Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Daniel Marian, despre> Urme de sânge pe umbra trupului, de Teodor Dume

      Cronică        

Memoria patimilor
(Teodor Dume „Urme de sânge pe umbra trupului”, Ed. Castrum de
Thymes, 2021)
Un dor limpede ca o lacrimă şi acelaşi dor, îndelung ca un fuior care nu se mai termină – într-o haină doar visată, pentru umbra trupului cea pedepsită cu urme de sânge.
Însemnat cu o cruce înfiptă în dreptul naşterii, şi până unde va fi să fie, urmând drumul crucilor,„Azi sunt mai bătrân cu o zi/ şi mâine cu două/ poimâine/ dacă va fi să fie/ cu mult mai bătrân/ un bătrân fericit sau poate inutil/ ca o iluzie/ dar sigur voi fi/ o promisiune pe care/ i-am făcut-o morții” (Promisiune morții).
Pentru cine l-a urmărit pe Teodor Dume în parcursul său literar, este ştiut timbrul său de sensibilitate extremă, filtrată prin mijloace specifice, şi decantată timp de aproape trei decenii, cu generozitatea trăitorului inegal în realitate şi iluzie.
Nicicând, poetul care mai fiind şi om, nu e singur în (ne)fericirile sale. În această nouă carte, se află de strajă părinţii şi icoana bunicii. Despre „Urme de sânge pe umbra trupului”, putându-se astfel spune că este o dureroasă reuniune de generaţii, în contratimpul venirilor şi plecărilor de pe lume.
Emoţia pătrunde nebuneşte şi nu se opreşte până nu taie răsuflarea: „Cămaşa pe care o purtam/ era cadoul primit de la mama de paşti/ de fapt nici nu ştiu dacă era un cadou/ ci poate că era doar durerea bunicii/ urzită cu lacrimi/ aşa m- am gândit eu/ când mama/ mi- a dăruit- o în ajunul paştelui/ cu ochii aplecați în pământ/ mi- a pus mâna pe creştet/ şi m- a mângâiat ìntr- un fel anume/ cum nu o mai făcuse niciodată/ printre lacrimi mi- a spus/ “bunică-ta ar fi vrut să ți-o dea ție/ după ce ai mai fi crescut/ că/ e din cânepa topită în râul/ din Luncasprie/ la care te ducea de mână la scăldat/ de apucat n-a mai apucat nici să-i facă şi lui/ ta-tu una la fel dar/ mi-a zis/ ca tu să o îmbraci duminica/ înainte de a se trage clopotele”//nu ştiu de ce dar cămaşa nu am purtat-o/ decât o singură dată ci am împăturit-o/ în patru şi am aşezat- o în dulap/ pe raftul/ cu fotografia bunicii// ori de câte ori deschid dulapul/ ochii mi se opresc în lacrimi/ şi parcă/ o revăd pe bunica/ ținându- mă de mână/ pe scurtătura de drum/ ce ne ducea înspre râu...” (Cămaşa urzită din lacrimi).
Poemele de asemenea factură cunosc anverguri cataclismice, asemeni replicilor la cutremur, sunt desfăşurări de sentimente puternice, apăsătoare, care se succed fără încetare vreme de cât va fi să fie.
Dincolo de titlul pur personal, însă, poezia lui Teodor Dume se manifestă la dimensiuni universal-astronomice, înscriindu-se în circuitul gândirilor şi filosofărilor cu care este împresurată lirica de secol douăzecişiunu.
Astfel, poezia ca eliberare şi exod: „Uneori uit că am o singură viață/ o singură moarte și că/ în acest Univers/ mai sunt și alții ca mine/ iar ceea ce ar trebui să se întâmple/ se va întâmpla oricum// aseară m-am așezat pe genunchi/ și am plâns/ Dumnezeu nu era acasă/ așa că/ mi-am implorat moartea/ să treacă pe la mine/ pentru o partidă de cărți/ un pahar cu vin/ sau pentru o vorbă-două/ noaptea e mare/ și uneori/ mult prea blăstămată/ pentru a o trece de unul singur// am privit prin geamul ferestrei intredeschisă/ noaptea era atât de rece/ și atât de tristă/ încât/ și cerul începuse să lăcrimeze/ de venit n-a mai venit nici moartea/ iar lui Dumnezeu/ nu i-am mai cerut nimic// oboist ca și păianjenul din colț/ am lăsat totul pentru o altă zi” (La o partidă de cărți cu moartea).
Fie că strânge la piept clipe de abur desprinse din firide de memorie, ori explorează ţinuturi îndepărtate, despre care nu se ştie până unde se întind, Teodor Dume continuă să se prezinte ca şi până acum, drept o voce lirică importantă a generaţiei sale.
Spre citire, un superb poem: „Mi-am aruncat ultimul vis într-o groapă comună/ și frica de a fi greșit/ îmi spune că/ cel care mi-a bătut aseară în poartă/ și mi-a cerut o cană cu apă/ a fost Dumnezeu/ și de primit nu l-am primit în casă” (Nu putea fi decât El).

Traian Abruda:***

 suprafețe adânci

sunt fericit : te-am găsit
moartă din dragoste pentru mine -
mai e
cineva care să gândească așa printre stânci
de granit
în țări sau inimi vecine
cu palida ta nemișcare spre bine
crescută și eternă odihnă
în brațele mele sudate
ca două
armături în cavoul
de suprafețe adânci ?

Paul Coculeanu:Fotomodele pierdutului mâine


Da, virusul ăsta, covidul,
ne e teamă să nu dispară
de-acum din lume prea repede —
am ajuns să-l cocoloșim
în sticluțe

Haideți,
să ne parfumăm la mama naibii
toți cu parfumul uitării
Covid-19 Vaccination...
Reacționarii nevieții

O să-și amintească etern pierzător
Satana vaccinurilor
de anul 2021 că-i devenim...
fidelele sale fotomodele

Daniel Luca, despre: Dumnezeu tăcut ca o lacrimă, de Teodor Dume

Și Dumnezeu plânge...     Cronică         


    Curgerea timpului aduce schimbări profunde în relația dintre om și Dumnezeu, însă întotdeauna aceasta este încărcată de iubire, atât a omului pentru Dumnezeu, cât și a lui Dumnezeu pentru creația sa.

            Este drept, totuși, că adeseori este și tensionată, dificultățile ivite în fața omului punându-i la grea încercare credința, dar nu putem omite nici duplicitatea care-l caracterizează, acesta căutându-l pe Dumnezeu îndeosebi când se află la ananghie.

            Teodor Dume, în volumul de versuri Dumnezeu tăcut ca o lacrimă (Editura Pim, Iași, 2020) consemnează toate acestea, când rece, ca un observator detașat, când afectiv, sufletul nemaifiind stăvilit și descărcându-se pe coala de hârtie.

            Suntem în prezența unei căutări fără încetare a lui Dumnezeu, cu conștientizarea trecerii („de mic am început să merg pe urmele tatălui meu / cu 10 numere mai mari decât piciorușele mele ce-i imitau mersul / și iată-mă azi ajuns / tată”; „la urma urmelor sunt doar o urmă” – Urmele) și a întâlnirii față în față, îndelung așteptată („mă va primi Dumnezeu / apoi mă va duce undeva / la marginea / unei câmpii / de unde / mă voi conecta / la lumea din care am venit” – Ultima zi pe pământ), întâlnire care reprezintă și un bun prilej de a privi în urmă, de a face un bilanț al propriei vieți, cu bune și rele („voi cerși la ușa lui Dumnezeu / nu apă și nici mâncare / ci puțină dragoste și îndurare / în cele din urmă îndurerat îi voi cere / să mă mai lase o zi, două, să / pot privi în trecut / să-mi mângâi copilul / și să iau cu mine o mână de pământ / din locul în care se odihnește mama” – Ultima zi pe pământ), dar și de a retrăi copilăria, de reîntoarcere la puritatea acesteia, amintirea părinților și a bunicilor fiind extrem de vie și de caldă („nu este un cireș / este mama / mă privește prin / ochii de floare ai unui cireș ...” – Dor de mama; „mă privesc în oglindă acum / să văd cât sunt de fericit că / am văzut-o pe bunica / pe bunicul / pe mama și pe tata / adunați sub dreapta lui Dumnezeu / cum îmi zâmbesc și îmi fac cu mâna ...” – Copilul din mine s-a sinucis de tristețe), momentele de atunci fiind văzute acum cu alți ochi, cu experiența devenirii („cearta mamei / nu este o pedeapsă și nici o asuprire / ci o binecuvântare / pentru împlinirea ființei” – Cearta mamei).

            Întâlnirea cea de pe urmă cu Dumnezeu este precedată de întâlnirea repetată în rugăciunea de seară, care, atunci când este sinceră, aduce fericirea reciprocă („cine poate fi mai fericit / decât acela / care / zi de zi / se întâlnește cu Dumnezeu / în rugăciunea de seară // se adăposesc unul în lacrima celuilalt / și sunt fericiți” – Exil într-o lacrimă).

            În drumul oricărei persoane apar și clipe de cumpănă, când credința este pe cale să se piardă („la vremea asta / mă simt mai mult mort decât viu / dar lui celui căruia i-am spus «Tată» nu mă vede nu mă aude și nici că-i pasă ...”, Încă o zi de la Dumnezeu - formulare „alambicată”), însă Dumnezeu rămâne întotdeauna aproape, chiar în tine însuți („Templul pe care l-am construit din trup / nu este unul imaginar / are pereți uși ferestre, Altar și / un Dumnezeu” – Un Dumnezeu personalizat), și care plânge odată cu tine și pentru tine („uneori și / un Dumnezeu plânge / dar nu are nevoie de batistă / pentru că durerea e în noi” – Durere fără lacrimă). Și da, Dumnezeu nu pleacă, deși știe că de cele mai multe ori este căutat doar la nevoie („alergi la Dumnezeu / dar când uiți de tine și de toate / vrei să oprești timpul ca / să-l poți vinde pe Dumnezseu” – Pact cu dracu).

            Prezentul volum este, așadar, plin de iubire și de credință, care își pun decisiv amprenta asupra omului și asupra alegerilor pe care acesta le face în viață.

                  Daniel Luca                                     


Vlad Anghelescu: Mi-am luat o lupă

pp Poezie
Sunt trist.
Serafimii (de pe facebook) s-au stins.
Au luat salteaua cu nori, bârnele.
M-au concediat din concedii vesele.
Nu mai cred în miracol, vedenie!
Rănile s-au cicatrizat.
Nu mai sar pârleazuri.
Am trecut la sub-uman,
flori, animale,
ce nu întrec stânjenul de copil!
Dar Vârsta a intrat la apă,
pentru că păpușile nu mai sunt ca altădată, cresc înalte, siliconate,
cu hormoni,
spaimă arahnoidă,
devin rapid stupe!
Mi-am luat o lupă
să deosebesc
anorganicul de organic!

Ella Poenaru: ultima poveste de dragoste

          poezie           

credeam că marile iubiri sunt sortite
să sfârșească mereu într-o tragedie cauzată
de factori externi :
părinți absurzi, prieteni invidioși sau pur și simplu
străini inconștienți
și ne gândeam că așa ceva
nouă nu ni se poate întâmpla
niciodată
adesea intervenea
o încurcătură neprevăzută
sau o ușoară nepăsare
uitam să mai dăm ceasul înapoi la ora de vară
să ne verificăm tensiunea și alte constante importante
să tragem jaluzelele peste exploziile solare

și ce purpuriu pâlpâia moartea prin saloane de sticlă
ne făcea șmecherește cu ochiul dintr-o candelă aprinsă
venea fluierând cu o floare între dinți
să ne dea cea mai pătimașă sărutare
și noi ne zâmbeam și îi zâmbeam cu încredere
o primeam cu brațele deschise
iar ea ni le-ndoia frumos să primim veșnicia
ca pe-un bănuț de cicoare
în propriile mâini încrucișate pe piept
într-un ultim gest de dragoste

îi mulțumeam politicos
de acum nimeni niciodată
nu avea să ne mai despartă de noi înșine
dar ceilalți habar nu aveau de povestea noastră
erau prea ocupați să-și pregătească
propriile tragedii mai puțin interesante

Alexia Bădescu:***

                                           alexia bădescu, alexia bădescu alexia bădescu,                                                             


fetița care aprindea soarele avea un singur anotimp și o mie de inimi rănite
fanaticii apocalipsei o adorau ca pe nouă religie
în timp ce ea împrăștia iluzii cu gura plină de humă
și aștepta să se aprindă întunericul în ziua în care va putea spune
azi am iubit destul

Ștefan Popa: 13 iunie

                            13 iunie

Când soarele bătea în geam
Priveam aievea în grădină
Ce flori frumoase, îmi spuneam,
Numai una strălucea-n lumină.

Înaltă, zveltă, plină de grandoare,
Cu boboci care râdeau în soare.
Un fecior se-apropie de floare
O îmbrățișează, fixând-o în privire.

Cum te numești tu floare minunată?
Răspunse o voce de crin înmiresmată
O voce dulce, o minune de privit,
Cu puritate și dor curat de absolut.

De atunci, feciorul o poartă-n gând,
Ca pe-o comoară din adâncul mărilor,
Cu sfială, reginei florilor mulțumind,
Căci s-a născut într-un ceas bun.

Cadar Katalin:***


Din cuibul urmei sărutului tău,
de pe umărul meu
a crescut ramul unui copac,
pe care stau ciorile,
anunțând ploi între două emisfere...
înfloresc florile de plumb...
Emisfere

Savu Popa: Ies din casă

                    Poezie                                                                                                

las toate ferestrele deschise,
nu de aer am neapărat nevoie,
ci de respirația fiecărui trecător,
măcar fragmentată.

Când voi reveni,
la sfârșitul zilei,
să găsesc totul
puțin schimbat.
în casă un fel de ceață înșelătoare
ca în zilele de vară.
obiectele oarecum în neorânduială,
mai vulnerabile,
mai transparente,
sufocate în propria lor umbră,
în fiecare ceva care aduce
cu ticăitul unui ceas în apă.

În aer să plutească diferite
fragmente din respirația fiecăruia."

Marcel Vișa: Mai ales

.

în orașe nu te poți plânge de singurătate,
întâlnești mereu oameni.
Majoritatea au hibe.
Majoritatea morți pe interior.

Când lumea nu-i un vast cimitir,
e un imens abator.
Carcase umane golite de sentimente
atârnă pretutindeni în cârlige.
O liniște suspectă se strecoară de ceva timp printre noi, se instalează pe străzi.
Doar primăvara avem parte de tumult,
din oameni eclozează viermi uriași
care digeră culorile țipătoare ale caselor din vechiul burg, tencuiala căzută.

Amicul meu, Janos, într-o încăpere insalubră
la periferii, vorbește cu morții pe skype.
Mi-i arată, par mereu obosiți.
Chipuri încruntate în mlaștina de pixeli.
Îi văd și acum când sting pc-ul.
Acopăr în grabă monitorul cu o pătură,
cum se acoperă oglinzile în casa unde a murit cineva.

Mă așez în fața peretelui de miazăzi și fumez,
las cutterele invizibile să taie linii perfecte pe suprafața oglinzii.
Autopsia se termină când ultimul vierme
e smuls cu penseta de pe umbra netedă, mișcătoare, a ceea ce am fost,
și pus la locul lui în urechea câinelui,
iar câinele-i spânzurat departe de oraș,
de ramurile unui gorun.

Când monitorul plesnește brusc, fugi!
În el colcăie legiunile,
mai ales în vremea cireșelor amare.
Mai ales în orașele în care nu te poți plânge de singurătate.

Ionuț-Tiberiu Balan:***

 o poezie ce n-ar fi trebuit scrisă

aștept să bată un clopot cît un veac
să mă cheme acolo unde mi-ar fi fost locul
triumfător să merg pe aleile din cișmigiu
și obosit să adorm între filiași și craiova

să mă trezesc mai obosit în dej
să sar între două stații nenorocite
să-mi fie somnul somn și ochiul greu
fără să cunosc singurătatea vreodată

am rămas atît de departe de mine
încît pura strîngere în brațe mi-e străină
în seara voi dormi cu fruntea lipită
de geamul pe care-l cunosc ca un frate

lăsați-mi adresa scrisă pe ușa compartimentului
dați-mi voie să dorm încă zece minute
urmează halta-fără-nume în care cobor
de unde chiar mîine seară voi pleca spre o alta

Toni Chira:***

                                Poezie                                                                                                                

Cine scrie azi despre prezent,
scrie ca să nu verse pe mine.
Îngeri minimaliști cu organul politic erect,
sterilizați de adeziunea civică.
Sufletul lor e un pat de compasiune.
Sufletul lor e o cisternă cu lapte matern.
Ar fi bine să-i îmbrățișăm complet.
Să-i îmbrățișăm până trosnesc.
Fiecare să dea așa din umăr
până decolează îngerul.
Îngerul e muza lui Gorzo,
e doamna lui cu penis.
Cât despre cuvinte - ele sunt ca nasturii,
când sunt legate acoperă urme de proiectil
și cam atât.

Marian Vișescu: Ghicitoare

Din mușcătura șarpelui
se aprinde ochiul vieții,
scânteia stelelor,
iar numele lor dau de gol...
Foamea,
încuiate în pântecul femeii
deschizând pe furiș
o poartă către infinit.
Androginul spășit
în timp ce crează
o altă dragoste fără împrumut,
îmi spune că sunt un oracol
care descântă în lemnul pomilor
de primăvară!

Marian Vișescu:

       Telenovelă...

Bulversat de atâtea tâmpenii, mă întind pe prispă și mă fură somnul. (visul tinde să devină un laitmotiv).
Apare un personaj idiot.
- Eu sunt Alejandro!
E ceva putred în Facebookolos! Bângui eu tâmp.
- Farmează tot! Îmi comandă vocea.
- Significado? Încerc eu să aflu mai multe.
La fel de fantomatic cum a apărut spectrul, dispare.
Mă trezesc așa cum mă trezesc de la o vreme. Transpirat. Fuck! Încerc să mă dezmeticesc, dar în ușă stă un campones care răcnește:
-Queijo, Vieure, Cavalo !
Asta a pus capac la toate. Văzând că sunt total debusolat, Duquesa se simte datoare să precizeze:
- Nu-l băga în seamă, e prostu' satului!

Aura Creițaru:***

 CORDONUL GENEZEI MATERNE

Pruncul
adună zilnic crâmpeie de viaţă nouă
o îmbogăţeşte cu iubirea resimţită
prin elixirul gustului suprem
primit hrană maternă
în leagănul braţelor mamei -
le adaugă toate înmuguritului
şi creşterii ombilicale divine
  
Dar el nu ştie
până când...

Mama -
cântecul meu de leagăn
primul cuvânt şi darul luminii
primei mele zile pe pământ;
primul cânt la lumina lămpii cu abajur
agăţată în mijlocul tavanului;
dar eu nu ştiam
pănă când...

Cântecul meu de dor
traversând ziduri de tristeţi şi înapoi –
era dorul mamei;

plânsul ploii de pe ultimul drum al surorii
spălând grijile tinereţii spre steaua ei din cer
era lacrima mamei;
dar niciuna dintre noi nu ştia
până când...

O fiică -
parte din partea-i de viaţă a mamei
primită prin muguri divini - a născut o copilă,
ducând doruri străbune prin veacuri;

Atunci, doar atunci!

Întregul şirag de suflete
pe braţe prunci legănând
ne spune că Dumnezeu a rostuit
creaţia divină pe pământ:
naşterea și viața până la chemarea fiecărui pe rând

Nimeni nu va dezlega niciodată
ceea ce ne ţine-mpreună etern prin
cordonul genezei materne

Filonul genetic şi sfânt
(Manuscris: Prezentul dintre clipe)

Lidia Popa: ***


Ofrandă
Drumurile pe care le-au făcut alții
sunt doar căi mijlocitoare de studiat.

Nu vom putea repeta a lor povară,
nici neliniștea vremurilor ce s-au schimbat.

Doar zbuciumul ne va rămâne ca o rană
descifrând colocviile din constelații.

Iertați vom fi de păcate doar după moarte,
mai înainte toți se vor răzbuna pentru Viață.

Doamne, Cel ce îmi orânduiești sufletul, Iartă!
Sunt doar un călător prin viață.

Vinovați suntem și vom fi de neștiință.
Amin.
Offerta
Le strade che altri hanno intrapreso
sono solo modi intermedi per studiare.

Non saremo in grado di ripetere il loro fardello,
né l'agitazione dei tempi cambiati.

Solo il trambusto rimarrà come una ferita
per decifrare i colloqui nelle costellazioni.

Saremo perdonati, purtroppo, solo dopo la morte,
prima, tutti si vendicheranno della Vita.

Dio, Quello che ordini la mia anima, Perdonami!
Sono solo un viaggiatore attraverso la vita.

Siamo colpevoli e saremo ignoranti.
Amen
Offer
The paths that others have taken
they are only intermediate ways to study.

We won't be able to repeat their burden,
nor the agitation of changed times.

Only the hustle and bustle will remain as a wound
to decipher the talks in the constellations.

We will be forgiven, unfortunately, only after death,
first, everyone will take revenge on Life.

God, the one who orders my soul, Forgive me!
I am just a traveler through life.

We are guilty and we will be ignorant.
Amen.

Oferta
Los caminos que otros han tomado
son solo formas intermedias de estudiar.

No podremos repetir su carga
ni la agitación de los tiempos cambiantes.

Solo el ajetreo y el bullicio quedará como una herida
para descifrar las conversaciones en las constelaciones.

Seremos perdonados, lamentablemente, solo después de la muerte,
primero, todos se vengarán de la Vida.

Dios, Ese que ordena mi alma, ¡Perdóname!
Solo soy un viajero por la vida.

Somos culpables y seremos ignorantes.
Amén.
Offre
Les chemins que d'autres ont empruntés
ce ne sont que des moyens intermédiaires pour étudier.

Nous ne pourrons pas répéter leur fardeau,
ni l'agitation des temps changés.

Seule l'agitation restera comme une blessure
pour déchiffrer les pourparlers dans les constellations.

Nous ne serons pardonnés, malheureusement, qu'après la mort,
d'abord, tout le monde se vengera de la vie.

Dieu, Celui qui commande mon âme, Pardonne-moi!
Je ne suis qu'un voyageur à travers la Vie.

Nous sommes coupables et nous serons ignorants.
Amen.
Angebot
Die Wege, die andere eingeschlagen haben
Sie sind nur Zwischenwege zum Lernen.

Wir werden ihre Last nicht wiederholen können,
noch die Aufregung veränderter Zeiten.

Nur die Hektik bleibt als Wunde
die Gespräche in den Sternbildern zu entschlüsseln.

Uns wird leider erst nach dem Tod vergeben,
Erstens wird sich jeder am Leben rächen.

Gott, Derjenige, der meine Seele befiehlt, Vergib mir!
Ich bin nur ein Reisender durch das Leben.

Wir sind schuldig und werden unwissend sein.
Amen.

Corbu Daniel: Aforism

 

                                                                                 

Nici CÂNTECUL, nici MAMA, nici ŢARA,
nimic nu-i binefăcător dacă
nu sunt cuprinse în mireasma lui Dumnezeu !

Elvira Elvira Lili Lefter: Sania albă


...Și se așterne roua-n amintiri
ca o zăpadă groasă, pe ogoare,
când se revarsă iarna-n calendare
și asfințește soarele-n priviri.

O sanie e vremea, de-alabastru,
curg clipele ca niște pene moi,
sunt păsări fulgii care zboară-n roi
cu străluciri de pulbere de astru.

Și noi călătorim ca într-o navă
prin ghețurile de la Polul Nord,
cu steagurile veacului la bord
precum un Nelson pustiit de slavă.

Vom ancora-ntr-o albă amintire
în care codrii-au izbucnit în floare
și-i voi striga, la masa noastră mare,
pe-acei ce-s scuturați prin cimitire.
(Drepturi de autor: Ion Iancu Lefter)

Camelia Boț:***

          Singurătate mută

Ți-au ucis visul,
am tăcut fiindcă
nu eram steaua ta,
Ți-au smuls inima
din piept, am tăcut
fiindcă nu era casa mea,
Ți-au frânt zborul,
am tăcut fiindcă nu era
aripa mea,
Ți-au închis sufletul
într-o colivie,
am tăcut fiindcă
se rupsese de
sufletul meu...
Acum, mi-a venit
rândul să mă întreb,
în singurătatea mută:
cine să-mi vorbească
ori să mă asculte
din goliciunea prăpastiei
în care am căzut?

Mihaela Meravei:

 În câte feluri să îţi arăt că te iubesc

Să adun fluturii în căuşul sufletului
şi să-i eliberez când Dumnezeu
îşi întinde mâna spre pământ
după ce lacrimile au spălat suferinţa
prin ploaie,

să culeg florile cireşilor
extaziate de luna mai,
să le împletesc într-o coroniţă
aşezată pe tâmpla mea să rodească
fericire,

să pun pe buzele vântului numele tău,
să îl ducă peste nouă mări şi nouă ţări
lumea întreagă să ştie
cum se numeşte iubirea,

să îmi deschid aripi şi să iau avânt
un zbor fără consolă
direcţionat doar de încrederea
în trăirile tale,

să mă strig pe mine şi să îmi răspunzi tu
ecou al fiecărui sentiment născut
din inima mea
răspuns la nevoia ta de întregire,
în câte feluri să îţi arăt că fiecare răsărit
începe cu te iubesc.

Nelu Cazan:***

            Poezie                                                                                            

Stare de rău
Nu ştiu ce am de la un timp
Se tot aşează peste mine,
Ca într-o stare de urgenţă
Pături de lacrimi şi suspine.
Le simt mereu mai apăsat
Şi tot mai îngheţat mi-e somnul
Nu-mi găsesc linişte în pat
Când văd ce a devenit omul.
Sunt tot mai mult nedumerit
Cum totul cade în cadenţă,
Parcă şi cerul e-azi diferit
Şi plânge cu intermitenţă.
Să nu mai simt aşa aş vrea
Dar poate fac o imprudenţă,
Când văd că peste viaţa mea
Se cern dureri în permanenţă.
Ca-într-un spectacol trist de teatru
Se-învârte tot ca la ruletă
Şi totul e un simulacru
Şi o infatuare abjectă.
De starea asta nu mai pot
Nu ştiu ce am de-o perioadă,
De simt durere peste tot
Aş vrea ca nimeni să nu vadă
Ce astăzi eu nu mai suport.
Nu pot să scriu asta în carte
Că eu nu sunt aşa zidit
Nu vreau să mai văd în jur moarte
M-am săturat de suferit.
Din ce în ce tot mai prezentă
O stare grea,apăsătoare
Sa pus pe suflet ca amprentă
Şi respiraţia mă doare.
Nu ştiu ce am de la un timp
De ce tot cade peste mine,
De ce numai durere simt
Aş vrea să te întreb pe tine.
Nu pot să dorm,e miez de noapte
Această stare mă sugrumă,
Aş vrea să scriu pe semn de carte
O altă stare,cea din urmă.
Mă tem că nu pot şi nu ştiu,
De-mi va fi dat să las vre-o urmă
Această stare de pustiu
Îmi dă senzaţia de turmă.

Teodor Morar: Celor ce judecă...

                 Poezie                    

Poartă-mi durerea apoi mă lovește
Poartă-mi tristețea apoi mă vorbește
Trăiește o clipă cu sufletul meu
Poartă-mi și crucea spre Dumnezeu...

Poartă-mi fericirea și râsul
Poartă-mi lacrima și plânsul
Poartă-mi o clipă inima-mi grea
Vei înțelege poate ceva....

Poartă-mi sandaua ce a obosit
Poartă-mi pasul ce a ostenit
Sau fă ce crezi tu că e bine
Eu nu voi fi niciodată ca tine...

Violetta Petre: Este vreme de beție, de amor și nebunie...

                        poezie                        

Amiroase-a verde-albastru, a iubire tăinuită
Precum sevele astrale dintr-o lume infinită,
Unde Dumnezeu împarte generos ninsori de flori
Peste frunţile flămânde de-o atingere de nori.

Hai, Anida,-ntinde braţul, chiar de nu-i aripă vie,
Prinde-ţi floare la ureche şi mai scrie-o poezie!
Şi dezbracă-te de iarnă, pune-ţi voal de insomnii,
Că e vreme de beţie, de amor şi nebunii...

Freamătă un zvon de strune ca un murmur lung de ape
Hai, Anida, ţine-ţi rândul, vin setoşii să se-adape
Din licoarea dezmorţelii. Ia-ţi pocalul de argint,
Şi din toate-alege-, Anida, picătura de absint...

Să înnebuneşti o clipă, să dai drumul la ecluze,
''Zâna verde'' să-ţi rămână, strop de-ademenit pe buze
Şi când îţi săruţi iubitul, unge-i gura, să te bea
Ca pe-agheasmă de-nviere, cu miros de micşunea...

Amiroase-a dor şi doare, când prin vene, primăvara
'Şi face loc prin adormite vise-,Anida, ia-ţi vioara
Şi, aşa, ca într-o doară, fredonează din Chopin
Anotimpurile vieţii, sau măcar, un scurt refren!

Prinde-ţi-l la-ncheietură, între inimă şi braţ,
Să ademeneşti iubirea şi s-o prinzi, Anida-, n laţ!

Teodor Dume, despre: Gina Zaharia, între miracolul puterii cuvântului şi cel al Universului interior

     Cronică

După titlu, la prima vedere, cartea "Zarul orbului", de Gina Zaharia, apărută la Editura Editagraph, 2020, pare a fi un roman al umbrelor vii în care drama acestora lasă lacrimi reci ce ne supun unui interogatoriu al ființei. Dar iată că intrând între filele cărții descoperi un Univers al sufletului care, in lipsa unei locații a bucuriei, creează el insusi un Univers modular cu destinații personalizate. La nivel declarativ, eu cel puțin, mă simt a fi, deja, locuitor al acestui nou Univers lăuntric, tămăduitor, marşând printre respirațiile sentimentelor de o aleasă simțire.
" ştiu şi ce simt tăietorii de lemne când copacii dau să/ atingă cerul"(pag.43).
Poemele Ginei Zaharia sunt secvenţe de lumină şi jertfă derulate nu pentru a întrista, ci pentru a bucura şi entuziasma viaţa. Iată de ce spun că ceea ce clădeşte Gina Zaharia, între coperțile acestei cărți, sunt priviri ale existenței interioare selectate cu pricepere, tact şi inteligență. Şi o face sub egida profesionalismului.
"o femeie îşi strânge la piept pruncul născut peste noapte/ are surâsul ei curajul ei amărăciunea ei şi un fir de busuioc / în pumnul nou ca o nucă verde."(pag.9), ori " iată seara urcă pe ziduri apoi se stinge ca o țigară pe un trunchi de copac/ cineva îmi şopteşte să spun şi despre tine ceva / nu zic nimic eşti în siguranță acolo/ de va seca râul acesta te vei alege doar cu lebăda care / s-a încăpățânat / să înoate dincolo de pace/ nu vrei să ştii dacă e aievea nici dacă s- a înecat ca un strigăt/ la un semnal va dispărea totul"(pag.40).
Legătura dintre stări e magnetică. Aşezarea lor într- un întreg nu se face haotic, ci cu precizia unui chirurg care ştie ce poate fi dincolo de privirea sa.
Universul cunoaşterii nu are limite pentru că arhitectura gândului se face din lăuntrul şi numai apoi se rostuieşte în cuvânt.
Poemele din cartea "Zarul orbului" nu sunt derivate din urmele altor exploratori de senzații, ci sunt trăiri vizibile ale experienței de viață care dimensionează şi redimensionează viața. " deseori am uitat să deschidem cartea din care vin zilele gătite de sărbătoare/ dar nu e târziu/ vino să ne ştergem pe tălpi de noroi/ apoi să căutăm clipa în care putem îngenunchea/ până se trezesc mierlele" (pag.93).Jalonarea stărilor şi sincronizarea lor cu expresiile folosite, ca liant, aduc un plus de frumusețe spațiului lăuntric păstrând, în acest fel, autencitatea formei dar şi a expresivității inițiatoare a figurii de stil.
" Zarul orbilor" nu este doar o carte oarecare , ci o antologie a sufletului care justifică povestea lumii interioare a autorului.
Ideea care fundamentează întregul porneşte de la relația adevărului lăuntric fundamentând fiecare stare pornită în redescoperirea acelui Univers, ca într- un joc al sinelui, dar fărà a ține cont de comportamentul, corespunzător sau nu, al acestuia.
Iată şi textul care probează acea stare de moment a deschiderii interioare, " când mă gândesc cât de aproape am fost să cred că/ nebunia/ îşi face casă pe unde apucă,(...) încât şi un înțelept ar căuta prin cărți întâmplări cu final fericit...(pag.39).
Şi da, nu pot să contrazic un nume ca Valeria Manta Tăicuțu care, pe coperta patru a cărții, spune convingător:" Gina Zaharia dovedeşte, cu fiecare nou volum tipărit, o profunzime surprinzătoare, inteligentă în selecția temelor fundamentale şi o capacitate combinatorie care- i permite să găsească întotdeauna conotații însolite".
Spiritul activ al autorului, aci recenzat, Gina Zaharia, ne defineşte nevoia de accesibilitate a cititorului invocând, plenar, esența cuvântului rostuit atent fără a apela la exerciții care ar putea oferi doar disponibilități şi nu forme de înţelegere a efectelor create dar trecute prin cenzura sufletului.
Iată şi mărturisirile unei comodități poetice acceptate," la un semnal va dispărea totul/ ah iată busola e în buzunarul timpului meu/ slavă Domnului arheologii nu pierd nopțile pe drum/ ci le sărută drasupra pământului şi le sfătuiesc/ să nu mai vorbească în somn"(pag.40).
Şi cât de credibil!.
" nu te obosi/ masa asta de piatră e de mult aici/ am adus-o când flămând erai iar livezile promiteau/ roade cum n- au mai fost/ şi câmpiile se răsfățau în ploi magice/ aşază- te lângă mine am izgonit vântul/ ne scotocea prin suflete"(pag.58).
Păşind pe aleea sensibilității, fără poticniri, Gina Zaharia creează, pentru cei interesați, noi mijloace de descoperire ori redescoperire a extazului. Şi mă voi limita aici, numindu-l extaz melancolic, de trăire divină a unor realități lăuntrice incontestabile.
Dar, în încheiere, să zic şi eu ca şi poetul," ei bine/ să lăsăm pe mâine / e prea cochetă dimineața aceasta/ să n-o întreb unde porneşte/ aşa gătită"(pag.80).

(Teodor Dume, membru U.S.R)

George Pașa: Acrostihuri în vers alb

1. Grup
Gându-ntârziat al unei frunze
Rătăcite-n somnul unei ore,
Unde gerul, paznicul de noapte,
Pas cu pas, încremenește visul.

2. Privirea

Pendulează între două note
Radioase-n auriul verii,
Intră fără niciun fel de teamă,
Var încins, în pulberea solară.
Iute se mai veștejesc mușcate!
Roade-amurgul rodia solară,
Este plin ca un butoi de varză,
Amețit de miezul dulce,-adoarme.

3. Raft

Râsul e o carte a iubirii,
Alintată-n respirații ample,
Fericită c-a ajuns pe raftul
Tuturor ce-i simt argintul vocii.

4. Refacere

Refăcut e timpul unui sunet
Estompat de liniștea lunară.
Forfota din lucruri încetează,
Adieri de farmec umplu sala.
Cântecul pornește în surdină,
Este-o seară fără de pereche!
Ritmul are-acum sclipiri de aur,
Eterate linii prind culoare.
***
       George Pașa        
s-a născut în Puchenii Mari, județul Prahova. Este licențiat în filologie al Universității din București.
Scrie texte literare încă din adolescență, dar nu debutează decât relativ târziu, la 28 octombrie 2009, în revista „Axioma” din Ploiești, cu trei traduceri din poezia lui Serghei Esenin: „Se-nvolbură frunzișul cel de aur...”, „Anii tinereții cu frumoasa-mi slavă...”, „Eram eu odată tânăr și ferice...”. Își continuă colaborarea cu această revistă, publicând alte grupaje poetice, în mai multe numere ale acesteia: în noiembrie și decembrie 2009, martie și aprilie 2010.
Publică, de-a lungul timpului, poezii, traduceri de poezie, cronici și recenzii literare, o piesă de teatru, în alte reviste: „Actualitatea literară” (Lugoj), „Algoritm literar” (Călan), „Armonii culturale” (Adjud), „Atitudini” (Ploiești), „Citadela” (Satu-Mare), „Constelații diamantine” (Craiova), „Convorbiri literare” (Iași), „Cuib literar” (Călan), „Feed back” (Iași), „Fereastra” (Mizil), „Literaria” (Craiova), „New-York Magazine”, „Nuova Provincia” (Imola, Italia), cu texte în română, traduse în italiană de către Matteo Veronesi, „Regatul cuvântului” (Craiova), „Repere literare” (Ploiești), „Revista nouă” (Câmpina), „Sintagme literare” (Dudeștii Noi), „Tribuna” (Cluj), „Urmuz” (Câmpina), „Vatra veche” (Târgu-Mureș), „Vocativ” (București), „Zona literarâ” (Iași).
Volume de versuri publicate de George Pașa:
„Singurătatea unui sunet”, editura „Premier”, Ploiești, 2009;
„Atelierul albastru”, „Premier”, Ploiești, 2010;
„Detașat pe frontul minunii”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2011;
„Cântece din Alindoria”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2013;
„Ben Cioglu”, „Karta Graphic”, Ploiești, 2015;
„Pașadine”, ed. „Minela”, București, 2018.

Daniel Corbu: Topirea


   (Începusem să mor prea devreme)                                                                                                                              

Începusem să mor. Muream încet în fiecare zi
în fiecare oră în fiecare secundă.
Consultam tomurile sănătăţii şi ale bolilor lumii
zeci de tratate ale trecerii
cărţi despre regi glorioşi
gladiatori, cruciaţi, castelani şi celebre madone,
şamani, zoroaştri, exploratori, prinţi ai curajului
şi papi intermediari ai Bunului Dumnezeu
şi din fiecare se înălţa ca un abur

abia perceptibil revoltătorul firesc
aşa cum din adâncul materiei nimicul.
Începusem să mor vizibil. Îmi spuneau
iubitele prietenii vecinii:
Tu nu observi cum mori cu câtă evidenţă
şi impardonabil fast chiar fără un pic de ruşine
în văzul tuturor te topeşti ca o apă
ce se scurge fără de noimă-n adâncuri
sau ca o avere căzută pe mâna prăduitorilor?

Începusem să mor prea vizibil. Vorbeam cu
mult prea ocupatele celule, cu sinapsele, cuarcii, leptonii, gluonii
şi-i rugam să oprească un timp lunecarea
de nesuportat pentru cei care chiar în acel moment
mă acuzau de pierderea clasicei demnităţi
a minimei decenţe sociale.

Dar totul căzuse în autism şi totul
lucra în defavoarea mea şi nici scepticismul
nu-mi mai era biserica sfântă a rugăciunii
iar iubita cea nouă-mi spunea:
– Degeaba ai scris şase mii de poeme despre

sânii mersul şi părul meu auriu
uite cât de vizibil mori în fiecare zi, în fiecare oră
în fiecare clipă te zbaţi ca o floare tăiată
şi nu faci nimic. Nimic şi nimic.
Iar pleccrea mea e foarte aproape.
– De mă părăseşti – spusei cu glasul pierdut – va fi o rană,
dar ce spun eu
va fi un dezastru mai feeric decât
orice apus pentru că eşti atât de aşezată în
inimă, în sânge iar sufletul mi-i ocupat în întregime.
Cum să te desprinzi?
Va fi o rană pe care-o vor vedea toţi
care se va scurge pe bulevardul Victoriei, pe strada Puşkin şi
Lăpuşneanu, pe stradela Baudelaire prin clădirea
televiziunii centrale prin pieţe cluburi
de zi şi de noapte o rană urâtă
ca o lipicioasă meduză ca o inimă însângerată pulsând
în dezordine
ca un monstru uriaş.
Iar oamenii zice-vor: ce despărţire urâtă
ca un muşuroi ca un oraş oceanic după apocalipticul tzunami!
– Fă ceva – îmi spune noua iubită – şi pune capăt acestei ambiguităţi!

Dar eu continui să mor vizibil
în fiecare zi în fiecare oră
în fiecare secundă
crezând ca şi vechii greci în destinul câştigului
din pierderea lucrului de pierdut supus astfel măreţiei
pierzaniei şi golului absolut
continui să mor vizibil cu neruşinare,
în timp ce-mi îmbogăţesc impunătoarea colecţie de timbre şi fluturi
sau fac adânci reverenţe unei glorii de trei parale
şi uneori chiar ascult zile şi nopţi în şir
cum din adâncul materiei urlă nimicul.

Restituiri > Florin Mugur: Un poet uitat strategic...

         Frumoaso         

mersul tău prin iarbă 
și felul cum te uiți în treacăt la mine
și iarba care s-a înălțat
la un metru de pământ
să te urmărească de-aproape
zăpăcită de pofte

aș vrea să scriu despre tine
frumoaso
dar hârtia alunecă
de parcă-aș fi așezat-o
pe-o moviliță de cireșe coapte
(din rev. România literară,nr.6/1990)

Ionuț Caragea: Trepte

                            în premieră

și visul e o treaptă care
ne duce către-un loc
ce nu e vis
e o-mplinire-a gândului
într-un abis
e presimțirea vieții noastre
viitoare

tot ce am scris
există și va fi
răstălmăcit de mine-altcineva
nimic nu se va pierde
chiar de-aș vrea
căci și cuvântul e o treaptă care
ne duce către-un loc
ce nu-i uitare

tot ce visez și scriu
tot ce iubesc
sunt trepte către lumea
ce-o să fie
de m-a durut și-am plâns
am redospit
în inimă și-n suflet
veșnicie

iar de lumini și umbre
m-au chemat
la hora lor de antice mistere
am tot dansat, am tot dansat, am tot dansat
ținându-mi ochii sus către repere
către planete, stele, galaxii
acolo unde iarăși
noi vom fi
(Poem din antologia de poeme,citate şi aforisme "M-am născut pe Google",editura Fides, februarie, 2021.)

Pe urmele poetului, Nicolae Silade (IX)

       cronică

Nicolae Silade, poetul eternei fericiri


Poetul Nicolae Silade a debutat în volum cu Visul în lucru (Editura Litera, 1978), pentru ca, apoi, să fie prezent cu poeme în revistele literare (Luceafărul, Flacăra). A revenit, în 1994, cu un grupaj de poeme, în volumul colectiv Cartea poeţilor (Editura Lugojpress). Al doilea volum de poezii al lui Nicolae Silade a apărut tot la Editua Lugojpress, la sfârşitul anului 1996, şi se numeşte Mergere înainte

Noua apariţie impresionează, încă de la început, prin limbajul abstract, filosofic, asemănător celui al lui Nichita Stănescu din 11 elegii. Ca în Elegia întâia (a sinelui), apar definiţii lapidare, curăţate de podoabe: “el nu are nume nici margini nu are/ este marele nostru necunoscut marele anonimeste cel care este” (p. 6); “el este treaz când viseazăiar când se trezeşte îşi vede visul cu ochiilumea aceasta e unul din visele salecealaltă lume e visul din vis” (p. 7). Sinele ia însă aici dimensiuni infinite, devine Absolutul, stăpânul lumii, dificil de cuprins în definiţii inevitabil finite. 
Imaginea domestică a vieţii cuprinde în ea contrariul ascuns pe care poetul ştie să-l scoată la lumină: “în liniştea aceea/ de dinaintea zorilor/ îmi beau nestingherit cafeaua/ de preferinţă amară/ şi descopăr/ dulceaţa ascunsă a vieţii” (p. 14). Exacerbarea eului, hipertrofierea lui, este personalizată. Eul devine însuşi Poetul: “luaţi chipul meu numele meu/ şi suflare din suflarea mea/ stăpâniţi peste toţi aceia care vor să vă stăpânească” (p. 15). Evidenţierea contrariului devine acţiunea predilectă a Poetului: “se spune că aici au sfârşit vor sfârşi/ toate călătoriile. eu cred mai degrabă/ că ele încep de aici” (p. 16). 
Esenţa lumii nu poate fi schimbată de fenomenele ei trecătoare (în care sunt implicaţi oamenii): “… parcă văd şi acum acele insule plutitoare. marea/ când furtunoasă. când calmă. strâmtorile şi stâncile ei. nimic nu s-a schimbat. doar că un altul acum/ naufragiază pe mare” (p. 19). Este vorba de marea – simbol, eliberată de orice accidente. Cuvintele Poetului – “cenuşă rezultată din arderea mea” – sunt cele care fixează sensurile lumii, ca acea cenuşă pusă pe zăpadă, “să nu alunece musafirii”. Banala cenuşă pusă pe zăpadă devine un simbol central într-o “ars poetica” (p. 22). “mergere înaintemereu această mergere înaintepe un drum fără capăt fără întoarcere/ prin sfânta sălbăticie” (p. 28), “mergere înainte/ mereu această mergere înainte/ delir ce nu se mai sfârşeşte/ curgere de neopritcascadă” (p. 29) poate fi însăşi existenţa noastră, pusă sub semnul devenirii neîntrerupte, care este sugerată, în întregul volum, prin fluxul continuu al cursului liric, în care lipsesc “obstacolele”: titlurile poeziilor, scrierea cu majuscule, punctele. 
Totuşi, în imensul fluviu al trecerii, poetul nonconformist (dar numai în această privinţă), pune puncte, “jaloane”, “repere”, acolo unde nu ne-am aştepta, şi continuă cu iniţială mică: “dar unde începe şi unde sfârşeşte/ sinele meu? mereu un altul/ îmi precede naşterea. mereu un altul/ îmi succede. şi-n fiecare/ sunt eu. cel care mereu/ se nemărgineşte” (p. 39). Străbătută de fiorul metafizic al lui Lucian Blaga e elegia ce urmează: “o,/ dacă ar fi linişte/ s-ar auzi cum bate/ inima mea în inima lucrurilor/ s-ar auzi cum bate/ inima lucrurilor/ în inima mea” (p. 32). 
 Atmosfera domestică, doritoare de confortul limitat al concretului, este construită în “seara bem ceai de zahăr arscu lămâie…” (p. 37). O semnificativă  polisemie (femeie iubită – Dumnezeu) creează poemul “pentru că tu mă ridici tu mă înalţi” (p. 42). Un lirism pur, de o transparenţă şi de o delicateţe amare, răzbate din îndemnul păstrării misterului lumii, când acesta e protejat de frumuseţe: “o, nu lua totul în seamănu căuta să înţelegicât însăşi primăvara îţi dă vamăte bucură de floarea de cireş” (p. 45). 
Poetul simte acut trecerea timpului prin singurătatea lui şi caută, uneori cu disperare, alteori cu liniştea resemnării, nevăzutele jaloane ale vieţii. Dar demersul lui se pare că e sortit eşecului, în visul vieţii acesteia (“e totul un vis”, p. 64). “eu domnilor m-am decis să renunţ este o nouă definire a Poetului, fiinţă fragilă, vulnerabilă, pusă în calea sfârşitului: “prin urmare mă voi izolaundeva departe pe un câmpşi mă declar păpădieîn vântul serii” (p. 76). Căci singura valoare e “gândul gândul gândul”, care “luminează caleaspre cuvânt” (p. 77).
Poet elegiac, de un lirism pur, dematerializat, asocial şi anistoric, luminat de puterea eternă a poeziei, Nicolae Silade îşi înregistrează zbaterea  spre Absolut, conştient de imposibilitatea atingerii acestuia. Şi tristeţea poetului izvorăşte abia şoptit din versuri…

Eternelia (Editura Marineasa, Timişoara, 2006) aduce un ton distinct în poezia românească din ultima perioadă, dominată de pesimism şi de experimente lingvistice, de cele mai multe ori sterile. Poetul este un optimist funciar şi îşi clamează fericirea în năvalnice versuri pline de lumină, pline de bucurie, cu o retorică molipsitoare, într-o combinaţie de imn, odă, psalm şi rugăciune. 
Câte şapte versuri sunt puse în “blocuri” de proză, în dreptunghiuri de text, aşezate orizontal, la mijlocul paginii, sugerând soliditatea şi permanenţa sentimentului. Fluxul cuvintelor este întrerupt, din loc în loc, de puncte, dar după care se foloseşte litera mică. Deci, oprirea impusă de punct este anulată imediat de cuvântul următor, care nu începe cu majusculă. Se naşte senzaţia de curgere impetuoasă, ireversibilă, care nu poate fi oprită de nicio stavilă.
Dar care este sursa marii bucurii a poetului, bucurie pe care el vrea să ne-o transmită şi nouă? Sunt, după cum ne-am aşteptat, mai multe surse. Una dintre ele este iubirea, dar care este legată de posedarea unor stricte valori materiale: “Cum nu poţi spune că eşti fericit când iubeşti. ci numai când eşti iubit. ştiu. îţi vine să sari în sus şi să-ţi declami pe străzi bucuria. întocmai ca la loterie. când ţi-au ieşit toate numerele şi-ai intrat în posesia unei sume fabuloase. în posesia unei maşini ultimul tip. a unei vile de lux pe malul mării. şi-ţi petreci vacanţele de vis pe o insulă exotică. cu superbăciuni de fete.” (p. 6). 
Fericirea porneşte, firesc, şi din banalul (pentru unii) cotidian: “… când te aşezi la birou. când prin fereastră te salută soarele. când oamenii toţi îţi zâmbesc. când dai un telefon. când primeşti un fax pe care scrie “bucură-te!”. oare nu e aşa fericirea?” (p. 8). 
Sursa fericirii se amplifică în zig – zag, parcă printr-un baleiaj, sărind de la banalul cotidian la contemplarea sublimului, de la concretul zilnic la sentimentul înălţător: “când urci la volan şi în maşină miroase a levănţică. iar în dreapta ta se află iubita ta. când urci pe munţii patriei şi brazii magnifici te salută. când în bănci contul tău creşte şi creşte şi creşte. când eşti sănătos. îndrăgostit. când eşti iubit. când toate merg strună. când îţi doreşti cu ardoare ceva iar în clipa următoare se şi împlineşte. asta e fericirea.” (p. 9).  
Poetul e fericit – şi aici urcăm o treaptă în găsirea sursei fericirii – pur şi simplu pentru că există: “pentru că eşti cu adevărat.” (p. 10). Fericirea este vegheată de un destin fast: “m-am născut pe un pământ binecuvântat, m-am născut într-o limbă de aur. sub cerul acesta mereu senin.” (p. 12), iar pentru a fi fericit trebuie „să crezi cu tărie.” (p. 13). 
Cel ce e fericit se bucură fără condiţii, fără circumstanţe, de cele patru elemente fundamentale ale lumii, cărora li se adaugă “al cincilea element”, ca în celebrul film al lui Luc Besson: “Să te bucuri de pământul pe care calci. care ne hrăneşte. de soarele călăuzitor să te bucuri. de aerul pe care-l respirăm şi apa care potoleşte setea. iată întruparea bucuriei. dar iată şi elementul cinci: iubirea. fără de care viaţa n-ar fi viaţă. fără de care nimic din ceea ce există n-ar fi existat.” (p. 16). 
Adept al simplităţii, al directeţei mesajului, într-o limpezime de cristal, poetul spune tranşant: “dar mai ales caută înlăuntrul tău. acolo e fericirea.” (p. 78). Revine apoi la una din sursele de bază ale fericirii. Iubirea – căci despre ea este vorba – este un sentiment înălţător, copleşitor, depăşind concretul fiinţei iubite: “Şi cât te iubesc. o, cât de mult te iubesc. din ce în ce mai mult. până când iubirea ia chipul tău şi se veşniceşte. până şi iubirea primeşte numele tău.” (p. 19). Iubirea devine fundamentul eternităţii. Ea nu are nevoie de nume “al adresantului”, pentru că ne aflăm într-o lume “depersonalizată”. Iubirea este totul. Ea “mişcă lumi şi stele.” (p. 67).
Fragmentele Eterneliei au o doză importantă de elemente retorice. Eul liric se adresează unui “tu”, care poate fi însuşi poetul, dar poate fi, la fel de bine, orice receptor al lumii acesteia, pe care autorul doreşte cu ardoare să-l convingă: “eşti mulţimea fără număr care vine şi pleacă din mulţime.” (p. 46). Într-un final, acel “tu” este însuşi Stăpânul Suprem: “de aceea tu. cel adevărat, cel greu de atins. cel spre care se îndreaptă cuvintele mele. rugăciunile. de aceea tu, numai tu. întotdeauna tu. cel de jos. cel de sus. cel dimprejur. de pretutindeni. cel dintotdeauna. “ (p. 45).
Sunt texte în care recuzita retorică este prezentă din abundenţă: exclamaţii şi interogaţii, repetiţii şi enumeraţii, puse în simetrii care ţin de oratorie: “O, câtă bogăţie în această sărăcie! şi câtă viaţă în acest deşert! nu vede nimeni? nimeni nu aude? iată soarele; al cui eşti tu? îl întreb, pământul, luna, stelele: ale cui? ale cui sunt vânturile, valurile? iată că am răspunsul. ale voastre sunt întrebările. al meu e răspunsul. pe care nu vi-l răspund. nu vi-l pot  răspunde. “ (p. 29).
Întrebările poetului devin uneori adevărate meditaţii filosofice, în care clamarea puternicelor sentimente este temperată. Eul liric se întreabă, într-un limbaj abstractizat, dacă “ordinea s-a născut din dezordine” (p. 39), dacă lumina se naşte din lumină” (p. 40). Există şi răspunsuriîntre geneză şi apocalipsă este întrupat “cuvântul… eternul” (p. 51). Poetul meditează, într-un fel de disertaţii filosofice, asupra multor lucruri: dualitatea universală, sinele care se vede pe sine, Stăpânitorul a toate, ştiinţa, înţelepciunea Dumnezeirii.
Poet al creşterii, al bucuriei şi al luminii, Nicolae Silade, în ciuda repatatelor întrebări pe care şi le pune, este o voce a certitudinilorFericire, Existenţă, Cuvânt, Dumnezeu.
Constantin BUICIUC,
Oglinda lui Narcis, vol. I, Editura Marineasa, Timişoara, 2008

despre 

Fotografia mea
Lugoj, Timiş, Romania
Este fondatorul şi directorul ziarului Actualitatea, fondatorul şi directorul revistei Actualitatea literarăA publicat în: reviste literare din România, Austria, Franța, Germania, Spania, Serbia, Israel, Canada, SUA. Volume apărute: * Visul în lucru, Litera, Bucureşti, 1979; * Cartea poeţilor (volum colectiv), Lugojpress, 1994; * Mergere înainte, Lugojpress, 1997; * eternelia, Marineasa, Timişoara, 2006; * iubirea nu bate la uşă (I), BrumaR, Timişoara, 2013; * iubirea nu bate la uşă (II), BrumaR, Timişoara, 2016; * miniepistole, Grinta, Cluj-Napoca, 2017; * miniepistole, ediția a doua, Grinta, Cluj-Napoca, 2019; * calea victoriei, Cartea Românească Educațional, 2019; * La guérison d'illusions et autres guérisons, Editura Stellamaris, Franța, 2020; * [despre], Editura BrumaR, Timişoara, 2020; * everest, Editura BrumaR, Timişoara, 2020; Poezii traduse în: engleză, franceză, germană, spaniolă, maghiară și ebraică.
mai multe detalii, aici: https://nicolaesilade.blogspot.com/

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10