Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

teo cabel: frescă pe zidul zilei

Parfumul de libertate
Un ștreang
În ceața dintre azi și mâine
Microfonul
De la care se așteaptă hitul magic
Nu spune nimic.
Fiecare își imaginează, aprioric, minuni.
Cine mai știe să le recunoască?

Politicianul, nostalgic după Albă ca Zăpada,
Se uită în oglindă,
Răspunsul nu-l mulțumește.
Piticilor li se dă rețeta zilei.
Se compensează doar negarea
Vântul amestecă petițiile;

Să fie totul simplu
Se trage apa.

La colțul străzii,

Însuși colțul murmură ca un chibiț,
Bolovanii râsului fără noimă
Dărâmă arcada curcubeului lăsat lui Noe.
Copilul se minunează de verdele
ultimei zile de august.
Muncitorii de la salubritate
Adună frunzele îngălbenite:
Ia uite tată, adună frunzele
să nu mai știe toamna
pe unde a lăsat semn
să se întoarcă!

Tatăl l-a privit
Cu o lacrimă în colțul existenței,
L-a mângâiat cu mâna dreaptă
Pe creștet.

(din volumul: Labirintul, ed.Brumar/2017)

Marian Malciu: Sonetul iubirii noastre


Eu te-am iubit cum n-ai știut vreodată
Deși puteai să îmi citești privirea,
Să crezi în ea, să-mi înțelegi simțirea,
Să vezi ce-adânc și fin era brodată.

Eu te-am dorit și ți-am propus unirea,
Tu te-ai mirat și m-ai privit șireată,
Iar eu credeam că te-ai simțit presată
Când prea direct surprins-am cu vestirea...

Trecut-a timp și ne plimbam prin parcuri
Furând sărut printre copaci, pe-alee,
Plecate crengi șopteau chemări sub arcuri

Peste arbuști cu flori de azalee
Și ne-am jurat atunci că până-n veacuri
Voi fi al tău și tu a mea femeie!

Nelu Cazacu: Floare de colț


Într o viață de chin,am umblat rătăcit
Părăsit de destin în sfărșit te am găsit
Pe un munte pleșuv în creneluri de piatră
Ca o floare de colț,străluceai minunată
Ca un fulger de foc coborăt pe pămănt
Te am văzut și atunci am făcut legămănt
Să mi fii rană și leac,semn de carte pe viață
Cu cuvinte ce nasc și trecut și speranță
Ca un vis încolțit,tu ești nașterea mea
Tu,o floare de colț,te culeg,ești a mea
Să ți fiu zi să mi fii noapte
Să mi fii rană și leac
Să ți fiu dor să mi fii moarte
Din iubire să zac
Tu ești floarea de colț răsărită pe munte
Alfabetul iubirii îmbrăcat în cuvinte
Să nu mi dai tratament
La iubirea de tine
Boala mea fără leac,veșnic rană în mine
Pansament ancestral peste viață și moarte
Răsărit și întuneric,ești și țipăt și soapte
Ești cuvănt nerostit,începutul de viață
Te culeg de pe piatra ce mi aduce speranță
Semn de carte să mi fii,azi te pun la presat
Într o inimă care prea mult te a așteptat
Să rămăi veșnic pură ca albastru din cer
Fără nici o măsură,doar atăt îți mai cer
Să mi fii rană și leac,semn de carte pe viață
Cu cuvinte ce fac,început și speranță.

Camelia Boț: Mă-ntreb...

Pe căile gândului meu
Doar suspine curg mereu,
Nici dorul nu mai e dor,
Nici iubirea ta fior...

Nici toamna nu-i anotimp,
Frunza din crâng n-are timp
Să-mi lase verdele-n prag,
Pe-alei pașii celui drag.

Nici ceru-nalt nu-i senin,
Nimic nu miroase a crin,
Nopțile-s atât de reci...
Mă-ntreb, tu când o să treci? 

De ce nu vii, de ce nu pleci?
Mă plimbi prin ploile-ți reci...
De ce toamna mi-e pustie,
Iubirea veșnic târzie? 

Gândul mi-e un labirint
Plin cu frunzele-ți de argint,
Ce cad pe alei cu dor...
Toamna iubirile-mi mor.

Paul Coculeanu: Timpul reinfectat actual


Mă număr printre cei vigilenți
să nu vedem întorcându-se
moartea-n durerile ca de după Colectiv
prin spitale ori bolnițe —
sutele miile de giulgiuri
plânsetele-n domicilii valahe
neîncetat vin
Sunt printre adepții dreptei măsuri
printre susținătorii
celor mai aspre și bune prevenții
printre oștașii fermi
ai certitudinii de-a mai trăi mâine
și mă voi ruga ca Dumnezeu
să dea cea de pe urmă minte românilor
Pe Sfânta Vineri
nobila noastră ocrotitoare familială
din ieșeana catedrală
s-o venerăm pe-acasă
nu la o... scaldă virală
în masă de hram
Acum și oricând
de oriunde călugări măicuțe
se roagă și se închină la moaște
la minunata noastră sfânta Paraschiva
ca la adevărata patroană mijlocitoare
pentru har căință și sănătate
Vor veni ca delegați la Paraschiva
mesagerii întelepțirii
ieșenii
preoții
teologii
vor face metanii
pentru stat
pentru noi toți!
La modul dubitativ — cel mai agravant
trăim un alt ev căpătat
afară de noi înșine
ne grăbim în fiece zi
Oripsiți ai molimelor
suntem pe cale
să nu mai trăim

Maria Vasilescu:***


Din câte lumini o fi alcătuită iubirea noastră?
te-am întrebat azi-noapte −

scânteile vreascurilor puse în foc
după ce ne-am defrişat inima?
lucirile bucăţilor de sare
cu care ne oblojesc alţii?
licuricii morţi
în singurul ceas de împreunare?
becurile de crăciun
sfărâmate de capricii?
din cea în care zâmbeşti tu
şi cea care te îmbrăţişează din mine

mi-ai răspuns −
și s-a făcut plâns.

Djamal Mahmoud: Pliscuri


se rup membranele
picurii se desprind
de sârma ghimpată
și de ochi
eu te ating cu fruntea
te înfășor cu pielea ei
ca într-o peliculă
de staniol
în care te vei coace
cu fiecare plecăciune
așa până când
îmi vei auzi foșnetul
și te vei ridica
purtată de priviri
și de pliscuri-spre cer...

Dan Casuneanu:***


Te-ai decis să părăsești camera.
Pereții ei nu te-au primit
cât ai fi vrut
și cât ți-ai imaginat.
Mai păstrezi freziile în vază
chiar dacă s-au uscat
de la nervuri înspre margine
își păstrează parfumul intact
înăuntru.
Tu ce faci dacă plouă
și nu ai umbrelă?
Eu îmi las umbra înainte
să treacă prin ploaie
până când ajung în față
și se termină filmul
spun în gând:
''A plouat... a plouat''
Iar regizorul rulează filmul din nou
cu încetinitorul
și pulsul își revine la normal.

Eugenia Bucur: Pagini apuse

Azi-noapte cartea cu vise s-a deschis la mama.
Deschid pagina dependenței zilnice.
Un prieten întreabã într-un interviu:
"- Ce ai face de-ai întâlni-o pe mama ta?"
O lacrimă mare ascunse universul prezent şi mă luă într-o călătorie.
Ce mult îmi lipseşti, mamă!
Săptămâna trecută un şal ciudat mi-a furat privirea...
Un asemenea imprimeu m-a dus cu gândul la stamba din copilărie.
L-am cumpărat, de dragul vremurilor în care multi oameni dragi mă înveşmântau.
L-am spălat în mângâieri, să mă împrietenesc cu el, să-i dau parfumul amintirilor.
Azi în casă e cald, doar în sufletul meu bate vântul.
Mi-am pus broboadă pe cap, aşa, ca tine, să te am cu mine, mamă.

Ileana Vladușel: Două palme

Am văzut într-o zi două palme muncite.
Parcă erau palmele mântuitorului. Răstignite
Pe crucea trudei de zi cu zi ,
Se frângeau și se transformau în pâine pentru copii.
Prinse în cuiele nesiguranței
Erau bătătorite de griji și arse de flacăra viselor fără speranțe.
Am privit mai atentă și am observat
Că erau mâinile unei mame ce-a sângerat
În mii și mii de mângâieri
Și am mai văzut că din ele creșteau flori.
Umbre bătătorite de griji,
Am văzut într-o zi două cruci
Prinse cu piroane ascuțite
De trupul unei mame neodihnite.
Curate, murmurau într-o rugăciune,
Numele pruncului în timp ce-l pregătea pentru lume.
Am văzut într-o zi două palme. Stăteau,
Altar luminând sufletul pruncilor și ardeau.
Se transformau în cenușă și încălzeau
Pasul lor neștiutor prin lume și se stingeau în cele din urmă,
Uitate și transformate în țărână.
Cu ochiul meu nevăzător
Am văzut într-o zi două palme răstignite într-un dor.
Curgeau din ele însângerate
Fragmente din visele aruncate
Din inima unei mame crucificate pe crucea acestei vieți. Nevindecate,
Palmele acestea muncite,
Secerau grijile pruncilor și le semănau în suflete vise.
........................................................
Și-am înțeles poate, prea târziu,
Că din visele palmelor însângerate a înflorit visul meu. Viu,
Doar pentru că două palme crucificate,
Mi-au legănat mie zilele ca să cresc și să zbor cât mai departe....

Ionuț Caragea, în memoriam: Constantin Frosim

 Adio, mare prieten, Constantin Frosin! Un poem scris de mine şi tradus de tine, care spune multe despre soarta înstrăinaţilor. A celor care pleacă afară sau a celor care sunt înstrăinaţi în popria lor ţară...

O patrie şi un mormînt
trăiesc durerea unei patrii
ca într-un sacru legămînt;
printre ventricule şi atrii
îmi curge-acelaşi sînge sfînt.
trăiesc, privirea mi-e departe,
spre marea mea, spre răsărit;
trăiesc şi în această carte,
de-atîtea versuri răstignit.
trăiesc aceeaşi melodramă
prin vise şi prin alte vieţi,
ca plînsul dorului de mamă,
ca roua unei dimineţi.
trăiesc cu ochii şi cu gîndul
la ce a fost şi ce va fi;
trăiesc, cînd se termină rîndul,
pe firul unei agonii.
trăiesc blestemu-nstrăinării
urmat de-acelaşi aprig dor;
necunoscut sau dat uitării,
pe care limbă vreţi să mor?
UNE SEULE PATRIE, UN SEUL SÉPULCRE
ma patrie, sa douleur moult me brûle –
comme un sacro-saint serment me soûle,
parmi les oreillettes et valvules
toujours un sang sacré s’écoule.
je vis, mes yeux au lointain se livrent,
vers l’est, du côté de ma mer ;
je vis également dans cet autre livre,
crucifié par bon nombre de vers.
je vis sans cesse le même mélodrame,
parmi chimères et vies égales,
comme les larmes d’une mère : son dor, quel drame,
pareilles aux rosées matinales.
je vis par les yeux, par la pensée
tout ce qui était et sera ;
je vis, quand la ligne se couperait,
au fil d’agonies - aux abois.
je vis le blasphème de l’aliéné
poursuivi par le dor qui m'enserre
en inconnu à l’oubli voué…
en quelle langue dois-je rejoindre l’éther ?

Ionuț Caragea, carte: Infectat cu iubire


 În curs de tipărire, la editura FIDES din Iaşi, al 53-lea volum semnat de Ionuţ Caragea, intitulat "Infectat cu iubire". Volumul are 180 de pagini şi conţine 69 de poeme şi 142 de citate şi aforisme (în vreme de pandemie).

Prefaţa: criticul literar A.I.Brumaru. Postfaţa: Elena Papadopol.

Cuvântul de pe coperta a patra: Acad. Prof. Univ. Dr. Ioan-Aurel Pop, preşedintele Academiei Române.
Ediția în limba franceză a acestui volum a fost publicată în Franţa, la editura Stellamaris din Brest, având titlul "Infecté par l'amour" (https://editionsstellamaris.blogspot.com/.../infecte-par...)
Tehnoredactor și director al editurii Fides: Dumitru Scorțanu.
Coperta - Bogdan Calciu.
Pentru comenzi vă rog să-mi lăsaţi mesaj privat pe Facebook sau să-mi scrieţi pe ionut.caragea@gmail.com
Extrasele critice de pe copertă:
Un volum compozit (poeme, citate, aforisme), intitulat Infectat cu iubire, semnează astăzi (în epoca microbului roşu de la Wuhan), deja cunoscutul, prodigiosul, aş spune, vârf al promoţiei 2000, Ionuţ Caragea… Multe dintre aforismele din carte ale lui Ionuţ Caragea, făcând trecerea (deşi nu sunt în linia întâi) spre poemele cuprinzătoare şi fabuloase ale volumului, au înfăţişarea unor fermecătoare haiku-uri… Ca să glosăm pe marginea acestei spuse, lapidarele poeme de ceremonial sunt aidoma unor crestături efemere pe lumina de lună, bucle uşoare şi mătăsoase ce se înfăşoară pe o emoţie, pe câte un frison tandru şi despovărat, precum fluturele ieşit, încă nesbicit, din roua dimineţii… Existenţa cotidiană – ca să revenim – care la optzecişti, de pildă, e potenţată frecvent în locul comun al mizofiliei (vezi Budila-Express), în aspectele stăruitor mecanice e, la poetul nostru, scoasă deîndată din clişeu; ponciful e reciclat, i se redeschide cursul, distanţele, absenţa, se îmblânzesc, se hominizează; limbajul sublimat personalizat – ideatizat, aş spune, la tot pasul – oferind poemului (oricăruia din cuprinsul cărţii) originalitate, autenticitate. (A.I.Brumaru)
În locul lamentărilor despre pandemie, despre restricții și despre izolare, Ionuț Caragea trimite un mesaj prin care încearcă să-și înalțe cititorii spre Câmpiile Elizee, acolo unde domnește spiritul absolut și unde nu există „nici durere, nici întristare, nici suspin”. Poeziile acestea – care sunt și aforisme, și proză, și teatru, și eseu, adică un dialog total cu universul – ne dezvăluie un autor profund atașat de oameni, netemător de singurătate, care știe cum să „reaprindem singuri lumânarea”, cum să ne ridicăm din suferință în credință și cum să-l redescoperim și să-l preaslăvim pe Dumnezeu. Este reconfortant să vedem aceste mostre de înțelepciune, rostite armonios și sfios, ca o lacrimă ce se prelinge cătinel nu ca să stingă, ci ca să reaprindă valorile și virtuțile, aureolate de făclia speranței. Este bine să citim aceste versuri cu sufletul, ca să putem – cum ar vrea autorul – să pătrundem „frumusețea mânăstirilor din adâncuri”. Urmând îndemnul acesta nu vom deveni, probabil, peste noapte mai înțelepți, dar am putea fi mai buni. (Ioan-Aurel Pop)
Un scurt fragment din postfaţa volumului:
Scris chiar în perioada pandemiei de coronavirus, titlul volumului este legat de percepția, la nivelul psihicului, că lumea ar trebui să devină mai "rațională", să observe că iubirea înseamnă viață, altfel "murim degeaba pe Pământ, în haosul morbid", îngrijindu-ne doar de procesele fizice, chimice, biologice ale organismului.... (...) Intensitatea trăirii, vis-à-vis de efectele "infectării" cu acest virus pandemic, este prezentă și în poemul care poartă chiar titlul volumului, "Infectat cu iubire". Oferind textul opiniei publice, mai întâi în mediul virtual, așa cum procedează pentru întreaga sa creație (o spontaneitate ca un adevărat "Selfie fără mască", de unde şi titlul sub care se grupează aforismele din partea a treia a cărţii), poetul Ionuț Caragea, care nu cunoaște îngrădiri în schimbul de idei și analize interpretative în relația cu cititorii, formulează concluzia că vindecarea noastră e "să ne infectăm cu ce ne trebuie", titlul poemului devenind "tocmai bun și ca titlu de carte", aducând "sănătate maximă tuturor!". (...) Modernitatea poemelor lui Ionuț Caragea deschide perspectiva stabilirii de către cititor, a măsurii vindecării prin iubire, punând, probabil, în balanță poemele: "Fericirea visând fericirea" și "Poezie, al doilea val" ale căror mesaje, în conflictul iubire - moarte, sunt la opțiunea cititorului: "fericirea mea e o pagină albă/ ce visează să te întrupezi/ în cuvinte" sau "al doilea val/ e pământul strigând/ la pământ". Ceea ce înseamnă, creație prin iubire sau moarte, pe drumul transcendental al desăvârşirii, şi întoarcere la punct, la singularitatea de la care a pornit totul. Cum de altfel, spunea poetul în volumul său de debut, într-un poem reprezentativ : "La început a fost punctul". (Elena Papadopol)

Radu-Andrei Popa: rigor mortis


suflu căldura printre degete
în dormitorul ăsta hiperarctic
îmi privesc inima printr-un binoclu
sunt înspăimântat de aburul cafelei
de umerii tăi atunci când spălai vasele
de pozele prinse de frigider
cu un piolet de bronz între noi
magnetul de culoarea oțelului
ne desenează și azi ochii de culoarea pădurii 

suflu timpul printre ramele foto
din noi a rămas doar eu
îmi privesc trecutul ca o spaimă
sunt zile în care observ umbrele
călătorind de la vest la est
sau
sunt zile în care închid ochii
și văd linia gâtului tău ca punct de plecare
când toamna apune în alb
îmi împachetez păcatele și închid ușa 

suflu pierderea de mine prin respirații
am mers patru milioane
șaptezeci și cinci de mii de metri
în piept
busolele se strivesc prin loviri repetate
cobor în grote ca într-un botez
îmi spăl picioarele și mâinile și fața
și fiecare bucată de inimă sărutată de tine
prin geamul bucătăriei
lumina se sparge în umbre de dor

suflu oboseala privind spre cer
la final de pași privesc pioletul de bronz
am urcat prin vâltoarea ascunsă ca printr-o renaștere
l-am găsit pe Hristos sălășluind în aven
avea mănușile înghețate și barba mai albă
pe sânge își tatua cele 10 porunci
și sunetele deveneau colți de oțel

George Terziu: Război pentru proști


Moto:
Copii nu au voie să se joace împreună decât
la un metru jumate distanta, unul faţă de altul...
***
Jandarmii mărşăluiesc cuminţi
Se hrănesc cu gândul curat,
Cu ordine, cu discursuri de marcă
În vreme ce Dumnezeu pare ca doarme
În universul uitat
Iarba creşte nepăsătoare
Florile se întorc după soare
Jandarmii ne urmăresc discret
Suntem infractori civili
Şi totul e-un semn de-ntrebare
De ce sunt jandarmi nimeni nu știe
Ei sunt o tagmă perversă de sfinţi
În urma lor, lumea devine ciudată
Cu lacrimi dureri și speranțe uitate
De femei, de copii, de părinţi...

Traian Abruda: Desen de lemn


mă întreb cât aș putea rezista
dacă-ntr-o seară tu te-ai culca
cu artă crispată pe urechea mea stângă
...
cred c-or să plângă – rindea –
de fericire uneltele de desen și de lemn
descriindu-te, descleștându-te

Ion Cojocaru: O, mamă


Avui cândva o Țară
În care mă născui,
Și-o mamă,scumpă mamă,
Care-a plecat și nu-i...


- Ušoară să îți fie
Țărâna,mamă,dragă,
Rămas-am fără tine,
"Străin" în altă țară...

Noi oameni la putere
De-odată au venit,
Sunt alte legi acuma,
Și alte vremuri sânt...

S-a pus pecete neagră
Pe timpul ce-a trecut -
A fost "greșită țara"
În care m-am născut...

"Grešită"-a fost și šcoala
În care-am învățat,
Profesorii ši modul
Cum fusem educat...

A fost "grešită" limba
În care mai vorbesc,
Istoria predată
Ši modul cum gândesc..

O,mamă,dintr-odată
Cum totul să-ți explic?! -
A fost "greșită lumea"
Unde-am crescut de mic...

O,mamă,scumpă mamă,
Mai bine n-ai afla:
Biserica cea sfântă
"Grešită"-a fost și ea!..

Sunt alte timpuri,mamă,
Și altfel de-adevăr
Mă-nchin la tot trecutul
Și la mormântul tău...

O,mamă,scumpă mamă,
Cer scuză de mi-i greu,
Că port mască pe gură
Și la mormântul tău...

(sursa,desen: colajcitatin.Worpress) 

Vasile Culidiuc: trec

la nivelul următor unde
pereții sunt pictați cu sentimente
sărutul tău are culori
iese un tablou plin cu poezii
inima trage câteva linii
mă uit atent la albul rămas
e fără sentiment
parcă se nasc sunete
este o pictură în n dimensiuni
sub pleoape mi-a rămas
un rest de respirație proaspătă
anomaliile nu le pot picta
le voi folosi la un colaj
alături de o ancoră aruncată
într-un vas în care plânge vopseaua
trec la altceva după ce beau
din remușcare lacrimile
zbor cu gândul printre negre pânze
depozitate în zilele de post

Nicolae Silade: Compot de cireșe


amintirea e o realitate reluată dintr-o altă perspectivă compotul de cireșe bunăoară pe care îl cumpăram la zece ani cu șapte ouă furate de acasă și măsurate la cooperativa din sat cu măsurătoarea de ouă [care treceau prin fanta aceea nu se puneau la socoteală] nu o interesa pe tanti mili că socoteala de acasă nu se potrivea cu cea de la alimentară nici simbolistica oului nu

o interesa nici cât de mult îmi doream compotul de cireșe ambalat în cutiile acelea de tablă învelite într-o etichetă albastră pe care erau desenate cinci cireșe și două frunze [nu știu dacă numerologia avea vreo importanță pentru comuniști] mai vino tu cu șaizecișicinci de bani spunea tanti mili sau cu un leu și treizeci de bani după caz și veneam și plecam bucuros cu compotul 

fericit de această victorie personală îl țineam strâns ca pe un trofeu ca pe o pradă de război acasă îl împărțeam cu soră-mea mai mult eu ziceam mai mult eu că așa e între frați primul născut are întâietate în toate azi merg la penny la lidl la profi îmi cumpăr șapte borcane odată am cămara plină de bunătăți dar nici gustul lor nici aroma nu mă mai îmbie acum ca în copilărie

Daniela Mancaș Balaiita: Zile de toamnă


S-a dus și vara cea frumoasă
Cu toate florile de tei
Mai cade câte-o lacrimă albastră
Din ochii tăi, din ochii mei.

S-au dus și rândunelele departe
Și aleargă vântul printre văi
Foșnesc covoarele de frunze moarte
Sub pașii mei, sub pașii tăi.

Ploaia se zbuciumă pe geamuri
Parcă-mi stârnește milă, zău
Copacii n-o mai vor pe ramuri
Și plânge-n gândul meu , în gândul tău.

Dani Anton:***


Visez cu ochii deschiși la toamna aceea din sat, cu serile reci, întunecate, umede și parcă văd aievea fețele livide, supte și obosite ale țăranilor. Mă plimb printr-o iarnă cu viscol, cu vifor care urlă să rupă căpriorii casei și să scoată ușa din tindă din țâțâni, să dea buluc peste noi toți încotoșmănați, strânși lângă căminul unde arde focul.
Dimineața am fost la moară, ningea liniștit, drept de tot și nu bătea vântul, acum, abia mai zăresc felinarul din uliță împins în toate părțile, zguduit de gura înfometată a urgiei. Morarul, un om iute la mânie, boier cu casă pe două caturi ne-a măsurat pe bunica și pe mine disprețuitor de sus până jos:
“- Iarăși nu-mi poți plăti?, ce să fac eu cu uiumul tău? Îmi construiesc acareturi și-mi cumpăr lighioane cu uium?
Bunica se mânia tare pentru nedreptățile pe care le îndura, aduna cu pumnii făina sau mălaiul, îl îndesa în saci pe care-i arunca la spinare până la căruță.
“- Or veni și zile mai bune de la Dumnezeu, maică! Uită-te doar în sus, El le vede pe toate! Hai să mergem acasă, să-l lăsăm în grija Domnului pe sluga arginților”, mai îngăima cu glasul frânt.
“- Mâine sigur va mușca gerul, uite cum sticlesc stelele pe cer”, am mai auzit cuibărită la pieptul ei, sub pătura mițoasă, în troznetul ușor al lemnelor din sobă seara târziu când își termina de depanat amintirile.
(Fragment).

Nely Vieru:***


Album -Cioburi de visuri , frânturi de poveste
Frunzărind o clipă surâsul a toamnă

Odată , am încercat să desenez un surâs inedit ...
Nu prea mi-a reușit, dar știu sigur că am stârnit
multe zâmbete ascunse , multe discuții aprinse.
Unele erau banale, cu privirea studiind
colțul paginii agale , altele doar lăcrimând.

Odată , am încercat să zbor în trecut .
Era toamnă, mi-am pus pantaloni scurți cu bretele,
cămașă albă cu mâneci boțite până la coate,
m-am învârtit în cerc cât am putut
cu capul plecat într-o parte,
apoi , unde era balta cu apă de ploaie mai mare
m-am lungit în ea cu fața spre soare,
brațele , aripi de îngeri făcându-mi
și-am zburat pentru o clipă efemeră-n trecut
și cerul ploua cu frunze și trandafiri în petale ...
Atunci m-am simțit o clipă copil ...mi-a plăcut !

Altă dată , într-o dezordine totală în gânduri, răvășit
de vântul toamnei târzii, îmi căutam abătut
o clipă pierdută din minutul trecut .
În sufletul meu mă simțeam sărăcit,
părăsit , dezonorat , umilit ...
și clipa durea îngrozitor încătușată-năuntru .
La zidul tristeții în juru-i uniți ,
i se închinară o mare întinsă de sfinți
în togă cenușie-neagră îmbrăcați până-n dinți .
Sub ploaia de foc îngenuncheați , neclintiți ,
plângându-le cerul ere pe umeri , pe creștet ,
murmurau osanale înterminabile timpului veșted.

Odată , în altă toamnă ploioasă-târzie ,
am încercat să strivesc sub talpă o frunză arămie ,
dar vântul s-a pornit dintr-o dată și-a suflat-o-n cărare ...
De atunci , în fiece toamnă cenușie cer frunzei iertare .
Altădată , am pictat dansul frunzei căzând legănat ,
(știam pe undeva că, în timp, copacul m-a iertat )
nu știu dacă am reușit dar , în sine , nu mă mai simțeam vinovat ...
Încearcă și tu, suflet călător , să îmi schimbi durerea-n surâs.
Nu știu dacă voi putea să mai râd sau măcar să zâmbesc ,
nu știu înăuntru ,după aceea clipa de va mai durea ...
Ce pot să-ți spun doar , știu sigur , privire mi se va însenina .
Tu încearcă și frunzărește-mi clipa !
Nely Vieru

Eduard Bucium: Hai!

(recomandat de Camelia Boț, administrator grup: Zbor spre înălțimi)

Hai iubito, spre Rai, din potcoave de cai
Tot argintul să-l stoarcem pe loc,
Din poieni cu trifoi să chemăm înspre noi
Semnul frunzei ce-aduce noroc

Hai femeie, în munţi, dezbrăcaţi şi desculţi
Să te-acopăr cu inima mea
Să mă-mbraci în bărbat, să ne facem un pat
Atârnat lângă colţul de stea

Hai să ardem barbar, din trecutul murdar,
Tot amarul , și lacrima ta
Ca o mână de scrum să se-mprăştie-n drum,
Când în ochi numai ceru-ţi va sta

Hai s-aprindem un brad, în genunchi când îţi cad
Să te cer de mireasă un veac
Lumânare de lemn, jarul ei--un îndemn,
Să mă-nchin, să te rog şi să tac

Hai iubito, nebuni, să ne naştem de luni
În alt loc, fără lume şi legi
Doi copii neştiuţi, fără strai şi desculţi
Cei mai singuri şi liberi pribegi...

Marcel Vișa > Ultima sete


Ultima sete
Izolat în vârful muntelui,
omul se bucură și dacă i se ivește în cale
un mort
Îi dă binețe acolo, lângă fântâna unde l-a găsit prăbușit
În loc să-l îngroape, să meargă mai departe,
intră pe facebook și face un live
Îi este sete, dar nu abandonează cadavrul chircit în iarbă,
cu ciubote de gumă și parpalac uzat la mâneci
Dă lumii de știre cum singurătatea l-a ros până adineauri,
ca un șoarece mic, deloc lacom,
ghiftuit cu alte trupuri lăsate de izbeliște
în nămetele gros al cărnurilor părăsite de suflet,
în galantarele unei vieți putrezite înainte de termen
Lumea îl roagă să filmeze mai de aproape,
să se plece asupra lipsei durerii,
să se încumete a-i atinge terminațiile
Doar, doar vor simți și ei marea liniște
Poate, poate zgomotul interior va înceta pentru o clipă,
aidoma clipocitului apei dintr-o fântână
alături de care un mort
cu o cană de tablă
și-a astâmpărat ultima sete

Carmen Pasat:Fantezii în zi ploioasă


Plouă iar. Și-n ploaie vise...
O chemare aiurită,
Ce de-o viață-i pregătită
Să-ți ajungă primenită
În dorințele aprinse.

Hai, alintă-mă în gânduri,
Pune-mi sărutări pe umeri
Și începe să le numeri.
Dar, să nu îmi faci propuneri
Ca să scriu vreo două rânduri...

Căci nu-i timp și nu am vreme,
Noaptea trece repezită
Iar cămașa străvezită
Șade, parcă-i pedepsită,
Sus pe-un sold, ca să te cheme.

Ei, nu mă lua în seamă.
Ăsta-i vis, din alte visuri...
Dacă îmi descoperi lipsuri
O s-accept și compromisuri.
Îndrăznește, nu ai teamă!

Savu Popa:***


Ne dăm sau nu seama,
teama poate fi purtată
foarte ușor
în palme,
ea conține câteva grame din natura altor atingeri
și nu dăunează grav
sănătății tale
tot mai cenușii.

Nu are o formă anume,
de aceea, rămâne
încurcată în plasa liniilor
din palme,
agitându-se rareori.

Mișcările ei
sunt cele ale unei vietăți
nemaiîntâlnite,
pe cale de apariție
și de dispariție.

Când îți plimbi arătătorul încordat
pe întreg corpul ei de aer vânăt
și ajungi într-un punct
care pulsează încins,
creierul îți arată ca un pahar gol,
în care au rămas
urmele uscate ale băuturii
și câteva contururi de praf
ale altor respirații.

Melania Briciu Atanasiu: Nipone


voal înfășurând --
zdrențuită dantelă
umerii nopții
macii țesându-mi
borangic cu altițe –
măr roșu în piept
concert în noapte –
cinci viori principale
mierla solistă
cer scurgându-se
pe rama ferestrelor –
nici un ciripit

Vasile Ionac


Din sărăcia clipei, mai ia și tu un semn
(O coajă de bomboană, o trecere de flutur).
Nici nu mai știu acuma ce poate fi îndemn,
Când legea-mi interzice de tine să mă bucur.
De-o vreme bună-ncoace, pădurile-s de lemn
În vară, dar și toamna, când frunzele se scutur;
Uciderea pădurii devine lucru demn
Ce-aduce avuție tâlharilor cu ciucur...
Privită de departe, nici nu mai știu ce ești;
Grădinile sub toamnă s-aruncă spre brumare.
Doar un naiv ca mine mai crede în povești,
Cu rezervări de locuri, la geam, pe Carul Mare.
N-o să te-ntreb vreodată de-ai vrea să mă iubești;
Mă-mbracă frigul toamnei în semne de mirare!

Alin Ghiorghieș:Colaj

Cred că apa se uita în noi
Avea forme frumoase. Ne decupam chipurile.
Așezam buzele în locul băncilor
Simțeam în ochi deplasarea norilor
În urechea ei un cuib de păsări îmi clocea pieptul.
Seara
ne rupeam în firmituri și ne aruncam
la marginea orașului
lipeam pe porumbei timbre
în așteptarea scrisorilor de la pâinile calde
Luna ne arăta obrazul
Părul nostru se scurgea în mare.


Restituiri: Petre Țuțea

 Petre Țuțea (n. 6 octombrie 1902, , Boteni, Muscel, România – d. 3 decembrie 1991, București, România) a fost un autor, economist, eseist, filosof, jurist, politician și publicist român, membru al Mișcării Legionare, victimă a regimului comunist din România.

Studii

După absolvirea Școlii primare din Boteni (1913), Țuțea urmează între anii 1913 - 1917 cursurile gimnaziului „Dinicu Golescu” din Câm­pulung Muscel. În 1917, în timpul războiului, școlile funcționau cu intermitență, profesorii erau mobilizați astfel că trei ani (1917 - 1920) Petre Țuțea și-i petrece la Boteni, în casa părintească. În 1920, la sugestia consăteanului și colegului său, viitorul etnograf Ion Chelcea, se înscrie în clasa a V-a a liceului „Gh. Bariț” din Cluj unde, în 1923, promovând ultimele două clase ale cursului superior (a VII-a și a VIII-a, pe atunci) într-un singur an, absolvă liceul, își susține examenul de bacalaureat, iar în toamna lui 1923 se înscrie la Facultatea de Drept a Universității din Cluj, unde obține licența și docto­ratul în drept cu calificativul Magna cum Laudae, cu o lucrare privind contenciosul administrativ. (1929)..
Nu este clar, dar cândva în această perioadă Petre Țuțea intră in agentura sovietică numită Partidul Comunist din România (PCdR), fiind apoi infiltrat in Mișcarea Legionară, pronazistă.
Activitate profesională
În 1933, Petre Țuțea a fost angajat prin concurs ca referent în Ministerul Industriei și Comerțului (ulterior devenit Ministerul Economiei Naționale) unde a avansat până la funcția de director de studii, funcția maximă pe care a deținut-o în cariera de economist apoi, între martie 1933 și decembrie 1934 a fost detașat în Germania la Agenția economică din Berlin (tot ca angajat al Ministerului Industriei și Comerțului și nu pentru studii la Universitatea Humboldt, unde ar fi fost trimis de către Alexandru Vaida-Voevod). Rechemat în Ministerul Economiei Naționale, centrala Industrie și Comerț, Petre Țuțea funcționează aici până la data arestării - 12 aprilie 1948. Deși doctor în Drept, se specializase în economie, conform vocației sale reale.
După 6 septembrie 1940 Conducerea Mișcării Legionare îi încredințează lui Țuțea funcția de secretar general la Ministerul Economiei Naționale și, în această calitate, face parte din diverse delegații care au purtat negocieri economice la Berlin și la Moscova.
După Rebeliunea legionară este deținut pentru scurtă vreme în Lagărul de la Târgu Jiu, după care este eliberat și repus în funcție.
După 23 august 1944, continuă să lucreze în același minister, la Direcția Încurajării Exportului, apoi funcționar în Direcția Studii și Documentare, pentru ca în final să lucreze în Direcția Acorduri, protejat de Lucrețiu Pătrășcanu (fiind vechi colegi in PCdR) contra epurărilor succesive din aparatul de stat ale "elementelor burgheze", epurări făcute de comuniști. Două săptămâni după destituirea lui Pătrășcanu a fost arestat și Țuțea care, cu o întrerupere între 1953 și 1956, va fi deținut până în 1964 .
Eliberat din detenție, în urma amnistiei din 1964, patru ani mai târziu, în primăvara lui 1968, lui Petre Țuțea i se întocmește o "fișă personală" (în cadrul unui "Referat cu propuneri de avertizare a numitului Țuțea Petre"):
„Dar, fire de boem, dominat puternic de eul său, n-a acceptat să intre în câmpul muncii pe lângă faptul că nu este dispus "să se bage slugă la dârloagă" (sic!) autocaracterizându-se ca om "inadaptabil la situația politică și economică actuală"”
În vârstă de 66 de ani în 1968, Petre Țuțea avea deja vârsta de pensionare, dar deținuților politici nu li se recunoștea perioada de detenție drept "vechime în muncă". Tot aici se propune: "a se aproba avertizarea numitului Țuțea Petre de către organele noastre, fără audierea unor martori deoarece poziția sa dușmănoasă a fost semnalată de mai mulți informatori". Până la sfârșitul vieții a trăit extrem de modest, într-o garsonieră din apropierea Parcului Cișmigiu, ajutat de câțiva prieteni care obținuseră un mic ajutor bănesc și mâncare de la Casa Scriitorilor.
Petre Țuțea a fost supranumit „Socrate al României” datorită preocupărilor filosofice și a rolului educativ pe care l-a asumat prin exemplul personal în orice circumstanțe, chiar și în închisoare. Din cauza interdicției de a publica, ca și a persecuțiilor de după 1989, nu a apucat să-și vadă numele pe coperta unei cărți în timpul vieții. Ulterior însă, scrierile și interviurile sale au început să fie difuzate prin toate mediile. După decembrie 1989, cunoaște o popularitate fulminantă. Primește în garsoniera sa zeci de ziariști, iar în lumea culturală începe să se vorbească despre un nou curent: țuțismul. Deși cărțile i-au fost publicate abia după trecerea în neființă, talentul lui nu a fost acela de scriitor, ci de orator. Astfel, Țuțea a rămas celebru cu o culegere de vorbe memorabile.
Petre Ţuţea s-a stins din viaţă lucid, la 89 de ani în data de 3 decembrie 1991, într-o rezervă a spitalului “Christiana” din Bucureşti pe când era intervievat de un grup de reporteri. Întrebat: “Ce înseamnă un om de dreapta?”, câteva clipe înainte de trecerea sa dincolo, Petre Ţuţea a răspuns simplu: “Român absolut, asta înseamnă!” Cele din urmă cuvinte ale sale au fost însă: „Doamne Iisuse Hristoase, ai milă de mine!”
A fost înmormântat de ziua Sfântului Nicolae, în satul lui natal, Boteni, unde trupul neînsufleţit i-a fost dus cu un car tras de vaci.
Eseuri filosofice
Bătrânețea și alte texte filosofice, București, Editura Viitorul Românesc, 1992.
Reflecții religioase asupra cunoașterii, ediție îngrijită de Ion Aurel Brumaru, București, Editura Nemira, 1992.
Philosophia perennis, București, Editura Icar, 1992; reeditare în 1993, volum reeditat sub titlul Scrieri filosofice vol. I, Editura România Press, 2006
Neliniști metafizice, ediție îngrijită de Petre Anghel, București, Editura Eros, 1994.
Filosofia nuanțelor (Eseuri. Profiluri. Corespondență), antologie, prefață și aparat critic de Mircea Coloșenco, texte stabilite de Sergiu Coloșenco, postfață de Sorin Pavel, Iași, Editura Timpul, 1995.
Scrieri filosofice, vol. I, prefață de Gavril Matei Albastru, București, Editura România Press, 2005.
Scrieri filosofice, vol. II, cu un medalion de Ion Papuc și postfață de Gavril Matei Albastru, București, Editura România Press, 2006.
Fragmente, București, Editura Romania Press, 2007.
Dialoguri
Între Dumnezeu și neamul meu, ediție îngrijită de Gabriel Klimowicz, prefață și postfață de Marian Munteanu, București, Fundația Anastasia, Editura și Imprimeria „Arta Grafică”, 1992.
322 de vorbe memorabile ale lui Petre Țuțea, editate cu o prefață de Gabriel Liiceanu, București, Editura Humanitas, 1993; reeditare în 1999, 2000, 2003, 2005.
Ultimele dialoguri cu Petre Țuțea de Gabriel Stănescu, Criterion Publishing, 2000.
Scrieri monografice
Mircea Eliade. Apare în fascicole în revista „Familia” din Oradea, între 2 februarie 1990 - 9 septembrie 1990; ediții ulterioare: Oradea, Biblioteca revistei „Familia”, 1992; ediție îngrijită de Tudor B. Munteanu, Cluj, Editura Eikon, 2007.
Aurel-Dragoș Munteanu, volum îngrijit de Tudor B. Munteanu, București, Editura România Press, 2006.
Scrieri cu caracter economic, politic
Manifestul revoluției naționale (în colaborare), ediție îngrijită de Marin Diaconu, București, Editura Crater, 1998.
Ieftinirea vieții. Medalioane de antropologie economică. Prefață și text stabilit de Mircea Coloșenco. București, Editura Elion, 2000.
Reforma națională și cooperare, prefață și stabilire de text de Mircea Coloșenco, postfață de Mihai Șora, București, Editura Elion, 2001.
Anarhie și disciplina forței, prefață și ediție de Mircea Coloșenco, București, Editura Elion, 2002.
Proiecte
Proiectul de tratat - Eros (fragment din "Teatru Seminar" - reluat în "Fragmente"), Brașov & București & Chișinău, Editura Pronto & Astra, Editura Thetis, Editura Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, cu concursul Asociației „Porumbeni”, 1992.
Problemele sau Cartea întrebărilor (fragment din "Omul" vol. I), Iași, Editura Timpul, 1992.
Sistemele sau Cartea intregurilor logice, autonom-matematice, paralele cu intreguri ontice (fragment din "Omul", vol. II) Iași, Editura Timpul, 1993.
Lumea ca teatru. Teatrul seminar, prefață, text stabilit și aparat critic de Mircea Coloșenco, București, Editura Alutus/Vestala, 1993.
Omul. Tratat de antropologie creștină, ediție integrală și definitivă îngrijită de Cassian Maria Spiridon, Iași, Editura Timpul, 2004.

***„A scrie înseamnă a domoli gândul, a-l confisca în forme pe care nu întotdeauna le va șterge vântul cel bun, dar câte altele rămân în afara literei și a cuvântului?”
„Nu se poate vorbi de umanismul țărănesc, fiindcă sufletul țărănesc este incompatibil cu titanismul, sau cu însingurarea încărcată de deznădejde”.
„Se spune ca intelectul e dat omului ca să cunoască adevărul. Intelectul e dat omului, după părerea mea, nu ca să cunoască adevărul, ci sa primească adevărul“.

„Luciditatea este o limpezire a spiritului nimicitoare. Când ești lucid ești in fata cimitirului. A fi lucid înseamnă a-ți da seama perfect de limitele și neputințele tale. Luciditatea este o categorie dizolvanta. În măsura in care Dumnezeu trebuie primit, și nu înțeles, la Dumnezeu nu ai acces prin luciditate“.
„Umanitatea o iubești lesne. Pe om mai greu“.
„Libertatea omului este partea divină din el.”
(sursa: wikipedia și net)

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10