Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)
Ileana Vlădusel: Săracul. O poveste
Emanoil Sânziana
e oare moartea singura scăpare,
din ghearele acestei lumi hulpave,
să nu mai vezi apusul cu mirare,
nici strălucirea stelelor suave?
să nu mai simți nici vântul cum adie,
murmurul apei , foșnetul de frunze ,
nici raza lunii cum marea mângâie
roua furându-ți mierea de pe buze?
fiorul teilor, îmbrățișarea?
of doar un gol ce-l umple nepăsarea!
cu-o lacrimă am șters toată durerea
și-n jar cobor să-i răcoresc răbdarea!
Gabriela Garlonta:***
Gheorghe Dragomir: Imposibilitate
care sa-ntâmplat aseară
aveam inima zdrobită
între două paralele
tu mi-ai dat mâna tangibil
să mă scapi de gânduri grele
și-ntre noi a fost posibil
șă-nfloreasc-o primăvară
în ideea fericirii
eu ți-am dat o floare rară
din grădinile iubirii
în scenariul imposibil
în cuvinte n-am detalii
în simțire am durere
și pe cord am represalii
dintr-o spastică tăcere
că venind zorii albaștri
în scenariul imposibil
visul meu perdea de aștri
m-au trezit să mor penibil.
Ina Dumitrescu: Iubește-mă
Iubește-mă cum n-ai iubit nicicând,
Iubește-mă-n frământ de pâine caldă
Și-n răsucire de fuior torcând,
Iubește-mă ca pruncu-n prima scaldă.
Iubește-mă-n atingeri de meduze,
Iubește-mă cu gust de mure coapte
Ca vântul răsucindu-se-n peluze,
Iubește-mă în răstigniri de șoapte.
Iubește-mă în negru și în alb,
Iubește-mă în cântec de vioară,
În iarna ce mă ninge mut și dalb,
Iubește-mă mereu ca prima oară.
Iubește-mă de tot în iarna asta ninsă,
Iubește-mă flămând de dorul unei toamne,
În amăgirea nopții să-mi fie viața prinsă,
Iubește-mă cu fastul din zestrea unei doamne.
Iubește-mă în roze și în cuvinte roșii,
Iubește-mă cu setea din ploile cerești,
Cu taina din sărutul ce l-au lăsat strămoșii,
Iubește-mă cu toată iubirea ce-o iubești.
Nela Talabă: Basmul iernii
Au scãpat fulgii din închisoare,
Din Turnul de Fildeş al Iernii,
Unghiile-şi rod norii de supãrare,
Mâinile-şi frâng, pe la vecernii.
Hainele negre şi le destramã,
Tropãie, şuierã, cu buze groase,
Umplu pãmântul de mare larmã,
Spulberã totul, drumuri şi case.
Flori îngheţate rãsar pe la geamuri
Fulgii dau muguri-albe mirãri
În ochi de copii şi pe ramuri.
Foşnesc pretutindeni şoapte, cântãri.
Un moale ghem al basmelor strãbune
Pe lângã gura sobei se deşirã,
Cu un tãciune şi-un cărbune.
Pe geam, mãrgãritare se înşirã...
Norii bãtrâni se-nchinã în zadar,
Cãci ninge întruna în si bemol,
Se scrie a iernii poveste iar
Şi Turnul de Fildeş rãmâne gol...
Grigore Curcanu: Vis de iarnă
Greiarașii-au luat chitara, toate s-au cam dus departe,
Pe un cer ce plânge-ntruna, un popor destinu-mparte.
S-a predat parcă și lumea, au murit visele mele,
Doar luceferii iubirii, zâmbetu-și-mpart la stele.
Orizonturile negre, par unite cu pământul,
Răsfățat e printre ele și-n rafale cade vântul.
Tot mereu colindă dorul, iubirea-i tot mai departe,
A murit de mult și frunza, a plecat în căi deșarte.
S-ampărțit lumea în două, continentele sunt grele,
Și pământul nu mai poate să se-nvârtă după stele.
Parcă are junghiuri multe, parcă l-a cuprins artroza,
Iară polii se tot vaită, tare-i ține spondiloza.
Renii nu mai vor zăpadă, vor să tragă mai la vale,
Botul le-a-nghețat de geruri, ciutele-i urmează-n cale.
Iară urșii vor să plece, vor cu toții îmblânzire,
Au prins drag de lumea noastră, sunt sătui de rătăcire.
Iar iubita mea săraca, a uitat de tot de mine
Și se uită pe la geamuri, poate moșu' iară vine.
În păr să-i cearnă argintul, luat din luna care trece,
Pe un cerc de amintiri, veselă, cu zâmbet rece.
Liliana Popa: Dacă mi-ai mângîia glezna
Liliana Popa:***
Capodopere ale artei românești vor fi expuse la Palatul Suțu sub genericul „De la anatomia artistică la opera finită”
Expoziția anuală a Pinacotecii Muzeului Municipiului București se va deschide la Palatul Suțu (Bd. Ion C. Brătianu nr. 2) miercuri, 9 decembrie 2020, începând cu ora 10.00.Conceptul propus de Muzeul Municipiului București pornește de la definiția anatomiei artistice, aceasta fiind știința care studiază din punct de vedere estetic relațiile dintre dimensiunile, reliefurile și proporțiile corpului uman, jocul mușchilor, diferite atitudini și mișcări, cu scopul teoretizării și înțelegerii frumuseții. Reprezentarea corpului uman și portretistica în arta plastică presupun ca artistul să aibă serioase cunoștințe de anatomie, fiziologie, antropologie sau psihologie.
Picturile, operele finite care se vor expune cu această ocazie, sunt realizate de mari maeștri ai artei românești: Gheorghe Tattarescu, Theodor Aman, Mișu Popp, Constantin Lecca, G.D. Mirea, Daniel Rosenthal, Nicolae Enea, Mihail Dan, Anton Chladek, Theodor Pallady, Ion Theodorescu-Sion, Ștefan Dimitrescu, Corneliu Baba, Nina Arbore, Mina Byck Wepper, Frederic Storck, Cornel Medrea etc.
„Prin acest concept expozițional, unic în România, propus de Secția Artă, se încearcă aducerea în actualitate a importanței studierii anatomiei artistice în orice sistem educațional de tip plastic, pentru că nu se poate ajunge la esențe, la formule clare de reproducere a corpului uman, la un limbaj personalizat și epurat stilistic până la limita lui materială, dacă mecanismele interioare ale formei nu sunt corect stăpânite. Vizitatorii vor afla și tainele realizării unei lucrări de anatomie artistică, cum se poate obține proporția corectă, în ce constă perspectiva, când este necesară tehnica umbrei și cum se ajunge la forma operei finite. Lecțiile de anatomie artistică au fost și rămân baza înțelegerii modului de funcționare a acelei capodopere a naturii care este corpul uman.
În secolul al XIX-lea și la începutul secolului al XX-lea, în arta românească, studiul corpului uman se va face în atelierele artistice, în fața modelului viu care pozează, observând reprezentările marilor clasici ai picturii sau ai sculpturii, analizând arta clasicismului greco-roman sau aprofundând lecții de anatomie artistică.
Dominată secole de-a rândul de maniera de reprezentare bizantină, care accepta doar redarea formei spiritualizate a corpului uman, arta românească începe din secolul al XIX-lea să se alinieze la cea vest-europeană. Gheorghe Tattarescu și Theodor Aman, întemeietorii școlii superioare de arte din București, au susținut importanța studierii anatomiei artistice în instituția creată chiar de ei. Operele de artă care redau corpul uman, rămân, în orice perioadă istorică, o provocare, o dovadă a virtuozității de reprezentare în pictură sau în sculptură. Anatomia artistică rămâne o știință foarte sofisticată, preocupată de aspectul corpului uman, de expresivitatea lui, de studiul mișcării, pentru a obține în final diverse posturi firești ale corpului uman” – dr. Elena Olariu, director adjunct Secția Artă, Restaurare, Conservare – Muzeul Municipiului București, coordonatorul proiectului.
„O personalitate importantă pentru conturarea acestui concept expozițional este Joseph Francisc Rainer (1874-1944), care a activat la Catedra de Anatomie a Facultății de Medicină din Iași, preluând apoi Catedra de Anatomie din București, unde rămâne până în 1941. Are contribuții extrem de importante în promovarea conceptului de anatomie funcțională, căutând să elimine descrierea rece și seacă, care presupunea enumerarea noțiunilor fără a ține seama de ființa vie. Expoziţia include şi un spaţiu dedicat antropologiei fizice în amintirea profesorului de anatomie Francisc Josif Rainer, potrivit căruia anatomia este știința formei vii. Studiul anatomiei reprezintă domeniul unde se întâlnesc studenții de la medicină și aceia de la Arte Frumoase, având același profesor, care-și modela cursul în funcție de specificul școlii: Medicină sau Artă. Expoziția va include și lucrări ale studenților de la Arte (cursul de anatomie artistică), precum și jurnale științifice, cu desene și acuarele, ale studenților mediciniști prezenți la cursul de anatomie. Astfel de piese sunt expuse în premieră în acest proiect expozițional. Nu întâmplător avem mulți medici care au construit colecții de artă, care au donat muzee de artă și, mai ales, unii dintre ei chiar au și pictat, printre ei regăsindu-se Nicolae Minovici. Un alt detaliu al antropologiei artistice, legat și de istoria artei, este reprezentat de piese de artă antică din colecția medicului George Severeanu.
Cultura intervine și modelează anatomia. Iar aici, proiectul expozițional oferă imaginea comparativă a unui craniu uman, adnotat științific și folosit de Theodor Aman la cursurile sale alături de un craniu istoric, deformat cultural, undeva în secolele VI-IX, din perioada bizantină a Dobrogei, dar aparținând unui migrator turanic din zona nord-pontică. Includerea acestui detaliu de antropologie și istoria artei în scurt, legată de recuperarea corpului în contextul generos al unei expoziții privind traseul de la anatomia artistică la opera finită, vine să ofere o imagine asupra efortului milenar de recuperare și de înțelegere, dincolo de figurativ și dincololo de simpla reprezentare plastică a fabuloasei mașinării biologice, care este corpul uman. Drept urmare, nu întâmplător Rainer a spus că anatomia este știința formei vii” – dr. Adrian Majuru, istoric, antropolog, manager al Muzeului Municipiului București.
Expoziția „De la anatomia artistică la opera finită” – autori dr. Elena Olariu și dr. Adrian Majuru – va putea fi vizitată până pe data de 26 septembrie 2021.
Dorind să ofere publicului un excelent periplu artistic prin două secole, Muzeul Municipiului București a conceput expoziția din două părți: prima va fi deschisă în perioada decembrie 2020 – aprilie 2021 și va cuprinde lucrări ale artiștilor de la Anton Chladek la Theodor Pallady; cea de-a doua parte va fi deschisă în perioada mai 2021 – septembrie 2021 și va reuni lucrări de la Jean Alexandru Steriadi și până la Georgeta Năpăruș.
Rodica Ochiș: Un singur pas
Când doare tot mai tare departarea,
În ceas târziu din noapte poți să îmi asculți
Suspinile ce-mbracă întristarea.
Cad fulgii tot mai deși, s-acopere-n argint
Cărări ce încă nu au fost umblate,
Se tânguie un suflet după un alint
Și mângâieri ce-au fost demult uitate.
Desculță am ieșit să caut umbra ta,
Să nu se-audă pașii sub fereastră,
Dar m-ai simțit și-o lumânare se-aprindea...
Doi ochi adânci căutau în noapte-albastră.
Fereastra s-a deschis, ușor te-ai aplecat,
Un fulg micuț te-a sărutat pe buze...
O lacrimă sub gene s-a înfiripat
Și gândurile-ți sunt tot mai confuze.
Luminile cu umbre s-au îngemănat
Clipa târzie stinge lumânarea,
Zăpada plânge sub urma ce-a plecat,
Un singur pas și-a-mbrățișat cărarea...
Mihaela Borzea: Valuri noi și vinuri vechi
Din topor îi sar surcele, scoici și oase de pescari,
Le adună cu migală și-n pătrat și le așază,
Poate-astâmpără vacarmul albatroșilor hoinari.
Marea-i tatuează trupul tributar bătrânei Terre,
Cu parfum sărat de midii și cu tropot de căluți,
Pe genunchi îi sparge urna cu secunde pasagere
Si de glezne-i leagă plânsul celor mulți și dispăruți.
Vor veni spre seară oaspeți și le pregătește cina,
Perle-mpăturite-n alge, valuri noi și vinuri vechi,
Țipăt de codalbi ce-și varsă în cochilii verzi lumina,
Spumă-n clești de crustacee și meduze neperechi.
Mătură nisipuri negre și se-ntreabă de ce-i zboară
Albul din cămăși să-mbrace umerii unor nebuni,
Îi e frig și-aprinde focul pentru-a infinita oară,
În clepsidra asta șuie care macină minuni.
Pune suflet și iubire peste truda-i pământească,
Dacă-ar fi cumva să ningă, nu ar mai conta deloc,
I-au țâșnit din piept planete care-ncep să se-nvârtească
Și-n pătrat, cântându-și dorul, caută să-și afle loc.
Eugen Pohonțu: Ca o dragoste interzisă
Alexandru Berceanu: Buletin meteo
frig în inimi,
indiferență și ninsori în suflet,
noaptea doarme pe săturate în noi!...
Mâine la fel,
ceața persistă în ochii noștri,
frigul s-a revărsat din inimi
și dansează cu indiferența
în mintea meteorologului de servici!
Poimâine aproape la fel,
dacă vântul nu-și înnoiește vela
va fi din nou ceață,
aproape că ne vom scoate ochii
înghețând într-o indiferență legitimă.
Doamne scapă-ne de nevedere!...
Adrian Păpăruz
Petruța Niță: Bărbatul pe care-l iubesc
peste insula depărtării
după ce mi-a încrustat în coapse
leagănul sărutărilor
hartă care-mi străbate trupul
cu puncte cardinale numai de el ştiute
.
bărbatul pe care-l iubesc
e un poet anonim
caută sirene şi sfinți
la care nimeni nu se mai roagă
cu umbra mea îi țes haina eternității
fiindcă poetul nu are altă calitate
decât zborul
George Ioniță: În seara de ajun
aș vrea să fiu iar copilul sfios
vestindu-L pe Cel bun
pe domnul Hristos
să mă văd alergând
pe ulițe ninse
la porți colindând
cu felinare aprinse
să-nfrunt gerul de afară
și aerul rece de iarnă polară...
dar cui îi pasă în astă seară
când renii din ceruri coboară
#
e noapte și e târziu
luna se-nalță prelungă
copilul de ieri n-am să mai fiu
doar timpul o să mă ningă...
Vlad Anghelescu: Poate
să-și dea șuturi în fund
să-și arunce
confetti de cocaină,
să secere păcatul cu ironie obscenă.
Eu le cedez pixul
și smarthphonul, cardul,
abonamentul la virtualitate,
forma meschină,
datul din coate.
Voi medita în singurătate.
Poate voi reuși să evadez.
Radu-Andrei Popa: Colind
și azi mi-e dor de copilărie
când cerul părea doar o boltă
pe care o mișcam cu degetul arătător
uneori
priveam albastrul printre crengile de caiși
vedeam sufletul de dincolo de singurătate
zăpezile se transformau
în întinderi mari schițate cu îngeri
și era cald mamă
era cald
și azi
când suflu în lumânări și stau chircit
prin pieptul meu răzbat cocorii de atunci
în zborul lor către soare
luau cu mine părți vitale și le transformau în vise
poate de aceea uit că am o inimă
plecată undeva
și niciodată regăsită
vechea rătăcire prin lume
a fiului demult pierdut
din poziția asta cu genunchii la gură
închid orice sunet până aud oasele trosnind
nu e de mirare că fiecare zgomot
naște în mintea mea frică
cum nu e de mirare
că fiecare clopot pornește în creier
rugăciunile alea repetate
când noaptea mi se înfășura în ochi
și în suflet
și aici nu e nimic
pășesc în viitor și nu am nicio balustradă
privesc cerul strivit în mojarul trăirilor
la fel sună și frunzele pășite la 4 dimineața
când soarele sărută cealaltă parte a lumii
prin ochii mijiți de alcool
văd gerul rupând în măruntaiele mele
și e frig mamă
e frig
Eduard Bucium: Chemări de cai
Mă bântuie un dor de zurgălăi
Ascunde-mă de ger în ochii tăi
Să nu mă fure caii zburători...
Iubito, vin poveşti dinspre câmpii
Şi-mi ard în piept, ca pulberea, migraţii
Leagă-mă strâns, căci mă nechează fraţii
Fantomele din stepe, herghelii...
Iubito, vin talazuri dinspre mare
Şi-n gând la mine se ciocnesc corăbii
Închide-mă-ntre gratii şi-ntre săbii,
Mă strigă cai de vânt, de după zare...
Iubito, de pe deal, soarele cade,
Rostogolit, în vale, spre amurg
Ţine-mă strâns, căci armăsarul murg
A dor de ducă, din copite-mi bate...
Iubito, noaptea mă transformă-n orbul
Care te-adoră doar cu simţul mâinii
Veghează-mă, păzeşte-mă cu câinii,
Căci văd un cal mai negru decât corbul,
Ce mă ademeneşte, ca smintitul,
Să-ncalec, să ne facem vânt şi stele
Iubito, palmele îţi fă zăbrele
Pe ochii mei, s-apuc iar răsăritul.
Petrică Tatu: Te aștept
Să te strâng în brațe printre ramuri.
Pe cer a apărut conturul lunii
Pe spate părul îți curge valuri.
În ochi ai mărgăritare
Ce strălucesc în raza lunii.
Iscodesc în depărtare
Să nu ne vadă vecinii.
Nu vrei satul să vorbească
Să nu știe lumea toată.
Nici nu vrei să ne bârfească
Babele când stau la poartă.
Că la urmă nu mai tace
Spune vrute și nevrute.
Și nu ne mai lasă-n pace
Gura lumii spune multe.
Spun că sunt fată săracă
Tu că toată ziua bei.
Că ai mei n-o să te placă
Că te uiți după femei.
Vorbele se duc pe apă
Ursu merge, latră câinii.
Nici pământul nu astupă
Tot ce zice gura lumii.
Vasile Culidiuc: Faraonul
Cred că sunt mai nașpa decât o pisică, se zice: o mâță are nouă vieți, eu am avut mai multe. O pisică toarce. Torc și eu de fericire.
Ședeam la o sticlă de vodcă rusească tare ca naiba, condimentată cu piper și măsline negre, mari cât prunele, și hop, mă bag într-o transă lungă ajutat de ketamină...
Bă, mă credeți sau nu, da' eu zic să citiți ce scriu, am fost faraon! Nu e manea... am fost faraon! Amenhotep al III-lea sau Amenofis al III-lea, al 9-lea faraon din Dinastia a XVIII. Numele meu în egipteana veche înseamnă 'Amon este mulțumit'. Nu-i bai că era cam foamete prin Egipt, suntem prin anul 1370 î.Hr. și poporul trebuie să fie mai slab. Un popor gras începe să se gândească la multe și eu n-am nevoie de gânditori. Gândesc eu și pentru ei. Am și un aparat de stat care se ocupă cu gândirea. Ei sunt filosofi. Și în Egipt sunt mulți filosofi.
Beau bere și vin... Am trei consoarte și trebuie să fac faraoni. Ce nume faine au: Tiye, Gilukhepa și Tadukhepa. Acum mă dau la Sarai, și o să descopăr că e soția lui Avraam... Bă, ne batem joc de Biblie? Avraam, de ce nu mi-ai zis că e soția ta? Am avut ce-i drept visul cu cele șapte vaci grase și cele șapte vaci slabe, da' Iosif nu mi-a zis că, după șapte ani de bogăție, vor urma pentru Egipt șapte ani de secetă și foame, cel puțin nu-mi amintesc de asta. Nu prea am chef de războaie, nu am tancuri sau submarine, nici kalașnikovori, și am pacificat Nubia, Sudanul de azi! Ținutul Bir Tawil este revendicat de mine... Sunt un faraon mare și înțelept!
Mă duc la harem, am un harem grozav. O puicuță e fiica regelui Mittani. Nu sunt obez, nu am artroză sau paradontoză, specialiștii din Secolul XXI e.n. sunt cretini. Apuc un sân gol îl mozolesc și femeia chicotește. E puțin speriată, nu știe cum să-mi satisfacă poftele, sunt aprig la mânie și nu vrea să fie pedepsită.
E cool să fii faraon. Burta mea acceptă berea și vinul. Am mâncat un berbec cu sosuri și mirodenii, simt nevoia să mă culc cu femeile mele. Aș trage o mahoarcă rusească tare ca dracu, da' nu am. Am făcut o distilărie și vreau să fac țuică din fructe, e arma secretă a Egiptului. Am lucrat mult la distilărie. E locul cel mai păzit din toată țara. Vă imaginați cum ar fi să-mi fure bulearca? Mă apucă furia numai să mă gândesc la așa ceva.
Un sclav îmi spune că Gilukhepa vrea să trec pe la ea. Vrea să facem dragoste toată ziua, dacă mă iau după femeile ăstea când mai conduc Egiptul? Femeie, sunt faraon! Da' n-o zic în fața ei...
Refuz categoric să permit căsătoria vreunei prințese de sânge regal cu un rege străin. Era și doleanța unui rege al Babilonului.
Sunt unul dintre cei mai mari faraoni din istorie, un constructor inegalabil și un patron al artelor. Sub domnia mea, regina Tiye a constituit adevărate dinastii de funcționari competenți.
Mă apucă o amețeală, o slăbiciune... simt un firicel de apă tare cum îmi curge în gură, e tare, e cool, e vodcă rusească! Ludmila mă pupă zgomotos. E goală și fierbinte, vă las, am treburi importante!
Camelia Boț: Fă-mă tăcere...
Iubire, fă-mă tăcere,
Fă-mă izvor de plăcere ,
Pentru sufletul tău frumos
Fă-mă un munte valoros,
Pentru inima-ți plăpândă
Fă-mă Lună, fără osândă,
Pentru sângele ce fierbe
Fă-mă vers plin de proverbe,
Pentru ochii ce strălucesc
Fă-mă poezie, să-ti vorbesc,
În noaptea ce se apropie
Fă-mă stea, o melodie,
Să îți cânt cum stiu doar eu
Din vioara inimii mereu.
Fă-mă tu, fă-mă tăcere ,
Fă-mă izvor de plăcere
Si un munte, si o Lună
Să-ți fie mândră cunună...
Sângele ce-ți fierbe-n vene
Fără cuvinte viclene.
Fă-mă iubire un cuvânt
Să prind în iubire avânt,
Să iubesc tot ce este sfânt,
Tot ce vine din suflet frânt
Legând al nostru jurământ
Într-o iubire... pe pământ .
Dimitriu Gabriela: Trecutul labirintul viselor
Capitolul 4...
Alex M. ...Pe Alex M. ,Ioana îl cunoscuse încă din primul an al studenției, în luna iunie, când începuseră primele examene.
Era o zi de vară toridă și ea purta o rochiță scurtă cu bretele, de culoare galbenă, care-i evidenția tenul ușor bronzat .
În picioare, avea o pereche de sandale vișinii care se asortau cu mărgelele de la gât de aceeași nuanță.
Culoarea rochiței Ioanei era asemănătoare razelor soarelui din acea zi și-i oferea optimism și încredere, dar totodată și vioiciunea unei școlărițe aflate pe băncile liceului.
Rochița galbenă, era de un an de zile, preferata ei, deoarece ea considera în subconștient, că datorită acesteia, reușise la examenul de admitere la Facultatea de Limba și Literatura Română.
Fusese al doilea an în care-și susținuse examenul și considera că acea rochie, îi adusese reușita, deoarece o îmbrăcase de fiecare dată când își susținuse probele scrise!
Înainte de examen, mama Ioanei, i-o dăruise cu dragoste, scriindu-i pe o foaie albă cu litere mari, ca și cum fiecare cuvânt însemna un început de propoziție: ,,Să-ți Poarte Noroc,Fata Mea!”
Și chiar îi purtase noroc!
Clar, pentru Ioana, era un talisman!
După terminarea liceului, Ioana suferise intens după pierderea bunicului din partea tatălui, un om pe care-l adorase.
Acesta, trecuse cu demnitate în lumea de dincolo,după o lungă luptă cu o boală necruțătoare,care-l epuizase fizic și psihic. El fusese prietenul ei drag!
Noțiunea de bunic era un cuvânt obișnuit pentru ea doar din cauza gradului de rudenie. I-ar fi spus cu drag pe nume ca unui iubit, sau ar fi putut să-l alinte cu un diminutiv care să exprime dragostea, dar pentru lumea exterioară, aceste manifestări nu erau permise și nici valabile pentru că oamenii ar fi interpretat aceste apelative, ca și o lipsă de respect. Bunicul ei însă sigur nu s-ar fi supărat, era convinsă de asta!
Pentru Ioana, el era mai întâi de toate cel mai intim confident pe care-l avusese până atunci, deoarece acest om trecut prin două războaie mondiale și ajuns la vârsta venerabilă de 94 de ani, era ca o oază de lumină și liniște pentru familie! Sfaturile lui erau mereu pline de înțelepciune și date din inimă datorită experiențelor prin care trecuse în decursul atâtor ani care îl întăriseră și-i cizelaseră caracterul și personalitatea.
Peste această tragedie mai existase și despărțirea de primul ei iubit care pășise alături de ea în lumea îndrăgostiților, timp de 3 ani! Nu-i fusese ușor Ioanei să treacă peste aceste pierderi!
Toate aceste trăiri sufletești au afectat-o emoțional și în același timp au împiedicat-o să reușească din primul an, la Facultatea de Limba și Literatura Română.
Ioana, a rămas acasă un an de zile, angajându-se vânzătoare în satul copilăriei ei și abia în anul următor și-a văzut visul împlinit.
Avea deja 20 de ani când a putut citi fericită, cu voce tare, strigând din toate puterile: ,,Admis!”
Mai târziu, avea să afle de la Alex că și el reușise la facultate tot de la a doua încercare, dar între timp, acesta se confruntase și cu armata de 1 an și 6 luni, obligatorie pentru bărbați la acea vreme, imediat cum terminase liceul.
Ioana fusese atrasă de Alex, de la primul contact vizual, datorită vioiciunii și a siguranței exprimate prin glasul armonios cu care începea o conversație. Avea o inflexiune a cuvintelor rostite care-o răvășea, un timbru clar al glasului, dar care putea ajunge la o voce baritonală atunci când dorea să se facă auzit.
Alex, era un tânăr hazliu, cu părul negru cârlionțat, un brunet înalt cu ochi albaștri, cu o alură atletică, care atingea 1.90 m.
În comparație cu înălțimea Ioanei, el arăta ca un uriaș, dar poate și acest contrast a atras-o cel mai mult.
Avea un zâmbet uimitor, care te cucerea de la prima vedere, nu degeaba există expresia: ,,râde cu gura până la urechi!”, căci Alex, avea acest dar de a se amuza din toată inima când avea motive s-o facă.
Ioana citise undeva, într-o carte al cărei titlu nu și-l mai aducea aminte, că oamenii care râd zgomotos și din toată inima, prezentau riduri fine în jurul ochilor și al obrazului. Așa avea și el la cei 22 de ani, deși era atât de tânăr!
Cu ceva timp în urmă, ea răsfoise paginile unei reviste magazin și-și amintise despre un studiu în care se spunea că bărbații cu ochi albaștri și verzi, suportă mai ușor suferința provocată de o durere fizica.. ,,Oare unde citise asta, cum se numea revista?”, se frământa Ioana, în timp ce-l analiza hipnotizată...
Alex era îmbrăcat într-o pereche de blugi negri, o cămașă de in cu mânecă scurtă de culoare albă, descheiată la primii trei nasturi și purta în picioare o pereche de teniși de culoare albă cu pătrățele negre! Sigur pe Ioana o atrăsese și eleganța ținutei lui!
Părul negru, era ușor pieptănat pe spate și când își scutura capul, buclele îi veneau peste ochi și față, ajungându-i până la nas.
Avea un nas ușor acvilin, care însă era urmat de 2 buze cărnoase arcuite, conferindu-i un aer masculin.
Expresivitatea și mimica feței lui, trăsăturile care-i accentuau frumusețea ochilor de culoarea cerului senin, genele lungi, încadrate fără cusur de sprâncenele negre creionate fără cusur, o făcuseră pe Ioana să-i surâdă afișând un zâmbet timid acestui bărbat-copil, încă de la prima întâlnire care a avut loc pe holurile Facultății de Limba și Literatura Română.
A atras-o atunci nonșalanța cu care el își mișca trupul într-o ritmicitate perfectă, dar și expresivitatea ochilor lui!
,,Omul acesta, vorbește cu ochii!”, își spusese ea, deoarece, urmărindu-l de la distanță, îi putea devoala stările sufletești prin care Alex trecea , doar examinându-i privirea ...
Alex, era un tânăr extrem de versatil, în ce privește etalarea trăirilor interioare, iar de acest lucru, Ioana se va convinge odată cu trecerea timpului.
Ioana, venită din micul și liniștitul orășel de provincie unde-și petrecuse cei 4 ani minunați din timpul liceului, se acomodase greu cu orașul B, unde era studentă. Orașul B, centru universitar recunoscut, i se părea asurzitor și prea dinamic pentru ritmul ei de viață cu care fusese obișnuită. În locul unde ea își petrecuse adolescența, oamenii se cunoșteau între ei și fiecare știre se împrăștia cu repeziciune în oraș, în cel mult o zi. Aici însă, se simțea de multe ori străină și se pierdea în interpretările pe care persoanele necunoscute întâlnite pe străzi păreau că i le oferă gratis! De multe ori, se confrunta auditiv și vizual cu scene violente, cu certuri în mijloacele de transport în comun, dar mai ales cu goana nebună a tuturor după ceva anume!
Totul i se părea un furnicar în care oamenii nu știau să se bucure de natură, de semeni, de iubire! Doar alergau...
Deși Ioana era o fire veselă și exuberantă când se simțea în largul ei și mai ales,când se afla în compania Mariei, apariția lui Alex o intimidase și nu știa care putea să fie motivul acestei reacții care o determina să se simtă atât de ciudat. Probabil ea, nu avea capacitatea lui de socializare și nici acea prezență de spirit reconfortantă și neteatrală pe care el o aborda cu cei din jurul lui. La Alex era ceva nativ să poarte conversații cu toți cei din jur și să-și facă prieteni fără să le consulte arborele genealogic.
Așa era Alex în imaginea ei: un contrast care o atrăgea!
Ioana, o fire modestă și cu un suflet blând, se strecura cu greu în sufletul unui om! Prietenii ei, trebuiau să aibă cu siguranță un numitor comun cu ea pentru a fi acceptați!
Peste ani, atunci când Ioana și Alex erau deja împreună și-au adus aminte de această primă întâlnire a lor și au glumit mult pe seama acestei teme, deoarece Ioana, în stângăcia ei, rămăsese cu ochii mari cât cepele, pe grupul unde Alex povestea de zor întâmplările prin care acesta trecuse în timpul vacanței de vară. Ce poate fi așa de hilar în poveștile acestui băiat încât toată lumea râde atât de zgomotos?”, se întreba ea, ignorându-i pe toți cei aflați în jurul ei!
Se simțise atrasă ca un magnet de prezența acelui tânăr.
Fără succes, prietena ei Maria, încercase s-o scoată din transă, ea însă, rămăsese fixată cu ochii pe acel grup de o veselie debordantă, unde, personajul principal nu era altcineva, decât Alex.
Alex o văzuse atunci pe Ioana privindu-l insistent și pentru prima dată încercase să fie ironic cu o fată necunoscută. De obicei, la vederea unei fete frumoase, Alex era curtenitor și galant, stăpân pe situație și extrem de degajat în expresii și ținută!
O întrebase cu glas tare, pe cine caută și dacă a pierdut ceva valoros, acolo, în locul unde se găsea el.
Ioana se simțise desconspirată de Alex și roșeața din obraji fuseseră primii factori care-o trădaseră.
Întotdeauna când Ioana era într-o încurcătură, sau îi apărea din senin o timiditate anume, fără sens, fața ei lua foc și acest lucru îl considera ca pe un dezavantaj în relația cu oamenii care puteau să-i interpreteze această stare în multe feluri.
De obicei, cei care-o vedeau că roșește nu se gândeau la timiditatea ei, ci la cu totul alte lucruri: minciună, fugă de responsabilitate, ascunderea adevărului...și lista era lungă...
Frumusețea și uimirea din ochii Ioanei îl acaparaseră însă în câteva clipe pe Alex și, din tânărul sigur pe el, devenise odată cu observarea mai atentă a chipului ei, un băiat oarecare, care încerca cu ajutorul ironiilor să-și ascundă propria slăbiciune.
Ce vrei tu?
Marin Rada: Sufletul orb
sufletul meu
a orbit,
glasul tău
picură sânge
peste somnul alb,
de zăpadă,
În cuiburile goale
se face tot mai frig,
și, îngerii au venit,
rând pe rând,
să mă vadă,
La tine în suflet,
e bine,
e cald,
un copil
ține în brațe
grădina,
pentru mine,
tu ești femeia poem,
pentru sufletul meu,
orb,
ești lumina.
Teodor Dume, carte: Cineva mi-a răpit moartea
- Editor: Mioara Băluță
- Coperta: Mioara Băluță
- Imaginea de pe copertă: reproducere după lucrarea artistului Roberto Ferri
Cartea are 94 de pagini,alb negru 13,6/20,2 cm
Anul 2018 mi-a adus bucuria primirii Premiului - I - la Festivalul Internațional al Aforismului, Tecuci/2018 (ediția a 2/a).
Tot în acest an,2018, mi s-a împlinit două proiecte internaționale și un plan editorial de publicare a 7 cărți.
Primul proiect a fost semnarea contractului de publicare a cărții "Quand les ombres traversent la rue"(Când umbrele trec strada),cu Editura Stellamaris din Brest (FranțaÎ) Editor: Michel Chevalier. Traducerea:Amalia Achard. Cartea va fi lansată în Franța. Între coperțile cărții se găsesc cele mai reprezentative texte semnate Teodor Dume.
Al doilea proiect realizat a fost introducerea cu 40 de aforisme în Antologia Internațională ce va apare tot la o editură din Franța.Cartea apare în limba franceză și va fi distribuită în Franța.Între coperțile acestei cărți se găsesc numele celor mai mari scriitori de aforisme din Romania. Proiectul îi aparține domnului Ionuț Caragea. (Mulțumiri și cu această ocazie).
Și cel de/al treilea proiect realizat sută la sută, în 2018, a fost recuperarea timpului pierdut de la debutul meu editorial din 1985 cu volumul Adevărul din cuvinte, prefațat de Dr.Gheorghe Grigurcu,prin publicarea celor 16 volume și a celorlalte trei aflate în curs de apariție. Deci,un total de 19 volume.
Poate că mulți se vor întreba:de ce această grabă?. Simplu. Timpul este ca o molie care roade zi de zi,clipă de clipă dintrun trup aflat la capăt de drum. Tot ceea ce am simțit am transpus în cuvinte între coperțile celor 19 cărți. Nu știu cât de benefic este (sau va fi) ceea ce am lăsat în urmă, dar știu că simțămintele mele vi le-am dăruit curate și cu multă sinceritate.
O parte dintre făuritorii de frumos, prieteni ai cuvântului au scris despre scriitura "dumiană" și le mulțumesc pentru asta.
Am colaborat,până în prezent, cu editurile:Stellamaris (Franța),Princeps Multimedia/Iași,Pim/Iași,Artbook/Bacău,Minela/București,Digital Unicorn/Constanța,Litera/București, Dinastic/Oradea.
Mulțumesc din suflet directorilor acestor edituri care au fost receptivi și prompți.
Iată reliefarea a tot ceea ce s-a putut face și s-a făcut în drumul spre capătul unei vieți împlinite și care, probabil, a bucurat,bucură sau a întristat ori va întrista inimi și suflete.
Desigur că toate aceste realizări nu le puteam împlini fără sprijinul vostru.
Vă mulțumesc sincer pentru asta!
*
Cărțile adevărate sunt acelea care spun
cu îndrăzneală adevărurile despre Om
(Teodor Dume)
Vasile Dan Marchiș: Sprijin suprem
Traian Abruda: ***
Ștefan Moldovan: Idilă de iarnă
Cum alergai sub crengile de măr,
Căzuse-atunci din cer prima zăpadă
Și fulgii rari ți se topeau în păr.
Erai atât de bucuroasă și senină
Iar dragostea ți se citea pe chip,
Priveam la tine cu inima plină,
De fericire îmi venea să țip.
Din fulgi de nea voiam să-ți fac o salbă
Dar se topeau pe gâtul tău fierbinte
Și ne-am pierdut apoi în marea albă
Privindu-ne în ochi, fără cuvinte.
Și pe cărarea moale, ca de vată,
Doar noi sub cerul pur și nefiresc,
Ne-am sărutat pentru întâia dată
Și-am îndrăznit să-ți spun că te iubesc.
Vasile Ionac: Dimineața târziului
mai caută loc de popas.
vârtejuri de frică și lene
cântă cu limbi fără glas.
vijelioasă, simt, iarna sosește
prin arborii triști și gregari.
iubim tot mai rar, pe hoțește
păzind o pădure de pari.
numărul meu de ședere
nu-i adresă, nici faptă, nici loc.
cuvintele-s miez de tăcere,
tăcerile, vai, sunt doar joc.
când ora lovește târziul
și-n clopot rugina sporește,
moartea se luptă cu viul
iar viul, de-apucă, iubește.
Dani Anton:***
De ce credeam că timpul si distanța vor așterne liniștea mult tânjită, îmi va vindeca durerea și va umple golul rămas?,
of, nălucă, de ce bântui prin colțuri de odaie, când eu te-am izgonit îngenuncheată, în rugi și ofrande ți-am redat libertatea si te-am lăsat să zbori spre alte visări, spre alte universuri...!
de ce mai simțeam că așteptarea va așterne cale din flori moarte și suflu de speranță va învia în floare albă de mărgăritar, când mucegaiul zace în oasele obosite de umblet făr´ de rost în lumea voastră mică și strâmtă nebunilor, eu mă sufoc...
plec acum, dar am să revin cu roua neîncepută, cu raza nouă, nimic va mai avea preț, mă dezrobesc de chingile pe care le-am strâns mult prea mult peste gâtul delicat, în iubire stă salvarea noastră!
Rotariu Dorel Vasile: Călătorie
Se pare că toamna bogată s-a dus
Perdele de ceață învăluie zarea,
Pe suflet ,cenușa și-a -ntins disperarea,
Lumina ,îmi pare pe veci c-a apus...
Să m-agăț de-o toamnă târzie visez,
Nu vreau să alunec spre iarnă curând,
Pomii prea goi ,în genunchi stau în vânt,
Secundele cad și vise-mi retez.
O horă pe cer ,moi fulgi au dansat,
Așteaptă în barcă luntrașul Charon,
Perdele de ceață mă poartă spre somn
Dar ora-i târzie și Styxu-nghețat!...
Sub stele de gheață dansând inedit
Spălat, așteptând și o rază de soare:
”-Mi-e trupu-ncă tânăr ,nu vezi asta oare?
Tu suflet al meu ,spre unde-ai pornit?!...”
Cristina Maria Niță: ***
Din odaia lui, din Cer
Slobozeşte lin, moşneagul,
Neaua, ca un lăicer,
Când îşi scutură toiagul.
Şi din barbă flori domneşti
Peste curți ascultătoare
Până-n praguri, cele veşti
De argint, mărgăritare.
Ştiu c-ai fost şi pe la noi
C-am găsit numai steluțe
Cărăruşa înapoi
Şi colinda în ghetuțe.
S-a pitit între minuni
Vremuirea povârnită
Prind arpegii din cărbuni,
Nuieluşe de răchită.
Ca o bună lângă prunc
Toarce seara bucălaie
Dorm copiii, dorm adânc
Raiul, Sfinte Nicolae....
Gina Zaharia: Copil sărac, n-am un tezaur
Veni-va oare moșu-n vis,
La tine-n ghete cu ceva?
Sau, cel puţin, oare-a promis
Că va veni şi el cândva?
Ai fost cuminte, prea cuminte,
Adesea te-am văzut pe-o stradă,
Purtai un nume sfânt în minte
Și-n el un suflet de zăpadă.
Te-a mângâiat, în pas de noapte
O mână caldă pe la tâmple?
Copil sărman, oare se poate
Să nu îţi mai aduci aminte
Că ai văzut într-o vitrină
Ghetuţele ce nu le ai
Și că de-atunci porţi, cu lumină,
Nuiaua ta ruptă din rai?
Ia mâna mea, copil de aur,
Ia-o cu tine pe-nserat,
Știu că mă crezi, n-am un tezaur,
Dar tot ce am e-adevărat!
Postare prezentată
Teodor Dume: De ce, tată?...
Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...
Top 10
-
" Eu cred că destinul a avut un rol decisiv în fixarea numelui meu pe palierul de sus al literaturii.” 1 . Pentru un scriitor, d...
-
Scrijelesc pe coaja de nucă poemul în care mă refugiez. Dup-amiezile ploioase scot din matcă răul. Apele spală de umbre piatra cubică a ...
-
Rodica Lazăr, acesta fiind numele ei de la starea civilă, s-a născut la 17 iulie 1970, în comuna Moldova Suliţa, judeţul Suceava, într-o fam...
-
suntem atât de puțini în compania acestei nevroze care a înghițit gâtul lebedei într-un alfabet al învârtirii încât ne întrebăm care pi...
-
Costel Zăgan (n. 20 ianuarie 1958, Tudor Vladimirescu,Botoşani) : A urmat gimnaziul în satul natal. Este absolvent al Liceului de c...
-
34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume/ 34 de ani de la debutul în poezie(1985) al lui Teodor Dume ...
-
Luceafăr și zeu și om și apă și codru, și mare, și floare și gând, și vis, și durere, și-mpăcare E lacul, e luna, pădurea și-o stea lumino...
-
Aida Verdi Muzica ridică iarba în cer Albastrul mi-ajunge până la brâu În rest scaunele goale așt...
-
Și, ți-am zis, iubito, din două puteri de cearcăn rămâne una, din două puteri de viață rămâne una... din două puteri de moarte... rămân...