Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Pe urmele poetului, Nicolae Silade (VII)

                       "Vreau să întorc poezia spre lume și lumea spre poezie!"

Călătorii interioare


De ani buni, Nicolae Silade publică, în fiecare număr al revistei pe care o patronează la Lugoj - Actualitatea literară -, câte o miniepistolă, definită astfel în intro-ducerea la noul său volum*, care strânge la un loc aceste pseudo-„scrisori”: „pentru cine crede că aceasta e poezie vin și spun: nu e poezie./ nu e proză, nici filosofie nu-i. nici religie. este legea mea scrisă/ pentru mine. cuvântul meu către mine însumi. singurătatea mea/ dintâi. o poți tu înțelege? o poți tu îmbrăca?”.

Prin urmare, dacă ar fi să-l credem pe cuvânt, scrierea unor asemenea producții adresate de scriitor unui tu indefinibil, aflat dincolo de realitatea predictibilă, pare a avea un resort profund egoist: într-un gest de autoadulație și de frondă, el nu pare deloc interesat de receptarea de către alții a acestor creații hibride, monologale, întemeiate pe o logică discretă a așezării în pagină, ci doar de semnificația lor catartică, eliberatoare, vindecătoare de răni sufletești (auto)provocate.

Textele au alură de poezii prin dispunerea grafică în versuri (grupate în cvintete, catrene, terține, distihuri). Au, în același timp, printr-o bine condusă și controlată redundanță a discursului, și aspectul de proză, fundamental subiectivă, egocentrică și egolatră. Între incantație și litanie, fiecare segment este un în sine, parte dintr-un continuum ce poate fi citit ca un fel de epistolar/jurnal interior, în care sunt consemnate cu acribie trăirile, stările emoționale, reacțiile, sensibilitățile metafizice, angoasele, bucuriile, dubitațiile, exaltările, nemulțumirile, revoltele, împăcările, mai pe scurt, neliniștile și necumințenia autorului în viața/ realitatea sa de fiecare zi.

Ca și în cărțile de poezie, Nicolae Silade este nu doar un căutător de sine precum puțini, dar și un contestatar niciodată satisfăcut de formele tradiționale ale literaturii; un neobosit inventator, un creator de stil, dispus în orice clipă să iasă din tipare, să sfideze formele consacrate, să inoveze, să propună matrice, tropi, structuri poematice originale, în care să(-și) poată turna cuprinzătoare conținuturi sufletești: „ferice de cel ce află împăcare în inima sa și liniștire pentru sufletul/ său ferice de cel care neîncetat se caută și ferice de cel ce găsește/ căci el se va bucura și se va minuna și stăpân va fi el peste toate și/ împărăția cerurilor va fi împărăția sa. i-am zis sufletului meu: fii calm// și taci și
așteaptă"…(31).

Spirit profund neliniștit, niciodată mulțumit cu ceea ce se petrece în jur și mânat perpetuu de demonul căutării sensurilor ascunse ale sinelui și ale vieții, Nicolae Silade se povestește/ confesează cu voluptate și pare a nu ascunde nimic din ceea ce trăiește ori percepe cu toată ființa, într-o stare de continuă și luminoasă alertă, cu sentimentul generos că nimic din ceea ce e omenesc nu-i este străin.

Departe de a fi un simplu experiment literar, miniepistolele sale sunt expresia unui spirit cu totul aparte, cu o respirație metafizică și o capacitate de a surprinde și releva esențele de mare anvergură.

Marian ODANGIU
* Nicolae Silade, miniepistole, Editura Grinta, 2017

Imaginea sinelui


Cu cea de-a doua parte a volumului iubirea nu bate la ușă*, Nicolae Silade reușește recordul de a fi publicat cu șapte mai multe sonete "clasice" decât cele o sută cincizeci și patru apărute în celebra colecție din 1609 a lui Shakespeare și cu o sută cincizeci și șase mai puține decât cele din Il Canzoniere al lui Petrarca. Aceasta, dacă nu luăm în considerare și cele o sută treizeci și unu de sonete „libere” (fără rimă, adică) ce însoțesc, în contrapagină, titrate cu cifre arabe, poeziile cu formă fixă.

Este de înțeles că asemenea statistici au relevanță în egală măsură pentru randamentul autorului, dar și pentru a fixa cât de cât reperele culturale ale unui demers unic în literatura româ de azi: un tom ale cărui dimensiuni - împreunând cele două volume - se apropie de trei sute de pagini conținând un număr egal de poeme cu o stilistică unitară!

Dar sonetele lui Nicolae Silade sunt remarcabile nu atât prin cantitatea lor - elocventă ea însăși pentru perseverența și creativitatea poetului -, cât, mai ales, prin neobișnuita lui capacitate de a glosa, în conținuturi diferite de la un text la altul, asupra unei teme singulare: iubirea. Că dragostea este infinitul dintre noi, Nicolae Silade o demonstrează cu prisosință: vorbind mereu și mereu despre același lucru, poetul atinge și performanța de a imprima un sens diferit fiecărui poem, de a releva tot timpul o altă fațetă a unei realități unice, de a o fixa în alte și alte rame și registre temperamentale.

Adept al formei britanice a sonetului (cu trei catrene urmate de un distih ce induce o modificare neașteptată, cvasiconclusivă), autorul ia o apreciabilă distanță față de ilustrele sale „modele”, în primul rând prin abandonarea ireversibilă a intonației și atitudinii encomiastice la adresa unei (identificabile) persoane de sex feminin (precum Dark Lady, la Shakespeare, Beatrice, la Dante, ori Laura, la Petrarca).

Nicolae Silade nu se adresează unei iubite, ci femeii, în general, glorifică misterele, comportamentele imprevizibile, atributele nobile/derizorii și frumusețea repetitive, într-o dezlănțuire dihotomică ce pare a urma sentența lui Catullus ("Odi et amo. Quare id faciam fortasse requiris/ nescio, sed fieri sentio et excrucior").

Sonetele sunt dominate de polarizare: între extaz și agonie, speranță și disperare, încredere și trădare, forță și vulnerabilitate, comuniune și abandon, cunoaștere și ignoranță, rigiditate și toleranță, tensiune și relaxare ș.a.m.d., ele alternează stări contradictorii ce deschid calea unor reflecții ce trec dincolo de sentimente și stări, spre trecerea timpului, dialectica și ciclicitatea vârstelor, viața și moartea, eul și divinitatea etc.

Niciunde, însă, discursul nu e dominat de patos: dimpotrivă, ironia și autoironia, persiflarea și autopersiflarea, într-o singură sintagmă - simțul umorului impun așezarea creației lui Nicolae Silade sub alte auspicii, diferite de acelea sugerate de aparențe. Nu o dată, liubovul e luat în răspăr, textul
fiind împins astfel până în marginea parodiei.

Până la urmă, evocând/ exaltând iubirea în infinitele ipostaze ale acesteia, poetul vorbește despre imaginea unui sine care se poziționează în raport cu lumea din jur („Nu e iubirea ținta vieții mele/ Ci viața însăși e iubirea mea„, XCI), căreia îi decelează, deopotrivă, superficialitatea și profunzimea, măreția și decadența, splendoarea și derizoriul: „el avea jeep și vilă și conturi grase eu nici măcar/ bicicletă n-aveam el era manager la o firmă cu mulți angajați/ eu nici măcar șomer nu eram el avea chiar și ani mai mulți/ decât mine eu parcă nici vârstă nu aveam iar ea o
ea o ea" (111).

Asumându-și trecerea timpului, precum personajul din Prologul la Il Canzoniere („Voi ce-ascultați în aste răzlețe rime cum/ Cad rând pe rând suspine ce-n anii tinereții,/ La ceasul slăbiciunii, au fost un sprijin vieții,/Pe când eram în parte alt om decât acum"), cu cele două volume din iubirea nu bate la ușă, Nicolae Silade se așază, într-o ordine postmodernistă, în rândul poeților de care, de-o bună bucată de vreme, trebuie ținut seama.

Marian ODANGIU
* Nicolae Silade, iubirea nu bate la ușă (a doua parte), Editura Brumar, 2016
 

Învățăturile Poetului către sine însuși


Nicolae Silade (n. 4 decembrie 1956, Lugoj) e un om care trăiește printre cuvinte.

Ca jurnalist, a fost vreme de șase ani redactor-șef la „Lugojul”; din 1997 conduce ziarul „Actualitatea”, iar de aproape un deceniu revista cu apariție lunară „Actualitatea literară”, bine cotată în rândul publicațiilor de profil.

Ca poet, prozator și eseist, îi găsim semnătura în antologii colective, precum și în numeroase reviste culturale din România, Germania, Serbia, Canada, Franța, SUA, Spania. I-au fost traduse poeme în engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.

Șase cărți de poezie s-au ivit până acum din cuvintele lui: Visul în lucru (1979), Cartea poeților (volum colectiv, 1994), Mergere înainte (1997), eternelia (2006), iubirea nu bate la ușă (2013, 2016), miniepistole (2017, 2019). Ultimul volum apărut, care face și obiectul demersului nostru, devoalează dimensiuni mai puțin vizibile („ce știa el fără ca nimeni să știe” – miniepistole I/3) ale acestui om al cuvântului: binecuvântările, caznele, anxietățile, dezamăgirile. Mărturisește despre migrațiile artistului de veac XXI pe orbita sinelui. Despre felul în care comunică el cu vremile și cu hăul dinăuntru („cine sunt ce gândesc și cum mă împac cu cel care este” – miniepistole I/2). Sunt răstigniri și învieri care, convertite în vers și aruncate apoi în lume, îl fac și mai vulnerabil, căci îi expun privirii celuilalt povestea proprie, răspunsul personal la provocările existenței. „Este legea mea scrisă pentru mine, cuvântul meu către mine însumi. singurătatea mea dintâi” – ne lămurește omul-poet în intro-ducere. Apoi, pe urmele lui Walt Whitman, cel din poema Cu bine! („nu-i doar o carte asta: / Cine-o atinge a atins un om”), ne pune la încercare disponibilitatea comprehensivă: „o poți tu înțelege? o poți tu îmbrăca?”.

Există o anume teamă, o oarecare sfială în această propunere de lucrare-împreună. Cunoscător îndeaproape al societății contemporane, gazetarul Nicolae Silade e tentat să îmblânzească – vom vedea și mai încolo – elanul artistului: „mister shakespeare domnule will […] vreau numai să-ți zic că romeo și julieta au părăsit scena / sceneta sunt pe facebook acum și-și dau like-uri postum deși // acel love story li se pare oarecum desuet ca să vezi / cine mai crede azi în poet” (miniepistole I/8).

Volumul – elaborat cu migală și cu pricepere într-ale editării (cartea însăși, ca obiect artistic, căpătând astfel carate în plus) – conține două grupaje simetrice de miniepistole (câte 28 de fiecare, numerotate cu cifre arabe), ce încadrează, sub genericul insert, trei cicluri: binecuvântările – cinci texte cu structură fixă, de douăzeci de versuri, a șaptea frumusețe – cu șapte poeme (în ambele secțiuni piesele sunt delimitate doar prin cifre romane) și a doua venire, cuprinzând șapte poezii, de astă dată cu titluri, conectate simbolic la zilele Facerii.

Ca specii literare, textele resping așezarea silită, riguroasă într-o anumită categorie. Nicolae Silade se desfășoară pe spații largi, în versuri mai ample decât cele alexandrine, cu multiple grefe narative („Gândește epic și simte liric” – ar spune Călin Vlasie), dar și cu împrumuturi – în cazul miniepistolelor – din sonetul englez (cu trei catrene și un distih final). Sunt un fel de poeme în proză sau prozopoeme, scrise în întregime cu literă mică (inclusiv titlurile), zgârcite în privința semnelor de punctuație (găsim, rar de tot, punctul, două puncte ori semnul întrebării), generoase cu ingambamentul. Ele virează uneori înspre materialul de presă, mărturisind, nesofisticat, dar cu nerv, despre ceea ce „a văzut, a simțit, a trăit” (Michel Voirol) reporterul. Chiar dacă subiectul pare banal, menit să acopere rubricatura zilnică: „astăzi am mers la grădiniță. grădinița din spatele / județeanului. o grădiniță nouă. modernă. postmodernă. / educatoarele: una și una. copiii: unul și unul, ca îngerii. / roiau cu duiumul prin preajma mea. ca într-o poveste / romantică” (miniepistole I/14) sau: „de ziua poeziei am fost invitat / să recit niște versuri într-un cămin de bătrâni. / bătrânii erau mulți și cuminți și atenți. atât de mulți / și cuminți și atenți că puteai vedea copiii înlăuntrul lor” (miniepistole I/15).

Unele stihuri captează și elemente dialogale, nemarcate însă grafic, precum în romanele lui José Saramago sau, în spațiul românesc, ale Dianei Adamek („bună ziua ce dorește domnu’ o ploaie de vară domnișoară da / și o domnișoară acolo afară dansând goală în ploaie și cântând” – miniepistole II/30), atrag inserții din cărțile sfinte („și te duce departe / în locuri luminoase locuri cu verdeață locuri de odihnă unde / nu e durere nici întristare nici suspin ci viață fără de sfârșit” – miniepistole II/48), spicuiesc cuvinte și sintagme din limbi străine („hasta la vista”, „hasta mañana”, „olé”, „bitte fräulein”, „ladies and gentlemen”, „in love reloaded”), termeni din jargonul informatic („slideshow”„4dx”, „facebook”, „like & share”), ardelenisme („fain”) sau reasamblează, după legi proprii, unitățile lexicale („bate vântul nuștiucăreitoamne” – miniepistole II/45)

Altele se mlădiază precum versetul („bucură-te fată tu care bucuri cu trupul / de rodul trupului tău bucurește-te și fericește-ne pe noi în timpul vieții / noastre” – a șasea zi. in love reloaded), îmbracă armura sentinței („numai cel ce zidește are / dreptul să dărâme” – miniepistole II/55) sau își ascund conotațiile grave sub semnul jocului de cuvinte („totul e deșertăciune / și goană după vânt dar iubești deșertăciunea și gonești după vânt” – miniepistole II/48; „îmi duc viața printre cuvinte / sunt un om de cuvânt” – miniepistole I/19).

Nu lipsesc linkurile înspre depozitul cultural („stau lângă ploi bacoviene lungi și stropii bat în sufletul de cretă durerea / lui rămâne violetă stau lângă ploi bacoviene lungi în parc pe-o bancă / toamnele de plumb se-așază leneș” – miniepistole I/3; „toată filosofia lumii pălește în fața nudului tău” – a șasea zi. in love reloaded, vers ce amintește de cărtărescianul „Un sân al tău face cât toată opera mea”; „să te trezești să te pipăi și / să urli sunt” – miniepistole II/33), semn că autorii comunică între ei, mai stau la o șuetă, clipesc cu coada ochiului înspre grădina de cuvinte a celuilalt. Ca să „citească” și prin alte grile împrejurările care le hotărăsc devenirea. Ca să înțeleagă și să se înțeleagă.

Atari încrengături livrești – construite, desigur, programatic – reconfirmă ceea ce Harold Bloom numea anxietatea influenței și faptul că temele fundamentale ale literaturii, marile obsesii ale creatorului (condiția umană, dragostea, relația cu divinul și cu timpul, menirea artei, autocunoașterea etc.) traversează veacurile și ispitesc cu aceeași forță scriitorii: „nu mai răsare luna. (…) toate cuvintele s-au spus. (…) dar poți împinge visul cu mâna mai / departe” (miniepistole II/42).

Putem afirma că și acestora li se adresează miniepistolele lui Nicolae Silade. Nu doar iubitei, divinității [„doamne (…) eu știu că tu ești (...) și timpul și fărădetimpul / și acumul și totdeauna și pretutindenea” – miniepistole II/46] ori lui însuși. Imboldul confesiv dezvoltă astfel o multitudine de valențe, destinatarii dovedindu-se tot atâtea oglinzi în care eul liric să facă saltul de la simpla specularitate la speculativitate: „eu te rog tu mă rogi dar dacă eu te privesc tot pe mine / mă văd ca-n oglindă născut după chipul și asemănarea ta / doamne” (miniepistole I/10).

Oglindirea (sau călătoria înlăuntru și dincolo de marginile proprii: „am ieșit să văd să mă văd pentru că numai ieșind din tine însuți / te poți vedea pe tine însuți și da numai ieșind din tine însuți poți / să te întorci în tine însuți cel care ești” – miniepistole I/17) îi permite să revină la sine – cea de pe urmă referință – mai bogat („când cel plecat se întoarce după o lungă / uitare de sine când cel plecat se întoarce din sine prin sine pentru sine” – ziua întâi. repornirea timpului) și mai puternic („ți se pare că vii de-a / dreptul din antichitate cu toți zeii după tine cu toți înțelepții și faraonii toți – ziua a treia. reconfigurarea traseului). Îl purifică, îl tămăduiește, îl învață să-și fie un bun partener.

*
        …„m-am chemat pe
mine însumi la mine și am răspuns chemării mele și iată-mă și iată-l pe
cel flămând cel însetat cel ce plânge cel alungat din sine iată-l așezat
la locul lui iată-l așezat la înălțime.”
(ziua a șaptea. o hologramă vie)
*

Precum „rătăcitorii” Olgăi Tokarczuk, Nicolae Silade pare un nomad perpetuu, ce se teme de așezare, de starea pe loc, vegetativă. Este în continuă tensiune („mult călătorește omul prin sufletul său” – a doua zi. regăsirea spațiului), urmărește cu patimă spectacolul vieții și al dragostei, îi caută cu îndârjire sens, mai ales atunci când nu se lasă… dezlegat („mi-a luat mult timp / să înțeleg că dragostea nu poate fi înțeleasă” – miniepistole II/39). Problematizează, precum în miniepistole II/48 („ce folos / are omul din toată truda pe care și-o dă sub soare?”) sau în binecuvântări, IV („ce urmează acum când cele de văzut au fost văzute și nevăzutul / încă nu e de văzut ce drum urmează când se sfârșește drumul”).

Tânjește după „dulcele clipei” care se trece odată cu el, se întoarce în copilărie (pe vremea când alerga „în maieuri tetra & chiloți tetra după cercul de la căruța / cu roți de lemn” – miniepistole II/52) ori se imaginează departe de zgomotul și furia cetății, doar cu omenescul din el însuși, abandonat (provizoriu!) într-o casă de țară, pe lângă care nimeni să nu treacă (miniepistole II/37). „Nici timpul”! Proiectează o altă rânduială a lumii, nepervertită de noile tehnici comunicaționale, născută din iubire și din poezie – adică înseși reperele existenței proprii, modul său de a fi:

„niciodată n-am știut să aleg între o femeie frumoasă și o carte bună
mi-au plăcut întotdeauna femeile întotdeauna cărțile nu le poți separa
sunt dătătoare de viață amândouă amândouă sunt izvor de iubire și de
înțelepciune dar o femeie frumoasă citind o carte bună ehei o femeie

frumoasă citindu-mă ca pe o carte bună în timp ce eu citesc toate
femeile frumoase ca să înțeleg viața și frumusețea ei și misterul da
qui n’a pas connu la femme n’a pas connu la vie îmi spune cineva
și înclin să-i dau dreptate pentru că viața fără femei nu e viață iar

cel ce iubește știe și cel ce știe iubește am aflat asta din cărțile bune
din cartea cărților pe care o tot citesc și o tot recitesc și tot misterioasă
rămâne oare n-ar fi mai bine mă întreb eu pe mine să fac dragoste cu
cea mai frumoasă femeie din lume iar ea să mă nască din nou să îmi

spună mai pune și tu mâna pe-o carte pe cartea cărților de exemplu
căci nașterea e cea mai mare minune iar eu să îi zic că dragostea”
                                                           (miniepistole II/38)

            …Până la urmă, am reprodus în întregime acest poem. Orice trunchiere în scopuri critic-ilustrative l-ar fi văduvit de emoție, i-ar fi mutilat și spiritul, și carnea.
„Născut din cuvânt”, Nicolae Silade scrie frumos. Elegant. Cu o sinceritate tulburătoare, parcă în răspăr cu vremile în care trăiește.

Delia MUNTEAN

                             ***  Vreau să întorc poezia spre lume şi lumea spre poezie!                        

  Lugoj, Timiş, Romania
Redactor şef laLugojul
, 1991-1997. Din 1997 este fondatorul şi directorul ziarului Actualitatea. Din 2010, fondatorul şi directorul revistei Actualitatea literară. A publicat în: reviste literare din România, Austria, Franța, Germania, Spania, Serbia, Israel, Canada, SUA. Volume apărute:
* Visul în lucru, Litera, Bucureşti, 1979
* Cartea poeţilor (volum colectiv), Lugojpress, 1994
* Mergere înainte, Lugojpress, 1997
* eternelia, Marineasa, Timişoara, 2006
* iubirea nu bate la uşă (I), BrumaR, Timişoara, 2013
* iubirea nu bate la uşă (II), BrumaR, Timişoara, 2016
* miniepistole, Grinta, Cluj-Napoca, 2017
* miniepistole, ediția a doua, Grinta, Cluj-Napoca, 2019
* calea victoriei, Cartea Românească Educațional, 2019
* La guérison d'illusions et autres guérisons, Editura Stellamaris, Franța, 2020
Poezii traduse în: engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.

binecuvântările


I
îţi mulţumesc ţie doamne pentru această libertate de a gândi de a fi
de a spune şi de facere îţi mulţumesc pentru harul vederii şi bucuria
înţelegerii celor văzute pentru binecuvântarea celorlalte simţuri prin
care mă orientez prin lume spre tine când lumea rătăceşte şi se
pierde în întunericul ei îţi mulţumesc pentru această lumină

care mă călăuzeşte spre tine când fratele soare şi sora lună
şi sfântul francisc din assisi dăruie omului liniştea şi neliniştea
şi dorinţa de căutare a unui sens pierdut îţi mulţumesc pentru
prietenii mei întorşi la tine şi care dorm în pacea ta elitis seferis
montale şi eliot şi pentru ţara pustie pe care ne-ai dat-o nouă

îţi mulţumesc de asemenea pentru această insulă binecuvântată
în care m-ai adus să gust din pacea ta să văd măreţia ta şi pentru
marea albastră şi liniştită ce o înconjoară şi pentru femeia pe care
tu mi-ai dat-o să-mi fie de ajutor şi de amor şi de naştere
de ducere mai departe a lumii pe care ai creat-o tu

după cum vezi nu mă pricep la cântare de laudă dar inima mea
te laudă nencetat şi gândul meu spre tine străluceşte şi pasul meu
numai spre tine se îndreaptă şi sufletul o rugăciune mi se face
acum când cele de văzut au fost văzute şi cele de urmat au fost
urmate arată-ne calea ta arată-ne împărăţia ta arată-ni-te

II
vara când omul călătoreşte şi e singur în călătoriile lui
şi fiul omului îl călăuzeşte de la un capăt la altul al ţărmului
de la un capăt la altul al mării vara când omul călătoreşte
tot mai departe de sine tot mai departe de om în căutarea fericirii
care mereu se depărtează vara ne-a ajuns în saliara

la marble beach la golden beach la san antonio cu marea
de turcoaz în braţe şi noi în braţele mării valuri şi valuri izbeau
stânca de marmură până o făceau statuie valuri şi valuri
dorinţele noastre se făceau spumă pe stânci şi dragostea
marea atotputernica dragoste venea în valuri înspre noi

din port din kavala am pornit-o în zori cu feribotul spre insule
mulţimi fără număr însoţite de mulţimi fără număr de pescăruşi
de valuri înspumate şi valuri de gânduri speranţe dorinţe şi cerul
atât de albastru cerul că-l intuiai pe dumnezeu înfăşurându-ne
cu el chemându-ne-n împărăţia sa în raiul său de pe pământ

bărci de pescari ancorate la ţărm şi pescari împletind plase
pe diguri vile vechi vile noi şi viţă de vie şi măslini între ele şi munţii
în depărtare ca nişte străjeri e limenas portul văratic din thassos
pământul de nord al eladei insula în formă de inimă legendară dar ce
nu e legendă aici unde totul devine legendă aici unde totul devine

III
sunt locuri pe pământ care trebuie văzute sunt frumuseţi
fără de care sufletul ar fi mai sărac sunt lucruri pe care mintea
nu le înţelege dar inima le poate explica sunt insule unde omul
e singur sunt insule cu oameni singuri cu munţi însinguraţi
şi marea de jur împrejur aceeaşi mare cu aceleaşi valuri

să priveşti lumea de sus cum zeii din olimp odinioară cu
olimpul la picioarele tale să te simţi ca un zeu printre oameni
să fii precum fiul lui dumnezeu când atâtea minuni te-nconjoară
şi stăruie în memoria pietrei în memoria valului să vezi cum omul
devine amintire devine piatră devine val şi fiul omului se înalţă

pe sine într-o fără de seamăn şi fără sfârşit frumuseţe
şi pentru că tocmai despre frumuseţe voiam să-ţi vorbesc
despre frumuseţea care se înfăţişează vederii şi frumuseţea
care stă ascunsă aşteptând să o descoperi despre frumuseţea
care-ţi intră în suflet şi-l face să cânte şi despre frumuseţea

gândurilor tale pietricele de marmură în jurul unui leandru
înflorit pietricele de marmură dintre care se înalţă crucea
biruinţei dintre care se înalţă înălţimile lumii acesteia înălţimile
celeilalte lumi vreau să-ţi spun că înălţimile sunt pentru cei aleşi
pentru cei care sunt la înălţime chiar şi în adâncuri chiar şi acolo

IV
toată ziua cu vaporul pe mare toată ziua cu gândul la tine de trei ori
înconjurarăm insula de trei ori am făcut ocolul pământului am ancorat
în golfuri liniştite şi am cercetat împrejurimile am urcat pe munţi şi am
coborât în adâncuri am cules fructe de mare am adunat pietricele şi
scoici am făcut fotografii şi filmuleţe şi ne-am rugat într-o bisericuţă

spune-ne ce urmează acum când soarele dă să scapete şi luna e o
insulă într-un ocean fără margini ce urmează acum când pământul se
depărtează şi tot ce-i pământesc se întoarce în pământ ce urmează după
cele ce urmează acum când cele de văzut au fost văzute şi nevăzutul
încă nu e de văzut ce drum urmează când se sfârşeşte drumul

toată ziua cu vaporul pe mare cu vaporul victoria am colindat toată
ziua cu gândul mereu la victorii ne-am bucurat de soare de mare de
marea ta dragoste de mila ta ne-am bucurat şi-am bucurat am adunat
impresii şi impresii despre impresii toată ziua cu gândul la tine toată
ziua cu vaporul pe mare am colindat toată marea tot pământul tot cerul

dar încotro ne vom duce când se sfârşesc drumeţiile încotro
vom privi când privirea se-ntunecă şi omul coboară şi nu e nici portul
şi nu e nici insula şi nici marea măcar nu mai e încotro ne vom duce
când toate s-au dus şi nimeni nu vine şi nimeni nu pleacă şi singurul
drum spre noi înşine duce spre lumina înaltă din inima noastră

V
iată-mă aşadar în această insulă ruptă de lume iată-mă rupt
de lumea din jur în această lume a mea unde viaţa prinde viaţă
şi se înalţă spre cer spre o nouă viaţă iată-mă aşadar în această
lume nouă născută din vechile lumi rugându-mă ţie dumnezeule
mare care toate le ştii şi toate le ţii în puterile tale în cuvântul tău

ai milă de mine gândeşte-te la mine păzeşte-mă pe mine şi du-mă
pe mine pe căile tale şi du-mă în împărăţia ta şi rătăceşte-mă acolo
unde se pierd din vedere văzutele şi nevăzutul se lasă văzut unde
se face aripă gândul şi mărginirea se nemărgineşte unde lumina
se face trup şi înălţare şi cântec fără de sfârşit ai milă de mine

binecuvântează-mă pe mine cel pierdut cel regăsit cel care iată
se întoarce la tine cel care vine la chemarea ta în marea ta iubire
şi se naşte din nou şi se naşte din sine da binevesteşte-mă pe mine
în această lume a mea în această ţară pustie această insulă vie
unde începutul e neînceput unde sfârşitul nu are sfârşit

iată-mă aşadar în noul olimp în acest timp fără timp fără zei fără
oameni în această împărăţie a cuvintelor în această lumină fără apus
în această oază de linişte din pustietatea pustiită iată-mă liniştit în
neliniştea mea ascultând tăcerea ta grăitoare cuvintele tale nerostite
încă iată-mă în sfârşit întreg întregind cu viaţa mea viaţa lumii întregi

Radu Catalin Melinte: Vânătoare



A-mbătrânit pădurea de albul nins aseară,
Amestecând cărări și urmele de fiară
Iar zarea cenușie, în corbi, a moarte plânge.
E rece țeava puștii și mâna care-o strânge.

Îmi bate vânt din față, preludiul vânătorii
Când șoaptele și pașii se-ngână-n mers cu norii
Iar ochii mei aleargă, pe pagina zăpezii,
Citind pe rânduri urme de pași pierduți ai prăzii.

Încerc să-mi capăt suflul, bătăi în piept și-n tâmple,
Să-mi domolesc și gândul a ce o să se-ntâmple.
Iar gerul care strânge îmi răcorește fruntea.
În transă, pașii minții, instinctului trec puntea.

În obcina pădurii în luminiș se-ngână
Doi corbi ce-au fost speranța, urmând de-o oră bună
Iar sub cătare, nara, adulmecă în zare
O trasă cât mai dulce, sfârșitul să-l măsoare.

Și trage de pe oase ce-a umezit cu botul
Și scutură a viață - și urc din umăr cotul;
Ridică-n aer nasul și mârâie - se teme
Iar între el și mine se cere-un plumb de-o vreme.

N-am apăsat trăgaciul, privindu-l cum mănâncă,
Să-l mai aud odată cum urlă sus pe stâncă...
N-am sfâșiat distanța, cu glonțul blana sură.
Triumfă măreția - azi, omul se îndură!

Povești pe pânza albă ...de umbre și lumină,
Privesc în focul aspru a vieții mele vină.
Tovarășul de soartă la amândoi ne urlă,
Singurătatea firii, sub bolta ca o turlă!

Ina Dumitrescu: Uitate dorințe



Furtună a iernii, dulce făptură
Pășești pe memorii greu încercate,
Clipe străpunse în vis de lumină
Îmi ești și mă smulgi din mări agitate.

Vers de iubire ce poarta-mi deschide,
Sărut ce zdrobește lacăt de foc
Gheață topită ce-n râu mă divide
Tu-mi ești și adânc și zbor la un loc.

Cărare ce urcă în trepte curbate
Urmând un crâmpei de cârpă-asudată,
Mi-e sufletul gol într-un loc cu de toate
Iar brațele mele în genunchi te așteaptă. 

Te aștept ființă dragă să mă chemi în ecou
Să mă strigi cu un nume ce încă nu-l am,
Să-mi pășești încăperea și-ntunericul greu
Să dispară in schimbul sarutului-dar.

Colină de brațe adâncită in munte,
Pășune de maci în roșu de foc,
Ecoul unui vis de strigăte mute...
Ești toată dorința de viață ce vreau să întorc.

Adrian Gheorghe Itoafa: Rămân...



Poeții revin bucurându-mi privirea,
în camera sufletului meu
focul mocnește în nestinsa poveste,
privește.
Emoții dau sens, demonstrând că-s ființă,
beau apă și ochii sucumbă în lacrimi.
În freamăt se nasc dimineți posedate de scrieri
și tac fragmentând bucuria.
La unison îmi strigau toți poeții: colile toate-ți rămân, ai trup, dar te-nalți în versete!
Mă plantez în divin cu speranțe de verde .

Dar voi, cei prezenți, voi nu aveți umbre? Le spuneam!
La umbra nucului bătrân, rămânem umbre, să ne scrii, să ne citești poete!
Dar scrierile mele-s necitite?
Doresc să-mi scriu finalul,
pe piscurile lor mă înclin,
aud ecouri intubate și-n vene scurse glasuri.

Eminescu strigă:" o, rămâi", mulți scriu, puțini rămân!
Și Labiș, "buzduganul unei generații", lovește-n grai:
"Dar însuși timpul, când prin el pășim,
Ne schimbă tainic inima și mersul", tu să rămâi!
Bacovia cu glasul greu de plumb îmi spune:
"Cei vii se mișcă și ei descompuși,
Cu lutul de căldură asudat.", tu intră, ori rămâi!
Abstractul Nichita recită:
" Dacă s-ar descuraja poetul
ar cădea frunzele din copaci", tu renaște și crește!
Magda Isanos, obosită mă strigă:
" Pomii cei tineri, în dimineața de marte,
Unii lângă alții au stat să se roage", rămâi!

La nevoie mă voi adăposti în cărțile voastre
și-n gândurile toate rămân,
un semn umil așezat între pagini.
Rămân!

Ștefan Moldovan: a cui e vina...

 (Din ciclul"Manifest)

Ne plânge Europa azi de milă?
Sau o îngrijorează-a noastră soartă?
Nici gând! De noi îi este silă,
Ne ține ca pe slugi,la poartă!
Ne-am tot rugat să ne primească
La masa cu puternici și bogați
Dar astăzi am ajuns să ne privească
La fel ca pe copiii avortați.
Că n-am deschis democrației poarta,
De vină suntem noi,cu toții,
Noi am ales să ne conducă soarta
Toți impotenții,șmecherii și hoții.
Guvernul l-am făcut din secretare,
Toți cioflingarii-s azi consilieri
Și-atunci de ce ne mirăm oare
Că țara merge înspre nicăieri?
Dac-am ales să mergem pe-acest drum
Cu pași împleticiți,de hopa-tropa
De ce ne mai mirăm acum
Că am ajuns codași în Europa?
Nu e de vină Europa însă,
De vină sunt aceeași,emanații,
Că ne-au făcut să stăm cu mâna-ntinsă
Și s-așteptăm pomană de la alții.
Nu sunt de vină rușii,nici americanii,
De vină sunt acei ce ne conduc
Că au un singur țel în viață:banii !
Să-i internăm pe toți la balamuc !

Frențescu Ioana: E mai mult



e mai mult decât noaptea scursă pe case,
decât strada dispărută sub asfalt,
normalitatea unui mers rapid pe poteca nevăzută,
mai mult decât ingredientele aromate ale iernii
cu atingeri întâmplătoare de mâini înghețate.

și mai mult ești tu în decorul răscolit de vânt,
într-o impresie de geometrie spațială,
într-o viziune de scriere târzie cu litere de lună,
în lăsarea de noapte a verbului ce n-a fost spus.

e mai mult decât alb în imagini de vânt,
în pagini de lut
și-n pământul plecat de sub talpă.

George Sangortya: Poeme de Crăciun


Și-ai venit
la mine iarnă 
În geam, 
tu mi-ai bătut ușor 
Ești tu 
vestită doamnă 
Peste dealuri 
ne-ai lăsat un dor 
-
Și te-ai dus 
către coline 
Ușor, ușor printre nămeți 
Să îngheți totul 
într-o clintire 
Când bunica, ne spunea 
povești 
-
Și-ai strâns flori
de mărgăritar 
Cu ai să-i colindători 
alor năframă 
Pe la case, câte-un dar 
Ce-a vestită ca o mamă 
-
Și-ai lăsat
lângă privdor 
Cu privirea ta suspine 
Stele de gheață,
care nu mor 
Mâna ta ,
ne-atinge 
-
Și colinda
ascultai 
Din regatul tău 
cel alb 
Vestitori cu al său
grai 
S-au întâlnit,
cu al său mag 
-
Și miros de brad
în taină 
Pe la case 
primenești 
Ești tu iarnă 
in cojoace 
Cu colinde
haiducești 

Marian Florentin Ursu: Frisoane



mă întreb dacă anul nouva fi mai deprimant decât
celălalt an nou,
măcar de-ar toropi
răceala asta îndârjită
dintre mine și tine,
răceala dintre noi și centrul fierbinte al
pământului,
frigul acesta cosmic care îmi ustură fruntea
și-mi clănțăne dinții

nu mai pot calcula cu acuratețe
dacă drumul până la tine e mai lung
decât o ninsoare
sau cât de lată mai poate fi
o depărtare
nici cât de caldă mai e
tristeţea unei îmbrăţişări

nu mai pot estima iubirea în alegorii,
nici emoțiile în frisoane
doar munții aceștia în așteptarea
viscolniței
mă cheamă cumva într-o horă ocultă
cu moartea la mijloc

Nelu Cazan: De ziua ta



Tot ne-uniți şi de astă dată,
Un alt Decembrie găsesc
Nu mai trăieşte Ion Roată
Pe Cuza nu-l mai regăsesc,

Cei ce-au condus această țară,
Din trupul sfânt au rupt mereu
Aş vrea iar ca odinioară
Să o iubească Dumnezeu.

Să pună stavilă odată
În fața liftelor străine
Cu demnitatea de altă dată
Poporului să-i fie bine.

1 Decembrie-i azi trist
Prutul tot plânge între noi,
Trădările tot mai persist
Stăm în genunchi şi în noroi.

E ziua țării mele azi
Şi-n loc de flori şi armonie
Sânt tot cu lacrimi pe obraz
Înlănțuit în Pandemie.

Eu,îți urez din răsputeri
La anul să ai bucurie ,
Să scapi de ea şi de poveri
Frumoasă,tristă Românie.

Să fii iar mare şi bogată
Şi-n noul ceas de sărbătoare,
Să fii ce-ai fost şi altădată
O mândră Românie Mare.


Alt Ferdinand dacă-ar fi fost
N-am fi azi un neam de ocară,
Şi poate am fi avut alt rost
Azi n-ai mai plânge scumpă țară.

Să ai în frunte la domnie
Român de-al tău cu demnitate
Asta-mi doresc mie şi ție
Uniți să fim şi-n libertate.


La mulţi ani țara mea de glorii
Şi ție dragul meu popor
Istoria doar cu victorii
Te scrie ca NEMURITOR.

(sursa,desen internet)

Teodor Dume, carte: Fluturele din spermă/ Anacronisme erotice II-




Teodor Dume,carte: Anacronisme erotice II-/ Fluturele din spermă
Editura Pim/Iași, 2020
Coperta și tehnoredactarea:
Mioara Băluță
Cartea conține 132 de pagini

Așa cum am promis, după primul element (În lanul cu maci) din trilogia Anacronisme erotice, azi vă prezint pe cel de-al doilea (Fluturele din spermă), urmând ca în cel mai scurt timp să vi-l prezint și pe cel de-al treilea element, Falsificatorul de sex.


Așadar, cartea de față, Fluturele din spermă, este al doilea element care compune Trilogia Anacronisme erotice și-l precede pe ce de-al treilea intitulat, Falsificatorul de sex. De fapt e o continuare a evenimentelor întâmplate într-alt timp și așezate mult prea devreme într-un trup adolescentin, fragil datorită complexității transformărilor care au loc în această etapă a vieții.
Posibil ca unele dintre gurile rele o să mă învinuiască,( ba chiar să mă înțepe), pe ascuns, de schimbare de stil și de nerespectare a canoanelor acestui gen de scrieri erotice. Nu, nu mi-am schimbat stilul și nici forma de scriere, ci doar tema. De altfel nici nu mi-am propus să scriu texte erotice, ci doar să le dau o tentă erotică, având în vedere că marea majoritate a textelor au fost scrise în anii în care fiecare visam Ilene Cosânzene și Feți frumoși.
Recitindu-le am simțit că acolo a rămas o părticică din mine, iar partea lipsă se regăsește în povestea acestor rânduri. Sunt sigur că și partea lipsă din voi o regăsiți în povestea acestor texte. Și dacă nu ați recunoaște ar fi ultima voastră minciună ținută ca pe o taină până în ultimile clipe de viață.
Am recurs la această modalitate de a mă reîntoarce în adolescență (unica stare sinceră dintr-o viață de om), nu pentru a mă da în spectacol și nici pentru a crea subiecte de analiză, (să nu zic de bârfă), sau oarecare facilități acelora care cred (ei) că se află pe cel mai de sus palier al literaturii, ci pentru a consolida ceea ce nu s-a putut în acele vremuri prinse între baierele moralității creștine. Da, acesta e un adevăr imuabil cu prestanță și în zilele de azi. De ce?. Pentru că cei care caută afecțiunea și nu o găsesc recurg, uneori, la metode ajutătoare, folosind ca și monedă de schimb sexul, tocmai pentru a atrage atenția și a se evidenția înaintea altora.
Această tentație sexuală nu dăunează în momentul în care încerci să descoperi o parte din tine pe care nici nu știai la ce folosește.
Intervenția mea nu propune o lecție despre sex, ci motivează cauza devierii, de moment, a scriituri dumiene.
Folosind în unele texte cuvinte uzitate în vorbirea de stradă a găștilor de cartier, nu înseamnă că dezonorez trupul sau sufletul unei ființe supuse moralei creștine. Doresc doar a vă readuce acele stări care în adolescență v-au tulburat, bucurat sau satisfăcut, într-un fel sau altul.
Toate acele modificări ale trupului, azi, sunt detalii pe care încercăm a le înțelege și ale transmite generațiilor care au nevoie de un comportament sănătos și de o viață sexuală normală acceptată de familie, colectivitate, religie și de înțelegere a ta cu tine însuți.
Spuneam, în prima parte a Trilogiei, că „vinovăția” de a intra, prin scris, în intimitatea altora mi-o asum pentru că toate „fazele” descrise fac parte din „mișmașurile” adolescenței.
Și așa este!.

Iată și o motivație definită prin acest aforism:

Sexul e partea din tine care te poate ține prizonier
în închipuirea altuia atât timp cât nu-i facilitezi
atingerea”

(teodor dume)

***
Sunt bărbat...

când am făcut sex prima oară
mi s-a îndoit coloana
arătam precum
secera din cuiul de sub
streașina veche a casei
nu eram disperat
ci mai degrabă curios
știam că
este unul dintre jocurile dragostei
un joc ce se joacă de obicei
noaptea târziu
când luna îți zâmbește complice
un joc al existenței pe care poți să-l joci
în podul cu fân
sub salcia plângăcioasă de pe mal
sub un capăt de pod
în casă cu jaluzelele trase
sau într-o cameră de hotel de câteva stele
regula strictă pe care nu am respectat-o
la primul sex
era să-l închei în trei patru minute
și asta
pentru a nu-i rata eficiența
minutul scurs din
ceasul de mână așezat lângă lumânarea
de pe noptieră m-a pus pe gânduri
mă chinuia frumusețea aceleia care
m-a pus să-i dau ceva din mine fără să o ating
nu era jocul meu ci al ei
mă îmbrăcam încet ca și când
hainele de alături nu mi-ar fi aparținut
sau poate că
în visul meu de adolescent
îmi doream să joc într-un film porno
și exersam
exersam în tăcere
ca într-un ritual de dinainte de orgasm
nici nu aveam cum ști
la vârsta aceea cum arată un act
sexual complet
tata nici mama și nici profa de mate
care deseori îmi zâmbea pe furiș
nu păreau să știe câte ceva despre asta
trăiau în afara subiectului
până într-o zi când Darius –
prietenul meu mi-a spus că citise el undeva că
Dumnezeu te lasă să faci altfel de lucruri
dar să nu îți pângărești trupul și sufletul

de înțeles nu prea am înțeles ce o fi vrând
să spună Dumnezeu

țin minte că în acea seară
colega dintr-a zecea m-a ciupit de obraz
deși confuz
în urma unui act nefinalizat
ce îmi vlăguise trupul
mi s-a aprins inima si am început să tremur
amândoi ne-am așezat pe marginea patului
ne-am îmbrățișat în stilul chinuit
al unor amatori și
după câteva pupături pe gât și
pe alte părți ascunse până atunci
ne-am zis să o facem
fie ce o fi...
și a fost
înăuntrul meu se aciuise o senzație pe care
o căutam de la 14 ani și pe care
nu am găsit-o în așa zis joc erotic consumat
ne-am scuturat mâinile de transpirație
ne-am îmbrățișat din nou și la o a doua încercare
am dat un rateu
ne-am zâmbit cu subînțeles și am adormit
dimineață m-am trezit gol întins pe spate ca după
o operație nereușită
degetele ei subțiri încercau să termine
ceea ce am început cu o aseară în urmă
mi-a ciupit obrajii și
după un zâmbet de ștrengăriță mi-a zis

ești bărbat...



Ion Cojocaru: La monumentul lui Eminescu din Cernăuți


Pe fața frumoasă
a Bucovinei
Încet se prelinge
O lacrimă mică,
În care încape
Tot cerul cu stele...

Scânteie,ce doare,
Scânteie, ce frige...

Din ochii albaștri
coboară,sărată,
O lacrimă mică,
în care încape
Tot sufletul nostru:
Răbdarea,tăcerea,
Iertarea, durerea,
și-amarul...

Pe fața frumoasă
A Bucovinei
Încet se prelinge,
Strălucitoare,
Scânteie,ce doare,
Scânteie,ce frige,
Luceafărul nostru -
Mihai Eminescu!

George Terziu: Poem electoral


Sunt amărât că nu mă iubește partidul
Avea o europeană gândire,
Dar într-o seară am simţit că se uită prin mine
Şi începe discret să...transpire

Sunt un ideolog mic și trist mi-am zis
Poate nu înţeleg eu rostul trecerii prin lume
E frumos partidul și nu înţeleg ce îmi spune
Când mă privește așa interzis

Bate un aer de Dambovita prin frunzele ţării
Se apropie încălzirea globală
Eu îmi iubesc partidul ca un școlar indecent
Care vrea să meargă la toaletă afară

Mi-ar plăcea să fiu ideologul lui preferat
Să-mi imaginez spunând adevăruri eseţiale
Apoi obosit chiar dacă nu mă înţelege nimeni
Să adorm pe o pernă mare și moale

Sunt amărât că nu mă iubește partidul,
Partidul frumos din gândirea mea absolută
Dar într-o seară am simţit că se uită prin mine
Şi emanaţia lui începe să pută

Getuța Z Corbu: Tentații


Ochii tăi de chihlimbar
m-au atins dintr-o privire
Înfiorându-mă - ce jar,
ce vâltoare în simțire;

Gura mea, cireșe coapte,
gurii tale s-a supus..
Dulci săruturi repetate-n
mii dorințe ce-au aprins,

Brațele ca două chingi
trupu-n două mi l-au frânt
Răscolind văpăi adânci,
pas, cu tine, să mai lupt.

Trupul tău, sculptură-n lut
încadrând a mea măsură,
Mai mult decât aș fi vrut
a-mplinit dulcea arsură!

NR: 21-22(36)2020, ISSN:2668 - 5620

    "Oamenii intră în amintirea celorlalți lăsând o poveste (teodor dume)"

 Revistă de Cultură, Artă și Literatură

Apare la Oradea (bilunar/online)

Biblioteca Națională a României, 

     DIRECTOR/FONDATOR: Teodor Dume                         ISSN:2668-5620                                                  

Accesați prin Google link/ul. https://https://revistaextemporalliric.blogspot.com/
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
***REDACȚIA:
- REDACTOR-ȘEF, Teodor Dume, scriitor, Oradea/Romania
- REDACTOR, MIOARA BĂLUȚĂ, scriitor, Bacău/Romania
- VERONICA LERNER, scriitor/Canada

***Iată numele acelora care ne onorează și ne bucură:

*
Gheorghe Grigurcu, *Maria-Ana Tupan, *Florin Mugur(restituiri), *Adrian Păunescu (restituiri),*Nicolae Silade, *Daniel Corbu, *Remus G. Giorgioni, *Ionuț Caragea, * Varujan Vosganian, *George Pașa, *Ionel Bota, * Mioara Băluță, *Geo Galetaru, *Viorel Boldiș, *Amalia Achard (Franța), Cristina Ștefan, Viku Zen, * Gina Zaharia, *Claudia Minela, *Ottilia Ardeleanu, *Sebastian Golomoz, *Daniela Marchetti, *Daniel Luca (Timișoara), * Daniel Luca (Ploiești), *Teodor Dume, *Petruța Niță, *Ramona Muler, *Vișan Dragoș, *Paul Coculeanu, *Mirela Duma, Daniela Toma, *Camelia Boț, *Nelu Cazan, * Nicu Gavrilovici, Carmen Pasat, Firoiu Cristina Maria, George Ioniță, *Adrian Munteanu, *Gheorghe Apetroae, *Doina Filip Pavel, *Cadar Katalin, *Atila Racz, * Arpad Racz, *Ștefan Teodor Cabel: Premiile Revistei Literadura pe 2020, * Emil Iulian Sude, *Getuța Z Corbu, *Violetta Petre, * Ion Lazar da Coza(în memoriam), *Vasilisia Lazăr Grădinariu, *Elena Lucia Spatariu Tudose, *Dumitru Ichim, *Iulian Iuri Lorincz, Ana Urma, *Dan Cașuneanu, Vlad Anghelescu, *Nely Vieru, *Alexia Bădescu, *Traian Abruda, *Ella Poenaru, *Alexia Ema, *Constantin Nicolae Gavrilescu, *Nicolae Nistor, *Adrian Păpăruz, *Vasile Dan Marchiș, *Melania Briciu Anatasiu, *Carmen Secere, *Alexandru Sebastian, *Toni Chira, * Marcel Vișa, Savu Popa, *Ionuț Tiberiu Balan, George Sangortya, *Zetu Vasile, *Barbu Marian, *Jenică Drăgan, *Călinescu Maria, *Eduard Bucium, *Frențescu Oana, *Manoilă Mioara, *Nicolae Sere, *Ileana Vladusel, *Dani Anton, * Vasile Ionac, *Marian Florentin Ursu, *Daniela Mancaș Balaiita, *Ingrid Jenifer Balacks, *Aura Creițaru, *Petronela Apopei, *Vali Orțan, *Dan Tipuriță, *Tincuța Horonceanu Tincuța, *Ina Dumitrescu, *Beatrice Alfred, *Mircea Teculescu, *Doina Ofelia Davidescu, *Ileana Popescu Bâldea, *Alin Claudiu Baciu, *Nela Talabă, * *Rodica Ochiș, *Rodica Cernea, *George Ioniță, *Coca Coralia Dragan, *Gavril Iosif Sinai, *Lidia Popa, *Diana Trandafir, *Floarea Dutulescu, *Alexandru Berceanu, *Mihai Traista, *Radu Branda, *Constanta Popescu, * Constantin Mosor, *Dinica Cristian Ovidiu, *Olga Alexandra Diaconu, *Flori Cristea, *,Lucreția Epuran, *Gabriela Ana Balan, *Prof.Dr. Dumitru Mălin. *Radu Gligor, * Ionescu Stăjărel, *Pica Maria N Boștina, *Claudia M. Vlase, *Nela Boca, *Ovidiu Kerekeș, *Gabriela Garlonta, *Jacob Crecan, *Emil Mircea Neșiu, *Maria Vasilescu, *Neli Burghelea Alice, *Boris Mehr, *Mihaela Poduț Lenuțaș, *Vasile ionac, *Getuța Z Corbu, *Domșa Lucian, *Maria Corini, *Niculai Radu, * Radu Andrei Popa, Reznic Cristian, * Rodica Flore, *Alexandru Lascu, *etc...
***Grupul Zbor spre înălțimi***
(administrator: Camelia Boț)
DEBUT elevi ai clasei a III-a / prof. Îndrumător Rodica Ochiș
· Adriana Gabriela Palcu
· Sergiu Moldovan
· Benianim Daniel Ispas
· Armando Anghel
***PREMIULSPECIAL al Revistei Extemporal liric:Adriana Gabriela Palcu
***Zbor spre înălțimi:CONCURS DUMINICAL:
PREMIUL I – Nelu Cazan
PREMIUL II- Sandu Tănase Chiru
PREMIUL III- Cristina Ghindar Greuruș
Vă dorim, Lectură plăcută!
Teodor Dume, redactor-șef

Doina Ofelia Davidescu: Mai sunt


Mai sunt câteva lacrimi și pleacă toamna
Mai sunt câteva speranțe și vine un zâmbet
Mai sunt câțiva pași și pleacă o amintire
Mai sunt câteva întrebări și vine seara
Mai sunt câteva străzi și pleacă un pescăruș
Mai sunt câțiva pomi și vine un felinar
Mai sunt câteva gânduri și ajung acasă
Mai sunt câteva vise și vii tu
Mai sunt câteva trepte și vine iarna

Viorel Boldiș: Am învățat


Am învăţat că mersul înainte trebuie să se sprijine mereu pe ceea ce las în urmă,
altfel înaintarea îmi este nu numai zadarnică ci şi inutilă.
Am învăţat că apa râului în care mă spăl îmi ajunge curată din amonte,
doar dacă o las să curgă curată în aval.
Am învăţat că răul pe care nu-l fac, putându-l face,
este mai preţios decât binele pe care aş vrea să-l fac, dar nu-l pot face.
Am învăţat că o lumânare pe care o aprind noaptea într-o odaie,
este mult mai folositoare decât un candelabru cu 10 becuri pe care-l aprind ziua în acelaşi loc.
Am învăţat că o vorbă bună pe care o spun unui om aflat într-un moment de cumpănă,
valorează mai mult decât cel mai bun discurs motivaţional
rostit în faţa unei mulţimi plătitoare de bilet.
Am învăţat că un “Ajută-mă, Doamne!” pe care-l spun din inimă în odaia sufletului meu,
are mai multă putere decât un “Tatăl nostru” recitat mecanic în oricare catedrală din lume.

Mircea Teculescu: Levitație


fundal e cerul,
pentru conturul frunzei
viu dansatoare
Levitation
background is the sky,
for the contour of the leaf
dancing vividly;
Lévitation
le ciel est le fond,
du contour de la feuille
qui danse;

Teodor Dume, carte: Anacronisme erotice / În lanul cu maci -I-

 Trilogie: Anacronisme erotice

Teodor Dume, carte
Anacronisme erotice:
În lanul cu maci - I -
Ed. Pim/2020
Coperta şi tehnoredactarea:
Mioara Băluță!

Cartea se află la tipar, ed. Pim/ Iaşi
Face parte din trilogia Anacronisme erotice, urmată de încă 2 cărți ( elemente componente) care le voi posta pe parcurs.
Este un alt fel de scriere, păstrând acelaşi stil( dumian) dar cu o tentă aparte datorită faptului că textele au fost scrise în perioada anilor 1970- 1980. Deci, în adolescență dar cosmetizate acum când nivelul percepției despre sex, exprimare şi aventurile adolescenței a crescut.

Nota autorului:

În lanul cu maci -I-, Fluturele din spermă -II- și Falsificatorul de sex -III -, sunt componente ale Trilogiei Anacronisme erotice. în care, pe lângă
cuvintele cu care v-am obișnuit, am folosit și expresii vulgare (josnice și nu prea) care ies din anumite comportamente în împrejurări de trăire intimă. Deși uzuale, în vorbirea liberă de „gașcă”, nu se recomandă persoanelor pudice, sensibile, care nu au înțeles, nu înțeleg și nici nu vor înțelege o lume mereu în mișcare. De asemenea nu se recomandă nici acelora prea plini de sine care au sufletele îngreunate de reziduurile trecutului.
Unele texte, chiar dacă nu sunt erotice, așa cum s-ar fi
așteptat unii, și nici nu respectă canoanele scriiturii de gen, în opinia mea, duc înspre o tentă erotică, altele înspre cea sexuală și s-ar putea să lase urme pe gândirea acelora sensibili și cu o educație aparte...
De fapt cartea nu se adresează unei terțe persoane sau colectivități ci unei (sau mai multor) stări din ciclul unei vieți numit adolescență ori tinerețe și pe care l-am
supus judecății timpului, unui timp carnivor, înrămându-l
într-un tablou la care mă reîntorc și îl privesc ori de câte ori mă întreb: cine am fost (sau ați fost), cum am trăit (sau ați trăit) și cine sunt (sau sunteți). Ruptura aceasta din trup, pe care noi toți am pierdut-o pentru totdeauna, ne face, din când în când, să ne oprim și să ne uităm la ceea ce am fost și la aceea ce a mai rămas sub cicatrice. Adică un „nimic” înfofolit într-un înveliș al amintirilor pe care timpul ni l-a dezintegrat.
Și cât de dureros este când scormonești în adâncul sufletului și nu găsești nimic...
De schimbat nu mi-am schimbat stilul. Ceea
ce veți găsi în această carte este doar o anexă. O scriitură
anexă care se regăsește și în volumul Fluturele din spermă,
conceput simultan cu cel de față, În lanul cu maci. De
asemenea, dacă timpul și Dumnezeu îmi vor fi alături, acest
stil se va regăsi și în romanul (în lucru) Îngerul negru.
Cartea de față (opusul celorlalte 23 de volume care poartă
semnătura Teodor Dume) s-a născut nu pentru a sensibiliza
sau deranja pe cei care dorm cu biblia sub cap și nici pentru a da verdicte legate de modul în care este perceput și absorbit sexul în sine sau un act sexual consumat sau nu, ci din o oarecare revoltă interioară iscată în anii adolescenței, și de ce nu chiar și în anii adolescenței de acum a unora. Fiecare dintre noi, indiferent de religie, etnie, orientare sexuală sau educația din familie, școală sau din societate am „gustat” din amărăciunea sau dulceața acrișoară a adolescenței.
Textele au fost scrise în anii 1970-1980 și cosmetizate acum, pe ici-colo. Și pentru că mă regăsesc în adolescența de atunci, pe care am purtat-o necondiționat, am ținut să mi-o aduc în realitatea de acum pentru a-l vedea pe cel care am fost atunci și (în oglindă) pe cel care sunt acum. Nu voi descrie în detaliu actul în sine și nici motivația scrierii mele, ci voi puncta. De aceea, între coperțile cărții, veți găsi, pe lângă expresiile care incită, și intenții consumate benefice unora și de defăimare a altora (deși în dragoste nu poate să existe victime ci doar părți care tolerează sau acceptă condiționat sau necondiționat sub presiunea unor favoruri ori impulsuri astfel de practici asociate vârstei). „Vinovăția” de a intra, prin scris, în intimitatea altora mi-o asum pentru că toate „fazele” descrise fac parte din „mișmașurile” adolescenței, din amestecătura necontrolată a stărilor de care unii am avut parte iar alții mai puțin sau chiar de loc. Prin gestul meu nu am făcut altceva
decât să intru în starea adolescenței rătăcite prin ceața anilor și să o transpun sau să-mi imaginez cum poate fi „ciuntită” sau consumată, o relație emoțională intimă printr-un comportament sexual defectuos care poate periclita, sau nu, inocența și sănătatea individului.
Dar să nu uităm, așa cum am mai
spus, că
sexul e un turn din care privești viața ca pe o iubită
pe care o mângâi, și o exciți până alunecă din palma ei o altă
viață.

teodor dume


Timidul dintr-a noua

poate că porecla îmi vine dintr-a noua
păream că sunt un ciudat
dar nu eram
păream băiatul fără țigări și fără o iubită
dar nu eram
păream băiatul care nu-și făcuse temele
și îi era frică să copieze
dar nu eram
păream băiatul care nu fugise
niciodată de la ultimele două ore de curs
dar nu eram
păream băiatul care nu se masturbase niciodată
dar nu eram
păream băiatul care nu văzuse un sân de femeie
dar nu eram
sau poate că eram câte puțin din fiecare
eram doar băiatul cu sufletul bătut în cuie
pe o cruce mult prea mare și grea
pentru un trup firav de copil
eram doar băiatul cu trupul subțire ca o vergea
și ochii ademenitori
adânci ca două tunele
pe care Dumnezeu l-a cioplit după chipul
și asemănarea sa

Ionuț Tiberiu Balan:***


psihiatrul mi-a spus că nu sînt nebun
să nu-mi mai fac atîtea griji pentru
nimicuri

mi-a răspuns întrebărilor atunci cînd
toate răspunsurile preoților se aflau
strict în biblie

i-am și scris într-o zi că mi-e teamă
nu pot să trăiesc sub presiunea timpului

doamna psiholog mi-a zis că nu mai e nevoie de ea
că domnul psihiatru e deja și psiholog
și crede că mă înțeleg mai bine cu el

bine
i-am spus
și am plecat

nu pot să trăiesc într-o lume în care
oamenii înfruntă moartea cu ură
așa că mă retrag în cabinetul psihiatrului
mă joc cu ștampilele
semnez calendare

sînt un om ocupat

am o copilărie de retrăit

Paul Coculeanu: sunt mai sărac de cuvinte

( text inedit)

Sunt pe zi ce-apune mai sărac de cuvinte
mi-am zis în viitor
când va fi luna vanilat covrig
să stau la sfat c-un mine de astăzi
că-n absolut voi suferi la jind
de-o personalitate bipolară
mai rău decât le va fi dat
altora să sufere la promenadă
ori la scufundări
căci tare le va fi urâtă starea finală

Fără unul sau altul dintre ei
cu greu le va veni să mai stea
ca pe ghimpi furișați
din zori și până-n seară

Imperfecțiunea iubirii se măsoară
de la colțurile inimii mele
înspre centrul ființei persoanei dragi

Convexitatea unghiului rezultat
când ne-am înțeles așa și așa
arată că de ea te-ai îndepărtat
și e rău
pentru că am îmbătrânit

Ina Dumitrescu: Atinge-mă


Atinge-mă cu palmele întoarse
Și dă-mi din serile trecute fără tine,
Toată ambrozia ce-a picurat din astre
Și nu a vrut pe alte buze să respire. 

Atinge-mă cu ochii și înfioară-mi pielea
Ce nu a fost atinsă de mult cu mângâieri ,
Cutreieră-mă blând șoptește-mi cu-adierea
Născută din dorința prea multelor tăceri. 

Atinge-mă cu gura, dulceag, cu gust de piersici
Și lasă gustul fin buzele să-mi alinte,
Să îmi pătrundă-n sânge,să devenim bezmetici
Să nu mai știm de timp, să fim două cuvinte.

Atinge-mă cu trupul și fă ploaia să cadă
Și dansul nostru ud să ne înalțe zborul,
Să fim două tristeți ce nu mai vor tăgadă
La bucuria scrisă ce le-a urzit-o dorul.

Atinge-mă cu sufletul ce l-ai ținut inchis
Și fă-l pe-al meu sa cânte minunea învierii,
Întoarce-mă la viață si scaldă-mă-n abis...
Atinge-mă cu tine in serile uitării.

Beatrice Alfred: Ultimul tramvai


senzații picură-n eprubetele gândului
o toamnă răstignită-n fum de uitare,
sub pleoapă vitrine curg polei
prin visul mut din manechine,
liniștea udă prin plopii agățați
de vocalele serii,
ora curge amurg pe trotuarele norilor
aurul trist din cuvinte te respiră
amintire țesută-n frigul din ramuri albe,
tăcerea din litere ninge
luna numerelor oarbe
umbră ultimul tramvai
te duce prin ierburi de înger
departe
dincolo de verbul scris în palma morții
prin bruma virgulelor
rugăciune de toamnă în alt vers

Sebastian Golomoz: Pantomimă


în lumina lacrimilor femeii
ia naștere remușcarea bărbatului
în oala sub presiune a sentimentelor
dragostea dă în clocot
plumbul nehotărârii cade secerat
de arcul lui Cupidon
sufletul lui înaripat amețeşte
în labirintul cuvintelor
și printr-o ultimă bătaie de aripă
se așază în palma ei

valsul pleoapelor îi demachiază indiferența
focul buzelor nu poate trece neobservat
chiar dacă arde mocnit
e la mintea cocoșului că
inimile lor vorbesc aceeași limbă
sau că ochii le tânjesc
după aceleași vise.

Adrian Munteanu: Poate a fost ieri


Poate-a fost ieri sau poate într-o vreme
Când pleoapele nu ferecau ţinutul
În care-a prins să se frământe lutul
Uitărilor ce s-au pornit să cheme.
Priveam spre pârgul grâului, la scutul
Sub care trupul dezlega dileme
De prunc nătâng, când ploaia-n tindă geme,
Smulgând odihna şi prădând avutul.
Simţeam povara dulce-a aşteptării
Primei iubite care m-a ales
Şi gustul fad în ceasu-ndepărtării
De-un rod la care n-am avut acces.
Învăluit e timpul dat uitării
De-o-ntunecime fără înţeles.
(2005 -sonet nepublicat în volum)

Tincuța Horonceanu Bernevic: Bacoviană


Plâng ploile de toamnă la ușa amintirii
Și-și despletesc în picuri brățările de fum,
Și bruma-n somn își vinde durerile iubirii.
Ascultă-le tăcerea, cocorii pleac-acum…

Plâng ploile de toamnă și-și desfrunzesc tristețea
În picuri mari de lacrimi sau poate că e rouă?
Iubite-ascultă toamna cum se preschimbă-n cântec
Își despletește visul și ni-l împarte nouă…

Dan Tipuriță: Așteptarea



Am așteptat o viață să vină americanii
acum tot îi aștept în traistă cu-un vaccin
precum e serul vieții care lungește anii
rătăcitori ca norii pe cerul din senin.

Astfel, cu ochii strânși mereu către apus
mi s-a albit o geană de când cu așteptarea,
îmi va cădea ca frunza privirii ce s-a dus
la un priveghi de lacrimi să țină lumânarea.

Și nu știu cum se face că-am căpătat o cană
din care-mi beau o febră cu vin din patru zări
și mă trezesc că-s mort, în viața de pomană
pe care mi-o trăiesc golit de așteptări.

Torc mereu la zile de le încurc la număr,
deja mă simt un clopot. Ca pulsul vremii bate.
De nici nu mai aud șoptindu-mi peste umăr
un morb într-o beție de optișpe carate.

Da, încă mai aștept. Ei sunt mândria faimei,
eu doar cu sărăcia, și-n moarte-i mai aștept.
Și dacă tot sunt dus, îmi vine să-i dau naibii,
să-nviu printr-o minune cu mâinile pe piept.

Vali Orțan:solilocvii




unde se duc visele când mor?
aşteptă reîncarnarea
pentru o nirvana a viselor
sau se destramă cum norii
în vânt?
unde se duc ploile când mor?
aşteaptă o nouă viaţă
sau se usucă de dorul
pământului?
unde se duc stelele când mor?
pleacă spre alt cer
sau rămân în visele celor
ce s-au iubit
văzându-le?


Lilioara Macovei: Amna

 Text premiat la Concursul Capriciile toamnei, Festivalul Simfoniile toamnei, ediția a II-a, octombrie 2020

În biroul cu lumină albă exact ca o față de speriată, parcă totul era zidit în uimire. Liniștea ce stăpânea de vreo două ore acest interior nu părea că o va aduce recent pe Mina din lumea în care era. Singură, în fața unui ecran, privea minute în șir cum se tot perindau imagini cu femei de toate culorile și formele, îmbrăcate bine sau sumar și din când în când își nota ceva pe niște foi mari. În geamul biroului, o creangă de nuc își cânta melodia de toamnă supărată. De câteva zile, niște nori mofturoși, plini de apă, își tot scuturau nemulțumirile.
Mina trecea cu privirea prin acest tablou perfect de culori arămii și peisaje spectaculoase doar când pleca din birou, ziua. De mai bine de o săptămână, zâmbetul artistei cuceritoare de frunze era pentru romanticii incurabili iar ea, care-și pregătea debutul în marele eveniment al anului, se dedica interiorului. Trebuia să convingă, să se impună, să arate o altfel de latură a femeilor ce surprind în pictură, la ce nivel de documentare se poate ajunge în câteva zile dacă vrei ceva special, la cum se face o prezentare fără pic de plictiseală și cum să-ți folosești farmecul feminin în aceste momente.
A munci intens la ceva ce merită pentru o personalitate ca a Minei, este o șansă de a fi printre acele explozii de șocare în bine a celor din domeniu. Nu era o scrântită pe care pasiunea o poate face într-o inteligentă peste noapte, nu, ci doar o supusă a căutărilor, a comparațiilor, a unei munci făcută din plăcere. Pasiunea ei a fost un insistent orator, care a ajuns să o convingă pentru totdeauna că va fi fericită dacă va merge pe acest drum.
I-a fost respinsă iubirea dată cu atâta intensitate, dar în doze mici și când are două clipe libere, îi pare rău că nu are un copil.
- Doamne, numai asta îmi stăpânește mintea! Poate o vacanță prin lume nu m-ar mai ține captiva unui singur gând.
Mâine are loc evenimentul și tu ai în cap păsărele. Gata, hai și tu acasă că este destul!
Și-a închis laptopul, a luat mapa ochi plină cu însemnări, pardesiul negru, eșarfa albastră pufoasă, cheile și parcă a zburat pe treptele reci către ieșire.
- Seară bună, domnișoară!
- Mulțumesc, domnule Ioachim, la fel și dumneavoastră!
- Eu am noapte lungă!
Afară, o ploaie mărunțică spunea că este totuși toamna.
În taxiul cu viteză de melc era cald și mirosea a brad. Pe străzi, oamenii umblau fără umbrele, s-or fi sfătuit? Ceva o înveselea, o ridica sus și vedea toate obstacolele care i-au stat în cale, dar acum păreau mici, depășise neliniștile acelea devoratoare de timp și inimă. Doar acest eveniment i-a adus aminte de calendar.
- Oprește! Oprește!
Și o frână de raliu o adusese puțin spre scaunul din dreapta față.
- Stați aici!
Cu toată neîndemânarea posibilă, Mina a reușit să deschidă portiera și în două secunde a ajuns în stația de autobuz. La un capăt de bancă udă, stătea un ceva mic și nemișcat. Îl mai văzuse și acum două seri, dar nu i-a atras atenția ca acum. Șoferul, un om intuitiv, venea cu o păturică.
- Doamne! Nu cred! Domnule, este un copil!
- Înveliți-l și să-l punem în mașină, până vine poliția!
- Este udă toată!
În mașină, la lumina gălbuie, a descoperit doi ochișori albaștri cum nu mai văzuse. Căciulița, cândva roz, acoperea un păr blond cârlionțat iar gurița mică și parcă desenată perfect, avea urme de ciocolată. Răspândea o bucurie de poveste și fără nicio teamă, a întins mânuța murdară spre Mina, atingându-i obrazul.
- Tu ești zână sau mamă bună?
- Eu sunt Mina! Pe tine cum te cheamă?
- Amna și am cinci ani! Nu mi-ai răspuns!
- Îți răspund, dar ce cauți la ora asta aici, udă toată, cu picioarele goale în ghetele astea rupte? Mama ta știe unde ești?
- Știe!
- Atunci, hai acasă! Te usuc și îmi spui cum ajungem acasă la mama ta, la tine acasă.
Fetița se uita când la Mina când la șofer cu niște ochișori parcă lăcrimați.
- Nu se poate! Mama mea m-a dat afară!
- Cum, de ce?
- Pentru că am mâncat singură un măr și din greșeală i-am spart sticla cu apă.
- Cu apă?
- După ce bea apa din sticlă ne bate pe toți dacă nu mergem pe stradă să cerem bani pentru ea.
- Domnișoară, nu mai anunța poliția în seara asta, du-o acasă și ai grijă de ea până mâine. Îmi vine să plâng, se băgă în vorbă șoferul.
Poate că face o mare ilegalitate, dar la ora nouă seara, un copil ud, flămând, pe la porțile poliției...
- Risc, știu că pot fi acuzată de multe, dar mi se rupe inima, își spunea Mina în gând.
În apartamentul cald și care mirosea a crizanteme pletoase, fetița parcă era acasă la ea. A pășit curioasă și lucrul care i-a pus nod în gât Minei, a fost când...
- Stai, să mă descalț, e prea curat la tine!
Doamne Dumnezeule, ce fac eu acum? Sunt într-o poveste, este real? Ce-am gândit? Mâine am evenimentul...
În drum spre Mina, Anca și-a încărcat sacoșele cu mâncare și câteva jucării noi.
Prințesa blondă cu ochii albaștri stătea pe marginea patului, în halatul Minei, ținea cu amândouă mâinile o cană cu lapte cald.
Uimitor tablou, schimburi de priviri, zâmbete, șușoteli printre uși...
În primul rând din sala imensă, cu candelabre aurii, scaune din catifea albastră și lume bună, stătea Amna. Cuminte, dar cu priviri iscoditoare, își foia gentuța roșie, ca și cum nerăbdarea îi era pe terminate. Un pardesiu vișiniu îi scotea în evidență părul lung, blond și inelat, iar ochii albaștri miraculoși te duceau cu gândul la fetițele care fac cursuri speciale pentru purtarea eleganței.
Mina îi făcea din când în când cu mâna acestei micuțe care semăna cu ea. Cineva îi șoptea la ureche:
- Te iubesc, mamă bună!
Amna îi făcea cu ochiul.
Toamna pentru Mina înseamnă ziua ei de naștere, prima dragoste, primul mare eveniment din viață vis a vis de carieră... și acum... Amna. Totul toamna...to... Amna...
Poate Amna este, de-ar fi, de s-ar putea...

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10