în taina ultimului dor
mă smulg din valuri spre viața neștiută
sunt stea însângerată și timpul e opac
aprind luminile în palmă la ultimul popas
în drumul sorții către moarte
sunt încă departe nemărginirea să o cunosc
foșnesc printre șoapte
în zbor peste ape
mă trag cărările și trupul mi-e catarg
trec dintr-o întrebare în tainică chemare
voi sparge bolta cu o vorbă
înmugurind în zori
și la răscruci voi pune dans de nuferi
să lumineze tăcuții mei pași
plutesc către lumină lucind între spini
mă apropii de cer
sub taina sfântă a primei împărtășiri
sunt taină și spirit
cuvântul mi-e zbor
eu am venit să împletesc fântâni
aici, în infinit
să aprind lumini
vestind cuvântul Lui, în zorii zilei noi

Ottilia Ardeleanu: Premiu - Italia


O mare surpriză pentru Ottilia Ardeleanu care a câștigat un premiu în Italia.
l’ amore si indossa con eleganza
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.elettrolizzata l’atmosfera
scintille al mio passaggio
da tanto non hai avuto bagliori
divine
le parole cuciono la seta sul corpo del sentimento
appena nascosti nel bianco del abito i seni
rotondi come la terra chiamano l’amore
troppo fedele la luna si mostra con la delicatezza di un angelo al tramonto
sorpreso a rubare le stelle
mi vedo nel suo specchio
nuda
la pelle del colore di una mela cotogna matura
irradia tenerezza
accapiglio la distanza e la metto in ginocchio
ti porto tanto vicino quanto voglio
ti faccio segno per seguirmi dentro la valle dei miei pensieri
brucio al tocco del tuo sguardo
mai sono stata così bene
vestita nell’amore sono diversa

Toni Chira: Cum mi-am petrecut impotența

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, copac, cadru apropiat şi în aer liber(fragment)
.Spăla aragazul. Pe urmă curăța legumele. Mă simțeam atât de apropiat de ea în astfel de momente încât mirosul usturător de sfeclă și muzica lentă de la televizorul din bucătărie 
roteau totul în jurul nostru ca într-un carambol stupid ce umezea abajurul lustrei. Se distingea o lumină cu încăperi și un nas lipit de sticla becului, vâslind în jos, prin fascicul. Când a fost suficient de aproape de mine, l-am smucit în afară. Sunetul greoi, de față înfiptă în muchia mesei, s-a răspândit împrejur. Am tras repede perdelele. Am deschis geamul. El imediat s-a rupt și a mușcat. Mama s-a dat la o parte. Eram obosiți și nu l-am mai lăsat să plece. A înghițit. Dinții săi trosneau prin lemnul îmbibat de ulei și apă fiartă. Gâtul i se contracta, iar șuieratul căderii în stomac al bucăților din masă i-a dat senzația de sațietate.
Redacția Revistei Extemporal liric îți urează 

Cornelia Mazilu‎: Mai este timp


Cât rădăcinile musti-vor în pământ
Mai este timp și vreme de înmugurire,
Ca oamenii să simtă o zvâcnire
A frumuseții ce zvâcnește din Cuvânt.

Chemând la viață viața spre trezire

Și orice gând adie să fie un viu cânt
Pe portativ, ca notele dansând în vânt,
Fiori să semene spre înverzire.

Să clocotească iarba sub picioare,

De-atâta freamăt, fierbere în zare,
Iar timpul să-nflorească în petale

Fluturi în zbor, ce scutură secunde

În ochiul fluviului care ascunde
Temeri de timpul care se prăvale.

Melánia Briciu Atanasiu: Brandemburgice şi pitoresc balcanic


sub axila primei păsări înmugureşte o ramură de cer
visez să-mi pot lăsa semnătura pe-o pleoapă întredeschisă
undeva între mine şi lumea pe care nu mai prididesc s-o găsesc
ochi de înţelegere atunci
când se va deschide într-o petală deja ofilită
în clipa exploziei se va cânta lohengrin
oraşul se va despacheta pe rând dinspre celofan înspre frunze
eu nu-mi voi putea trâmbiţa însă izbânda în surliţe infinite
timpul carnivor îşi va scârţâi aria pe bachelita aceluiaşi gramofon
efendi s-a răcit nisipul
adă narghileaua cu aroma cireşilor pe scuturate
şi trimite pe cel care va putea ghici din zaţul depus
în această ceaşcă ciobită
mult prea fragil translucid porţelan
viaţa se trece cu fiecare cutie de medicamente
una la lună

Vlad Anghelescu: Afectiv

1--5 - 6
*Afectiv 1
Pentru tine, mamă
am învățat să plâng de la o cățea
care odihnea noaptea lângă mine
precum o stea
crezându-mă dumnezeu
să-i dau iertare.
Își oferea sufletul în întâmpinare
deasupra pieptului
modelându-l naiv cu lăbuțele
semănând a gladiole
cu gheare și pernuțe
ancestrale
în felul ei rugându-se
să nu fie în zadar
vremelnicia,
farmecul și enigmele.
Pentru tine, mamă
am învățat să plîng
și să îți cer iertare.
Pentru tine, mamă stea
fără asemănare
mă rog naiv
să nu fie în zadar
vremelnicia,
farmecul și enigmele.
*Afectiv 5
Nu sunt eu mai nefericit
Gândește-te la toți sfinții
sau la copiii blestemați genetic
sau la accidentările fatale,
la ferestrele prin care se inundă
cu moarte lumina,
sau la cei ce nu s-au trezit pe lume
și mor
fără rugăciune...
*Afectiv 6
Acum, mamă
aproape m-am vindecat
surâd din plasa cu rouă
înaintea sosirii luminii.

Petruţa Niţă: memorialul zborului

voi colinda până la a 12-a poartă
peste munţii cei mai înalţi
voi certifica memoria zborului
așteptând ca pielea mea să treacă
de uscăciunea scheletică a firii
voi îmbrăca un costum roşu
dar voi lăsa un nasture descheiat...
că poate cine ştie
mă voi afla mireasă dincolo de vămi
*
din oglindirea de sub ape
voi împinge soarele în adâncimile mărilor
unde aş cere adăpost
sau aş putea călători în golful pietrelor mute
săpat sub streaşina secetei
aş cere apa din inelul cununiei dezlegate
până când vocea mea nu va fi nimic mai mult
decât vocea războiului de ţesut
din odaia devenită muzeul ţăranului
*
voi merge să caut iarba fiarelor
şi parfumul cetinei de crăciun
voi traversa pajişti împingându-mi craniul
cu un baston de pensionar ipohondru
dar mai ales
voi strânge cu bucurie mâinile prietenilor mei
- care îmi vor mai şti numele -
până când îmi voi târî oasele
sub două braţe de lemn încrucişate

Domşa Lucian: Aneta

 (episod 51, complet)
Vestea morții lui Toader Canciu s-a răspândit repede-n tot satul, mai ales că au început să bată clopotele la biserică, iar Zamfira, cum le-a auzit, și-a făcut cruce și a murmurat: „Oare cine-o și murit...?” S-a pus să spele niște haine de-ale copiilor, în troaca cea mare, lângă conie, când a dat năvală-n curte Lelea Raveca a lui Țolea, vecina, ștergându-se pe mâini, în mers, cu șurța ce-o avea legată dinainte. “Ai auzât, tu, Zamfiră? O murit Toader a lui Canciu, tu!” “Apăi, Dumniezo să-l ierte…”, a răspuns femeia, cu mâinile băgate până la coate-n apa caldă cu săpunele. “Să-l ierte Dumniezo”, a răspuns vecina, “c-o fo’ un om tare rău…” Atunci a apărut din casă Aneta, s-o ajute pe mică-sa la spălat, iar când femeia i-a spus că a murit Canciu bătrânul, fata a rămas câteva secunde pe gânduri, murmurând: „Bietul Dorin, o rămas sângur...” Lelea Raveca s-a mai învârtit prin curte, iar dac-a văzut că Zamfira-i ocupată cu spălatul și nu-i prea acordă atenție, și-a amintit dintr-o dată c-a lăsat oala cu fiertură la porci să fiarbă pe sobă și a plecat spre casa ei uitând să mai salute... Aneta s-a uitat după ea zâmbind răutăcios, ca și cum ar fi vrut să-i zică: „Bine c-ai plecat!” după care s-a apucat să frece de zor o față de pernă și se gândea cu bucurie că-n curând trebuia să se libereze din armată Trăienuț. Parcă citindu-i gândurile, mică-sa a-ntrebat-o pe fată dacă a mai scris carte fratele lor mai mare, iar Aneta i-a răspuns că da, va veni de tot acasă în două, trei săptămâni. Atunci Zamfira a zâmbit și a suspinat, amintindu-și de Trăienuț cel bolnăvicios și primii ani după ce l-a născut...
... Aurel avea pe atunci patru ani și ceva, iar Trăienuț era cu doi ani mai mic și avea acea paloare pe care o au copiii bolnăvicioși. Zamfira era tot timpul plânsă, nu mai știa ce să facă cu el. Nu i-a mai dat piept că n-a mai avut, dar a continuat să-i dea micuțului lapte de oaie fiert, dup-aceea nefiert. A încercat și cu lapte de vacă, apoi de capră, chiar și de bivoliță, însă fără nici un rezultat. Felcerul din sat, sanitarul, a sfătuit-o pe femeie să-ncerce cu lapte de măgăriță, c-ar fi cel mai bun, astfel că bietu’ Ion n-a mai scăpat de gura muierii. După câteva zile s-a hotărât să se suie pe bicicletă și să pedaleze cale de trei sate ca s-ajungă la unu’ Pavel care avea două măgărițe. A auzit dumnealui și de la alții de prin sat că laptele ăla avea mare căutare, așa că n-a avut de ales și plecat dis de dimineață pe când muierea și copiii dormeau, cu gând să se-ntoarcă în câteva ceasuri, avea mult de lucru în zilele acelea, trebuia să cosească otava... Și-a pus ceva de mâncare plus o glajă cu apă într-o straiță pe care a atârnat-o după gât ca să aibă mâinile libere și a început să pedaleze liniștit. După primii kilometri în care și-a lăsat gândurile să zboare, a auzit un scrâșnet sec, ca și cum s-ar fi rupt ceva, iar picioarele au continuat să pedaleze în gol câțiva metri. Cu o strângere de inimă s-a uitat în jos deși cunoștea prea bine de unde provine acel sunet, dar totuși spera să nu fie adevărat. Lanțul de la bicicletă lipsea cu desăvârșire, fiind căzut undeva-n spate, prin praful drumului. Ion s-a oprit și a început să înjure, exact asta-i mai lipsea, tocmai când avea cea mai mare nevoie de bicicletă. S-a întors câțiva metri ca să recupereze lanțul rupt, se gândea că poate reușește cumva să-l cârpească, însă una dintre zale era ruptă de tot, așa că... S-a așezat în fund, în praful drumului, continuând să-njure în draci. Abia după ce și-a aprins o țigară și a tras cu nesaț câteva fumuri, s-a ridicat în picioare și a continuat să meargă la pas, pe lângă bicicletă, furios și resemnat în același timp. N-avea de ales, trebuia să-și continuie drumul, deși pe moment s-a gândit să se-ntoarcă acasă să ia calul și căruța sau să se roage de Nicu a lui Țolea să-i împrumute bicicleta lui. Dar ar fi pierdut timp dac-ar fi făcut-o, așa că s-a decis să meargă mai departe. Poate o da Dumnezeu să treacă pe acolo vreun creștin cu căruța ca să facă un pustiu de bine, să-l ia și pe el laolaltă cu bicicleta și să-l ducă unde avea treabă, iar de întors va vedea dumnealui cum o va face...
Primele case ale satului vecin se întrezăreau în zare, soarele doar ce și-a arătat ochii de după dealuri, începând să-ncălzească toate făpturile care s-au trezit laolaltă cu primii zori. Ion își continua drumul cu pasul lui molcom și apăsat, cu ambele mâini pe ghidonul bicicletei, mestecând între dinți un fir de trifoi. La un moment dat s-a gândit să abandoneze bicicleta, s-o ascundă undeva în vreun desiș pentru că nu-i mai era de nici un folos și-l încetinea la mers, urmând s-o recupereze la întoarcere. S-a tot uitat în stânga și în dreapta dar nu a zărit nici un loc în care ar fi putut s-o facă, apoi a dat din mână ca și cum ar fi vrut să alunge acel gând, dacă i-ar fi furat-o careva? Mai bine să meargă mai departe pe lângă ea, chiar dacă ar fi pierdut mai mult timp, fără bicicletă nu s-ar mai fi putut duce la serviciu la gară, plus că nu avea bani pentru una nouă. Căzut pe gânduri, nici n-a auzit undeva în spate un zgomot de căruță și de copite de cal care se apropiau răscolind praful drumului. Când atelajul era la câțiva pași de el, Ion s-a oprit și s-a-ntors curios, să vadă cine urma să vină și nu mare i-a fost mirarea când a văzut o femeie cam de vârsta Zamfirei care ședea pe capra căruței și ținea hățurile. După ce s-a uitat cu atenție la ea, a făcut câțiva pași în direcția ei, întrebând-o mirat: “Florentină, tu ești?” Femeia i-a zâmbit și a tras de hățuri ca să oprească iapa, după care s-a ridicat în picioare și a dat să coboare din căruță. „Zâua bună mă Ioane!” a zis ea fără să-și dezlipească ochii de la bărbatul care stătea oprit la marginea drumului cu mâinile pe ghidonul bicicletei. „Bine te-am regăsât!” a continuat ea cu o voce veselă. „Io-s Florina, nu Florentina...” Atunci Ion a înțeles, iar șuvoiul de amintiri a început să-l năpădească și să i se învălmășească în cap...
... tocmai ce a împlinit șaisprezece primăveri și se-ntorcea acasă-ntr-o seară de vară, a fost după dealuri să cosască otava și se zorea s-ajungă mai repede, avea o foame de lup, iar mică-sa, Marița i-a făgăduit că-l așteaptă cu tocană de pui și mămăligă aburindă. Soarele apunea încet după coama dealului, iar băiatul își vedea de drum, pășind agale cu coasa pe umăr, bucuros c-a terminat de cosit în locul cel mai îndepărtat, de acolo și până-n sat făcea mai bine de o oră. După nici o jumătate de ceas a auzit niște țipete venite de undeva din dreapta lui, din spatele unui desiș de măcieși și soc. S-a oprit, a lăsat jos pe marginea drumului coasa și desaga de pe umăr, după care s-a-ndreptat înspre locul de unde s-au auzit țipetele. Imediat ce s-a apropiat, a tușit scurt ca să-și facă anunțată prezența, iar de după desiș s-a ivit o fată cam de statura lui, cu părul negru ca pana corbului, împletit în două cozi care-i jucau răzlețe pe umeri. Ion s-a oprit, iar ea a zâmbit, rușinată, lăsând ochii-n jos. Avea ochii verzi și un chip plăcut, era roșie-n obraji iar în mână ținea o straiță asemănătoare cu cea a băiatului. El a dat sara bună, nedumerit, iscodind cu privirea împrejurimile, ca și cum vroia să fie sigur că țipătul auzit venea chiar din locul unde se afla. Fata a ridicat ochii din pământ și a-ndrăznit să-l privească, după care i-a răspuns, zicându-i că ea e Florentina a lui Timiu, din satul vecin. Ion a încercat să zâmbească, însă nu a reușit, se simțea încordat și se uita în stânga sau în dreapta ca să înțeleagă totuși de unde a venit acel țipăt. La scurt timp, din spatele desișului de măcieși a apărut o altă fată, leită cu Florentina, avea același păr negru prins în două cozi împletite, doar că zâmbetul-i lumina mai mult fața, iar ochii îi erau căprui. Băiatul a scos un sunet de uimire și de nedumerire, se uita la cele două fete și se întreba-n gândul lui dacă ceea ce vede e aievea sau pur și simplu e doar închipuire, până ce Florentina a pufnit în râs, zicându-i că, cealaltă fată e sora ei geamănă, Florina. Abia atunci Ion a înțeles și a zâmbit cu toată gura, simțind că i se risipește încordarea. A făcut un pas în direcția Florentinei, după care și-a rostit numele, iar fata a dat din cap și s-a așezat pe o moviliță de pământ. Sora ei i-a zâmbit băiatului și a băgat mâna-n straiță de unde a scos o sticlă în care era apă. I-a tras dopul cu dinții, a luat o înghițitură zdravănă, după care s-a șters la gură cu mâneca și i-a dat sticla celeilalte fete. Ion le privea mirat și intrigat deopotrivă, nu înțelegea de unde acel țipăt, până ce și-a luat inima-n dinți și a întrebat-o pe Florina. Fata i-a zâmbit din nou, a deschis gura să-i răspundă, însă Florentina i-a luat-o înainte, povestindu-i că se întorceau acasă și pe drum pe una dintre ele a trecut-o nevoile. S-au îndreptat amândouă înspre pâlcul de măcieși care se zărea în stânga lor, pentru că nu se cădea să-și facă nevoile chiar lângă drum, dac-ar fi trecut cineva pe acolo și ar fi văzut-o? Florina s-a dus în spatele desișului, iar Florentina s-a așezat pe iarbă să-și aștepte sora geamănă. Imediat ce s-a așezat în poziția potrivită, fata a auzit un foșnet venit de undeva din iarba deasă și înaltă din jurul ei. A întins mâna stângă ca să se sprijine și a simțit în palmă o înțepătură ca o arsură, iar țipătul de spaimă și uimire care i-a ieșit pe gură s-a auzit până dincolo de dealurile din spate. Un arici, probabil deranjat din somn, s-a zburlit, scoțându-și țepii și zbughind-o la fugă prin iarba deasă și înaltă. Florina s-a apucat de râs în timp ce-și ridica pantalonii, iar Florentina a apărut lângă sora ei să vadă ce s-a-ntâmplat... “Un arici!” a râs Ion, înveselit, după ce fata și-a terminat povestea. Au continuat să sporovăiască mult timp, Ion a uitat de foame, iar întunericul a coborât pe nesimțite peste ei, amintindu-le că trebuie să plece spre casele lor. Fetele și-au luat rămas bun de la el, se îndreptau în direcția opusă, iar băiatul le-a promis că le va căuta, oricum locuiau doar în satul vecin, la nici trei kilometri distanță...
... femeia a coborât din căruță, zâmbindu-i, iar Ion a rămas pe loc, mirat și surprins în același timp. „Ce mai faci tu, Ioane?” a continuat ea în timp ce se apropia de el. Bărbatul a tresărit și i-a întors zâmbetul: „Apăi mă duceam încolo!” „Șî io tăt încolo mă duc!” a insistat Florina în timp ce se urca înapoi în căruță. „Hai, sui sus, să te duc io!” Abia atunci Ion a zâmbit și i-a mulțumit femeii din tot sufletul, iar după ce a așezat bicicleta în căruță, s-a urcat în față lângă ea, parcă rușinat, așteptând s-o ia din loc. Bucuros nevoie mare, bărbatul a început să-i povestească cum i s-a fost rupt lanțul la bicicletă și se grăbea s-ajungă taman în satul de dincolo de pădure la Pavel ăla cu măgărițele, norocul lui Dumniezo că s-a întâlnit cu ea și l-a luat în căruță, c-altfel... Femeia îl asculta zâmbind și trăgând de hățuri în același timp. După ce Ion a tăcut, ea l-a privit direct în ochi și a început să-i povestească cum că l-au așteptat amândouă surorile să le caute în satul lor așa după cum le-a făgăduit atunci, cu mult timp în urmă, însă el n-a mai făcut-o, dar ele nu s-au supărat, oricum erau prea tineri pe atunci, cine mai ținea seama de făgăduieli? După care a continuat, povestindu-i că imediat după ce a-nceput războiul, Florentina s-a dus infirmieră pe front, că oricum era mai băiețoasă din fire, nicidecum n-au putut s-o oprească cu toată împotrivirea ei și a părinților. A ținut cu tot dinadinsul să plece, vroia să se facă utilă, c-așa era ea, îi plăcea să fie în mijlocul evenimentelor și să ajute pe toată lumea. Ea, Florina a rămas acasă cu bătrânii, avea oroare de sânge, de boli și de gemete, era o fire mai sensibilă și mai delicată, cineva trebuia să-i ajute pe dumnealor la treburile gospodăriei...
Și-au continuat drumul în legănatul moale al căruței, lăsând în urmă satul vecin, Ion nici nu și-a dat seama când au trecut prin el, oare s-au întâlnit cu alți oameni? Le-a dat zâua bună? A zâmbit, era prea absorbit de istorisirea Florinei ca să-și mai amintească acele amănunte, în timp ce femeia continua să-i povestească cu lacrimi în ochi cum că sora ei geamănă s-a prăpădit în timpul unui bombardament al aviației germane... Atunci Ion a întrerupt-o și a prins-o de mână, iar Florina, surprinsă de gestul bărbatului, a tras de hățuri ca să oprească iapa. El i-a privit ochii înlăcrimați și i-a zis, fără să-i elibereze mâna, cum că războiul a fost o mare pacoste pentru toată lumea, după care a început să-i povestească despre Zamfira lui, cei doi băieți mici de acasă și cei șapte ani petrecuți în lagărul din Uniunea Sovietică. Astfel au rămas opriți la marginea drumului, fiecare depănându-și povestea, în timp ce soarele s-a urcat deja deasupra lor și au continuat să vorbească până ce Ion și-a amintit de ce era acolo și unde trebuia să ajungă...
Au ajuns pe la ceasurile amiezii, când în sat era destul de liniște, iar suflarea omenească se adăpostea de zăduf în locuri mai răcoroase ca să mănânce de prânz. Florina a tras de hățuri ca să oprească, căruța, după care s-a uitat în ochii lui Ion cu o privire rugătoare, zicându-i: “Casa mea-i după colț, intri să-mbuci ceva? Ț-o și foame, ai plecat la drum de dimineață...” Bărbatul a dat să coboare din căruță dar s-a oprit, nedumerit. A deschis gura să zică ceva, dar femeia a continuat: „Io nu m-am măritat, am vorovit c-on ficior de aici din sat să ne luăm, da el o plecat la război șî n-o mai vin’t înapoie, doar Dumniezo știe p-onde s-o hi părăpădit, așa că n-am mai vrut să mă mai mărit, ș-am rămas așa, nemăritată...” Atunci Ion i-a luat ambele mâini într-ale lui, iar Florina i-a zâmbit, încurcată, fără să și le retragă. A sărutat-o delicat pe creștetul capului și i-a mulțumit că l-a adus până-n sat, însă el trebuie s-ajungă la Pavel, ciobanul cu măgărițele și dup-aia înapoi acasă la muierea și copiii lui. Femeia a coborât privirea-n pământ și a murmurat doar pentru ea: „Te-am așteptat atunci, de mult, să vii să mă cauți, Ioane...” după care s-a întors și s-a urcat în căruță. „Casa lu’ Pavel ciobanu-i pe ulița hailaltă, e singura c-o cruce de lemn la poartă!” a strigat, trăgând de hățuri ca s-o ia din loc. Bărbatul i-a mai mulțumit odată, după care a apucat bicicleta de ghidon și a plecat-o în direcția indicată de femeie.
Pavel ciobanul era p-acasă, doar ce a terminat de prânzit când Ion a intrat în curtea lui cea mare ținând bicicletade ghidon. A dat ziua bună, iar gazda a ieșit din conie, uitându-se mirat la bărbatul care i-a călcat pragul casei. A dat din cap ca și cum ar fi răspuns la salut și a continuat să se scobească-ntre dinți, după care l-a măsurat pe Ion din cap până-n picioare: „No, ce-i baiu’?” „Dumitale ești Pavel ciobanu’?” l-a întrebat bărbatul după ce a sprijinit bicicleta de trunchiul gros al unui nuc care se ridica falnic deasupra casei, umbrind mai bine de jumătate din curte. „Apăi, io-s!” a răspuns omul și s-a așezat pe o bancă de lemn situată chiar sub coroana nucului, sprijinindu-și mâinile pe burta imensă. Ion a luat loc lângă cioban și s-au salutat, bărbătește, printr-o strângere de mână, după care i-a zis cine e și de ce îl caută. Pavel a dat din cap, scărpinându-și mustața stufoasă, după care s-a ridicat de pe bancă și a pășit înspre conie. În scurt timp s-a întors cu o sticlă plină de jumătate de un lichid gros și rubiniu, plus două pahare. Fără să scoată vreun cuvânt, le-a umplut pe fiecare, după care a rostit „No, Doamn-ajută!” și a dat pe gât tot conținutul paharului, plescăind satisfăcut. Ion a luat paharul lui, l-a dus la nas și l-a mirosit, după care a luat o înghițitură pe care a plimbat-o îndelung prin gură înainte să-i dea drumul pe gât în jos. “Bun jin ai!” a rostit el dând din cap aprobator, după care a mai luat o gură. Ciobanul și-a mai turnat un pahar, a dat pe gât jumătate din el, apoi s-a ridicat în picioare făcându-i semn lui Ion să-l urmeze. Au luat-o înspre fundul curții, spre grajd, unde Pavel ținea cele două măgărițe. Animalele erau afară, în spatele clădirii, într-un țarc îngrădit, moțăind întinse pe jos la umbra zidului. Ion s-a uitat atent la ele iar ciobanul a început să-i povestească despre măgărițele lui, cât de des le mulge, cu ce le hrănește și câți oameni îi calcă pragul casei pentru laptele lor. Apoi l-a întrebat cât are nevoie, iar Ion a scos din straiță un bidon de cinci cupe și i l-a arătat lui Pavel: „Apăi dac-ai face bine să mi-l umpli...” a rostit el parcă rușinat, iar ciobanul a dat din cap, a luat bidonul din mâna lui și a intrat în grajd, în timp ce el l-a așteptat afară, uitându-se la măgărițe și la gospodăria întinsă a omului. După câteva minute Pavel a ieșit cu bidonul în mâna stângă, în timp ce cu dreapta își scărpina burta imensă revărsată deasupra nădragilor. „Costă douășcinci de lei!” a zis el uitându-se direct în ochii lui Ion. Acesta a dat să scoată banii din buzunarul pantalonilor dar a realizat cu stupoare că nu-i mai are și nu mai știe ce a făcut cu ei sau ce s-a-ntâmplat. Oare a uitat să-i ia de acasă, în grabă, sau i-or fi căzut acolo-n drum când s-a rupt lanțul la bicicletă? Sau poate să-i fi alunecat din buzunar în căruța femeii? A zâmbit încurcat, continuând să se caute-n toate buzunarele, poate că... Pavel ciobanul s-a uitat la el cu o urmă de neîncredere, așteptând ca omul să-i dea plata cerută, însă Ion, c-o privire plină de deznădejde a ridicat din umeri: „Mi-am uitat banii acas’ sau i-am chierdut...” Atunci ciobanul, fără să lase bidonul din mână, a făcut cale-ntoarsă spre banca de sub nuc, unde s-a așezat și a oftat greu, după care a luat în mână paharul plin pe jumătate cu vin și l-a dat pe gât, plescăind de plăcere. „No, auzi aici!” i-a zis el lui Ion în timp ce-și scărpina burta imensă. Ion l-a urmat, simțindu-se dezamăgit, cum naiba a putut să uite banii sau să-i piardă? Pentru ce a mai bătut atâta cale? Ce-o să facă acum, să meargă acasă și să se-ntoarcă mâine sau într-o altă zi? Ce-o să-i zică lui Zamfira? Copilul, Trăienuț al lui are nevoie de laptele ăla, a încercat tot felul de doctorii și... „Te văd om cumsăcade”, a continuat Pavel, întrerupându-i șirul gândurilor lui Ion. „Șî văd că-ț trăbă laptele...” „D-apăi îmi trăbă pintru copilu’ ăl mic, că-i cam beteag, săracu’...” a răspuns Ion, încurcat. „Io-ț’ dau laptele, iar dumitale-mi dai bicicleta asta fără lanț. Ce zâci?” Bărbatul s-a uitat la cioban cu neîncredere, cum să-i dea bicicleta, ce, îl credea prost, păi el cu ce să se mai ducă la lucru? Sau poate c-ar fi mai bine s-o dea, oricum s-a gândit de mai de mult c-ar trebui să-și cumpere una mai nouă și mai bună, un Tohan, sau... S-a scărpinat în cap, încurcat, nu știa ce să facă, se uita când la bicicleta rezemată de trunchiul nucului, când la ciobanul care-l aștepta nerăbdător cu bidonul în mână. Apoi s-a gândit la Zamfira lui de acasă și la Trăienuț cel bolnăvicios și a zâmbit cu toată gura. A dat din cap și a făcut un pas înspre Pavel, cu mâna întinsă, zicându-i: „Ia bicicleta!” Ciobanul a dat din cap satisfăcut, i-a strâns mâna cu putere și l-a poftit să ia loc pe bancă, după care i-a mai turnat un pahar de vin. „No Doamn-ajută!” a zis el și a dat pe gât tot conținutul paharului, în timp ce Ion doar ce a luat doar o singură înghițitură.
S-au despărțit la scurt timp după ce Pavel a luat bicicleta iar Ion a scos din straiță lanțul rupt și i l-a dat, după care și-a luat rămas bun, luând-o pe uliță în jos. Satul era destul de pustiu la ora aceea când soarele-l ardea cu putere direct în creștetul capului, simțea cum transpirația-i curge șiroaie pe sub cămașă, însă n-avea de ales, trebuia să-și continuie drumul. iar el avea de făcut cale lungă pe jos până la casa lui. Îl rodea foamea, n-a apucat să mănânce de prânz, și-a zis că se oprește undeva pe drum, la umbra vreunui pom și va îmbuca ceva repede ca s-ajungă în satul lui până ce se va lăsa întunericul...
... Zamfira trebăluia prin conie, doar ce a culcat copiii, a stat lângă ei s-adoarmă iar acum se uita des la ceasul deșteptător de pe polița de deasupra mesei, s-a lăsat întunericul, era târziu, oare ce-o fi făcând Ion al ei de n-a ajuns acasă? „Ar și trăbuit să și vin’t deja, doară cu bicicleta odată te duci și te-ntorci...” a murmurat femeia căzută pe gânduri. „Dac-o și pățât ceva? Ori, Doamne feri, s-o și-ntâmplat cine ști ce bai mare!” Se uita des înspre poartă, atentă la orice zgomot venea din întunericul de afară, poate că dă Dumnezeu să-i apară bărbatul, a ieșit de vreo două ori pe uliță, până-n drept cu casa vecină, dar în sat domnea acea liniște plăcută ca în serile de vară când se auzeau doar greierii sau vreun lătrat îndepărtat de câine... A mai trecut o oră bună, iar ea a ațipit cu capul pe tăblia mesei, era trecut de miezul nopții când câinele a început să latre vesel și să alerge pe lângă poartă, iar femeia a tresărit dintr-o dată și s-a ridicat în picioare. A ieșit din conie ștergându-se la ochi, amețită de somn, când s-a auzit scârțâitul zăvorului și pașii apăsați a lui Ion care intra în curte. A alergat și i-a sărit în brațe, iar el a îmbrățișat-o atât de puternic și cu atâta dragoste încât a pornit-o lacrimile de drag. „Une ai stat atâta, mă omule?” a murmurat ea, cu capul pe pieptul lui în timp ce el o mângâia iubitor pe creștet. Au intrat în conie iar Zamfira a luat bidonul cu lapte din mâna lui Ion și i-a turnat tot conținutul într-o oală aflată pe sobă, după care a aprins focul ca să-l fiarbă, să nu se strice după atâtea ore. Bărbatul s-a așezat pe laviță oftând greu, se simțea extrem de obosit după atâtea ore de mers pe jos prin căldură, iar după ce și-a dat jos cămașa îmbibată de transpirație și a rămas la bustul gol, s-a uitat pofticios în oala de pe sobă, ridicându-i capacul. „Zamă de curechi!” a râs el înveselit, zâmbindu-i muierii sale, care a luat repede un blid de pe poliță și l-a umplut cu ciorbă. Ion s-a apucat să mănânce cu înghițituri mari, avea o foame de lup, mușca din bucata rece de mămăligă în timp ce-i povestea Zamfirei, cu gura plină toate cele ce s-au întâmplat...
... i-a făcut bine laptele de măgăriță lui Trăienuț, parcă s-a mai înzdrăvenit după ce l-a băut, chiar dacă n-avea acea roșeața-n obraji pe care o au copiii de vârsta lui, iar Ion era liniștit și convins că, cel de-al doilea ficior al lui va fi bine...
(VA URMA)

Adrian Munteanu: muntele tâmpa(1)

SONETOTERAPIE 116

Aş nimeri cu ochi închişi cărarea.
Străjeri trufaşi de arbori scriu conturul
Înaltului ce-a despicat azurul
Şi mi-a-nvelit în straie verzi visarea

Mă plec mereu să-i potrivesc condurul
Pădurii-n care-mi fac ades intrarea,
Iar ea îmi dă mărinimos iertarea
Strângând în jurul patimilor şnurul.

Cetatea-şi suie ziduri în tăcere,
Să le măsor cu pasu-n dimineţi.
Potecile sunt sângerânde-artere
Pe care calcă-nfriguraţi drumeţi.

Braşovul vechi, trezit de-o adiere,
Azvârle-n trupul muntelui săgeţi.

("Ferestre în cetate, Sonete 4", Arania, 2008)

Daniel Corbu, semnal carte: CONOSCENZA PER ARDORE/ CUNOAȘTERE PRIN ARDOARE de MARIO LUZI


Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, textLa editura ieșeană ,,Feed Back” a apărut cartea CONOSCENZA PER ARDORE/ CUNOAȘTERE PRIN ARDOARE de MARIO LUZI. Este o ediție biblingvă, traducerea, precum și o cuprinzătoare prefață, aparțin italienistului GEO VASILE. Pe coperta aIV-a a cărții stă scris:
Exegeza italiană îl consideră pe Luzi una din culmile poeziei creştine europene. Cel ce încearcă să înţeleagă răul ca principiu ce scapă înţelegerii omeneşti, să lege un dialog cu Dumnezeu revendicându-şi dreptul de a cunoaşte prin întrebări răspunsurile Creatorului Absolut, nu pregetă să-şi formuleze Crezul: „Am trăit creştinismul ca pe o cale de cercetare, de perfectibilitate. Evanghelia este un deşteptător ce nu te lasă niciodată să tânjeşti”. Hieratică şi ductilă, netă şi rezonantă, poezia lui Luzi ţinteşte chiar inima enigmei. Poetul este exploratorul, ascetul cuvântului inspirat, generator de prevestiri vitale şi receptacul de mesaje profetice, menit să contracareze mareea de vorbe care e gata să se ne afunde. Căci azi, crede poetul, vorbele se folosesc nu pentru a spune ceva, ci pentru a ascunde adevărata intenţie, „nu pentru a călăuzi, ci pentru a devia”. Există o inflaţie mincinoasă de vorbe ce deviază şi deci corup. Suntem covârşiţi de vorbărie - „unul dintre multele feluri de a trece sub tăcere omul. Cuvântul”. (Geo VASILE)

Pe urmele poetului Nicolae Silade(II)

Laurențiu Ulici despre primul volum:  „Visul în lucru


* Risipite într-o masă de locuri comune debitate stângaci, inexpresiv, cu tenacitate de versificator antrenat, câteva imagini realmente frumoase şi sugestive, câteva potriviri surprinzătoare de cuvinte şi cîteva acorduri lirice personale probează vocaţia poetică a tânărului Nicu Silade (Visul în lucru, Ed. Litera, 1979).

Iată un „strigăt”: „Strig şi depărtările se frâng uşor/ Se-apropie şi luna de Pământ/ Stelele căzute au miros de flori/ Şi fulgerele intră în descânt/ Un univers sălbatic se destramă/ În cioburi înghiţite de ocean/ E somnul frânt sub geană/ Şi plouă cu seminţe-n subteran”.

Sau acest final dintr-o „esenţă”: „Clipele - neutre oglinzi/ prin care se vede departe. Dar, vorba autorului, „mai e până când prinţul va tace să-i cuprinzi/ în boarea care scaldă destinul dimineţii”.

Date fiind fragmentele poetice promiţătoare şi tinereţea celui care le-a scris, nu vom spune că paharul e pe trei sferturi gol, ci vom observa că un sfert din el e plin.

Laurenţiu ULICI,
semnal editorial în rubrica „Prima Verba”, din România literară, 1979

Nicolae Silade
să te trezești dimineața și să vezi biserica albă albe blocurile din jur albă parcarea și mașinile toate albe și cireșul de lângă biserică acoperit de zăpadă mai alb ca biserica albă să-l vezi apoi înflorind și albind sakura hanami să-l vezi cum își scutură florile albe pe aleile albe florile roz pe aleile roz florile roșii pe aleile roșii seva să i-o vezi cum urcă în ramuri în frunze în fruct

în fructele încă verzi pe care le mâncam în copilărie nerăbdători să mai așteptăm vremea coacerii vremea înroșirii vremea roșie spui să le vezi cum se-nroșesc pe o parte apoi pe cealaltă să vezi cum se-nroșește cireșul întreg cireșul verde altădată să-i vezi frunzele apoi îngălbenind cum se scutură frunzele galbene pe aleile galbene frunzele galbene pe aleile galbene și

și să-l vezi apoi desfrunzit uitat părăsit lângă biserica părăsită în timp ce pui dulceață de cireșe pe clătitele fierbinți în timp ce îți spui că e un miracol ce vezi dar să vezi atâtea într-o singură zi într-o singură clipă e mai mult decât o minune în fine se face seară se face târziu și te culci și visezi un cireș înflorit un cireș înflorit într-o biserică albă în al cincilea anotimp
***
detalii aici: https://nicolaesilade.blogspot.com/

Spiridomșa Cel Bun: ***


Voi pleca devorând tenebre
c-o floare-n mâna mea de somnambul
cu-n surâs străin în colțul buzelor
cu trupul gol ca un cuvânt
cu dorințele îmbrățișându-ți chipul
Noaptea cântă cu masca pusă
inimile incendiate
penetrează paharele goale
lucrurile se-ngălbenesc sub ochii mei
reîntoarse dintr-un vis de toamnă
Într-un loc al cutremurelor
mâinile se balansează îndrăgostite
în blândețea chipului
peste a ta arzătoare neputință...
10.07.2020

Olga Alexandra Diaconu: Un cântec al planetei


Mă-ntorc mereu
spre muzica cifrară
a sferelor din mine
Ce taine vreau s-ating?…
O fi nedumerirea
un cântec al planetei?…
Din dor de risipire
mă adun
şi mă încearcă gândul că
renasc
din muzica de aştri
ce se sting.

Lăcrimioara Iva‎ : Pictură naivă


Pietre sculptate de lacrimi.
Iau una și-o așez
Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.în mijocul clipei.
Va fi punct de reper
pentru pești roșii.
Lebede mute
încondeiază cerul
cu versuri.
Din lemn de bambus
este fluierul timpului.
Vântul ia aminte!
Un cerb lopătar
îngenunchează
la tulpina unei sălcii,
cerându-i mâna.
Poduri de lemn și piatră,
pagode, galerii în zig-zag,
păuni, căpriori,
pruni în floare,
oglindiri de apă...
Un haos organizat
ce trebuie privit
din unghiuri diferite
pentru a surprinde armonia
las doar simțurile
să-mi pășească.
Poduri de lemn și piatră,
pagode,galerii în zig-zag,
păuni, căpriori,
pruni în floare,
oglindiri de apă...și
El, Măria Sa,Chioșcul
Mă aștepta!?!
Chioșcul înnobilează
grădina în armonia gândirii.
Mă recunosc și mă împac
cu mine însămi.
În ochii unei libelule....
strălucește luna.
Chioșcul surâde!

desen: Lăcrimioara Iva

Doina Filip Pavel: Suflet de poet


Ca o mănăstire- n munte
Cu picioare lungi de iarbă,
o să- mi fac din apă, punte
Și din cioburi verzi, o salbă.
S-ar putea să fie ceață
și o rătăcire-n ploi,
La o margine de viață
când ajungem amândoi.
S-ar putea să-ți scriu pe frunză
despre Norduri , mai la Sud,
Să îți desenez pe pânză
fluturi albi cu părul ud...
Respirând pe brațe stele,
Peste vara violet
Ce păcate să mai spele
Bietul suflet de poet?

‎Elena Mititelu‎ : Îți văd chipul


(elidă)
În oglinda verde-albastră prinsă-n rama dintre maluri:
Îți văd chipul peste care apa lin se juca-n valuri.
Printre plopii ce scriu cerul cu bănuții în refrene:
Îți văd chipul ars de doruri în a frunzelor desene.
Și-n miresmele de vară ce deschid petala-n soare,
Îți văd chipul ce se-ascunde în a florilor splendoare.
Peste tot de-i deal sau vale, de e zi sau de e noapte:
Îți văd chipul tău, iubite, ce mă cheamă cu dulci șoapte.

Cadar Katalin: ***

                                                                    
amiezile în care noi
făceam dragoste pe covor,
nebunește,
cu perdeaua netrasă
și afară ploua
a nepăsare.
s-au transformat în amintiri
coapte
(ca cireșele amare)
ce au rămas printre dinții timpului,
cu sâmburele adevărului
aruncat
departe de lumină…
nu ne mai recunoaștem
vina
și sub umbra neiertării,
uitarea –
o scobitoare ascuțită
din așchia unui necuvănt.
(Așchia/9.Iulie.2020)

Lilioara Macovei: Când m-am reîntâlnit

când m-am reîntâlnit cu absența privirilor
de rece lut
de rece statuie
mi se deschideau răni nesătule de mine
intrarea mea în întrebări era maiestoasă
pierzându-mă în descifrări
anihilându-mi apoi răsuflarea
contopindu-mă cu întristarea
am încercat să merg spre un refugiu
dar mi-am strivit pașii
de răsărituri buimace de atâta așteptare
credeam că aroganța era un scut
al lașului răzbunător
dar alchimistul prefăcea lumea
în bucățele manipulante
și nimeni nu vedea dezastrul
pierdusem atâta timp
și viața era mai săracă
oaza de împăcare era împânzită
de hărăzite încălceli
cineva mă plăcuse
cineva m-a desperecheat
de unghia roasă de carne
de cordul înecat în aritmii
de tresărit infirm de maci
azi o să pun din nou mâna pe răsărit
(amintirile sunt de vină)

Silvia Bodea Salajan: Aripi inutile


Vine o vreme când ne privim în ochi
și ne rugăm pentru o încă lumină
când lăsăm în urmă trecutul
în care-au căzut tronuri
înghițite de apele unui potop necheltuit
în care-au ars nădejdile în locuințele lor
când torțele vulcanilor
consumați în disperarea unui incendiu universal
poartă în ochii ascunși
cenușa iubirilor toate
vine o vreme
poate că a și venit
când cenușa viperelor
înghesuite -n cuvânt
ne bântuie tristețile cu nefirescul veșmânt
al respirației nopților
în aerul încremenit al ceasornicului
nisipul irosit
se-așază în locul inimii
în timp ce catargele vremii
cad peste lutul nears
strivindu-l cu cea din urmă chemare
de-acum
aripile coborâte în bernă
au devenit inutile

Firoiu Cristina Maria:Vârsta unui Sentiment sau Gest⁸

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, ochelari de soare şi cadru apropiat
Spune tu, de te-aș uita mai la deal de viața mea,
n-ai lua-o îndărăt, să mă vindeci de prăpăd?
C'-așa-i roua de iubit, cum e așteptarea-'n timp,
C'-așa-i creanga pentru brad, cum e dorul meu când cad!
Spune tu, de te-aș lăsa pe cărare-'n frica mea,
Nu ai face tu un drum ca s'-alerg eu de nebun
Până-'n pielea ta curată, să te răspândesc în soartă,
Până-'n boala cea mai grea de-a te face vina mea?
Spune tu, de te-aș minți că am rătăcit prin vii,
Nu ai face tu lumină de adânc și de retină,
Să vedem doar împreună cum se miră-'ntreaga Lună
De iubirea Soarelui sub privirea cerului ?
Spune tu, de te-aș chema lângă drag de viața mea,
Nu-i așa că peste buze ai tot rătăci cu frunze,
Să simt adieri de vânt, când respiri să nu am gând,
Să port gust de trandafiri, când iubesc să nu te miri...
Spune tu, de te-aș purta prin miros blând de lalea
Nu-i așa că... dimineața, când în noi se lasă ceața,
M-ai stropi cu vin de struguri, să-mi simți sărutarea-n muguri,
M-ai iubi în timpul tău, să ne vadă Dumnezeu ?!
Că nu-i lacrimă curată cum e pântecul ce iartă...
Mai apoi... prin sărutat... să avem și noi un drag,
Să știm cui să spunem "tu ", să știm să uităm un "nu ",
Să prefac în buza ta dorul meu de dumneata!

Restituiri: Ion Minulescu: Când am iubit am fost urât...

Ce-am fost cândva azi nu mai sunt …
Dar ce sunt azi imi pare rău
Că n-am putut să fiu mereu -
Același cântăreț cu chip de Sfânt …
Când am urât am fost iubit,
Când am iubit am fost urât…
Și-n viață n-am cântat decât
Romanța Celui răstignit …
Tot ce-am sperat rămas-a vis,
Și-am dobândit ce n-am visat…
Dar ce-am fost ieri am si uitat -
Un titlu de volum nescris…
Și-azi, dacă sunt un chip de Sfânt,
Asa m-a vrut, pesemne, Dumnezeu -
Să fiu tot altul… Si sa-l cânt mereu
Pe cel ce-am fost cândva, dar nu mai sunt 

Dumitru Ichim: La vamă


- Sunt cetățeanul
celui mai trist amurg...
- Și ce declari
că-aduci în valiză?
- Haine vechi
să mă schimbe în port.
- În pașaport.
fotografia are ochii-nchiși.
- E-adevărat am fost și mort
când aveam chef
de-o liniște curată.
- Si pentru viză -
o floare rotundă, presată?
Dom'le,
te rog fii serios,
ce ai de spus?
- Nimic.
Sunt cetățeanul
celui mai trist apus,
iar pentru dric
vă mulțumesc frumos!

Alexia Ema Ema: apoi


mi-ai desfăcut picioarele
și te-ai așezat între ele
ca pentru un zbor lung
n-ai spus nimic
nici măcar un cuvânt
ți-ai pus mâinile pe genunchii mei
i-ai îndepărtat ferm
și ți-ai făcut loc acolo
de parcă ți-aș fi aparținut dintotdeauna

de unde ai știut străine
că-n cuibul acesta nu s-a mai întors pescărușul
ce fel de pasăre ești
din ce cuib ai căzut
și după atunci
te-ai întors mereu
în cuibul acela abandonat
la început aduceai bețișoare
pe care le lipeai cu humă și salivă
iar aripile începuseră
să-ți semene din ce în ce mai mult
cu ale pescărușului
să taci și acum
tot așa cum ai tăcut și atunci când
mi-ai desfăcut picioarele
nu-mi spune cine ești
se apropie toamna
și nu vreau să știu că pescărușul
e o pasăre prădătoare

Pe urmele poetului Nicolae Silade (I)

Calea Victoriei – Editura Cartea Românească EducaționalRedactor şef laLugojul, 1991-1997. Din 1997 este fondatorul şi directorul ziarului Actualitatea. Din 2010, fondatorul şi directorul revistei Actualitatea literară. A publicat în: reviste literare din România, Austria, Franța, Germania, Spania, Serbia, Israel, Canada, SUA. Volume apărute:
* Visul în lucru, Litera, Bucureşti, 1979
* Cartea poeţilor (volum colectiv), Lugojpress, 1994
* Mergere înainte, Lugojpress, 1997
* eternelia, Marineasa, Timişoara, 2006
* iubirea nu bate la uşă (I), BrumaR, Timişoara, 2013
* iubirea nu bate la uşă (II), BrumaR, Timişoara, 2016
* miniepistole, Grinta, Cluj-Napoca, 2017
* miniepistole, ediția a doua, Grinta, Cluj-Napoca, 2019
* calea victoriei, Cartea Românească Educațional, 2019
* La guérison d'illusions et autres guérisons, Editura Stellamaris, Franța, 2020
Poezii traduse în: engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.
(detalii aici:https://nicolaesilade.blogspot.com/)
Gheorghe Grigurcu despre Nicolae Silade, cel din „Cartea poeților”

Cel mai apropiat de mottoul cărţii, dat de celebra profeţie a lui Malraux, potrivit căreia „Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc”, ni se pare a fi Nicolae Silade

Prin gestul de a evoca „sângele mărturisind despre o viaţă mai presus de viaţă”, „minunea care deodată ne luminează pe dinlăuntru”, „acest suflu nou înţesat cu oracole (...) prilej de înălţare şi cântec/ bucurie şi lacrimă de bucurie/ la hotarele unei alte lumi/ la hotarele unei alte vieţi”, autorul se ridică peste „urgie” şi „fărădelegi”, pentru a celebra, smerit, chipul Creatorului lumii. 

Limbajul său de psalmist este „alb”, mustind, precum un tub de neon, de o lumină a revelaţiei, care împlineşte rolul unei metafore sufleteşti: „o, cât de lungi cât de lungi drumeţii/ de la un capăt la altul al vieţii/ de la un capăt la altul al morţii/ şi lumea aceea roind la răscruci/ printre cruci aşteptând întoarcerea ta/ o, tu care vii din înalturi/ deopotrivă stăpân peste ape şi lumi/ mersul nostru pe pământ e străin/ e o naltă suire pe culmi ce se nalţă/ e o altă suire într-un cer mai senin” (Poema silvană, IV).
(Gheorghe Grigurcu,
recenzie la Cartea poeților, Editura Lugojpress, 1994)
                                                  70
ce multe sunt amintirile și ce mari din ce în ce mai mari și mai multe
și mai frumoase și mai reale decât această realitate singuroasă în care
bate vântul nuștiucăreitoamne îți mai trebuie o viață să pui pe hârtie toate
amintirile vieții îți trebuie alcooluri multe din ce în ce mai multe și mai tari

să poți îmbăta nostalgia dar la ora asta când sunt închise până și birturile
de cartier și bate vântul nuștiucăreitoamne și ți se face frig de întuneric și
întuneric de singurătate la ora asta când memoria derulează imagini din ce
în ce mai vii mai frumoase și mai reale decât această realitate singuroasă

din care ai vrea să fugi să te refugiezi în trecut în acel trecut care a fost
prezent în prezentul acesta care a devenit viitorul lui și îl învie acum ca
să-nțelegi câtă filozofie și câtă poezie e în dor dacă ai veni acum dacă
ai veni și te-aș vedea în prezentul acesta și te-aș vedea în viitorul lui

peste un an peste zece aș trece pe lângă tine nemuritor și rece
cum trece timpul prin el însuși fugărit de veșnicia frumuseții 

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10