Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Ella Poenaru: Lover Toy


Căutam o păpușă cu aspect lumesc
ceva de mărime medie
nepretențioasă
să se acomodeze cu voiajele mele repetate
între Ferentari și Nisa -
genul care
dacă o apeși o dată pe burtică
scâncește: Mi-e foame, mămică,
iar când o întorci pe spate
repetă în falset: Te iubeeesc, daddy!
La raionul de îngeri din plastic
un succubus prins între rafturi
mi-a strigat cu accent englezesc:
Ia-mă pe mine, ia-mă pe mine,
pentru două sute de lire în plus
dimineața ți-aduc cafeaua la pat
și ultimul număr din Times!
Dar pentru că nu aveam bani
îndeajuns
m-am mulțumit cu un cățeluș
de pluș
castrat.

Lover Toy
I was shopping for a human-like doll
something casual
medium-sized
to accompany me on my frequent trips
between Ferentari and Nice
the type which whines
when you press on its belly:„I'm hungry, Mommy”
and squeals when you turn it on its back:„I love you, Daddy!”
At the plastic angels stand
a succubus trapped in the shelves
pleaded with me in a British English
Pick me up, pick me up,
for two hundred more quid
I'll bring your coffee to bed in the morning
and the latest issue of Times
But since I had not
enough money
I settled for a fluffy
spayed little puppy.
Lover toy
Je cherchais une poupée d’aspect mondain
quelque chose de taille moyenne
pour s’accommoder à mes voyages répétés
entre Ferentari et Nice -
le genre qui
si vous l’appuyez une fois sur le ventre
chuchote: j'ai faim, maman,
et quand vous la retournez sur le dos
elle répète faussement: je t'aime, papa!
Au rayon des anges en plastiques
une succube figée entre les étagères
m'a appelé avec accent britannique:
Prends-moi, prends-moi, s’il te plait
pour deux cents livres de plus
je t'apporterai du café chaud au lit le matin
et le dernier numéro du Times!
Mais parce que je n'avais pas assez
de pognon
J'ai dû me satisfaire d'un chiot
en peluche
castré.

Ionuț-Tiberiu Balan:***

colind drumurile și întineresc
pielea ce mi se face mai grea
trebuie s-o mai ridic atunci cînd
îmi alunecă pe sub genunchi
ca un palton mai vechi din care
ai fi putut să faci cîteva cîrpe
dar ai sfidat destinul lui iar azi
îl porți ros pe la coate și decolorat

nu e vina mea că n-am ajuns
scriitorul pe care-l vedeam prin
clasa a șaptea mîndru de fiecare
rimă epuizată uzată și refolosită
vă pot jura că-s mai tînăr azi și
îmi trăiesc marea iubire acum
cînd toți se pregătesc să moară

nu mor 
ci încerc să mă nasc iar nașterea
mi-ar aduce și mie sfîrșitul că
n-am învățat mai devreme și
toate problemele treceau dacă
refuzai să te trezești dimineața
plîng

o să plîngi trezindu-te la prînz
o să iubești cea mai mare poetă
care-ți va scrie zilnic un rînd
să-ți mulțumească și să-ți spună
că ești unica muză și n-ar fi alta
ca tine

așa spuneau oamenii dar acum
nici să mă ridic în picioare nu pot
nu ajung la întrerupător și nici
nu mai am voie să fumez
așa că mă întind lîngă calorifer
pornisem căldura înainte să fiu
atît de tînăr știind ce frig se lasă

și încep să strig că nu am cuvinte
strig și mă rostogolesc ușor
vederea mi se duce constant

m-am născut

Bădescu Alexia:***


când te îndrăgostești de cine nu trebuie
ești uriașul din țara extremelor
pălărierul nebun atins de frisoane
elefantul din magazinul de cioburi
atât de universal în orbirea sublimă că nici nu-ți mai simți neuronii
vibrând în eter metaforic
plutești ca un sconcs deportat în risipă
ca mielul sălbatic predispus la tăiere
ce nu simte neam căderea în criptă
ești bătaia de inimă a lui dumnezeu

***
se strânge lațul pământului bro
viața întoarsă pe dos nu ne mai ține de cald
de veghe
de ură
artificiile au tăcut
holocaustul dansează printre stele bătrâne
tu nu știi bro
cerul a intrat în lockdown din lipsă de îngeri
nepăsarea naște suflete cu capul plecat
criminali autiști
disperări camuflate în rutină
în infernul cu prea mulți vii
valsul moare
dar încă își mișcă ritmul în surdină

Savu Popa:***




Prieteniile
Ca hainele sunt.
Le alegi pe acelea
În care simţi
Că pulsul tău
Nu e doar o alarmă de incendiu.



***
Ne vom strânge
În brațe
Atât de puternic
Încât inimile noastre
Vor răcni ca leii.

***

Intensitatea sunetelor
provenite de la surse
incerte,
reminiscențe
ale unui regn vegetal sonor.

Gesturi care
capătă uneori forma
unor surpări de teren
în alte galaxii,

un amestec de cenușă și ninsoare
într-un aer prăfuit,

Cuvinte întoarse pe toate părțile
ca niște tăișuri de oțel
într-un foc lipsit de presiune,

umbrele cresc,
un ceremonial hipnotic
al retinelor decapitate
de propriile lor memorii.

Cerul
planează dureros de lent,
o caracatiță de lavă vulcanică,

într-un capăt,
pe falia de ghips a rupturii nesfârșite,
se mișcă-n gol ventricule sub forma unor tuburi de gelatină
care pompează valuri de sânge
spre o inimă a lui necunoscută.

Lumina sufocată-n
cutia craniană
a înserării

Zbor spre înălțimi - grup: Concurs duminical

Învață să faci bine

autor: Anca Man

Să nu stai să mai socotești...
Cât bine faci, atât primești
Și-o împlinire-n suflet ai,
Căci dar din dar se face rai.

Tot ceea ce îți prisosește,
Din inimă tu dăruiește
Și celui ce nevoie are,
Ca să-i aduci un strop de soare.


Dacă în drum ai întâlnit
Un om ce soarta l-a lovit,
Tu să-l ajuți când îi e greu,
C-așa ne-nvață Dumnezeu.

C-o vorbă bună îl alină
Atunci când inima-i suspină,
Întinde mâna celui care,
Credință-n suflet nu mai are.

C-așa ne-nvață Domnul Sfânt
Cât viețuim pe-acest pâmânt,
Iubirea ce-n suflet simțim
Aproapelui s-o dăruim!

Să nu mai stai ca să socoți
Câtă iubire-n suflet porți,
Învață-n viață să faci bine
Iar el se-ntoarce către tine!

Ileana Vlădusel: Cântecul libertății


O țară ca o biserică fără enoriaşi,
Ogoare fără pluguri, granițe fără ostaşi
Şi-un vis însângerat, orfan de libertate
În pieptul de român se zbate!

Ca pasărea închisă în colivie
Te-au vrut duşmanii, mândră Românie
Şi-au vrut înlănțuiți pe suflet şi pe trup
Neam.de viteji ce au luptat cântând!

Îți sângerează aripile-n zbor
Dar nu renunți la libertate, brav popor,
Ca vântul ce nu poate fi oprit,
Înaintezi călcând pe-al nedreptății zid!

O doină se înalță azi spre cer
Din inimi ce-au ieşit din închisori,
Cad lanțuri ruginite, aripi se întind
Spre-al libertății vis, de neînvins!

Mărşăluim prin pagini de istorii
Să apărăm ogoare verzi, roade-n podgorii,
Arăm cu plugul, secerăm.cu coasa
Şi apărăm cu viața, țara, neamul, casa!

O țară ca o biserică în care
Lumina veşniciei stă aprinsă în altare
Şi un popor şi azi de neînvins
Oricât l-ar vrea duşmanii la pământ!

Ileana Vlădusel: Săracul. O poveste


Unii s-au născut destinați să sufere de toate rănile acestei lumi.
„Eu am încercat să-mi ascund durerea, părinte, dar ea a fost singurul sentiment pe care l-am cunoscut și până la urmă ea și cu mine, ne-am contopit până în-atât că devenise de neconceput ca eu să am ce să mănânc sau să nu-mi mai fie frig.
Și ce zâmbet frumos a avut și cu ce brațe fierbinți mi-a ținut sufletul până când ultima respirație m-a părăsit!”
Săracul se născuse sărac dar fericit.
Sărac, ca toți săracii din satele acestei țări, cu pământ mult, greu de muncit și puțin roditor, săracul fusese iubit, cel mai mic dintre cei cinci copii ai unei văduve tinere și muncitoare, cu inimă mare și cu credință în Dumnezeu. Pe lângă sărăcie, după cum bine se știe, există pe lume și multă indiferență, răutate, lăcomie...Nu le mai enumăr, că oricum se cunosc.
Săracul nostru a crescut muncind pământul, cu toate că avea liceul terminat, ceea ce era mare lucru pentru un băiat de la sat. Nu reușise să-și găsească un loc de muncă, cu toată cartea lui. Era poate, prea sărac pentru a fi încadrat în rândul celor realizați ( așa cum erau considerați în sat cei ce aveau un loc de muncă la oraș).
Anii treceau, săracul tot cu munca pământului își ducea zilele. De câteva ori a fost aproape să se căsătorească, dar nu știu cum, fetele alese erau la fel de sărace ca el. Dintre toate, una anume, frumoasă și tare săracă, i-a atins lui inima. Așa rău i-a ars-o că și-a înfruntat mama pentru ea, dar mama a fost mai tare. Ce-ți trebuie săracă, i-a spus, n-ai auzit de vorba „două nevoie la un război”? Din ce o să trăiți, unul mai sărac ca altul? Așa că, săracul a renunțat să se mai căsătorească! Încet, încet, și-a uitat de fata care-i arsese inima sau cel puțin așa lăsa să se înțeleagă. Ce era în inima lui cu adevărat, numai el știa. El și visele lui sărace ca și el, cu care își petrecea nopțile reci și stomacul gol.
În timp a început să-și înece amarul vieții cu câte un păhărel de vin sau de rachiu de prună. Adormea mai ușor și îl ajuta să uite de toate neajunsurile de care avea parte. În visele lui, uneori se vedea departe de sat, la casa lui, cu nevastă și copii și un loc de muncă decent. Era încă tânăr și nu avea nimic, decât munca.
Crescuse doar cu mama, săracul nostru, tata îi murise când el era micuț, doar el, mama și ceilalți patru frați. De atunci fusese învățat cu coasa, cu sapa și cu vitele. Cu frigul și cu foamea...
Așa i-a trecut timpul, muncind și ajutându-se de câte un pahar, pansament pentru toate rănile trupești și sufletești. Băutura asta, a înțeles el, îi era de ajutor să uite că lemnele s-au terminat, că nu mai e mălai în hambar, că iarba a rămas ne cosită și câte și mai câte neajunsuri ale vieții lui amărâte. Atât de mult pământ și atâtea nopți în care adormea flămând și înfrigurat!
Noroc cu băutura, bat-o s-o bată vina! Cu ajutorul ei vedea viața mai frumoasă și reușea să uite cât de tare îl durea sufletul.
Doar că, vedeți, oamenii sunt așa cum sunt! Începuseră să șușotească pe la colțuri. „Uită-te la el, e tânăr, bun de muncă și nu știe decât băutura! ”
Nu se mai gândeau că tot ei erau cei care îl isipiteau cu paharul sau cu sticla ,atunci când îl chemau să-i ajute la muncă, sperând că în aburii alcolului nu o să le mai ceară bani pentru ajutorul dat. Și de cele mai multe ori chiar așa se întâmpla. Că așa e omul la sat, nu știe cum să tragă mai bine spuza pe turta lui. Îl îmbiau cu băutura și cu o îmbucătură de mâncare și nu-l mai plateau iar el, simțind că nu-i mai e foame, pleca mulțumit, clătinându-se pe picioare.
Nu, nu era prost! Poate doar, prost de bun. I se părea normal să ajute și nu refuzase niciodată pe nimeni.
Mama lui bătrână de acum, îl tot certa dar cu lumea satului nu te poți lupta!
A trecut timpul mai departe, săracul era și mai sărac ca înainte, lumea îl chema în continuare la muncă și-l plătea cu câte o sticlă de băutură. După ce pleca, mulțumiți de treaba bine făcută ( săracul era muncitor și nu-I plăcea să-și bată joc nici de semeni, nici de câmp), oamenii ieșeau în uliță și începeau să-l bârfească.
Lui nu-I păsa, chiar dacă știa! De cele mai multe ori îi auzea, de acum oamenii nu se mai fereau.
Popa încercase de vreo două ori să vorbească cu el, dar ce era să facă, să vorbească cu sătenii să nu-i mai de-a de băut? Nu se putea pune rău cu ei, erau sursa lui sigură de venit.
Săracul, sincer, îi spusese, părinte, eu știu că nu mai sunt cel dinainte. Mă lupt din răsputeri să scap de boala asta, mi-e necaz că am ajuns aici. Sfătuiți-mă, ce să fac?
Popa la ascultat și i-a spus apoi că are prea puțină căință și deloc voință!
Dar săracului, chiar îi părea rău. Dacă e să mă întrebați pe mine, avea căință cât pentru tot satul! Cu voința stătea el rău, mai ales că ispita îl aștepta la fiecare colt de gard, la fiecare poartă, unde cineva îl aștepta să-l cheme la muncă.
Se ruga, săracul de sărac, în fiecare noapte la Dumnezeu să-l ajute să scape, ținea posturile toate, nu că i-ar fi fost prea greu cu asta, și-și promitea că data viitoare o să fie mai puternic.
A încercat, de încercat, martor i-a fost bunul DUmnezeu și mama lui bătrână, martoră la încercărle lui de a-și schimba viața, dar băutura îl acaparase în mrejele ei.
Oamenii nici nu se mai fereau, râseau de el pe față, atunci când îl chemau să-I aute la munca câmpului. Mulțumiți de treaba făcută, îi puneau în brațe sticla cu băutură și începeau să râdă. Ia și bea, că ai făcut treabă bună! Săracului, îi sângera inima, de durere, de foame, de frig…Știa că iar o să ajungă acasă și nu o să fie nici lemne să se încălzească, nici legume să pună în oală. Luase, la un moment dat, o femeie pe lângă el dar și aceea, îl părăsise după un timp, lăsând în urmă un copil mic. Îl crescuse cu ajutorul mamei lui bătrâne, așa cum se pricepuseră mai bine. Într-o zi, bâtrâna pleca la cer și săracul, după ce că era sărac, era acum și singur.
Atât de singur că se mira de unde atâta durere pe lume și de unde atâta sărăcie!
Tot ce primea săracul, de la oameni, ducea acasă la copil. El flămânzea dar se simțea bine privindu-și copilul mulțumit. Pe el, îl ajuta băutura…
De Paști, de Crăciun, se întâlnea cu popa la biserică, în cimitir, când mergea să aprindă câte o lumânare la capul morților lui. Pentru că săracul nostru, nu lăsa nicio sărbătoare să treacă, fără să se împărtășească și fără să se sovedească. Pentru el erau lucuri sfinte. Așa îl crescuse mama lui, de mic copil, așa voia să plece din lume. Așa grea și urîtă cum era… Se ruga, bietul, cu orice prilej, la Dumnezeu, bunul, să-l ajute. Acum avea și un copil de crescut, își dorea cu toată ființa să scape de boala asta.
Dar…sărbătorile treceau, oamenii în continuare îl chemau la muncă și apoi îl îmbiau cu sticla cu băutură. Cum să te vindeci? Pe ei, popa nu-I vedea, fir-ar ea de viață nedreaptă! Mătrăgună era apa pe care o bea el, pe stomacul gol și rebegit de frig! Noaptea, stătea în pat tremurând și se gândea la viața lui amărâtă, fir-ar ea de viață! Asta devenise expresia lui nelipsită din fecare zi. Fir-ar ea de viață și de soartă amară, că săracii sunt prea săraci, bogații prea bogații, iar oamenii…oameii tare se înrăiseră!
Bogații din sat, dar ce bogați, oameni tot ca el, dar turbați la suflet, știuseră doar să profite. El fusese crescut cu credință în Dumnezeu și cu bună cuviință, nu profitase niciodată de nimeni, din contra, cu toată sărăcia lui, dacă putuse să ajute, o făcuse cu drag.
Acum, când băutura îi întuneca mințile ,tuna și fulgera, îi înjura pe toți care-I ieșeau în cale. Când își revenea se ducea și-și cerea iertare, dar cine să-l ia în seamă! Când era treaz, se înjura și pe el -când ajunsese așa?
Cum spuneam, bogații, care erau tot oameni ca el, cu pământ poate mai puțin, dar avari și haini la suflet, profitau de el și râdeau. Nu știu la popă ce-I spuneau, că popa, mai întreba uneori de el. Doar atât, întreba…De…ce să facă și el?...Îi plăcea săracu, vedea că are suflet bun, dar până la urmă, banul e stăpân aprig.
Ei…uite așa a fost viața săracului! Muncea! Pentru el mai puțin, pentru străini mai mult. Tot ce căpăta, ducea la copil. Săracul nostrum slăbise mult, nu mai auzea bine, începeau să-l doară toate. Dar încă mai avea speranțe în suflet. Visa să-și vadă copilul mare, la casa lui. Că am uitat să vă spun, copilul era cam bolnav la minte. Se născuse la șase luni, firav, abia îl scosese la liman, el și bătrâna lui mamă.
Iarna a venit, ca în fiecare an, fără să-l întrebe dacă e pregătit, dacă are lemne pentru foc, sau haine groase. Abia de adunase niște amărâte de surcele, cât să faca focul vreo două zile. Era un ger nebun afară și el mergea cu copilul, de acum băiat mare, către casă. Muncise de cu zori la un vecin și acum, înghețat tot, mai bea câte o gură din litra de rachiu primită drept răsplată pentru munca de jumătate de zi. Ajunși acasă, au pus surcele pe foc și au aruncat în grabă din sticla de benzină, să se aprindă focul repede și bine. Câteva picături au căzut și pe covoraul de lângă sobă dar erau prea obosiți să mai vadă. Frigul și foamea strigau în el, toată mâncarea o primsie copilul, ca de obicei. Acum, cu focul aprins, putea să se odihnească. Soba dogorea bine când somnul a pus stăpânire pe ei. Binemeritata odihnă pentru sufletul amărât al săracului.
La scurt timp, oamenii au văzut fum gros ridicându-se către cer. Până să se dumirească ce se întâmplă, flăcările arseseră acoperișul și ieșeau furioase prin ferestre. Sfârâia amenințător, parcă furioase pe oamenii care stăteau și se uitau din drum, fără să se hotărască dacă să cheme pompierii sau să încerce să-I ajute pe cei doi. Până la urmă, teama că focul o să le cuprindă gospodăriile, i-a convins să încerce să stingă focul. În timp ce aruncau cu gălețile de apă, nu se gândeau la sărac și la copilul lui ( sunt morți de mult, își spuneau) ci la gospodăriile care erau prea aproape de flăcările furioase.
Vântul bătea cu putere, parcă încercând să-I strige săracului deznădejdea! Pompierii, chemați într-un târziu, au mai găsit din cei doi doar niște oase calcinate, undeva în spatele unei uși. În sfârșit, săracului nu-I mai era frig! Încercase să scape, ca o ultimă împotrivire în fața sorții nemiloase, dar, ca întotdeauna fără folos.
În biserică, popa, la pomenit frumos! A spus că a fost un bun creștin, că se spovedea și se împărtășea regulat. Cam atât…
Ah, am uitat!- A fost beat, șopteau oamenii la colțul bisericii, în timp ce așteptau pomana de sufletul mortului…
        Proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză, proză

Emanoil Sânziana


e oare moartea singura scăpare,
din ghearele acestei lumi hulpave,
să nu mai vezi apusul cu mirare,
nici strălucirea stelelor suave? 

să nu mai simți nici vântul cum adie,
murmurul apei , foșnetul de frunze ,
nici raza lunii cum marea mângâie
roua furându-ți mierea de pe buze? 

fiorul teilor, îmbrățișarea?
of doar un gol ce-l umple nepăsarea!
cu-o lacrimă am șters toată durerea
și-n jar cobor să-i răcoresc răbdarea!

Gabriela Garlonta:***

 

autoportret cu șapte
degete
un picior
în noroi
un ochi
pe stele
un cuțit de bucătărie în mână
m-am lepădat de trei ori de mine
dar mi-am păstrat trupul
să scriu pe el poezii concrete:
aceasta este mâna care câteodată îți mângâia părul
și așa mai departe.
această mână scrie versuri pentru a fi uitate?

Gheorghe Dragomir: Imposibilitate


În scenariul imposibil
care sa-ntâmplat aseară
aveam inima zdrobită
între două paralele 

tu mi-ai dat mâna tangibil
să mă scapi de gânduri grele
și-ntre noi a fost posibil
șă-nfloreasc-o primăvară

în ideea fericirii
eu ți-am dat o floare rară
din grădinile iubirii
în scenariul imposibil
care s-antâmplat aseară

în cuvinte n-am detalii
în simțire am durere
și pe cord am represalii
dintr-o spastică tăcere

că venind zorii albaștri
în scenariul imposibil
visul meu perdea de aștri
m-au trezit să mor penibil.

Pavel Ilica: Despre iubire


Pentru că a iubit
viața aceasta
adevărată -
a pătruns în
împărățita daliilor

Ina Dumitrescu: Iubește-mă


Iubește-mă cum n-ai iubit nicicând,
Iubește-mă-n frământ de pâine caldă
Și-n răsucire de fuior torcând,
Iubește-mă ca pruncu-n prima scaldă.

Iubește-mă-n atingeri de meduze,
Iubește-mă cu gust de mure coapte
Ca vântul răsucindu-se-n peluze,
Iubește-mă în răstigniri de șoapte. 

Iubește-mă în negru și în alb,
Iubește-mă în cântec de vioară,
În iarna ce mă ninge mut și dalb,
Iubește-mă mereu ca prima oară.

Iubește-mă de tot în iarna asta ninsă,
Iubește-mă flămând de dorul unei toamne,
În amăgirea nopții să-mi fie viața prinsă,
Iubește-mă cu fastul din zestrea unei doamne.

Iubește-mă în roze și în cuvinte roșii,
Iubește-mă cu setea din ploile cerești,
Cu taina din sărutul ce l-au lăsat strămoșii,
Iubește-mă cu toată iubirea ce-o iubești.

Nela Talabă: Basmul iernii


Au scãpat fulgii din închisoare,
Din Turnul de Fildeş al Iernii,
Unghiile-şi rod norii de supãrare,
Mâinile-şi frâng, pe la vecernii.

Hainele negre şi le destramã,
Tropãie, şuierã, cu buze groase,
Umplu pãmântul de mare larmã,
Spulberã totul, drumuri şi case.

Flori îngheţate rãsar pe la geamuri
Fulgii dau muguri-albe mirãri
În ochi de copii şi pe ramuri.
Foşnesc pretutindeni şoapte, cântãri.

Un moale ghem al basmelor strãbune
Pe lângã gura sobei se deşirã,
Cu un tãciune şi-un cărbune.
Pe geam, mãrgãritare se înşirã...

Norii bãtrâni se-nchinã în zadar,
Cãci ninge întruna în si bemol,
Se scrie a iernii poveste iar
Şi Turnul de Fildeş rãmâne gol...

Grigore Curcanu: Vis de iarnă


Greiarașii-au luat chitara, toate s-au cam dus departe,
Pe un cer ce plânge-ntruna, un popor destinu-mparte.
S-a predat parcă și lumea, au murit visele mele,
Doar luceferii iubirii, zâmbetu-și-mpart la stele.

Orizonturile negre, par unite cu pământul,
Răsfățat e printre ele și-n rafale cade vântul.
Tot mereu colindă dorul, iubirea-i tot mai departe,
A murit de mult și frunza, a plecat în căi deșarte.

S-ampărțit lumea în două, continentele sunt grele,
Și pământul nu mai poate să se-nvârtă după stele.
Parcă are junghiuri multe, parcă l-a cuprins artroza,
Iară polii se tot vaită, tare-i ține spondiloza. 

Renii nu mai vor zăpadă, vor să tragă mai la vale,
Botul le-a-nghețat de geruri, ciutele-i urmează-n cale.
Iară urșii vor să plece, vor cu toții îmblânzire,
Au prins drag de lumea noastră, sunt sătui de rătăcire.

Iar iubita mea săraca, a uitat de tot de mine
Și se uită pe la geamuri, poate moșu' iară vine.
În păr să-i cearnă argintul, luat din luna care trece,
Pe un cerc de amintiri, veselă, cu zâmbet rece.

Liliana Popa: Dacă mi-ai mângîia glezna


aș trece Bosforul în Levant
acolo visele mele se ascund după copaci
hăitași altor himere
ce nu pot trăi fără iubire
dacă mi-ai săruta glezna
aș amesteca culorile
din ochii tăi
ce se dedublau cu fiecare amurg
în nenumărate eu-ri,
și ți-aș picta sărutul
dar visele mele se întorc
pe drumul dintre două lumi
și le găsesc
ghemuite cu zorii la ușă
dimineața

Liliana Popa:***

 Capodopere ale artei românești vor fi expuse la Palatul Suțu sub genericul „De la anatomia artistică la opera finită”

Expoziția anuală a Pinacotecii Muzeului Municipiului București se va deschide la Palatul Suțu (Bd. Ion C. Brătianu nr. 2) miercuri, 9 decembrie 2020, începând cu ora 10.00.
Conceptul propus de Muzeul Municipiului București pornește de la definiția anatomiei artistice, aceasta fiind știința care studiază din punct de vedere estetic relațiile dintre dimensiunile, reliefurile și proporțiile corpului uman, jocul mușchilor, diferite atitudini și mișcări, cu scopul teoretizării și înțelegerii frumuseții. Reprezentarea corpului uman și portretistica în arta plastică presupun ca artistul să aibă serioase cunoștințe de anatomie, fiziologie, antropologie sau psihologie.
Picturile, operele finite care se vor expune cu această ocazie, sunt realizate de mari maeștri ai artei românești: Gheorghe Tattarescu, Theodor Aman, Mișu Popp, Constantin Lecca, G.D. Mirea, Daniel Rosenthal, Nicolae Enea, Mihail Dan, Anton Chladek, Theodor Pallady, Ion Theodorescu-Sion, Ștefan Dimitrescu, Corneliu Baba, Nina Arbore, Mina Byck Wepper, Frederic Storck, Cornel Medrea etc.
„Prin acest concept expozițional, unic în România, propus de Secția Artă, se încearcă aducerea în actualitate a importanței studierii anatomiei artistice în orice sistem educațional de tip plastic, pentru că nu se poate ajunge la esențe, la formule clare de reproducere a corpului uman, la un limbaj personalizat și epurat stilistic până la limita lui materială, dacă mecanismele interioare ale formei nu sunt corect stăpânite. Vizitatorii vor afla și tainele realizării unei lucrări de anatomie artistică, cum se poate obține proporția corectă, în ce constă perspectiva, când este necesară tehnica umbrei și cum se ajunge la forma operei finite. Lecțiile de anatomie artistică au fost și rămân baza înțelegerii modului de funcționare a acelei capodopere a naturii care este corpul uman.
În secolul al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea, în arta românească, studiul corpului uman se va face în atelierele artistice, în fața modelului viu care pozează, observând reprezentările marilor clasici ai picturii sau ai sculpturii, analizând arta clasicismului greco-roman sau aprofundând lecții de anatomie artistică.
Dominată secole de-a rândul de maniera de reprezentare bizantină, care accepta doar redarea formei spiritualizate a corpului uman, arta românească începe din secolul al XIX-lea să se alinieze la cea vest-europeană. Gheorghe Tattarescu și Theodor Aman, întemeietorii școlii superioare de arte din București, au susținut importanța studierii anatomiei artistice în instituția creată chiar de ei. Operele de artă care redau corpul uman, rămân, în orice perioadă istorică, o provocare, o dovadă a virtuozității de reprezentare în pictură sau în sculptură. Anatomia artistică rămâne o știință foarte sofisticată, preocupată de aspectul corpului uman, de expresivitatea lui, de studiul mișcării, pentru a obține în final diverse posturi firești ale corpului uman” – dr. Elena Olariu, director adjunct Secția Artă, Restaurare, Conservare – Muzeul Municipiului București, coordonatorul proiectului.
„O personalitate importantă pentru conturarea acestui concept expozițional este Joseph Francisc Rainer (1874-1944), care a activat la Catedra de Anatomie a Facultății de Medicină din Iași, preluând apoi Catedra de Anatomie din București, unde rămâne până în 1941. Are contribuții extrem de importante în promovarea conceptului de anatomie funcțională, căutând să elimine descrierea rece și seacă, care presupunea enumerarea noțiunilor fără a ține seama de ființa vie. Expoziţia include şi un spaţiu dedicat antropologiei fizice în amintirea profesorului de anatomie Francisc Josif Rainer, potrivit căruia anatomia este știința formei vii. Studiul anatomiei reprezintă domeniul unde se întâlnesc studenții de la medicină și aceia de la Arte Frumoase, având același profesor, care-și modela cursul în funcție de specificul școlii: Medicină sau Artă. Expoziția va include și lucrări ale studenților de la Arte (cursul de anatomie artistică), precum și jurnale științifice, cu desene și acuarele, ale studenților mediciniști prezenți la cursul de anatomie. Astfel de piese sunt expuse în premieră în acest proiect expozițional. Nu întâmplător avem mulți medici care au construit colecții de artă, care au donat muzee de artă și, mai ales, unii dintre ei chiar au și pictat, printre ei regăsindu-se Nicolae Minovici. Un alt detaliu al antropologiei artistice, legat și de istoria artei, este reprezentat de piese de artă antică din colecția medicului George Severeanu.
Cultura intervine și modelează anatomia. Iar aici, proiectul expozițional oferă imaginea comparativă a unui craniu uman, adnotat științific și folosit de Theodor Aman la cursurile sale alături de un craniu istoric, deformat cultural, undeva în secolele VI-IX, din perioada bizantină a Dobrogei, dar aparținând unui migrator turanic din zona nord-pontică. Includerea acestui detaliu de antropologie și istoria artei în scurt, legată de recuperarea corpului în contextul generos al unei expoziții privind traseul de la anatomia artistică la opera finită, vine să ofere o imagine asupra efortului milenar de recuperare și de înțelegere, dincolo de figurativ și dincololo de simpla reprezentare plastică a fabuloasei mașinării biologice, care este corpul uman. Drept urmare, nu întâmplător Rainer a spus că anatomia este știința formei vii” – dr. Adrian Majuru, istoric, antropolog, manager al Muzeului Municipiului București.
Expoziția „De la anatomia artistică la opera finită” – autori dr. Elena Olariu și dr. Adrian Majuru – va putea fi vizitată până pe data de 26 septembrie 2021.
Dorind să ofere publicului un excelent periplu artistic prin două secole, Muzeul Municipiului București a conceput expoziția din două părți: prima va fi deschisă în perioada decembrie 2020 – aprilie 2021 și va cuprinde lucrări ale artiștilor de la Anton Chladek la Theodor Pallady; cea de-a doua parte va fi deschisă în perioada mai 2021 – septembrie 2021 și va reuni lucrări de la Jean Alexandru Steriadi și până la Georgeta Năpăruș.

Rodica Ochiș: Un singur pas


Mă pierd în adâncimea ochilor tăcuți
Când doare tot mai tare departarea,
În ceas târziu din noapte poți să îmi asculți
Suspinile ce-mbracă întristarea.

Cad fulgii tot mai deși, s-acopere-n argint
Cărări ce încă nu au fost umblate,
Se tânguie un suflet după un alint
Și mângâieri ce-au fost demult uitate.


Desculță am ieșit să caut umbra ta,
Să nu se-audă pașii sub fereastră,
Dar m-ai simțit și-o lumânare se-aprindea...
Doi ochi adânci căutau în noapte-albastră.

Fereastra s-a deschis, ușor te-ai aplecat,
Un fulg micuț te-a sărutat pe buze...
O lacrimă sub gene s-a înfiripat
Și gândurile-ți sunt tot mai confuze.

Luminile cu umbre s-au îngemănat
Clipa târzie stinge lumânarea,
Zăpada plânge sub urma ce-a plecat,
Un singur pas și-a-mbrățișat cărarea.
..

Mihaela Borzea: Valuri noi și vinuri vechi


Înțeleptul taie lemne pe butucii de pe plajă,
Din topor îi sar surcele, scoici și oase de pescari,
Le adună cu migală și-n pătrat și le așază,
Poate-astâmpără vacarmul albatroșilor hoinari.

Marea-i tatuează trupul tributar bătrânei Terre,
Cu parfum sărat de midii și cu tropot de căluți,
Pe genunchi îi sparge urna cu secunde pasagere
Si de glezne-i leagă plânsul celor mulți și dispăruți.

Vor veni spre seară oaspeți și le pregătește cina,
Perle-mpăturite-n alge, valuri noi și vinuri vechi,
Țipăt de codalbi ce-și varsă în cochilii verzi lumina,
Spumă-n clești de crustacee și meduze neperechi.

Mătură nisipuri negre și se-ntreabă de ce-i zboară
Albul din cămăși să-mbrace umerii unor nebuni,
Îi e frig și-aprinde focul pentru-a infinita oară,
În clepsidra asta șuie care macină minuni.

Pune suflet și iubire peste truda-i pământească,
Dacă-ar fi cumva să ningă, nu ar mai conta deloc,
I-au țâșnit din piept planete care-ncep să se-nvârtească
Și-n pătrat, cântându-și dorul, caută să-și afle loc.

Eugen Pohonțu: Ca o dragoste interzisă


e-atâta liniște dincolo de retină
și limpezime, încât
îmi simt glasul de bună vestire.
coase-mi ochii,
să m-ascund de umbre și somn cu prihană.
în nopțile astea neterminate
îmi ești aripă de înger, trup fără margini
și liniștea, vorbire fără sunet
nedeschis, ca o pânză de păianjen.
îmi va fi ochiul martor
unei morți sublime.

Alexandru Berceanu: Buletin meteo


Ceață totală în țară,
frig în inimi,
indiferență și ninsori în suflet,
noaptea doarme pe săturate în noi!...

Mâine la fel,
ceața persistă în ochii noștri,
frigul s-a revărsat din inimi
și dansează cu indiferența
în mintea meteorologului de servici!

Poimâine aproape la fel,
dacă vântul nu-și înnoiește vela
va fi din nou ceață,
aproape că ne vom scoate ochii
înghețând într-o indiferență legitimă.

Doamne scapă-ne de nevedere!...

Adrian Păpăruz


mi-am îngropat dorinţele şi visul
și m-am închis în univers
în loc de vârf eu am ales abisul
fiinţei tale i-am mai dat un sens

***

Bufonii cui ne vor împarte râsul,
Când în genunchi, umili sub dosuri,
Din clevetirile grotești de budoar,
Vom ronțăi rahaturile stiksuri?

***
Dumnezeu
m-a făcut vitrină
în ultima prăvălie de suflete
pe bulevardul infernului

Petruța Niță: Bărbatul pe care-l iubesc


(...) a învățat zborul
peste insula depărtării
după ce mi-a încrustat în coapse
leagănul sărutărilor
hartă care-mi străbate trupul
cu puncte cardinale numai de el ştiute
.
bărbatul pe care-l iubesc
e un poet anonim
caută sirene şi sfinți
la care nimeni nu se mai roagă
cu umbra mea îi țes haina eternității
fiindcă poetul nu are altă calitate
decât zborul

George Ioniță: În seara de ajun


în seara de ajun
aș vrea să fiu iar copilul sfios
vestindu-L pe Cel bun
pe domnul Hristos

să mă văd alergând
pe ulițe ninse
la porți colindând
cu felinare aprinse

să-nfrunt gerul de afară
și aerul rece de iarnă polară...
dar cui îi pasă în astă seară
când renii din ceruri coboară
#
e noapte și e târziu
luna se-nalță prelungă
copilul de ieri n-am să mai fiu
doar timpul o să mă ningă...

Vlad Anghelescu: Poate


Chemați bufonii
să-și dea șuturi în fund
să-și arunce
confetti de cocaină,
să secere păcatul cu ironie obscenă.

Eu le cedez pixul
și smarthphonul, cardul,
abonamentul la virtualitate,
forma meschină,
datul din coate.

Voi medita în singurătate.
Poate voi reuși să evadez.

Radu-Andrei Popa: Colind


mamă
și azi mi-e dor de copilărie
când cerul părea doar o boltă
pe care o mișcam cu degetul arătător
uneori
priveam albastrul printre crengile de caiși
vedeam sufletul de dincolo de singurătate
zăpezile se transformau
în întinderi mari schițate cu îngeri
și era cald mamă
era cald

și azi
când suflu în lumânări și stau chircit
prin pieptul meu răzbat cocorii de atunci
în zborul lor către soare
luau cu mine părți vitale și le transformau în vise
poate de aceea uit că am o inimă
plecată undeva
și niciodată regăsită
vechea rătăcire prin lume
a fiului demult pierdut

din poziția asta cu genunchii la gură
închid orice sunet până aud oasele trosnind
nu e de mirare că fiecare zgomot
naște în mintea mea frică
cum nu e de mirare
că fiecare clopot pornește în creier
rugăciunile alea repetate
când noaptea mi se înfășura în ochi
și în suflet

și aici nu e nimic
pășesc în viitor și nu am nicio balustradă
privesc cerul strivit în mojarul trăirilor
la fel sună și frunzele pășite la 4 dimineața
când soarele sărută cealaltă parte a lumii
prin ochii mijiți de alcool
văd gerul rupând în măruntaiele mele
și e frig mamă
e frig

Eduard Bucium: Chemări de cai


Iubito, dinspre munte vin ninsori
Mă bântuie un dor de zurgălăi
Ascunde-mă de ger în ochii tăi
Să nu mă fure caii zburători...

Iubito, vin poveşti dinspre câmpii
Şi-mi ard în piept, ca pulberea, migraţii
Leagă-mă strâns, căci mă nechează fraţii
Fantomele din stepe, herghelii...

Iubito, vin talazuri dinspre mare
Şi-n gând la mine se ciocnesc corăbii
Închide-mă-ntre gratii şi-ntre săbii,
Mă strigă cai de vânt, de după zare...

Iubito, de pe deal, soarele cade,
Rostogolit, în vale, spre amurg
Ţine-mă strâns, căci armăsarul murg
A dor de ducă, din copite-mi bate...

Iubito, noaptea mă transformă-n orbul
Care te-adoră doar cu simţul mâinii
Veghează-mă, păzeşte-mă cu câinii,
Căci văd un cal mai negru decât corbul,

Ce mă ademeneşte, ca smintitul,
Să-ncalec, să ne facem vânt şi stele
Iubito, palmele îţi fă zăbrele
Pe ochii mei, s-apuc iar răsăritul.

Petrică Tatu: Te aștept


Te aștept la marginea pădurii
Să te strâng în brațe printre ramuri.
Pe cer a apărut conturul lunii
Pe spate părul îți curge valuri.

În ochi ai mărgăritare
Ce strălucesc în raza lunii.
Iscodesc în depărtare
Să nu ne vadă vecinii.

Nu vrei satul să vorbească
Să nu știe lumea toată.
Nici nu vrei să ne bârfească
Babele când stau la poartă.

Că la urmă nu mai tace
Spune vrute și nevrute.
Și nu ne mai lasă-n pace
Gura lumii spune multe.

Spun că sunt fată săracă
Tu că toată ziua bei.
Că ai mei n-o să te placă
Că te uiți după femei.

Vorbele se duc pe apă
Ursu merge, latră câinii.
Nici pământul nu astupă
Tot ce zice gura lumii.

Vasile Culidiuc: Faraonul



Cred că sunt mai nașpa decât o pisică, se zice: o mâță are nouă vieți, eu am avut mai multe. O pisică toarce. Torc și eu de fericire.
Ședeam la o sticlă de vodcă rusească tare ca naiba, condimentată cu piper și măsline negre, mari cât prunele, și hop, mă bag într-o transă lungă ajutat de ketamină...
Bă, mă credeți sau nu, da' eu zic să citiți ce scriu, am fost faraon! Nu e manea... am fost faraon! Amenhotep al III-lea sau Amenofis al III-lea, al 9-lea faraon din Dinastia a XVIII. Numele meu în egipteana veche înseamnă 'Amon este mulțumit'. Nu-i bai că era cam foamete prin Egipt, suntem prin anul 1370 î.Hr. și poporul trebuie să fie mai slab. Un popor gras începe să se gândească la multe și eu n-am nevoie de gânditori. Gândesc eu și pentru ei. Am și un aparat de stat care se ocupă cu gândirea. Ei sunt filosofi. Și în Egipt sunt mulți filosofi.
Beau bere și vin... Am trei consoarte și trebuie să fac faraoni. Ce nume faine au: Tiye, Gilukhepa și Tadukhepa. Acum mă dau la Sarai, și o să descopăr că e soția lui Avraam... Bă, ne batem joc de Biblie? Avraam, de ce nu mi-ai zis că e soția ta? Am avut ce-i drept visul cu cele șapte vaci grase și cele șapte vaci slabe, da' Iosif nu mi-a zis că, după șapte ani de bogăție, vor urma pentru Egipt șapte ani de secetă și foame, cel puțin nu-mi amintesc de asta. Nu prea am chef de războaie, nu am tancuri sau submarine, nici kalașnikovori, și am pacificat Nubia, Sudanul de azi! Ținutul Bir Tawil este revendicat de mine... Sunt un faraon mare și înțelept!
Mă duc la harem, am un harem grozav. O puicuță e fiica regelui Mittani. Nu sunt obez, nu am artroză sau paradontoză, specialiștii din Secolul XXI e.n. sunt cretini. Apuc un sân gol îl mozolesc și femeia chicotește. E puțin speriată, nu știe cum să-mi satisfacă poftele, sunt aprig la mânie și nu vrea să fie pedepsită.
E cool să fii faraon. Burta mea acceptă berea și vinul. Am mâncat un berbec cu sosuri și mirodenii, simt nevoia să mă culc cu femeile mele. Aș trage o mahoarcă rusească tare ca dracu, da' nu am. Am făcut o distilărie și vreau să fac țuică din fructe, e arma secretă a Egiptului. Am lucrat mult la distilărie. E locul cel mai păzit din toată țara. Vă imaginați cum ar fi să-mi fure bulearca? Mă apucă furia numai să mă gândesc la așa ceva.
Un sclav îmi spune că Gilukhepa vrea să trec pe la ea. Vrea să facem dragoste toată ziua, dacă mă iau după femeile ăstea când mai conduc Egiptul? Femeie, sunt faraon! Da' n-o zic în fața ei...
Refuz categoric să permit căsătoria vreunei prințese de sânge regal cu un rege străin. Era și doleanța unui rege al Babilonului.
Sunt unul dintre cei mai mari faraoni din istorie, un constructor inegalabil și un patron al artelor. Sub domnia mea, regina Tiye a constituit adevărate dinastii de funcționari competenți.
Mă apucă o amețeală, o slăbiciune... simt un firicel de apă tare cum îmi curge în gură, e tare, e cool, e vodcă rusească! Ludmila mă pupă zgomotos. E goală și fierbinte, vă las, am treburi importante!

Camelia Boț: Fă-mă tăcere...


Iubire, fă-mă tăcere,
Fă-mă izvor de plăcere ,
Pentru sufletul tău frumos
Fă-mă un munte valoros,
Pentru inima-ți plăpândă
Fă-mă Lună, fără osândă,
Pentru sângele ce fierbe
Fă-mă vers plin de proverbe,
Pentru ochii ce strălucesc
Fă-mă poezie, să-ti vorbesc,
În noaptea ce se apropie
Fă-mă stea, o melodie,
Să îți cânt cum stiu doar eu
Din vioara inimii mereu.
Fă-mă tu, fă-mă tăcere ,
Fă-mă izvor de plăcere
Si un munte, si o Lună
Să-ți fie mândră cunună...
Sângele ce-ți fierbe-n vene
Fără cuvinte viclene.
Fă-mă iubire un cuvânt
Să prind în iubire avânt,
Să iubesc tot ce este sfânt,
Tot ce vine din suflet frânt
Legând al nostru jurământ
Într-o iubire... pe pământ .

Dimitriu Gabriela: Trecutul labirintul viselor

Capitolul 4...

Alex M. ...
Pe Alex M. ,Ioana îl cunoscuse încă din primul an al studenției, în luna iunie, când începuseră primele examene.
Era o zi de vară toridă și ea purta o rochiță scurtă cu bretele, de culoare galbenă, care-i evidenția tenul ușor bronzat .
În picioare, avea o pereche de sandale vișinii care se asortau cu mărgelele de la gât de aceeași nuanță.
Culoarea rochiței Ioanei era asemănătoare razelor soarelui din acea zi și-i oferea optimism și încredere, dar totodată și vioiciunea unei școlărițe aflate pe băncile liceului.
Rochița galbenă, era de un an de zile, preferata ei, deoarece ea considera în subconștient, că datorită acesteia, reușise la examenul de admitere la Facultatea de Limba și Literatura Română.
Fusese al doilea an în care-și susținuse examenul și considera că acea rochie, îi adusese reușita, deoarece o îmbrăcase de fiecare dată când își susținuse probele scrise!
Înainte de examen, mama Ioanei, i-o dăruise cu dragoste, scriindu-i pe o foaie albă cu litere mari, ca și cum fiecare cuvânt însemna un început de propoziție: ,,Să-ți Poarte Noroc,Fata Mea!”
Și chiar îi purtase noroc!
Clar, pentru Ioana, era un talisman!
După terminarea liceului, Ioana suferise intens după pierderea bunicului din partea tatălui, un om pe care-l adorase.
Acesta, trecuse cu demnitate în lumea de dincolo,după o lungă luptă cu o boală necruțătoare,care-l epuizase fizic și psihic. El fusese prietenul ei drag!
Noțiunea de bunic era un cuvânt obișnuit pentru ea doar din cauza gradului de rudenie. I-ar fi spus cu drag pe nume ca unui iubit, sau ar fi putut să-l alinte cu un diminutiv care să exprime dragostea, dar pentru lumea exterioară, aceste manifestări nu erau permise și nici valabile pentru că oamenii ar fi interpretat aceste apelative, ca și o lipsă de respect. Bunicul ei însă sigur nu s-ar fi supărat, era convinsă de asta!
Pentru Ioana, el era mai întâi de toate cel mai intim confident pe care-l avusese până atunci, deoarece acest om trecut prin două războaie mondiale și ajuns la vârsta venerabilă de 94 de ani, era ca o oază de lumină și liniște pentru familie! Sfaturile lui erau mereu pline de înțelepciune și date din inimă datorită experiențelor prin care trecuse în decursul atâtor ani care îl întăriseră și-i cizelaseră caracterul și personalitatea.
Peste această tragedie mai existase și despărțirea de primul ei iubit care pășise alături de ea în lumea îndrăgostiților, timp de 3 ani! Nu-i fusese ușor Ioanei să treacă peste aceste pierderi!
Toate aceste trăiri sufletești au afectat-o emoțional și în același timp au împiedicat-o să reușească din primul an, la Facultatea de Limba și Literatura Română.
Ioana, a rămas acasă un an de zile, angajându-se vânzătoare în satul copilăriei ei și abia în anul următor și-a văzut visul împlinit.
Avea deja 20 de ani când a putut citi fericită, cu voce tare, strigând din toate puterile: ,,Admis!”
Mai târziu, avea să afle de la Alex că și el reușise la facultate tot de la a doua încercare, dar între timp, acesta se confruntase și cu armata de 1 an și 6 luni, obligatorie pentru bărbați la acea vreme, imediat cum terminase liceul.
Ioana fusese atrasă de Alex, de la primul contact vizual, datorită vioiciunii și a siguranței exprimate prin glasul armonios cu care începea o conversație. Avea o inflexiune a cuvintelor rostite care-o răvășea, un timbru clar al glasului, dar care putea ajunge la o voce baritonală atunci când dorea să se facă auzit.
Alex, era un tânăr hazliu, cu părul negru cârlionțat, un brunet înalt cu ochi albaștri, cu o alură atletică, care atingea 1.90 m.
În comparație cu înălțimea Ioanei, el arăta ca un uriaș, dar poate și acest contrast a atras-o cel mai mult.
Avea un zâmbet uimitor, care te cucerea de la prima vedere, nu degeaba există expresia: ,,râde cu gura până la urechi!”, căci Alex, avea acest dar de a se amuza din toată inima când avea motive s-o facă.
Ioana citise undeva, într-o carte al cărei titlu nu și-l mai aducea aminte, că oamenii care râd zgomotos și din toată inima, prezentau riduri fine în jurul ochilor și al obrazului. Așa avea și el la cei 22 de ani, deși era atât de tânăr!
Cu ceva timp în urmă, ea răsfoise paginile unei reviste magazin și-și amintise despre un studiu în care se spunea că bărbații cu ochi albaștri și verzi, suportă mai ușor suferința provocată de o durere fizica.. ,,Oare unde citise asta, cum se numea revista?”, se frământa Ioana, în timp ce-l analiza hipnotizată...
Alex era îmbrăcat într-o pereche de blugi negri, o cămașă de in cu mânecă scurtă de culoare albă, descheiată la primii trei nasturi și purta în picioare o pereche de teniși de culoare albă cu pătrățele negre! Sigur pe Ioana o atrăsese și eleganța ținutei lui!
Părul negru, era ușor pieptănat pe spate și când își scutura capul, buclele îi veneau peste ochi și față, ajungându-i până la nas.
Avea un nas ușor acvilin, care însă era urmat de 2 buze cărnoase arcuite, conferindu-i un aer masculin.
Expresivitatea și mimica feței lui, trăsăturile care-i accentuau frumusețea ochilor de culoarea cerului senin, genele lungi, încadrate fără cusur de sprâncenele negre creionate fără cusur, o făcuseră pe Ioana să-i surâdă afișând un zâmbet timid acestui bărbat-copil, încă de la prima întâlnire care a avut loc pe holurile Facultății de Limba și Literatura Română.
A atras-o atunci nonșalanța cu care el își mișca trupul într-o ritmicitate perfectă, dar și expresivitatea ochilor lui!
,,Omul acesta, vorbește cu ochii!”, își spusese ea, deoarece, urmărindu-l de la distanță, îi putea devoala stările sufletești prin care Alex trecea , doar examinându-i privirea ...
Alex, era un tânăr extrem de versatil, în ce privește etalarea trăirilor interioare, iar de acest lucru, Ioana se va convinge odată cu trecerea timpului.
Ioana, venită din micul și liniștitul orășel de provincie unde-și petrecuse cei 4 ani minunați din timpul liceului, se acomodase greu cu orașul B, unde era studentă. Orașul B, centru universitar recunoscut, i se părea asurzitor și prea dinamic pentru ritmul ei de viață cu care fusese obișnuită. În locul unde ea își petrecuse adolescența, oamenii se cunoșteau între ei și fiecare știre se împrăștia cu repeziciune în oraș, în cel mult o zi. Aici însă, se simțea de multe ori străină și se pierdea în interpretările pe care persoanele necunoscute întâlnite pe străzi păreau că i le oferă gratis! De multe ori, se confrunta auditiv și vizual cu scene violente, cu certuri în mijloacele de transport în comun, dar mai ales cu goana nebună a tuturor după ceva anume!
Totul i se părea un furnicar în care oamenii nu știau să se bucure de natură, de semeni, de iubire! Doar alergau...
Deși Ioana era o fire veselă și exuberantă când se simțea în largul ei și mai ales,când se afla în compania Mariei, apariția lui Alex o intimidase și nu știa care putea să fie motivul acestei reacții care o determina să se simtă atât de ciudat. Probabil ea, nu avea capacitatea lui de socializare și nici acea prezență de spirit reconfortantă și neteatrală pe care el o aborda cu cei din jurul lui. La Alex era ceva nativ să poarte conversații cu toți cei din jur și să-și facă prieteni fără să le consulte arborele genealogic.
Așa era Alex în imaginea ei: un contrast care o atrăgea!
Ioana, o fire modestă și cu un suflet blând, se strecura cu greu în sufletul unui om! Prietenii ei, trebuiau să aibă cu siguranță un numitor comun cu ea pentru a fi acceptați!
Peste ani, atunci când Ioana și Alex erau deja împreună și-au adus aminte de această primă întâlnire a lor și au glumit mult pe seama acestei teme, deoarece Ioana, în stângăcia ei, rămăsese cu ochii mari cât cepele, pe grupul unde Alex povestea de zor întâmplările prin care acesta trecuse în timpul vacanței de vară. Ce poate fi așa de hilar în poveștile acestui băiat încât toată lumea râde atât de zgomotos?”, se întreba ea, ignorându-i pe toți cei aflați în jurul ei!
Se simțise atrasă ca un magnet de prezența acelui tânăr.
Fără succes, prietena ei Maria, încercase s-o scoată din transă, ea însă, rămăsese fixată cu ochii pe acel grup de o veselie debordantă, unde, personajul principal nu era altcineva, decât Alex.
Alex o văzuse atunci pe Ioana privindu-l insistent și pentru prima dată încercase să fie ironic cu o fată necunoscută. De obicei, la vederea unei fete frumoase, Alex era curtenitor și galant, stăpân pe situație și extrem de degajat în expresii și ținută!
O întrebase cu glas tare, pe cine caută și dacă a pierdut ceva valoros, acolo, în locul unde se găsea el.
Ioana se simțise desconspirată de Alex și roșeața din obraji fuseseră primii factori care-o trădaseră.
Întotdeauna când Ioana era într-o încurcătură, sau îi apărea din senin o timiditate anume, fără sens, fața ei lua foc și acest lucru îl considera ca pe un dezavantaj în relația cu oamenii care puteau să-i interpreteze această stare în multe feluri.
De obicei, cei care-o vedeau că roșește nu se gândeau la timiditatea ei, ci la cu totul alte lucruri: minciună, fugă de responsabilitate, ascunderea adevărului...și lista era lungă...
Frumusețea și uimirea din ochii Ioanei îl acaparaseră însă în câteva clipe pe Alex și, din tânărul sigur pe el, devenise odată cu observarea mai atentă a chipului ei, un băiat oarecare, care încerca cu ajutorul ironiilor să-și ascundă propria slăbiciune.
Ce vrei tu?

Marin Rada: Sufletul orb


în această zi,
sufletul meu
a orbit,
glasul tău
picură sânge
peste somnul alb,
de zăpadă,

În cuiburile goale
se face tot mai frig,
și, îngerii au venit,
rând pe rând,
să mă vadă,

La tine în suflet,
e bine,
e cald,
un copil
ține în brațe
grădina,
pentru mine,
tu ești femeia poem,
pentru sufletul meu,
orb,
ești lumina.

Cristina Ștefan: Întâmplare și alb


mai ninge pe zare
limanuri dispar
este somnul de murg
în cea mai firească-ntâmplare
înţeleg o tăcere
şi-o curg
nechezat înfundat
ca sămânţa mocnind
în penumbra de frig
dârdâind
slabe şoapte
altceva
mă reţine
altceva
decât o moarte
ar fi această zăpadă
sosire în mine

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10