Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Doar piatra din adâncul fântânii îți poate vorbi despre durerea apei (Teodor Dume)

Dan Casuneanu:***


Marea nu m-a luat în calcule
a considerat că sunt insignifiant.
Nici furtuna care s-a depărtat
binișor, m-a stors de puteri.
Am ajuns cu vaporul la mal
am dat liber echipajului de pe punte
să se distreze în discotecile din oraș
sau în localurile de noapte de pe chei.
Mă strecor în cabina principală
îngerii sunt somnoroși de la zbor
mi-au adus vopsea pentru cer
întâi să termin parterul
apoi reiau zugrăvitul etaj cu etaj
plin de grație și de luciditate.
Păianjenul e curios, ține aproape
de mine, își întinde firul cu șansă.

Lucian Domșa: Măriuca


(part.3)
... a venit în permisie din Război într-o duminică dimineața când, în vremurile bune, în sat ar fi
trebuit să să fie o forfotă veselă, cu oameni care se pregăteau de Sfânta Liturghie. Când a intrat pe ulița cea mare s-a mirat că n-a văzut nici țipenie de om, a auzit doar lătratul unui câine undeva la câteva case mai încolo. După câțiva zeci de pași a văzut-o pe Nana Florica ieșind din curte și s-a grăbit s-o ajungă din urmă. „Nană Florică! Nană Florică!” a strigat el, iar bătrâna s-a oprit și a întors capul. „No șine-i?” a murmurat ea încercând să deslușească chipul feciorului îmbrăcat în uniformă de soldat, care se apropia de ea. „Apăi io-s, Manole a lu’ Țapu’!” a zis el bucuros, dându-și jos boneta din cap. Bătrâna a făcut doi pași înapoi până ce a ajuns lângă flăcău și l-a măsurat cu privirea din cap până-n picioare. „No, ai vin’t?” a continuat ea. „Am vin’t oțâră p-acas’, da’ nu stau mult că trăbă să mă-ntorn…”, a adăugat Manole oftând. Apoi au continuat să pășească împreună, bătrâna povestindu-i cu vocea ei tărăgănată cum că oamenii erau atât de speriați încât abia mai ieșeau din casele lor, iar în sat au mai rămas doar muierile, bătrânii și copii, din cauză că toți bărbații trecuți de douăzeci de ani au fost duși pe front.
Au continuat drumul împreună până la răspântia dintre uliți, când muierea a luat-o-n sus către biserică, iar soldatul a cotit în dreapta către casa lui. A făcut câțiva pași și s-a oprit mirat de liniștea nefirească din sat. Maică-sa Anica trebuia să fie la Sfânta Liturghie la ora aceea, ea întotdeauna se ducea printre primii, de multe ori aștepta pe treptele bisericii ca să vină crâsnicul Gheorghe și să deschidă Sfântul Lăcaș. De fiecare dată când o vedea lângă ușa bisericii, bărbatul îi zicea doar atât „Doamn-ajută, Nan-Anică!”, iar ea îi răspundea „Ajută Dumniezo la tătă lumea...” , după care aștepta răbdătoare să intre înăuntru ca să-și ocupe locul.
Când a intrat în curtea casei lui, câinele a început să latre de bucurie și să dea din coadă, aproape să se sugrume-n lanțul în care era legat, până ce Manole s-a apropiat de el și l-a mângâiat pe cap, iar animalul s-a culcat la picioarele feciorului. „Zâua bună ticule!” a urlat Manole către bătrânul gârbovit care a ieșit cu pași mici din gârliciul chimniței, sprijinindu-se de o botă. A înaintat spre tatăl lui care s-a oprit mirat încercând să deslușească chipul pe care-l vedea ca prin ceață. „No, șine-i?”a bâguit bătrânul, iar feciorul a răcnit: „Io-s mă ticule, Manole!”, știind că tatăl lui stă foarte prost cu auzul. „Aha!” a zis Tetea Ghiuțu. Cu numele ăsta era cunoscut în sat, așa-i spuneau toți cei care-l cunoșteau și nu numai. „Aha” era vorba lui, la orice i se spunea, el o folosea, ca și cum ar fi înțeles totul, după care se întorcea cu spatele și nu mai scotea nici un cuvânt multă vreme. Manole s-a uitat câteva momente după bătrânul lui apoi și-a amintit că bietul om era cam într-o ureche de mulți ani. A căzut de pe casă atunci când s-a suit să tomnească țiglele căzute după o furtună teribilă într-un început de vară.
Era pe la amiază, tocmai ce au mâncat de prânz, iar Ghiuțu a vrut să se pună jos măcar o jumătate de ceas, după care să pună parii pentru porodăi în grădina din spatele casei. Doar ce s-a întins în pat și a început răpăiala, apoi s-a slobozit din ceruri o furtună atât de deasă de nu mai vedea nimic la doi pași. Trăznea și fulgera atât de tare încât câinele s-a apucat de urlat și s-a ghemuit sub coșer, iar Ghiuțu a strigat nervos la el că nu putea să doarmă. Atunci Anica a urcat repede treptele spre casă făcându-și mai multe cruci și strigând că, câinele urlă a moarte, iar bărbatul s-a ridicat din pat s-a apucat de râs: „Ești proastă tu muiere, cin’ să moară?”A ieșit nervos din odaie în târnaț și a încercat să privească prin perdeaua de ploaie, însă n-a reușit să vadă nimic. Apa continua să curgă prin curte și să facă șuvoaie, ducând cu ea bulgări de pământ, pietricele și tot ce găsea în cale, iar Anica a venit lângă omul ei murmurând c-asemenea urgie n-a mai văzut niciodată și că „ne bate Dumniezo pen’că avem multe păcate...” Ghiuțu a pufăit nervos și a dat din mână a lehamite auzindu-și femeia, apoi a continuat să privească puhoiul de afară, căzut pe gânduri.
Furtuna s-a oprit târziu, iar în curte nu se putea ieși din cauza apei care băltea peste tot. Ghiuțu bombănea nervos că nu-și găsea cizmele, până când muierea i-a zis că și le-a lăsat la intrarea în conie înainte să prânzească. Burlanele curgeau fără întrerupere, iar Anica a coborât treptele în răcoarea de afară, uitându-se împrejur să vadă ce stricăciuni a făcut furtuna și s-a oprit dintr-o dată. „Ghiuțule!” a strigat ea, surprinsă. „Mă Ghiuțule! Haida mă, repede!” „Ce-i tu, muiere?” a mormăit omul ieșind în pragul ușii. Femeia a arătat cu degetul la picioarele ei unde zăceau câteva țigle, pesemne căzute de pe acoperiș din cauza urgiei. „No, asta nu-i bine!”, a zis el. „Că să scură apa-n casă...”. După câteva minute Ghiuțu era suit pe scara cea lungă, încercând s-ajungă pe acoperiș să aranjeze țiglele la locul lor, când un pas făcut greșit a făcut ca scara să se-nfunde prea tare în pământul moale de după furtună și să se clatine, iar trupul bărbatului să se prîbușească direct pe grămada cea mare de bușteni lipită de peretele exterior al casei. „Ghiuțuleeeeee!”, a țipat muierea, iar urletul de groază a lui Anica l-a auzit și Manole care s-a oprit să treacă urgia câteva case mai încolo, la vărul Nicușor a lui Mena. „Tulai, Doamne! Asta-i mica!” a șoptit Manole când a auzit țipătul, apoi a ieșit repede din conie și s-a grăbit spre poartă, salutându-l în fugă pe văru-său și luând-o la goană-n sus pe uliță.
Atunci au crezut cu toții că Ghiuțu își va da sfârșitul, însă Dumnezeu i-a mai dat zile, chiar dacă a zăcut câteva luni chinuit de dureri și de friguri, până-ntr-o zi când singur în casă fiind, a strigat-o pe muiere: „Tu Anică, tu, adă-mi o ulcică cu apă!”. Atunci Anica l-a auzit, noroc că era-n curte spăla niște lepedeie și era plină de săpunele pe mâini, iar Manole era dus cu treabă de dimineață. Muierea a lăsat spălatul, și-a șters repede mâinile pe șurță și a grăbit pasul să urce-n casă, făcându-și cruci cu nemiluita și ștergându-și lacrimile ce i-au inundat ochii, erau primele cuvinte rostite de Ghiuțu după șase luni în care viața lui a fost doar în mâinile lui Dumnezeu. De atunci Nana Anica n-a mai lipsit nici o zi de la biserică, iar părintele Calistrat o dădea exemplu la ceilalți credincioși.
(VA URMA)
***
GLOSAR:
crâsnic - paracliser
gârlici – intrarea îngustă în pivniță
chimniță – pivniță, beci
botă – baston, bâtă
Tete – termen folosit de cineva pentru a vorbi cu sau despre tatăl său, termen de respect folosit pentru a vorbi despre un bărbat (de regulă o rudă) mai în vârstă
a fi într-o ureche – a fi nebun, țicnit
a tomni – a repara (în context), a drege
a se pune jos – a dormi de amiază (în context)
porodăi – roșii, tomate
coșer – hambar în care se păstrează porumbul după ce e cules
târnaț – prispă, pragul ușii, hol
se scură – se scurge, curge (regionalism)
ulcică – oală mică de lut, cană
lepedeie – țesături groase de lână care servesc la învelit
săpunele - clăbuci
șurță – șorț, îmbrăcăminte din pânză purtată peste haine, de femeile de la țară în timpul lucrului pentru a-și proteja îmbrăcămintea sau organism

Petruț Pârvescu: Într-o singură noapte


ghiţă şi mărin erau fraţi buni
oameni simpli blânzi cu frică de dumnezeu
ar fi fost la primărie în iarna aceea
să ceară o căruţă de lemne
din pădurea lor

că primarul cum să nu
ar fi zis că le dă
numai să pună şi ei odată degetu’
ăla mare pe foaia de colectivă
cum au făcut şi alţii şi gata
ce dracu’

dar ei au zis că nu pot
că pământu’ e moștenire de la ăi bătrâni
că nu îi lasă dumnezeu din cer
că nu îi lasă morţii din cimitir
şi au plecat ruşinaţi cu căciulile-n mână cum veniseră

cu pământu’ s-a rezolvat repede
în primavară
au venit de sus
de la regională și i-au ajutat să pună degetu’

pe la patru
ne trezim aşa într-o noapte
cu câteva zile înainte de crăciun
cam pe la cântatu’ cocoşilor spre dimineaţă
când era somnul mai dulce
cu o zarvă nemaiauzită în sat 

lătrau câinii ca lupii la stână
multă harababură urlete ţipete
aprindea mama săraca tremurând lampa
şi noi de sub pătură ţuşti în picioare
buluc ciorchine în uliță 
să vedem 

afară
noapte cu stele verzi și lună plină
asta aduce nenorocire zise mama
acolo aproape mai mult pentru ea
şi se închina mare până la buric de trei ori 

dincolo de florica lu’ baroi
mai la vale în dreptu’ lu’ stan a’ lu’ dumitru
se zăreau două făclii mari alergând bezmetice pe uliță

veneau aşa oarecum
aproape că jucau acolo grămadă
aproape că se înălţau la cer
înspre casa noastră
cu norod cu tot 

ne cuprinsese frica
mama ne înghesuia spre poartă
dar începuse ușor să se vadă
să se audă mai bine
săriţi fraţilor
se omoară
aoleu soră dodă neică doamne fereşte şi apără
satana în piele şi oase

doi oameni în cămeșe și izmană
cu torţe aprinse în mâini
înaintau sărind pe loc şi alergând prin zăpadă
cu feţele late pline de sânge

femeile băteau îngrozite mătănii
bărbații se-nchinau şi nu le venea să creadă 

mărin şi ghiţă
frați buni într-o singură noapte
îşi bătuseră-n cap câte două piroane lungi de fier
şi alergau desculţi în inima nopţii !

Ștefan Radu Mușat: Toamna mea de altădată

Literatură pentru copii, Literatură pentru copii, Literatură pentru copii, Literatură pentru copii

Luminiș vopsit cu ceară,
Tremură în lacul rece.
Doi gâtlani zvoneau aseară
Cum că vara ar fi să plece.

Dar pe câmpul necuprins,
Zdrențuită se arată,
Călărind un cal aprins,
Toamna mea de altădată.

Vine cu paner de nuci,
Gutui, mere sângerii,
Strecurând printre uluci
Stol de frunze ruginii.

Viile cu rod în juguri
Negura-ncepu s-o spele,
În ciorchinii roș’de struguri
Poposesc roiuri de stele.

Dar și frunza se visează
În copac o stea de humă,
Numai toamna înserează
Lunca într-un râu de lună.
(Ștefan radu mușat/ Volumul pentru copii, Caut o poveste)

Gabriela-Ana Balan: Scorbura


uneori mă trezesc plângând
fără nicio explicație
la gândul că nu am de ce plânge

alteori râzând
și îmi astup râsul cu o lopată de pământ

plâng și râd laolaltă
numai atunci când scriu
şi se așterne pe coala albă doar textul
pe care îl șterg la corectură

atunci degeaba arunc lopata de pământ
peste foaia pe care încerc să o îngrop ca pe o rădăcină,
copacul nu mai crește înapoi

de aceea vă rog să nu mă întrebați
de ce râd
de ce plâng
iar când tac, lăsați-mă să scriu
pe dinăuntru, în scorbura mea de copac

Nicolae Nistor: Poemele eului

(13)

singur pe o stradă inundată
de oameni grăbiți
da eram singur nu vă mirați
vine vremea când suntem
asemeni băncilor din parc
peste care s-au așezat unele peste altele
amintirile și amneziile
mă privesc
văd un om plecat departe
alții care se târăsc de moarte
și nimeni nu vede nu aude
scârțâitul de bănci
doar câinii și pisicile speriate
așteaptă stăpânii plecați departe
și ploaia care nu se lipește de lemnul
pe care nevăzuți privim cerul în noapte.

Ildiko Șerban: Urletul


Dureros, strâng de vreo cinci minute fălcile și buzele. Ca pe o prună, de ce prună nu știu, dar e un fel de a spune, enervant și repetitiv, ca orice reflex verbal pe care îl asociem cu o stare. Mă dor țugoaiele astea de buze pe care le strâng cu înverșunare să nu urlu. Nu știu să gestionez emoțiile? Nu știu să evaluez situații? Pe naiba! Clișee... Urletul ăsta care nu poate ieși încă, a început când ochii au dat de lumină, atunci la început. Specialiștii spun că nou născuții nu văd... Ba văd! Restul corpului era încă acasă în uterul mamei, când am văzut lumea și mi-a venit să urlu, oripilată de ce vedeam. Nu mai exista cale de întoarcere... nici de urlet, ci doar de un țipăt obedient notat cu un al clișeu după știința lui Apgar. Dacă aș fi știut că durează ani până pot urla, nu știu, poate aș fi încercat să mă întorc de unde veneam, adică în... mă-sii, dar ca un copil educat în spiritul naturalului, adică așa cum se spune că de când e lumea, nașterea e naștere, ca să nu mai bat câmpii, doar m-am lăsat cântărită, alăptată, învățată, crescută, înghițind până aproape la reflux esofagian, voma și urletul împotriva normalului lor. Acum fac același lucru, eventual pot țipa un pic, așa elegant, eventual terminat cu un „ah!” efeminat ca scuză pentru ieșirea din tipar, dar chingile analizei și empatia pentru indivizii ăștia care ne decid viața, dincolo de furie, mă obligă la exersarea prunei ăleia nenorocite, care îmi rupe fălcile. Mai fă niște cursuri de dezvoltare personală! Mai citește ceva despre politica sănătății populației! Analizează studiile laboratoarelor de cercetare! Nu zău? Am tot citit și am ajuns la propriile mele adevăruri! Mai îmi spuneți mult ce să fac?! Cum să fac?! În timp ce îmi zvâcnesc fălcile, aud știrile de la TV. Aceleași. Obsedant de repetitive. Cu vocile ascuțite de frică și extaziate de teroarea media pe care o gestionează, mimozele au învățat să citească! Măcar atât! Inamicul numărul unu, teribilul Covid, mușcă din populație fără să aleagă vârste, statut social sau simpatii și parcă totuși, dincolo de asta ceva sună fals! Conform acelorași hărți educative implementate de-a lungul anilor, alea care m-au învățat să gândesc, ceva sună fals! Acum brusc mi se cere să nu mai gândesc! Cu un englezism ieftin, spun politicos, fără să dau drumul urletului „sorry”! Băi, nu auziți? Sorry! Mă uit la fenomenul ăsta de globalizare, pandemizare, uniformizare, depersonalizare și văd clar experimentul obedienței sociale, ca atunci când îmi venea să mă întorc de unde ieșeam. Normal că e bine asezonat cu studii, statistici și culmea cu lacrimile amare ale aparținătorilor celor decedați și asta doare al dracului de tare! Urletul stă să se sinucidă de disperare și se zvârcolește disperat în punga aia de prună, stafidită de așteptarea eliberării. Nu, nu vreau să știu cum ar fi să nu îmi pot lua rămas bun de la cineva drag! Dar cum vă permiteți și în numele cărui munte de bani și interese să vă folosiți de durerea cuiva? Nu ați auzit de capace transparente care etanșeizează? Nu din sticlă, că de, sunt scumpe, dar de un capac din folie transparentă, care să fie fixat pe sicriu ca cei îndurerați măcar să îi poată privi ultima dată pe cei iubiți, ați auzit? No, acum v-am dat idei de îmbogățire! Rapid să apară un isteț cu patalama de la politic! Faceți bani să vă ajungă și pe lumea cealaltă, dar lăsați-ne demnitatea de a ne îngropa morții!
Până găsesc un loc în galaxie unde să urlu în sfârșit (nu de alta, dar măcar eu să mă aud) faceți bine și
nu încercați să mă convingeți să nu gândesc!
PS. Pe pagina mea pot posta exact ce doresc!
Aviz amatorilor!

Monica David: Liant


Băiatul numără
culorile semaforului.
La fiecare clipire
bate din palmele mici
câte un zâmbet.
Fetița sare coarda
în cercuri de zâmbete
ce scaldă pe chipul mamei
emoții.
Bunica împletește
clipe din copilărie,
pe aceeaşi bancă
din parcul
ce înflorește
a câta oară?

Marin Rada: Poetul

Poetul nu moare
niciodată,
el pleacă, uneori,
în veșnicie,
când îl strigă
pe nume,
o femeie frumoasă,
în inima lui,
crește un munte
de poezie.

Uneori,
sufletul lui,
e bolnav de tristețe,
alteori,
e o gură de rai,
când îți mângâie
sufletul,
cu-n cuvânt
de iubire,
este bine,
într-o carte,
să-l ai...

Când pleacă,
uneori,
în veșnicie,
clepsidra lui
se-ntoarce înapoi,
strigați-l pe nume,
cu un glas
de femeie frumoasă,
el râde și plânge,
toată viața,
în noi.

Vali Orțan:***


tratat de beţie
când bei trebuie să ştii
să citeşti în nori
nu poţi bea tărie
pe cer senin şi caniculă
aşa cum nu poţi bea bere
pe frig şi ceaţă
ospătarul îţi poate
recomanda orice
dar norii
se adună şi se împrăştie
când vine vremea

***
solilocvii
unde se duc visele când mor?
aşteptă reîncarnarea
pentru o nirvana a viselor
sau se destramă cum norii
în vânt?
unde se duc ploile când mor?
aşteaptă o nouă viaţă
sau se usucă de dorul
pământului?
unde se duc stelele când mor?
pleacă spre alt cer
sau rămân în visele celor
ce s-au iubit
văzându-le?

***
jurnal
când plângi mergând
prin ploaie
ai un sentiment aparte
chiar dacă este libertate
furată

Ionuț Zamfira: Căsuța albă


Pe-o stradă-n care urma n-are vină
Aproape de un râu secat de-o vară
Se simte un parfum de tămâioară
De la căsuța albă din colină

Și nu e albă că așa-i culoarea
A îmbrăcat-o Dumnezeu de-o vreme
Cu ochii pe fereastră ea se teme
Că până mâine va-ngheța și marea

Și-i pustnică sărmana ca și norii
Trăgând de suflet parcă să respire
Vorbea cu focul, însă în neștire
Simțind sub piele bocetul ninsorii

Și caută să-și facă de mâncare
Dar nu avea decât un colț de pâine
Plângea sărmana neștiind că mâine
Va fi afar' o zi strălucitoare

În juru-i totu-i mort, nimic n-apare
Nu-i urmă de copil pe-această stradă
Poștasul uneori dă să o vadă
Dar și el o taxează-n disperare

Peste puțin rămâne fără lemne
Dar flacăra îi cere de mâncare
Azi s-a-ncalzit sub razele de soare
Dar noapțile-s cumplite, lasă semne

Și viața-i grea, copiii sunt departe
Se-ascund de anii vieții de odată
Colindători cu suflet fără soartă
Au alergat pân' dincolo de moarte

Dar ea, bătrâna, n-a-ncetat să spere
Că într-o zi își va primi cadoul
Cânta să își asculte iar ecoul
Că rămăsese-acum fără putere

Diana Trandafir: În lumină


prin porii pielii
respiram pace
aveam o umbrelă albă
decupată de țipătul subțire
al acelui pescăruş rătăcit
un mers fastuos îmi îmbrăca gleznele
şi naufragii imense mi se cuibăreau în piept
langa inimă
sub lumina soarelui
călătoriile mele se loveau de alt țărm
eram acasă
cu mine
îmi aranjam scoicile
numărandu-le ca pe nişte mătănii
iar aşteptările stăteau cuminți
pana ce ziua se liniştea şi
se aşeza
în genunchi
fără efort
am reuşit să inventez
un măr verde

Floarea Dutulescu: În anotimpuri fără vină


Ne coborâm în anotimpuri fără vină,
Unde-înfloresc doar primăveri albastre,
Îmbrățișează marea, cerul... sub retină,
Te-aduc în suflet; prin tăceri sihastre. 

Noi răsărituri vii, privirea, vor să-mi scalde,
Zâmbesc cocori la geamul amintirii,
Din zări de lumină se scutur raze calde,
Stropind etern zăpada fericirii.

La țărm de infinit, visez cum râde zarea,
În nopți ca de mărgean, ți-ascult chemarea,
Ș-apropii cu gândul, o clipă, depărtarea,
Sub pleoape, mi-ești neliniștit ca marea.

Grăbesc prin ere, anotimpuri de lumină,
Nici universul nu ne mai așteaptă,
La nesfârșit, iubirea noastră va să țină,
Mai urc pe scara fericirii-o treaptă.

Amprenta unui gând s-a-înfipt în veșnicie,
Stă scrisă cu petale dulci, în inimi,
Atâtea toamne reci, prin mine reînvie,
Acoperind cu frunze, arse patimi.

Constantin Mosor: Cartea vieții


Am șters de praf o carte. Carte rară!
Cândva o deschideam mai des, acuma
O mai deschid abia din vară-n vară...
Așa e când pe tâmple-ți urcă bruma.

Dacă îmbătrânești nu-ți șade bine
Să te prefaci că nu ai anii-n spate...
Dar ce le spui secundelor din tine?
Mințindu-le, te umpli de păcate!

Cartea pe care astăzi am deschis-o,
Nu seamănă cu toate celelalte.
E scrisă-n Cer și Cerul mi-a trimis-o,
Ca semn al bucuriilor înalte!

E cartea vieții mele, e-nceputul,
Sunt amintiri care mă-ntineriră,
Și m-au făcut să uit că strigă lutul,
Când pașii înspre mine și-i deșiră!

Din carte nu lipsește o secundă!
Nici lampa din perete nu lipsește,
Nici scârțâitul ușii. Casa scundă,
În mine temelia își zidește!

Și zâmbetul bunicii e în carte.
Lacrimi... le-a luat pe toate, sus, în Ceruri,
Ca eu, nepotul ei, să nu am parte
De-un drum împovărat cu multe geruri!

Chiar! Voi o mai cunoașteți pe-a bâtrână?
Petria lui Ion de peste deal.
Mâinile ei crăpate de țărână
Scoteau doar sărăciile la mal!

Vreți să mă întrebați despre bunicul?
Pe el nu-l știu! Plecase! Drum de stele
A coborât ca să-i aducă plicul
Unde scria să doarmă lângă ele!

În cartea vieții scrie tare multe!
Iertați-mă că v-am adus aminte.
Cine nu vrea nu e silit s-asculte...
Dar să nu-mi surpe drumul spre cuvinte!

Măcar acum! S-apropie Crăciunul...
Un infinit de cărți în ceruri scrise...
Să nu vă rușineze pe niciunul
Trecutul! Deci... lăsați-le deschise!

Vasilica Grigoraș: Diafan alint


prin valea deschisă
ca o păstaie de roșcov
care înconjoară
creasta dealului
în huruitul necontenit
al copitelor
cailor de stepă
mărunţi şi iuţi
se prăvale spre răsărit
ca o vijelie
luna dodoloaţă
pospai de lumini
cernute cu zgârcenie
de sita deasă
a cerului înnourat
se peling graţioase
pe pleoapele
ierburilor de mătase
diafan alint
în dragostea de noapte

Vasilica Grigoraș, carte: Simple adorații

 Mulțumesc din suflet poetei, eseistei și editoarei Mariana Gurza pentru frumoasa prezentare a cărții mele „Simple Adorații: Impresii de călătorii; Haibun-uri”, Editura PIM, Iași, 2020 și publicarea acesteia în revistele: „Logos și Agape” și „Armonii culturale”.

Mariana GURZA: Proză spuzită de lumina lirismului

Începând cu titlu și coperta, volumul care poartă semnătura Vasilicăi Grigoraş ,,Simple Adorații: Impresii de călătorii; Haibun-uri”, Editura PIM, Iași, 2020 invită cititorul la un popas agreabil spre lectură, îl captivează de la primele pagini și-l îmbie să tot zăbovească răsfoind pagină cu pagină. Acest lucru ni-l confirmă și poeta, scriitoarea, eseista Florica Pățan: „Citind cartea, avem senzația că Vasilica Grigoraș a urmat îndemnurile din lecturile lui Mark Twain, în sensul de a explora, a visa și a descoperi, rezultatul fiind pe măsura așteptărilor – trăiri emoționale intense, cunoștințe noi integrate în sistemul propriu de cultură și, finalmente, această carte de suflet, cu viziuni largi, generoase, caritabile, despre oameni, lucruri, monumente, ca și cum mintea nu poate să-și întrerupă acea călătorie, iar autoarea ne conduce vizual, cognitiv și afectiv pe traseele deja cunoscute ei, reconstituind, retrăind, continuând într-un fel călătoriile”.
Cartea de adnotări despre călătorii în timp și în spațiu este o mărturisire a autoarei, venită din ,,tolba inimii”, cu acea gingășie lirică, ca și cum însuși un trimis celest îi îmbracă în haină de sărbătoare cuvântul, ce ne poartă spre anii inocenței, ai mirosului de ,,mamă”, ai dorului de Dumnezeu.
Proza volumului este ,,presărată cu poeme de inspirație japoneză (haiku-uri) și tristihuri, ceea ce în literatura niponă poartă numele de haibun”. Astfel descrierile de călătorie spuzite, pigmentate cu fragmente, ipostaze poetice dau plusvaloare volumului și îl fac mai captivant.
Prefațată de trei personalități literare, Florica Pățan, Pr. Marcel Miron și Georgeta Petre, cu o rigurozitate de apreciat, volumul se bucură de o reală încărcătură emoțională a lectorului. „Vasilica Grigoraş ştie să transmită, cu emoţie, adevăruri universal valabile, starea de creştere a fiinţei pe drumul imaginar al înţelegerii spre tărâmul comun, situat în sfera idealului şi sensibilităţii multora dintre noi.” (Ana Urma)
Vasilica Grigoraș, o scriitoare complexă, abordează diferite genuri și specii literare, ceea ce o situează printre penele ascuțite ale vremii.
Revenind la volum, autoarea iubitoare de călătorii, mai ales a pelerinajelor, ne-a împărtășit stările și sfințenia locurilor. ,,O călătorie este întotdeauna un album de imagini pe pelicula ochiului şi a minţii, iar o carte despre călătorie este scrisă mai întâi în inimă”.
Amintiri ce se revarsă tumultos peste ani și ani: ,,val de amintiri –/ foşnetul proaspăt de vânt/ zburdând pe alei. Clipele se înşiră ca mărgelele de toate culorile în colierul vieţii. Imagini ale unor frânturi de viaţă, amintiri, încă foarte vii de când am început să deschid ochii spre lume şi să cunosc familia, oamenii și satul în care creşteam. Aş putea spune că am crescut precum un vlăstar fraged la umbra pomului roditor, MAMA”.
Scriitoarea Vasilica Grigoraș, cu duioșie își descrie copilăria alături de cei dragi. Mama fiind cea care i-a sădit sămânța bună pentru un rod bogat. Mama, prin exemplul său a învățat-o hărnicia, învăţătura şi credinţa. Autoarea mărturisește că a citit undeva că „un copil este ca un copac; dacă se strâmbă de mic, nu se mai poate îndrepta”. Este convinsă că mama ei a știut acest lucru şi a avut grijă să-și crească drepţi copiii. Pentru acest lucru, cu pioșenie și adorație autoarea îi spune: „îţi mulţumesc MAMĂ!” și aievea: Chipul mamei -/ sfântul talisman pentru/ întreaga viaţă”. (Te port în suflet mamă dragă)
Credința i-a fost mereu reazăm Vasilicăi Grigoraș. Filonul creștin, bine înfipt încă din pruncie, și-a păstrat puritatea. Cartea parcurge etape existențiale, de la naștere la maturitate. Timpul i-a arătat frumusețea, curățenia și profunzimea satului românesc, graiul și portul țăranilor noștri. (Satul, sufletul românului)
Descoperim în carte descrierea unor locuri unice în felul lor, atât prin peisajele naturale cât și prin adâncimea credinței ortodoxe strămoșești din toate colțurile binecuvântate ale țării noastre. Dobrogea, Vrancea, la mănăstirile nemțene, la cele din Bucovina, Moldova, până în Maramureș. Nu a lipsit Tara Făgărașului, cu Șinca Veche, Sâmbăta de Sus, Prislop de unde a primit binecuvântarea Părintelui Arsenie Boca, numit și Sfântul Ardealului. Fiecare cu tainicul său, Vasilica prin aceste drumeții/pelerinaje a atins norii cu mâna bucuriei și luminii printr-un lung șir de rugăciuni necontenite.
„Autoarea reușește să dea sens de vacanță peregrinărilor sale, atentă să capteze, să absoarbă şi să interiorizeze tot ceea ce ochiul pământeanului ar putea insera pe retina sufletului… Astfel, obiectivele trecute în revistă sunt descrise în așa fel încât să te simți într-o stare ubicuă, purtând, cum altfel, statutul asumat la începutul lecturii: turist, vizitator, pelerin. Toate cele relatate primesc o atenție distribuită în mod egal, din punct de vedere descriptiv… Ele stârnesc dorința de a nu-ți afla liniștea până nu atingi, nu doar cu spiritul, acele artefacte, ca nevoie a plinătății persoanei umane. Dacă nu ai această împlinire, ai bucuria de a te găsi în fața unor adevărate lecții de istorie sau de geografie, și, spre bucuria mea ca duhovnic, de adâncă spiritualitate și trăire creștină autentică.” (Pr. Mircea Istrătucă)
Fișa sa de autor de la sfârșitul volumului, autoare a peste 15 volume și peste 20 de volume colective şi antologii, precum și referințele critice aparținând unor nume sonore ale literaturii, culturii și spiritualității române, completează profilul scriitoarei Vasilica Grigoraș.
Vasilica Grigoraș o prezență necesară în istoria literară! În Grădina Maicii Domnului, autoarea își ridică ruga spre Maica Sfântă, pentru normalitate, iubire și iertare, ca o mărturisitoare a credinței ortodoxe. Acum, avem nevoie mai mult ca niciodată de întărirea în credință, ca împreună să fim mărturisitorii lui Hristos.
——————————–
Mariana GURZA
Timișoara
7 decembrie, 2020
http://armoniiculturale.ro/.../mariana-gurza-proza.../
http://www.logossiagape.ro/.../mariana-gurza-proza.../

Stamate Constantin:***


Ultimul E
Când am amuțit în verde
Cupa lipsită de tine geme
Dând fulgere sângeratice
În abisurile dizolvate.
Pași-mi dădeau dureri line
Iar nici o sărutare nu mă atinsese.
Dorințele roșii sorbite-n soare
Acum se lăsau moarte, căzătoare.


Numărătoarea
Sângele ce grava râuri
Prin plantațiile de simțuri
Mereu își pierdea rațiunea,
Timpul și cauza fiind plăceri tainice.
Valuri de temeri tăcute
Întind timpul în picături de rouă,
Pierzându-și astfel sătule
Înțelesele cuvinte labirintice.
Duminica
Cu aspirantă acuzare
În Duminica respectului
Nu mă mai tem de soare.
Aleator, vuietul posesiunilor
Se micșorează în versuri rănite.
Blestem stima impoliteții
Iar rupestru pictez Duminica!

Mioara Băluță:***


am scris cuvinte amare
pentru că în mine era ceva amar
am scris necuviincios
pentru că o parte din mine
era lipsită de rușine
murdar am scris
pentru că eram murdară și sălcie
ca o lacrimă
am scris pe ascuns
și scrisul meu a sunat ca un cuțit
pe care cineva îl ascuțea de inima mea
am scris și nu m-am uitat înapoi
să văd urma tăioasă
când scrisul meu s-a aplecat
m-am aplecat și eu
m-am târât și mi-am lăsat carnea în urmă
pentru că toate în mine au fost
și numai așa puteam simți
căldura glasului Tău
ridicându-mă dintre pământeni

Silvia Bodea Sălăjan:***



Te-astept deși nu scot niciun cuvânt
Și nu mi-am pus papucii lângă ușă
As vrea să-mi dai pe-o aripă de vânt
O mângâiere fără de cătușă

As vrea să vii tot cum veneai odată
Doar furișat tiptil în miez de noapte
Să te oprești nițel la noi in poartă
Și să ne-aduci un coș cu fructe coapte

Nu vreau averile de pe Pământ
Și nu astept comori și fală mare
Vreau doar un licar din Cuvântul Sfânt
Să-mi facă viața sfântă sărbătoare

Nu vreau să mut din loc nici munți nici văi
Cu crezul meu cât bobul de mustar
Vreau sa te-nduri de copilașii mei
Și să le-aduci lumina vietii-n dar

As vrea să Te cobori în lume dacă
Mi-e întruparea gândului meu bun
Iar Nașterea din ieslea cea săracă
Să fie azi nou început de drum

Și frații să se-împace si părinții
S-adoarmă liniștiți că lucrul lor
E armonia ce ne-au dat-o sfinții
Si nimeni nimănui nu-i e dator

Apoi tu poti sa pleci Moșule drag
În lumea lui:"A fost ca niciodată "
Si-n zâmbet de copii să pui pe prag
Veșminte lumii - inimă curată

Getuța Z Corbu: Semnele de bătrânețe

 (text umoristic)

Cum simți c-ai îmbătrânit sau care sunt simptomele îmbătrânirii,
- e simplu: te uiți în oglindă și te-ntrebi cine-o fi acolo,
- pieptănându-te constați că ai devenit mai înțelept, sau bănuiești doar
oricum ar fi nu iei în seamă, asta se cheamă pasivitate(e specifică îmbătrânirii
,, ce-o fi o fi...,,) dar gândurile tale sunt deja razna până la capăt
- începe să te doară când te-ndoi, sau vrei să te ridici, o mână îți tremură dacă ridici ceva de pe masă, un ochi nu mai vrea să vadă ce-i arăți și-atunci cauți ochelarii, deși i-ai ridicat pe cap tu îi cauți peste tot
- când sunteți doi în casă, te împiedici unu de altu, ori nu vă mai ajunge patul
- vrei să dormi și deranjează sonorul prea tare la Tv, fiindcă celălalt
se uită la meci și n-aude cine a marcat golul...,
ai vrut să-i arați tu un gol dar dacă n-are lampa gaz nu se aprinde
- dacă pleci undeva nu mai știi unde ai vrut să te duci, și te-ntorci din drum poate-ți amintești
Semnele de bătrânețe nu apar oricum, ci în funcție de anotimp
- primăvara simți bucuria aia tâmpă a copilăriei și te trezești fredonând..
,,floricele pe câmpii, hai să le-adunăm copii...,,
- vara nu mai suporți soarele(de la caz la caz), spui că te sufocă ori că ai făcut insolație
toamna..., nu știi de ce dar te prind melancoliile, visezi uitându-te
cum se scutură copacii de ploaie, de frunze și de arderile tale...
- ai vrea să te mai aprinzi ca să arzi cum ardeai cândva, dar nu mai ai energie
nu mai ai, până-i iarnă că asta-ți îngheață toate cele...
Dar sunt și bătrâneți frumoase, mai aud pe la unii... ,, Ce frumos ai îmbătrânit!,,
sau ,,ai rămas la fel de frumos/oasă, cum te știam,,
dar în realitate îți vine să-ți tragi palme și să spargi oglinda, la gândul că ai ratat atâtea în viață,
că n-ai fost în stare de mai mult, la posibilitățile care le ai acum(ăsta e semnul de înțelepciune) nu degeaba e vorba aia ,, dă-i omului mintea de pe urmă,,
ți-o dă dar târziu și nu prea mai ai ce face cu ea, poate să le spui
celor mai în floare, dar și ăia sunt cum erai tu când erai ca ei, că tot nu se
i-au după vorba ta, și uite-așa înțelepciunea asta umblă din gură-n gură
dar nu se instalează niciodată, și te trezești bătrân dintr-o dată
Un alt semn de bătrânețe e că-i foarte parșivă și își bate joc de fiecare individ în parte,
ascunde lucruri,
îți scapă cana din mână,
pune tot felul de chestii în cale ca să le iei în picioare,
îți bagă vorbe-n gură și te trezești vorbind
mai scapi câte-o înjurătură,
începi să cauți diverse
sau printre amintiri...
Dacă ai ajuns să cauți prin amintiri, și dincolo de ele..., abia atunci îți dai seama că ai îmbătrânit

Katalin Cadar: Doamnă cu parfum de toamnă



De atâta urlat
mi-a obosit tăcerea
și acum doarme sub o cută neobservabilă
de pe cuvertura patului... 

Iar ferestrele odăii
se scaldă în razele soarelui de Noiembrie,
făcând clăbuci de poem alb. 

Sub norul fumului de țigară…

Gândul mi se pierde în amintirea ecoului
pantofilor tăi,
doamnă
cu parfum de Toamnă.

Alexia Ema: ***



nu
nu vreau să-mi faci o casă
mai bine construiește un oraș
cu străzile înguste
fiecare stradă să ducă în piața de flori
dimineața vreau
să le cumpăr pe toate
apoi să le las la poarta cimitirului
știu pe cineva acolo
care caută noaptea trandafiri
nu se face să rupă de pe mormântul lui

afară e prea frig
iar corpul lui e ud de-atunci
când marea a devenit ultima amintire
dacă aș fi știut că noaptea caută flori
i-aș fi șters cu prosopul
toate valurile

și poate n-aș mai visa
trandafiri din granit

Dragoș Vișan: Fondul sepulcral al timpului actual


Mi-e rece mi-e numele frânt
mi-e trist mi-e mormântul în fondul acestui timp mort
.
Ratez șansa să ies din marasm
pictez lumea pe dos
pe un perete înalt de zece metri din Centrul Vechi
nu departe de Curtea-Veche
de fântâna dorințelor
ce a fost astupată la un bombardament
câte microuniversuri nu ascunde orice petic de-asfalt
Capitala țării a avut întotdeauna mari contracții
a pierdut mai mult decât să nască - e regula vieții
.
Nu pot opri cavaleria - pe roșiorii
cu capete smulse de turcii la tunuri
și astăzi cred că jertfa lor era mare
conta precum dobândirea unui firman al eliberării
însă cavalerul fără cap de acum 151 de ani
din 1878 l-a refuzat și-am rămas spiritual sub turci
.
Bucureștiul se întinde azi ca o molimă de molozuri
nu există o forță a protestului de mare amploare
ecologiștii nu sunt ascultați ci scuipați
parcă suntem dintr-o revistă de benzi desenate
monștrii de piatră ce se blochează
într-o Uriașă Catacombă sub târgul lui Bucur de Piatră

Paul Coculeanu: Durerile se nasc din rupturi ireparabile


S-au rupt digurile necunoașterii noastre
au erupt valuri de doi metri și printre stabilopozi
aveai fusta udă toată stropii Mării Negre pe pleoape
dar râdeai și-ți arătai dinții frumoși
lăsați ani la rând nesăturați
știind că-s departe în lume
dar mă auzeai cum îți strigam printre nori

Toată plaja părea o tobă electronică mai umflată
de zeci și sute de ploi ninsori ori înghețuri
de când au adus fundul mării olandezii pe țărm
nu mai am decât bucuria reimaginării fostelor plaje
mai înguste și mai sălbatice
cu stâncile digurilor mâncate
cu vechile noastre cărări

Rupturile se nasc din dureri
farul le scoate din întuneric mai mari
precum rădăcinile amare salmastre
din sufletele despărțite pe vecie
ale talazurilor noastre învolburate

Nicolae Nictor: Galopați până atunci când veți fi tatuați cu stele!


calul tatuat
autor Nicolae Nistor
Grăbit alunecă din mine nisipul
fără număr cad cristalele în pâlnie
iar eu alergat de furtună
în galop strâng de dârlogi
calul timpului
care se descompune
castelele mele se duc
ușor ca o maree
ce udă tălpile mele
urmele care cad în umbră
într-o noapte
când am chef de alergat
pe un cal tatuat cu stele

Teodor Dume: Decembrie se repetă

 tata a murit într-o noapte de joi spre vineri



aerul greu amplifica teama
sub cerul atât de rece și negru
se prăvălea ca un bulgăre lumina
adâncind disperarea

undeva s-a produs o greșeală

mama avea ochii sticlați și
mirosea a pâine proaspătă
mă ținea strâns cât mai aproape de piept
să mai fim împreună doar pentru o vreme

dincolo de toate acestea
chiar și Dumnezeu clipea îngăduitor

poate sunt vinovat în ideea că
n-am știut să aprind o lumânare pentru tata
dar exista riscul să nu pot să-l mai strig
ca atunci când îmi doream să fiu bărbat
și îi imitam toate mișcările
însă am învățat cu timpul
că acel ritual
e jumătatea care rămâne aici

mi-e teamă acum
respirația îmi aburește vederea
bântui printre imagini
undeva la margine cade o stea
îmi aduce aminte de copilărie
de serile târzii în care număram
stelele în cădere și inima îmi bătea
ca aripa unui fluture

nici nu știu dacă totul e adevăr sau minciună

dar știu că dincolo de clipa aceasta
mă așteaptă tata

și e decembrie

am glezne de sticlă realitatea
mușcă din mine sufăr dar nu spun nimic
nici nu vorbesc despre tata

e decembrie
și oricum anotimpurile se repetă

Violetta Petre: Hai, mamă, te aștept în poemul care moare...


Hai, plânge-mă, mamă, dezleagă-mi blesteme, aruncă-mi o scară să urc pân' la tine, pământu-i o plagă cu triste poeme şi-abia de mai poate să care suspine.
Eu nu mai am lacrimi şi iadul mă paşte, e-aici la intrare şi marea nu poate să stingă nici focul când moartea mai naşte un pui de satană ce-mi suge norocul.
Trimite-mi scrisoare, de-un înger mai este dispus să coboare să-mi bată la uşă, sunt singură, mamă, şi tare mă doare că versul îmi este doar fum şi cenuşă.
Femeia ce-o ştii, că spărgea stânca-n patru, călcând peste munţi ca pe verdea câmpie, e-acum doar o umbră-ntr-o lojă de teatru, ce-ascultă ca surzii şi ca orbii scrie...
Mă bântuie moartea şi-adulmecă noaptea în care mă lupt pentru-n strop de lumină, dar nu mai e, mamă, nici loc pentru stele şi luna aruncă doar flăcări de vină.
Curg lacrimi din ceruri, pustiul ne-mbracă în doliu şi morţii ne pleacă tot singuri, noi stăm zgribuliţi sub al iernii linţoliu şi bem dezolanţa şi lacrimi din linguri
De lut cu inscrpţii de iaduri şi moarte... hai, mamă, şi ia-mă şi du-mă departe, acolo pe unde mai e încă soare şi viaţa nu râde, dar nici nu mai doare...

Nicu Gavrilovici: Ultimul colind


Și nimeni după nimeni nu mai plânge
E ger în suflet, înghețată-i pleoapa,
S-a transformat în sticlă spartă apa
Iar zâmbetul se dă pe preț de sânge.

E-o mondială criză de iubire,
Un mondial război cu propriul eu,
Uitat în catastife, Dumnezeu
Nu-și amintește veșnica menire.

Împrejmuiți de temeri ca de suliți,
Rătăcitori prin junglele de-asfalt
Visând că vom zbura cândva înalt
Ne târâim apusul trist pe uliți.

Și nimenea pe nimeni nu colindă,
Ca niște muți bem vinul din pocale,
Privind niciunde prin orbite goale
Legăm frânghii de-un cui bătut în grindă.

O ultimă candelă-ncet se stinge
Și nimeni după nimeni nu mai plânge.

Marcel Vișa: Tocilar


m-au certat toate femeile -începând cu mama-,
ascuțeam prea tare cuțitele,
se tăiau când tocau ceapa, feliau pâinea,
tăiau gâtul mielului

veneam cu tata de la mină, obosiți,
legam rănile animalului cu fâșii murdare,
plângeam de mila lui și a cărnii gătite,
îngropam viscerele departe de casă,
apoi ne târam pe brânci, ca-n tranșee,
spre paturi improvizate din frânghii și bale de melc,
spre bordeluri soioase unde carnea aburindă trăia,
iar noaptea nu avea cheaguri

când eram mic,
bunicul m-a învățat să scuip piatra tocilei,
să rotesc manivela cu grijă,
altfel intră necuratul în lamă,
cere sânge
degetele mele sunt astăzi la locul lor datorită lui,
presează rana din pieptul femeii de lângă mine,
degetele ei apasă clapele unui pian

cuțitele zac împrăștiate pe jos,
mâncate de rugină
doar eu iubesc lumea până la os,
mai abitir ca o lamă ascuțită
am deprins gustul sângelui.

Ella Poenaru: Lover Toy


Căutam o păpușă cu aspect lumesc
ceva de mărime medie
nepretențioasă
să se acomodeze cu voiajele mele repetate
între Ferentari și Nisa -
genul care
dacă o apeși o dată pe burtică
scâncește: Mi-e foame, mămică,
iar când o întorci pe spate
repetă în falset: Te iubeeesc, daddy!
La raionul de îngeri din plastic
un succubus prins între rafturi
mi-a strigat cu accent englezesc:
Ia-mă pe mine, ia-mă pe mine,
pentru două sute de lire în plus
dimineața ți-aduc cafeaua la pat
și ultimul număr din Times!
Dar pentru că nu aveam bani
îndeajuns
m-am mulțumit cu un cățeluș
de pluș
castrat.

Lover Toy
I was shopping for a human-like doll
something casual
medium-sized
to accompany me on my frequent trips
between Ferentari and Nice
the type which whines
when you press on its belly:„I'm hungry, Mommy”
and squeals when you turn it on its back:„I love you, Daddy!”
At the plastic angels stand
a succubus trapped in the shelves
pleaded with me in a British English
Pick me up, pick me up,
for two hundred more quid
I'll bring your coffee to bed in the morning
and the latest issue of Times
But since I had not
enough money
I settled for a fluffy
spayed little puppy.
Lover toy
Je cherchais une poupée d’aspect mondain
quelque chose de taille moyenne
pour s’accommoder à mes voyages répétés
entre Ferentari et Nice -
le genre qui
si vous l’appuyez une fois sur le ventre
chuchote: j'ai faim, maman,
et quand vous la retournez sur le dos
elle répète faussement: je t'aime, papa!
Au rayon des anges en plastiques
une succube figée entre les étagères
m'a appelé avec accent britannique:
Prends-moi, prends-moi, s’il te plait
pour deux cents livres de plus
je t'apporterai du café chaud au lit le matin
et le dernier numéro du Times!
Mais parce que je n'avais pas assez
de pognon
J'ai dû me satisfaire d'un chiot
en peluche
castré.

Ionuț-Tiberiu Balan:***

colind drumurile și întineresc
pielea ce mi se face mai grea
trebuie s-o mai ridic atunci cînd
îmi alunecă pe sub genunchi
ca un palton mai vechi din care
ai fi putut să faci cîteva cîrpe
dar ai sfidat destinul lui iar azi
îl porți ros pe la coate și decolorat

nu e vina mea că n-am ajuns
scriitorul pe care-l vedeam prin
clasa a șaptea mîndru de fiecare
rimă epuizată uzată și refolosită
vă pot jura că-s mai tînăr azi și
îmi trăiesc marea iubire acum
cînd toți se pregătesc să moară

nu mor 
ci încerc să mă nasc iar nașterea
mi-ar aduce și mie sfîrșitul că
n-am învățat mai devreme și
toate problemele treceau dacă
refuzai să te trezești dimineața
plîng

o să plîngi trezindu-te la prînz
o să iubești cea mai mare poetă
care-ți va scrie zilnic un rînd
să-ți mulțumească și să-ți spună
că ești unica muză și n-ar fi alta
ca tine

așa spuneau oamenii dar acum
nici să mă ridic în picioare nu pot
nu ajung la întrerupător și nici
nu mai am voie să fumez
așa că mă întind lîngă calorifer
pornisem căldura înainte să fiu
atît de tînăr știind ce frig se lasă

și încep să strig că nu am cuvinte
strig și mă rostogolesc ușor
vederea mi se duce constant

m-am născut

Bădescu Alexia:***


când te îndrăgostești de cine nu trebuie
ești uriașul din țara extremelor
pălărierul nebun atins de frisoane
elefantul din magazinul de cioburi
atât de universal în orbirea sublimă că nici nu-ți mai simți neuronii
vibrând în eter metaforic
plutești ca un sconcs deportat în risipă
ca mielul sălbatic predispus la tăiere
ce nu simte neam căderea în criptă
ești bătaia de inimă a lui dumnezeu

***
se strânge lațul pământului bro
viața întoarsă pe dos nu ne mai ține de cald
de veghe
de ură
artificiile au tăcut
holocaustul dansează printre stele bătrâne
tu nu știi bro
cerul a intrat în lockdown din lipsă de îngeri
nepăsarea naște suflete cu capul plecat
criminali autiști
disperări camuflate în rutină
în infernul cu prea mulți vii
valsul moare
dar încă își mișcă ritmul în surdină

Savu Popa:***




Prieteniile
Ca hainele sunt.
Le alegi pe acelea
În care simţi
Că pulsul tău
Nu e doar o alarmă de incendiu.



***
Ne vom strânge
În brațe
Atât de puternic
Încât inimile noastre
Vor răcni ca leii.

***

Intensitatea sunetelor
provenite de la surse
incerte,
reminiscențe
ale unui regn vegetal sonor.

Gesturi care
capătă uneori forma
unor surpări de teren
în alte galaxii,

un amestec de cenușă și ninsoare
într-un aer prăfuit,

Cuvinte întoarse pe toate părțile
ca niște tăișuri de oțel
într-un foc lipsit de presiune,

umbrele cresc,
un ceremonial hipnotic
al retinelor decapitate
de propriile lor memorii.

Cerul
planează dureros de lent,
o caracatiță de lavă vulcanică,

într-un capăt,
pe falia de ghips a rupturii nesfârșite,
se mișcă-n gol ventricule sub forma unor tuburi de gelatină
care pompează valuri de sânge
spre o inimă a lui necunoscută.

Lumina sufocată-n
cutia craniană
a înserării

Zbor spre înălțimi - grup: Concurs duminical

Învață să faci bine

autor: Anca Man

Să nu stai să mai socotești...
Cât bine faci, atât primești
Și-o împlinire-n suflet ai,
Căci dar din dar se face rai.

Tot ceea ce îți prisosește,
Din inimă tu dăruiește
Și celui ce nevoie are,
Ca să-i aduci un strop de soare.


Dacă în drum ai întâlnit
Un om ce soarta l-a lovit,
Tu să-l ajuți când îi e greu,
C-așa ne-nvață Dumnezeu.

C-o vorbă bună îl alină
Atunci când inima-i suspină,
Întinde mâna celui care,
Credință-n suflet nu mai are.

C-așa ne-nvață Domnul Sfânt
Cât viețuim pe-acest pâmânt,
Iubirea ce-n suflet simțim
Aproapelui s-o dăruim!

Să nu mai stai ca să socoți
Câtă iubire-n suflet porți,
Învață-n viață să faci bine
Iar el se-ntoarce către tine!

Ileana Vlădusel: Cântecul libertății


O țară ca o biserică fără enoriaşi,
Ogoare fără pluguri, granițe fără ostaşi
Şi-un vis însângerat, orfan de libertate
În pieptul de român se zbate!

Ca pasărea închisă în colivie
Te-au vrut duşmanii, mândră Românie
Şi-au vrut înlănțuiți pe suflet şi pe trup
Neam.de viteji ce au luptat cântând!

Îți sângerează aripile-n zbor
Dar nu renunți la libertate, brav popor,
Ca vântul ce nu poate fi oprit,
Înaintezi călcând pe-al nedreptății zid!

O doină se înalță azi spre cer
Din inimi ce-au ieşit din închisori,
Cad lanțuri ruginite, aripi se întind
Spre-al libertății vis, de neînvins!

Mărşăluim prin pagini de istorii
Să apărăm ogoare verzi, roade-n podgorii,
Arăm cu plugul, secerăm.cu coasa
Şi apărăm cu viața, țara, neamul, casa!

O țară ca o biserică în care
Lumina veşniciei stă aprinsă în altare
Şi un popor şi azi de neînvins
Oricât l-ar vrea duşmanii la pământ!

Postare prezentată

Teodor Dume: De ce, tată?...

Tata s-a dus într-o zi de iarnă cu foarte multă zăpadă. De fapt, nici nu știu dacă s-a dus de tot.Indiferent de zi, cu privirile încețoșat...

Top 10